Onko vinkkejä miten kaukohallintalaitteen kaasuvaijeri ja vivut moottorissa säädetään kohdalleen? Ongelma on se, että kaasukahvan kääntö pohjaan ei avaa kaasua täysin auki. Jos säätää niin, että kaasu avautuu täysin ja löytyy täydet kierrokset, niin sitten tyhjäkäynti nousee myös ihan liian korkeaksi. Kaukohallinnan vivussa on karkea säätö, mikä antaa lyhyemmän ja pitkän liikkeen ja se on pitkän liikkeen asennossa. Eli mitenhän se moottorin pään säätö oikeaoppisesti menee, tietääkö kukaan? Vaijerissa on ainakin säätö, millä sen asema ja pituus moottoriin nähden saadaan kohdalleen, ja sitten siellä on ainakin yksi välivipu minkä säätö vaikuttaa kaasun liikkeeseen, mutta noista en löydä oikeaa yhdistelmää, että toimisi sekä tyhjäkäynnillä että antaisi täyden kaasun?
Mercury 25 EFI kaasuvivut
12
5857
Vastaukset
- Laita vaikka
kaukokahva vapaalle ja vaihteisto myös, ja siihen sopivasti kiristät säätimet, niin ei kauas heitä. Pitäsi toimia molempiin suuntiin.
- perämoottorit
on kuristettu kaasuvivustolla, joka ei salli kaasuläppien aueta täysin...
onko Mercuryn 30 hv samasta lohkosta...varaosanumeroita vertaamalla
löytyy koneen erot jos lohko sama...- säätöjä
Kaukohallinta keskellä eli kaasu pois ja vaihde vapaalla ja siihen säätö keskelle ei auta, silloin jää nuo viimeiset kierrokset saamatta. 25 ja 30 lohko on sama, itselläkin kävi epäilys mielessä, että kuristus on tehty tuolla vivustolla... Siihen viitaisi se, että liike kaasuläpille menee viimekädessä valkoisen muovikappaleen kautta, missä lukee U-25. Olisiko sitten kolmikymppisessä erilainen tuo palikka? Mutta toisaalta tällä keskustelupalstalla on esitetty, että 25 ja 30 ero löytyy moottorinohjauselektroniikasta eli moottorin kupeessa oleva musta laatikko olisi eri? Moottoreiden spekseissä on 25 EFI max rpm 5000-6000, ja 30 max rpm EFI 5200-6200. Onkohan ero tosiaan vaan tuo kaasuvivun liike??? Joka tapauksessa ajaessa kun vetää sormella tuolta vivustosta viimeset löysät pois, niin tuntuu, että mottiin tulee ihan uusi elämä.
- säätöjä
säätöjä kirjoitti:
Kaukohallinta keskellä eli kaasu pois ja vaihde vapaalla ja siihen säätö keskelle ei auta, silloin jää nuo viimeiset kierrokset saamatta. 25 ja 30 lohko on sama, itselläkin kävi epäilys mielessä, että kuristus on tehty tuolla vivustolla... Siihen viitaisi se, että liike kaasuläpille menee viimekädessä valkoisen muovikappaleen kautta, missä lukee U-25. Olisiko sitten kolmikymppisessä erilainen tuo palikka? Mutta toisaalta tällä keskustelupalstalla on esitetty, että 25 ja 30 ero löytyy moottorinohjauselektroniikasta eli moottorin kupeessa oleva musta laatikko olisi eri? Moottoreiden spekseissä on 25 EFI max rpm 5000-6000, ja 30 max rpm EFI 5200-6200. Onkohan ero tosiaan vaan tuo kaasuvivun liike??? Joka tapauksessa ajaessa kun vetää sormella tuolta vivustosta viimeset löysät pois, niin tuntuu, että mottiin tulee ihan uusi elämä.
No varmistui ainakin se, että 25 ja 30 malleissa on eri ECU:t eli moottorinohjausyksiköt. Itse asiassa netistä löytämieni osaluettelojen mukaan äkkiseltään laskettuna ainakin 12 eri versiota samaan peruskoneeseen, kun on erikseen EU mallia ja Bodensee mallia ja ties mitä muuta! Kaasuvipujen osanumerot näyttäisi myös olevan samat. Elikkäs alkuperäiseen ongelmaan en ole vieläkään keksinyt ratkaisua...
- samakin ecu
säätöjä kirjoitti:
No varmistui ainakin se, että 25 ja 30 malleissa on eri ECU:t eli moottorinohjausyksiköt. Itse asiassa netistä löytämieni osaluettelojen mukaan äkkiseltään laskettuna ainakin 12 eri versiota samaan peruskoneeseen, kun on erikseen EU mallia ja Bodensee mallia ja ties mitä muuta! Kaasuvipujen osanumerot näyttäisi myös olevan samat. Elikkäs alkuperäiseen ongelmaan en ole vieläkään keksinyt ratkaisua...
tai sitten ei... oli jossakin versiossa 25 ja 30 sama ecu ja jossain eri.kaasuvivustoissakin löytyi eroa
www.ishopmarine.com sivuilta löytyy aikas kivasti tietoa - throtle body
samakin ecu kirjoitti:
tai sitten ei... oli jossakin versiossa 25 ja 30 sama ecu ja jossain eri.kaasuvivustoissakin löytyi eroa
www.ishopmarine.com sivuilta löytyy aikas kivasti tietoa - säätöjä
throtle body kirjoitti:
Tuoltahan löytyikin myös osa numero 20 mikä on kuin onkin eri 25 ja 30 malleissa, mitä alussa epäilin. Se varmasti ainakin vaikuttaa kaasun aukeamiseen. Osa 11 on sekin erilainen 25 ja 30 mallissa, näyttää olevan koko kaasuläppäasetelma siis eri varaosanumerolla. Mutta samalla listalla on myös eri ECU:t 25 ja 30 malleille... Ja mulla on edelleen ratkaisematta, miten säädän alkuperäiset 25EFI vivut kohdilleen siten, että vene jaksaisi edes kahden hengen kuormalla nousta siedettävästi liukuun. Vene on Buster S ja kunpa olisi kiekkamittari, niin näkisi, että saako sen speksatulle kierrosalueelle pelaamaan. Muuten en usko yhdistelmässä olevan suurempaa häikkää esim. potkurissa, kun käsin roplaamalla veneen saa hyvään kulkuun.
- sun kone
aivan uusi, vai onko ongelma tullut tänä keväänä, kai siinä on Mercuryn oma kaukohallinta. Käsittääkseni ongelmaan on vain kaksi ratkaisua, viallinen kaukohallintalaite tai sitten siinä on se tehtaan tekemä kierrostan kuristus. Kannattaa vielä tarkistaa onko vaijerin kuorelle eri kiinnityskohtia.
- säätöjä
Viime kesältä on tuo setti. Viime kesänä jo tuntui vähän nihkeältä kulku, ja silloin huomattiin tuo juttu, että kaasu ei aukea ihan täysin. No silloin ajateltiin, että pikku juttu ja katotaan homma kohdalleen keväällä kun on vene maissa ja kunnon työkalut käsillä. Paatti lähtee nyt myyjäliikkeeseen tsekattavaksi, kun ei tohon itte ratkaisua keksi. On vaan keväällä turkasen pitkät jonot noissa veneliikkeissä, niin ajattelin täältä kysyä neuvoja, jos olisi ollut nopea ratkaisu jollakin mielessä. Kattokoot kuitenkin siellä, missä paketti on lyöty läjään, että mikä mättää (jos mikään...)
- tehtaalla ovelia
säätöjä kirjoitti:
Viime kesältä on tuo setti. Viime kesänä jo tuntui vähän nihkeältä kulku, ja silloin huomattiin tuo juttu, että kaasu ei aukea ihan täysin. No silloin ajateltiin, että pikku juttu ja katotaan homma kohdalleen keväällä kun on vene maissa ja kunnon työkalut käsillä. Paatti lähtee nyt myyjäliikkeeseen tsekattavaksi, kun ei tohon itte ratkaisua keksi. On vaan keväällä turkasen pitkät jonot noissa veneliikkeissä, niin ajattelin täältä kysyä neuvoja, jos olisi ollut nopea ratkaisu jollakin mielessä. Kattokoot kuitenkin siellä, missä paketti on lyöty läjään, että mikä mättää (jos mikään...)
ja antaneet idennttisille boxeille eri osanumeron, jotta pystyvät perustelemaan korkeamman hinnan 30 hv versiolle...eikös tuunnukkin turhalta rajoittaa kaasua, kun tehonrajauksen pystyy hoitamaan boillakin...
- säätöjä
säätöjä kirjoitti:
Viime kesältä on tuo setti. Viime kesänä jo tuntui vähän nihkeältä kulku, ja silloin huomattiin tuo juttu, että kaasu ei aukea ihan täysin. No silloin ajateltiin, että pikku juttu ja katotaan homma kohdalleen keväällä kun on vene maissa ja kunnon työkalut käsillä. Paatti lähtee nyt myyjäliikkeeseen tsekattavaksi, kun ei tohon itte ratkaisua keksi. On vaan keväällä turkasen pitkät jonot noissa veneliikkeissä, niin ajattelin täältä kysyä neuvoja, jos olisi ollut nopea ratkaisu jollakin mielessä. Kattokoot kuitenkin siellä, missä paketti on lyöty läjään, että mikä mättää (jos mikään...)
Tämä homma selvis. Takuuseen vaihdettiin uusi kaukohallintalaite. Jotain vikaa siinä oli, koska asentaja totesi, että se viallinen yksilö ei antanut täyttä liikettä. No nyt homma pelittää. Varaosatiskiltä kyllä todettiin myös, että kaasuvivuston liikettä on rajoitettu 25 mallissa, eli yhden palikan vaihdolla saa muutama sata kiekkaa lisää, mutta siinä tulee vastaan sellainen juttu, että kone hälyttää silloin ylikierroksista -> ECU on ohjelmoitu eri tavalla... Että tämmöine tapaus.
- pitää vaihtaa
säätöjä kirjoitti:
Tämä homma selvis. Takuuseen vaihdettiin uusi kaukohallintalaite. Jotain vikaa siinä oli, koska asentaja totesi, että se viallinen yksilö ei antanut täyttä liikettä. No nyt homma pelittää. Varaosatiskiltä kyllä todettiin myös, että kaasuvivuston liikettä on rajoitettu 25 mallissa, eli yhden palikan vaihdolla saa muutama sata kiekkaa lisää, mutta siinä tulee vastaan sellainen juttu, että kone hälyttää silloin ylikierroksista -> ECU on ohjelmoitu eri tavalla... Että tämmöine tapaus.
jyrkempi potkuri kun tehoa tulee lisää ettei mene ylikierroksille
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792178
- 951996
- 541906
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291349