Onko kenellään täällä vielä käytännön kokemusta, tai muuta sisäpiirin tietoa vanhan auton muuttamisesta bensiini/etanoli käyttöiseksi?
Sivujensa mukaan Gaspower ( www.flexifuel.fi ) tekee konversioita, mutta en onnistunut googlettamalla löytämään niistä oikein enempää tietoa kuin mitä firman sivuilta löytyy.
Lähinnä kiinnostais tietää seuraavat kolme asiaa:
-Mitä suunnilleen maksaa?
-Miten käy auton tehojen/kulutuksen?
-Kuinka suuri on riski, että joutuu tekemään jotain isompaa remppaa autoon konversion takia?
Flexifuel konversio
41
9366
Vastaukset
- minä vaan
Tuolta löytyy muutossarjoja melkein mihin autoon vaan.
- Avensisti
...lisää. Mistä löytyy, ja löytyykö jostain käyttäjäkokemuksia kanssa?
- ....................goog
Avensisti kirjoitti:
...lisää. Mistä löytyy, ja löytyykö jostain käyttäjäkokemuksia kanssa?
Kato on olemassa sellaisia juttuja kuin hakukoneita (esim Google, Yahoo, Altavista).
Sellaiseen kun laittaa vaikka "Flexifuel conversion uk" niin saa satoja ellei tuhansia hakutuloksia.
Yrittäkää joskus itsekin! - Avensisti
....................goog kirjoitti:
Kato on olemassa sellaisia juttuja kuin hakukoneita (esim Google, Yahoo, Altavista).
Sellaiseen kun laittaa vaikka "Flexifuel conversion uk" niin saa satoja ellei tuhansia hakutuloksia.
Yrittäkää joskus itsekin!ja kokeillut, kiitos vaan kysymästä. Googlettamalla tosiaan löytyy vaikka kuinka paljon erilaisia konversiosarjojen valmistajia ja myyjiä. Ongelma on että niistä löytyy aika vähän tietoa muualta kuin niiden valmistajien sivuilta. Valmistajat ja myyjät tietenkin kehuu omia tuotteitaan, mutta mistäs sen tänä päivänä tietää, onko niissä väitteissä mitään perää. Taitaa muutenkin noiden hämärien ihme laatikoiden tilaaminen ulkomailta jäädä mun kohdalla väliin. Mieluummin kuulisin kokemuksia kotimaisista alan toimijoista.
- :::::::::___________
....................goog kirjoitti:
Kato on olemassa sellaisia juttuja kuin hakukoneita (esim Google, Yahoo, Altavista).
Sellaiseen kun laittaa vaikka "Flexifuel conversion uk" niin saa satoja ellei tuhansia hakutuloksia.
Yrittäkää joskus itsekin!Ja sitten on kaltaisiasi urpoja jotka keskittyvät aukomaan päätään eikä auttamaan kysyjää. Kysyjä varmasti osaa käyttää googlea, se mitä hän haluaisi tietää onko sinulla kokemuksia tai suositteletko jo hyväksi havaitsemaasi sivustoa. Vitun urpo.
- EkoAutoilija
Vuodesta 2009 maahantuojana toiminut Fuel Flex Finland tarjoaa markkinoiden edullisimmat etanolimuunnossarjat, Jotka voi nyt myös muutoskatsastaa tietyin edellytyksin :)
http://fuelflexfinland.fi/
- mmakine
Kulutuksesta on jotain käsitystä, minulla on Dodge Grand Caravan 3.3 Flexifuel.
Minun Dodgeni on ollut flexifuel jo tehtaalta lähtiessään ja tähän mennessä olen saanut muutettua sillä n. 70l RE85:ttä pakokaasuksi. Se on minulle harrasteauto jolla ajetaan lähinnä pitkää reissuajoa. Kulutus on ollut 100km/h matkanopeudella luokkaa 12-12,5l/100km, bensalla tuskin pääsisi alle kymmeneen litraan, en ole kokeillut. Auto on luonnostaan hurja bensarosvo joten ihan tarkkojen arvioiden antaminen kulutuksesta on hankalaa. Sen lisäksi mitattua kulutustietoa on vielä hiukan vähän, tähän mennessä ajotietokone on heittänyt puoli litraa kumpaankin suuntaan. Kylmällä moottorilla kulutuslukemat ovat ihan absurdeja joten pätkäajoon etanolia ei ainakaan kannata harkita.
Kokemusta kylmistä keleistä ei ole vielä eikä tässä maassa taida olla muillakaan paitsi merilappalaisilla Haaparannassa tankkaajilla.
Korkeapuristeisessa ja ahdetussa koneessa etanolilla saa enemmän tehoa. muilla autoilla tehot pysyvät samoissa. Etu ilmenee luullakseni autoissa joihin suositellaan bensiiniksi jotain 95E:tä väkevämpää.
Öljyn joukkoon mäntien ohi päätynyt etanoli haihtuu huonommin kuin bensiini. Tästä syystä öljynvaihtoväliä pitää tihentää.- flexfuel.fi
Eli GasPower.illa Salossa on myös etanoli-konversioista eniten kokemusta Suomessa.
He käyttävät sarjoituksissaan yhdistelmää, joka poiketen "google"-sarjoituksista käyttää mm. polttoaine-seoksen tunnistusta (aivan kuin tehdasvalmisteisetkin flexfuel-autot).
Tämä seos-tunnistin mahdollistaa ajamisen KAIKILLA bensa-etanoli seoksilla, toisin kuin google-sarjoitukset. Näinollen polttoaine-taloudellisuus on aina optimaalinen, EIKÄ esim. 30% huonompi kuin bensalla! Todellisuudessa etanoli antaa n. 7-20% paremman "väännön" kuin bensa, kulutuksen ollessa 7-15% suurempi kuin bensalla. St 1:n E85 seos on erittäin talviystävällistä, mahdollistaen myös hyvän talvikäynnistyksen! Hinta etanolilla on asemilla n. 30% edullisempaa kuin E95. www.gaspower.fi - mmakine
flexfuel.fi kirjoitti:
Eli GasPower.illa Salossa on myös etanoli-konversioista eniten kokemusta Suomessa.
He käyttävät sarjoituksissaan yhdistelmää, joka poiketen "google"-sarjoituksista käyttää mm. polttoaine-seoksen tunnistusta (aivan kuin tehdasvalmisteisetkin flexfuel-autot).
Tämä seos-tunnistin mahdollistaa ajamisen KAIKILLA bensa-etanoli seoksilla, toisin kuin google-sarjoitukset. Näinollen polttoaine-taloudellisuus on aina optimaalinen, EIKÄ esim. 30% huonompi kuin bensalla! Todellisuudessa etanoli antaa n. 7-20% paremman "väännön" kuin bensa, kulutuksen ollessa 7-15% suurempi kuin bensalla. St 1:n E85 seos on erittäin talviystävällistä, mahdollistaen myös hyvän talvikäynnistyksen! Hinta etanolilla on asemilla n. 30% edullisempaa kuin E95. www.gaspower.fiEtanolin antama vääntö riippuu puristussuhteesta. Minun ameriikanlahnani löysällä 8.9:1 puristussuhteella siitä ei varmasti tule yhtään lisää tehoa. Jos auto on joku sellainen jolle on todellista hyötyä 106-oktaanisesta polttoaineesta, sitä vääntöä ja tehoa varmaan tulee lisää. Käytännössä siis ahdettu kone nakutuksentunnistimella.
Ja sanoi mainosmies mitä sanoi, etanolia on fysiikan lakien mukaan kuluttava enemmän kun siinä ei ole energiaa yhtä paljon kuin bensassa. Minulla ei ole kunnollisia kulutuslukemia bensasta mutta sanoisin että ei se etanolin kulutusero ihan 30% taida kuitenkaan olla. Mutta lähempänä sitä kuin 15%. - etanoliauto
mmakine kirjoitti:
Etanolin antama vääntö riippuu puristussuhteesta. Minun ameriikanlahnani löysällä 8.9:1 puristussuhteella siitä ei varmasti tule yhtään lisää tehoa. Jos auto on joku sellainen jolle on todellista hyötyä 106-oktaanisesta polttoaineesta, sitä vääntöä ja tehoa varmaan tulee lisää. Käytännössä siis ahdettu kone nakutuksentunnistimella.
Ja sanoi mainosmies mitä sanoi, etanolia on fysiikan lakien mukaan kuluttava enemmän kun siinä ei ole energiaa yhtä paljon kuin bensassa. Minulla ei ole kunnollisia kulutuslukemia bensasta mutta sanoisin että ei se etanolin kulutusero ihan 30% taida kuitenkaan olla. Mutta lähempänä sitä kuin 15%.etanoliauton tuontivero on bensamallia huomattavasti edullisempi, esim. dodgen etanolimallin CO2-päästöt ainoastaan 76g/km!! (jälkiasennetulle pyytäkää virallinen päästötodistus!)
- ysivitoskuski
mmakine kirjoitti:
Etanolin antama vääntö riippuu puristussuhteesta. Minun ameriikanlahnani löysällä 8.9:1 puristussuhteella siitä ei varmasti tule yhtään lisää tehoa. Jos auto on joku sellainen jolle on todellista hyötyä 106-oktaanisesta polttoaineesta, sitä vääntöä ja tehoa varmaan tulee lisää. Käytännössä siis ahdettu kone nakutuksentunnistimella.
Ja sanoi mainosmies mitä sanoi, etanolia on fysiikan lakien mukaan kuluttava enemmän kun siinä ei ole energiaa yhtä paljon kuin bensassa. Minulla ei ole kunnollisia kulutuslukemia bensasta mutta sanoisin että ei se etanolin kulutusero ihan 30% taida kuitenkaan olla. Mutta lähempänä sitä kuin 15%.Tuli vaan sellainen asia mieleen, että vaikka se energiasisältö onkin pienempi, niin kulutuksen ei tarvi olla sen takia isompi. Moottorit toimivat käytännössä niin huonolla hyötysuhteella, että jos SITÄ saadaan parannettua näkyy se heti kulutuksessa. Energiasisällön vaikutus on pelkästään teoreettista.
- Jiri Räsänen
Sivuilla http://re85-muunnos.wikidot.com keskustellaan asiasta. Siellä on oma foorumi kokeilijoille. Nostan tässä kissan häntää, sillä olen ko. sivujen perustaja. Olen tuonne blogannut myös omista kokemuksista ja mittaustuloksista VW Golf -95 E85-muunnoksen tiimoilta.
- EZ85
Tuonne ei pysty luomaan käyttäjätunnuksia.
- EZ85
EZ85 kirjoitti:
Tuonne ei pysty luomaan käyttäjätunnuksia.
The data you have submitted contains following errors:
Please stick to letters, digits, and basic punctuation
Tämmöinen viesti tulee vaikka kuinka monta kertaa olen syöttänyt noita lettersejä.
Suzuki Jimny vm 2001 E85 (=etanoli)polttoaineelle ?
Onko kukaan kokeillut ?
Polttoaineenkulutus 95E10 bensiinillä on ollut 9,5 litraa/100 km.
Mahtaako ns. muutossarjaa flexifuel autoksi olla tarjolla?
JEEPINPENTU- DGC
Jos toinen kotimainen taipuu niin tutustupa sellaiseen foorumiin kuin
http://www.etanol.nu/
Ruotsalaiset ovat leikkineet tämän asian parissa kohtuullisen hyvällä menestyksellä jo vuosia. Etanolikonversio on yllättävän halpa ja helppo juttu jos auto kestää E10:ä.
Oma Renautl Clio -projektini on suunniteltu melko valmiiksi ja kun lumet sulavat ja kelit lämpenevät, alkaa osien tilailu. Toinen autoni on lähtenyt tehtaalta flexifuelina joten etanolistakin on kokemusta. Melkein RE85:n alusta asti.
- iuuu
Brasiliassa ei myydäkkään muita kuin flexifuel toyotia esim corolla 1,8 flex 144hv. Luulisi että toyota voisi tuoda noita suomeenkin.
- Gasbilisten
Toinen vaihtoehto päästä edullisemman ja ympäristöystävällisemmän autoilun pariin on laitattaa autoon kaasulaittet ja ajella biokaasulla. Se maksaa 40 % vähemmän kuin bensa, joten aika nopeasti saa kaasulaiteinvestoinnin kuoletettua. Tankkauspaikkoja on vielä alle 20, mutta lisää saadaan.
Biokaasu on ilmastofiksuin vaihtoehto, sillä se on 100 % uusiutuva.- Gasbilisten
Kaasumuutos autoon maksaa alk. 2000 euroa. Lisäksi autosta lankeaa maksettavaksi käyttövoimavero 300-500 euroa/vuosi.
- DGC
Biokaasu on mielestäni ihan oikeasti hieno polttoaine ja kaikki tuki sen käyttäjille. Vihreämpää kuin etanoli, jos niin haluaa ajatella. Itse ajattelen siitä kuitenkin näin:
"Laitattaa autoon kaasulaitteet" kuullostaa todella helpolta kun sen sanoo. Mutta entäpä jos sellaiset tekisi oikeasti? Saat kaamealla paineella toimivan viritelmän jonka sinua tyhmempi rasvanäppi on laittanut autoosi ihan itte. Ja laadukkaasti jos on sattunut perjantai-iltapäivänä enää nappaamaan.
Ostan vuodessa bensaa 2000€:lla. Muutan auton biokaasulle jolloin ostan ensi vuonna 2000 * 0,6 = 1200. Säästin siis 800€ vuodessa. Maksan siitä käyttövoimaverot ja 400 jäikin vielä. Siis jo viidessä vuodessa 2000€ kaasulaitteisto on maksanut itsensä takaisin. Aika nopeasti, eikö? Paitsi jos:
- Haluan vaihtaa autoa. Kaipa se vähän vaihtoarvoa nostaisi.
- Kaasulaitteistoon tulee vika. Tee Se Itse- miehenä inhoan koko ajatusta. 200bar.
- Joudun kolariin ja auto lunastetaan. Hyvittääköhän vakuutus mitä haluaisin?
- Autosta hajoaa tuon viiden vuoden ja 150tkm aikana jotain isoa ja oleellista jonka seurauksena koko raato kannattaa hylätä. Olihan siinä ostettaessa jo 200tkm pohjilla.
Kuullostaa tehdasvalmisteisten ja uusien autojen jutulta. Ei sovi minulle.
Etanoli sen sijaan: Pika-asennettavan plug and play-boksin saa kohtuu edullisesti. halvin mitä minä olen nähnyt maksoi 89€ ja asennus onnistuu omalla parkkipaikalla, asentajaksi ei tarvita kaasulaitteisiin sertifioitua osaajaa, merkonomi tai muuten vaan näppärä kaveri riittää. Itse olen kuolannut vähän hienompaa 1500SEK asennustarvikkeet maksavaa systeemiä joka on vähän työläämpi mutta monipuolisemmin konfiguroitavissa. Tosin, joudun elämään sen tosiasian kanssa että etanolin ekvivalenttihinta on vain 20% halvempi kuin bensan. Mutta eipä ole käyttövoimaveroakaan. - qwfe cqbwgsz
DGC kirjoitti:
Biokaasu on mielestäni ihan oikeasti hieno polttoaine ja kaikki tuki sen käyttäjille. Vihreämpää kuin etanoli, jos niin haluaa ajatella. Itse ajattelen siitä kuitenkin näin:
"Laitattaa autoon kaasulaitteet" kuullostaa todella helpolta kun sen sanoo. Mutta entäpä jos sellaiset tekisi oikeasti? Saat kaamealla paineella toimivan viritelmän jonka sinua tyhmempi rasvanäppi on laittanut autoosi ihan itte. Ja laadukkaasti jos on sattunut perjantai-iltapäivänä enää nappaamaan.
Ostan vuodessa bensaa 2000€:lla. Muutan auton biokaasulle jolloin ostan ensi vuonna 2000 * 0,6 = 1200. Säästin siis 800€ vuodessa. Maksan siitä käyttövoimaverot ja 400 jäikin vielä. Siis jo viidessä vuodessa 2000€ kaasulaitteisto on maksanut itsensä takaisin. Aika nopeasti, eikö? Paitsi jos:
- Haluan vaihtaa autoa. Kaipa se vähän vaihtoarvoa nostaisi.
- Kaasulaitteistoon tulee vika. Tee Se Itse- miehenä inhoan koko ajatusta. 200bar.
- Joudun kolariin ja auto lunastetaan. Hyvittääköhän vakuutus mitä haluaisin?
- Autosta hajoaa tuon viiden vuoden ja 150tkm aikana jotain isoa ja oleellista jonka seurauksena koko raato kannattaa hylätä. Olihan siinä ostettaessa jo 200tkm pohjilla.
Kuullostaa tehdasvalmisteisten ja uusien autojen jutulta. Ei sovi minulle.
Etanoli sen sijaan: Pika-asennettavan plug and play-boksin saa kohtuu edullisesti. halvin mitä minä olen nähnyt maksoi 89€ ja asennus onnistuu omalla parkkipaikalla, asentajaksi ei tarvita kaasulaitteisiin sertifioitua osaajaa, merkonomi tai muuten vaan näppärä kaveri riittää. Itse olen kuolannut vähän hienompaa 1500SEK asennustarvikkeet maksavaa systeemiä joka on vähän työläämpi mutta monipuolisemmin konfiguroitavissa. Tosin, joudun elämään sen tosiasian kanssa että etanolin ekvivalenttihinta on vain 20% halvempi kuin bensan. Mutta eipä ole käyttövoimaveroakaan.Mitenkäs nämä jälkiasennettavat sarjat tunnistavat bensan ja etanolin suhteen, vai antavatko bensallakin runsaammin kakkua jolloin kustannukset nousevat. Itse olen vain tankannut RE85:tä bensan sekaan ja hyvin on toiminut ilman muutossarjaa ainakin tähän asti
- DGC
qwfe cqbwgsz kirjoitti:
Mitenkäs nämä jälkiasennettavat sarjat tunnistavat bensan ja etanolin suhteen, vai antavatko bensallakin runsaammin kakkua jolloin kustannukset nousevat. Itse olen vain tankannut RE85:tä bensan sekaan ja hyvin on toiminut ilman muutossarjaa ainakin tähän asti
Vaikea sanoa kaikista sarjoista. Siinä minun havittelemassani on kaksi eri ohjelmaa joiden seoslisäyksen voi määritellä itse, esim 31% pelkälle E85:lle ja 15% 50/50 -seokselle sekä ohitusasento jolla ajetaan bensa-ECUn ohjeiden mukaan.'
Sellaisissa, missä tällaista määrittelyä ei ole, luotetaan luultavasti siihen että lambdakorjaus riittää. Jos ei riitä, ongelmana ei ole pelkästään kustannusten nousu vaan myös vikatilaan siirtyminen vikavaloineen.
Seostankkaus on ihan toimiva juttu niin kauan kuin pysytään lambdan korjausarvojen ja suuttimien kapasiteetin rajoissa. Jotkut autot alkavat ryytyä kun etanolia on 20% ja jotkut kestävät ilman muutoksia 85%. Kylmäkäynnistys saattaa myös muuttua hankalammaksi. Lisäboxeissa on usein jonkinlainen kylmästarttiohjelma.
Oikeissa flexifueleissa polttoaine tunnistetaan polttoaineanturilla, kirjoittaa lehdistö ja kansa uskoo. Toinen autoni on tehdasvalmisteinen flexifuel ja ainakaan siinä ei tällaista anturia ole. Tai on, mutta se on asennettu pakoputkeen ja sen nimi on lambda. Ehkä jossakin merkissä sitten on? - risse
DGC kirjoitti:
Biokaasu on mielestäni ihan oikeasti hieno polttoaine ja kaikki tuki sen käyttäjille. Vihreämpää kuin etanoli, jos niin haluaa ajatella. Itse ajattelen siitä kuitenkin näin:
"Laitattaa autoon kaasulaitteet" kuullostaa todella helpolta kun sen sanoo. Mutta entäpä jos sellaiset tekisi oikeasti? Saat kaamealla paineella toimivan viritelmän jonka sinua tyhmempi rasvanäppi on laittanut autoosi ihan itte. Ja laadukkaasti jos on sattunut perjantai-iltapäivänä enää nappaamaan.
Ostan vuodessa bensaa 2000€:lla. Muutan auton biokaasulle jolloin ostan ensi vuonna 2000 * 0,6 = 1200. Säästin siis 800€ vuodessa. Maksan siitä käyttövoimaverot ja 400 jäikin vielä. Siis jo viidessä vuodessa 2000€ kaasulaitteisto on maksanut itsensä takaisin. Aika nopeasti, eikö? Paitsi jos:
- Haluan vaihtaa autoa. Kaipa se vähän vaihtoarvoa nostaisi.
- Kaasulaitteistoon tulee vika. Tee Se Itse- miehenä inhoan koko ajatusta. 200bar.
- Joudun kolariin ja auto lunastetaan. Hyvittääköhän vakuutus mitä haluaisin?
- Autosta hajoaa tuon viiden vuoden ja 150tkm aikana jotain isoa ja oleellista jonka seurauksena koko raato kannattaa hylätä. Olihan siinä ostettaessa jo 200tkm pohjilla.
Kuullostaa tehdasvalmisteisten ja uusien autojen jutulta. Ei sovi minulle.
Etanoli sen sijaan: Pika-asennettavan plug and play-boksin saa kohtuu edullisesti. halvin mitä minä olen nähnyt maksoi 89€ ja asennus onnistuu omalla parkkipaikalla, asentajaksi ei tarvita kaasulaitteisiin sertifioitua osaajaa, merkonomi tai muuten vaan näppärä kaveri riittää. Itse olen kuolannut vähän hienompaa 1500SEK asennustarvikkeet maksavaa systeemiä joka on vähän työläämpi mutta monipuolisemmin konfiguroitavissa. Tosin, joudun elämään sen tosiasian kanssa että etanolin ekvivalenttihinta on vain 20% halvempi kuin bensan. Mutta eipä ole käyttövoimaveroakaan.ripa kysyy , mistä ostit muuntimen, ja mikä on tuotenimi
- RE85
Saabiin (9-3/9-5) vissiin onnistuu helpoiten. Pelkällä uudelleen ohjelmoinnilla vm.-99 alkaen kertovat?
- rellu-00
renault meganeen pitää lisätä 2,5 kohmin vastus moottorin lämpötilamittaukseen. Tämä luultavasti väittää moottorin olevan kylmempi, mikä lisää ruiskutusta. Itse kuulun seka tankkaajiin ilman muutosta.
- VW Polo 1.4 APQ 1998
Tilasin nyt Bioadapterin Bioadapter.commista.
Bioadapter .commissa ei ollut mitään mainintaa Paypallista eikä liiemmin Visasta, harmi, otin siis riskin, ja maksoin suoraan pankkisiirtona yhteensä 95€ ; Bioadapter v.3.1 Bosch EV1 liittimillä ja tilasin eilen 3.huhtikuuta. Nyt vaan odotellaan tavaran kotiutumista.
Ilman adapteria tai mitään muutoksia toimii kyllä asiallisesti RE85 70% ja 30% 98E seoksella.
Kaiken varoilta, koska liitin näyttää aavistuksen erilaiselta kun tuo liitin Bosch EV1 joka siis pitäisi Polossa olla, niin löytyykö Suomesta jotain paikkaa mistä saisi noita liittimiä hankittua, tai vaihtoehtoisesti EU-alueelta?
Tässä liitin joka löytyy Polostani:
http://aijaa.com/006529927672
Ja tässä kuva tuosta Bosch EV1:stä joka Polossa pitäisi olla:
http://aijaa.com/006439927774- DGC
Alempi kuva taitaa olla Bioadapterin sivuilta? Jos katsot tuota EV1:stä tarkemmin huomaat että sitä ei saa ilman väkivaltaa tungettua samassa kuvassa olevaan suuttimeen. Taitaa olla virhe vain kuvassa. Polon liitin näyttää EV1:ltä.
Liittimellä taitaa olla monta nimeä, en ole ihan varma ovatko nämä kaikki samoja mutta kovasti samalta näyttävät: Bosch EV1, Bosch Jetronic, JPT eli Junior Power Timer.
Niitä löytyy mm. täältä:
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=60_1282
Finjector.comilla on iso valikoima mutta valitettavasti myös erikoisliikkeen hinnat:
http://www.finjector.com/
Itsekin olin jossain vaiheessa kiinnostunut Bioadapterista mutta päädyin lopulta toiseen tuotteeseen monipuolisempien ominaisuuksien takia. Päätkösen viimeisteli eräällä foorumilla dokumentoitu tapaus jossa sekä Bioadapter että yksi suuttimista kärähti. Tosin, tämä olisi luultavasti voinut sattua monella muullakin adapterilla. - VW Polo 1.4 APQ 1998
DGC kirjoitti:
Alempi kuva taitaa olla Bioadapterin sivuilta? Jos katsot tuota EV1:stä tarkemmin huomaat että sitä ei saa ilman väkivaltaa tungettua samassa kuvassa olevaan suuttimeen. Taitaa olla virhe vain kuvassa. Polon liitin näyttää EV1:ltä.
Liittimellä taitaa olla monta nimeä, en ole ihan varma ovatko nämä kaikki samoja mutta kovasti samalta näyttävät: Bosch EV1, Bosch Jetronic, JPT eli Junior Power Timer.
Niitä löytyy mm. täältä:
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=60_1282
Finjector.comilla on iso valikoima mutta valitettavasti myös erikoisliikkeen hinnat:
http://www.finjector.com/
Itsekin olin jossain vaiheessa kiinnostunut Bioadapterista mutta päädyin lopulta toiseen tuotteeseen monipuolisempien ominaisuuksien takia. Päätkösen viimeisteli eräällä foorumilla dokumentoitu tapaus jossa sekä Bioadapter että yksi suuttimista kärähti. Tosin, tämä olisi luultavasti voinut sattua monella muullakin adapterilla.Kiitos DGC!
Olin jo orientoitunut, pessimistinä, ettei tänne kukaan vastaile, mikä helpotus.
Alempi kuva on tosiaankin Bioadapterin sivuilta.
Kännykän kameralla otin tuon onnettoman räpsyn oman Poloni liittimestä ja tosiaan siinä on alkuperäiset liittimet ja niiden pitäisi olla nimenomaan Bosch EV1 mallia.
Minulle nyt jo tulossa Bioadapter v.3.1 niin laitan sen kiinni, siis oletuksella että yleensä tulee, maksettu on kyllä :)
Anteeksi uteliaisuuteni. Mihin tuotteeseen sinä päädyit?
Minäkin yritin tehdä jonkinasteista alkuselvittelyä, ennen kuin päädyin Bioadapteriin, mutta en löytänyt siitä mitään noin dramaattista kokemusta.
Yllätyin että Polo toimi ihan pelkällä RE85 ilman mitään muutoksia tosin hiukan pätkien. Sama tilanne oli edelleenkin seoksella RE85 80% mutta RE85 70% 98E 30% toimii mainiosti.
Vekoyihin matka käy jos juotosliitoksilla täytyy laittaa. - DGC
VW Polo 1.4 APQ 1998 kirjoitti:
Kiitos DGC!
Olin jo orientoitunut, pessimistinä, ettei tänne kukaan vastaile, mikä helpotus.
Alempi kuva on tosiaankin Bioadapterin sivuilta.
Kännykän kameralla otin tuon onnettoman räpsyn oman Poloni liittimestä ja tosiaan siinä on alkuperäiset liittimet ja niiden pitäisi olla nimenomaan Bosch EV1 mallia.
Minulle nyt jo tulossa Bioadapter v.3.1 niin laitan sen kiinni, siis oletuksella että yleensä tulee, maksettu on kyllä :)
Anteeksi uteliaisuuteni. Mihin tuotteeseen sinä päädyit?
Minäkin yritin tehdä jonkinasteista alkuselvittelyä, ennen kuin päädyin Bioadapteriin, mutta en löytänyt siitä mitään noin dramaattista kokemusta.
Yllätyin että Polo toimi ihan pelkällä RE85 ilman mitään muutoksia tosin hiukan pätkien. Sama tilanne oli edelleenkin seoksella RE85 80% mutta RE85 70% 98E 30% toimii mainiosti.
Vekoyihin matka käy jos juotosliitoksilla täytyy laittaa.Minun valintani on Etanoldax.
http://www.etanoldax.se/
Ja tuore tieto erilaisista liittimistä löytyi sen takia, että se myydään pelkkänä piirilevynä. Johtosarjojen ja kotelon valmistus ovat asentajan vastuulla. Tilasin muut osat Vaasan Elektroniikkakeskuksesta ja urospuolisen JPT:n pinnit Finjectroilta koska Vekoylla ei ollut niitä 1,5mm johdolle.
Etanoldaxin kanssa asiointi on ollut helppoa. Tilasin sähköpostilla, maksoin Paypalilla, esitin muutamia kysymyksiä kun suunnittelin johtosarjaa. Kaikkin maileihin vastattiin muutaman tunnin kuluessa ystävällisesti ja hyvällä englannilla. Laitteet ilmeisesti valmistetaan sitä mukaa kun tilauksia tulee koska toimitusaika oli 1 viikko rahti. Tänään tuli tieto että se lähtee kuljetusliikkeelle huomenna ja saan lähetystunnuksen.
Huonona puolena on hinta. 4-sylinterisen piirikortti maksoi rahteineen 1670 SEK eli sen päivän kurssin mukaan 194,50€. Huolella suunniteltuun ja hifisteltyyn kaapelointiin saa uppoamaan satasen lisää. Lisäksi Etanoldaxin dokumentaatio on saatavana ilmeisesti pelkästään ruotsiksi. Minulle se ei ole onglema mutta joitakin potentiaalisia asiakkaita se saattaa häiritä. - risse
VW Polo 1.4 APQ 1998 kirjoitti:
Kiitos DGC!
Olin jo orientoitunut, pessimistinä, ettei tänne kukaan vastaile, mikä helpotus.
Alempi kuva on tosiaankin Bioadapterin sivuilta.
Kännykän kameralla otin tuon onnettoman räpsyn oman Poloni liittimestä ja tosiaan siinä on alkuperäiset liittimet ja niiden pitäisi olla nimenomaan Bosch EV1 mallia.
Minulle nyt jo tulossa Bioadapter v.3.1 niin laitan sen kiinni, siis oletuksella että yleensä tulee, maksettu on kyllä :)
Anteeksi uteliaisuuteni. Mihin tuotteeseen sinä päädyit?
Minäkin yritin tehdä jonkinasteista alkuselvittelyä, ennen kuin päädyin Bioadapteriin, mutta en löytänyt siitä mitään noin dramaattista kokemusta.
Yllätyin että Polo toimi ihan pelkällä RE85 ilman mitään muutoksia tosin hiukan pätkien. Sama tilanne oli edelleenkin seoksella RE85 80% mutta RE85 70% 98E 30% toimii mainiosti.
Vekoyihin matka käy jos juotosliitoksilla täytyy laittaa.moi, mulla on 2004 toyota 1.6 farkku. lapin reissulla pääsin, ihme ja kumma, 400km per 20l soppaa.mutta etelässä kaasujalkaa joutuu polkee vähän kui ompelukonetta joten kulutus lisääntyy. voiko sotkee noita aineita ilman että katalysaattori hermostuu? tai jotain muuta.venttiilit?etc. ripa
- DGC
DGC kirjoitti:
Minun valintani on Etanoldax.
http://www.etanoldax.se/
Ja tuore tieto erilaisista liittimistä löytyi sen takia, että se myydään pelkkänä piirilevynä. Johtosarjojen ja kotelon valmistus ovat asentajan vastuulla. Tilasin muut osat Vaasan Elektroniikkakeskuksesta ja urospuolisen JPT:n pinnit Finjectroilta koska Vekoylla ei ollut niitä 1,5mm johdolle.
Etanoldaxin kanssa asiointi on ollut helppoa. Tilasin sähköpostilla, maksoin Paypalilla, esitin muutamia kysymyksiä kun suunnittelin johtosarjaa. Kaikkin maileihin vastattiin muutaman tunnin kuluessa ystävällisesti ja hyvällä englannilla. Laitteet ilmeisesti valmistetaan sitä mukaa kun tilauksia tulee koska toimitusaika oli 1 viikko rahti. Tänään tuli tieto että se lähtee kuljetusliikkeelle huomenna ja saan lähetystunnuksen.
Huonona puolena on hinta. 4-sylinterisen piirikortti maksoi rahteineen 1670 SEK eli sen päivän kurssin mukaan 194,50€. Huolella suunniteltuun ja hifisteltyyn kaapelointiin saa uppoamaan satasen lisää. Lisäksi Etanoldaxin dokumentaatio on saatavana ilmeisesti pelkästään ruotsiksi. Minulle se ei ole onglema mutta joitakin potentiaalisia asiakkaita se saattaa häiritä.Etanoldaxin käyttöohje on pian saatavana myös suomeksi. Sain valmistajalta alkuperäisen word-docina ja suomensin sen. Pitäisi olla muutaman päivän kuluessa ladattavissa valmistajan sivuilta. Aika insinöörikielinen siitä tuli, mutta toivottavasti ymmärrettävä. Samaa ongelmaa oli kyllä myös alkuperäisessä ruotsinkielisessä ohjeessa.
Niin ja se minun 'daxini on nykyään päivittäisessä käytössä ja tarinaa siitä voi lukea
Renault-foorumilta. - VW Polo 1.4 APQ 1998
DGC kirjoitti:
Etanoldaxin käyttöohje on pian saatavana myös suomeksi. Sain valmistajalta alkuperäisen word-docina ja suomensin sen. Pitäisi olla muutaman päivän kuluessa ladattavissa valmistajan sivuilta. Aika insinöörikielinen siitä tuli, mutta toivottavasti ymmärrettävä. Samaa ongelmaa oli kyllä myös alkuperäisessä ruotsinkielisessä ohjeessa.
Niin ja se minun 'daxini on nykyään päivittäisessä käytössä ja tarinaa siitä voi lukea
Renault-foorumilta.Minulla ollut nyt käytössä Bioadapter v.3.1 kaksikymmentä päivää, 20.4 alkaen ja noin 2800km tullut ajeltua pelkällä RE 85:lla. Säätöjä " Auto-asento" on hieman joutunut muuttamaan ja nyt on 22% sekä "kylmäkäynnistys" nyt 120%.
Lisäksi kylmäkäynnistyksessä, ennen starttaamista, kaasu kerran pohjaan jolloin lähtee koneen oma rikastin pois päältä, virrat päälle ja 5sek. kuluttua starttaus ja toimii moitteitta. Tämän kun vaan aina muistaisi.
Tuossa alla noita kulutuslukemiakin, joista nuo kaksi ensimmäistä tankausta, ennen 20.4, ilman bioadapteria, noin 70% RE85 ja 50% RE85:lla.
Nyt tullut lisäksi noin 500km ajoa pelkällä RE85:lla, joka ei näy tuossa kulutusseurannassa koska en ole kännyt vielä tankkaamassa.
Toimii niin kuin pitääkin, tosin pikku säädön jouduin tekemään, kuten edellä kerroin, ja pikku opettelua/totuttelua tuohon kylmäkäynnistykseen.
Tosiaan, en tiedä onko tarpeellinen viritys, mutta kun laitoin tuon alunperin "konehuoneen" puolelle niin vedin siihen suojaksi minigrip pussin josta leikkasin yhden kulman auki ettei kerää kondenssivettä.
Ps.
ST1 tai Shell RE85 jakelua lisää Itä-Suomeen sinne Savonlinna Punkaharju seuduille , kiitos .
Tässä tätä kulutusseurantaakin:
http://www.spritmonitor.de/en/detail/508621.html
ja tuolla juttua lisää:
http://re85-muunnos.wikidot.com/forum:recent-posts - DGC
DGC kirjoitti:
Etanoldaxin käyttöohje on pian saatavana myös suomeksi. Sain valmistajalta alkuperäisen word-docina ja suomensin sen. Pitäisi olla muutaman päivän kuluessa ladattavissa valmistajan sivuilta. Aika insinöörikielinen siitä tuli, mutta toivottavasti ymmärrettävä. Samaa ongelmaa oli kyllä myös alkuperäisessä ruotsinkielisessä ohjeessa.
Niin ja se minun 'daxini on nykyään päivittäisessä käytössä ja tarinaa siitä voi lukea
Renault-foorumilta.Ja nyt näyttää olevan ladattavissa. Kirjoitusvirheitä siihen jäi vielä, korjattu versio on kyllä jo toimitettu eteenpäin mutta ei liene vielä saatavana.
http://www.etanoldax.se/pdf/etanoldax.pdf
- Juodaan viinaa!
Tarviiko se muka jotain muutosta? Minä olen B Omegalla ajellu re85 monta tuhatta kilsaa ilman mitään muutoksia. Talvella pakkasella näkyi se 30% pienempi energiapitoisuus niin piti lyödä vähän bensaa sekaan että sai kylmänä käyntiin.
Iltalehti selitti jotain että auto pitää hinata välittömästi huoltoon jos tuota laittaa tankkiin että rikkoo auton. Mitäköhän se rikkoo? Korkeiila kieroksilla voi olla että menee laihalle mutta mitä sitä autoa huuattamaan? Mitä tulee siihen syöpymiseen niin jenkeissä testas jollain chevyllä 100.000 mailia ja purkivat koko auton niin ei mitään vahinkoa.
Ite sanon et kannattaa lähtee kokeilemaan ensin pienellä määrällä viinaa tankissa ja lisätä vaan enemmän ja enemmän. Mitä tulee vikatiloihin niin ainakin ooppelissa ne lähtee pois kun auto pääsee normi tilaan. Itsellä ei ole kun kerran vikavalo poltellut ja sekin johtu yö pakkasista ja kylmä käynnistyksestä.
Btw virosta saa noita boxeja satasella ja ovat ihan samoja mitä suomessa kauppaavat 500e asennettuna jossa asennukseen menee tunti-tai kaks. Vähänkään autoista ymmärtävä tökkää sen mallikohtasen boxin 10min kiinni. Siinä ei ole muistaakseni kun neljä viis johtoa.- custom2
Moi,onko sulla osoitetta mistä boxeja voisi virosta tilata kokeilisin lagunaan -02seen ja 3litran 6seen.
- 106E85
custom2 kirjoitti:
Moi,onko sulla osoitetta mistä boxeja voisi virosta tilata kokeilisin lagunaan -02seen ja 3litran 6seen.
http://bioadapter.com/product_info.php?cPath=28&products_id=45
- Oletko virkamies?
4 4 miksi ei läpäise?
Ootko mennyt suomessa sääntöjen ja kieltojjen luvatussa maassa ensi huutelemaan että sulla tämmöinen laite?
Pilkun-nussinta katsastuksesta ei varmaankaan mene läpi jos vielä käyttäydyt edellä mainitusti.
Nykyisen auton olen katsastanut omatekoisella ruiskupoksilla nyt jo kolmesti ilman mitään ongelmaa. - HOH
MOI minulla on yjaris laitatin etanoli muunnoksen siihen pari viikkoa sitten alku on ainakin mennyt paremmin kuin hyvin ajettu 600km etanolilla eikä muuta muutosta kuin hiljaisempi moottori. parempi ala vääntö ja kulutus lisäys 1,5l( keskikulutukseen)ei huono ja viinan tuoksu pakoputkesta. öljyt ja bensan suodatin kannattaa vaihtaa ja moottorin ilman suodatin tarvittaessa.
- utelias1
Missä teit muutoskatsastuksen ja paljonko sille tuli hintaa?
- HoH
Minulla on Toyota Yaris 1.33 re 85 muunnos käytössä ajettu 800km eikä mitään häikkää hyvin menee kulutus lisä noin 15% ei paha
- Anonyymi
Etanolikonversiot onnistuvat nyt paremmin ennen 1.9.2009 käyttöönotettuihin autoihin ihan laillisestikin, kun 1.3.2021 astui voimaan muutos, jonka myötä:
"Ennen 1.9.2009 käyttöönotettujen ajoneuvojen etanolimuutosten päästövaatimusten täyttymisestä riittää katsastajan päästömittauksella suorittama tarkastus "
https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/muuntotuki
Muunnokseen on Traficomista tarjolla 200 euron muuntotukea 30.11.2021 asti, jonka ehtona on muutoskatsastuksen tekeminen aikavälillä 1.1.2018-30.11.2021 ja hakemuksen jättäminen Traficomiin viimeistään 30.11.2021.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581331Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18996Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875