Elikkä ajattelen hankkia skootterin, jolla on 4-tahtimoottori, elikkä siis mitä eroa on 4 ja 2 tahtisilla moottoreilla. Mitkä ovat hyvät ja huonot opuolet näillä moottoreilla??
neli- vai kaksitahtinen moottori ??
16
1136
Vastaukset
- -kooo
Joo elikkäs 4-tahtien hyviä puolia; ei tarvitse sekoitebensaa, hiljaisempia, eivät savuta niin paljoa, huonot puolet; hyytyy hieman ylämäkeen eli ovat tehottomampia. 2-tahtien hyviä puolia; enemmän tehoja, kiihtyy nopeammin, huonoja puolia; savuttaa enemmän, tarvitsee sekoitebensaa.
- oiwefuew
4-tahtimoottori mopossa on tätä päivää ja kaikin tavoin parempi 2-tahtiseen verraten. Jos on tarkoitus keskittyä ajamaan mopolla, suosittelen nelitahtista ehdottomasti. Rakenteellisista syistä ( voitelutapa ) nelitahtinen on kestävämpi, ei savuta ja toisin kun väitetään on väännökkäämpi ja tehokkaampi ajossa kuin 2 tahtinen. Bensaa palaa vähemmän koska 4-tahtisessa parempi hyötysuhde. Eikä tarvitse pelata kalliin 2-tahtiöljyn kanssa.
ei nelitahti ole yhtään kestävämpi toi on ihan harhaluulo,itellä 2-tahtisessa yli 16000km mittarissa eikä oo tarvinnu vielä edes mäntää vaihtaa ja monella on menny kone 4 tahtisessa väljäks jo vähemmästä,eikä öljyä tarvitse sekoittaa bensan sekaan kun on tuorevoitelu öljysäiliö vain täytetään silloin tällöin ,litralla pääsee n 1000km, vakiona 4 ja 2 tahtinen voi olla yhtä tehokkaita ja vääntäviä mutta kun ruvetaan virittämään ni nelari jää ku tikku paskaan :) , eikä 2-tahti öljy ole kallista ,laatuöljyä saa jo 6€/litra
Miksi aina 4-tahtisilla ajavat väittävät jotta 2-t öljy on kallista ja hankalaa sen kanssa pelata?
Oikeasti nelarissa kuluu(vaihdetaan) suunnilleen samanverran moottoriöljyä kuin samanlaisessa 2-tahtisessa joka kuluu polttoaineen seassa erillisen automaattisen voitelun kautta... menekki ja sitä kautta kulut suunnilleen samaa luokkaa... eihän kukaan aja "halvalla" moottoriöljylläkään?- eikö tietoa
PappaSkootteri kirjoitti:
Miksi aina 4-tahtisilla ajavat väittävät jotta 2-t öljy on kallista ja hankalaa sen kanssa pelata?
Oikeasti nelarissa kuluu(vaihdetaan) suunnilleen samanverran moottoriöljyä kuin samanlaisessa 2-tahtisessa joka kuluu polttoaineen seassa erillisen automaattisen voitelun kautta... menekki ja sitä kautta kulut suunnilleen samaa luokkaa... eihän kukaan aja "halvalla" moottoriöljylläkään?onhan ihan samat moottoriöljyt myös 2T moottoreissa. Siis 2T moottorit kuluttavat öljyä tuplaten 4T vehkeisiin verrattuna.
- totta..
PappaSkootteri kirjoitti:
Miksi aina 4-tahtisilla ajavat väittävät jotta 2-t öljy on kallista ja hankalaa sen kanssa pelata?
Oikeasti nelarissa kuluu(vaihdetaan) suunnilleen samanverran moottoriöljyä kuin samanlaisessa 2-tahtisessa joka kuluu polttoaineen seassa erillisen automaattisen voitelun kautta... menekki ja sitä kautta kulut suunnilleen samaa luokkaa... eihän kukaan aja "halvalla" moottoriöljylläkään?Juurikin noin kuten sanoit. Kiinalaisissa nelareissa pitää vaihtaa öljyt ~1000km välein koska niissä ei ole minkäänlaista suodatinta. Kaksitahti syö saman verran öljyä ja onhan se paljon helpompi vain lisätä öljyä kuin vaihtaa uudet tilalle. Eikä tarvitse kuskailla jäteöljyjä kierrätykseen.
Vähän halvemmalla pääsee tosin nelarissa kun laadukas moniaste öljy maksaa halvimmillaan ~2e litra (15w-40). Mutta eipä tuo säästö niin mahdoton ole jos ajaa vaikkapa 5000km/vuosi. Vaivaiset ~parikymppiä.
Pojankoltiaiset (tietenkin) päätyvät kaksitahtiseen kun siitä saa tehoja paljon enemmän irti. Varttuneemmat ja tyttöset valitsevat mieluummin nelarin kun pärinä/bensankatku ei välttämättä innosta.. - ei..
eikö tietoa kirjoitti:
onhan ihan samat moottoriöljyt myös 2T moottoreissa. Siis 2T moottorit kuluttavat öljyä tuplaten 4T vehkeisiin verrattuna.
Kaksitahdissa ei tarvitse kuin lisätä öljyä säiliöön. Peräöljyt täytyy vaihtaa, kuten nelarissakin. Nyt sen tiedät.
eikö tietoa kirjoitti:
onhan ihan samat moottoriöljyt myös 2T moottoreissa. Siis 2T moottorit kuluttavat öljyä tuplaten 4T vehkeisiin verrattuna.
2-t moottorissa ei ole erillistä moottoriöljyä joka voitelisi kiertokangen ja kampiakselin laakerit vaan voitelu tapahtuu polttoaineen sekaan tulevalla 2-t öljyllä.
siksi väitän jotta öljyjen kulutus on samaa luokka kumpaisellakin tahdilla...
polttoaineen sekaan tulevalla 2-t öljyllä pääsee n.1000km riippuen öljysäiliön koosta ja 4-t moottorillehan annetaan huoltosuositukseksi n.1000km välein...
jos seioksen suhde polttoaineeseen olisi esim 2,5% ja bensan kulutus n.3ltr/100km niin öljyä kuluisi polttoaineen seassa tuhannellakilimetrillä n.0,75ltr joka on suunnilleen sama kuin kiinalaisen 4-t moposkootterin öljytilavuus
- multa halvalla piaggio
kaksitahtiset pitäisi jo kieltää maailmasta. -60 luku meni jo.. Saastuttavia, kovaäänisiä hermosahoja Lainasin tuossa päiväksi kaverini Helkamaa. Kyllä oli mukava moottori yhdistettynä elektroniseen rajoittimeen. Mäennousukykykin oli parempi, kuin omassa kaksitahtisessani, että höpöjuttuja nuo puheet nelareitten tehottomuudesta. Jos haluat kovaa ääntä, pakokaasun hajua vaatteisiisi ja moottorin tärinää, niin hanki kaksitahtinen. Teknisesti ajasta jäljessä olevat italialaisethan niitä ainakin tekevät.
- mopowelho
Nelarin sisuskalut ovat koko ajan omissa öljyissään jota öljypumppu kierrättää. Kiistatta vähemmän kitkaa->vähemmän kulumista mekaanisesti. Lisäksi erona 2-tahtiseen on parempi polttoainetalous. 2-tahtinen moottori kun väkisinkin hukkaa osan polttoainetta raakana pakoputkeen.
2-tahtinen on halpa valmistaa sarjatuotantona ja toimivuudeltaan ja kestävyydeltään riittävän hyvä mopokäyttöön. Siksi niitä mopoissa on. 2-tahtinen tahtoo väkisin tuoksahtaa, ajokilometrien ja käyttötuntien lisääntyessä aina vaan enemmän.
2-tahtinen käy nopeammin väljäksi ja poraus tai sylinterin ja mäntäsarjan vaihto tulee eteen tyypillisesti 10tkm ajomäärällä. Nelarikin vaatii tuossa vaiheessa yläpään tiivistesarjan uusintaa. Eli kaikki kestää aikansa.
Öljyä nämä tuorevoitelulla olevat moposkootterit vievät yllättävän paljon. Peugeot tyypillisesti erittäin perso öljylle.mulla on 2-tahtisen mittarissa yli 16000km eikä oo tarvinnu konetta rempata ja ekalla käyntiin et ei oo väljyydestä tietoakaan,nelari ei kestä tippaakaan pitempään kun 2-tahti,ja sitä öljyä kuluu litra/1000km
- joo..
Scooterguy kirjoitti:
mulla on 2-tahtisen mittarissa yli 16000km eikä oo tarvinnu konetta rempata ja ekalla käyntiin et ei oo väljyydestä tietoakaan,nelari ei kestä tippaakaan pitempään kun 2-tahti,ja sitä öljyä kuluu litra/1000km
Vesijäähdytteisellä kaksitahdilla esim. Gileralla ajaa helpostikin 30-40 000km. Tiedän useitakin tapauksia ja hyvin on pelit kestänyt.
Ilmajäähdytteiset kestää sitten vähemmän, 25 000km alkaa olla jo melkoisen väljä. Mutta kuten todettu niin kyllä kaksitahtisellakin ajelee yllättävän pitkään. Paljon riippuu siitä onko viritetty vai vakio, ja miten ajaa ylipäätäänkin. Käyttäjä itse määrittelee hyvinkin pitkälle miten mopo kestää ajoa. - saasdfga
joo.. kirjoitti:
Vesijäähdytteisellä kaksitahdilla esim. Gileralla ajaa helpostikin 30-40 000km. Tiedän useitakin tapauksia ja hyvin on pelit kestänyt.
Ilmajäähdytteiset kestää sitten vähemmän, 25 000km alkaa olla jo melkoisen väljä. Mutta kuten todettu niin kyllä kaksitahtisellakin ajelee yllättävän pitkään. Paljon riippuu siitä onko viritetty vai vakio, ja miten ajaa ylipäätäänkin. Käyttäjä itse määrittelee hyvinkin pitkälle miten mopo kestää ajoa.Pitää muistaa että 2 tahtisissa peleis pitää olla vaihteistoöljyt erikseen.Nelitahtisissa yleensä ovat samat öljyt jotka voitelevat kampiakselin ja vaihdelaatikon.
- sdfgsdfgdsfg
saasdfga kirjoitti:
Pitää muistaa että 2 tahtisissa peleis pitää olla vaihteistoöljyt erikseen.Nelitahtisissa yleensä ovat samat öljyt jotka voitelevat kampiakselin ja vaihdelaatikon.
Kerrohan äidinpoika, että missä moposkootterissa on vaihdelaatikko? Sellaiset on aika harvassa.
- saasdfga
sdfgsdfgdsfg kirjoitti:
Kerrohan äidinpoika, että missä moposkootterissa on vaihdelaatikko? Sellaiset on aika harvassa.
sanoin vaa jos joku KUNNON mopon ostaja lukee tätä foruumii... ei sit vedellä täst herneit rööreihi:D
- Anonyymi
saasdfga kirjoitti:
Pitää muistaa että 2 tahtisissa peleis pitää olla vaihteistoöljyt erikseen.Nelitahtisissa yleensä ovat samat öljyt jotka voitelevat kampiakselin ja vaihdelaatikon.
Käyttämällä Daegolaxia saat 5 tahdin kun laitat suppilon ilmanputsariin ja ripuloit sinne suppiloon. Ohi ripulointi tippuu ketjuille ja reidet on näin ollen paskassa ja myös tien varressa laiduntavat villisiat.
Poliisien sattuessa paikalle hiero peräaukollesi Daegolax perä salvaa niin tuskin poliisit tutkii millä virittelet.
Ystävällisin terveisin ja teknisiä oppaita kauppaava tohtori daeg.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394523Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.5643429Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732171Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o121734- 961596
MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis351558TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1611261OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301108- 2241041
- 70976