mitä on uuslestadiolaisuus! Aivan uusi termi minulle.
Kertokaa
3
497
Vastaukset
- tympääntynyt vl
Uuslestadiolaisuus on suomi24:sen keksimä nimitys eri lestadiolaisille, jotka ovat uudismielisiä. Tosin moni nykyisin tituleeraa itteään jo uuslestadiolaisiksi, vaikka tällaista herätysliikettä ei varsinaisesti ole edes olemassa.
Lestadiolaisuuden päähaaroja suomessa on tällä hetkellä neljä:
vanhoillislestadiolaisuus,
esikoislestadiolaisuus,
rauhansana eli ns. pikkuesikoisuus ja
lestadiolainen uusheräys.
Itse näkisin uuslestadiolaiseksi kaikki, jotka ovat jollain lailla näissä liikkeissä mukana, mutta uudismielisiä. Tosin pidän myös rauhansanalaisia aikalailla uuslestadiolaisina. Hehän ovat ehkä mukautuvin joukko!
Itse olen vanhoillislestadiolainen, koska olen syntynyt vanhoillislestadiolaiseen sukuun ja toisaalta haluan olla uskomassa. Kaikkia vanhoillislestadiolaisten sääntöjä tosin en allekirjoita. Esimerkiksi televisiokielto on aikansa elänyt muinaisjäänne. Ajatusmaailmaltani olen aikalailla uuslestadiolainen.- Uskosa
Tärkeintä on nyt pysyä niissä yhteisöissä mukana joissa on ollut tai syntynyt sisälle, mukana aktiivisessa toiminnassa ja esirukoilijoina. Lestadiolaisuus todellakin tarvitsee uusditusta, mutta ei kyllä sellaista uudistusta josta olen täällä lukenut, vaan sitä että palataan Kristuksen oppiin. hänen seuraajikseen uskossa ja rakkaudessa.
Liike meni metsään jo 1800 luvun puolella loppuvuosina. On sittemmin hajaantunut kaikkiaan 18 osaan jotka tuomitsevat toinen toisensa hevettiin. Jonkinlaisen herätyskellon pitäisi soida jo lujaa.
1. Joh. 4:7 Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta;
ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan.
1. Joh. 4:8 Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
1. Joh. 4:9 Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa.
1. Joh. 4:10 Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.
1. Joh. 4:11 Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen toistamme.
- ei muuta
Hengellisen elon merkit näyttävät valitettavasti kovin vähäisiltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821339Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä651115Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021108Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ1691061Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121019Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103973Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68886Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍125830Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123758- 77745