Lto----> järkevät etenemisvaihtoehdot?

etukäteispohdintaa

Mietin tässä sellaista, että jos pääsisin nyt opiskelemaan lastentarhanopettajaksi, ja jos jossain vaiheessa kävisi niin että haluaisinkin tehdä toisenlaista työtä, niin minkälaisia mahdollisuuksia mulla olisi? Jos vaikka huomaisin valmistuttuani, että haluaisinkin toimia esimerkiksi luokanopettajana, aineenopettajana tai muuna vastaavana, miten vaikeaa tuosta lto:n koulutuksesta olisi päästä noihin tavoitteisiin?
Mietin tässä vaan etukäteen kaikkea mahdollista, kiinnostaa tietää vähän laajemminkin että minkälaisia järkeviä etenemismahdollisuuksia tuosta voisi olla....

10

926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merilngerog

      Kyllähän tuosta etenemismahdollisuuksia löytyy. Esimerkiksi voit hakeutua varhaiskasvatuksen maisteriohjelmaan ja suuntautua vaikka hallinnon puolelle. Tuo pomppaaminen luokanopettajaksi menee siten, että haet opiskelemaan luokanopettajaksi, opinnot vievät sitten 2-3 vuotta.

    • juurikinniin

      niin siis luokanopettajaksi ja lastentarhanopettajaksi lukevat lukevat aika paljon samoja kursseja, joten saat sitten hyväksiluettua aika paljon jos todella haluat luokanopettajaksi myöhemmin.. ja tiedekunnan sisällä voi käsittääkseni ottaa aika vapaasti niitä kursseja ainaski (eli tässä tapauksessa lo-kursseja).. jos en nyt ole väärin ymmärtänyt

      • etukäteispohdintaa

        Kiitoksia! Onko luokanopettaja ainoa järkevä etenemisvaihtoehto? Sen tiedän, että esimerkiksi aineenopettajaksi siirtyminen lto:sta onkin varmaan työläämpää? vai pystyisikö lto-opinnoissa lukemaan sivuaineena esimerkiksi englantia sen vertaa että se antaisi jotain pohjaa? Jyväskylän yliopistosta on kyse.

        Nuo kaikki on kuitenkin vaan esimerkkejä millä yritän kartoittaa vähän eri mahdollisuuksia.


      • etukäteispohdintaa
        etukäteispohdintaa kirjoitti:

        Kiitoksia! Onko luokanopettaja ainoa järkevä etenemisvaihtoehto? Sen tiedän, että esimerkiksi aineenopettajaksi siirtyminen lto:sta onkin varmaan työläämpää? vai pystyisikö lto-opinnoissa lukemaan sivuaineena esimerkiksi englantia sen vertaa että se antaisi jotain pohjaa? Jyväskylän yliopistosta on kyse.

        Nuo kaikki on kuitenkin vaan esimerkkejä millä yritän kartoittaa vähän eri mahdollisuuksia.

        jos suoritan opettajan pedagogiset opinnot lto-opintojen lisäksi, niin millaisia työmahdollisuuksia tuo käytännössä tarkoittaisi?


      • juurikinniin
        etukäteispohdintaa kirjoitti:

        Kiitoksia! Onko luokanopettaja ainoa järkevä etenemisvaihtoehto? Sen tiedän, että esimerkiksi aineenopettajaksi siirtyminen lto:sta onkin varmaan työläämpää? vai pystyisikö lto-opinnoissa lukemaan sivuaineena esimerkiksi englantia sen vertaa että se antaisi jotain pohjaa? Jyväskylän yliopistosta on kyse.

        Nuo kaikki on kuitenkin vaan esimerkkejä millä yritän kartoittaa vähän eri mahdollisuuksia.

        luokanopen opinnoissahan luetaan syventävät opinnot (60op?) jos halutaan esim. matikan aineenopettajaksi, joten eiköhän se siinä luokanopen opintojen ohessa luulisi onnistuvan.. en tosta enkun open jutusta tiedä kun enkkua opettaa kai yleensä ihan humanistisesta tiedekunnasta englannin opettajaksi lukevat.. mut esim. matikka on kaiketi yks varma aine johon luokanopettaja voi lukea, sit kai voi myös ihan rehtoriks ja opinto-ohjausta ja silleen.. Mut yleisesti siis aineita opiskellaan silleen miten oma tiedekunta tarjoaa ja ehkä siinä on mahdollisuuksien mukaan yhteydessä aineenopettajan "oman aineen" tiedekunta.. mutta jos joku valistuneempi tietää asiasta niin estraadi on avoin :D

        mut tuolla jyväskylän yliopiston sivuilla ei pääse kattomaan noita opinto-oppaita ilman kirjautumista, mut täs on tampereen yliopistolta http://www.uta.fi/opiskelu/opinto-oppaat/#kasv niin näät vähän millanen ylipäätään on varhaiskasvatuksen tutkintorakenne, niin näät ainaki, että samoja kursseja käyt kun luokanopettajaksi lukevat.. on tossa kai jotain aineenopettajaopinnoistaki erikseen laitettu mut en tiiä varhaiskasvatuksen osalta miten hankalasti sun pitäis sumplia et saisit luettuu aineenopettajaksikin. Varmaa on että saattaa joutua lukemaan enemmän ainakin mitä yleensä lto-koulutusohjelmassa :D Sit voit, jos haluat, nii soittaa ihan jyväskylän yliopistolle kasvatustieteiden tiedekuntaan ja kysyä suoraan.. kaiketi ne osaa sieltä jotain sanoa :)


      • juurikinniin
        etukäteispohdintaa kirjoitti:

        jos suoritan opettajan pedagogiset opinnot lto-opintojen lisäksi, niin millaisia työmahdollisuuksia tuo käytännössä tarkoittaisi?

        opettajan pedagogiset opinnot luetaan aina opetettavan aineen lisäksi, esim. jos luet enkun opeksi humanistisessa tiedekunnassa, niin luet myös opettajan pedagogiset opinnot. Niistä on siis hyötyä monessakin aineenopettaja-jutussa


      • vähäseeeeeeeeen
        juurikinniin kirjoitti:

        luokanopen opinnoissahan luetaan syventävät opinnot (60op?) jos halutaan esim. matikan aineenopettajaksi, joten eiköhän se siinä luokanopen opintojen ohessa luulisi onnistuvan.. en tosta enkun open jutusta tiedä kun enkkua opettaa kai yleensä ihan humanistisesta tiedekunnasta englannin opettajaksi lukevat.. mut esim. matikka on kaiketi yks varma aine johon luokanopettaja voi lukea, sit kai voi myös ihan rehtoriks ja opinto-ohjausta ja silleen.. Mut yleisesti siis aineita opiskellaan silleen miten oma tiedekunta tarjoaa ja ehkä siinä on mahdollisuuksien mukaan yhteydessä aineenopettajan "oman aineen" tiedekunta.. mutta jos joku valistuneempi tietää asiasta niin estraadi on avoin :D

        mut tuolla jyväskylän yliopiston sivuilla ei pääse kattomaan noita opinto-oppaita ilman kirjautumista, mut täs on tampereen yliopistolta http://www.uta.fi/opiskelu/opinto-oppaat/#kasv niin näät vähän millanen ylipäätään on varhaiskasvatuksen tutkintorakenne, niin näät ainaki, että samoja kursseja käyt kun luokanopettajaksi lukevat.. on tossa kai jotain aineenopettajaopinnoistaki erikseen laitettu mut en tiiä varhaiskasvatuksen osalta miten hankalasti sun pitäis sumplia et saisit luettuu aineenopettajaksikin. Varmaa on että saattaa joutua lukemaan enemmän ainakin mitä yleensä lto-koulutusohjelmassa :D Sit voit, jos haluat, nii soittaa ihan jyväskylän yliopistolle kasvatustieteiden tiedekuntaan ja kysyä suoraan.. kaiketi ne osaa sieltä jotain sanoa :)

        Siis luokanopettajan monialaisia opintoja (60op) ei voi lto-koulutuksessa lukea. Nuo antavat juurikin sen lo-pätevyyden. Aineenopettajaksi saat lto:sta tehdä töitä aikas paljon...

        Opettaja opinnot opiskellaan sitten aina jossain opettajankoulutusyksikössä, ei esim humanistisessa. Esim. enkun opettajaksi aikova lukee englannin filologiaa hum.tdk:ssa ja opettajan pedagogiset opinnot jossain okl:ssä.

        Ja on muitakin etenemisvaihtoehtoja kuin LO, esim. aiemmin joku puhui varhaiskasvatuksen maisteriohjelmasta ja se EI ole sama kuin luokanopettaja.


      • ........................
        vähäseeeeeeeeen kirjoitti:

        Siis luokanopettajan monialaisia opintoja (60op) ei voi lto-koulutuksessa lukea. Nuo antavat juurikin sen lo-pätevyyden. Aineenopettajaksi saat lto:sta tehdä töitä aikas paljon...

        Opettaja opinnot opiskellaan sitten aina jossain opettajankoulutusyksikössä, ei esim humanistisessa. Esim. enkun opettajaksi aikova lukee englannin filologiaa hum.tdk:ssa ja opettajan pedagogiset opinnot jossain okl:ssä.

        Ja on muitakin etenemisvaihtoehtoja kuin LO, esim. aiemmin joku puhui varhaiskasvatuksen maisteriohjelmasta ja se EI ole sama kuin luokanopettaja.

        ja okl:ssä ei voi vapaasti valita kursseja mitä lukee. Siellä on tietyille tutkinnoille omat kurssit, toki joitain yhteisiäkin. Mutta lastuksi opiskeleva ei voi vain lukea lo-opintoja ja hypätä sitten luokanopepuolelle.


      • etukäteispohdintaa
        ........................ kirjoitti:

        ja okl:ssä ei voi vapaasti valita kursseja mitä lukee. Siellä on tietyille tutkinnoille omat kurssit, toki joitain yhteisiäkin. Mutta lastuksi opiskeleva ei voi vain lukea lo-opintoja ja hypätä sitten luokanopepuolelle.

        Olen nyt hiukan sekaisin...

        "Siis luokanopettajan monialaisia opintoja (60op) ei voi lto-koulutuksessa lukea. Nuo antavat juurikin sen lo-pätevyyden. Aineenopettajaksi saat lto:sta tehdä töitä aikas paljon... "

        Onko nuo "luokanopettajan monialaiset opinnot" eri asia kuin opettajan pedagogiset opinnot? Ilmeisesti. Jyväskylän yliopiston sivuilla sanotaan, että opettajan pedagogiset opinnot voi maisterivaiheessa suorittaa, mikäli aloittaa niiden opinnot jo kandidaattivaiheessa (eli lto-koulutuksessa). Ja nuo opinnot eivät siis anna pätevyyttä lo:ksi? Jos olen oikeassa, niin olisi kiva jos saisin tarkennusta, että minkälaisiin töihin voi lto-hommien lisäksi päätyä jos on nuo pedagogiset opinnot suorittanut? Luokanopettajaksi mulla ei ainakaan tässä vaiheessa ole edes mitään hinkua.
        Ja yliopistolta toki suoraan saisi helpoiten vastauksen, mutta tosiaan, kun kyseessä nyt on lähinnä tällaista eri vaihtoehtojen pohdintaa, niin ei ole vielä niin kiirettä edes selvittää asiaa :) Kunhan kartoitan eri vaihtoehtoja. Ja enhän ole edes vielä sisällä koko yliopistossa! :D


      • .,.,.,.,.,
        etukäteispohdintaa kirjoitti:

        Olen nyt hiukan sekaisin...

        "Siis luokanopettajan monialaisia opintoja (60op) ei voi lto-koulutuksessa lukea. Nuo antavat juurikin sen lo-pätevyyden. Aineenopettajaksi saat lto:sta tehdä töitä aikas paljon... "

        Onko nuo "luokanopettajan monialaiset opinnot" eri asia kuin opettajan pedagogiset opinnot? Ilmeisesti. Jyväskylän yliopiston sivuilla sanotaan, että opettajan pedagogiset opinnot voi maisterivaiheessa suorittaa, mikäli aloittaa niiden opinnot jo kandidaattivaiheessa (eli lto-koulutuksessa). Ja nuo opinnot eivät siis anna pätevyyttä lo:ksi? Jos olen oikeassa, niin olisi kiva jos saisin tarkennusta, että minkälaisiin töihin voi lto-hommien lisäksi päätyä jos on nuo pedagogiset opinnot suorittanut? Luokanopettajaksi mulla ei ainakaan tässä vaiheessa ole edes mitään hinkua.
        Ja yliopistolta toki suoraan saisi helpoiten vastauksen, mutta tosiaan, kun kyseessä nyt on lähinnä tällaista eri vaihtoehtojen pohdintaa, niin ei ole vielä niin kiirettä edes selvittää asiaa :) Kunhan kartoitan eri vaihtoehtoja. Ja enhän ole edes vielä sisällä koko yliopistossa! :D

        LO:n monialaiset opinnot (60op) opiskelee vain luokanopettajan kelpoisuuden saavat. Opettajan pedagogiset opinnot ovat asia erikseen, kaikki opettajiksi aikovat lukevat ne. LTO:sta en le ihan varma... Ja nuo monialaiset opinnot ovat peruskoulussa opetettavia aineita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6019
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

      Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4015
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4003
    4. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3763
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2958
    6. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2547
    7. 33
      2329
    8. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      27
      2244
    9. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2131
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

      Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      449
      1844
    Aihe