Niin eli minulle tulee kääpiöluppa kani kesäkuun alussa ja se on siis juuri silloin tullut luovutusikään, eli nuori poika on kyseessä. Olen miettinyt tarkkaan sen ruokkimista, tietenkin täytyy vielä kysyä sitten siltä aiemmalta omistajalta (kasvattaja), että miten kani on tottunut siellä ollessaan syömään ja sen mukaan sitten tehdä muutoksia tähän suunnitelmaani. Suunnitelmani olisi siis tällainen ainakin nyt kesäajalle:
Aina tarjolla:
- vesi
- heinä
- kovaa purtavaa (esim. näkkäri, kuivattu leipä)
- ulkoa: oksia (esim. paju, koivu, haapa)
- suola- ja kalkkikivi
Päivän ruoka:
Aamupäivällä
- Lottie pellettiä 1 dl
Iltapäivällä
- tuore ruokaa: porkkanaa, omenaa, kurkkua, salaattia ym.
- ulkoa: ruohoa, voikukanlehtiä, piharatamoa ym.
Illalla:
- Lottie pellettiä 1 dl
Joskus:
- jotakin herkkua: kuivattuja hedelmiä ym.
- ulkoa: mustikan ja puolukan varpuja
Eli siis onko tuo pelletti määrä ihan hirveästi liikaa tuon ikäiselle kanille :o kun haluaisin kuitenkin, että se saa tarpeeksi ruokaa ja sitten jos alkaa lihomaan, voin pienentää pellettien määrää. Aluksi myös sitten sekoitan noiden pellettien sekaan sitä pellettiä, mitä entinen omistaja on kanille syöttänyt ja pikku hiljaa sitten vähennän sitä ja lisään tuota Lottieta.
Kani siirretään myös aina tuolloin aamupäivällä ulkotarhaan näin kesäaikaan ja sinne sitten tuodaan nuo tuoreruoat ja voikukanlehdet ym. (häkissä on siis pohja, eli ei pelkkä maa alustana). Illalla sitten kani tulee sisälle ja saa tuota Lottieta. Saa myös todella usein juoksennella vapaana huoneistossa, jokainen päivä pari tuntia vähintään.
Kaipaisin todellakin nyt neuvoa tämän ruokinnan suhteen, koska tämä poitsu tulee olemaan ensimmäinen kanini ja tahdon, että kaikki sujuu oikein/hyvin!
kääpiöluppa nuorukaisen ruokinnasta
7
2975
Vastaukset
- hermukka
Mulla on myös kääpiökani, hermeliini. Kasvattaja neuvoi, että pellettiä annetaan päivässä vain 2 ruokalusikallista tai juuri sen verran, että pohja täyttyy. Se täytyy huomioida, koska jos kani lihoo, on laihdutus vaikeaa samoin kuin ihmiselläkin. Oma kani saa Supa Light-kevytpellettiä juuri tuon 2 rkl/päivä aamuisin ja näin olen ruokkinut sitä jo pari vuotta.
- Liins
Hei, ja onnea ensimmäisen kanisi hankintaan! Pellettiähän kani ei välttämättä tarvitse ollenkaan, sillä vitamiinitkin voi syöttää pelkältään tabletteina tai tippoina vedessä. Mutta jos kani ei ole lihava sille voi syöttää pellettiä 1-2 ruokalusikallista, tietenkin kanin koosta ja liikunnan määrästä riippuen. Alle kuuden kuukauden iässä pellettiä saa kuitenkin olla tarjolla aina. Minä itse kuitenkin annoin kanilleni myös alle kuuden kuukauden iässä vain 2 rkl, eikä kani liian laiha silti ole, mutta ei kyllä lähellä lihavaakaan. Pitää muistaa että heinä on se kanin pääruoka, eikä se veden ja heinän lisäksi pakosti tarvitse mitään muuta. Hyvä on minun mielestäni kuitenkin tuo 2 rkl vaikka Genesistä, joka on minun tekemieni tutkimusten mukaan terveellisin ja hajuttomin vaihtoehto. Genesis timotei kanin pelletti on kanin mielestä maistuvin. On tuo Lottiekin varmasti hyvää. Suosittelen myösmlämpimästi mineraali-, kalkki- ja suolakiveä, muista kuitenkin, ettei niitä tule sijoittaa juomapullon läheisyyteen vaan päinvastaiselle seinälle, sillä muuten kanille voi tulla ikävä rutiini vuorotella veden ja suolan välillä, mikä taas ei ole hyvä juttu. Millaisessa ympäristössä kanisi majailee? Eikö tällä olisi mahdollisuutta ulkoilla vapaasti sisätilassa kellon ympäri? Parempi tietenkin tuo pari tuntia/päivä kuin ei mitään, mutta jos kanisi kuitenkin pääsee vapaana juoksemaan huoneessa, niin miksi se ei voisi olla vapaana jatkuvasti? Jos sinulla olisi järjestää kanille oma, vaaraton, sähköjohdoton huone, jossa ovi kiinni(,ettei pääse karkaamaan muihin huoneisiin ja nakertamaan sähköjohtoja, mikä voi johtaa kuolemaan!),olisi se mahtava juttu! Kun ottaa vain yhden kanin pitää sille myös pitää tiiviisti seuraa! Eli muista leikkiä, rapsutella ja ulkoilla ahkeraan kanin kanssa, muuten siitä tulee yksinäinen ja masentunut. Älä vie kania ulos sateella, kovin tuulisella tai märällä säällä, tai alle 15 asteen kelillä.Eikä yli 23 asteen lämmön. Älä pidä suorassa auringon paisteessa, ja pidä juotavaa ulottuvilla. Kovaa purtavaa kani tarvitsee noin kerta viikkoon, eli ei kannata antaa leipää tai näkkäriä joka päivä, sillä ne lihottavat ja rasvoittavat elimistöä. Kerran viikossa näkkileipä, hapankorppu tai kuiva ruisleivänpala riittää mainiosti. Oksan pätkiä ja pahveja yms. voi kuitenkin tietysti aina olla saatavilla ja niin pitääkin. Eikä kannata sitten ikinä erehtyä ostamaan kanin keksejä tai suklaita! Minun kaniltani menee yhdestä pikkuisestakin maha aivan sekaisin ja ummetus meinasi kerran viedä sen hengen. Herkkuja kanille on kyllä kaikki vihannekset, ja persilja on ainakin minun kanini suosikki. Kurkkua ja salaattia täytyy antaa varoen, muista ettei koskaan saa antaa kaalia, jäävuorisalaattia tai puna-apilaa, niistä mahaan kertyy kaasua, jota kani ei pysty poistamaan ja voi siksi kuolla. Jos tulee jotain muuta mieleen, niin minulta saa kysyä, vastaan enemmän kuin mielelläni!:)
- pp
Kiitos teille kummallakin vastauksista! Eli siis nyt pellettiä aina tarjolla siihen asti, kun on yli kuusi kuinen ja sen jälkeen sitten alotellaan vähempää pelletti määrää pikkuhiljaa. :)
Kanilla on siis iso, noin 2m x 1m häkki omassa huoneessani, joten sillä on siis kyllä tilaa liikkua. Ulkohäkki on myös samankokoinen ja en aiokaan viedä kaniani sinne kuin hyvällä säällä. Ulkohäkissä on peltikatto, joten on varjoa myös. Kesällä sitten yös usein valjaiden kera ulkoilemaan!
Suola- ja kalkkikivi on ja sitten annan siis vain kerran viikossa tai joskus tuota näkkäriä tai kuivattua leipää.
Aion myös pitää hyvin seuraa kanilleni ja muutenkin olla paljon sen kanssa! - tania78
pp kirjoitti:
Kiitos teille kummallakin vastauksista! Eli siis nyt pellettiä aina tarjolla siihen asti, kun on yli kuusi kuinen ja sen jälkeen sitten alotellaan vähempää pelletti määrää pikkuhiljaa. :)
Kanilla on siis iso, noin 2m x 1m häkki omassa huoneessani, joten sillä on siis kyllä tilaa liikkua. Ulkohäkki on myös samankokoinen ja en aiokaan viedä kaniani sinne kuin hyvällä säällä. Ulkohäkissä on peltikatto, joten on varjoa myös. Kesällä sitten yös usein valjaiden kera ulkoilemaan!
Suola- ja kalkkikivi on ja sitten annan siis vain kerran viikossa tai joskus tuota näkkäriä tai kuivattua leipää.
Aion myös pitää hyvin seuraa kanilleni ja muutenkin olla paljon sen kanssa!Kyllä vauvalla voi pellettiä tosiaan olla aika leveällä kädellä tarjolla.
Aikuiselle vain puoli dl päivässä.
Vitamiinit kani saa tuoreravinnosta, jolloin vitamiinilisiä ei tarvita.
Itse olen kesäisin laskenut pellettien määrän minimiin, sillä ulkona ollessaan kani saa syödä tuoretta ja kuivaa heinää niin paljon kuin maha vetää.
Jos ilmenee liiallista kalkki/ suolakiven mussutusta, niin älä tosiaan anna syödä liikoja ! =)
Paras hampaiden kannalta ovat oksat. Tällöin ei välttämättä näkkäriä tarvita ollenkaan. ( myös talvella oksat ovat hyviä - muista vain sulattaa ! )
- wattaa
noin paljon. Vaikka on vanha keskutelu, niin aattelinkin kumminkin vastata. Kuivatun leivän voisi siirtää herkkuihin, kun kumminkin kanillasi on kovaa purtavaa tarjolla (oksat ja porkkana). Leipä huonontaa turkkia.
- Hissu:]
Moi! En itse osaa vastata tuohon, mutta mullakin on kysymys.
Eli saako kaneille antaa mansikkaa? Meillä on nelivuotias kääpiöluppauros.
:) - (;
Varmasti noilla suunnitelmilla sujuukin oikein hyvin! Kaneilla on tosiaan oltava aina tarjolla heiniä ja vettä, joka täytyy vaihtaa joka päivä, helle päivinä ulkona pidettäessä ehkä kaksikin kertaa. Itse ruokimme kanit vain joka ilta. Emme lisää aamupäiväpellettejä, joita tosin tarvii olla vain niin että kipon pohja täyttyy. Voikukanlehdet kelpaavat hyvin. Omenoiden, porkkanoiden, kurkun palasien ja salaatin lisäksi myös keitetyistä perunoista ylijääneet jäähtyneet perunat kelpaavat hyvin. Mitään herkkuja, esim banaania ei kannata antaa kovin usein ettei kani pääse lihomaan, muttaa silloin tällöin se maistuu niille oikein hyvin. Sanoin tässä myös, että kaikki kanit eivät uskalla juoksennella esim. parketilla, sillä niiden tassut luistavat. Kannattaa siis hommata häkin eteen matto, jossa kani voi vapaasti olla pidemmänkin aikaa. Muista seurustella kanin kanssa riittävästi, niin että se suostuu syliin vanhemmallakin iällä! ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216845Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562333- 1471887
- 871281
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981085Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91981- 72980
- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon159796