Cheney äännetään...

oisegisdoiBS

USA:n taannoisen ministerin nimi Cheney äännetään yleisesti "tsheini", mikä on väärä.

Henkilön puoliso itse on kertonut yleisesti, että nimi pitää ääntää "tshiini". Tässä, kuten edellisessä foneettisessa yritelmässä, ohje on jotakuinkin sinne päin. Siis foneettisesti oikeaoppinen merkintä ei ole tuo.

Itse olen aina ollut sitä mieltä, että Cheney ei äänny "tsheini":ksi millään englannin kielen logiikalla, ei edes sillä logiikattomalla poikkeuksen poikkeuksella. Tuo "tsheini" pitäisi kirjoittaa Chaney.

16

404

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • shenee

According to the Dictionary of American Family Names, Cheney/Chaney is an English variant of Chesney, which is English, northern Irish and French. It is a topographic surname for someone who lived by or in an oak wood, and comes from the Old French "chesnai" which means "oak grove."

1) " Cheney: Pronunciation doesn't matter
      The Associated Press
      WASHINGTON -- Dick Cheney has been in the news for years now, and reporters still aren't certain how to get the name right.
      Is it "Cheeney" or "Chainey" or Mr. Vice President?
      "Cheney is fine," the Republican vice presidential nominee said Tuesday, referring to the "Chain-ey" pronunciation.
      "It's close enough," he said. "If you guys get that right, I'll be happy."
      A reporter had asked Cheney how to pronounce his last name.
      "How do I pronounce my last name and how do I want you to pronounce it? Well, the family's always said Cheney with an 'e' and that was especially true out West growing up," he said. "I find, when I came East, that the tendency was to say Cheney with an "a". I'll respond to either. It really doesn't matter." "

• Kukaan ei kai kysynyt ranskasta mitään. Alkuperästään riippumatta ”Cheney” on amerikkalainen nimi. Sen ääntämyksestä pitäisi kysyä amerikkalailta tai amerikanenglannin ohjeellisilta sanakirjoilta. Herra Cheneyllä itsellään ei ole määräämisvaltaa kieleen edes oman nimensä osalta.

• määräysvaltaa
        Yucca kirjoitti:

Kukaan ei kai kysynyt ranskasta mitään. Alkuperästään riippumatta ”Cheney” on amerikkalainen nimi. Sen ääntämyksestä pitäisi kysyä amerikkalailta tai amerikanenglannin ohjeellisilta sanakirjoilta. Herra Cheneyllä itsellään ei ole määräämisvaltaa kieleen edes oman nimensä osalta.

"Herra Cheneyllä itsellään ei ole määräämisvaltaa kieleen edes oman nimensä osalta."

Aika paljon on. Varsin yleistä on, että anglosaksisissa maissa nimi äännetään niin kuin sen omistaja haluaa. Herra Cheney on ilmoittanut, että hänelle kelpaa kumpikin ääntämys.

Presidentti Reagan äänsi nimensä ensimmäiset vokaalit [ei], mutta moni samanniminen ääntää ne pitkänä [i:]. Halukkaat voivat kinata siitä kumpi on "oikein".

• määräysvaltaa kirjoitti:

"Herra Cheneyllä itsellään ei ole määräämisvaltaa kieleen edes oman nimensä osalta."

Aika paljon on. Varsin yleistä on, että anglosaksisissa maissa nimi äännetään niin kuin sen omistaja haluaa. Herra Cheney on ilmoittanut, että hänelle kelpaa kumpikin ääntämys.

Presidentti Reagan äänsi nimensä ensimmäiset vokaalit [ei], mutta moni samanniminen ääntää ne pitkänä [i:]. Halukkaat voivat kinata siitä kumpi on "oikein".

Jos joku ääntää toisen nimen niin kuin tämä haluaa, niin ei se ole mitään määräämisvaltaa. Logiikkasi siis heittää pahasti.

Määräämisvalta on sitä, että voi määrätä muut toimimaan jollakin tavalla heidän tahdostaan riippumatta – ja määrätä niin, että määräys tehoaa. Yhdysvaltain presidentillä on esimerkiksi (tietyllä tavalla yhdessä muiden virkamiesten kanssa) määräämisvalta Yhdysvaltain asevoimien käytöstä – mutta ei määräämisvaltaa Yhdysvaltain (saati Suomen) kansalaisten kielenkäytöstä.

• corrected
        Yucca kirjoitti:

Jos joku ääntää toisen nimen niin kuin tämä haluaa, niin ei se ole mitään määräämisvaltaa. Logiikkasi siis heittää pahasti.

Määräämisvalta on sitä, että voi määrätä muut toimimaan jollakin tavalla heidän tahdostaan riippumatta – ja määrätä niin, että määräys tehoaa. Yhdysvaltain presidentillä on esimerkiksi (tietyllä tavalla yhdessä muiden virkamiesten kanssa) määräämisvalta Yhdysvaltain asevoimien käytöstä – mutta ei määräämisvaltaa Yhdysvaltain (saati Suomen) kansalaisten kielenkäytöstä.

"Jos joku ääntää toisen nimen niin kuin tämä haluaa, niin ei se ole mitään määräämisvaltaa. Logiikkasi siis heittää pahasti."

Olet ihan oikeassa. En tullut ajatelleeksi, että joku voisi ymmärtää tässä yhteydessä termin "määräysvalta" näin kirjaimellisesti. Viestini tarkoitus oli kertoa, että anglosaksisessa maailmassa on yleistä kysyä nimen haltijalta sen ääntämystä ja pitää tätä "oikeana". Pahoittelen, että ymmärsit viestini väärin. Vika oli tietysti kokonaan minun.

PS Jo koulussa minua moitittiin epäloogisuudesta, ja pyydän tätä ominaisuuttani nöyrimmästi anteeksi.

• hohhoijakkaa.
        Yucca kirjoitti:

Kukaan ei kai kysynyt ranskasta mitään. Alkuperästään riippumatta ”Cheney” on amerikkalainen nimi. Sen ääntämyksestä pitäisi kysyä amerikkalailta tai amerikanenglannin ohjeellisilta sanakirjoilta. Herra Cheneyllä itsellään ei ole määräämisvaltaa kieleen edes oman nimensä osalta.

Yucca keksii taas omasta päästään omia sääntöjään.

Missä vaiheessa nimi muuttuu amerikkalaiseksi?

Silloin, kun ihminen käy turistireissulla Amerikoissa?
        Silloin, kun amerikkalainen hänen nimensä ääneen lausuu?

Miten mahtaa olla esimerkiksi Debyen laita? Entäpä Heisenberg? Tietääkseni esimerkiksi sanassa "heir" ei-äänne äännetään anglosaksisissa kielissä aivan eri lailla kuin Heisenbergin äidinkielellä. Missä vaiheessa Heisenberg ruvetaan ääntämään uudella tavalla? Entäpä jos hän olisikin ollut kotoisin Amsterdamista?

• hohhoijakkaa. kirjoitti:

Yucca keksii taas omasta päästään omia sääntöjään.

Missä vaiheessa nimi muuttuu amerikkalaiseksi?

Silloin, kun ihminen käy turistireissulla Amerikoissa?
        Silloin, kun amerikkalainen hänen nimensä ääneen lausuu?

Miten mahtaa olla esimerkiksi Debyen laita? Entäpä Heisenberg? Tietääkseni esimerkiksi sanassa "heir" ei-äänne äännetään anglosaksisissa kielissä aivan eri lailla kuin Heisenbergin äidinkielellä. Missä vaiheessa Heisenberg ruvetaan ääntämään uudella tavalla? Entäpä jos hän olisikin ollut kotoisin Amsterdamista?

Väität minun keksivän omia sääntöjäni, mutta et kerro, mikä sääntö oli muka minun keksimäni.

Sitten rupeat ajattelemaan ääneen jotain muuta kuin mistä oli puhe. Sellainen on tavallista silloin, kun joku ei lainkaan ymmärrä, mistä muut puhuvat, mutta haluaa ehdottomasti puuttua keskusteluun vaikka sitten kauan sen jälkeen kun muut lopettivat keskustelun.

• taas pitää pellelle vään
        Yucca kirjoitti:

Väität minun keksivän omia sääntöjäni, mutta et kerro, mikä sääntö oli muka minun keksimäni.

Sitten rupeat ajattelemaan ääneen jotain muuta kuin mistä oli puhe. Sellainen on tavallista silloin, kun joku ei lainkaan ymmärrä, mistä muut puhuvat, mutta haluaa ehdottomasti puuttua keskusteluun vaikka sitten kauan sen jälkeen kun muut lopettivat keskustelun.

Kysymys oli nimenomaan siitä, että sinä aloitit väittelyn siitä, voiko itse kertoa muille, kuinka hänen nimensä äännetään, jos muut eivät sitä tiedä.

Jos keskustelu mielestäsi päättyy siihen, että sinä lausut oman mielipiteesi, niin väitän, että olet täydellinen idiootti.

• taas pitää pellelle vään kirjoitti:

Kysymys oli nimenomaan siitä, että sinä aloitit väittelyn siitä, voiko itse kertoa muille, kuinka hänen nimensä äännetään, jos muut eivät sitä tiedä.

Jos keskustelu mielestäsi päättyy siihen, että sinä lausut oman mielipiteesi, niin väitän, että olet täydellinen idiootti.

Onko parempi kutsua raukkamaisuudeksi vai moukkamaisuudeksi sitä, että joku solvaa yksilöityä henkilöä julkisesti, itse kyyristellen nimettömyyden suojissa?

Niin tai näin, sellainen olento tuskin ymmärtäisi, vaikka hänelle ratakiskosta vääntäisi, että hän taas väittää perättömiä siitä, mistä keskustelussa on kyse ja mitä siinä on esitetty.

Muut taas voivat lukea keskustelun alusta alkaen, kuka aloitti keskustelun ja kuka väitti mitäkin - ja miten raukkamainen solvaaja ei tietenkään vastannut kysymykseen, mihin väitteeseeni hän viittasi. Silmittömän sanallisen riehumisen tunnusmerkkejä on, että minkään itse esitetyn takana ei seisota hetkeäkään ja toisia taas solvataan sellaisesta, mitä he eivät ole sanoneet.

• Sivusta huutelija
        Yucca kirjoitti:

Onko parempi kutsua raukkamaisuudeksi vai moukkamaisuudeksi sitä, että joku solvaa yksilöityä henkilöä julkisesti, itse kyyristellen nimettömyyden suojissa?

Niin tai näin, sellainen olento tuskin ymmärtäisi, vaikka hänelle ratakiskosta vääntäisi, että hän taas väittää perättömiä siitä, mistä keskustelussa on kyse ja mitä siinä on esitetty.

Muut taas voivat lukea keskustelun alusta alkaen, kuka aloitti keskustelun ja kuka väitti mitäkin - ja miten raukkamainen solvaaja ei tietenkään vastannut kysymykseen, mihin väitteeseeni hän viittasi. Silmittömän sanallisen riehumisen tunnusmerkkejä on, että minkään itse esitetyn takana ei seisota hetkeäkään ja toisia taas solvataan sellaisesta, mitä he eivät ole sanoneet.

>Onko parempi kutsua raukkamaisuudeksi vai moukkamaisuudeksi sitä, että joku
        >solvaa yksilöityä henkilöä julkisesti, itse kyyristellen nimettömyyden suojissa?

Olen nähnyt tuon saman repliikin x kertaa aikaisemminikin, saman nimimerkin kirjoittamana.

Perin huvittavaa siinä on se, että arvoisa nimimerkki selvästikin kuvittelee suojautuvansa kaikelta arvostelulta esiintymällä anonyymipalstalla tunnistettavana henkilönä.

Hupaisaa on myös kaikkien niiden puheenvuorojen kutsumista solvauksiksi, jotka julkeavat kyseenalaistaa nimimerkin erehtymättömyyden.

• Sivusta huutelija kirjoitti:

>Onko parempi kutsua raukkamaisuudeksi vai moukkamaisuudeksi sitä, että joku
        >solvaa yksilöityä henkilöä julkisesti, itse kyyristellen nimettömyyden suojissa?

Olen nähnyt tuon saman repliikin x kertaa aikaisemminikin, saman nimimerkin kirjoittamana.

Perin huvittavaa siinä on se, että arvoisa nimimerkki selvästikin kuvittelee suojautuvansa kaikelta arvostelulta esiintymällä anonyymipalstalla tunnistettavana henkilönä.

Hupaisaa on myös kaikkien niiden puheenvuorojen kutsumista solvauksiksi, jotka julkeavat kyseenalaistaa nimimerkin erehtymättömyyden.

Tiedän kyllä, mitä olen kirjoittanut, ja tiedän siis, etten ole koskaan aiemmin kirjoittanut tuollaista repliikkiä. Saman ajatuksen kylläkin, mutta en samaa repliikkiä, kuten sinä väitit.

Yksittäisen erehdyksen voisi vielä selittää tyhmyydestä tai tietämättömyydestä johtuvaksi, mutta lisäksi valehtelet muutenkin silmät päästäsi. Olen kutsunut solvausta solvaukseksi aivan siitä riippumatta, oletko samaa mieltä tai eri mieltä jostakin asiasta. Minua ei edes kiinnosta, mitä mieltä olet. Enhän edes tiedä, oletko mistään mitään mieltä, kun et esitä mistään asiakysymyksestä mitään.

• Sivusta huutelija
        Yucca kirjoitti:

Tiedän kyllä, mitä olen kirjoittanut, ja tiedän siis, etten ole koskaan aiemmin kirjoittanut tuollaista repliikkiä. Saman ajatuksen kylläkin, mutta en samaa repliikkiä, kuten sinä väitit.

Yksittäisen erehdyksen voisi vielä selittää tyhmyydestä tai tietämättömyydestä johtuvaksi, mutta lisäksi valehtelet muutenkin silmät päästäsi. Olen kutsunut solvausta solvaukseksi aivan siitä riippumatta, oletko samaa mieltä tai eri mieltä jostakin asiasta. Minua ei edes kiinnosta, mitä mieltä olet. Enhän edes tiedä, oletko mistään mitään mieltä, kun et esitä mistään asiakysymyksestä mitään.

Kas kummaa, myös kenkkuilussa voi vetää niin komeasti överiksi, että tyylilaji muuttuukin tahattoman koomiseksi!

Ansiostasi tämä rupufoorumi käy väliin paremmastakin vitsipalstasta.

• huumorintaju!
        Sivusta huutelija kirjoitti:

Kas kummaa, myös kenkkuilussa voi vetää niin komeasti överiksi, että tyylilaji muuttuukin tahattoman koomiseksi!

Ansiostasi tämä rupufoorumi käy väliin paremmastakin vitsipalstasta.

Älä muuta sano! Minulle tosin jo tämä toi hymyn huulen:

"Jos joku ääntää toisen nimen niin kuin tämä haluaa, niin ei se ole mitään määräämisvaltaa. Logiikkasi siis heittää pahasti.

Määräämisvalta on sitä, että voi määrätä muut toimimaan jollakin tavalla heidän tahdostaan riippumatta – ja määrätä niin, että määräys tehoaa. Yhdysvaltain presidentillä on esimerkiksi (tietyllä tavalla yhdessä muiden virkamiesten kanssa) määräämisvalta Yhdysvaltain asevoimien käytöstä – mutta ei määräämisvaltaa Yhdysvaltain (saati Suomen) kansalaisten kielenkäytöstä."

• skepoilija
        huumorintaju! kirjoitti:

Älä muuta sano! Minulle tosin jo tämä toi hymyn huulen:

"Jos joku ääntää toisen nimen niin kuin tämä haluaa, niin ei se ole mitään määräämisvaltaa. Logiikkasi siis heittää pahasti.

Määräämisvalta on sitä, että voi määrätä muut toimimaan jollakin tavalla heidän tahdostaan riippumatta – ja määrätä niin, että määräys tehoaa. Yhdysvaltain presidentillä on esimerkiksi (tietyllä tavalla yhdessä muiden virkamiesten kanssa) määräämisvalta Yhdysvaltain asevoimien käytöstä – mutta ei määräämisvaltaa Yhdysvaltain (saati Suomen) kansalaisten kielenkäytöstä."

Lainaus:
        "Alkuperästään riippumatta ”Cheney” on amerikkalainen nimi. Sen ääntämyksestä pitäisi kysyä amerikkalailta tai amerikanenglannin ohjeellisilta sanakirjoilta. Herra Cheneyllä itsellään ei ole määräämisvaltaa kieleen edes oman nimensä osalta."

Tuossa aivan selvästi todetaan, että amerikkalaiselta pitäisi kysyä ääntämyksestä. Jos Cheney on amerikkalainen, niin häneltä varmaan voi tiedustella asian tilaa. Varmaan Cheney osaisi kertoa, kuinka nimi "Jukka", joka on selvästi amerikkalainen, äännetään.

Oikeastaan koko juttu kulkee selvästi www.skepsis.fi keskustelupalstan hengessä. Palstalla tunnetaan termit seppokiepahdus ja olkiukko varsin mainiosti.
        Minusta näyttää siltä, että molemmat ovat pesiytyneet tähän keskusteluun varsin perusteellisesti.

• Ziilguud

Mainiossa TV-sarjassa Hyacinth Bucket haluaa ehdottomasti, että hänen nimensä lausutaan "Bukee". Ronald Reaganin nimi lausuttiin yleisesti "Reigän", eikö sen pitäisi olla "Riigän". Ja etunimi Sean sitten.

Muuten, Conan O´Brien showsta oppii paljon ääntämystä, esimerkiksi opin, kuinka äännetään Conaghey (jotenkin että Conoghei). Conan puolestaan oppi että Suomen presidentin nimi äännetään kuten Tarya, eikä "Tardzha", kuten hän itse piti parempana.

Julkkisten nimissä on joitakin ikuisia mysteerejä, kuten Sir John Gielgud, joka voitaisiin ääntää kaikilla mahdollisilla tavoilla Giilgadista Ziilguudiin.

• todellakaan

ole mitään yhtenäistä säännöstöä, ei edes amerikkalaisissa sanakirjoissa, ja tuskin siitä ainakaan suomalaisten sanakirjanvääntäjien kannattaa paljon mölytä.

Greenwich äännetään aivan eri tavalla riippuen siitä kummalla puolella rapakkoa ollaan. Hauskinta tietysti on se, että Houston äännetään eri lailla riippuen siitä, missä osavaltiossa se sijaitsee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saisinpa halata sinua joka päivä

ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a
      Ikävä
      68
      7902
    2. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      98
      4671
    3. Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki

Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K
      Maailman menoa
      111
      3859
    4. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      74
      3348
    5. Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin

Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii
      Maailman menoa
      74
      2986
    6. Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne

Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja
      Maailman menoa
      134
      2700
    7. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      38
      2145
    8. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      62
      1967
    9. Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä

Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii
      Maailman menoa
      259
      1912
    10. Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu

Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä
      Suomalaiset julkkikset
      56
      1908
    Aihe