Olen valmistamassa ensimäistä kertaa itse kotikaljaa joka nyt päivän käynyt. Kuinka kauan kotikaljan pitää antaa käydä, kun haluan siihen prosentteja noin 5-10%??.. osaako kukaan sanoa tai mikä olisi sopiva käymis aika kotikaljalle, jotta siihen saataisiin sopivasti prosentteja?
Kauan antaa kotikaljan käydä
2
4421
Vastaukset
- mallaspakkauksessa
kerrota sopivan pituinen käymisaika? Anna sen raplattaa ainakin 5-päivää, niin eiköhän tuossa rupia olemaan paukkuja ;)
- Saukki
Käymisaika riippuu useasta tekijästä:kantavierrevahvuudesta, lämpötilasta, oluen tyypistä ja joistakin inhimillisistä tekijöistä.
Yleensä ottaen jos teet kotioluen olutpakkauksesta ohjeen mukaan käymisaika on n. viikko. Siihen tietysti sitten pulloissa jälkikäyttäminen.
Olutpakkausten uutteen lisäksi lisätään yleensä 0,6-1 kg sokeria jolla saadaan lopputuloksena n. 23 litraa 4,5% olutta.
Jotkut haluavat tehdä oluestaan vahvempaa joka ei välttämättä ole hyvä asia :P
Jos lisää olut vierteeseen vielä 1-1,5 kg lisäsokeria niin lopputuloksena on aika pahanmakuista n. 8% kiljua. Sitä ei edes kannata pullottaa vaan juo pöntöstä suoraan. Oluthiiva kuolee n. 7-8% alkololiprosentin vahvuisessa olutvierteessä siksi sillä ei saa tuon vahvempaa olutta.
Erikseen on sitten muunlaisia oluthiivoja joita saa viini/oluttarvikemyymälöistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179