Oletko huomannut kofeiinin

Paniikkipalvelu

vaikuttavan oireitasi pahentaen tai oletko päässyt oireistasi lopettamalla kofeiininkäytön?

Kertokaa tässä ketjussa omista kokemuksistanne.

Kofeiinista puhumisesta ärtyvät voivat luoda oman ketjunsa ja jättää tämän pelkästään asiallista kirjoittelua varten, väitellään sitten minun puolestani vaikka kaikissa muissa ketjuissa niin paljon kuin sielu sietää, minulla se kyllä sietää melko paljon.

50

5629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kahvikuppineuroosi

      Kofeiini aiheuttaa jos jonkinmoisia mielenhäiriöitä jotka voivat näyttää mielisairauksilta. Sellaisten henkilöiden jotka näitä oireita saa, on syytä lopettaa kofeiinin käyttö kokonaan.

      • ahh

        Itse juon 1-2 kuppia aamulla ja illemmalla. Kyl varmaan on aiheuttanut osan ahdistuksesta mutta on niitä muitakin tekijöitä joita pitää huomioida, vai mitä? Itse en ole vielä päässyt eroon kahvista, juonut olen sitä about 4-5 v. Tietysti pitää huomioida että juon teetäkin ja limppoja. No tällästä tää elämä on.


      • Paniikkipalvelu
        ahh kirjoitti:

        Itse juon 1-2 kuppia aamulla ja illemmalla. Kyl varmaan on aiheuttanut osan ahdistuksesta mutta on niitä muitakin tekijöitä joita pitää huomioida, vai mitä? Itse en ole vielä päässyt eroon kahvista, juonut olen sitä about 4-5 v. Tietysti pitää huomioida että juon teetäkin ja limppoja. No tällästä tää elämä on.

        teestä ja limppareistakin, pääset myös ahdistuneisuudesta ja alat aika nopeasti voimaan muutenkin kaikin puolin terveemmin, mutta sehän on oma valinta.


      • Katotaas
        Paniikkipalvelu kirjoitti:

        teestä ja limppareistakin, pääset myös ahdistuneisuudesta ja alat aika nopeasti voimaan muutenkin kaikin puolin terveemmin, mutta sehän on oma valinta.

        Katotaas jos tänään lupaan lopettaa milloin tulee tuloksia jo? Osaatkos sanoa? Jo viikossa, kuukaudessa??


      • Paniikkipalvelu
        Katotaas kirjoitti:

        Katotaas jos tänään lupaan lopettaa milloin tulee tuloksia jo? Osaatkos sanoa? Jo viikossa, kuukaudessa??

        saattaa pahentua joiksikin kuukausiksi kun kofeiinin piristevaikutus lakkaa, minulla myrkytys oli aika paha, ja ahdistus/masennus kestivät hyvin voimakkaina siinä nelisen kuukautta, eräs toinen lopettaja pääsi kahdella kuukaudella.

        Ei näistä pysty sanomaan miten kauan menee ja mitä kaikkea tapahtuu, siihen vaikuttavat niin monet yksilölliset tekijät, aivan kuten kofeiinin aiheuttamaan oireiluunkin yleensä. Sen verran arvelen tietäväni, että tietynlaiset neuropaattiset oireet helpottavat jo viikossa tai parissa, mutta tämäkin saattaa olla yksilöllistä.

        Minulla on eräs ms-potilas seurannassa, hän on ollut jo viikon verran ilman, ja ainakin hän raportoi, että ruikku lentää aika reippaasti, hengitysvaikeuksia on, samoin lihasjäykkyyttä sun muita tuntoaistimuksia, hänelläkin myrkytys lienee aika vakava kun on saanut ms-diagnoosin. Hän joi yllättävän vähän kahvia, en muista tarkkaa määrää mutta kirjoitan varmaan tuonnempana hänen tapauksestaan selvityksen.

        Kokonaistoipumisaika voi olla pitkä, sikäli kun siitä nyt niin kokonaan yleensä toipuu, arvelen kyllä, että pysyviäkin vaurioita on aiheutunut sekä aivoille, ääreishermostolle, että lihaksille.


      • tämä ...
        Paniikkipalvelu kirjoitti:

        saattaa pahentua joiksikin kuukausiksi kun kofeiinin piristevaikutus lakkaa, minulla myrkytys oli aika paha, ja ahdistus/masennus kestivät hyvin voimakkaina siinä nelisen kuukautta, eräs toinen lopettaja pääsi kahdella kuukaudella.

        Ei näistä pysty sanomaan miten kauan menee ja mitä kaikkea tapahtuu, siihen vaikuttavat niin monet yksilölliset tekijät, aivan kuten kofeiinin aiheuttamaan oireiluunkin yleensä. Sen verran arvelen tietäväni, että tietynlaiset neuropaattiset oireet helpottavat jo viikossa tai parissa, mutta tämäkin saattaa olla yksilöllistä.

        Minulla on eräs ms-potilas seurannassa, hän on ollut jo viikon verran ilman, ja ainakin hän raportoi, että ruikku lentää aika reippaasti, hengitysvaikeuksia on, samoin lihasjäykkyyttä sun muita tuntoaistimuksia, hänelläkin myrkytys lienee aika vakava kun on saanut ms-diagnoosin. Hän joi yllättävän vähän kahvia, en muista tarkkaa määrää mutta kirjoitan varmaan tuonnempana hänen tapauksestaan selvityksen.

        Kokonaistoipumisaika voi olla pitkä, sikäli kun siitä nyt niin kokonaan yleensä toipuu, arvelen kyllä, että pysyviäkin vaurioita on aiheutunut sekä aivoille, ääreishermostolle, että lihaksille.

        MS-tautia sairastava sinulla on? Mites nuo labrakokeet ym.?

        "hänelläkin myrkytys lienee aika vakava kun on saanut ms-diagnoosin" Ettäkö siis kyse ei olisikaan MS-taudista, vallan väärän diagnoosin ovat antaneet, vai...että olisikin tämä sinun keksimäsi kofeiinimyrkytys?!

        Näkyykös tuo kofeiinimyrkytys aivokuvannassa ihan samanlaisena kuin MS-tauti??!!!

        Minulla on MS-tauti ja minusta on törkeää että leikit tutkijaa/lääkäriä....uskottelet ihmisille höpöhöpöjä. Itse asiassa käytät ihmisten hädänalaisuutta hyväksesi.

        Vai että oikein seurannassa sinulla!!


      • Paniikkipalvelu
        tämä ... kirjoitti:

        MS-tautia sairastava sinulla on? Mites nuo labrakokeet ym.?

        "hänelläkin myrkytys lienee aika vakava kun on saanut ms-diagnoosin" Ettäkö siis kyse ei olisikaan MS-taudista, vallan väärän diagnoosin ovat antaneet, vai...että olisikin tämä sinun keksimäsi kofeiinimyrkytys?!

        Näkyykös tuo kofeiinimyrkytys aivokuvannassa ihan samanlaisena kuin MS-tauti??!!!

        Minulla on MS-tauti ja minusta on törkeää että leikit tutkijaa/lääkäriä....uskottelet ihmisille höpöhöpöjä. Itse asiassa käytät ihmisten hädänalaisuutta hyväksesi.

        Vai että oikein seurannassa sinulla!!

        aivojen solukatoa, erityisesti hippokampuksessa, jonka solujen uudistumista se estää voimakkaasti.

        Ko. ms-tapaus luki juttujani ja päätti lopettaa, olen häneen yhteydessä meileillä, ja olen tähdentänyt vieroituksen vaaroja ja kehottanut häntä esittämään asian lääkärilleen.

        Millä tavalla käytän ihmisiä hyväkseni, en ole pyytänyt keneltäköään senttiäkään. Ihmiset ovat lukeneet juttujani ja tekevät omat päätöksensä oman mielensä mukaan, minä autan neuvoilla niin paljon kuin kykenen, ja olen *aina* kehoittanut pitämään oma lääkäri ajan tasalla asian suhteen. Eikö ole parempi, että hän on seurannassa minulla kuin, että tekisi kaiken omin päin ilman tietoa ja neuvoja niin kuin itse jouduin tekemään?

        Syytätkö minua siitä, että kofeiini on vaarallista myrkkyä, jonka vieroitus voi olla hengenvaarallista?


      • en ole sama
        Paniikkipalvelu kirjoitti:

        aivojen solukatoa, erityisesti hippokampuksessa, jonka solujen uudistumista se estää voimakkaasti.

        Ko. ms-tapaus luki juttujani ja päätti lopettaa, olen häneen yhteydessä meileillä, ja olen tähdentänyt vieroituksen vaaroja ja kehottanut häntä esittämään asian lääkärilleen.

        Millä tavalla käytän ihmisiä hyväkseni, en ole pyytänyt keneltäköään senttiäkään. Ihmiset ovat lukeneet juttujani ja tekevät omat päätöksensä oman mielensä mukaan, minä autan neuvoilla niin paljon kuin kykenen, ja olen *aina* kehoittanut pitämään oma lääkäri ajan tasalla asian suhteen. Eikö ole parempi, että hän on seurannassa minulla kuin, että tekisi kaiken omin päin ilman tietoa ja neuvoja niin kuin itse jouduin tekemään?

        Syytätkö minua siitä, että kofeiini on vaarallista myrkkyä, jonka vieroitus voi olla hengenvaarallista?

        henkilö, mutta on kiellettyä parantaa/auttaa ihmisiä täällä Suomessa. Se lukee laissakin, pykälä 4343z/43x.


      • Paniikkipalvelu
        en ole sama kirjoitti:

        henkilö, mutta on kiellettyä parantaa/auttaa ihmisiä täällä Suomessa. Se lukee laissakin, pykälä 4343z/43x.

        kun ei lääkäreiden kanssakaan meinaa tulla lasta, ei paskaa. Jos ei kerrota kellekään ;)


      • Kahviaa

        No mitäs sanotte jos sanon että kahvin juonti parantaa parkinsonin tautia sekä vähentää diabetes riskiä. Totta joka sana ainakin tieteen valossa.


      • Paniikkipalvelu
        Kahviaa kirjoitti:

        No mitäs sanotte jos sanon että kahvin juonti parantaa parkinsonin tautia sekä vähentää diabetes riskiä. Totta joka sana ainakin tieteen valossa.

        lääketieteen, vaan tilastotieteen. Koska jokaisella on erilainen herkkyys kofeiinille ja erilainen aineenvaihduntarytminsä, aiheutuu haittoja todennäköisimmin sellaisille, jotka eivät käytä vallan suuria määriä ja lopputulemaksi jää, että sellaisilla ihmisillä, joiden elimistö sietää hyvin kofeiinia, on myös harvemmin diabetesta ja parkinsonismia, joka on aivan loogista, koska kofeiini todennäköisemmin aiheuttaa noita kumpaakin sairautta.

        Tuollaiset tilastotukimukset, joissa sivuutetaan lääketieteellinen, olemassa oleva tieto, ei ole mitään muuta kuin näennäistieteellistä kahvimainontaa. Olen sanonut tämän myös suoraan sille professorille, joka tuon diabetestutkimuksen teki.


      • aamukahville
        Paniikkipalvelu kirjoitti:

        kun ei lääkäreiden kanssakaan meinaa tulla lasta, ei paskaa. Jos ei kerrota kellekään ;)

        Vaihdoin kahvin kannabikseen ja hyvin on mennyt!


      • Paniikkipalvelu
        aamukahville kirjoitti:

        Vaihdoin kahvin kannabikseen ja hyvin on mennyt!

        päihteen lääkkeeseen. Toivottavasti teit sen lääkinnällisessä tarkoituksessa, huvittelu päihtymyksellä on syntiä ja lääkekin saattaa päihdyttää. Toisaalta, päihtymyksellä on myös terapeuttisia vaikutuksia, siksihän kofeiinia ja viinaa saa nauttia vapaasti, vaikka ovat tappavia myrkkyjä kumpainenkin, toisin kuin kannabis.


      • asdddd
        Paniikkipalvelu kirjoitti:

        lääketieteen, vaan tilastotieteen. Koska jokaisella on erilainen herkkyys kofeiinille ja erilainen aineenvaihduntarytminsä, aiheutuu haittoja todennäköisimmin sellaisille, jotka eivät käytä vallan suuria määriä ja lopputulemaksi jää, että sellaisilla ihmisillä, joiden elimistö sietää hyvin kofeiinia, on myös harvemmin diabetesta ja parkinsonismia, joka on aivan loogista, koska kofeiini todennäköisemmin aiheuttaa noita kumpaakin sairautta.

        Tuollaiset tilastotukimukset, joissa sivuutetaan lääketieteellinen, olemassa oleva tieto, ei ole mitään muuta kuin näennäistieteellistä kahvimainontaa. Olen sanonut tämän myös suoraan sille professorille, joka tuon diabetestutkimuksen teki.

        diabetestakin aiheuttaa? :S En tiiä mutta tämä kofeiinihelvetti ei oo enää hauskaa... Miten pääsen tästä eroon ilman vieroitusoireita?


      • Paniikkipalvelu
        asdddd kirjoitti:

        diabetestakin aiheuttaa? :S En tiiä mutta tämä kofeiinihelvetti ei oo enää hauskaa... Miten pääsen tästä eroon ilman vieroitusoireita?

        siten, että otat vain pienen kulauksen kun alkaa särkeä päätä, viikossa pitäisi olla ohi. Olen jutellut erään laborantin kanssa, joka on tehnyt kofeiinimäärityksiä silloin kun se oli kielletty doping. Hän kertoi, että virtsanäyte puhdistuu kofeiinista viikon tai parin sisällä.

        Minulla se helvetti tosin alkoi vasta viikon päästä kun päänsärky oli lähtenyt, siitä voi lukea blogissani.

        http://qmies.blogit.fi/vieroitusoireista/


      • Täysin samaa mieltä
        tämä ... kirjoitti:

        MS-tautia sairastava sinulla on? Mites nuo labrakokeet ym.?

        "hänelläkin myrkytys lienee aika vakava kun on saanut ms-diagnoosin" Ettäkö siis kyse ei olisikaan MS-taudista, vallan väärän diagnoosin ovat antaneet, vai...että olisikin tämä sinun keksimäsi kofeiinimyrkytys?!

        Näkyykös tuo kofeiinimyrkytys aivokuvannassa ihan samanlaisena kuin MS-tauti??!!!

        Minulla on MS-tauti ja minusta on törkeää että leikit tutkijaa/lääkäriä....uskottelet ihmisille höpöhöpöjä. Itse asiassa käytät ihmisten hädänalaisuutta hyväksesi.

        Vai että oikein seurannassa sinulla!!

        että tuo kofeiinijankuttaja leikkii täällä lääkäriä ja häiriköi eri puolilla keskusteluissa, mutta onneksi osa hänen kirjoituksistaan on poistettu.

        Täytyy olla julkisuudenkipeä ihminen kun jatkaa jankutusta päivästä toiseen ja tosiaan kuvittelee olevansa lääkäreiden yläpuolella!


      • 10+4
        Paniikkipalvelu kirjoitti:

        teestä ja limppareistakin, pääset myös ahdistuneisuudesta ja alat aika nopeasti voimaan muutenkin kaikin puolin terveemmin, mutta sehän on oma valinta.

        Mutta jos en saa kahvia aamuisin, alan kärsimään kovasta päänsärystä.
        TIEDÄN, että kofeiini aiheuttaa panikointia, mutta ainakin minulle kahvin juonnin lopettaminen aiheuttaa päänsärkyä ja tärinää...


      • ex-kofeinisti
        10+4 kirjoitti:

        Mutta jos en saa kahvia aamuisin, alan kärsimään kovasta päänsärystä.
        TIEDÄN, että kofeiini aiheuttaa panikointia, mutta ainakin minulle kahvin juonnin lopettaminen aiheuttaa päänsärkyä ja tärinää...

        Päänsärky on kai yleisin kofeiinin vieroitusoireista. Se johtuu siitä, että kun kofeiini poistuu verenkierrosta, aivojen verisuonet laajenevat ja aivot alkavat taas saada normaalisti happea, kupillinen kahvia heikentää aivojen verenkiertoa ja hapensaantia noin 30%.

        Kokeilepa tehdä niin, että otat vain kulauksen aina kun alkaa päätä pahkaamaan. Kannattaa myös tutustua noihin vieroitusohjeisiini blogissani, kyllä siitä eroon pääsee jos haluaa. Itse lopetin seinään, enkä ottanut edes mitään lääkettä vieroitusoireisiin. Elämä on kuitenkin huomattavasti helpompaa ja täydempää ilman ahdistuneisuutta ja paniikkeja.

        http://qmies.blogit.fi/ajatuksia-hoidosta/


      • Kjjjhhggh
        tämä ... kirjoitti:

        MS-tautia sairastava sinulla on? Mites nuo labrakokeet ym.?

        "hänelläkin myrkytys lienee aika vakava kun on saanut ms-diagnoosin" Ettäkö siis kyse ei olisikaan MS-taudista, vallan väärän diagnoosin ovat antaneet, vai...että olisikin tämä sinun keksimäsi kofeiinimyrkytys?!

        Näkyykös tuo kofeiinimyrkytys aivokuvannassa ihan samanlaisena kuin MS-tauti??!!!

        Minulla on MS-tauti ja minusta on törkeää että leikit tutkijaa/lääkäriä....uskottelet ihmisille höpöhöpöjä. Itse asiassa käytät ihmisten hädänalaisuutta hyväksesi.

        Vai että oikein seurannassa sinulla!!

        Kuinka kaun kofeiinimyrkytys kestää.1-24 tuntia?


      • Kkkjjhhhhh
        ahh kirjoitti:

        Itse juon 1-2 kuppia aamulla ja illemmalla. Kyl varmaan on aiheuttanut osan ahdistuksesta mutta on niitä muitakin tekijöitä joita pitää huomioida, vai mitä? Itse en ole vielä päässyt eroon kahvista, juonut olen sitä about 4-5 v. Tietysti pitää huomioida että juon teetäkin ja limppoja. No tällästä tää elämä on.

        Kuinka vaarallista on juoda 100 grammaa pikakahvia yhden päivän aikana.


    • ahdistunut yleisesti

      sinä jaksat tuosta kahvista vaahdota! meinaatko jotta jos lopetan kahvin juonnin pääsen myös eroon ahdistuksestani, olen juonut kahvia kauan, luultavasti liikaa.

      tarvitsisin jonkinlaiset turvatakuut, jos nyt lopetan kahvinjuonnin eikä siitä olekkaan mitään hyötyä?

      olin kerran noin 4 päivää juomatta, mutta kun ei mitään sen kummallisempaa hyötyä tuntunut olevan aloin taas juomaan.

      siis jos kahvinjuonnilla todella on sellaiset negatiiviset vaikutukset kun annat ymmärtää, niin eiköhän siitä olisi jo puhuttu aikoja sitten, lääkäritkin, ja yleisesti tiedostettu asia.

      Se että kahvi oli sinulle täyttä myrkkyä, ei välttämättä ole muille!

      • Paniikkipalvelu

        yhteys tunnetaan kyllä hyvin lääketieteessä, terveydenhuollossa sitä ei oteta huomioon kofeiinin aseman vuoksi, sehän on maailman suosituin päihde. 4 päivän tauko ei kerro vielä mitään, kestää viikon tai pari, ennen kuin kofeiini poistuu verestä, ja sen jälkeen saattaa mennä joitakin kuukausia, ennen kuin ahdistuneisuus helpottaa, itselläni vieroituoireisiin kuuluvat voimakas masennus ja ahdistuneisuus kestivä noin 4 kk.

        Lääketieteen mukaan kofeiinin päivittäiskäyttö aiheuttaa oireilua noin 10-20 prosentille käyttäjistä.

        Kofeiini on myrkkyä jokaiselle, tarpeeksi suurella annoksella se aiheuttaa psykoosin ja kun annosta nostetaan, kuoleman. Psykoosiin johtava annos on noin 5-10 kupillista kerralla, henki lähtee keskimäärin 10 grammalla puhdasta kofeiinia, pienin tappava annos on hiukan yli kolme grammaa.


      • ahdistunut yleisesti
        Paniikkipalvelu kirjoitti:

        yhteys tunnetaan kyllä hyvin lääketieteessä, terveydenhuollossa sitä ei oteta huomioon kofeiinin aseman vuoksi, sehän on maailman suosituin päihde. 4 päivän tauko ei kerro vielä mitään, kestää viikon tai pari, ennen kuin kofeiini poistuu verestä, ja sen jälkeen saattaa mennä joitakin kuukausia, ennen kuin ahdistuneisuus helpottaa, itselläni vieroituoireisiin kuuluvat voimakas masennus ja ahdistuneisuus kestivä noin 4 kk.

        Lääketieteen mukaan kofeiinin päivittäiskäyttö aiheuttaa oireilua noin 10-20 prosentille käyttäjistä.

        Kofeiini on myrkkyä jokaiselle, tarpeeksi suurella annoksella se aiheuttaa psykoosin ja kun annosta nostetaan, kuoleman. Psykoosiin johtava annos on noin 5-10 kupillista kerralla, henki lähtee keskimäärin 10 grammalla puhdasta kofeiinia, pienin tappava annos on hiukan yli kolme grammaa.

        jos nyt lähtisin kokeilemaan kahvitonta-linjaa, niin mites muut juomat, jotka käsittääkseni (en ole varma) sisältävät kofeiinia, cocacola pepsi jne.. pitäisikö nekin lopettaa?


      • Paniikkipalvelu
        ahdistunut yleisesti kirjoitti:

        jos nyt lähtisin kokeilemaan kahvitonta-linjaa, niin mites muut juomat, jotka käsittääkseni (en ole varma) sisältävät kofeiinia, cocacola pepsi jne.. pitäisikö nekin lopettaa?

        ei kahvia, energiajuomia, kolajuomia, teetä, vihreää teetä, suklaata ... ei mitään missä on vähänkään kofeiinia. Kysymyksessä ei ole kahvi, vaan se kahvissa oleva hermomyrkky.


      • ahdistunut yleisesti
        Paniikkipalvelu kirjoitti:

        ei kahvia, energiajuomia, kolajuomia, teetä, vihreää teetä, suklaata ... ei mitään missä on vähänkään kofeiinia. Kysymyksessä ei ole kahvi, vaan se kahvissa oleva hermomyrkky.

        olisi varmaan hyvä, kun juon liikaa kahvia, ja paljon kolajuomia, niin miten jos kääntäisin sen normaaliin määrään,
        eikö sillon toisi parhaimman tuloksen??

        eli lasi viiniä=terveellistä---------- pulloviiniä=haitallista

        eli eikait kuppikahvia kerran/kaksi päivässä voi olla niin haitallista?

        vai mitä mieltä olet?


      • Paniikkipalvelu
        ahdistunut yleisesti kirjoitti:

        olisi varmaan hyvä, kun juon liikaa kahvia, ja paljon kolajuomia, niin miten jos kääntäisin sen normaaliin määrään,
        eikö sillon toisi parhaimman tuloksen??

        eli lasi viiniä=terveellistä---------- pulloviiniä=haitallista

        eli eikait kuppikahvia kerran/kaksi päivässä voi olla niin haitallista?

        vai mitä mieltä olet?

        melko perusteellisesti kofeiinin käyttäytymiseen kehossa ja tiedän, että jos oireita on, ei vähentäminen auta välttämättä yhtään. Verenkierrossasi on kofeiinia ja sen aineenvaihduntatuotteita koko ajan, se pitää stressihormonit koko ajan korkealla, siksi elämän tuottama stressi saa ne vuotamaan yli äyräitten ja aiheuttaa ahdistusta. Kofeiini on anksiogeeni, eli ahdistuneisuutta aiheuttava hermomyrkky.

        Jos nautit kupillisen kahvia (125ml), saat noin 100mg kofeiinia vatsaasi. 35mg sitoutuu kehon proteiineihin ja loppuosa jakautuu koko kehon vesitilaan, koska kofeiini on vesiliukoinen molekyyli. Tunnin kuluttua nauttimisesta, veressäsi on kofeiinia noin 2-3mg / litra verta. Tämä pitoisuus alkaa hitaasti laskea kun maksa muuntaa kofeiinin yksinkertaisemmiksi metyyliksantiineiksi, joista ensimmäisen vaiheen dimetyyliksantiinit ovat aktiivisia, kuten kofeiini itsekin. Pitoisuus laskee lineaarisesti, eli sen lasku hidastuu sitä mukaa kun aine vähenee vesitilasta. Laskennallisesti puhdistumisaika on 5-6 kertaa puoliintumisaika, eli keskimäärin noin 30 tuntia annoksen nauttimisesta. Todellisuudessa puhdistumisaikaan vaikuttavat monet tekijät, tupakka nopeuttaa sitä 30-50%, lääkkeet, tulehdukset, alkoholi, kirroosi ym. tekijät hidastavat maksasytokromi p450 toimintaa, joka on kofeiinin biotransformaatioväylä maksassa.

        Ei ole kyse pelkästään siitä, paljonko käyttää, vaan myös siitä, kuinka herkkä stressihormonien säätelyjärjestelmäsi on ja millainen on maksasi kyky käsitellä kofeiinia. Vaikka sinulla olisi keskivertoaineenvaihdunta, on veressäsi kofeiinia ja sen aineenvaihduntatuotteita kaiken aikaa, vaikka joisit vain kupillisen päivässä. Jos stressihormonisi ovat herkässä, se voi riittää aiheuttamaan mitä tahansa kofeiinimyrkytyksen oireita aina ms-tautiin ja skitsofreniaan saakka muiden stressihormonitasoihin vaikuttavien tekijöiden kanssa. Vaikka et tunne mitään oireita, adrenaliinitasosi on koholla ja tuhoaa hitaasti lihassoluja, joiden sisältämät myrkyt vapautuvat verenkiertoon raiskaten munuaisiasi ja maksaasi, hivuttavat aivokemiaasi hitaasti kohti psykoosia, munuaisia dialyysiin ja maksaasi kohti syöpäosastoa.


      • ahdistunut yleisesti
        Paniikkipalvelu kirjoitti:

        melko perusteellisesti kofeiinin käyttäytymiseen kehossa ja tiedän, että jos oireita on, ei vähentäminen auta välttämättä yhtään. Verenkierrossasi on kofeiinia ja sen aineenvaihduntatuotteita koko ajan, se pitää stressihormonit koko ajan korkealla, siksi elämän tuottama stressi saa ne vuotamaan yli äyräitten ja aiheuttaa ahdistusta. Kofeiini on anksiogeeni, eli ahdistuneisuutta aiheuttava hermomyrkky.

        Jos nautit kupillisen kahvia (125ml), saat noin 100mg kofeiinia vatsaasi. 35mg sitoutuu kehon proteiineihin ja loppuosa jakautuu koko kehon vesitilaan, koska kofeiini on vesiliukoinen molekyyli. Tunnin kuluttua nauttimisesta, veressäsi on kofeiinia noin 2-3mg / litra verta. Tämä pitoisuus alkaa hitaasti laskea kun maksa muuntaa kofeiinin yksinkertaisemmiksi metyyliksantiineiksi, joista ensimmäisen vaiheen dimetyyliksantiinit ovat aktiivisia, kuten kofeiini itsekin. Pitoisuus laskee lineaarisesti, eli sen lasku hidastuu sitä mukaa kun aine vähenee vesitilasta. Laskennallisesti puhdistumisaika on 5-6 kertaa puoliintumisaika, eli keskimäärin noin 30 tuntia annoksen nauttimisesta. Todellisuudessa puhdistumisaikaan vaikuttavat monet tekijät, tupakka nopeuttaa sitä 30-50%, lääkkeet, tulehdukset, alkoholi, kirroosi ym. tekijät hidastavat maksasytokromi p450 toimintaa, joka on kofeiinin biotransformaatioväylä maksassa.

        Ei ole kyse pelkästään siitä, paljonko käyttää, vaan myös siitä, kuinka herkkä stressihormonien säätelyjärjestelmäsi on ja millainen on maksasi kyky käsitellä kofeiinia. Vaikka sinulla olisi keskivertoaineenvaihdunta, on veressäsi kofeiinia ja sen aineenvaihduntatuotteita kaiken aikaa, vaikka joisit vain kupillisen päivässä. Jos stressihormonisi ovat herkässä, se voi riittää aiheuttamaan mitä tahansa kofeiinimyrkytyksen oireita aina ms-tautiin ja skitsofreniaan saakka muiden stressihormonitasoihin vaikuttavien tekijöiden kanssa. Vaikka et tunne mitään oireita, adrenaliinitasosi on koholla ja tuhoaa hitaasti lihassoluja, joiden sisältämät myrkyt vapautuvat verenkiertoon raiskaten munuaisiasi ja maksaasi, hivuttavat aivokemiaasi hitaasti kohti psykoosia, munuaisia dialyysiin ja maksaasi kohti syöpäosastoa.

        ensiksi, kiitoksia vastauksista!

        -minä kyllä pystyn kahvinjuonnin ym lopettamaan, kyllä se tihkaisee, mutta pystyn sen tekemään.

        Mutta onhan kahvi nautintoaine johon on tottunut, ja sen sekä muiden kofeiini pitoisten juomien lopettaminen 6kk, ilman takuuta siitä että siitä oikeasti on todellista hyötyä, se vähän epäilyttää.

        tarkoitan sitä, että olettaisi jotta jos kahvi todella aiheuttaisi ahdistusta, kait siitä olisi lääkärit puhuneet, netti täynnä kirjoituksia jne.

        -sen voi kyllä ymmärtää paremminkin jotta jos liikaa juo, voi jonkinlaisia oireita tulla, joillekkin,
        mutta kohtuukäytölläkin,? (ehkä joillekkin jotka ovat kofeiinille herkkiä)?


      • Paniikkipalvelu
        ahdistunut yleisesti kirjoitti:

        ensiksi, kiitoksia vastauksista!

        -minä kyllä pystyn kahvinjuonnin ym lopettamaan, kyllä se tihkaisee, mutta pystyn sen tekemään.

        Mutta onhan kahvi nautintoaine johon on tottunut, ja sen sekä muiden kofeiini pitoisten juomien lopettaminen 6kk, ilman takuuta siitä että siitä oikeasti on todellista hyötyä, se vähän epäilyttää.

        tarkoitan sitä, että olettaisi jotta jos kahvi todella aiheuttaisi ahdistusta, kait siitä olisi lääkärit puhuneet, netti täynnä kirjoituksia jne.

        -sen voi kyllä ymmärtää paremminkin jotta jos liikaa juo, voi jonkinlaisia oireita tulla, joillekkin,
        mutta kohtuukäytölläkin,? (ehkä joillekkin jotka ovat kofeiinille herkkiä)?

        tulet varmasti kiittämään minua jo paljon ennen kuin on mennyt puoli vuotta. Kyllä kofeiinin ja mielnterveydellisten ongelmien yhteys tunnetaan hyvin jo yli sadan vuoden ajalta, se vain on poliittisesti niin kuuma peruna, ettei siitä puhuta. Lääkärit eivät minun kokemukseni mukaan tiedä aineesta yhtään mitään, heiltä on aivan turha odottaa mitään apua.

        Käy blogissani lueskelemassa vieroituksen hoito-ohjetta.

        http://qmies.blogit.fi/ajatuksia-hoidosta/


    • Olen siis sairastanut paniikkihäiriötä noin 7vuotta ja noin 1,5kuukautta sitten vähensin kahvinjuontiani 6.kupista yhteen kuppiin per.päivä.

      Olo alkoi helpottua heti,varsinkin julkisilla paikoilla oleminen helpottui ja pahimmat oireet pienenivät suuresti.

      Kaippa tämäkin on yksilöllistä,mutta suosittelen kaikkia kokeilemaan.
      Toki ensimmäiset viikot olin tavallista väsyneempi,mutta siihenkin tottui.

      Itse en ala enään kahvia juomaan tuota yhtä kupillista enempää. Joskus kun kahvihammasta oikein kolottaa nautin kupillisen kofeiinitonta pikakahvia.

      • Paniikkipalvelu

        että olo on helpottanut, etenkin kun olen itse elänyt samassa helvetissä vuosikausia ja tiedän miten upealta tuntuu kun pystyy taas elämään normaalisti.

        Sinun kannattaisi luopua siitä yhdestäkin kupillisesta, sekin saattaa pitää myrkytysprosessia yllä niin, että kehon puhdistuminen hidastuu, ainakin se tukkii maksaa ja estää kuona-aineitten poistumista elimistöstä.

        Kofeiini muuntuu maksassa 25 eri aineeksi, jotka kaikki tukkivat maksaa ympäri vuorokauden, koska tuollakin määrällä ainetta on veressäsi kellon ympäri.


      • Paniikkipalvelu kirjoitti:

        että olo on helpottanut, etenkin kun olen itse elänyt samassa helvetissä vuosikausia ja tiedän miten upealta tuntuu kun pystyy taas elämään normaalisti.

        Sinun kannattaisi luopua siitä yhdestäkin kupillisesta, sekin saattaa pitää myrkytysprosessia yllä niin, että kehon puhdistuminen hidastuu, ainakin se tukkii maksaa ja estää kuona-aineitten poistumista elimistöstä.

        Kofeiini muuntuu maksassa 25 eri aineeksi, jotka kaikki tukkivat maksaa ympäri vuorokauden, koska tuollakin määrällä ainetta on veressäsi kellon ympäri.

        Se ei vaan käy kovin helposti,kun on kahvia tullut litkittyä vuosikaudet.
        Alkaa kamalat päänsäryt heti,jos ei saa kahvia..

        Ehkäpä sekin onnistuu pikkuhiljaa. :)


      • Paniikkipalvelu
        suzanne22 kirjoitti:

        Se ei vaan käy kovin helposti,kun on kahvia tullut litkittyä vuosikaudet.
        Alkaa kamalat päänsäryt heti,jos ei saa kahvia..

        Ehkäpä sekin onnistuu pikkuhiljaa. :)

        minulla kesti päänsärky viikon, mutta ei ollut mikään kamala, se kamaluus alkoi vasta sitten viikon kuluttua. Mitä nopeammin pääset aineesta eroon, sitä nopeammin toivut, jatkaminen kerää kaiken aikaa lisää myrkkyjä elimistöösi ja puhdistaminen käy pitemmäksi.

        Itse käytin yli 25 vuotta ja vieroitusoireita tulee vieläkin, vaikka lopetin jo viime vuoden helmikuussa. Onneksi ne ovat lieventyneet ja tulevat harvemmin. Ikinä en kajoa enää kofeiiniin missään muodossa.


      • Kofeiinitutkija
        Paniikkipalvelu kirjoitti:

        minulla kesti päänsärky viikon, mutta ei ollut mikään kamala, se kamaluus alkoi vasta sitten viikon kuluttua. Mitä nopeammin pääset aineesta eroon, sitä nopeammin toivut, jatkaminen kerää kaiken aikaa lisää myrkkyjä elimistöösi ja puhdistaminen käy pitemmäksi.

        Itse käytin yli 25 vuotta ja vieroitusoireita tulee vieläkin, vaikka lopetin jo viime vuoden helmikuussa. Onneksi ne ovat lieventyneet ja tulevat harvemmin. Ikinä en kajoa enää kofeiiniin missään muodossa.

        on oikeilla jäljillä, tulen julkaisemaan kohdakkoin tutkimuksen kofeiinista, sen haitoista, joita olen kahden kolleegaystäväni kanssa tutkinut tieteellisesti.


    • kuozillazzz

      Olen 28-vuotias mies ja kärsinyt paniikki, ahdistus kohtauksista pitkän aikaa. Nämä oireet olen saanut kuriin lopettamalla kahvin juonnin. Joten kiitos teille palstalaisille ohjeista en olisi koskaan uskonut että kahvi voi pahentaa sairauttani niin paljoa.

      Paljon levollisempi olo kun taas ennen oli jatkuvasti "siili housuissa" ja hermona.

      Jos jollain on oikeasti ongelmia kyseisen häiriön kanssa niin kannattaa kokeilla........

      Muuten vaan miksei kahvipaketin kyljessä voisi olla varoitusta kahvin aiheuttamista sivuvaikutuksista paniikkihäiriötä sairastavien terveyteen?

      • Cipralex

        kofeiini ei aiheuta kaikilla oireita.


      • Paniikkipalvelu

        ja jos varoitus olisi olemassa, ihmiset vain vähentäisivät tai lopettaisivat kofeiiniriippuvuutensa, eikä mielalalääkkeitä myytäisi juuri lainkaan.


      • Kofeiinipalvelu
        Cipralex kirjoitti:

        kofeiini ei aiheuta kaikilla oireita.

        kun juo kaksi mukillista päivässä.


    • huomannut!

      Kun juon kahvia tyhjään vatsaan,tulee voimakasta hikoilua,sydämen tykytystä,jollain tavoin on poissa-oleva tunne,ja paniikin omainen ahdistus todella kurja olo!Nyt yrittelen juoda vain kupillisen päivällä mutta kahvi kyllä on koukuttanut minut todella,on vaikea päästä eroon yritystä kyllä löytyy.Onko muilla samanlaisia tuntemuksia?

      • KofeinistiHki

        Ihan samaa on koettu. 2001 vuonna olin ihan puhki ja ajattelin lopettaa. Mutta tässä sitä ollaan edelleen lopettamisesta puhunut. Vaarallinen ja koukuttava huume tuo kahvi.


      • ex-kofeinisti
        KofeinistiHki kirjoitti:

        Ihan samaa on koettu. 2001 vuonna olin ihan puhki ja ajattelin lopettaa. Mutta tässä sitä ollaan edelleen lopettamisesta puhunut. Vaarallinen ja koukuttava huume tuo kahvi.

        Tee sama kuin minä tein, pudota kulutus kahteen pieneen annokseen päivässä muutaman viikon ajaksi ja juo sitten yhdellä istumalla pari, kolme kupillista. Minulla tuon konstin aiheuttama ahdistus oli niin ylimaallisen perkeleellistä, että sen jälkeen ei ole tullut mieleenkään pistää tippaakaan kofeiinia kitaansa.


    • KahviNisti

      Päätä särkee, ahdistaa, väsyttää, ei saa nukutuksi ja v*tuttaa.

      Selvät kahvi nitkut kyseessä!

    • EiKahviaKoskaan
    • 11vpoika

      Join äskö viisi kuppia kahviakun keitin liian paljon.Mitä nyt tapahtuu?

    • tiiamarija

      tietääkö täällä kukaan teobromiini nimisestä aineesta? onko yhtä haitallinen kuin kofeiini

      • nutritionist

        Teobromiinia (metyyliteobromiini) syntyy kofeiinin aineenvaihduntatuotteena. Luonnossa sitä esiintyy mm kaakapavussa. Samaa myrkkyä kaikki.


    • Eri12

      Olen kärsinyt ahdistuksesta jo useamman vuoden. Alkuaikoina käytin paljon kofeiinia, lähinnä kahvista saatuna. Kahvikuppeja meni monta pitkin päivää. Ahdistus oli noihin aikoihin sietämätöntä ja jouduin turvautumaan myös lääkitykseen (tosin minulla on myös muita sairauksia, joihin lääkitystä tarvitsen.).

      Keskusteltuani lääkärini kanssa ahdistuksesta, hän kysyi kuinka paljon juon kahvia päivässä. Vastaukseni kuultuaan oli hän hieman järkyttynyt. Määräni ylittivät suositukset reilusti. Hän kertoi kofeiinin vahvistavan ahdistuksen oireita ja suositteli vähentämään kahvin juontia hiljalleen.

      Tästä on nyt kaksi vuotta aikaa ja nykyään juon kahvia ja muitakin kofeiinia sisältäviä juomia, mutta hillitysti. Kahvia menee 2-3 kuppia päivässä, muita kofeiini juomia harvemmin.

      Mitä eroa olen sitten huomannut?
      Ahdistus alkoi helpottaa pikkuhiljaa ja se ei ole enää jokapäiväistä. Se ei myöskään ole niin epämääräistä kuin ennen. Ahdistuspäiviä on edelleenkin, mutta osaan löytää ahdistukselle myös syitä. Lääkitystä on voitu keventää huomattavasti, mikä on hyvä asia, koska lääkkeiden sivuvaikutukset ovat itselläni olleet kurjia.

      Itse siis huomasin selkeän yhteyden kofeiinin ja ahdistuksen välillä. Kofeiini pahensi ahdistusoireitani. Kahvin juonnista en aio luopua täysin, mutta oman hyvinvointini vuoksi päivittäisen kuppimäärän rajoittaminen oli viisas ratkaisu.

      • Eri12

        Niin ja siis en ainostaan ahdistuksesta, vaan myös paniikkihäiriöstä. Ahdistusoireet tulivat vain ensimmäisenä mieleen kofeiinin käyttööi liittyen.


    • kahvilakossaoleva

      Täällä ei vaikutusta kahvin lopetuksesta.

    • artsi2390

      Tässäkin kohtuus - isot määrät kahvia vaikuttavat varmasti paniikkiherkkyyteen. Pienet määrät tuskin vaikuttavat asiaan. Kiihdyttävät aineet eivät ole hyväksi paniikkihäiriöisille.

      • puramau

        Juu, en suosittele kyllä kahvia, jos on herkkä. Itsellä ainakin ihan outo olo jo kupillisesta, vaikka sen ei pitäisi niin paljoa olla. Toki ainakin puolet enemmän kupillisessa taitaa olla kofeiinia, kuin lasillisessa pepsi/cocacola.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      276
      19130
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      85
      3539
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2245
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1946
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1850
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1600
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1352
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1278
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      148
      1158
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe