Vetolaitteen kippi

säätöä, säätöä...

Elikkä:
- vp 270 vetari, vm n. 1980
- paneelin nupista käytettäessä kuuluu surina, olisiko alaspäin
- toiseen suuuntaaan ei mitään
- irrottelin relekoppaa (viime kesänä) ja silloin tuntuisi reagoivan ylös/alas
- mutta ei relekoppa paikalle asennettuna

Tämä on vähän tällainen epämääräinen kuvaus, mutta saisko joku jotain tolkkua tästä. On lähin huolto jossain 600 km päässä Oulussa, joten sinne ei viitsi lähteä. Ja nostelee vetaria köydenpätkälläkin. Nyt olisi kyllä aikomus perehtyä ongelmaan tosissaan : I

10

453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksiseitenkympissä

      samanlainen paneeli kuin 290:ssa eli vipu "ylös-alas" ja nappi vieressä? Jos on, niin koitas painaa sitä nappia samalla kun käännät vipua "ylös".

      • Eikä koko järjestelmäkään ole samanlainen. Äkkiseltään kuullostaa sähkövialta, oletko tarkistanut että nostomoottori pyörii molempiin suuntiin antaessasi sille sähköä releiden ohi. Mikäli pyörii, niin vika on releessä, ja mikäli ei pyöri niin moottori on loppu.


      • säätöä, säätöä...

        Paneeli on just tollanen. Muistaakseni relekoppa irroitettuna reagoi molempiin suuntiin (surisee). Täytyy tarkistaa tilanne. Minusta tuntuu, että siinä on jonkinlainen rajakatkaisin. Epäilin silloin, että jotkin säädöt vois olla pielessä. Mutta en ole kunnolla perehtyn härvelin Logiikkaan : )))


      • säätöä, säätöä...
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Eikä koko järjestelmäkään ole samanlainen. Äkkiseltään kuullostaa sähkövialta, oletko tarkistanut että nostomoottori pyörii molempiin suuntiin antaessasi sille sähköä releiden ohi. Mikäli pyörii, niin vika on releessä, ja mikäli ei pyöri niin moottori on loppu.

        Tuo täytyy tarkistaa. Pelkäänpä pahoin, että olet oikeassa : ( Voisko sen irrottaa kokonaan ja testata penkissä?


      • sokkapoikki
        säätöä, säätöä... kirjoitti:

        Paneeli on just tollanen. Muistaakseni relekoppa irroitettuna reagoi molempiin suuntiin (surisee). Täytyy tarkistaa tilanne. Minusta tuntuu, että siinä on jonkinlainen rajakatkaisin. Epäilin silloin, että jotkin säädöt vois olla pielessä. Mutta en ole kunnolla perehtyn härvelin Logiikkaan : )))

        jos sähkömoottori surisee kun käännät kytkintä nosto asentoon niin toden näköisesti sinulla on sokka poikki moottorin päästä. irroita säkömoottori ja tarkista sokka. jos poikki niin uusitilalle.


      • säätöä, säätöä... kirjoitti:

        Paneeli on just tollanen. Muistaakseni relekoppa irroitettuna reagoi molempiin suuntiin (surisee). Täytyy tarkistaa tilanne. Minusta tuntuu, että siinä on jonkinlainen rajakatkaisin. Epäilin silloin, että jotkin säädöt vois olla pielessä. Mutta en ole kunnolla perehtyn härvelin Logiikkaan : )))

        Mikäli katkaisja (kytkintaulu) olisi tuollainen, niin sinulla pitäisi olla 290- tai uudempi 290-sarjaan pohjautuva vetolaite. Eikä siinä silloin ole sähkömoottoria, vaan powertrim-järjestelmän hydraulipumppu..


      • joku jossakin
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Mikäli katkaisja (kytkintaulu) olisi tuollainen, niin sinulla pitäisi olla 290- tai uudempi 290-sarjaan pohjautuva vetolaite. Eikä siinä silloin ole sähkömoottoria, vaan powertrim-järjestelmän hydraulipumppu..

        Voihan olla, että joku Pelle Peloton on joskus vuosien varrella pistänyt 290-mallin ohjauspaneelin 270-mallin vetariin. Näppäriltä miehiltä onnistuu monenmoinen.


      • joku jossakin kirjoitti:

        Voihan olla, että joku Pelle Peloton on joskus vuosien varrella pistänyt 290-mallin ohjauspaneelin 270-mallin vetariin. Näppäriltä miehiltä onnistuu monenmoinen.

        270-, ja 280-sarjan vetolaitteissa ei ollut vakiona powertrimmiä, joten vetolaitteen nostaminen on toteutettu sähkömoottorilla, joka käyttää matoruuvia nostaakseen vetolaitteen. Kytkinpanelissa on ylös-/alas-kytkin, ja merkkivalo joka kertoo vetolaitteen olevan nostettuna.

        290-sarjan vetolaitteissa taas on vakiona sähköhydraulinen powertrim-järjestelmä. Siinä on digitaalinen trimmikulmamittari, ja kytkinpanelissa ylös-/alas-kytkin, sekä varmistusnappi joka estää vetolaitteen trimmikulman tahattoman nostamisen liian ylös ajon aikana. Mittari ja kytkintaulu toimivat yhdessa (ja ovat vanhemmissa mootoreissa yleensä rikki).

        Joten miksi kukaan lähtisi yhdistelemään noita kahta, yhteensopimatonta järjestelmää?


      • että 270-mallin
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        270-, ja 280-sarjan vetolaitteissa ei ollut vakiona powertrimmiä, joten vetolaitteen nostaminen on toteutettu sähkömoottorilla, joka käyttää matoruuvia nostaakseen vetolaitteen. Kytkinpanelissa on ylös-/alas-kytkin, ja merkkivalo joka kertoo vetolaitteen olevan nostettuna.

        290-sarjan vetolaitteissa taas on vakiona sähköhydraulinen powertrim-järjestelmä. Siinä on digitaalinen trimmikulmamittari, ja kytkinpanelissa ylös-/alas-kytkin, sekä varmistusnappi joka estää vetolaitteen trimmikulman tahattoman nostamisen liian ylös ajon aikana. Mittari ja kytkintaulu toimivat yhdessa (ja ovat vanhemmissa mootoreissa yleensä rikki).

        Joten miksi kukaan lähtisi yhdistelemään noita kahta, yhteensopimatonta järjestelmää?

        kytkinpaneeli on jostain syystä hajonnut ja kaveri on saanut 290-paneelin jostain halvalla tai peräti ilmaiseksi. Eikä ole halunnut maksaa Volvon varaosahintoja.

        290:n kytkinten kai pitäisi toimia niin, että ylös/alas-kytkin toimii ylöspäin tiettyyn rajaan asti ja sen pisteen ohitus vaatii napin painamista samalla. Mutta olen nähnyt parissakin veneessä, että vipu toimii vain alaspäin ja ylös tarvitaan aina nappiakin. En ole ihan varma, mutta muistelen, että niissä ei trimmikulmamittari ollut hengissä, mikä saattoi olla syy tuohon toimintaan.


    • volvopenta

      Aika vanha tämä keskustelu mutta kokeillaan onnea.
      Saiko keskustelun aloittaja vian selville meinaan itsellä on täsmälleen sama vika tällä hetkellä ja ärsyttää kun tuo vene seisoo tuossa pihassa!

      jos sait selville niin kertoisitko mitä teit että alkoi toimimaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1588
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1449
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      62
      1288
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1280
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe