Sauna ilmanstointiventtiili??

Lily W.

Meidän saunasssa on ilmastointiventiili joka voin avata että minä vedän sen auki. Saunassa on toinen imastointiventtiili joka pitää pyörittää, minä en koske siihen. Pitääkö se toinen (vedän sen auki) olla milloin auki?? Siis kun sauna on kuuma vai ensin vain jälkeen??

PS. Anteeksi huono suomi...

2

483

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Löylyt ulos hallitusti

Jos kyseessä on puusauna, niin se lattianrajassa oleva räppänä pitää avata viimeistään silloin kun alkaa lämmittämään kiuasta. Se saa olla auki koko saunomisen ajan, ja sen voi laittaa kiinni sitten kun lattia on kuiva. Tai voi sen laittaa vaikka heti saunomisen päätteeksikin. Jos kyseessä on sähkösauna, niin se kannattaa avata vasta sitten kun menette saunaan.

Jos kyseessä on puusauna, niin se ylempi räppänä kannattaa avata sitten kun aloittaa löylynheiton. Sitä kannattaa pitä auki siihen asti kunnes sauna on kuiva, esim. 2-3 h saunomisen jälkeen, tai vaikka seuraavaan aamuun. Kesällä kannattaa pitää räppänöitä raollaan vaikka koko ajan, mutta talvella voi vähän pihistellä. Räppänöitten käyttö riippuu myös siitä miten pesuhuoneen ilmanvaihto on hoidettu. Esim. minä suljen saunan molemmat räppänät heti saunomisen jälkeen. Tuolloin sauna pysyy lämpimänä ja kosteus haihtuu nopeammin. Kosteus lähtee saunan oven alta pesuhuoneeseen, josta se menee sähkökäyttöisen poistopuheltimen avulla ulos.

• vastaajalta aaaa

Jos pesu tai pukuhuoneessa ei ole omaa poistokanavaa, niin saunomisen jälkeen saunan yläräppänä on ehdottomasti oltava auki ja saunan ovi kannattaa jättää auki, jotta pesuhuoneen kosteus poistuu saunan kautta. Pari puuta pesään lopuksi, tai vähän sähköt päällä saunomisen loppuunasti kuivattaa paremmin, kuin saunan kylmeneminen saunomisen päätteeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1349
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      240
      1237
    3. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1051
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      253
      1026
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      51
      755
    6. 64
      714
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      62
      707
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      39
      678
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      641
    10. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      30
      597
    Aihe