Viinakramppi, vain urbaani legenda?

miten on

Olen melko pitkän linjan alkoholin ystävä, joskin pyrin vähentelemään.

Olen kokenut lukemattomia kertoja aivan järkyttäviä krapuloita, joita on yleensä edeltänyt pitkähkö putki.
Lasku on sitten ollut sitä tavallista. Hikoilua, tärinää, ahdistusta, unettomuutta.

Aika usein kuulee puhuttavan "viinakrampeista". Mutta sellaista tautia ei ilmeisesti ole edes olemassa.

Krapulassa kyllä joskus pohkeista kiristää ja tulee suonenvetoa.

Niinpä kysynkin, että mikä se viinakramppi on? Onko se sama kuin delirium? Jos viinakramppi on totta, mistä se johtuu? Mieleen tietysti tulee se, että jos kännätessä syöminen on unohtunut ja kalsium tasapaino on järkkynyt.. mutta miksi se tulisi vasta kankkusessa? Kramppejahan saa vaikka ei edes joisi, jos suolaa ei ole tarpeeksi saanut.

Koska täällä on "alan" miehiä, niin joku varmaankin on tuon viinakrampin kokenut. Millaista se oli? Tuliko se kännätessä vaiko vasta kanuunassa? Mitä sitten tapahtui?

102

28033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öööh..

      Kolmantena neljäntenä päivänä lopettamisen jälkeen selvänä voi iskeä. Epilepsiaa muistuttava kohtaus. Koko keho rautakankena, ja hampaatkin voi purressa rikkoontua.
      Henki voi mennä. Muisti menee aina.

      • u3

        olen saanut 4 viinakramppia viimeksi kesällä 2005 ja aina kolmantena selvänäpäivänä kramppitulee jos ei kännätessä syö tai lopettaa putken kuin seinään kaverini sai viinakrampin moottoritiellä matkalla töihin (3 selväpäivä) ei ole enää keskuudessame


      • tuollaisia

        Juurikin noin se menee... Sairaalaan mentävä ja apua soitettava mikäli kykenee.


      • Anonyymi

        Olen kerran nähnyt sivusta julkisella paikalla tuollaisen. Tyyppi vaan pamahti katuun. Ei kiva tila. Älkää juoko..


    • aivan totta

      uutama päivä lopettamisen jälkeen tulee jos on tullakseen, juoppohulluuskohtauksen tulemiseen menee vielä pitemmän aikaa.

      IKINÄ ei saa lopettaa kuin seinään. iian iso shokki koko elimistölle. Pitää harkiten ja pitkään ajaa alas. Käsittääkseni sairaaloissa on ainakin aikoinan laitettu pipassa alkoholipitoista nestettä suoneen jos jollain on kohtaus päällä.

      IKINÄ ei saa lopettaa kertalaakista jos on pitempi ränni ollut, siitä ei hyvä seuraa.

      • miten on

        Mikä mielestänne sitten on pitkä ränni? Ja osaako joku sanoa, että mistä se kramppi johtuu lopultakin? Voiko tosiaan tulla jopa 3vrk viimeisen kaljan jälkeen jos äkisti lopettaa?

        Itselläni rännit oli "vain" pahimmillaan viikon pari, tyyliin kontti kaljaa päivässä. Mikä tietysti ei sekään ole järkevää juomakulttuuria... :O Tosin, aina sitten loiventelin ainakin jossain määrin.


      • öööh..
        miten on kirjoitti:

        Mikä mielestänne sitten on pitkä ränni? Ja osaako joku sanoa, että mistä se kramppi johtuu lopultakin? Voiko tosiaan tulla jopa 3vrk viimeisen kaljan jälkeen jos äkisti lopettaa?

        Itselläni rännit oli "vain" pahimmillaan viikon pari, tyyliin kontti kaljaa päivässä. Mikä tietysti ei sekään ole järkevää juomakulttuuria... :O Tosin, aina sitten loiventelin ainakin jossain määrin.

        Jos on tullakseen, se tulee kolmantena tai neljäntenä päivänä selvinpäin lopetuksen jälkeen.
        Rännin pituus on kenellä mitenkin. Tärkein laukaisija lienee se yhtäkkinen lopetus ja huono syöminen rännin aikana, ja silloin aivoillekin tärkeät vesiliukoiset B-vitamiinit ovat elimistössä loppu.
        Se sähköinen aivomyrsky sammuttaa valot kokonaan, ja voi löytää itsensä turvallaan mistä vain, tai haudasta.

        Viinakramppi sekoitetaan aina ja kaikkialla vanhan kansan suonenvetoon, eli lihaskramppiin.
        Eri asioita. Viinakramppi käynnistyy aivoista.


      • Katkonaisessa putkessa
        öööh.. kirjoitti:

        Jos on tullakseen, se tulee kolmantena tai neljäntenä päivänä selvinpäin lopetuksen jälkeen.
        Rännin pituus on kenellä mitenkin. Tärkein laukaisija lienee se yhtäkkinen lopetus ja huono syöminen rännin aikana, ja silloin aivoillekin tärkeät vesiliukoiset B-vitamiinit ovat elimistössä loppu.
        Se sähköinen aivomyrsky sammuttaa valot kokonaan, ja voi löytää itsensä turvallaan mistä vain, tai haudasta.

        Viinakramppi sekoitetaan aina ja kaikkialla vanhan kansan suonenvetoon, eli lihaskramppiin.
        Eri asioita. Viinakramppi käynnistyy aivoista.

        Mitenkäs, voiko se viinakramppi tai delirium tulla lopettaessa siitäkin huolimatta, jos on päivittäin käynyt promillet nollissa edes hetkeksi?


      • Anonyymi
        Katkonaisessa putkessa kirjoitti:

        Mitenkäs, voiko se viinakramppi tai delirium tulla lopettaessa siitäkin huolimatta, jos on päivittäin käynyt promillet nollissa edes hetkeksi?

        Tätä olen itsekin miettinyt. Jotenkin voisi kuvitella, että kramppi ei tässä tapauksessa tulis, koska sehän tulee silloin, kun promillet laskee pitkästä aikaa nollaan ja se on elimistölle shokki. Ja ehkä ne vitamiinitkin ehtii imeytyä paremmin, jos syö kun on selvä edes sen hetken. Ryyppyputkella tarkoitetaan käsittääkseni juurikin tilannetta, että ollaan humalassa 247.


    • mr. motivaatio

      Niin eräänlainen aivomyrsky kyseessä. Kolme kertaa kokenut vaivan.
      Vuosia sitten lääkäri sanoi että voi jäädä vakituiseksi vaivaksi vaikka lopettaisit juomisen. Onneksi ei jäänyt.
      Tuon krampin estoon sitä mansikkajuomaakin tarjotaan katkolla.

      • ...............

        on vaikeampiin tapauksiin oma lääke viinakrampin estoon.
        Ei vain mansikkasoppaa.
        Sen lääkkeen koostumusta en tiedä, mutta olen saanut, ja ei ole kyse mistään pameista.


      • SUOMESSA---
        ............... kirjoitti:

        on vaikeampiin tapauksiin oma lääke viinakrampin estoon.
        Ei vain mansikkasoppaa.
        Sen lääkkeen koostumusta en tiedä, mutta olen saanut, ja ei ole kyse mistään pameista.

        MUTTA SILTI pösilöt vain juo * ) viinaa.

        * ) siitä voi jo päätellä että ennen viinakramppia aivot on tuhoutuneet totaalisesti !


      • .....

        Jos puhutaan aivomyrskystä niin kyseessä on vain paniikkikohtaus ei viinakramppi jota ei ole edes olemassa muuta kuin paperilla.Monta kertaa kokenut.


      • Anonyymi
        ............... kirjoitti:

        on vaikeampiin tapauksiin oma lääke viinakrampin estoon.
        Ei vain mansikkasoppaa.
        Sen lääkkeen koostumusta en tiedä, mutta olen saanut, ja ei ole kyse mistään pameista.

        Sinulle on annettu diapamia nestemäistä suuhun


      • Anonyymi
        ..... kirjoitti:

        Jos puhutaan aivomyrskystä niin kyseessä on vain paniikkikohtaus ei viinakramppi jota ei ole edes olemassa muuta kuin paperilla.Monta kertaa kokenut.

        Vai viinakramppia ei ole olemassa? Itse kokenut moisen 14 kertaa ja ollut sairaalassa sen vuoksi, joten kyllä se kovin todellinen vaiva on.


      • Anonyymi

        Eli Diapamia


    • Oolofi

      Mulla on tullut ''laskuissa'', eli kun alkoholia on saattanut vielä olla elimistössä, mutta homma on jo kääntynyt krapulan/vieroitusoireiden(vapinat yms.) puolelle. Yleensä tässä vaiheessa krapularyypytkään eivät ole tulleet kysymykseen, koska kunto on ollut jo niin huono ettei ole pystynyt edes juomaan mitään tai mikään ei ainakaan ole pysynyt sisällä. Ja tätä on siis yleensä edeltänyt rankka putki, jolloin on juotu kaikenmaailman litkuja sekaisin, lähinnä väkevistähän tämmöset rankat jutut yleensä tulee, yleensä mietoja ei niin paljon pysty juomaankaan että saisi itsensä oikein huonoon kuntoon. Taju mulla ei ole koskaan mennyt, mutta jos yhtäkkiä koko kroppa tai jalat/alaruumis kramppaa voimaakkaasti ja menee jalat alta, niin on ihan turha tulla selittämään ettei ole kysymyksessä viinakramppi. Ja on se pyörtymisen ja tajun menetyksen tunnekin siinä mukana ollut läsnä. Vaikka kerran joku A-klinikan työntekijä kehtasi väittää että ei ole muka viinakrampista kysymys, jos ei taju lähde. Hah hah sanon minä.

      Mistä se johtuu, niin sitä en osaa sanoa tarkalleen. Kai se viina pistää elimistön vaan niin sekaisin ja viisaammat professorit voinevat kertoa tarkemmin, jos tietoa löytyy.

      • olla oikeasti

        YLI - REHELLINEN itselleen ja vieroksua kaikkea synteettistä lääkitystä viimeiseen asti !


      • Sekoiletko?
        olla oikeasti kirjoitti:

        YLI - REHELLINEN itselleen ja vieroksua kaikkea synteettistä lääkitystä viimeiseen asti !

        Mitähän se synteettisen lääkityksen vastakohta lie nykyään? metsämansikat tai voikukanjuuri?


        Älä höpise, lääkkeet on nimenomaan lääkkeitä. Huuhaa-asiat on sitten huuhaa-asioita.

        Otasppa kuule joskus vatsavaivoihisi raakaa nokkosta ja jos sikainfluenssaa puskee niin vetäses muutama variksenmarja-


      • ....
        Sekoiletko? kirjoitti:

        Mitähän se synteettisen lääkityksen vastakohta lie nykyään? metsämansikat tai voikukanjuuri?


        Älä höpise, lääkkeet on nimenomaan lääkkeitä. Huuhaa-asiat on sitten huuhaa-asioita.

        Otasppa kuule joskus vatsavaivoihisi raakaa nokkosta ja jos sikainfluenssaa puskee niin vetäses muutama variksenmarja-

        bentsodiatsepaameja, joita juopoille kovin herkästi kirjoitetaan.
        Ne nimittäin juopon hallussa ovat pikatie helvettiin.


      • niitä määrää
        .... kirjoitti:

        bentsodiatsepaameja, joita juopoille kovin herkästi kirjoitetaan.
        Ne nimittäin juopon hallussa ovat pikatie helvettiin.

        Ne on sentään ammattilaisia ammatissaan. Pulit on ammattilaisia juopottelussa ehkä, mutteivät lääketieteessä.


      • ja yli
        niitä määrää kirjoitti:

        Ne on sentään ammattilaisia ammatissaan. Pulit on ammattilaisia juopottelussa ehkä, mutteivät lääketieteessä.

        ja kuka on kärsijä ???

        potilas !

        alkoholisti,,, tuo mistään kykenemätön !


      • vai niin
        ja yli kirjoitti:

        ja kuka on kärsijä ???

        potilas !

        alkoholisti,,, tuo mistään kykenemätön !

        No jos sinä olen mihinkään kykemätön, niin älä silti yleistä. Moni alkoholisti on varsin kykenevä moneenkin asiaan. Ainut, mihin ei ole, on viinanjuonnin hallitseminen.


      • Heh heh
        niitä määrää kirjoitti:

        Ne on sentään ammattilaisia ammatissaan. Pulit on ammattilaisia juopottelussa ehkä, mutteivät lääketieteessä.

        Ei niillä "asiantuntijoilla" ole kuin pieni aavistus, paljonko juoppoja ovat tässä maassa johdatelleet pamiresepteillään sekakäyttäjiksi.
        Silloin lääkärin myötävaikutuksella on päädytty pahempaan riippuvuuteen, kuin se mitä piti alunperin hoitaa.
        Eivät ymmärrä edes sitä, että bentsoilla ei hoideta alkoholismia, vaan pelkästään peitetään oireita.

        Usko lääkärien kaikkitietävyyteen on näköjään vahva


      • vahva.
        Heh heh kirjoitti:

        Ei niillä "asiantuntijoilla" ole kuin pieni aavistus, paljonko juoppoja ovat tässä maassa johdatelleet pamiresepteillään sekakäyttäjiksi.
        Silloin lääkärin myötävaikutuksella on päädytty pahempaan riippuvuuteen, kuin se mitä piti alunperin hoitaa.
        Eivät ymmärrä edes sitä, että bentsoilla ei hoideta alkoholismia, vaan pelkästään peitetään oireita.

        Usko lääkärien kaikkitietävyyteen on näköjään vahva

        Etenkin kun asialla pyörii kaikenmaailman uskonnollisia huuhaa-liikeita ihan muissa tarkoituksissa kuin auttaa sairasta ihmistä.


      • raittiina yli 2v.
        Sekoiletko? kirjoitti:

        Mitähän se synteettisen lääkityksen vastakohta lie nykyään? metsämansikat tai voikukanjuuri?


        Älä höpise, lääkkeet on nimenomaan lääkkeitä. Huuhaa-asiat on sitten huuhaa-asioita.

        Otasppa kuule joskus vatsavaivoihisi raakaa nokkosta ja jos sikainfluenssaa puskee niin vetäses muutama variksenmarja-

        katkolla tätä "mehua" annetaan 20mg:n annoksina lievittämään pahimpia krapulan oireita. Nimitys johtunee siitä,että se on väriltään punaista ja tarjotaan nestemäisenä..heh.


      • Hörhör..
        raittiina yli 2v. kirjoitti:

        katkolla tätä "mehua" annetaan 20mg:n annoksina lievittämään pahimpia krapulan oireita. Nimitys johtunee siitä,että se on väriltään punaista ja tarjotaan nestemäisenä..heh.

        Nestemäistä Diapamia.
        Sitä saatuaan ei vaivaa krapulat eikä vieroitusoireet.
        Käytetään myös psykiatrisissa sairaaloissa ns.kyllästyshoitoon. Jo vain rauhottuu rauhattominkin ukko ja akka.


      • Anioevotah
        niitä määrää kirjoitti:

        Ne on sentään ammattilaisia ammatissaan. Pulit on ammattilaisia juopottelussa ehkä, mutteivät lääketieteessä.

        F13.25 Rauhoittavien lääkkeiden ja unilääkkeiden käytön aiheuttama riippuvuusoireyhtymä; jatkuva käyttö

        hmm, olen ollut bontsoriippuvainen...

        Tuolta voipi tutkia noita mahtavia F-koodeja... VAlitse paras päältä ;)


      • A-klinikalta
        Heh heh kirjoitti:

        Ei niillä "asiantuntijoilla" ole kuin pieni aavistus, paljonko juoppoja ovat tässä maassa johdatelleet pamiresepteillään sekakäyttäjiksi.
        Silloin lääkärin myötävaikutuksella on päädytty pahempaan riippuvuuteen, kuin se mitä piti alunperin hoitaa.
        Eivät ymmärrä edes sitä, että bentsoilla ei hoideta alkoholismia, vaan pelkästään peitetään oireita.

        Usko lääkärien kaikkitietävyyteen on näköjään vahva

        Vieroitusjakson jälkeen Töölön A-klinikalta ei juuri kirjoitella bentsoreseptejä. En tunne sitten muiden A-klinikoiden käytänteitä, mutta uskon että bentsoreseptejä on helpompi saada yksityiseltä kuin julkiselta puolelta.


      • Saatananperkele
        .... kirjoitti:

        bentsodiatsepaameja, joita juopoille kovin herkästi kirjoitetaan.
        Ne nimittäin juopon hallussa ovat pikatie helvettiin.

        "bentsodiatsepaameja, joita juopoille kovin herkästi kirjoitetaan. " No ei todellakaan kirjoiteta. Pähdeongelmaisen on nykyään aivan mahdotonta saada bentsoja. Söin itse kolme vuotta avioeron ja muutaman muun saatanallisen kriisin jälkeen. Nykyään olis välillä tarve, mutta johtavan ylilääkärin toimesta (kiitos vaan, vitun runkkari) en saa lääkekaappiini edes nukahtamislääkkeitä Taustalla olevat kriisit ja traumat valvottaa niin, että pakko juoda välillä kaljaa, seurausena usein putki.

        Mene sinäkin vittun laukomasta noita "totuuksia", saatana.


      • Pattiaivo
        Hörhör.. kirjoitti:

        Nestemäistä Diapamia.
        Sitä saatuaan ei vaivaa krapulat eikä vieroitusoireet.
        Käytetään myös psykiatrisissa sairaaloissa ns.kyllästyshoitoon. Jo vain rauhottuu rauhattominkin ukko ja akka.

        Itsekin saanut ko."mansikkamehua" sairaalassa ensimmäisen vrk:n aikana 240mg. Kyllä loppui tärinät. Ihmettelen että miksi vasta sairaalassa saa bentsoja kun ryyppypytken aloittaminen olisi mahdollisesti ollut estettävissä ahdistuksen poistolla. Nytkin nytkin. Jalat ihan soosina....


      • Anonyymi
        Anioevotah kirjoitti:

        F13.25 Rauhoittavien lääkkeiden ja unilääkkeiden käytön aiheuttama riippuvuusoireyhtymä; jatkuva käyttö

        hmm, olen ollut bontsoriippuvainen...

        Tuolta voipi tutkia noita mahtavia F-koodeja... VAlitse paras päältä ;)

        Onhan toki läskifetisistejä olemassa, mutta että ihan bontsoriippuvuus...


    • alkoholisti olen

      Tosiaan, kolmantena selvänä päivänä alkaa elimistö huutaa lisää viinaa.
      Itsellä ei nyt kramppeja, mutta joka paikkaa särkee ja mieliala on tosi alamaissa.
      Viikonkin kun onnistuu sinnittelemään alkaa olla voiton puolella.
      A-klinikalta saa lääkeapua, jos ihan hirveä olo on. Mutta kaksiteräinen miekka. Äkkiä on koukussa näihin lääkkeisiin.. ja monta on ajautunut sekakäyttäjiksi, jos ei oikein vakaata halua lopettaa.
      Oletko muuten nähnyt harhoja? Nekin on koettu. Leikki kaukana, kun tavarat alkavat kävellä itsekseen ja seinillä 'otuksia'.

      • Juopporentukas

        Mä en ole nähnyt mitään näköharhoja, mutta olen mukamas kuullut joitakin lyhyitä voimakkaita ääniä. Pamauksia, joku yksittäinen sana yli sadan desibelin äänellä, jne.


      • Hamppua juopoille
        Juopporentukas kirjoitti:

        Mä en ole nähnyt mitään näköharhoja, mutta olen mukamas kuullut joitakin lyhyitä voimakkaita ääniä. Pamauksia, joku yksittäinen sana yli sadan desibelin äänellä, jne.

        Noi humahdukset ja pamahdukset on niiiiiin ihania :C. Hauska kuulla, että muillakin. Ja just noi ihme yksittäiset sanat. JUHA!!! ihan korvan vieressä. Meinaa paskat tärähtää housuun. Joskus heränny siihen, että on lyöty lujaa päähän. Pää heilahti, tunsin iskun ja hetkellisen kivun, kunnes hallusinaatio loppui yhtä äkkiä, kun alkoikin. Sellanen 0,1(?) sekuntia PAM! Päässä välkkyy välillä mitä ihmeellisimpia asioita silmien edessä. Kissa! Puu! Auto! Ei mitään logiikkaa. Aivan random. Huhhuh!

        Nykyään vähän vähentänyt. Ei enää yli viikon putkia ;)


      • Kylmät kädet
        Juopporentukas kirjoitti:

        Mä en ole nähnyt mitään näköharhoja, mutta olen mukamas kuullut joitakin lyhyitä voimakkaita ääniä. Pamauksia, joku yksittäinen sana yli sadan desibelin äänellä, jne.

        Hitto tää on mullekkin tuttua, varsinkin kun alkaa nukahtamaan.


    • calmato

      Olen kokenut lukemattomia kertoja aivan järkyttäviä krapuloita.
      Hikoilua, tärinää, ahdistusta, unettomuutta.
      Joskus pohkeista kiristää ja tulee suonenvetoa.

      Minullakin on joskus harvoin ollut suonenvetoa, mutta se on johtunut esimerkiksi kylmästä uimavedestä.

      Hikoilua on ollut viime päivinä puutarhatöissä, kun oli pari lämmintä päivää.

      Ahdistusta en tunne.

      Uni maistuu hyvin, myös iltapäivätorkut, unettomuudesta ei tietoakaan.

      Mitään sellaista hauskaa asiaa en tiedä, joka olisi hauskempaa ja helpompaa humalassa kuin selvin päin. En tiedä mitään hauskaa asiaa, jota ei voisi tehdä selvin päin ainakin yhtä hyvin kuin humalassa.

      Olenko jotenkin rajoittunut ihminen, kun en ymmärrä mihin tarvitsisin alkoholia?

      • rajoittuneisuudestasi

        mutta hiukan ihmetyttää, miksi sinulla on tarve kertoa juomattomuudestasi Alkoholi-nimisellä palstalla. Jos itse en joisi tippaakaan, tuskinpa tällä palstalla notkuisin oloani kehuskellen.


      • koomista on
        rajoittuneisuudestasi kirjoitti:

        mutta hiukan ihmetyttää, miksi sinulla on tarve kertoa juomattomuudestasi Alkoholi-nimisellä palstalla. Jos itse en joisi tippaakaan, tuskinpa tällä palstalla notkuisin oloani kehuskellen.

        Onhan se hieman koomista, jos ei kerran juo, niin silti notkuu alkoholi palstalla :D

        Luulisi AA kerholla ynnä muilla sellaisilla olevan joku oma fooruminsa missä voivat laskeskella juomattomia päiviään.


      • kaffeemuki
        rajoittuneisuudestasi kirjoitti:

        mutta hiukan ihmetyttää, miksi sinulla on tarve kertoa juomattomuudestasi Alkoholi-nimisellä palstalla. Jos itse en joisi tippaakaan, tuskinpa tällä palstalla notkuisin oloani kehuskellen.

        Palstan teemana on yksinkertaisuudessaan "keskustelua alkoholin käytöstä ja alkoholismista". Keskusteluun osallistuminen ei siis edellytä esim. sitä, että ihmisen pitäisi (edelleen) juoda.


      • krampannut
        kaffeemuki kirjoitti:

        Palstan teemana on yksinkertaisuudessaan "keskustelua alkoholin käytöstä ja alkoholismista". Keskusteluun osallistuminen ei siis edellytä esim. sitä, että ihmisen pitäisi (edelleen) juoda.

        Voiko kramppi uusia jos enään ei käytä alkoholia?


      • kaffeemuki
        krampannut kirjoitti:

        Voiko kramppi uusia jos enään ei käytä alkoholia?

        Ainakin delirium tremensistä (juoppohulluus) toipuu täysin, mutta juomisen jatkuessa riski saada uusi kohtaus on suurempi. Onko viinakrampissakin sitten sama juttu, en osaa sanoa.

        Varminta lienee ottaa asiasta selvää, niin eipähän jää vaivaamaan. Voisit soittaa esim. mille tahansa A-klinikalle nimettömänä jos siltä tuntuu, osannevat sanoa jotain: http://www.a-klinikka.fi/yhteystiedot/toimintayksikot_yht.html


      • kerrassaan.
        kaffeemuki kirjoitti:

        Ainakin delirium tremensistä (juoppohulluus) toipuu täysin, mutta juomisen jatkuessa riski saada uusi kohtaus on suurempi. Onko viinakrampissakin sitten sama juttu, en osaa sanoa.

        Varminta lienee ottaa asiasta selvää, niin eipähän jää vaivaamaan. Voisit soittaa esim. mille tahansa A-klinikalle nimettömänä jos siltä tuntuu, osannevat sanoa jotain: http://www.a-klinikka.fi/yhteystiedot/toimintayksikot_yht.html

        Kannattaa miettiä ensin mitä kirjoittaa, ettei tarvitse nolosti poistaa topiccejaan.

        Vai käskykö kavi seurakunnalta poistoon, sehän oli vähän kerettiläinen? Vaarana kai oli, että alkaisi keskustelu todellisuudesta.


      • kaffeemuki
        kerrassaan. kirjoitti:

        Kannattaa miettiä ensin mitä kirjoittaa, ettei tarvitse nolosti poistaa topiccejaan.

        Vai käskykö kavi seurakunnalta poistoon, sehän oli vähän kerettiläinen? Vaarana kai oli, että alkaisi keskustelu todellisuudesta.

        Ensimmäisen viestini sisältö oli sama.

        Koska tällä foorumilla käyttäjät eivät voi muokata viestejään jälkikäteen (kuten monilla muilla foorumeilla), poistin viestin yhden vähän kömpelön sanamuodon takia ja ihan oma-aloitteisesti. Viestejään voi poistaa jokainen, joka ensin vain uskaltaa rekisteröityä tänne.


      • Katsos kun.
        kaffeemuki kirjoitti:

        Ensimmäisen viestini sisältö oli sama.

        Koska tällä foorumilla käyttäjät eivät voi muokata viestejään jälkikäteen (kuten monilla muilla foorumeilla), poistin viestin yhden vähän kömpelön sanamuodon takia ja ihan oma-aloitteisesti. Viestejään voi poistaa jokainen, joka ensin vain uskaltaa rekisteröityä tänne.

        Kirjoitan niinkuin ajattelen, sanamuodot ihan ok. Mutta luen kirjoitukseni ennen postausta. Suosittelen menetelmää muillekin.

        Tähän portaaliin ja etenkin tämän palstan takia jokin fakin rekisteröityminen on säälittävää. Kuka haluaa tahtomattaan julistautua jonkin lahkon kannattajaksi?

        On ollut rekattu nimmari käytössä tähänkin portaaliin vuodesta 2000, lopetin sen käyttämisen, kun uskikset alkoivat hillumaan täällä. Alussa täällä oli normaalia, nyt ei enää vuosiin.


      • Anonyymi
        koomista on kirjoitti:

        Onhan se hieman koomista, jos ei kerran juo, niin silti notkuu alkoholi palstalla :D

        Luulisi AA kerholla ynnä muilla sellaisilla olevan joku oma fooruminsa missä voivat laskeskella juomattomia päiviään.

        Tyypihän kertoi kärsineensä krapulasta lukuisia kertoja. Ja joo, on vanha viesti.


      • Anonyymi
        koomista on kirjoitti:

        Onhan se hieman koomista, jos ei kerran juo, niin silti notkuu alkoholi palstalla :D

        Luulisi AA kerholla ynnä muilla sellaisilla olevan joku oma fooruminsa missä voivat laskeskella juomattomia päiviään.

        Olen samaa mieltä täysin. Ne lopettaneet ja kenties uskoon hurahtaneet olkoot omissa kirjoituksissaan. Aihehan on viinakramppi.


    • koko viinakramppi

      Itse olen kiskonut reilut kolme viikkoakin viinaa kaksin käsin eikä krampista ole ollut tietoakaan. Toki aikamoisissa vieroitusoireissa on kieriskelty kolmisen päivää putken päättymisen jälkeen mutta siinä se sitten olikin. En usko koko viinakramppiin tai sitten se iskee tyyppeihin, joiden päänuppi ei muutenkaan ole kunnossa.

      • vältellä.

        Viinakramppi iskee nimenomaan päähän ja vasta hetken juopottelun lopettamisen jälkeen. Putken päälle kun katkaisee muistittomasta tilasta suoraan kuivilleen, sitten se tulee.

        Kokolailla sama asia kuin juoppohulluus, krampissa polttimo ei pane näkemään mörköjä tai muuten saamaan hallusinaatioita. Se vaan krampaa elimistöllisesti. Ja sitten kun ne sattuu yhtäaikaa onkin tuuria jos sairaalasta ei viedä raatovainiolle.


      • huolellisella

        ja oikein ajoitetulla alasajolla. Yhden illan ryypytys ei vaadi loiventamista mutta muutaman päivän jälkeen se kannattaa. Ohje alasajoon on helppo: noin sixpack (jos pitkä putki, vähän enemmänkin) keskikaljaa päivän mittaan, mieluiten iltaa kohden, jolloin unen saanti on helpompaa. Seuraavana päivänä voi vielä lipittää muutaman kaljan, jos olo tuntuu levottomalta. Putkea ei siis missään tapauksessa saa lopettaa kuin seinään, silloin iskee vieroitusoireet kaikessa ankaruudessaan ja kramppikin on mahdollinen. Toinen vaihtoehto on ajaa alas bentsoilla, jos niitä on saatavana.

        Näillä periaatteilla olen itse toiminut eikä krampista ole ollut tietoakaan. Hikoilua, unettomuutta ja vitutusta tietty on esiintynyt, mutta päivässä-parissa nekin lakkaa.


      • joo..

        "Itse olen kiskonut reilut kolme viikkoakin viinaa kaksin käsin eikä krampista ole ollut tietoakaan."

        Harrastelijoiden höpötystä, kolme viikkoa mennee jo pohjien ottamiseen, sitten vasta aletaan ryypätä...


      • alkoholismi perheestä

        juuri eilen olin vierestä katsomassa tätä kyseistä viinakramppia ja se ei ollut miellyttävä kokemus sen takia oikeastaan eksyinkin näille palstoille... henkilö joka krampin kärsi on ollut koko aikuis-ikänsä alkoholisoitunut ja nyt 5 vuotta juonut meilkein tauoitta ja tämä oli vasta ensimmäinen viinakramppi.... ja voin senkin sanoa että hänkään ei mikään pieni janoinen ole ! nykin oli 2 KUUKAUDEN putki ilman ainuttakaan selvää päivää... mutta miksi viina kramppi tuli vasta nyt kun on hänellä ollut pitenpiäkin kuureja .... no siksi koska ihmiset ovat erillaisia ja eri kuntoisia ....


      • Anonyymi

        Todellakin todellinen!!poikani saa niitä useita ja useiden päivien aikana putken päätyttyä!


    • kokemusta..

      Kaveri meinasi kuolla kyseisen krampin saatuaan, hukkua matalaan ojaan, kun sinne liikuntakyvyttömänä kaatui krampin saatuaan.

      Omakin kokemus krampista vei sairaalaan, onneksi lääkäri tiesi mitä teki ja muutama piikki auttoi. Dokkaminen oli lopetettu jo monta päivää aikaisemmin.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/2982690

    • kokokokok

      kyseisen krampin voi saada myös nukkuessa aamulla sitä on semmonen olo kun joku olis lihanuijalla hakannu ympäri kroppaa eikä vaa kutitellu

      • Otan kun otan

        Olen elämäni aikana vetänyt muutaman monipäiväisen rännin. Juopottelun olen yleensä lopettanut kerrasta, ja pari kertaa on putken jälkeen aamulla herätessä ollut juurikin sellainen olo kuin koko kroppa olisi hakattu moukarilla. Tähän asti oen suresti ihmetellyt mistä se johtuu, mutta tuohan on jo ihan uskottava selitys.


      • Halpa tölkkiolut
        Otan kun otan kirjoitti:

        Olen elämäni aikana vetänyt muutaman monipäiväisen rännin. Juopottelun olen yleensä lopettanut kerrasta, ja pari kertaa on putken jälkeen aamulla herätessä ollut juurikin sellainen olo kuin koko kroppa olisi hakattu moukarilla. Tähän asti oen suresti ihmetellyt mistä se johtuu, mutta tuohan on jo ihan uskottava selitys.

        No ei se kramppi nyt ihan noin helposti kuule tule :) "Olen elämäni aikana vetänyt muutaman monipäiväisen rännin" ::::DDD No oho! Sellanen kramppi tai delirium vaatii hiukka enemmän aktiivisuutta tossa dokaamisessa. Mut pidä toi. Kramppia sä et halua.


    • helposti tule

      Minä olen juonut pahimmillaan 20 päivää yhteen soittoon eikä kramppi ole iskenyt. Toki kovia vieroitusoireita, jopa kuulo- ja tuntoharhoja, sekä öisiä pelkotiloja. Olen kylläkin kramppia pelännyt mahottomasti, kun vielä yksin asustelen.

      Kai se sitten riippuu ihmisestä, kuinka herkästi iskee. Jollekin voi iskeä jo viikon putken jälkeen.

      Minä olen nainen.

      • ex alkkis...

        Ystäväni kuoli viinakramppiin melkeen vuosi sitten. Että kyllä se ihan todellinen juttu on, ihmiset vaan on erilaisia...eikai se kaikkiin iske.


      • alkoholistin exä
        ex alkkis... kirjoitti:

        Ystäväni kuoli viinakramppiin melkeen vuosi sitten. Että kyllä se ihan todellinen juttu on, ihmiset vaan on erilaisia...eikai se kaikkiin iske.

        Entinen poikaystäväni kuoli viinakramppiin. Olkaa varovaisia kun läträätte viinan kanssa.


    • alkoholiepilepsia

      "Viinakrampppi" on alkoholiepileptinen kohtaus johon yleensä - joskaan ei aina - liittyy hetkellinen tajuttomuus. Tällöin puhutaan deliriumista.

      Viinakramppi edellyttää tavallisesti usean päivän rajua ryyppäämistä ja ne esiintyvät juomisen lopettamisen jälkeen (3 vrk-2viikkoa) , mutta aivonsa voi ryypätä siihen kuntoon, että "viinakrampit" voi saada jo juomisen aikana. Äärimmäinen esimerkki: Ahti Karjalainen sai "viinakrampit" jo ykkösolutpullosta.

      Itse olen saanut "viinakrampit" kolme kertaa.

      • viinakramppi

        voi tulla enään 2 viikon päästä jos tulee niin 3-5 päivää lopettamisen jälkeen


      • k.r.amppi
        viinakramppi kirjoitti:

        voi tulla enään 2 viikon päästä jos tulee niin 3-5 päivää lopettamisen jälkeen

        Joo, enpä usko, että kramppia enää voisi viikkojen jälkeen tulla. Kyllä se tulee päivän pari pullon sulkemisen jälkeen jos on tullakseen.


      • k.r.amppi kirjoitti:

        Joo, enpä usko, että kramppia enää voisi viikkojen jälkeen tulla. Kyllä se tulee päivän pari pullon sulkemisen jälkeen jos on tullakseen.

        itse en ole saanut kramppia kahteen vuoteen mut silloin kun sain niitä niin sain parhaillaan kolme kertaa samana päivänä ja ehkä oli hiukan lihakset kipeinä sen jälkeen. Itselläni lähti taju joka kerta kun sain sen krampin ja olen saanut niitä niin monta ettei ole laskuissa pysynyt. Siihen on olemassa lääke ja sitä annettiin kun olin katkolla 2 vuotta sitten.


      • pam-pam-pami
        mrkoukka kirjoitti:

        itse en ole saanut kramppia kahteen vuoteen mut silloin kun sain niitä niin sain parhaillaan kolme kertaa samana päivänä ja ehkä oli hiukan lihakset kipeinä sen jälkeen. Itselläni lähti taju joka kerta kun sain sen krampin ja olen saanut niitä niin monta ettei ole laskuissa pysynyt. Siihen on olemassa lääke ja sitä annettiin kun olin katkolla 2 vuotta sitten.

        Mikä lääke se oli, perinteinen pami, vaiko muu?


      • p.amela
        pam-pam-pami kirjoitti:

        Mikä lääke se oli, perinteinen pami, vaiko muu?

        Eikös ne ihan pampuloita kramppeihin anna, ei siihen taida muuta lääkettä olla.


    • julle84

      Itsellä taitaa olla pisin putki jokapäiväisessä kännissä noin 2 kuukautta mutta ilman kramppia selvisin katkolla. pari hyvää ystävää on jo henkensä menettänyt viinaan, toinen pari vuotta sitten ja toinen viime kesänä. kai se on vaan ihmisestä kiinni kuka kestää ja kuka ei...tosin nämä ihmisetkin oli parikymmentä vuotta vanhempia kuin minä. Kesällä eräs ystäväni myöskin sai sydänkohtauksen mutta se ei ollut pelkästään viinasta vaan viinan ja subutexin yliannostuksesta. onneksi jäi henkiin.

    • Simailija

      Kolme kertaa olen viinakrampin kohdannut. Ensimmäisellä kerralla oli takana kaksi päivää (pe ja la) ja kramppi iski maanantaina töiden jälkeen. Silloinen tyttöystäväni soitti ambulanssin ja päädyin sairaalaan tutkimuksiin. Muutama tunti tipassa ja kotiin valmistautumaan seuraavan päivän töihin. Myöhemmin kävin läpi magneettikuvat ja aivosähkökäyrä-mittaukset, joissa varmistettiin ettei kyse ole epilepsiasta. Kaksi edellistä kertaa ovat tulleet jo pelkästä yhden päivän kännistä. ( Lauantai ). Myös tällöin kramppi on iskenyt maanantaina. En tiedä johtuneeko sitten kasvaimesta, joka löytyi päästä...

      • .....

        Paniikkikohtaus ?


    • kramppi 1974

      miten kävi ajokortin.

    • simailija

      Ajokortti oli "hyllyllä" kolme kuukautta, koska oli kyseessä tajuttomuuskohtaus.

    • joskus jäykistynyt

      Jos viinakrampissa lihakset menee pinkeiksi ja kiristyy, niin miksi krampin aikana uleensä tulee sekä packa että kuci housuun? Näin on ainakin aina itselläni käynyt. Eikä krampit ole tulleet mitään 3-5 vrk sen jälkeen kun promillet nollassa vaan jo laskuhumalan aikana.

      • .....

        Paniikkikohtaus tai hyperventilaatio. Ittellä ollut monia kertoja ja todella vittumaisia kohtauksia ollutkin.


    • Herkkotuut

      Ei se viinakramppi tule edes 3 kuukauden jokapäiväisellä juomisella, ellei jatkuvasti vedä 2 litraa viinaa tai enemmän päivässä. Jos selviää välillä muutamaksi tunniksi päivisin, niin vuosikin menee helposti joka ilta kännissä ja noin viikon loiventamisella välttää kaikki krampit. Saatikka että kramppi tulisi joskus viidentenä selvänä päivänä, paskapuhetta.
      Jos ei kramppi ole tullu 48 h sisällä viimeisestä ryypystä, niin ei se enää tule, sitten ne on jotain normaaleja epileptisiä kohtauksia.

      • huolesta kankeana

        Eilen miesystäväni sai krampin toista kertaa, ensimmäinen tuli n. 2kk sitten. Parin viikon juomaputkia ollut vähintään takana. Viina kului ainakin puoli litraa per päivä. Kramppi säikäyttää läheiset ihan totaalisesti, toivottavasti myös teidät juovatkin. Kieli on kolkon näköinen, kun siihen on purtu krampatessa. Senhän voi myös purra poikkikin, henkihän siitä lähtee kuin myös muustakin syystä krampatessa. Toivon, että rakkaani selviää ja tajuaa viimein kuinka voimaton hän on alkoholin suhteen ja hankkii kunnon apua. Aivan järkyttävää katseltavaa nuo krampit!!!!! Hankkiutukaa hoitoon ajoissa!


      • Anonyymi

        Itselläni on 14 kertaa ollut viinakramppi. Epileptisiä kohtauksia voi tulla vikka 3kk päästä, kun on lopettanut juomisen. Joillekin näitä ei tule ollenkaan ja joillekin helvetin helposti, jopa muutaman päivän juomisen jälkeen. Itse join ainoastaan mietoja, mutta tissuttelin sitten viikkoja litratolkulla. Tiedän mistä puhun.


    • mmmjoo

      Ei alanmiehet saa käyttää nettiä.

    • Ilman viinaa jo 10kk

      Viinakramppi on nimenomaan epileptinen kohtaus. Ite saanu kerran, taju lähti, kramppasi ja löin pääni pahasti lattiaan(tikkejä tarvittiin eikä lääkärikään osannut sanoo kuinka monta). Sairaalassa pameja, tiputukseen ja b-vitamiini piikkiä persuuksiin. Ryypiskelty oltiin 3 vuotta lähes joka päivä( satunnaisesti oli 1-3 päivää ilman). En oppinu krampeista, vaan jatkoin juomista ja sain 3-4kk kramppien jälkeen rajun haimatulehduksen. Saan olla onnellinen että olen elossa vielä, olen kuitenkin alle kolmekymppinen.

    • Juopon Tytär

      Kyllä ne krampit on rajuja jos sitä viinaa on tarpeeksi juonut…Isäni on juonut n.28 vuotta ja juo edelleen,kramppien ja juoppohuulluus kohtauksien aikaan olen vienyt hänet sairaalaan,aluksi riitti se "mansikkamehu"ja muistaakseni jotain diapameja,mutta viime aikoina on jouduttu nukuttamaan pariksi päiväksi ja kerran krampeista hän vaipui koomaan,ei mitään kivaa katseltavaa…No näistä kokemuksista ,kun selviää niin hän on n. 2 kuukautta selvänä ja taas alkaa juomaan. Lääkärit on sanonut jo monia kertoja,että ens kerralla tulet tänne sairaalaan lappu varpaassa,mutta kyllä se viel elossa on…Mutta on noi krampit ja kohtaukset jättänyt häneen jo oman jälkensä-änkytys puheessa ja ei pärjää kauhean hyvin päivittäisissä asioissa ja hän on kumminkin päälle 50-v.
      Mitään ei mahda….

      • eläkeikäinen

        Krampin seurauksena tuhoutuu paljon aivosoluja, nuppi vaan tyhjenee ja pian on tyhmä kuin saapas!!!


      • kouristelija
        eläkeikäinen kirjoitti:

        Krampin seurauksena tuhoutuu paljon aivosoluja, nuppi vaan tyhjenee ja pian on tyhmä kuin saapas!!!

        Ei muuta kuin kramppaamaan:)


      • Anonyymi
        eläkeikäinen kirjoitti:

        Krampin seurauksena tuhoutuu paljon aivosoluja, nuppi vaan tyhjenee ja pian on tyhmä kuin saapas!!!

        Ei pidä paikkaansa. Itse olen saanut 14 kramppia ja olen vieläkin samassa kunnossa kuin ennenkin.


    • viisasten juoma

      Kramppi ei oikeastaan koskaan tule, kun on promillet nollissa. Sanotaan, että 1-3 vrk vikan ryypyn jälkeen. Pitää kuitenkin muistaa, että pitkän putken jälkeen promillet saattaa olla vikan huikan jälkeen yli 4.

      Siitä kestää se 2-4 vrk ennen kuin promillet on nollissa. Tässä laskuhumala vaiheessa ne krampit lähinnä tulee jos on tullakseen.

      70 kiloisella ryyppymiehellä tosiaan kestää sen yli 3 vrk selvitä nollille vikan huikan jälkeen, olettaen, että ei loivennella, jolloin aika on helposti viikon.

      Eräs tuttuni oli ollut 2vrk ilman huikkaa pitkän putken jälkeen. Tunsi itsensä täysin selväksi ja voinnin kohtuu hyväksi. Joten autolla liikenteseen. Yllättyi suuresti, kun puhalsi ratsiassa 2.14 promillea...

      • Anonyymi

        Täyttä roskaa. Itse olen kramppaillut toistakymmentä kertaa ja promillet ovat tasaantuneet juomisen jälkeen, kuten kohtuukäyttäjillä. Katkolle EI pääse, jos on vähänkin promilleja veressä. Katkolla olen ollut 5 kertaa, joten tiedän mistä puhun. Krampit alkavat n. 12 - 24h viimeisen ryypyn jälkeen, jos ovat alkaakseen.


    • aamusaarna

      Pitkän juomisen jälkeen krampit ja delirium voi alkaa jo laskuhumalassa,
      kun promillet

    • ,,,,,,,,,,,,,

      3

    • Denukka

      Jos kahden päivän jälkeen juomisen lopettamisen jälkeen on promillet yli kahden, niin silloin on maksa loppu. On tullut jonkinkin verran viinaa juotua jo vuosikymmeniä, mutta itseltä menee ainakin vielä promillet nolliin noin 15 tunnissa vaikka juotu määrä olisi ollut litra wodkaa. Aika on mitattu tarkkkuusalkometrillä siitä ajasta kun on juominen lopetettu. Aamulla herätessä voi olla 1,5, mutta vähenee noin 0,2 tuntia kohden. Jos ei viina verestä häviä niin alkaa olla kiire lopettaa kokonaan sen juominen. Neljän promillenkin täyskänni pitäisi hävitä noin vuorokaudessa. Eri asia sitten on miten kauan ne viinan hajoamistuotteet siellä veressä pyörii. Oma kokemukseni on että hyvinkin päivän pari.

      • Hapanx

        Onko kukaan koskaan miettinyt, että voisiko ne krampit, deliriumit tai muut häijyt vaivat johtuakin viinan hajoamistuotteista. Asetaldehydi ainakin pitäisi olla aika myrkkyä eikä se etikkakaan sinne verenkiertoon ja päähän oikeasti kuulu? Kovan ja pitkän kännäämisen jälkeen noita vissiin alkaa kroppaan kertyä vähän enemmänkin. Niistä tulee se juopon hajukin.


    • Oygc

      Isoveli aina.lopettelee pitkän putken tissuttelalla pari päivää jos hänellä on ollut vaikka 1-2 viikon putki pääl

    • kaijakatja

      mieheni sai juuri äsken kohtauksen 7 pvän putken ansiosta, soitin lanssin ja veivät hoitoon. tunnistin oireet kun ennenkin(ex mies) sai . ei onnex vielä delirium..josko hän nyt sit hoidossa sais poikki tuon alkon.

    • jorde86

      Itsellä venähtää yleensä parin-kolmen viikon putkeksi (2x0,5 tapsaa/pv ja tietenkin loppua kohden jo melkein 3plo/pv) ja lopetan kuin seinään. 2 päivää hirveä krapula, oksentelen, eikä mikään pysy sisällä, sydän hakkaa kovaa (ei nopeaa), välillä mulahduksia, nukuttua ei tule kuin 15min... Sinä kuuluisana kolmantena päivänä se vasta alkaa: näköhäiriöt, kuulohäiriöt, ihon kutina, päänahan vittumainen pistely yms.

      Näkee lumisadetta ja silmiä särkee. Tekstiä lukiessa se saattaa muuttua espanjaksi yms.
      Kuulen yleensä musiikkia vaimesti toisella korvalla, vaikkei sitä olisi. Kuulen jotkut sanat erikielisinä.
      Koko kehon ns. sähköiskut, yleensä pään alueella. Päänahan pistely. Lopuksi tulee sitten vielä se kehon random kutina, joka saattaa kestää 10min tai sitten 12h.
      Unettomuus jatkuu. Ahdistus ja pelokkuus jatkuu. Säikähtelet kaikkea. Mutta pystyy jo nopeasti käymään lähikaupassa :D
      Ensimmäisen kerran kun saa nukuttua 4h putkeen, niin oireet yleensä häviävät.

      Kumma kyllä päänsärkyä ei tule ikinä :O

      Viimeksi 2 viikkoa sitten lopetin ja koin tämän rulianssin.

      Mutta aina sitä vaan ryyppää uudestaan.

      ps. Yhden lyhyen putkeen jälkeen tuli kolmantena päivänä maha ja selkä sietämättömän kipeäksi, josta sitten lähdettiin arvauskeskukseen ja siitä suoraan yliopiston sairaalaan.
      Siellä pääsin osastolle ja tiputukseen. Antoivat jotain rauhoittavaa lääkettä, jonka jälkeen vinksahti päässä ja olin ruvennut "kuvaamaan" terminator vitosta ja puhuin myös kieliä, kuten ruotsi, espanja, japani ja venäjä. Hoitajan päälle olin meinannut käydää, niin vartiat löivät maihin ja pistettiin nukutuspiikki kankkuun. Heräsin kolmen päivän päästä raukeana katetri hepissä ja ihmeissäni, miksi lääkäri kyselee olenko kielimiehiä tai että katselenko paljon elokuvia.

    • pinkPanther

      Näyttää et muutama muukin kommentoinu vuosien päästä.
      On monel deliriumit ja tremenssit sekasin. Delirium (mitä Ketonen ja Myllyrinne tohtori mm. kutsuu kansankielisesti Derkuksi) on tavallaan hallusinaatio joista se klassinen raju on että toukat syö käsiä. Lievänä se voi olla pikku-ukkoja ja ties mitä hallusinaatiota tai vaikka musta piste ilmassa. Tremens tarkoittaa vapinaa. Myös paniikkivapinaa toi delirium voi aiheuttaa eli tremessiä. Delirium Tremens tällöin. Kuolevuus 5-15% ilman hoitoa. Jos joskus pukkaa nii kannattaa syödä reilummi pamia jos löytyy. Jos ei soittaa 112 ja heti sairaalaan. Ensiavuksi muttei hoidoks riittävää on et ottaa voi myös viinaa odotellessa piipaa autoa. Omien kokemuksien mukaan ryyppäämiseen liittyvä valvominen ja huonot unet altistaa derkulle... itel tuli ku heräsin yöllä. Onneksi tajusi että ei ne toukat oikeita oo kävellessä ottaa pameja... nii vältty tremensiltä.

    • gitarisdi

      Mul on tremolo...

    • Anonyymi

      Kyllä tuo tosi juttu on. Mut vietiin minneen noin 5 vuoden putken jälkeen. Kävin töissä, mut joka ilta join. Lopulta myös töissä. Perjantaina puhalsin töissä 1,85. Passitettiin kotiin, join 0.7 tapiota. Lauantai aamuna 0.5 Suomea ja eiku hoitoon. Maanantaina päivällä eka kramppi ja ambulanssi lapuan tk:n. Illalla uusi ja Seinäjoelle kyllästyshoitoon. Sitte ei mitään. Taas valitettavasti juon. Pitää yrittää loiventaa

    • Anonyymi

      Järkyttävät pas cakrampit laittoivat Extra-nakit perunoineen sujahtamaan housuihin valtavien turahdusten säestämänä

      Asd

    • Anonyymi

      Itselläni tuli 4 pvä sitten eka kertaa. Oli kaveri joka oli soittanut ambulanssin. Heräsin seuraava päivänä sairaalasta olin kyllä syönyt. Itse en muista koko tapahtumasta mitään. Jälki tilaksi jäi ihan hirveä vasemman jalan / kyljen kipu t:mies 37v

    • Anonyymi

      Muutaman kerran oon nähnyt vierestä viinakrampin.Nämä on tulleet AINA jo seuraavan päivänä jos edellisenä iltana on kaveri lopettanu kirkkaan juomisen.Monesti heti aamusta.
      Kaikki höpöttää,että kolmantena päivänä.Tässäkin yksilöllisiä eroja!!

      • Anonyymi

        Käsittääkseni krampit tulevat siinä vaiheessa, kun alkoholi on jo alkanut pikkuhiljaa hävitä elimistöstä.
        Delirium tremens ( juoppohulluus ) tulee myös useimmiten vasta juomisen jo loputtua, eli vasta parin kolmen päivän kuluttua siitä kun on juonut.
        Erot tosin ovat yksilöllisiä.


    • Anonyymi

      Vìina kramppi muistuttaa epilepsia kohtausta olen nähnyt 3 kertaa.

      • Anonyymi

        Epilepsiakohtaukseen ei kuole, mutta deliriumin aiheuttamaan viinakouristukseen voi kuolla siihen paikkaan, jos se sattuu sydänlihaksen kohdalle. Lopettakaa ajoissa.

        -Kk


      • Anonyymi

        Krampit ovat kivuliaita, mutta ne eivät ole mitään verrattuna kouristuksiin.


    • Anonyymi

      Voimakas viinakramppi aiheutti luunmurtumia.
      Sivusta seurasin epileptistä kohtausta ja työnsin puisen soppakauhan hampaiden väliin että kieleen ei ehtinyt tulla pysyvää vauriota. Sukulainen oli ryypännyt kuukausia naapurissa kesämökillään sitten lopettanut seinään. kramppi tuli 4 päivän jälkeen ja haimatulehdus 5-6 päivän jälkeen.
      Oli vuosia juomatta kunnes erehtyi juomaan saunaoluet jussina. Ehti juoda 2 ploa ja kipu laittoi hänet sikiöasentoon.
      Tästä haimatulehduksesta ei selvinnyt. Varoitimme kuten lääkärikin, mutta päätti kokeilla.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2062
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1604
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe