Elikkä:
- vp 270 vetari, vm n. 1980
- paneelin nupista käytettäessä kuuluu surina, olisiko alaspäin
- toiseen suuuntaaan ei mitään
- irrottelin relekoppaa (viime kesänä) ja silloin tuntuisi reagoivan ylös/alas
- mutta ei relekoppa paikalle asennettuna
Tämä on vähän tällainen epämääräinen kuvaus, mutta saisko joku jotain tolkkua tästä. On lähin huolto jossain 600 km päässä Oulussa, joten sinne ei viitsi lähteä. Ja nostelee vetaria köydenpätkälläkin. Nyt olisi kyllä aikomus perehtyä ongelmaan tosissaan : I
Vetolaitteen kippi
10
453
Vastaukset
- kaksiseitenkympissä
samanlainen paneeli kuin 290:ssa eli vipu "ylös-alas" ja nappi vieressä? Jos on, niin koitas painaa sitä nappia samalla kun käännät vipua "ylös".
Eikä koko järjestelmäkään ole samanlainen. Äkkiseltään kuullostaa sähkövialta, oletko tarkistanut että nostomoottori pyörii molempiin suuntiin antaessasi sille sähköä releiden ohi. Mikäli pyörii, niin vika on releessä, ja mikäli ei pyöri niin moottori on loppu.
- säätöä, säätöä...
Paneeli on just tollanen. Muistaakseni relekoppa irroitettuna reagoi molempiin suuntiin (surisee). Täytyy tarkistaa tilanne. Minusta tuntuu, että siinä on jonkinlainen rajakatkaisin. Epäilin silloin, että jotkin säädöt vois olla pielessä. Mutta en ole kunnolla perehtyn härvelin Logiikkaan : )))
- säätöä, säätöä...
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Eikä koko järjestelmäkään ole samanlainen. Äkkiseltään kuullostaa sähkövialta, oletko tarkistanut että nostomoottori pyörii molempiin suuntiin antaessasi sille sähköä releiden ohi. Mikäli pyörii, niin vika on releessä, ja mikäli ei pyöri niin moottori on loppu.
Tuo täytyy tarkistaa. Pelkäänpä pahoin, että olet oikeassa : ( Voisko sen irrottaa kokonaan ja testata penkissä?
- sokkapoikki
säätöä, säätöä... kirjoitti:
Paneeli on just tollanen. Muistaakseni relekoppa irroitettuna reagoi molempiin suuntiin (surisee). Täytyy tarkistaa tilanne. Minusta tuntuu, että siinä on jonkinlainen rajakatkaisin. Epäilin silloin, että jotkin säädöt vois olla pielessä. Mutta en ole kunnolla perehtyn härvelin Logiikkaan : )))
jos sähkömoottori surisee kun käännät kytkintä nosto asentoon niin toden näköisesti sinulla on sokka poikki moottorin päästä. irroita säkömoottori ja tarkista sokka. jos poikki niin uusitilalle.
säätöä, säätöä... kirjoitti:
Paneeli on just tollanen. Muistaakseni relekoppa irroitettuna reagoi molempiin suuntiin (surisee). Täytyy tarkistaa tilanne. Minusta tuntuu, että siinä on jonkinlainen rajakatkaisin. Epäilin silloin, että jotkin säädöt vois olla pielessä. Mutta en ole kunnolla perehtyn härvelin Logiikkaan : )))
Mikäli katkaisja (kytkintaulu) olisi tuollainen, niin sinulla pitäisi olla 290- tai uudempi 290-sarjaan pohjautuva vetolaite. Eikä siinä silloin ole sähkömoottoria, vaan powertrim-järjestelmän hydraulipumppu..
- joku jossakin
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Mikäli katkaisja (kytkintaulu) olisi tuollainen, niin sinulla pitäisi olla 290- tai uudempi 290-sarjaan pohjautuva vetolaite. Eikä siinä silloin ole sähkömoottoria, vaan powertrim-järjestelmän hydraulipumppu..
Voihan olla, että joku Pelle Peloton on joskus vuosien varrella pistänyt 290-mallin ohjauspaneelin 270-mallin vetariin. Näppäriltä miehiltä onnistuu monenmoinen.
joku jossakin kirjoitti:
Voihan olla, että joku Pelle Peloton on joskus vuosien varrella pistänyt 290-mallin ohjauspaneelin 270-mallin vetariin. Näppäriltä miehiltä onnistuu monenmoinen.
270-, ja 280-sarjan vetolaitteissa ei ollut vakiona powertrimmiä, joten vetolaitteen nostaminen on toteutettu sähkömoottorilla, joka käyttää matoruuvia nostaakseen vetolaitteen. Kytkinpanelissa on ylös-/alas-kytkin, ja merkkivalo joka kertoo vetolaitteen olevan nostettuna.
290-sarjan vetolaitteissa taas on vakiona sähköhydraulinen powertrim-järjestelmä. Siinä on digitaalinen trimmikulmamittari, ja kytkinpanelissa ylös-/alas-kytkin, sekä varmistusnappi joka estää vetolaitteen trimmikulman tahattoman nostamisen liian ylös ajon aikana. Mittari ja kytkintaulu toimivat yhdessa (ja ovat vanhemmissa mootoreissa yleensä rikki).
Joten miksi kukaan lähtisi yhdistelemään noita kahta, yhteensopimatonta järjestelmää?- että 270-mallin
Välittäjä_LKV kirjoitti:
270-, ja 280-sarjan vetolaitteissa ei ollut vakiona powertrimmiä, joten vetolaitteen nostaminen on toteutettu sähkömoottorilla, joka käyttää matoruuvia nostaakseen vetolaitteen. Kytkinpanelissa on ylös-/alas-kytkin, ja merkkivalo joka kertoo vetolaitteen olevan nostettuna.
290-sarjan vetolaitteissa taas on vakiona sähköhydraulinen powertrim-järjestelmä. Siinä on digitaalinen trimmikulmamittari, ja kytkinpanelissa ylös-/alas-kytkin, sekä varmistusnappi joka estää vetolaitteen trimmikulman tahattoman nostamisen liian ylös ajon aikana. Mittari ja kytkintaulu toimivat yhdessa (ja ovat vanhemmissa mootoreissa yleensä rikki).
Joten miksi kukaan lähtisi yhdistelemään noita kahta, yhteensopimatonta järjestelmää?kytkinpaneeli on jostain syystä hajonnut ja kaveri on saanut 290-paneelin jostain halvalla tai peräti ilmaiseksi. Eikä ole halunnut maksaa Volvon varaosahintoja.
290:n kytkinten kai pitäisi toimia niin, että ylös/alas-kytkin toimii ylöspäin tiettyyn rajaan asti ja sen pisteen ohitus vaatii napin painamista samalla. Mutta olen nähnyt parissakin veneessä, että vipu toimii vain alaspäin ja ylös tarvitaan aina nappiakin. En ole ihan varma, mutta muistelen, että niissä ei trimmikulmamittari ollut hengissä, mikä saattoi olla syy tuohon toimintaan.
- volvopenta
Aika vanha tämä keskustelu mutta kokeillaan onnea.
Saiko keskustelun aloittaja vian selville meinaan itsellä on täsmälleen sama vika tällä hetkellä ja ärsyttää kun tuo vene seisoo tuossa pihassa!
jos sait selville niin kertoisitko mitä teit että alkoi toimimaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251588- 371449
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊621288Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731280- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883