Miksi omenapuun lehdet käpristyvät?

nyyrama

Olen tehnyt huolellisen varhaisruiskutuksen ohjeiden mukaan.
Omenapuu on juuri alkanut kukkimaan, mutta heikonlaisesti.
Lehdet alkaneet käpristymään.

Mikä avuksi???????????????

7

11286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ltvn

      Onko käpristyneiden lehtien alapinnoilla lehtitäitä eli kirvoja?
      Se tulee ensinnä mieleen.

      • nyyrama

        Jotain purua on käpristyneiden lehtien sisälle ilmestynyt.

        Mutta mitä minun oliosi tehtävä (on kukintaaika)????


      • nyyrama kirjoitti:

        Jotain purua on käpristyneiden lehtien sisälle ilmestynyt.

        Mutta mitä minun oliosi tehtävä (on kukintaaika)????

        Tolu- tai mäntysaippualiuos vähentää kirvoja (joista tässä todennäköisimmin on kysymys).
        Omenapuu kyllä kestää kirvoja melko hyvin, eikä omenien kasvu tai laatu niistä kärsi. Jos aivan pienen puun lehdistä valtaosa on käpristynyt, on syytä käyttää em. aineita. Myös voimakas kylmävesisuihku auttaa, kunhan sen saa suunnattua lehtien alapinnoille.
        Asiasta lisää esim:
        http://puutarha.net/index.asp?s=/artikkelit/131/omenapuu.htm ( katso linkki: omenapuun taudit ja tuholaiset)
        Omista puistani yhdessä (ananaskaneli) on joka kevät sama ilmiö, kun taas muut puut (yli 10 eri lajiketta) ovat saaneet olla kirvoilta rauhassa.


      • Harmistunut
        whitepaprika kirjoitti:

        Tolu- tai mäntysaippualiuos vähentää kirvoja (joista tässä todennäköisimmin on kysymys).
        Omenapuu kyllä kestää kirvoja melko hyvin, eikä omenien kasvu tai laatu niistä kärsi. Jos aivan pienen puun lehdistä valtaosa on käpristynyt, on syytä käyttää em. aineita. Myös voimakas kylmävesisuihku auttaa, kunhan sen saa suunnattua lehtien alapinnoille.
        Asiasta lisää esim:
        http://puutarha.net/index.asp?s=/artikkelit/131/omenapuu.htm ( katso linkki: omenapuun taudit ja tuholaiset)
        Omista puistani yhdessä (ananaskaneli) on joka kevät sama ilmiö, kun taas muut puut (yli 10 eri lajiketta) ovat saaneet olla kirvoilta rauhassa.

        Kurttusten omenapuun lehtien tarkempi tarkastelu suurennuslasilla, toi esille juuri ja juuri näkyvät pienen liikkuvan ötökän lehtien alapinnalla. Sekä varsinkin lehtien alapinnalla oli myös jotain valkoista nukan näköistä kasvua. Mitä tämä mahtaisi olla ja mitä olis tehtävä. Toivottavasti ei tarttuisi uuteen omenapuuhun. Keväällä ruiskutin yhteen kertaan puut kevätruiskutteella. Kaikki vinkit on tervetulleita


    • Ompunpomppu

      löytyi pienen pieni toukka ( omenakääriäinen?)käpristyneen lehden sisältä ja näyttäisi ettei kukkia tule taaskaan kun kaikki kukka-aiheet on syöty. Liekö tolusta enää apua?

      • harmistunut

        Suihkutin illalla omppupuun vedellä johon lisäsin mäntysuopaa ja ruokasoodaa, ja viikon päästä meinaan uusia ruiskutuksen. Saa nähdä onko siitä mitään apua.


      • harmistunut
        harmistunut kirjoitti:

        Suihkutin illalla omppupuun vedellä johon lisäsin mäntysuopaa ja ruokasoodaa, ja viikon päästä meinaan uusia ruiskutuksen. Saa nähdä onko siitä mitään apua.

        Omenapuu virkistyi jo muutaman päivän jälkeen suihkuttelun jälkeen. Lehdet muuttuneet normaalin näköiseksi ja valkoinen nukka hävinnyt pinnalta pois. Olisko ollut jotain härmää johonka mäntysuopa ja ruokasooda tepsi. Kirjoitin tämän vinkiksi kokeiltavaksi tarvittaessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3300
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2852
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2676
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2628
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      21
      2514
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2345
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1813
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1757
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1620
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1476
    Aihe