Nuorella kouluongelmia

Huolissaan!

Tyttärelläni (15-vuotias) on paljon ongelmia koulussa.

Tyttö lintsaa koulusta paljon ja meinasi jäädä luokalleen tänä keväänä. Kevättodistus oli huono kuten muutkin, keskiarvo 5.0 ja ja poissaoloja 8 lk:n aikana kertynyt yli 200 tuntia!
Ensin tietämättömänä muista ongelmista mitä koulussa on, syytin tyttöäni poissaoloista ja käskin käymään siellä koulussa. No, se ei auttanut vaikka kuinka yritin keinoilla millä hyvänsä. Lopulta tyttäreni sitten kertoi kärsivänsä pahentuneista oppimisvaikeuksista ja keskittymisongelmista, jotka vaikuttavat koulutyöhön.

Koulusta puolestaan ei ole otettu kertaakaan yhteyttä kotiin päin, vaikka poissaoloja ja oppimisvaikeuksia on ollut koko yläasteen ajan. Tyttö ei myöskään ole tehnyt läksyjään ikinä, häiriköi vähän väliä tunneilla, on ylivilkas ja ei pysty keskittymään.

Hänen huomionsa kiinnittyy muuhun kuin opetukseen, esimerkiksi muiden hälinään ja liikkeisiin. On epäilty ADHDta, mutta se ei kuitenkaan ole mahdollista tuossa iässä. Oppimisvaikeuksia hänellä on taas ollut viidennestä luokasta asti, esim. lukemisvaikeuksia (lukeminen hidasta, rivit hyppii jne) sekä luetun ymmärtämisen vaikeuksia. Matematiikassakin vaikeuksia on ilmennyt ala-asteelta asti.

Uskomatonta tässä on se, ettemme ole tienneet kotona tytön ongelmista kuin mitä hän itse on välillä jotain kertonut ja kyllähän todistuksista huomaa, ettei koulu oikein suju. Mietitty myös paljon missä on vika. Ihmetelty sitäkin, miksei koulusta oteta kotiin yhteyttä, vaikka kaikenlaista on tapahtunut. Viimein nyt keväällä yhteyksiä kun tuli, kysyin erityisluokalle siirtoa.

Koulusta sanottiin, ettei kuulemma ole mahdollista - ei edes opetussuunitelmat muuttamista HOJKSiksi tai muuten helpommaksi. Tähän asti tyttö on siis käynyt normaaliluokilla koulua. Yhdessä vaiheessa suositeltiin tarkkisluokalle siirtoa, koska tytölläni olisi muka käytöshäiriö, vaikkei edes ole tutkimusten mukaan käytöshäiriön piirteitä. Syytettiin jopa meitä vanhempia ja tytärtä eri ongelmistaan! Koulussa ei muka yhtään vikaa.. mitä mieltä te olette?

Onko samaa tilannetta kenelläkään lapsen/nuoren kohdalla? Miten koulu suhtautuu ns. 'ongelmaoppilaaseen'?

10

422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole tuossa

      iässä mahdollinen? Itse sain ADHD-diagnoosin 3 vuotta sitten, 35 vuotiaana.

      Käykö tyttö terapiassa?

      Mahdollinen erityisluokalle meno ei asiaa pelkästään auta

      • ettei ole

        mahdollista mikään ADHD. Yleensähän tuollainen näkyisi jo lapsesta asti, ainakin niin olen käsittänyt. On toki aikoja, milloin tyttö ei ole niin ylivilkas vaan suht. normaali.
        Kyllä, hän käy terapiassa, käynyt vähän yli puoli vuotta. Siellä on yritetty tutkia ja tehdä ties minkälaisia diagnooseja, mutta mikään muu ei ole varmaa kuin ahdistuneisuus. Epäilty kyllä monia muita sairauksia, esim. kaksisuuntaista mielialahäiriötä sekä masennusta, muttei ole todettu.


      • nykykoulu erilainen
        ettei ole kirjoitti:

        mahdollista mikään ADHD. Yleensähän tuollainen näkyisi jo lapsesta asti, ainakin niin olen käsittänyt. On toki aikoja, milloin tyttö ei ole niin ylivilkas vaan suht. normaali.
        Kyllä, hän käy terapiassa, käynyt vähän yli puoli vuotta. Siellä on yritetty tutkia ja tehdä ties minkälaisia diagnooseja, mutta mikään muu ei ole varmaa kuin ahdistuneisuus. Epäilty kyllä monia muita sairauksia, esim. kaksisuuntaista mielialahäiriötä sekä masennusta, muttei ole todettu.

        Koulusta odotettiin ehkä vanhempien huolestumista. Onko koulusta tullut aiemmin varovaista viestiä? Ehkä koulussa vaikeammat tapaukset vievät voimat henkilökunnalta. Onko koulussa tarpeeksi pätevää henkilökuntaa? Minkälaisia muita oppilaita koulussanne on? Monet ongelmat luokassa vaikuttavat myös keskittymisongelmaisten ongelmien pahenemiseen.

        Ehdottomasti huoltajan kannattaa nykypäivänä olla itse aktiivinen! Koulu vaatii paljon ja väsyttää keskittymiskyvytöntä erityisesti. Kasvaminenkin vie voimia. Kesälevon jälkeen kannattaa ottaa yhteyttä terveydenhoitajaan tai tytön opettajaan ja ilmaista huolensa. ADHD voi löytyä tässä iässä, mutta diagnoosi ei yksin ratkaise ongelmia. Näin nuoren oman toiminnan varaan ei voi paljoa laskea, paras turva on että huoltajat ja koulu yhdessä ryhtyvät toimeen.

        Kesän aikana kannattanee tutustua tarkkaavaisuushäiriöihin ja oppimisvaikeuksiin esim. kirjallisuudesta ja netistä. Nuoren kaverisuhteet kannattaa myös selvittää ja tarpeen tullen niitä yrittää parantaa. Itseluottamusta ja selviämistä kannattaa tukea yksinkertaisilla kotikonsteilla. Siivota huone, koululaukku, laittaa yhdessä ruokaa, ulkoilla ja liikkua, antaa pieniä kotiaskareita hoidettavaksi - ja kiittää niistä!

        Aktiivinen ja kiinnostunut huoltaja on nuoren paras turva, joten tyttö on sen suhteen hyvässä asemassa.


      • viestiä
        nykykoulu erilainen kirjoitti:

        Koulusta odotettiin ehkä vanhempien huolestumista. Onko koulusta tullut aiemmin varovaista viestiä? Ehkä koulussa vaikeammat tapaukset vievät voimat henkilökunnalta. Onko koulussa tarpeeksi pätevää henkilökuntaa? Minkälaisia muita oppilaita koulussanne on? Monet ongelmat luokassa vaikuttavat myös keskittymisongelmaisten ongelmien pahenemiseen.

        Ehdottomasti huoltajan kannattaa nykypäivänä olla itse aktiivinen! Koulu vaatii paljon ja väsyttää keskittymiskyvytöntä erityisesti. Kasvaminenkin vie voimia. Kesälevon jälkeen kannattaa ottaa yhteyttä terveydenhoitajaan tai tytön opettajaan ja ilmaista huolensa. ADHD voi löytyä tässä iässä, mutta diagnoosi ei yksin ratkaise ongelmia. Näin nuoren oman toiminnan varaan ei voi paljoa laskea, paras turva on että huoltajat ja koulu yhdessä ryhtyvät toimeen.

        Kesän aikana kannattanee tutustua tarkkaavaisuushäiriöihin ja oppimisvaikeuksiin esim. kirjallisuudesta ja netistä. Nuoren kaverisuhteet kannattaa myös selvittää ja tarpeen tullen niitä yrittää parantaa. Itseluottamusta ja selviämistä kannattaa tukea yksinkertaisilla kotikonsteilla. Siivota huone, koululaukku, laittaa yhdessä ruokaa, ulkoilla ja liikkua, antaa pieniä kotiaskareita hoidettavaksi - ja kiittää niistä!

        Aktiivinen ja kiinnostunut huoltaja on nuoren paras turva, joten tyttö on sen suhteen hyvässä asemassa.

        tullut. Sitä tässä ihmettelenkin.

        Koulun henkilökunnasta voisin sanoa sen, ettei ainakaan puolet opettajista tunnu päteviltä. Henkilökohtaisten asioiden ääneen kuuluttamista luokissa muille oppilaille, huutamista oppilaille niin että joutuvat pelkäämään (monia valituksia tullut yhdestä miesopettajasta), oppimisvaikeustestin tekeminen olisi pitänyt tehdä tytölle jo ennen kevättä ja se unohtui. Näinköhän edes oli oikea unohdus kyseessä, nimittäin tyttö on käynyt erityisopettajilla melkein koko vuoden ajan kesälomaan asti.

        Tyttö on kertonut luokastaan sen, että siellä on hyvä luokkahenki ja suurinpiirtein kaikki ovat kavereita. Keskittyminen ei kuitenkaan onnistu. Koulukiusaamista hänen luokallaan on vähäistä, ja sekin kuulemma lievää. Muu luokka tulee toimeen opettajien kanssa, mutta tyttäreni ei, ikävä kyllä. Opettajilla kun on tapana pistää kaikki tytön syyksi. Ei vaan opettajat tunnu ymmärtävän sitä, että hänellä on oikeasti vaikea keskittyä ja olla paikallaan.

        Muista oppilaista sen verran, että pahimmat 'häiriköt' pääsivät juuri ysiltä pois. Koulussa muuten ylivilkkaita oppilaita on aika vähän, monessa luokassa niin, ettei ole ollenkaan ylivilkkaita.

        Niin, luin tuossa Wikipediasta juttua ADHD:sta. Siellä luki että "Diagnoosi edellyttää vähintään kuusi kohdan 1 tai 2 oiretta. Joidenkin oireiden tulee ilmetä jo ennen seitsemää ikävuotta. Oireiden tulee esiintyä vähintään kahdessa ympäristössä, esimerkiksi sekä kotona että koulussa. Täytyy olla selkeitä kliinisiä vaikeuksia sosiaalisessa, kouluympäristössä tai työelämän toiminnassa."

        Ongelmana tässä on se, ettei hänellä mielestäni ole ollut yhtään oiretta ennen seitsemää ikävuotta. Vai voiko ADHD alkaa myöhemmässä iässä, ilman noita lapsuuden oireiluita, esimerkiksi 11-vuotiaana?


      • nykykoulu erilainen
        viestiä kirjoitti:

        tullut. Sitä tässä ihmettelenkin.

        Koulun henkilökunnasta voisin sanoa sen, ettei ainakaan puolet opettajista tunnu päteviltä. Henkilökohtaisten asioiden ääneen kuuluttamista luokissa muille oppilaille, huutamista oppilaille niin että joutuvat pelkäämään (monia valituksia tullut yhdestä miesopettajasta), oppimisvaikeustestin tekeminen olisi pitänyt tehdä tytölle jo ennen kevättä ja se unohtui. Näinköhän edes oli oikea unohdus kyseessä, nimittäin tyttö on käynyt erityisopettajilla melkein koko vuoden ajan kesälomaan asti.

        Tyttö on kertonut luokastaan sen, että siellä on hyvä luokkahenki ja suurinpiirtein kaikki ovat kavereita. Keskittyminen ei kuitenkaan onnistu. Koulukiusaamista hänen luokallaan on vähäistä, ja sekin kuulemma lievää. Muu luokka tulee toimeen opettajien kanssa, mutta tyttäreni ei, ikävä kyllä. Opettajilla kun on tapana pistää kaikki tytön syyksi. Ei vaan opettajat tunnu ymmärtävän sitä, että hänellä on oikeasti vaikea keskittyä ja olla paikallaan.

        Muista oppilaista sen verran, että pahimmat 'häiriköt' pääsivät juuri ysiltä pois. Koulussa muuten ylivilkkaita oppilaita on aika vähän, monessa luokassa niin, ettei ole ollenkaan ylivilkkaita.

        Niin, luin tuossa Wikipediasta juttua ADHD:sta. Siellä luki että "Diagnoosi edellyttää vähintään kuusi kohdan 1 tai 2 oiretta. Joidenkin oireiden tulee ilmetä jo ennen seitsemää ikävuotta. Oireiden tulee esiintyä vähintään kahdessa ympäristössä, esimerkiksi sekä kotona että koulussa. Täytyy olla selkeitä kliinisiä vaikeuksia sosiaalisessa, kouluympäristössä tai työelämän toiminnassa."

        Ongelmana tässä on se, ettei hänellä mielestäni ole ollut yhtään oiretta ennen seitsemää ikävuotta. Vai voiko ADHD alkaa myöhemmässä iässä, ilman noita lapsuuden oireiluita, esimerkiksi 11-vuotiaana?

        Kun tytölle on suositeltu tarkkailuluokkaa nuorempana, hänellä on luultavasti ollut käytösongelmia jo aiemminkin. Koulun näkökulmasta on käytösongelma, jos ei esim. tule opettajien kanssa toimeen. Opettajat eivät syyttä "pistä asioita" oppilaiden syyksi. Heiltä kannattaa kysyä, miten tytön ongelmaa voitaisiin heidän näkökulmastaan auttaa.

        Herkästi häiriintyvät lapset voivat olla kotioloissa rauhallisia, mutta isossa ryhmässä sitten onkin vaikeampaa. Ilmeisesti torjuitte ajatuksen siirrosta tarkkailuluokalle nuorempana. Ehkä siksi ei ole enää tarjottu erityistoimia?

        Ottakaa syksyllä yhteyttä mainitsemiinne erityisopettajiin, joilla on varmasti tietoa ja ehdotuksia tilanteen korjaamiseksi. Jos koulun terveydenhoitaja tai rehtori on paikalla, voitte lähestyä heitä ja esittää tilanteenne. Yleensä he tuntevat hyvin oppilaiden tilanteita. Erityisesti silloin kun käytös poikkeaa tavallisesta.

        Jos tytöllä on todettu ahdistusta, se on jo merkki siitä, että keskittyminen koulussa voi olla liian vaativaa. Murrosikä tuo omat hankaluutensa. Olettehan keskustellut terapiaa antavan henkilön kanssa? Hänkin voi varmasti neuvoa, miten kotona kannattaa toimia.

        Lasta ja nuorta rauhoittaa tieto siitä, että turvallinen ja läsnä oleva vanhempi on hänen kanssaan ja haluaa yhdessä tukea ja auttaa voittamaan vaikeudet. Tuossa iässä ei vielä selviä yksin, erityisesti jos on kohdannut monenlaisia vaikeuksia kuten ahdistusta ja oppimisvaikeuksia. Puhuminen ja yhdessä tekeminen "me voitamme kyllä nämä vaikeudet yhdessä" -asenteella ovat voimakkaita apukeinoja. Käykää viimeistään syksyllä hoitamaan asiaa yhteistyössä koulun kanssa.


      • totta..
        nykykoulu erilainen kirjoitti:

        Kun tytölle on suositeltu tarkkailuluokkaa nuorempana, hänellä on luultavasti ollut käytösongelmia jo aiemminkin. Koulun näkökulmasta on käytösongelma, jos ei esim. tule opettajien kanssa toimeen. Opettajat eivät syyttä "pistä asioita" oppilaiden syyksi. Heiltä kannattaa kysyä, miten tytön ongelmaa voitaisiin heidän näkökulmastaan auttaa.

        Herkästi häiriintyvät lapset voivat olla kotioloissa rauhallisia, mutta isossa ryhmässä sitten onkin vaikeampaa. Ilmeisesti torjuitte ajatuksen siirrosta tarkkailuluokalle nuorempana. Ehkä siksi ei ole enää tarjottu erityistoimia?

        Ottakaa syksyllä yhteyttä mainitsemiinne erityisopettajiin, joilla on varmasti tietoa ja ehdotuksia tilanteen korjaamiseksi. Jos koulun terveydenhoitaja tai rehtori on paikalla, voitte lähestyä heitä ja esittää tilanteenne. Yleensä he tuntevat hyvin oppilaiden tilanteita. Erityisesti silloin kun käytös poikkeaa tavallisesta.

        Jos tytöllä on todettu ahdistusta, se on jo merkki siitä, että keskittyminen koulussa voi olla liian vaativaa. Murrosikä tuo omat hankaluutensa. Olettehan keskustellut terapiaa antavan henkilön kanssa? Hänkin voi varmasti neuvoa, miten kotona kannattaa toimia.

        Lasta ja nuorta rauhoittaa tieto siitä, että turvallinen ja läsnä oleva vanhempi on hänen kanssaan ja haluaa yhdessä tukea ja auttaa voittamaan vaikeudet. Tuossa iässä ei vielä selviä yksin, erityisesti jos on kohdannut monenlaisia vaikeuksia kuten ahdistusta ja oppimisvaikeuksia. Puhuminen ja yhdessä tekeminen "me voitamme kyllä nämä vaikeudet yhdessä" -asenteella ovat voimakkaita apukeinoja. Käykää viimeistään syksyllä hoitamaan asiaa yhteistyössä koulun kanssa.

        Kotona tyttö onkin aika rauhallinen, toisinaan taas tuntuu, ettei häneen saa mitään keskusteluyhteyttä tai häntä ei saa pysymään aloillaan. Koulussa taas hän on koko aika levoton eikä pysty keskittymään. Heiluttelee käsiään ja jalkojaan, kiemurtelee paikallaan ja meinaa poistua luokasta yms.

        Olen keskustellut hänen terapeuttinsa kanssa, ja ahdistukseen määrätään tässä lähiaikoina lääkkeet. Niidenhän pitäisi poistaa ahdistuneisuuden tunteita ja muita oireita. En silti usko, että levottomuus ja muut ns. ADHD - oireilut poistuisivat lääkityksen myötä.

        Mutta kiitoksia paljon avusta! Ehkä tämä tästä menee vielä parempaan suuntaan. Voisin itsekin yrittää parantaa suhteitani tyttäreeni. Tuntuu, etten ole tukenut häntä viimeaikoina tarpeeksi, vaikka hän sitä kovasti tarvitsisi.


      • nykykoulu erilainen
        totta.. kirjoitti:

        Kotona tyttö onkin aika rauhallinen, toisinaan taas tuntuu, ettei häneen saa mitään keskusteluyhteyttä tai häntä ei saa pysymään aloillaan. Koulussa taas hän on koko aika levoton eikä pysty keskittymään. Heiluttelee käsiään ja jalkojaan, kiemurtelee paikallaan ja meinaa poistua luokasta yms.

        Olen keskustellut hänen terapeuttinsa kanssa, ja ahdistukseen määrätään tässä lähiaikoina lääkkeet. Niidenhän pitäisi poistaa ahdistuneisuuden tunteita ja muita oireita. En silti usko, että levottomuus ja muut ns. ADHD - oireilut poistuisivat lääkityksen myötä.

        Mutta kiitoksia paljon avusta! Ehkä tämä tästä menee vielä parempaan suuntaan. Voisin itsekin yrittää parantaa suhteitani tyttäreeni. Tuntuu, etten ole tukenut häntä viimeaikoina tarpeeksi, vaikka hän sitä kovasti tarvitsisi.

        Vaikutat vanhemmalta, jolla on yhteistyökykytaitoa, tarpeeksi varmuutta ja ymmärrystä - sekä varsinkin halua tukea tyttöäsi. Nämä asiat jo kantavat pitkälle. Olen samaa mieltä siitä, että lääkitys yksin tuskin kantaa hedelmää. Ehkä se auttaa jonkin paikan ohitse elämän tiellä. Toivotan onnea ja menestystä tytön elämän kuntoon laittamiseksi - ja voimia myös itsellesi!


    • Anonyymi

      Aikoinaan koululaitoksen uudistaminen meni täysin pieleen. Silloinen Opetushallituksen pj.
      Aho oli asiaa pilaamassa. Opettajilta vietiin auktoriteetti. Tässä tulos. Suomen koululaisia oli maailman paras. Nyt Nolla.

    • Anonyymi

      Palstamme sensuroi asiallisia kommentteja. Miksi?

    • Anonyymi

      Kyllä voi olla adhd vaikkei lapsena oiskaan saanu diagnoosia. Näin kävi tälle meidän 14 v nuorelle, josta sanottiin neljä viis vuotiaana ettei oo adhd:ta.
      Lääkityksen sai kuitenkin kuutosluokalla ja siitä asti syöny lääkkeitä.
      Silti lintsaa myös ihan hirveästi ja koulun kanssa ollaan tehty yhteistyötä, pojan koulunkäyntiä on helpotettu tosi paljon.
      Esim läksyjä ei anneta kotiin, joistakin esim aamutunneista saa vapautuksen, jos on pitkä päivä.
      Kaikkensa tekevät koulussa, että poika ei jäisi luokalleen ja pystyisi käymään koulussa.
      Kuitenkin poika valittaa, ettei jaksa olla tunneilla, eikä hän tee siellä mitään...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe