neli- vai kaksitahtinen moottori ??

apua :)

Elikkä ajattelen hankkia skootterin, jolla on 4-tahtimoottori, elikkä siis mitä eroa on 4 ja 2 tahtisilla moottoreilla. Mitkä ovat hyvät ja huonot opuolet näillä moottoreilla??

16

1140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -kooo

      Joo elikkäs 4-tahtien hyviä puolia; ei tarvitse sekoitebensaa, hiljaisempia, eivät savuta niin paljoa, huonot puolet; hyytyy hieman ylämäkeen eli ovat tehottomampia. 2-tahtien hyviä puolia; enemmän tehoja, kiihtyy nopeammin, huonoja puolia; savuttaa enemmän, tarvitsee sekoitebensaa.

    • oiwefuew

      4-tahtimoottori mopossa on tätä päivää ja kaikin tavoin parempi 2-tahtiseen verraten. Jos on tarkoitus keskittyä ajamaan mopolla, suosittelen nelitahtista ehdottomasti. Rakenteellisista syistä ( voitelutapa ) nelitahtinen on kestävämpi, ei savuta ja toisin kun väitetään on väännökkäämpi ja tehokkaampi ajossa kuin 2 tahtinen. Bensaa palaa vähemmän koska 4-tahtisessa parempi hyötysuhde. Eikä tarvitse pelata kalliin 2-tahtiöljyn kanssa.

      • ei nelitahti ole yhtään kestävämpi toi on ihan harhaluulo,itellä 2-tahtisessa yli 16000km mittarissa eikä oo tarvinnu vielä edes mäntää vaihtaa ja monella on menny kone 4 tahtisessa väljäks jo vähemmästä,eikä öljyä tarvitse sekoittaa bensan sekaan kun on tuorevoitelu öljysäiliö vain täytetään silloin tällöin ,litralla pääsee n 1000km, vakiona 4 ja 2 tahtinen voi olla yhtä tehokkaita ja vääntäviä mutta kun ruvetaan virittämään ni nelari jää ku tikku paskaan :) , eikä 2-tahti öljy ole kallista ,laatuöljyä saa jo 6€/litra


      • Miksi aina 4-tahtisilla ajavat väittävät jotta 2-t öljy on kallista ja hankalaa sen kanssa pelata?
        Oikeasti nelarissa kuluu(vaihdetaan) suunnilleen samanverran moottoriöljyä kuin samanlaisessa 2-tahtisessa joka kuluu polttoaineen seassa erillisen automaattisen voitelun kautta... menekki ja sitä kautta kulut suunnilleen samaa luokkaa... eihän kukaan aja "halvalla" moottoriöljylläkään?


      • eikö tietoa
        PappaSkootteri kirjoitti:

        Miksi aina 4-tahtisilla ajavat väittävät jotta 2-t öljy on kallista ja hankalaa sen kanssa pelata?
        Oikeasti nelarissa kuluu(vaihdetaan) suunnilleen samanverran moottoriöljyä kuin samanlaisessa 2-tahtisessa joka kuluu polttoaineen seassa erillisen automaattisen voitelun kautta... menekki ja sitä kautta kulut suunnilleen samaa luokkaa... eihän kukaan aja "halvalla" moottoriöljylläkään?

        onhan ihan samat moottoriöljyt myös 2T moottoreissa. Siis 2T moottorit kuluttavat öljyä tuplaten 4T vehkeisiin verrattuna.


      • totta..
        PappaSkootteri kirjoitti:

        Miksi aina 4-tahtisilla ajavat väittävät jotta 2-t öljy on kallista ja hankalaa sen kanssa pelata?
        Oikeasti nelarissa kuluu(vaihdetaan) suunnilleen samanverran moottoriöljyä kuin samanlaisessa 2-tahtisessa joka kuluu polttoaineen seassa erillisen automaattisen voitelun kautta... menekki ja sitä kautta kulut suunnilleen samaa luokkaa... eihän kukaan aja "halvalla" moottoriöljylläkään?

        Juurikin noin kuten sanoit. Kiinalaisissa nelareissa pitää vaihtaa öljyt ~1000km välein koska niissä ei ole minkäänlaista suodatinta. Kaksitahti syö saman verran öljyä ja onhan se paljon helpompi vain lisätä öljyä kuin vaihtaa uudet tilalle. Eikä tarvitse kuskailla jäteöljyjä kierrätykseen.

        Vähän halvemmalla pääsee tosin nelarissa kun laadukas moniaste öljy maksaa halvimmillaan ~2e litra (15w-40). Mutta eipä tuo säästö niin mahdoton ole jos ajaa vaikkapa 5000km/vuosi. Vaivaiset ~parikymppiä.

        Pojankoltiaiset (tietenkin) päätyvät kaksitahtiseen kun siitä saa tehoja paljon enemmän irti. Varttuneemmat ja tyttöset valitsevat mieluummin nelarin kun pärinä/bensankatku ei välttämättä innosta..


      • ei..
        eikö tietoa kirjoitti:

        onhan ihan samat moottoriöljyt myös 2T moottoreissa. Siis 2T moottorit kuluttavat öljyä tuplaten 4T vehkeisiin verrattuna.

        Kaksitahdissa ei tarvitse kuin lisätä öljyä säiliöön. Peräöljyt täytyy vaihtaa, kuten nelarissakin. Nyt sen tiedät.


      • eikö tietoa kirjoitti:

        onhan ihan samat moottoriöljyt myös 2T moottoreissa. Siis 2T moottorit kuluttavat öljyä tuplaten 4T vehkeisiin verrattuna.

        2-t moottorissa ei ole erillistä moottoriöljyä joka voitelisi kiertokangen ja kampiakselin laakerit vaan voitelu tapahtuu polttoaineen sekaan tulevalla 2-t öljyllä.
        siksi väitän jotta öljyjen kulutus on samaa luokka kumpaisellakin tahdilla...
        polttoaineen sekaan tulevalla 2-t öljyllä pääsee n.1000km riippuen öljysäiliön koosta ja 4-t moottorillehan annetaan huoltosuositukseksi n.1000km välein...
        jos seioksen suhde polttoaineeseen olisi esim 2,5% ja bensan kulutus n.3ltr/100km niin öljyä kuluisi polttoaineen seassa tuhannellakilimetrillä n.0,75ltr joka on suunnilleen sama kuin kiinalaisen 4-t moposkootterin öljytilavuus


    • multa halvalla piaggio

      kaksitahtiset pitäisi jo kieltää maailmasta. -60 luku meni jo.. Saastuttavia, kovaäänisiä hermosahoja Lainasin tuossa päiväksi kaverini Helkamaa. Kyllä oli mukava moottori yhdistettynä elektroniseen rajoittimeen. Mäennousukykykin oli parempi, kuin omassa kaksitahtisessani, että höpöjuttuja nuo puheet nelareitten tehottomuudesta. Jos haluat kovaa ääntä, pakokaasun hajua vaatteisiisi ja moottorin tärinää, niin hanki kaksitahtinen. Teknisesti ajasta jäljessä olevat italialaisethan niitä ainakin tekevät.

    • mopowelho

      Nelarin sisuskalut ovat koko ajan omissa öljyissään jota öljypumppu kierrättää. Kiistatta vähemmän kitkaa->vähemmän kulumista mekaanisesti. Lisäksi erona 2-tahtiseen on parempi polttoainetalous. 2-tahtinen moottori kun väkisinkin hukkaa osan polttoainetta raakana pakoputkeen.
      2-tahtinen on halpa valmistaa sarjatuotantona ja toimivuudeltaan ja kestävyydeltään riittävän hyvä mopokäyttöön. Siksi niitä mopoissa on. 2-tahtinen tahtoo väkisin tuoksahtaa, ajokilometrien ja käyttötuntien lisääntyessä aina vaan enemmän.
      2-tahtinen käy nopeammin väljäksi ja poraus tai sylinterin ja mäntäsarjan vaihto tulee eteen tyypillisesti 10tkm ajomäärällä. Nelarikin vaatii tuossa vaiheessa yläpään tiivistesarjan uusintaa. Eli kaikki kestää aikansa.
      Öljyä nämä tuorevoitelulla olevat moposkootterit vievät yllättävän paljon. Peugeot tyypillisesti erittäin perso öljylle.

      • mulla on 2-tahtisen mittarissa yli 16000km eikä oo tarvinnu konetta rempata ja ekalla käyntiin et ei oo väljyydestä tietoakaan,nelari ei kestä tippaakaan pitempään kun 2-tahti,ja sitä öljyä kuluu litra/1000km


      • joo..
        Scooterguy kirjoitti:

        mulla on 2-tahtisen mittarissa yli 16000km eikä oo tarvinnu konetta rempata ja ekalla käyntiin et ei oo väljyydestä tietoakaan,nelari ei kestä tippaakaan pitempään kun 2-tahti,ja sitä öljyä kuluu litra/1000km

        Vesijäähdytteisellä kaksitahdilla esim. Gileralla ajaa helpostikin 30-40 000km. Tiedän useitakin tapauksia ja hyvin on pelit kestänyt.

        Ilmajäähdytteiset kestää sitten vähemmän, 25 000km alkaa olla jo melkoisen väljä. Mutta kuten todettu niin kyllä kaksitahtisellakin ajelee yllättävän pitkään. Paljon riippuu siitä onko viritetty vai vakio, ja miten ajaa ylipäätäänkin. Käyttäjä itse määrittelee hyvinkin pitkälle miten mopo kestää ajoa.


      • saasdfga
        joo.. kirjoitti:

        Vesijäähdytteisellä kaksitahdilla esim. Gileralla ajaa helpostikin 30-40 000km. Tiedän useitakin tapauksia ja hyvin on pelit kestänyt.

        Ilmajäähdytteiset kestää sitten vähemmän, 25 000km alkaa olla jo melkoisen väljä. Mutta kuten todettu niin kyllä kaksitahtisellakin ajelee yllättävän pitkään. Paljon riippuu siitä onko viritetty vai vakio, ja miten ajaa ylipäätäänkin. Käyttäjä itse määrittelee hyvinkin pitkälle miten mopo kestää ajoa.

        Pitää muistaa että 2 tahtisissa peleis pitää olla vaihteistoöljyt erikseen.Nelitahtisissa yleensä ovat samat öljyt jotka voitelevat kampiakselin ja vaihdelaatikon.


      • sdfgsdfgdsfg
        saasdfga kirjoitti:

        Pitää muistaa että 2 tahtisissa peleis pitää olla vaihteistoöljyt erikseen.Nelitahtisissa yleensä ovat samat öljyt jotka voitelevat kampiakselin ja vaihdelaatikon.

        Kerrohan äidinpoika, että missä moposkootterissa on vaihdelaatikko? Sellaiset on aika harvassa.


      • saasdfga
        sdfgsdfgdsfg kirjoitti:

        Kerrohan äidinpoika, että missä moposkootterissa on vaihdelaatikko? Sellaiset on aika harvassa.

        sanoin vaa jos joku KUNNON mopon ostaja lukee tätä foruumii... ei sit vedellä täst herneit rööreihi:D


      • Anonyymi
        saasdfga kirjoitti:

        Pitää muistaa että 2 tahtisissa peleis pitää olla vaihteistoöljyt erikseen.Nelitahtisissa yleensä ovat samat öljyt jotka voitelevat kampiakselin ja vaihdelaatikon.

        Käyttämällä Daegolaxia saat 5 tahdin kun laitat suppilon ilmanputsariin ja ripuloit sinne suppiloon. Ohi ripulointi tippuu ketjuille ja reidet on näin ollen paskassa ja myös tien varressa laiduntavat villisiat.

        Poliisien sattuessa paikalle hiero peräaukollesi Daegolax perä salvaa niin tuskin poliisit tutkii millä virittelet.

        Ystävällisin terveisin ja teknisiä oppaita kauppaava tohtori daeg.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      76
      2534
    2. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      285
      2237
    3. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

      ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      144
      1194
    4. Voi kulta rakas

      Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �
      Ikävä
      58
      993
    5. Miksi ette halua kaivattuanne

      Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      70
      898
    6. Sano nyt mitä

      Sinä oikein haluat?
      Ikävä
      72
      854
    7. Toivotko vielä et

      Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      76
      830
    8. Oletko kaivattusi

      Mielestä hyvä sängyssä🤔
      Ikävä
      71
      815
    9. Ketä sinä

      Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      106
      808
    10. Haluathan nainen edelleen?

      Että hän saa nauttia sinusta. Kun aika on...
      Ikävä
      65
      807
    Aihe