mitä meinaa tuo et joutuu suorittaan korkeimman ajoneuvoluokan mukaan ajokortin esim jos kortti on vanhentunu pari vuotta sitte?
korkein ajoneuvoluokka?
65
5514
Vastaukset
- se meinaa
Kun ajo-oikeus on vanhentunut ja se saatetaan voimaan uudestaan, niin inssin joudut ajamaan korkeimman luokan ajoneuvolla.
Eli: Jos sulla on kortti vaikkapa ABC, niin C on korkein, joten sillä ajokoe. Jos ajat sen B:llä, niin korttiisi ei tule C:tä.- liisaliisa
okei.. eli B:llä ihan vaan mennään.. kiitos vastauksesta..
- mahdollisestikin
ABECEDE
- _------
ABCDE Olen ajanut sillä kaikkea paitsi vaaralliset aineet
- k a i k ki
luokat(ABECEDE) aikoo uusia vaikka rattien seurauksena, tutkinto pitää suorittaa CE-luokan yhdistelmällä...
- iohjikog
k a i k ki kirjoitti:
luokat(ABECEDE) aikoo uusia vaikka rattien seurauksena, tutkinto pitää suorittaa CE-luokan yhdistelmällä...
Tuollainen ABECEDE kortti, niin silloin tuskin on "lyhytaikainen" kortti, eli inssi ei voi mennä uusiksi
- ON SAATANA KUMMA
_------ kirjoitti:
ABCDE Olen ajanut sillä kaikkea paitsi vaaralliset aineet
MEINAATKO ETTÄ SAA NIIKU AJAA MOOTTORIPYÖRÄÄ, HENKILÖAUTOA ILMAN KÄRRYÄ, KUORMURIA ILMAN KÄRRYÄ, SEKÄ BUSSIA KÄRRYN KANSSA :@ :@
EI EU-MALLISSA TUOLLAISTA KORTTIA VOI OLLA EDES OLEMASSA :@ :@ - Näsävee
iohjikog kirjoitti:
Tuollainen ABECEDE kortti, niin silloin tuskin on "lyhytaikainen" kortti, eli inssi ei voi mennä uusiksi
Kyllä ABECEDE kortin haltija voi hyvinkin olla "lyhytaikaisen" kortin haltija. Eihän tuohon ikää tarvita kuin 18v
- Ammattikuski
ON SAATANA KUMMA kirjoitti:
MEINAATKO ETTÄ SAA NIIKU AJAA MOOTTORIPYÖRÄÄ, HENKILÖAUTOA ILMAN KÄRRYÄ, KUORMURIA ILMAN KÄRRYÄ, SEKÄ BUSSIA KÄRRYN KANSSA :@ :@
EI EU-MALLISSA TUOLLAISTA KORTTIA VOI OLLA EDES OLEMASSA :@ :@A B C D E tarkoottaa notta saa ajaa myös rekkaa moottoripyörän, henkilöauton ja bussin lisäksi.
Omassani lukoo jotta A BE C D. Ymmärräkköhän mitäs tuo kirjainrypäs sitte tarkoottaa. - Ammattikuski
k a i k ki kirjoitti:
luokat(ABECEDE) aikoo uusia vaikka rattien seurauksena, tutkinto pitää suorittaa CE-luokan yhdistelmällä...
Raskain kirjain tuossa on se E, yhdistelmäajoneuvo.
Tuollainen kirjainyhdistelmä...huhhuh..liekö edes olemassa.
Luultavammin siinä ajokortissa on on näin A BE C D E, ja tai toisin kirjoitettuna
ABeCDE, ja se pikku e on jarrullisen kärryn merkintä liittyen henk.autoon yhteispainoltaan max. 3500kg. - ei voi olla noin
Ammattikuski kirjoitti:
A B C D E tarkoottaa notta saa ajaa myös rekkaa moottoripyörän, henkilöauton ja bussin lisäksi.
Omassani lukoo jotta A BE C D. Ymmärräkköhän mitäs tuo kirjainrypäs sitte tarkoottaa.Jos kortissasi nykyjään lukisi ABCDE meinaisi se että saa ajaa moottoripyörää, henkilöautoa, kuormuria, sekä linja-autoa peräkärryllä
jos taas kortissasi lukisi ABECD meinaisi se että saat ajaa moottoripyörää, henkilöautoa peräkärryn kanssa kuormuria ja linja-autoa.
Äläkä vaan rupea sössöttämään että ennen ne on merkattu, nyt eletään vuotta 2009, tuha enää nykyjään muistella vanhoja merkkaustapoja tai markkoja, kuten moni täällä tekee... - että se merkittäisiin
Ammattikuski kirjoitti:
Raskain kirjain tuossa on se E, yhdistelmäajoneuvo.
Tuollainen kirjainyhdistelmä...huhhuh..liekö edes olemassa.
Luultavammin siinä ajokortissa on on näin A BE C D E, ja tai toisin kirjoitettuna
ABeCDE, ja se pikku e on jarrullisen kärryn merkintä liittyen henk.autoon yhteispainoltaan max. 3500kg.niin että A BE C D E
Eli että saisi ajaa moottoripyörää, henkilaöutoa kärryn kanssa, kuormuria, ja linja-autoa kärryn kanssa? mutta ei "rekkaa" ollenkaan.
Kato kun ei semmosta ajoneuvoluokkaa kuin E ole olemassakaan, on olemass avain luokat BE C1E CE D1E DE - että...
Näsävee kirjoitti:
Kyllä ABECEDE kortin haltija voi hyvinkin olla "lyhytaikaisen" kortin haltija. Eihän tuohon ikää tarvita kuin 18v
D-kortin saisi muka alle 21-vuotias? Ja muistaakseni yhdistelmäkortissa (CE) pitää olla myös se varsinainen ajokortti, ei siis lyhytaikainen riitä. Ja sille joka ihmetteli onko tuollaisia kortteja muka olemassa (A BE CE DE) kyllä on. Ainakin oon nähnyt työkaverilla sellaisen.
- pientä
ei voi olla noin kirjoitti:
Jos kortissasi nykyjään lukisi ABCDE meinaisi se että saa ajaa moottoripyörää, henkilöautoa, kuormuria, sekä linja-autoa peräkärryllä
jos taas kortissasi lukisi ABECD meinaisi se että saat ajaa moottoripyörää, henkilöautoa peräkärryn kanssa kuormuria ja linja-autoa.
Äläkä vaan rupea sössöttämään että ennen ne on merkattu, nyt eletään vuotta 2009, tuha enää nykyjään muistella vanhoja merkkaustapoja tai markkoja, kuten moni täällä tekee...ennen on merkattu ja jos korttia ei ole uusittu niin se on edelleen käytössä
- asiassa
Ammattikuski kirjoitti:
Raskain kirjain tuossa on se E, yhdistelmäajoneuvo.
Tuollainen kirjainyhdistelmä...huhhuh..liekö edes olemassa.
Luultavammin siinä ajokortissa on on näin A BE C D E, ja tai toisin kirjoitettuna
ABeCDE, ja se pikku e on jarrullisen kärryn merkintä liittyen henk.autoon yhteispainoltaan max. 3500kg.siinä lukee A BE CE DE, piti oikein käydä tarkastamassa, edellisessä luki ABCDE
- siihen ryhmään
pientä kirjoitti:
ennen on merkattu ja jos korttia ei ole uusittu niin se on edelleen käytössä
Joka myös kertoo aina kuinkapaljon jokin on maksanut markoissa jokin päivä sitten, yms.
Nykyjään on käytössä uusi ajokorttimalli ja sen mukaan mennään... ja uuden mallin mukaan seim ABCDE kortti olis lähes mahdoton saada... - mutta mulla on...
Ammattikuski kirjoitti:
Raskain kirjain tuossa on se E, yhdistelmäajoneuvo.
Tuollainen kirjainyhdistelmä...huhhuh..liekö edes olemassa.
Luultavammin siinä ajokortissa on on näin A BE C D E, ja tai toisin kirjoitettuna
ABeCDE, ja se pikku e on jarrullisen kärryn merkintä liittyen henk.autoon yhteispainoltaan max. 3500kg.ABEC1ECD1ED. On vissiin pisin rimpsu, mitä on olemassa. Jos korottaisin luokkaa, niin rimpsu lyhenisi.
- ammattikuski
ei voi olla noin kirjoitti:
Jos kortissasi nykyjään lukisi ABCDE meinaisi se että saa ajaa moottoripyörää, henkilöautoa, kuormuria, sekä linja-autoa peräkärryllä
jos taas kortissasi lukisi ABECD meinaisi se että saat ajaa moottoripyörää, henkilöautoa peräkärryn kanssa kuormuria ja linja-autoa.
Äläkä vaan rupea sössöttämään että ennen ne on merkattu, nyt eletään vuotta 2009, tuha enää nykyjään muistella vanhoja merkkaustapoja tai markkoja, kuten moni täällä tekee...Se merkintä menee näin ajokortissa (vääntää rautalangasta) A BE C D E.
Ja tuo merkintä tarkoittaa ajo-oikeutta mp:lle, henk.autolle jarrulliselle vaunulle (yht.3,5tn), kuorma-autolle, bussille JA ajoneuvoyhdistelmälle (=rekka).
Mainitsemasi ajo-oikeuden merkintä on ajokortissa näin: A B C DE.
Huomaa välit.
Minulla on ajo-oikeus bussille ja bussin max. pituus on suomessa 15m (3 akselia) ja ei pätkääkään yli, ei siis kärryä. - Yx aikuisista
ON SAATANA KUMMA kirjoitti:
MEINAATKO ETTÄ SAA NIIKU AJAA MOOTTORIPYÖRÄÄ, HENKILÖAUTOA ILMAN KÄRRYÄ, KUORMURIA ILMAN KÄRRYÄ, SEKÄ BUSSIA KÄRRYN KANSSA :@ :@
EI EU-MALLISSA TUOLLAISTA KORTTIA VOI OLLA EDES OLEMASSA :@ :@täällä on joitakin aikuisiakin ihmisiä.:)
- dfdsfd
mutta mulla on... kirjoitti:
ABEC1ECD1ED. On vissiin pisin rimpsu, mitä on olemassa. Jos korottaisin luokkaa, niin rimpsu lyhenisi.
Meinaan A1BC1ECD1ED
Tosin yli 18 vuotiaalle tulee aina "pikku a" jos inssiajossa käytettävässä pyörässä on yli 120cc, vaikka se olisikin vain kevari... - puuttu u
dfdsfd kirjoitti:
Meinaan A1BC1ECD1ED
Tosin yli 18 vuotiaalle tulee aina "pikku a" jos inssiajossa käytettävässä pyörässä on yli 120cc, vaikka se olisikin vain kevari...B:n peräsä yks E! Sit on 12 merkkiä eli pisin teoreettinen rivi
- dfdsfd
puuttu u kirjoitti:
B:n peräsä yks E! Sit on 12 merkkiä eli pisin teoreettinen rivi
Tosiaan se unohtui
Mutta minkä VITUN TAKIA korttiin merkataan myös se B etupuolelle, jos on vaikka C tai D sen lisäksi :@
Joten järkvevämmällä merkkaustalalla korkein ajokortitlkka olisi ADE tai ehkä enää nykyjään kun Dn voi suorittaa ilman C:tä
Mutta näin emrkattuna minunkin korttini olisi vain AC-kortti... - hgyvf
dfdsfd kirjoitti:
Tosiaan se unohtui
Mutta minkä VITUN TAKIA korttiin merkataan myös se B etupuolelle, jos on vaikka C tai D sen lisäksi :@
Joten järkvevämmällä merkkaustalalla korkein ajokortitlkka olisi ADE tai ehkä enää nykyjään kun Dn voi suorittaa ilman C:tä
Mutta näin emrkattuna minunkin korttini olisi vain AC-kortti...on taas hienosti puhunut.
Jos ei sitä B:tä olisi niin sitten kysyttäisiin, että miksei ole. On se perk... vinkumista joka asiasta. - todella todella
hgyvf kirjoitti:
on taas hienosti puhunut.
Jos ei sitä B:tä olisi niin sitten kysyttäisiin, että miksei ole. On se perk... vinkumista joka asiasta.todella vaikea käyttää, sullakin meni nimimerkki ja otsikko sekaisin
Ei munkaan kortin etupuolella ole kirjaimisia MTC1A1 ainoastaan kirjaimet ABC, miksi näin, vaikka saan ajaan myös noita mainitsemiani luokkia?
Joten samalla logiikalla voisi sen B:n pudottaa pois näkyviltä jos on väh C1/D1 - mahdotonta
siihen ryhmään kirjoitti:
Joka myös kertoo aina kuinkapaljon jokin on maksanut markoissa jokin päivä sitten, yms.
Nykyjään on käytössä uusi ajokorttimalli ja sen mukaan mennään... ja uuden mallin mukaan seim ABCDE kortti olis lähes mahdoton saada...ymmärtää että niitä vanhoja kortteja on käytössä pilvin pimein eli on syytä edelleen tietää ne vanhatkin merkinnät
- näin on
ammattikuski kirjoitti:
Se merkintä menee näin ajokortissa (vääntää rautalangasta) A BE C D E.
Ja tuo merkintä tarkoittaa ajo-oikeutta mp:lle, henk.autolle jarrulliselle vaunulle (yht.3,5tn), kuorma-autolle, bussille JA ajoneuvoyhdistelmälle (=rekka).
Mainitsemasi ajo-oikeuden merkintä on ajokortissa näin: A B C DE.
Huomaa välit.
Minulla on ajo-oikeus bussille ja bussin max. pituus on suomessa 15m (3 akselia) ja ei pätkääkään yli, ei siis kärryä.Pikku e oikeuttaa kuljettamaan yli 3,5 tonnin henkilöauto ja peräkärry yhdistelmää, ja yhdistelmä voi painaa vaikka reilu 5 tonnia niin tuo BE kortti käy.
Jos taas kortti on vain B, niin silloin yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 4250kg. - rosegarnet
ammattikuski kirjoitti:
Se merkintä menee näin ajokortissa (vääntää rautalangasta) A BE C D E.
Ja tuo merkintä tarkoittaa ajo-oikeutta mp:lle, henk.autolle jarrulliselle vaunulle (yht.3,5tn), kuorma-autolle, bussille JA ajoneuvoyhdistelmälle (=rekka).
Mainitsemasi ajo-oikeuden merkintä on ajokortissa näin: A B C DE.
Huomaa välit.
Minulla on ajo-oikeus bussille ja bussin max. pituus on suomessa 15m (3 akselia) ja ei pätkääkään yli, ei siis kärryä.nivelbussi, 18m, ei ole niin pitkä aika kun sellaista ajelin, siinä on 3 akselia...
- Ammattukuski
näin on kirjoitti:
Pikku e oikeuttaa kuljettamaan yli 3,5 tonnin henkilöauto ja peräkärry yhdistelmää, ja yhdistelmä voi painaa vaikka reilu 5 tonnia niin tuo BE kortti käy.
Jos taas kortti on vain B, niin silloin yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 4250kg.Be-luokan ajokortin painoraja on ehdottomasti se 3,5tonnia ei yli.....koska C-luokan kortilla saa ajaa kuorma-autoa jonka kokonaispaino ylittää sen 3,5 tonnia.
Rautalangasta: B-kortti on henkilöautolle ja Be-kortti on henkilöauto-jarrullinen peräkärry jonka max. kokonaispaino EI YLITÄ 3,5 tonnia.
Ja bussin kokonaispituus saa olla ILMAN niveltä 15m, ja nivelellä muistaakseni se 18m.
Niin, ja harva tietää että henkilö-auton max. pituus on 6m. - koko juttu
Ammattukuski kirjoitti:
Be-luokan ajokortin painoraja on ehdottomasti se 3,5tonnia ei yli.....koska C-luokan kortilla saa ajaa kuorma-autoa jonka kokonaispaino ylittää sen 3,5 tonnia.
Rautalangasta: B-kortti on henkilöautolle ja Be-kortti on henkilöauto-jarrullinen peräkärry jonka max. kokonaispaino EI YLITÄ 3,5 tonnia.
Ja bussin kokonaispituus saa olla ILMAN niveltä 15m, ja nivelellä muistaakseni se 18m.
Niin, ja harva tietää että henkilö-auton max. pituus on 6m.Täyttä potaskaa tuo yllä mainittu juttu.
Lienee tosin pelkkä provo. - ajaa rekkaa
ammattikuski kirjoitti:
Se merkintä menee näin ajokortissa (vääntää rautalangasta) A BE C D E.
Ja tuo merkintä tarkoittaa ajo-oikeutta mp:lle, henk.autolle jarrulliselle vaunulle (yht.3,5tn), kuorma-autolle, bussille JA ajoneuvoyhdistelmälle (=rekka).
Mainitsemasi ajo-oikeuden merkintä on ajokortissa näin: A B C DE.
Huomaa välit.
Minulla on ajo-oikeus bussille ja bussin max. pituus on suomessa 15m (3 akselia) ja ei pätkääkään yli, ei siis kärryä.saahan sitä rekkaa (ajoneuvoyhdistelmää) ajaa pelkällä B-kortilla.
- selvää
koko juttu kirjoitti:
Täyttä potaskaa tuo yllä mainittu juttu.
Lienee tosin pelkkä provo....ennenkuin suusi aukaiset.
- sitten
selvää kirjoitti:
...ennenkuin suusi aukaiset.
BE ajokortin painoraja määräytyy vetoauton perusteella. Siihen vaikuttaa sallittu maksimi vetomassa. Vetoauto max. 3500kg sallittu perävaunumassa.
B kortilla päästään max. 3500kg 750kg perävaunu = 4250kg.
Bussin kokonaismitta on 14,5m ja nivelbussin 18m
Muun moottorikäyttöisen ajoneuvon pituus on 12m, myös henkilöauton.
(sekoitat varmaan lauttamaksuihin) - näin on
Ammattukuski kirjoitti:
Be-luokan ajokortin painoraja on ehdottomasti se 3,5tonnia ei yli.....koska C-luokan kortilla saa ajaa kuorma-autoa jonka kokonaispaino ylittää sen 3,5 tonnia.
Rautalangasta: B-kortti on henkilöautolle ja Be-kortti on henkilöauto-jarrullinen peräkärry jonka max. kokonaispaino EI YLITÄ 3,5 tonnia.
Ja bussin kokonaispituus saa olla ILMAN niveltä 15m, ja nivelellä muistaakseni se 18m.
Niin, ja harva tietää että henkilö-auton max. pituus on 6m."ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ
B-LUOKAN AJOKORTTI:
1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 750 = 4250 kg.
2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:
1. Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
2. Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg. " (http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Ajokortit/Ajokorttiluokat.htm)
Eli, tarkoittaa että BE kortti käy mm. seuraaviin:
1. Auton omamassa 1400kg 2000kg kokonaismassainen perävaunu.
2. Auton omamassa 2200kg perävaunun kytkentämassa 1500kg
3. Auton kokonaismassa 2600kg perävaunun kytkentämassa 2500 kg
B kortti taas riittää mm. seuraaviin:
1. Auton kokonaismassa 2600kg perävaunun kytkentämassa 1000kg
2. Auton omamassa 1400kg perävaunun kokonaismassa 1300kg
ps. huomasin että olet vaihtanut nimimerkiksesi "Ammattukuski", mikä on fiksua koska AMMATTIKUSKIT tietävät säädökset, toisin kuin kaltaisesi pöytälaatikkokuskit. - näin on
näin on kirjoitti:
"ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ
B-LUOKAN AJOKORTTI:
1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 750 = 4250 kg.
2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:
1. Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
2. Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg. " (http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Ajokortit/Ajokorttiluokat.htm)
Eli, tarkoittaa että BE kortti käy mm. seuraaviin:
1. Auton omamassa 1400kg 2000kg kokonaismassainen perävaunu.
2. Auton omamassa 2200kg perävaunun kytkentämassa 1500kg
3. Auton kokonaismassa 2600kg perävaunun kytkentämassa 2500 kg
B kortti taas riittää mm. seuraaviin:
1. Auton kokonaismassa 2600kg perävaunun kytkentämassa 1000kg
2. Auton omamassa 1400kg perävaunun kokonaismassa 1300kg
ps. huomasin että olet vaihtanut nimimerkiksesi "Ammattukuski", mikä on fiksua koska AMMATTIKUSKIT tietävät säädökset, toisin kuin kaltaisesi pöytälaatikkokuskit.Pujahti näppihäriö tähän:
"1. Auton kokonaismassa 2600kg perävaunun kytkentämassa 1000kg"
Eli näppihäriökorjattuna:
1. Auton kokonaismassa 2500kg perävaunun kytkentämassa 1000kg - näin on
näin on kirjoitti:
"ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ
B-LUOKAN AJOKORTTI:
1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 750 = 4250 kg.
2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:
1. Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
2. Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg. " (http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Ajokortit/Ajokorttiluokat.htm)
Eli, tarkoittaa että BE kortti käy mm. seuraaviin:
1. Auton omamassa 1400kg 2000kg kokonaismassainen perävaunu.
2. Auton omamassa 2200kg perävaunun kytkentämassa 1500kg
3. Auton kokonaismassa 2600kg perävaunun kytkentämassa 2500 kg
B kortti taas riittää mm. seuraaviin:
1. Auton kokonaismassa 2600kg perävaunun kytkentämassa 1000kg
2. Auton omamassa 1400kg perävaunun kokonaismassa 1300kg
ps. huomasin että olet vaihtanut nimimerkiksesi "Ammattukuski", mikä on fiksua koska AMMATTIKUSKIT tietävät säädökset, toisin kuin kaltaisesi pöytälaatikkokuskit.Pujahti näppihäriö tähän:
"1. Auton kokonaismassa 2600kg perävaunun kytkentämassa 1000kg"
Eli näppihäriökorjattuna:
1. Auton kokonaismassa 2500kg perävaunun kokonaismassa 1000kg - F. Inlex
Ammattukuski kirjoitti:
Be-luokan ajokortin painoraja on ehdottomasti se 3,5tonnia ei yli.....koska C-luokan kortilla saa ajaa kuorma-autoa jonka kokonaispaino ylittää sen 3,5 tonnia.
Rautalangasta: B-kortti on henkilöautolle ja Be-kortti on henkilöauto-jarrullinen peräkärry jonka max. kokonaispaino EI YLITÄ 3,5 tonnia.
Ja bussin kokonaispituus saa olla ILMAN niveltä 15m, ja nivelellä muistaakseni se 18m.
Niin, ja harva tietää että henkilö-auton max. pituus on 6m.Linja-auton pituus 13,5m, kolmiakselisena kuitenkin 15,0m ja nivelrakenteisena 18,75m. Massat: kaksiakselinen max 18 t, kolmiakselisena 26t, kolmiakselisena nivellinja-auto 28t.
Henkilöauto: pituus max 12m, leveys 2,5m ja massa max 38 000kg. Siis aivan oikein 38 000kg. Henkilöauton massaa ei ole rajoitettu ajoneuvoluokkana.
C-kortti ei ole mikään "kuorma-autokortti" vaan kaikkien yli 3500 kg painavien ajoneuvojen ajokortti. Linja-autoja toisin saa ajaa D- tai D1-kortilla, jotka vaaditaan myös niissä linja-autoissa, joiden massa on alle 3500kg. Ajokorttiluokan määrää linja-autoissa rekisteröidyt matkustajapaikat, ei auton massa.
Korttiluokkienkin selitys on hiukan hukassa, mutta kyseessähän on "ammattikuski". Nehän tietää ja osaa kaiken liikenteeseen liittyvän ja täysin oikein - tai sitten ei.
Hyvää päivän jatkoa vaan. - Pilkunnus**ja
F. Inlex kirjoitti:
Linja-auton pituus 13,5m, kolmiakselisena kuitenkin 15,0m ja nivelrakenteisena 18,75m. Massat: kaksiakselinen max 18 t, kolmiakselisena 26t, kolmiakselisena nivellinja-auto 28t.
Henkilöauto: pituus max 12m, leveys 2,5m ja massa max 38 000kg. Siis aivan oikein 38 000kg. Henkilöauton massaa ei ole rajoitettu ajoneuvoluokkana.
C-kortti ei ole mikään "kuorma-autokortti" vaan kaikkien yli 3500 kg painavien ajoneuvojen ajokortti. Linja-autoja toisin saa ajaa D- tai D1-kortilla, jotka vaaditaan myös niissä linja-autoissa, joiden massa on alle 3500kg. Ajokorttiluokan määrää linja-autoissa rekisteröidyt matkustajapaikat, ei auton massa.
Korttiluokkienkin selitys on hiukan hukassa, mutta kyseessähän on "ammattikuski". Nehän tietää ja osaa kaiken liikenteeseen liittyvän ja täysin oikein - tai sitten ei.
Hyvää päivän jatkoa vaan.Henkilöauto kaipaa varmaan viisi akselia, jotta pääsee 38 tonniin.
Ei varmaan kuulu enää M1 luokkaan, jos massa on yli 3,5 tonnia.
Henkilöauton korkeus on kaiketi rajoitettu 4,2 metriin. - F.Inlex
Pilkunnus**ja kirjoitti:
Henkilöauto kaipaa varmaan viisi akselia, jotta pääsee 38 tonniin.
Ei varmaan kuulu enää M1 luokkaan, jos massa on yli 3,5 tonnia.
Henkilöauton korkeus on kaiketi rajoitettu 4,2 metriin.Henkilöauto on aina M1-luokan ajoneuvo välittämättä kokonaismassasta. Akseleiden lukumäärä rajoittaa kokonaismassan kuten kaikissa ajoneuvoluokissa.
Ja kaikkien ajoneuvoluokkien suurin sallittu korkeus on tuo mainittu 4,2 metriä. - tyttökuski
ei voi olla noin kirjoitti:
Jos kortissasi nykyjään lukisi ABCDE meinaisi se että saa ajaa moottoripyörää, henkilöautoa, kuormuria, sekä linja-autoa peräkärryllä
jos taas kortissasi lukisi ABECD meinaisi se että saat ajaa moottoripyörää, henkilöautoa peräkärryn kanssa kuormuria ja linja-autoa.
Äläkä vaan rupea sössöttämään että ennen ne on merkattu, nyt eletään vuotta 2009, tuha enää nykyjään muistella vanhoja merkkaustapoja tai markkoja, kuten moni täällä tekee...BE C D , A:ta en enää saanut, enkä sitä tarvitse...
- myöskin
tyttökuski kirjoitti:
BE C D , A:ta en enää saanut, enkä sitä tarvitse...
A1BEC1EC-kortti
Eli ekaksi oli inssi henkilöautolla, sitten myöhemmin kuormurilla, ja sen jälkeen pakun näkösellä kuormurilla, ja kärrillä, ja lopuksi skootterilla (100cc kevari) ja siksi tuli A1 eikä A, koska saadakseen "pikku aan" pitää olla pyörässä vähintään 120cc, eli 125 kevarilla ois saanut heti pikku aan.
- Uittu-Antero
Mikä sitten on korkein luokka?
Viimeisenä ajokortissa lukeva, eli A BE CE DE ajokortissa DE eli perävaunullisella linja-autolla?- Näsävee
Ajoneuvoluokkia ovat esim. M, N ja O luokan ajoneuvot.
Ajoneuvoyhdistelmä ei ole mikään ajoneuvoluokka. - Putki Notkonen
Jos ajattelet korkeinta luokkaa ajo-oikeuden kannalta vastaus löytyy Ajokorttiasetuksen 30 § (19.12.1997/1243)
"Ajo-oikeuden voimassa pysyttämiseksi ja ulkomaisen ajokortin vaihtamiseksi suoritettava kuljettajantutkinto tai ajokoe
Poliisin tieliikennelain 74 §:n nojalla määräämän tai ulkomaisen ajokortin vaihtamiseksi suoritettavan kuljettajantutkinnon ajokoe tai tämän asetuksen 12 §:n 5 momentissa tarkoitettu ajokoe suoritetaan sillä ajoneuvolla tai ajoneuvoyhdistelmällä, jonka ajo-oikeus on laajin ajo-oikeuden haltijan ajo-oikeuksista tai jonka ajo-oikeuden hän haluaa säilyttää. Jos ajo-oikeuden haltijalla on linja-auton ja CE-luokan ajoneuvoyhdistelmän ajo-oikeus, «ajokoe» suoritetaan CE-luokan ajoneuvoyhdistelmällä ajo-oikeuden säilyttämiseksi ennallaan. Jos ajo-oikeuden haltijalla on sekä auton että moottoripyörän ajo-oikeus, «ajokoe» suoritetaan erikseen moottoripyörällä ulkomaista ajokorttia vaihdettaessa ja muutoin vain, jos poliisi erityisestä syystä niin määrää. Lyhytaikaisen ajo-oikeuden saamiseksi uudelleen tieliikennelain 72 §:n 2 momentissa tarkoitetusta syystä saadaan kuljettajantutkinnon «ajokoe» kuitenkin suorittaa B-luokan ajoneuvolla ajo-oikeuden haltijan ajo-oikeudesta riippumatta."
Eli tiivistetysti: CE-luokka on korkeampi kuin D tai DE. Tätä poikkeusta lukuunottamatta viimeinen "ajo-oikeusrimpsun" merkki kertoo ajoneuvon tai yhdistelmän, jolla ajo-oikeutta säilyttävä tutkinto suoritetaan. Näin on ilmeisesti myös silloin kun kortissa on esim. merkinnät C1E C ja/tai D1E D koska tästä ei erikseen mitään ole säädetty.
- : )
Hän EI kysynyt mikä on korkein ajokorttiluokka, joka voi olla olemassa, vaan että mitä tarkoittaa, jos pitää suorittaa koe korkeimmalla luokalla.
Eli se meinaa sitä että koe tehdään ajokortiln etupuolelle merkattuun korkeimpaan ajoneuvoluokkaan kuuluvalla ajoneuvolla (oikeanpuoleisimmat kirjaimet)- joku tolkullinen
sekaantui tähän.:)
- k a i k ki
j o s
Kirjoittanut: k a i k ki / 3.6.09 / klo 21:02 luokat(ABECEDE) aikoo uusia vaikka rattien seurauksena, tutkinto pitää suorittaa CE-luokan yhdistelmällä... - .ny.
k a i k ki kirjoitti:
j o s
Kirjoittanut: k a i k ki / 3.6.09 / klo 21:02 luokat(ABECEDE) aikoo uusia vaikka rattien seurauksena, tutkinto pitää suorittaa CE-luokan yhdistelmällä...Peijooni. Et CE on ns. korkein ajoneuvoluokka! Esim. DE yhdistelmä voi olla 18.75 pitkä jonkun orkesterikärryn kanssa. CE-yhdistelmä normaalisti voi olla 25.25m. Ja erikoiskuljetuksissa vaikka kuinka saatanan pitkä kuhan lupia ja varoitusautoja sekä poliiseja on riittävästi...
- Ei todellakaan
k a i k ki kirjoitti:
j o s
Kirjoittanut: k a i k ki / 3.6.09 / klo 21:02 luokat(ABECEDE) aikoo uusia vaikka rattien seurauksena, tutkinto pitää suorittaa CE-luokan yhdistelmällä...Koska jos on ABECEDE kortit, niin silloinhan tuskin on lyhytaikainen kortti, ja tutkinto ei voi mennä uusiksi.
Ja huomaa että DE-korttia ei suomissa juuri tarvitse, koska ei noi täällä hervinaiset "nivelbussit" sitä vaadi... - Näsävee
Ei todellakaan kirjoitti:
Koska jos on ABECEDE kortit, niin silloinhan tuskin on lyhytaikainen kortti, ja tutkinto ei voi mennä uusiksi.
Ja huomaa että DE-korttia ei suomissa juuri tarvitse, koska ei noi täällä hervinaiset "nivelbussit" sitä vaadi...Kuljettajalla on ikää 18v. Hänellä on lyhytaikainen ajokortti ABCE. Kahden rikkeen jälkeen kortti otettiin pois ja uuden kuljettajan määräysten mukaan kuljettaja joutui uuteen kuljettajatutkintoon. Tämä suoritettiin B ajokorttiluokan ajoneuvolla.
- Pekka Peitsi
Näsävee kirjoitti:
Kuljettajalla on ikää 18v. Hänellä on lyhytaikainen ajokortti ABCE. Kahden rikkeen jälkeen kortti otettiin pois ja uuden kuljettajan määräysten mukaan kuljettaja joutui uuteen kuljettajatutkintoon. Tämä suoritettiin B ajokorttiluokan ajoneuvolla.
Jos kortti on voimassaoleva ( ajallisesti ) niin ajokoe on B.
Jos kortti on vanhentunut ( ajallisesti ) niin ajokoe on CE. - todella pahasti
Näsävee kirjoitti:
Kuljettajalla on ikää 18v. Hänellä on lyhytaikainen ajokortti ABCE. Kahden rikkeen jälkeen kortti otettiin pois ja uuden kuljettajan määräysten mukaan kuljettaja joutui uuteen kuljettajatutkintoon. Tämä suoritettiin B ajokorttiluokan ajoneuvolla.
vai että ABCE kortti.
Ei taida onnistua saamaan semmosta korttia ollenkaan. olisikohan kortti kuitenkin ABECE
Ja sitäpaitsi, on aika etätodennäköistä että jos olisi ABECEDE kortti, että se olisi "lyhytaikainen" - Näsävee
todella pahasti kirjoitti:
vai että ABCE kortti.
Ei taida onnistua saamaan semmosta korttia ollenkaan. olisikohan kortti kuitenkin ABECE
Ja sitäpaitsi, on aika etätodennäköistä että jos olisi ABECEDE kortti, että se olisi "lyhytaikainen"Juu paskaa puhuin sen kortin osalta. Se kortti tosiaankin on ABECE, eikä ABCE.
Mitä tulee ABECE kortin suorittamiseen, niin kaikkihan sen tietää, että kyseisen kortin voi suorittaa 18 v. Eiköhän siinä iässä joka kuskilla ole vielä lyhytaikainen ajokortti. - ei, ei ei
Näsävee kirjoitti:
Juu paskaa puhuin sen kortin osalta. Se kortti tosiaankin on ABECE, eikä ABCE.
Mitä tulee ABECE kortin suorittamiseen, niin kaikkihan sen tietää, että kyseisen kortin voi suorittaa 18 v. Eiköhän siinä iässä joka kuskilla ole vielä lyhytaikainen ajokortti.Kotin suorittamisee ei riitä 18v ikä, eikä lyhytaikainen kortti :)
- Näsävee
ei, ei ei kirjoitti:
Kotin suorittamisee ei riitä 18v ikä, eikä lyhytaikainen kortti :)
Varmaan ovat myöntäneet sitten CE ajoluvan väärin perustein.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845 - että sen
Näsävee kirjoitti:
Varmaan ovat myöntäneet sitten CE ajoluvan väärin perustein.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845CE-luokan kortin saa 18 vuotiaana yhtä usein kun saa opetusluvan BE-luokkaan
Kumpikin lain kannalta "mahdollista" - lukemaan
Opetelkaa lukemaan perkele
Annettu Helsingissä 28 päivänä elokuuta 2008
Valtioneuvoston asetus
ajokorttiasetuksen muuttamisesta
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty liikenne- ja viestintäministeriön esittelystä,
muutetaan 7 päivänä syyskuuta 1990 annetun ajokorttiasetuksen (845/1990) 6 ja 7 §, 8 §:n 3 momentti, 10 §, 19 §:n 2―4 momentti, 20 §:n 1 ja 3 momentti, 21 §:n 2 ja 6 momentti, 23 §:n otsikko sekä 2 ja 4 momentti, 26 §:n 1 momentti, 28 §:n 1, 4, 5, 7 ja 8 momentti, 29 §:n 1 momentti, 33 §:n 2 momentti, 39 a §:n 1 momentti, 39 b §:n 1 momentti ja 3 momentin 1 kohta, 40 §:n 1 ja 2 momentti, 41 § ja 47 §:n 2 momentti,
sellaisina kuin niistä ovat 6 ja 10 § asetuksessa 1168/1999, 7 § asetuksessa 1243/1997, mainitussa asetuksessa 1168/1999 sekä asetuksessa 882/2004, 8 §:n 3 momentti mainitussa asetuksessa 1243/1997, 21 §:n 2 momentti, 23 §:n otsikko sekä 2 ja 4 momentti, 28 §:n 1, 4 ja 7 momentti, 29 §:n 1 momentti ja 33 §:n 2 momentti mainitussa asetuksessa 1243/1997, 19 §:n 2―4 momentti ja 26 §:n 1 momentti asetuksessa 814/2003, 20 §:n 1 momentti asetuksessa 806/2002, 20 §:n 3 momentti asetuksessa 778/2007, 28 §:n 5 ja 8 momentti asetuksessa 2/1996, 39 a §:n 1 momentti sekä 39 b §:n 1 momentti ja 3 momentin 1 kohta sekä 47 §:n 2 momentti asetuksessa 570/2002, 40 §:n 1 ja 2 momentti asetuksessa 264/2003 sekä 41 § mainituissa asetuksissa 570/2002 ja 882/2004, sekä
lisätään 2 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi mainitussa asetuksessa 2/1996 ja asetuksessa 720/1998, uusi 4 ja 5 momentti, 28 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi mainituissa asetuksissa 2/1996 ja 1243/1997, uusi 9 momentti sekä asetukseen uusi 39 c § seuraavasti: - Näsävee
lukemaan kirjoitti:
Opetelkaa lukemaan perkele
Annettu Helsingissä 28 päivänä elokuuta 2008
Valtioneuvoston asetus
ajokorttiasetuksen muuttamisesta
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty liikenne- ja viestintäministeriön esittelystä,
muutetaan 7 päivänä syyskuuta 1990 annetun ajokorttiasetuksen (845/1990) 6 ja 7 §, 8 §:n 3 momentti, 10 §, 19 §:n 2―4 momentti, 20 §:n 1 ja 3 momentti, 21 §:n 2 ja 6 momentti, 23 §:n otsikko sekä 2 ja 4 momentti, 26 §:n 1 momentti, 28 §:n 1, 4, 5, 7 ja 8 momentti, 29 §:n 1 momentti, 33 §:n 2 momentti, 39 a §:n 1 momentti, 39 b §:n 1 momentti ja 3 momentin 1 kohta, 40 §:n 1 ja 2 momentti, 41 § ja 47 §:n 2 momentti,
sellaisina kuin niistä ovat 6 ja 10 § asetuksessa 1168/1999, 7 § asetuksessa 1243/1997, mainitussa asetuksessa 1168/1999 sekä asetuksessa 882/2004, 8 §:n 3 momentti mainitussa asetuksessa 1243/1997, 21 §:n 2 momentti, 23 §:n otsikko sekä 2 ja 4 momentti, 28 §:n 1, 4 ja 7 momentti, 29 §:n 1 momentti ja 33 §:n 2 momentti mainitussa asetuksessa 1243/1997, 19 §:n 2―4 momentti ja 26 §:n 1 momentti asetuksessa 814/2003, 20 §:n 1 momentti asetuksessa 806/2002, 20 §:n 3 momentti asetuksessa 778/2007, 28 §:n 5 ja 8 momentti asetuksessa 2/1996, 39 a §:n 1 momentti sekä 39 b §:n 1 momentti ja 3 momentin 1 kohta sekä 47 §:n 2 momentti asetuksessa 570/2002, 40 §:n 1 ja 2 momentti asetuksessa 264/2003 sekä 41 § mainituissa asetuksissa 570/2002 ja 882/2004, sekä
lisätään 2 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi mainitussa asetuksessa 2/1996 ja asetuksessa 720/1998, uusi 4 ja 5 momentti, 28 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi mainituissa asetuksissa 2/1996 ja 1243/1997, uusi 9 momentti sekä asetukseen uusi 39 c § seuraavasti:Miksi sinä noita ammattipätevyyskoulutuksen pykäliä tuputat? Eihän niistä ollut edes kyse.
- ammattidirektiivistä
Näsävee kirjoitti:
Miksi sinä noita ammattipätevyyskoulutuksen pykäliä tuputat? Eihän niistä ollut edes kyse.
Eipä tuossa ollut muuta kuin ajokorttiasetus, jotta voidaan todeta että 18v voisaada DE kortin, ei siinä ollut mainintaa siitä kuinka pitkää linjaa hän saa ajaa
- tosi paljon helpommin
Tuon ABECEDE kortin saaminen
Eihän se vaatinut mitään muutakuin inssin C:luokan ajoneuvolla (joilloin sai myös B:n ja A:n) sekä inssin linja-autolla (jolloin sai D:n) ja inssin rekalla, jolloin sai BE:n CE:n ja DE:n- Anonyymi
Ajoin aikanaan kokeen moottoripyörällä josta A sitten luokat BC kuorma-autolla ja luokka D linja-autolla 6kk kurssi sekä viimeisenä E rekalla 6kk kurssi. Tuloksena tämä ABE CE DE kortti.
- Kapteeni. S.Potkuri
mitäs sillä saa ajaa??? Lastenvaunojako?????
- ei mitenkään.
Saadakseen lentoluvan ei tarvitse "autokorttina" olla muutakuin T-kortti, koska ajattaessa lentokonetta maan pinnalla, tarvitsee vähintää traktorin ajo-oikeuden, paitsi jos ajaa suljetulla alueella, niin silloin ei sitäkään...
- Lentävä traktori
ei mitenkään. kirjoitti:
Saadakseen lentoluvan ei tarvitse "autokorttina" olla muutakuin T-kortti, koska ajattaessa lentokonetta maan pinnalla, tarvitsee vähintää traktorin ajo-oikeuden, paitsi jos ajaa suljetulla alueella, niin silloin ei sitäkään...
Niin, useinhan ne lentokoneet rekisteröidään myös traktoriksi ja lentokentätkin on määritelty tieksi.
- Näin juuri
ks. otsikko
- Anonyymi
On taas Pyhänet valokuitu neste töissä väärät sisään meno tilaus Kärsämäki.
Seksin käyttöAjokortit C/D luokka, tiedossa.
Passi liittäminen, C/D luokka, tankkaus totuus näyttö heitä itse rintaliivit Pius ja rintoihin en koske seksin aikana.
Nojailu jatkot yleiset poliisin luvalla tanssit.ym.
Ikkuna auki viina paukku kirkas magneetti pakkohanu toteutus.
Suomi
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397860Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412029Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251970- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822