Heippa!
Opiskelen lastenohjaajaksi ja meidän olisi tarkoitus pohtia erilaisia ongelmatilanteita päiväkodeissa. Jos sinulla olisi joku hyvä esimerkki, niin olisin todella kiitollinen, jos kertoisit siitä. Mikä oli ongelma ja miten päiväkodin työntekijät suhtautuivat asiaan, entä miten ongelma ratkaistiin?
Ongelmatilanteet päiväkodissa
26
7342
Vastaukset
- itse, se on
opintojen tarkoitus:
Lapsi voi "kilahtaa":
ruokailu-tilanne
riisumistilanne
pukemistilanne
nuklkumaanmeno
herääminen
äiti hakee, tahtoo isän
isä hakee,tahtoo äidin
vääränväriset ....mitkä tahansa
lelu jäi-väärä lelu
tulit liian myöhään-tulit liian aikaseen
leikki loppuu
pitää mennä ulos
pitää tulla sisälle
tahtoo sitä
tahtoo tätä
toi ei leiki mun kanssa
toi kiusaa
haluun
en haluu
jnejnejnejne
ratkoppa tosta!
Tsemppiä!
(muksuoppi on yks hyvä, Tahkokallion kirjat, Sinkkosen kirjat, Tammiston Cacciatore, Mll-sivut.....eli lueluelueluelue) - ltomami
Ongelmia tuottavat myös normaaliin kehitykseen kuuluvien kasvukipujen (mm. erotilanteiden ja uhmaiän) lisäksi myös erilaiset ongelmatilanteet vanhempien kanssa.
Päiväkotityössä joutuu kunnioittamaan vanhempien näkemyksiä, joka mielestäni onkin oikeansuuntainen tapa tehdä työtä. Mutta joskus työntekijän on vaikea hyväksyä ja/tai ymmärtää joko toisen vanhemman tai molempien vanhempien mielipidettä, joka koskee kasvatuksellisia tai jopa lapsen terveydellisiä tilanteita.
Esimerkkinä voisi olla vaikka lapsi, joka tarvitsisi ehdottomasti lisää päivähoidon tukitoimenpiteitä oppimiseensa tai kielenkehitykseensä, mutta vanhemmat eivät halua niitä lapselleen "leimautumisen" pelossa. Itsekin vanhempana ymmärrän täysin tunnepitoisen ajattelun omaan lapseen nähden, vaikka lastentarhanopettajana taas tiedän, että jokin tukikeino auttaisi sitä tarvitsemaa lasta. Joskus taas turhautumista aiheuttavat perheet, jotka eivät ole sitoutuneet käyttämään heidän lapselleen tarjottuja/myönnettyjä terapioita ym.
Toisinaan perheiden huoltajuuskiistat ja niiden välillä sukkuloiminen, jyräämättä kumpaakaan vanhempaa (yhteishuoltajuustilanteet) ovat haasteellisia. Myös eri kieli- ja kulttuuritaustaisten perheiden kanssa tulee silloin tällöin vastaan tilanteita, joita päivähoidon työntekijöiden on vaikea ymmärtää. Näissä tilanteissa vieraaseen kulttuuriin tutustuminen auttaa näkemään tilanteita eri valossa. Ehkäpä yleisin ongelmatilanne on kielimuuri sekä aikakäsityksen erilaisuus. Onneksi meillä työntekijöillä on oikeus/velvollisuus saada tulkkipalveluja, jotta pääsemme keskusteluyhteyteen myös näiden perheiden kanssa.
Edellä kuvaamiani ongelmatilanteita ei voi kuin yrittää ratkoa vanhempien kanssa keskustelemalla, muistaen että lapsi on usein kaikkien ongelmatilanteiden keskiössä. Vanhemmat tarvitsevat yksilöllistä huomiointia perheenä: heille tulee antaa riittävästi tietoa, perusteluja ja aikaa tilanteiden sisäistämiseksi ja ratkaisemiseksi. Harvoin päiväkodin työntekijä joutuu menemään niin pitkälle, että tekee lapsesta lastensuojeluilmoituksen. Mutta se on mahdollista, jos lapsen kehitys tai kasvu on vaarassa.- erityislasten äiti
Meillä oli kovia keskusteluja, ja erittäin eroavat mieleipiteet päivähoidon henkilöstön kanssa. Ei riidelty kyllä koskaan varsinaisesti, mutta puolin ja toisin omia kantojamme perustelimme. Varsinkin vanhimman kohdalla. Meillä oli huono tuuri päiväkotien ja eltojen suhteen alkuun, olivat erittäin vanhanaikaisia, ja lapsen "kuntoutus" oli todella surkeaa. Edes terapeuttien ohjeista ei välitetty, vaikka nimenomaan perustuivat lapsella TODETTUIHIN ongelmiin. Päiväkodin tulkinnat perustuivat lähinnä arvauksiin ja veikkauksiin, sekä ennakkoluuloihin. Lapsen päiväkotihoito oli tässä tapauksessa enemmän varhaisvammautusta kuin varhaiskuntoutusta. Vasta päiväkodin vaihto ja elton vaihtuminen korjasi ongelmaa. Tuolloin pääsi pienempään ryhmään, jossa oli elto paikalla koko ajan, ja tekivät tiivistä yhteistyötä muiden asiantuntijoiden kanssa, mm. terapeuteille oli omat tilat pk:ssa, ja alkoivat ratkomaan ongelmia yksi kerrallaan, ihan alusta asti. Ja lapsi muuttui nopeasti raivoavasta ja karkailevasta pojasta, joka vietiin aina hirveän taistelun kanssa "kuntoutumaan", pojaksi, joka onnellisesti meni tarhaan, ei karannut enää, ja edistyi huimin harppauksin. Vain henkilöstön asenne muuttui, sekä päiväkoti. Me vanhemmat olimme alkuun edelleenkin erittäin epäileväisiä.
Toisella lapsellamme on selkeä syy tuen tarpeeseen, joka johtuu syntymän aiheuttamista vaurioista. Asenne on ollut aivan erilainen, kun on voinut kertoa liudan diagnooseja jo suoraan hoitoon lähtiessä. Vahingosta viisastuneena tosin en päästänyt lasta päiväkotiin "kuntoutukseen", vaan teimme kotona paljon töitä, ja hoidimme pitkään kotona. Lapsi oli jo viiden, kun jouduimme kunnallisen hoitoon turvautumaan. Lapsi myös kuului pitkään erikoissairaanhoidon kuntoutusvastuun alle, joten tarvittavat tutkimukset järjestyivät, asioimme neurologin kanssa jo vauvasta asti, ja myöskin terapeutit toimivat sairaalassa. Siellä taas oli todella loistava ohjaus ja neuvonta, sekä asiakaslähtöiset asenteet kohdillaan. Avopuolella ei toimi. Onneksi kuitenkin emme joutuneet avopuolen kuntoutuspalveluiden pariin aikaisin, se olisi ollut erittäin todennäköisesti juuri Päiväkotikuntoutus, ja sama ruletti alkanut alusta. Nyt hän on päässyt ryhmään, joka on ns. normaali ryhmä, mutta siellä on toiminta aina pienryhmissä. Eli käytännössä saavat päivän toimintoja jaettua, samalla myöskin meluisuus ja rauhattomuus vähenevät. Kiireettömyyden tuntu on ihana. Mutta edelleenkin, päivähoidossa on ihan naurettavia piirteitä, jotka tosin ovat johdosta riippuvaisia, ei työntekijöistä.
Mutta tosiaan, kannattaa kuunnella niitä vanhempia, ja käydä keskusteluja. Liian usein oli tilanne, että perusteluja ei saanut toiminnalle millään, ja se on jo merkki siitä, että jokin on pahasti vialla. Kyllä työntekijöiden kuuluukin kyseenalaistaa ja miettiä toiminnan järkevyyttä, perusteeksi ei riitä se, että näin on aina toimittu, olemme ammatti-ihmisiä jne... Ylimielisyys on pahinta, mitä voit esittää. Ja luottamus on saavutettava, toiset onnistuvat siinä nopeasti, toiset eivät koskaan. Mutta silloin kannattaa tosiaan miettiä myöskin omaa osaansa. Olen kuullut monta tarinaa siitä, että henkilöstö aliarvioi lasten vanhempia. Vetoamalla omaan ammattitaitoonsa. Valitettavasti se monen ammattitaito ei ole kovinkaan vankka. Mutta ihan varma on, että se, joka ei ole samalla alalla on heikommassa asemassa kuin vanhempana kasvatusalan ammattilainen. Silloin on edes jonkinlainen yhteinen kieli ja arvoperusta, sekä teoreettinen pohja, mihin nojata.
Suhtaudun erittäin varauksellisesti julkisiin palveluihin, olen ollut myös itse päiväkodissa töissä, sekä koulutukseltani myös ns. kasvatusalan ammattilainen. Syy, miksi en niitä töitä tee, on se, että hoitotyössä muualla saan sentään vielä edes jonkinlaiset mahdollisuudet tehdä työtä asiakaslähtöisesti. Päiväkodit ovat pahimmillaan ihan hirveitä paikkoja, joissa aikuiset eivät viettäisi päiväänsä vapaaehtoisesti. Ja lyhyempää päivää tekevät monet työläisistäkin siellä kuin lapset, ja pääsevät välillä huokaisemaan tauoillaan.
Ja vielä yksi erittäin tärkeä pointti on lapsen tulevaisuus. Jos lapsella on erityistarpeita, joita päivähoidossa ei kunnioiteta ja tunnisteta, hänen koulun aloituksensakin on riskitekijänä. Meillä nimenomaan hyvä elto ja ryhmänsä olivat se arvokas taho, joka auttoi lapsen oikeanlaisen erityisopetuksen saannin taistelussa. Tuossa huonossa aikaisemmassa paikassa ollut lapsi, jonka ongelmat ovat vielä suuremmat kuin omallani, ei ole näin onnellisesti käynyt. Vahingot tukitoimien puutteesta ovat jo nyt todella valtavat, Ja pahoin pelkään, että vaikuttavat hänen loppuelämäänsä. Ja kaikki vain sen takia, että lapsen oireilua aliarvioitiin. Jopa fyysisiä ja näkyviä oireita. Sitten kun asiaan tartuttiin, on aika vierähtänyt jonoissa, ilman diagnoosia kun ei saa tukitoimia, ja diagnoosia taas ei ilman tutkimuksia, joihin taas on pitkät jonot. Ja yllättäen tietyn alueen lapsilla on tätä ongelmaa enemmän kuin muualla.. Asenteen merkitys näkyy
- lastentarhanope
edellä mainittujen esimerkkien lisäksi ongelmia voi aiheuttaa työntekijöiden erilaiset näkemysket. toinen saattaa arvostaa omatoimisuutta pukemistilanteessa enemmän kuin lapsen tunnetilan huomioimista, ja toinen taas sattaa ajatella että autanpas nyt kun lapsi on väsynyt, omatoimisuuden kustannuksella. samoin keskustelua saattaa herättää tiimin jäsenten erilaiset näkymykset ruokailutavoista (esim. suhtautuminen ruuan jättämiseen, pöytätavat jne.) säännöistä jne. kuulostavat pikkujutuilta, muuta ovat jokapäiväisiä tilanteita, ja lapsille erittäin isojakin asioita. toki yhteisistä linjoista puhutaan aikaajoin, ja sovitaan yhteisen säännöt, mutta aina on tulkintaeroja käytännössä, mitä isonpi talo, sen enemmän eri tulkintoja.
- sellaisia...
tilanteita, jos jaksaa kasvattaa lapsensa hyvin opettaen hänelle hyvät käytöstavat ja kunnioituksen muita ihmisiä kohtaan. joskus pohdituttaa se, miten nykyään on niin paljon väkivaltaisia tarhaikäisiä lapsia ja mistä he imevät itseensä kaiken ilkeyden joka sitten purkautuu toisiin lapsiin kohdistettuina lyönteinä ja potkuina. muistan omasta lapsuudesta paljon mukavia asioita ja yhteisleikkejä muiden lasten kanssa. jos joku oli poikkeavan kovakourainen ja ilkeä, niin kotona karsittiin sellainen käytös äkkiä pois. ja taas leikit jatkuivat iloisesti. silloin ei kukaan kiljunut eikä rääkynyt bussissa, vaan matkanteko sujui iloisesti rupatellen. nyt on lähes päivittäistä, että joku lapsi raivoaa jossain liikennevälineessä.tapakasvatus kunniaan.
- ??????????
Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Lasten elämä on aivan liian kuormittavaa pitkien hoitopäivien ja "virikesaastan" vuoksi. Ennen päiväkoditkin olivat täysin toisenlaisia, ryhmäkoot pienempiä, ja myöskin vanhempien työelämä oli vähemmän kuormittavaa. Ennen myöskin kasvatus oli erilaista, minunkin ikätoverini saivat piiskaa monissa perheissä, ja loppui nopeaan se uhmaaminen ja huono käytös. Ainakin aikuisen silmän alla. Lapsi purkaa omaa ahdistustaan käyttäytymisen kautta. kasvatuksen ohella tärkeää olisi palata ajassa taaksepäin ja järjestää asiat niin, että lapset saisivat elää lapsuuttaan. Meilllä ainakin tuollainen oireilu tuli vasta päivähoidon alkamisen jälkeen, aikaisemmin ei ollut turhia kiukutteluja ja raivoamista. Yhteys päivähoitoon on selkeä, ja omalla toiminnallani en voi sitä muuttaa tällä hetkellä. Yritän nyt kuumeisesti saada elämäni siihen malliin, että syksyllä voisin saada päivähoidot minimiin.
Itse en pystyisi viettämään moisissa paikoissa kokonaista päivää, ja tuollaiset työympäristöt aikuisilla olisivat jo työsuojeluasia. Mutta lapsilla ei ole ketään, joka heitä suojelisi.
- ehkä apua
Ongelmatilanteita päivähoidossa on paljon. Useinmiten näistä ei kuitenkaan ääneen puhuta. Erittäin hyvä idea pyrkiä näitä nostamaan esille että sitten ymmärrettäisiin paremmin ja ehkä pystyttäisiin asioihin vaikuttamaan. Tässä joitakin ongelmatilanteita pohdinnan alle.:
1. Päivähoidossa aloittaminen. Tilanne johon sisältyy runsaasti stressiä sekä lapselle, vanhemmille että hoitajille. Harvassa päiväkodissa omahoitajakäytäntö jossa pyritään tavoitteellisesti tukemaan ja auttamaan lasta eroahdistuksen kanssa. Etenkin alle kolmevuotiaiden kohdalla turvattomuus ja hätä sekä lapsen että äidin kohdalla pitkittyy ja hankaloituu koska oikeanlaista apua ei päivähoidon taholta pystytä tarjoamaan.
2. Yhteistyö vanhempien kanssa aivan liian pinnallista. Lapsen eri kehitysaskelten tukeminen jatkuvassa yhteistyössä vanhempien kanssa toteutuu harvoin. Kun ei merkitsevää yhteistyötä, jää myös suhde vanhempiin etäiseksi eikä pystytä tukemaan lapsen suhdetta vanhempiin, joka taas vuorostaan koetaan päivähoidossa kasvatusvastuun siirtymistä vanhemmilta enenvässä määrin päivähoidon kasvattajille. Ollaan tilanteessa jossa kenelläkään ei ole hyvä olla ja lapsi on se joka eniten kärsii.
3. Hoitajien on vaikeata myös rakentaa merkitsevää lasta yhdessä pohtivaa suhdetta vanhempiin jos vanhemmille ei tarjota nimettyä hoitajaa joka erityisesti ottaa vastuulleen heidän lapsensa asioista huolehtimisen. Toinen selkeä epäkohta on että siitä huolimatta että pidetään yhteistyötä ensiarvoisen tärkeänä vanhempien kanssa ja sitä myös edellytetään kasvattajilta, ei kuitenkaan rauhalliselle keskustelulle ole tavallisesti varattu aikaa työpäivän aikana. Hoitajien niukkuus tekee myös usein mahdottomaksi lapsiryhmän jättämisen työpäivän aikana.
4. Päiväkodit toimivat nykyään varahoitopaikkoina perhepäivähoidossa oleville lapsille. Tästä seuraa monella tavalla suurta stressiä lapselle, hoitajille ja päiväkodin lapsiryhmälle. Ei ole laisinkaan epätavallista että alle kolmevuotias saapuu kiireisen äidin kanssa ensimmäistä kertaa vieraaseen päiväkotiin. Kertoo lennossa lapsen nimen ja häipyy. Jokainen voi kuvitella miten kaottinen ja hämmentävä tilanne on taaperolle. Taaperon hätä siirtyy nopeasti koko taapero ryhmään. Aikuiset ovat täysin vailla keinoja auttaa lasta joka ei heitä tunne ja johon ei ole oppinut luottamaan.
5. Kesähoito vieraassa päiväkodissa, usein vieraiden aikuisten varassa. Lasta harvoin autetaan tämän muutoksen kanssa riittävästi. Jos päivähoito ei tarjoa oikeanlaista apua, työkäytäntöjä jotka huomioivat riittävän hyvin tilanteeseen sisältyvän stressin, on aivan turha uskoa että vanhemmmat pystyisivät tämän ilman apua ymmärtämään ja sitä vaatimaan- totta!
Hienosti kirjoitettu.
1. ja 2. Kun poikani aloitti 2,5 vuotiaana päiväkodin (20 lasta, joista minun nuorin ja kolme hoitajaa) olin kaksi viikkoa toiminnassa mukana.
Lapseni on puolipäivähoidossa parina päivänä viikossa. Vähän pitkään katsoivat kun aamulla aina ilmestyin paikalle, mutta minulle oli ehdottoman tärkeää, että lapseni sai turvallisen alun.
Hoitajat olivat sitä mieltä, että kyllä ne kaikki lopulta tottuvat (?). Myöskään omahoitajaa ei ollut, eli jos kerroin jonkun lastani käytännön hoitoa koskevan asian tapaamalleni hoitajalle, ei se välittynyt varmuudella myöhemmin itse hoitotilanteeseen, koska siinä todennäköisesti oli toinen hoitaja. Niinpä kerroin kaikille mahdollisille hoitajille samat asiat, mikä oli yleensä hankalaa (lisäksi vaikutin varmaan idiootilta). Usein kuitenkaan jostain syystä asia ei mennyt perille ja lasta kohdeltiin automaattisesti liukuhihnaperiaatteella. Eli kaikille sama samaan aikaan ja nopeasti.
Esim. Poikani on ollut kuiva 2 vuotiaasta lähtien (ei edes yövaippaa) ja on aina mennyt itse potalle ilman sen kummempaa ihmettelyä. Päiväkodissa hänet pakotetaan tiettynä aikana potalle, mitä hän ei ymmärrä, koska osaa kyllä mennä itsekin. Siitä tullut sitten itkua ja täydellinen pissaamiskieltäytyminen koko päiväkodissa. Mainitsin heti alussa, että osaa mennä itse, ja että pitää antaa olla rauhassa pissalla, mutta hoitajat eivät ehkä sitten uskoneet kuitenkaan ja nähtävästi on siellä sellainen potatusrutiinikin. Hoitaja sitten vielä kysyi minulta, että "potatatko sinä koskaan tätä poikaa?" Häh?
Lapseni ei olisi pärjännyt niin hyvin, jos en itse olisi ollut alussa aktiivinen.
3. Hoitajilla ei ole yksinkertaisesti aikaa keskustella ja yleensä he sanovat, että ihan hyvin menee. Minkäänlaista varhaiskasvatussuunnitelmaa ei ole. Tuon pihalle ja haen melussa pois. Enkä halua häiritä hoitajia tivaamalla lapseni päivästä, koska ympärillä on aina niin paljon hälinää ja huomio on pois muilta lapsilta ja eikä siinä ylipäänsä voi keskustella mitään tärkeää. Jos kysyn esim. ruokailusta, niin vastaus saattaa olla, että "en tiedä, koska en ollut siinä pöydässä".
Ja vielä: 2-5 vuotiaiden ryhmä on aivan mahdoton. 4 ja 5 vuotialla on eri tarpeet kuin 2 vuotiailla ja usein ohjelma menee sen vanhimman porukan mukaan, koska se on suurin ja meluisin. Päiväkodissa on hyvin paljon ohjelmaa, liian paljon kaksi vuotiaalle. Hän kaipaisi vaan enemmän vapaata rauhallista leikkiä ja turvallista huomiota hoitajalta.
Liian pienet lapset joutuvat kuuntelemaan suhteellisen pitkiä satuja, eivätkä pysty keskittymään sellaiseen pitkäksi aikaa ja sitten joudutaan torumaan (tämän huomasin itse, kun ihmeteltiin, että eikö lapsesi jaksa kuunnella satuja. No kyllä se jaksaa vähän aikaa jos ymmärtää mitä luetaan ja voi samaan aikaa katsella kuvia). Myöskin melkein tunnin kestävät aamupiirit ovat raskaita.
Jos päiväkotiryhmä menee retkelle, niin joko pistän lapseni toiseen tuntemattomaan ryhmään siksi päiväksi (en todellakaan!) tai pidän kotona, koska alle kolmevuotiasta ei voi ottaa mukaan (enkä kyllä päästäisikään).
Olen kuitenkin kiitollinen päiväkodille, koska vajaista resursseista huolimatta, pystyvät aikamoisiin tekoihin.
Valitettavasti hienot varhaiskasvatussuunnitelmat ovat ihan hölynpölyä ja vanhempien pitää olla tarkkana kuin porkkana. Keskustelen joka päivä poikani kanssa miten päivä on mennyt (mitä syöty ja kenen kanssa leikitty) jotta hän tuntisi, että olen mukana hänen kanssaan vaikka en ole fyysisesti läsnä.
Päiväkotihoitoon on kuin ympätty paljon pinnallisia asioita, joita kirjotellaan kokoushuoneen toimintasuunnitelmiin ilman kunnon resursseja toteuttaa niitä. Tuntuu, että se todellinen LAATU puuttuu. - +++++++++++++++
totta! kirjoitti:
Hienosti kirjoitettu.
1. ja 2. Kun poikani aloitti 2,5 vuotiaana päiväkodin (20 lasta, joista minun nuorin ja kolme hoitajaa) olin kaksi viikkoa toiminnassa mukana.
Lapseni on puolipäivähoidossa parina päivänä viikossa. Vähän pitkään katsoivat kun aamulla aina ilmestyin paikalle, mutta minulle oli ehdottoman tärkeää, että lapseni sai turvallisen alun.
Hoitajat olivat sitä mieltä, että kyllä ne kaikki lopulta tottuvat (?). Myöskään omahoitajaa ei ollut, eli jos kerroin jonkun lastani käytännön hoitoa koskevan asian tapaamalleni hoitajalle, ei se välittynyt varmuudella myöhemmin itse hoitotilanteeseen, koska siinä todennäköisesti oli toinen hoitaja. Niinpä kerroin kaikille mahdollisille hoitajille samat asiat, mikä oli yleensä hankalaa (lisäksi vaikutin varmaan idiootilta). Usein kuitenkaan jostain syystä asia ei mennyt perille ja lasta kohdeltiin automaattisesti liukuhihnaperiaatteella. Eli kaikille sama samaan aikaan ja nopeasti.
Esim. Poikani on ollut kuiva 2 vuotiaasta lähtien (ei edes yövaippaa) ja on aina mennyt itse potalle ilman sen kummempaa ihmettelyä. Päiväkodissa hänet pakotetaan tiettynä aikana potalle, mitä hän ei ymmärrä, koska osaa kyllä mennä itsekin. Siitä tullut sitten itkua ja täydellinen pissaamiskieltäytyminen koko päiväkodissa. Mainitsin heti alussa, että osaa mennä itse, ja että pitää antaa olla rauhassa pissalla, mutta hoitajat eivät ehkä sitten uskoneet kuitenkaan ja nähtävästi on siellä sellainen potatusrutiinikin. Hoitaja sitten vielä kysyi minulta, että "potatatko sinä koskaan tätä poikaa?" Häh?
Lapseni ei olisi pärjännyt niin hyvin, jos en itse olisi ollut alussa aktiivinen.
3. Hoitajilla ei ole yksinkertaisesti aikaa keskustella ja yleensä he sanovat, että ihan hyvin menee. Minkäänlaista varhaiskasvatussuunnitelmaa ei ole. Tuon pihalle ja haen melussa pois. Enkä halua häiritä hoitajia tivaamalla lapseni päivästä, koska ympärillä on aina niin paljon hälinää ja huomio on pois muilta lapsilta ja eikä siinä ylipäänsä voi keskustella mitään tärkeää. Jos kysyn esim. ruokailusta, niin vastaus saattaa olla, että "en tiedä, koska en ollut siinä pöydässä".
Ja vielä: 2-5 vuotiaiden ryhmä on aivan mahdoton. 4 ja 5 vuotialla on eri tarpeet kuin 2 vuotiailla ja usein ohjelma menee sen vanhimman porukan mukaan, koska se on suurin ja meluisin. Päiväkodissa on hyvin paljon ohjelmaa, liian paljon kaksi vuotiaalle. Hän kaipaisi vaan enemmän vapaata rauhallista leikkiä ja turvallista huomiota hoitajalta.
Liian pienet lapset joutuvat kuuntelemaan suhteellisen pitkiä satuja, eivätkä pysty keskittymään sellaiseen pitkäksi aikaa ja sitten joudutaan torumaan (tämän huomasin itse, kun ihmeteltiin, että eikö lapsesi jaksa kuunnella satuja. No kyllä se jaksaa vähän aikaa jos ymmärtää mitä luetaan ja voi samaan aikaa katsella kuvia). Myöskin melkein tunnin kestävät aamupiirit ovat raskaita.
Jos päiväkotiryhmä menee retkelle, niin joko pistän lapseni toiseen tuntemattomaan ryhmään siksi päiväksi (en todellakaan!) tai pidän kotona, koska alle kolmevuotiasta ei voi ottaa mukaan (enkä kyllä päästäisikään).
Olen kuitenkin kiitollinen päiväkodille, koska vajaista resursseista huolimatta, pystyvät aikamoisiin tekoihin.
Valitettavasti hienot varhaiskasvatussuunnitelmat ovat ihan hölynpölyä ja vanhempien pitää olla tarkkana kuin porkkana. Keskustelen joka päivä poikani kanssa miten päivä on mennyt (mitä syöty ja kenen kanssa leikitty) jotta hän tuntisi, että olen mukana hänen kanssaan vaikka en ole fyysisesti läsnä.
Päiväkotihoitoon on kuin ympätty paljon pinnallisia asioita, joita kirjotellaan kokoushuoneen toimintasuunnitelmiin ilman kunnon resursseja toteuttaa niitä. Tuntuu, että se todellinen LAATU puuttuu.Olitko edes ajatellut vaihtoehtona perhepäivähoitoa? En olisi omiani kyseiseen paikkaan jättänyt. 2-5 vuotiaiden ryhmä kuulostaa aika hurjalta, yleensä kai raja menee jossain 3-4v. Tunnin aamupiiri on tosi pitkä aika, mitä siinä oikein tehdään? Eikö se aika ole ulkoilusta pois? Perhepäivähoidossakin tosin on paljon eroja, meillä kyllä tehdään varhaiskasvatussuunnitelmat, kasvunkansiot, toimintasuunnitelmat, yksilölliset keskustelut, toimii reissuvihot yms. Toiminta on aina lapsilähtöistä ja joustavaa. Sama aikuinen ottaa lapsen aamulla ja luovuttaa iltapäivällä, aina ehtii muutaman sanan vaihtaa.
- hyvin
+++++++++++++++ kirjoitti:
Olitko edes ajatellut vaihtoehtona perhepäivähoitoa? En olisi omiani kyseiseen paikkaan jättänyt. 2-5 vuotiaiden ryhmä kuulostaa aika hurjalta, yleensä kai raja menee jossain 3-4v. Tunnin aamupiiri on tosi pitkä aika, mitä siinä oikein tehdään? Eikö se aika ole ulkoilusta pois? Perhepäivähoidossakin tosin on paljon eroja, meillä kyllä tehdään varhaiskasvatussuunnitelmat, kasvunkansiot, toimintasuunnitelmat, yksilölliset keskustelut, toimii reissuvihot yms. Toiminta on aina lapsilähtöistä ja joustavaa. Sama aikuinen ottaa lapsen aamulla ja luovuttaa iltapäivällä, aina ehtii muutaman sanan vaihtaa.
Perheessäni on ollut suhteellisen huono kokemus perhepäivähoidosta, mutta myös yksi erinomainen. En uskaltanut ottaa alunperin riskiä, enkä myöskään tiennyt tämän päivähoitopaikan saatuani, että noin suuri ryhmä olisi vastassa. Olin aika idealistinen päiväkotihoidosta. Täälläpäin on hirveä pula pph.
Nuo aamupiirit olivat huoleni: eivät kestä ihan tuntia. Siellä silloin kun itse olin paikalla, oli päivän ohjelmaan tutustuminen, ketkä olivat paikalla lapset ja henkilökunta, vuosi kk viikonp. leikkivuorojen jako ja laulua, lapset istuvat riveissä penkillä :). Ihan ok, mutta selvästi hieman vanhemmille lapsille tarkoitettu.
Olen tehnyt niin, että vien poikani siihen aikaan kun ulkoilu alkaa, niin ei tarvitse osallistua pukemistouhuihin, riisuminen on paljon helpompaa. Tutustun aina etukäteen ulkoiluaikatauluihin. Lapseni myös nukkuu päiväunet siellä, jonka jälkeen haen jo pois.
Poikani viihtyy yleensä erittäin hyvin ja odottaa aamuisin, että jo pääsisi leikkimään ystävien kanssa (hän on tosi sosiaalinen tapaus, eikä ujo).
Mutta jos minun olisi pitänyt jättää hänet heti kokopäiväksi tai en olisi päässyt varmistamaan pitkää päiväkotialoitusta, niin lapsi olisi todellakin tuntenut itsensä orvoksi ja pelokkaaksi. Nyt meillä ei ole ollut koskaan minkäänlaista eroitkua, päinvastoin juoksee heti innoissaan leikkimään (vaikka äidin sydämessä se eroitku vielä on hyvin kätkettynä) - pitkiennnn
hyvin kirjoitti:
Perheessäni on ollut suhteellisen huono kokemus perhepäivähoidosta, mutta myös yksi erinomainen. En uskaltanut ottaa alunperin riskiä, enkä myöskään tiennyt tämän päivähoitopaikan saatuani, että noin suuri ryhmä olisi vastassa. Olin aika idealistinen päiväkotihoidosta. Täälläpäin on hirveä pula pph.
Nuo aamupiirit olivat huoleni: eivät kestä ihan tuntia. Siellä silloin kun itse olin paikalla, oli päivän ohjelmaan tutustuminen, ketkä olivat paikalla lapset ja henkilökunta, vuosi kk viikonp. leikkivuorojen jako ja laulua, lapset istuvat riveissä penkillä :). Ihan ok, mutta selvästi hieman vanhemmille lapsille tarkoitettu.
Olen tehnyt niin, että vien poikani siihen aikaan kun ulkoilu alkaa, niin ei tarvitse osallistua pukemistouhuihin, riisuminen on paljon helpompaa. Tutustun aina etukäteen ulkoiluaikatauluihin. Lapseni myös nukkuu päiväunet siellä, jonka jälkeen haen jo pois.
Poikani viihtyy yleensä erittäin hyvin ja odottaa aamuisin, että jo pääsisi leikkimään ystävien kanssa (hän on tosi sosiaalinen tapaus, eikä ujo).
Mutta jos minun olisi pitänyt jättää hänet heti kokopäiväksi tai en olisi päässyt varmistamaan pitkää päiväkotialoitusta, niin lapsi olisi todellakin tuntenut itsensä orvoksi ja pelokkaaksi. Nyt meillä ei ole ollut koskaan minkäänlaista eroitkua, päinvastoin juoksee heti innoissaan leikkimään (vaikka äidin sydämessä se eroitku vielä on hyvin kätkettynä)aamupiirien takia minäkin vien muksut hoitoon vasta sitten kun alkaa vapaa leikki. Mielestäni ei ole mitään järkeä istuttaa lapsia penkillä vaan he haluavat LEIKKIÄ rauhassa kavereiden kanssa. Osallistuminen aamupiiriin pitäisi olla vapaaehtoista. Ei kuitenkaan tunnu onnistuvan jostain syystä.
- ehkä apua
pitkiennnn kirjoitti:
aamupiirien takia minäkin vien muksut hoitoon vasta sitten kun alkaa vapaa leikki. Mielestäni ei ole mitään järkeä istuttaa lapsia penkillä vaan he haluavat LEIKKIÄ rauhassa kavereiden kanssa. Osallistuminen aamupiiriin pitäisi olla vapaaehtoista. Ei kuitenkaan tunnu onnistuvan jostain syystä.
Pienten lasten istuttaminen aamu-piirissä on esimerkki isommasta ongelmasta pienten ryhmässä. Aamu-piirin merkitys ja tavoitteet ovat todettu isompien lasten kohdalla tärkeiksi ei kuitenkaan ymmärretä että alle kolmevuotiaat eivät vielä tästä nauti eivätkä hyödy. Lapsilta vaaditaan liian aikaisin jotain johon heillä ei vielä ole riittävästi taitoja ja osaamista. Pienten puolella on paljon sellaista päiväkodin toiminnassa jossa pyritään toteuttamaan isommille lapsille soveliaita kasvatuskäytäntöjä. Taaperon tarpeiden näkeminen ja ymmärtäminen ja kasvun ja kehityksen tukeminen oikealla tavalla edellyttää hoitajilta läheistä suhdetta lapseen ja tämän äitiin joka parhaiten taaperonsa tuntee sekä ymmärryksen siitä miten avuton taapero vielä on ilman äitiä joka on huolehtinut tähän saakka lapsen kaikista tarpeista ja jonka läsnäolon taapero pitänyt itsestään selvänä.
Taapero on kehitysvaiheen kynnyksellä jossa vasta pienin askelin opitaan saamaan tolkkua maailmasta ja pärjäämään ilman äitiä. - haluaisikaan
ehkä apua kirjoitti:
Pienten lasten istuttaminen aamu-piirissä on esimerkki isommasta ongelmasta pienten ryhmässä. Aamu-piirin merkitys ja tavoitteet ovat todettu isompien lasten kohdalla tärkeiksi ei kuitenkaan ymmärretä että alle kolmevuotiaat eivät vielä tästä nauti eivätkä hyödy. Lapsilta vaaditaan liian aikaisin jotain johon heillä ei vielä ole riittävästi taitoja ja osaamista. Pienten puolella on paljon sellaista päiväkodin toiminnassa jossa pyritään toteuttamaan isommille lapsille soveliaita kasvatuskäytäntöjä. Taaperon tarpeiden näkeminen ja ymmärtäminen ja kasvun ja kehityksen tukeminen oikealla tavalla edellyttää hoitajilta läheistä suhdetta lapseen ja tämän äitiin joka parhaiten taaperonsa tuntee sekä ymmärryksen siitä miten avuton taapero vielä on ilman äitiä joka on huolehtinut tähän saakka lapsen kaikista tarpeista ja jonka läsnäolon taapero pitänyt itsestään selvänä.
Taapero on kehitysvaiheen kynnyksellä jossa vasta pienin askelin opitaan saamaan tolkkua maailmasta ja pärjäämään ilman äitiä.että, tenavaani istutetaan ollenkaan aamupiirissä, vaikka se on jo isojen puolella. mä arvostan vapaata leikkiä kaikista eniten. joskus voisi kuitenkin olla satuhetki, ei kuitenkaan joka päivä eikä liian pitkä ainakaan. tarha ei ole koulu, joten miksi pitää istua törröttää paikallaan puoli tuntia tai tunti.- siksi kun tarhatäti haluaa leikkiä opea...
- "Työn kehittäjä"
pitkiennnn kirjoitti:
aamupiirien takia minäkin vien muksut hoitoon vasta sitten kun alkaa vapaa leikki. Mielestäni ei ole mitään järkeä istuttaa lapsia penkillä vaan he haluavat LEIKKIÄ rauhassa kavereiden kanssa. Osallistuminen aamupiiriin pitäisi olla vapaaehtoista. Ei kuitenkaan tunnu onnistuvan jostain syystä.
Sinulle ei ole kukaan vastannut tai kertonut piireistä, esim. miksi ei onnistu siten, että jotkut ovat piirissä halutessaan ja jotkut leikkivät vapaasti muualla.
Olen itsekin samaa mieltä, että kaikki lapset eivät halua tulla piiriin mukaan, jolloin heitä ei kannattaisi pakottaakaan siihen. Joskus joku lapsi konttailee tuolien alla ja pöytienkin, pakoillakseen piiriin joutumista.
Hälisevässä piirissä joidenkin lasten kiemurrellessa pois hoitajan otteesta ei ole mitään hauskaa kellekään, aikuisten kieltäessä aina vaan uudelleen äänessä olevia, varoittamassa tyyliin - jos et nyt lopeta, niin joudut esim. omalle tuolille ruokapöydän ääreen istumaan siksi aikaa kun muut ovat piirissä jne.
Mutta, mutta, kun hoito päiväkodissa on vähän sellaista ns. massahoitoa eikä henkilökuntaa ole esim. aamupiirin aikaan välttämättä niin paljon, että riittäisi sekä leikkijöiden valvojaksi että piiriin, koska iltavuorolainen ei ole kenties vielä tullut ja aamuvuorolainen käy kahvilla ja vessassa, esimerkiksi. Kaikissa paikoissa ei näin ole, mutta aamupiirin aikaan melko yleinen käytäntö. Myös lh tai lto voivat olla jompi kumpi vanhempainvartissa, valmistelemassa seuraavaa askartelua tai jumppahetkeä jne.
Jos aamupiirissä on yleensä kaksi aikuista, voisi tietysti ajatella, että toinen olisi leikkivien kanssa ja toinen olisi piirissä. Näinhän lapset jakaantuisivat, jos suurin osa ei haluaisi esim. leikkimään. Jaot on tehty ennen piiriin menoa, sovittu lasten kesken, ettei kesken leikin halutakaan piiriin tai piiristä leikkimään.
Yli 3-vuotiaiden piirissä huomasin, että siinä jako kahtia oli paikallaan, sillä mikä kiinnosti isompia, pienemmät eivät jaksaneet olla ja mitä olisi pienempien asioita, isommat yleensä pitkästyivat ja hälisivät.
Tiedetäänkö vanhempien keskuudessa mitä siellä on?
Monesti on kalenteri, teemaan ja vuodenaikoihin liittyvää asiaa kertoen, laulaen, loruja, joku pieni leikki, nimipäiväonnittelujutut, synttärisankarin muistaminen jne.
Piireissäkin huomaa kuinka joitakin lapsia ei kiinnosta asiat joita käsitellään. Kuinka pidettäisiin lasten mielenkiinto yllä, että siihen olisi kiva mennä?
Minä kärsin kovasti yli 3-vuotiaiden lasten puolesta sellaisissa piireissä, jossa esim. sen "vanhan kaavan" mukaan aloitetaan piiri kysymällä lapsilta - Kukas kertoo monesko päivä tänään on? Entä kuka tietää mikä viikonpäivä on? Mikähän vuosi nyt on? Kyllähän kalenteri on esillä, mutta montako lasta taas on ihan ulkona näistä, jollei ole aamulla kotoa saanut tietää esim. äidin lukiessa lehteä tai TV:stä mahdollisesti. Sitten kun joku tietää, OK, hän on hyvä ja tietämättömät eivät jaksa istua kun eivät ole jutuissa mukana, miksi olisikaan, eihän heillä ole asiaa tässä päivämäärässä. Vuosiluvun voi moni tietääkin, jos on kuunnellut edellisillä kerroilla tai osaa lukea kalenterista. Olen katsonut parhaaksi aloittaa kalenterihetken kertomalla viikonpäivän, näyttämällä esim. ruudukosta missä mennään (merkki on usein siinä siirrettävissä) Näin toimimalla ei kukaan ole toista huonompi ja saisi aikuisen hyväksyvää huomiota siksi että on tiennyt vastauksen. Samoin kuulee usein kuinka lapsi vastaa kysymykseen esim. päivästä, mutta vastaakin väärin, jolloin aikuinen siirtyy kysymään joltain toiselta, joka voi vastata myös väärin, jolloin useat lapset heiluvat jo penkillään tai liikehtivät tyynynsä päällä lattialla. Mielenkiinnon ylläpitäminen antaa piirille mahdollisuuksia sekä lasten halukkuutta osallistua siihen.
Jossain vaiheessa jätettiin piirejä pois, haluttiin toimintaa kodinomaisemmaksi ja näin monissa piireissä on enempi lauluja, kertomisia, satuja jne.
Joissakin päiväkodeissa on hetken ajan piiri myös ennen lounasta.
Esim. yksi aikuinen on pitää piiriä ulkoa sisään tulijoiden kanssa, kun toinen aikuinen valmistelee lounasta ensin ruokakärryjen haulla ja annostelemalla lautasille, juomien kaatamisella jne. Kolmas aikuinen laittaa vaatteita naulakoihin siistimmin ja kuivumaan, omille paikoilleen jne. Myös jonkun on käytävä syömässä lounaansa ennen kuin tulee vastaanottamaan lapsia rupkapöydästä vaatteiden riisumiseen, vessatukseen, ohjaa sänkyyn jne. Monia käsiä tarvittaisiin yhtä aikaa. - sillä todellakin
"Työn kehittäjä" kirjoitti:
Sinulle ei ole kukaan vastannut tai kertonut piireistä, esim. miksi ei onnistu siten, että jotkut ovat piirissä halutessaan ja jotkut leikkivät vapaasti muualla.
Olen itsekin samaa mieltä, että kaikki lapset eivät halua tulla piiriin mukaan, jolloin heitä ei kannattaisi pakottaakaan siihen. Joskus joku lapsi konttailee tuolien alla ja pöytienkin, pakoillakseen piiriin joutumista.
Hälisevässä piirissä joidenkin lasten kiemurrellessa pois hoitajan otteesta ei ole mitään hauskaa kellekään, aikuisten kieltäessä aina vaan uudelleen äänessä olevia, varoittamassa tyyliin - jos et nyt lopeta, niin joudut esim. omalle tuolille ruokapöydän ääreen istumaan siksi aikaa kun muut ovat piirissä jne.
Mutta, mutta, kun hoito päiväkodissa on vähän sellaista ns. massahoitoa eikä henkilökuntaa ole esim. aamupiirin aikaan välttämättä niin paljon, että riittäisi sekä leikkijöiden valvojaksi että piiriin, koska iltavuorolainen ei ole kenties vielä tullut ja aamuvuorolainen käy kahvilla ja vessassa, esimerkiksi. Kaikissa paikoissa ei näin ole, mutta aamupiirin aikaan melko yleinen käytäntö. Myös lh tai lto voivat olla jompi kumpi vanhempainvartissa, valmistelemassa seuraavaa askartelua tai jumppahetkeä jne.
Jos aamupiirissä on yleensä kaksi aikuista, voisi tietysti ajatella, että toinen olisi leikkivien kanssa ja toinen olisi piirissä. Näinhän lapset jakaantuisivat, jos suurin osa ei haluaisi esim. leikkimään. Jaot on tehty ennen piiriin menoa, sovittu lasten kesken, ettei kesken leikin halutakaan piiriin tai piiristä leikkimään.
Yli 3-vuotiaiden piirissä huomasin, että siinä jako kahtia oli paikallaan, sillä mikä kiinnosti isompia, pienemmät eivät jaksaneet olla ja mitä olisi pienempien asioita, isommat yleensä pitkästyivat ja hälisivät.
Tiedetäänkö vanhempien keskuudessa mitä siellä on?
Monesti on kalenteri, teemaan ja vuodenaikoihin liittyvää asiaa kertoen, laulaen, loruja, joku pieni leikki, nimipäiväonnittelujutut, synttärisankarin muistaminen jne.
Piireissäkin huomaa kuinka joitakin lapsia ei kiinnosta asiat joita käsitellään. Kuinka pidettäisiin lasten mielenkiinto yllä, että siihen olisi kiva mennä?
Minä kärsin kovasti yli 3-vuotiaiden lasten puolesta sellaisissa piireissä, jossa esim. sen "vanhan kaavan" mukaan aloitetaan piiri kysymällä lapsilta - Kukas kertoo monesko päivä tänään on? Entä kuka tietää mikä viikonpäivä on? Mikähän vuosi nyt on? Kyllähän kalenteri on esillä, mutta montako lasta taas on ihan ulkona näistä, jollei ole aamulla kotoa saanut tietää esim. äidin lukiessa lehteä tai TV:stä mahdollisesti. Sitten kun joku tietää, OK, hän on hyvä ja tietämättömät eivät jaksa istua kun eivät ole jutuissa mukana, miksi olisikaan, eihän heillä ole asiaa tässä päivämäärässä. Vuosiluvun voi moni tietääkin, jos on kuunnellut edellisillä kerroilla tai osaa lukea kalenterista. Olen katsonut parhaaksi aloittaa kalenterihetken kertomalla viikonpäivän, näyttämällä esim. ruudukosta missä mennään (merkki on usein siinä siirrettävissä) Näin toimimalla ei kukaan ole toista huonompi ja saisi aikuisen hyväksyvää huomiota siksi että on tiennyt vastauksen. Samoin kuulee usein kuinka lapsi vastaa kysymykseen esim. päivästä, mutta vastaakin väärin, jolloin aikuinen siirtyy kysymään joltain toiselta, joka voi vastata myös väärin, jolloin useat lapset heiluvat jo penkillään tai liikehtivät tyynynsä päällä lattialla. Mielenkiinnon ylläpitäminen antaa piirille mahdollisuuksia sekä lasten halukkuutta osallistua siihen.
Jossain vaiheessa jätettiin piirejä pois, haluttiin toimintaa kodinomaisemmaksi ja näin monissa piireissä on enempi lauluja, kertomisia, satuja jne.
Joissakin päiväkodeissa on hetken ajan piiri myös ennen lounasta.
Esim. yksi aikuinen on pitää piiriä ulkoa sisään tulijoiden kanssa, kun toinen aikuinen valmistelee lounasta ensin ruokakärryjen haulla ja annostelemalla lautasille, juomien kaatamisella jne. Kolmas aikuinen laittaa vaatteita naulakoihin siistimmin ja kuivumaan, omille paikoilleen jne. Myös jonkun on käytävä syömässä lounaansa ennen kuin tulee vastaanottamaan lapsia rupkapöydästä vaatteiden riisumiseen, vessatukseen, ohjaa sänkyyn jne. Monia käsiä tarvittaisiin yhtä aikaa.kaikkiin pöytiin tarvitaan aikuinen.
Ja sisälle tulijoita viihdyttää yks ja kaks valmistelee lounasta.
Mutta silti, aamupiiri-idea on aika typerä, mitä ihmettä 3v ymmärtää vuodesta tai kuukaudesta, kun päiväunien jälkeen on "aamu" - ehkä apua
"Työn kehittäjä" kirjoitti:
Sinulle ei ole kukaan vastannut tai kertonut piireistä, esim. miksi ei onnistu siten, että jotkut ovat piirissä halutessaan ja jotkut leikkivät vapaasti muualla.
Olen itsekin samaa mieltä, että kaikki lapset eivät halua tulla piiriin mukaan, jolloin heitä ei kannattaisi pakottaakaan siihen. Joskus joku lapsi konttailee tuolien alla ja pöytienkin, pakoillakseen piiriin joutumista.
Hälisevässä piirissä joidenkin lasten kiemurrellessa pois hoitajan otteesta ei ole mitään hauskaa kellekään, aikuisten kieltäessä aina vaan uudelleen äänessä olevia, varoittamassa tyyliin - jos et nyt lopeta, niin joudut esim. omalle tuolille ruokapöydän ääreen istumaan siksi aikaa kun muut ovat piirissä jne.
Mutta, mutta, kun hoito päiväkodissa on vähän sellaista ns. massahoitoa eikä henkilökuntaa ole esim. aamupiirin aikaan välttämättä niin paljon, että riittäisi sekä leikkijöiden valvojaksi että piiriin, koska iltavuorolainen ei ole kenties vielä tullut ja aamuvuorolainen käy kahvilla ja vessassa, esimerkiksi. Kaikissa paikoissa ei näin ole, mutta aamupiirin aikaan melko yleinen käytäntö. Myös lh tai lto voivat olla jompi kumpi vanhempainvartissa, valmistelemassa seuraavaa askartelua tai jumppahetkeä jne.
Jos aamupiirissä on yleensä kaksi aikuista, voisi tietysti ajatella, että toinen olisi leikkivien kanssa ja toinen olisi piirissä. Näinhän lapset jakaantuisivat, jos suurin osa ei haluaisi esim. leikkimään. Jaot on tehty ennen piiriin menoa, sovittu lasten kesken, ettei kesken leikin halutakaan piiriin tai piiristä leikkimään.
Yli 3-vuotiaiden piirissä huomasin, että siinä jako kahtia oli paikallaan, sillä mikä kiinnosti isompia, pienemmät eivät jaksaneet olla ja mitä olisi pienempien asioita, isommat yleensä pitkästyivat ja hälisivät.
Tiedetäänkö vanhempien keskuudessa mitä siellä on?
Monesti on kalenteri, teemaan ja vuodenaikoihin liittyvää asiaa kertoen, laulaen, loruja, joku pieni leikki, nimipäiväonnittelujutut, synttärisankarin muistaminen jne.
Piireissäkin huomaa kuinka joitakin lapsia ei kiinnosta asiat joita käsitellään. Kuinka pidettäisiin lasten mielenkiinto yllä, että siihen olisi kiva mennä?
Minä kärsin kovasti yli 3-vuotiaiden lasten puolesta sellaisissa piireissä, jossa esim. sen "vanhan kaavan" mukaan aloitetaan piiri kysymällä lapsilta - Kukas kertoo monesko päivä tänään on? Entä kuka tietää mikä viikonpäivä on? Mikähän vuosi nyt on? Kyllähän kalenteri on esillä, mutta montako lasta taas on ihan ulkona näistä, jollei ole aamulla kotoa saanut tietää esim. äidin lukiessa lehteä tai TV:stä mahdollisesti. Sitten kun joku tietää, OK, hän on hyvä ja tietämättömät eivät jaksa istua kun eivät ole jutuissa mukana, miksi olisikaan, eihän heillä ole asiaa tässä päivämäärässä. Vuosiluvun voi moni tietääkin, jos on kuunnellut edellisillä kerroilla tai osaa lukea kalenterista. Olen katsonut parhaaksi aloittaa kalenterihetken kertomalla viikonpäivän, näyttämällä esim. ruudukosta missä mennään (merkki on usein siinä siirrettävissä) Näin toimimalla ei kukaan ole toista huonompi ja saisi aikuisen hyväksyvää huomiota siksi että on tiennyt vastauksen. Samoin kuulee usein kuinka lapsi vastaa kysymykseen esim. päivästä, mutta vastaakin väärin, jolloin aikuinen siirtyy kysymään joltain toiselta, joka voi vastata myös väärin, jolloin useat lapset heiluvat jo penkillään tai liikehtivät tyynynsä päällä lattialla. Mielenkiinnon ylläpitäminen antaa piirille mahdollisuuksia sekä lasten halukkuutta osallistua siihen.
Jossain vaiheessa jätettiin piirejä pois, haluttiin toimintaa kodinomaisemmaksi ja näin monissa piireissä on enempi lauluja, kertomisia, satuja jne.
Joissakin päiväkodeissa on hetken ajan piiri myös ennen lounasta.
Esim. yksi aikuinen on pitää piiriä ulkoa sisään tulijoiden kanssa, kun toinen aikuinen valmistelee lounasta ensin ruokakärryjen haulla ja annostelemalla lautasille, juomien kaatamisella jne. Kolmas aikuinen laittaa vaatteita naulakoihin siistimmin ja kuivumaan, omille paikoilleen jne. Myös jonkun on käytävä syömässä lounaansa ennen kuin tulee vastaanottamaan lapsia rupkapöydästä vaatteiden riisumiseen, vessatukseen, ohjaa sänkyyn jne. Monia käsiä tarvittaisiin yhtä aikaa.Tärkeä on selkeyttää että aamu-piiri alle kolmvuotiaiden kohdalla on päivän rutiininkin kannalta jotain aivan muuta kuin isompien ryhmissä. Ensinnäkin aikuisia on ryhmässä tavallisesti aamupäivällä suhteessa 1:4 lastakohden. Tämä on siis se aika jolloin päiväkodeissa tavallisesti parhaiten pystyttäisiin keskittymään juuri tämän ikäisten lasten tarpeisiin. Taapero tarvitsee lähelleen aikuisen joka auttaa, jututtaa ja leikkii. Aikuisen josta lapsi pitää ja jonka kanssa haluaa olla ja tehdä asioita. Kun päiväkodeissa on ymmärretty tämä aikuisten merkitys, ollaan lapset jaettu pienryhmiin (4-5). Jokaisella pienryhmällä on oma-aikuinen joka pyrkii mahdollisimman paljon toimimaan oman porukkansa kanssa. Aamupiiri joka pidetään omassa pienessä porukassa oman hoitajan kanssa onnistuu hienosti. Lapset ovat innokkaita pohtimaan asioita ja miettimään päivän kulkua, he ovat innokkaita koska hoitaja on heille tärkeä ja koska heidän ei tarvitse jakaa tätä niin monen lapsen kanssa. Kun aamu-piiri toteutetaan näin silloin huomioidaan lapsen kehittymättömyys ja aikuisen läheisyyden tarve oikealla tavalla.
Aamupiiri ei tulisi olla tapa hallita lapsia kun henkilökuntaa ei riittävästi ole paikalla, eikä sen tarkoitus tavallisesti se olekkaan vaan kyllä sillä on ihan hyviä ja lapsen kasvua tukevia tavoitteita. Vika on vaan siinä että päivähoidon arki ei ehkä anna riittävästi mahdollisuutta todella pohtia onko tapa jolla esim. aamu-piiri toteutuu lasten ikää ja tarpeita riittävästi huomioiva. Jos jokin toiminta lasten kanssa tuntuu sekä henkilökunnasta että lapsista hankalalta silloin kyllä jokin on pielessä ja olisi syytä miettiä miten tehdä asiat toisin. - typeränä.
ehkä apua kirjoitti:
Tärkeä on selkeyttää että aamu-piiri alle kolmvuotiaiden kohdalla on päivän rutiininkin kannalta jotain aivan muuta kuin isompien ryhmissä. Ensinnäkin aikuisia on ryhmässä tavallisesti aamupäivällä suhteessa 1:4 lastakohden. Tämä on siis se aika jolloin päiväkodeissa tavallisesti parhaiten pystyttäisiin keskittymään juuri tämän ikäisten lasten tarpeisiin. Taapero tarvitsee lähelleen aikuisen joka auttaa, jututtaa ja leikkii. Aikuisen josta lapsi pitää ja jonka kanssa haluaa olla ja tehdä asioita. Kun päiväkodeissa on ymmärretty tämä aikuisten merkitys, ollaan lapset jaettu pienryhmiin (4-5). Jokaisella pienryhmällä on oma-aikuinen joka pyrkii mahdollisimman paljon toimimaan oman porukkansa kanssa. Aamupiiri joka pidetään omassa pienessä porukassa oman hoitajan kanssa onnistuu hienosti. Lapset ovat innokkaita pohtimaan asioita ja miettimään päivän kulkua, he ovat innokkaita koska hoitaja on heille tärkeä ja koska heidän ei tarvitse jakaa tätä niin monen lapsen kanssa. Kun aamu-piiri toteutetaan näin silloin huomioidaan lapsen kehittymättömyys ja aikuisen läheisyyden tarve oikealla tavalla.
Aamupiiri ei tulisi olla tapa hallita lapsia kun henkilökuntaa ei riittävästi ole paikalla, eikä sen tarkoitus tavallisesti se olekkaan vaan kyllä sillä on ihan hyviä ja lapsen kasvua tukevia tavoitteita. Vika on vaan siinä että päivähoidon arki ei ehkä anna riittävästi mahdollisuutta todella pohtia onko tapa jolla esim. aamu-piiri toteutuu lasten ikää ja tarpeita riittävästi huomioiva. Jos jokin toiminta lasten kanssa tuntuu sekä henkilökunnasta että lapsista hankalalta silloin kyllä jokin on pielessä ja olisi syytä miettiä miten tehdä asiat toisin.Kertakaikkiaan typerä juttu.
No joo, jos jaetaan ryhmä vaikka isot/pienet ja sitten tehdään mitä tehdään, mutta ei tosiaan ole järkevää istuttaa 3v ja liki 6v tai melekein 7v samas penkkirytäkässä. - kyllä kyrsii..
typeränä. kirjoitti:
Kertakaikkiaan typerä juttu.
No joo, jos jaetaan ryhmä vaikka isot/pienet ja sitten tehdään mitä tehdään, mutta ei tosiaan ole järkevää istuttaa 3v ja liki 6v tai melekein 7v samas penkkirytäkässä.Joo naurettavaksi on mennyt koko päivähoitohommat.En tiedä johtuuko liian isoista ryhmistä vai mistä, mutta kun oma lapseni aloitti tarhassa 1 v:nä, niin hoitajat olivat sitä mieltä että on varmasti adhd lapsi kun ei jaksanut keskittyä satuhetkeen(mikä kestää sen 1 h).Suoraan sanottuna kuka pieni lapsi jaksaa istua sen ajan?Nyt lapseni on esikoulussa jo,mutta monia ongelmia ollut tarha-aikoina. Syyllistämistä minua kohtaan,etten saa lastani kuriin ajalla 1v-3v. Liian leikkisä ja riehaantuu. Ei mun mielestä epänormaalia pienelle leikki-ikäiselle. Monesti hain lasta tarhasta niin että kakat oli ollut housussa pitkän aikaa..sanottiin että syötän liian kuitupitoista ruokaa. Suoraan sanottuna näitä persoonallisuus-häiriöstä kärsiviä hoitajia on niiiiin paljon, ainakin omalle kohdalle osunut. Jos olisi ollut mahdollisuus niin olisin pitänyt kotona koko tämän ajan. Lapsi kärsi pahasti ja samoin oma jaksaminen.Lapsi sai hyvän hoitopaikan 4 v:nä ja siitä lähtien ei ole ollut ongelman ongelmaa.Nyt voi rauhallisin mielin viedä hoitoon ja tietää että hoito pelaa oikein.
Ensisijainen vastuu lapsesta on AINA vanhemmilla.
Nyt kun ei päivähoidossa saa käyttää mitään kurinpitotoimia, kuten nurkkaan tai piiskalla räpsäys käsille, niin ainoa mahdollisuus oin että päiväkodeilla on oikeus olla ottamatta hoitoon lapsia jotka eivät noudata hyviä tapoja ja päiväkodin sääntöjä.
Vanhempien asia on opettaa nämä lapsille.- siiri
itse tarvitsisin tietoa ihan päiväkodin hoitajilta. Miten toimitte lapsen kanssa hankalissa tilanteissa, että ette menetä "otetta"? mitä teette kun lapsi alkaa pistään vastaan esim pukemistilanteessa..
- :)
Olen lastenhoitsuna päiväkodissa.
Itse toimin aina rauhallisesti, hermostumatta. Lapselle puhuen - häntä kuunnellen, selvittäen ensin mikä lapsella on hätänä vai onko edes mitään hätää. Vastaanhangoitteleva lapsi otetaan syliin ja puhun hänelle rauhallisesti ja autan hänelle vaatteita päälle tai puen kokonaan, riippuu tilanteesta. Noissa tilanteissa ei ole vaihtoehtoja, kun mennään ulos niin mennään ulos.
Jotkut jättää lapsen viimeiseksi ja auttaa toiset lapset ensin ulos, ja vasta sitten keskittyvät viimeiseen. Nämä riippuu niin lastenhoitajasta, joku toimii toisin kuin toinen. - täh?
Missä ihmeen pukemistilanteessa. Lapsi joko pukee ja lähtee ulos tai sitten ei pue ja tulee ulos viimeisenä kun on muuttanut mielensä, ja toiset ovat jo ulkona leikkimässä.
Jos kyseessä on lapsi joka ei vielä osaa pukea esim. 10kk. niin puetaan rauhallisesti vaatteet päälle ja sillä selvä. En ymmärrä kysymystä. Mikä tuossa on vaikeaa?
- kaija110
niin meidän talossakin, sillonku mennään ulos niin mennään ulos. Ei kukaan jää sisälle, kun muut menee ulos. Hankalissa tilanteissa kannattaa joskus käyttää luovuutta ja kekseliäisyytä hassuttelua :)
- siirii
Tarkoitin ihan yleisesti kaikkia hankalia/onglematilanteita.
- jk
jotenkin
- ei vielä lto
Olen tällä hetkellä töissä ryhmässä, jossa on 10 1-3 -vuotiasta lasta ja yksi 4-vuotias vanhempien vaatimuksesta. Ei ole aamupiirejä eikä organisoituja satuhetkiä. Potalle saa mennä jos osaa, kun pissattaa. Ennen ulkoilua kaikki käyvät vessarumban, ettei tule pihalla yllätyksiä.
On niitä kakkahousuja sitten heitetty pihaltakin sisälle vaihtoon jos on ollut riittävästi aikuisia.
Meillä on muutama harvinaisen temperamenttinen tyttölapsi hoidossa. Tilat ovat riittämättömät ja käytännössä kaikki lapset tarvitsevat pukemisapua (välillä ihan siivoushenkilökuntaa myöten). Jos eteisessä vetää itkupotkuraivarit, sitten vetää. Annetaan olla, annetaan huutaa ja hieman rauhoituttuaan jatketaan kuin ei mitään.
Meillä osaavat eräät kaksoset jo jälkeenpäin sanoa itsekin "äsken minä kiukuttelin". Alle 3-vuotiailta ei tällaisia oivalluksia pitäisi vaatia, vaan antaa kiukuta pahin raivari pois ja jatkaa sitten. Osoittaa, että se aikuinen ei karkaa, vaikka olisi huono päivä.
Mm. leikkien siivoamisessa ja ruokapöydässä ei 1-vuotiaalta ja 3,5-vuotiaalta odoteta tai pyydetä samoja asioita. Neljän vanhalta on mielestäni jo ihan perusteltua odottaa "saisinko"-kysymystä, mutta eihän se yksivuotias osaa edes vielä puhua.
Tässä kompleksissa (isomman yksikön pikkurakennus, jossa kaksi 0-3 -vuotiaiden ryhmää) tekevät kaikki parhaansa, ja silti jaa hoitajaakin välillä harmittelemaan, ettei sen vauvan toilailuilta ehtinyt jutella isomman kanssa, tai ettei ole niitä kuuluisia silmiä selässäkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269