Millä suojata uudet terassilaudat?

Snaut

Hei

Minulla on äskettäin valmistunut noin 25 m2 puurakenteinen terassi, joka ei siis ole katoksen alla, vaan ihan säiden armoilla ulkosalla.

Terassilaudat ovat Puukeskuksen ruskeata uritettua 28x120 mm AB-luokan terassilautaa. Milläköhän öljyllä tällainen lauta pitäisi suojata ja koska, ensi syksynäkö jo?

Nyt ne terassilaudat vaikuttavat siis olevan hyvinkin vettähylkiviä, mutta ilmeisesti ne olisi kuitenkin jossakin vaiheessa syytä sivellä jollakin öljymäisellä aineella. Itse olen ajatellut ihan sitä tavallista Tikkurilan Valtti väritöntä puuöljyä tai halvempia vastaavia, vaikkapa Teesin myymiä Bostikin tuotteita?

Olisiko jokin värillinen kalvoa muodostamaton öljy tuohon sopivampi?

6

6581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jari-22

      Me muutettiin perheen kanssa juuri uuteen asuntoon ja entiset asukkaat olivat laajentaneet takapihan terassia. Täysin sama juttu, kuin sinulla eli terassi on paljaan taivaan alla ja alkaa olla jo aika huonossa kunnossakin, kun ei ole aikaisemmin käsitelty minkäänlaisella puuöljyllä.

      Nyt olisi tarkoitus alkaa rakentamaan terassin päälle katosta, koska naapuri sanoi, että häntä harmittaa oma terassinsa joka talven jälkeen, kun katolta putoavat lumet sulavat suoraan terassin päällä. Kyllähän se kannattaa joka kesä käsitellä jollakin aineella jos et meinaa rakentaa sitten katosta.

      Meillä se on ainakin työn alla, koska en halua pilata hyvää ja kallista terassia.

      • jos kallista

        Jos haluaa käyttää kallista kyllästysainetta, niin silloin Tikkurilan Valtti puuöljy. Kustantaa noin 10e/0.9L.

        Samanlaista tavaraa saa Biltemasta Puuöljy nimellä ja maksaa 15e/4l. Siis valtaisa hintaero ja tavarassa ei tunnu olevan minkäänlaista eroa. Näitä halvempia puuöljyjä saa myös Honkkareista.

        Kannattaa käyttää väritöntä puuöljyä (molemmat yllämainitut ovat sellaisia). Nimittäin tuo väritönkin aine tummentaa ja palauttaa haalistuneen ruskean värin. Jos tavaraa sävyttää, niin kokemuksen mukaan lopputulos menee hyvin usein liian tummaksi, välistä liki mustaksi!


      • vielä!
        jos kallista kirjoitti:

        Jos haluaa käyttää kallista kyllästysainetta, niin silloin Tikkurilan Valtti puuöljy. Kustantaa noin 10e/0.9L.

        Samanlaista tavaraa saa Biltemasta Puuöljy nimellä ja maksaa 15e/4l. Siis valtaisa hintaero ja tavarassa ei tunnu olevan minkäänlaista eroa. Näitä halvempia puuöljyjä saa myös Honkkareista.

        Kannattaa käyttää väritöntä puuöljyä (molemmat yllämainitut ovat sellaisia). Nimittäin tuo väritönkin aine tummentaa ja palauttaa haalistuneen ruskean värin. Jos tavaraa sävyttää, niin kokemuksen mukaan lopputulos menee hyvin usein liian tummaksi, välistä liki mustaksi!

        Suositus on, että uusien lautojen annettaisiin ensiksi kunnolla kuivua ennen ensimmäistä käsittelyä. Eli öljyämisen voisi sitten tehdä vuoden kuluttua seuraavana kesänä.


      • 200m2 jo öljynnyt 2009

        siis itse olen käyttänyt valtti puuöljyä sävytettynä niin vihreänä kuin ruskeana.
        uutena ensin sävytettynä niin väri voimistuu ja säilyy pitempään kun varmaan menee paremmin puun sisälle kuin kolmesti jo värittömällä sivelty.
        ruskea menee vuodessa karuun kuntoon ilman lisä väriä.
        vihreästä vanhasta teranssista saa muuten ok ruskean kun vetää tuon sävytetyn siihen niskaan.


      • koe # 1: failed
        vielä! kirjoitti:

        Suositus on, että uusien lautojen annettaisiin ensiksi kunnolla kuivua ennen ensimmäistä käsittelyä. Eli öljyämisen voisi sitten tehdä vuoden kuluttua seuraavana kesänä.

        Tämä suositus jota rautakauppiaat mielellään viljelevät ei toimi ainakaan täällä Helsingissä. Tein pari vuotta sitten isohkon terassin 28x125 uritetusta ruskeasta terassilaudasta ja testasin asiaa sivelemällä vain toisen puolen samana kesänä ja toisen puolen seuraavana kesänä.

        Se puoli jonka sivelin vuotta myöhemmin on ehdottomasti huonompi puun pinnaltaan. Väriä saa kyllä helposti molempiin pintoihin mutta puun pinta on selvästi kärsineempi siinä osassa joka "kuivui" vuoden ennen käsittelyä.


    • nanse

      Mikä olis paras sivellin uritetulle terassi laudalle .vai luuttu ei jaksais kyykkiä pensselin kaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4809
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4383
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2851
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1921
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1665
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe