Sähköstartin asennus

miten?

Sähköstartin rojut sain purkaamoilta haalittua vanhaan 20hp 2-tahti jammuun. Nyt pitäis saada vielä rojut kiinni mottiin. Onko vaikea rasti? Eli starttimoottori, tasasuuntaaja, starttirele, solenoidi, virtalukko, starttipainike ja muutama kiinnitysrauta noille löytyy. Fyysinen kiinnitys ei ole ongelma.
Lähinnä nuo johdotukset miten mahtaa mennä? Ei oikein tiedä mistä päästä lähteä etenemään, mitä tulee minkäkin perään, mistä menee johdot mihinkin yms. Akku löytyy. Moottorissa on virran ulosotto josta on otettu virta kulkuvaloille. Eli neuvoja sähköpuoleen kiitos!

18

18189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmmn

      lähinnä kysymys kuuluu, että riittäkö se valon systeemi lataamaan akkua, vai pitääkö ja onko siellä jo valmiiksi latauspuola?

      • tarvii...

        Unohdetaan lataus. Eiköhän se riitä että 85Ah akun lataa peri kertaa kesässä maissa joten moottorin ei sitä tarvitse ladata.


      • kyllähän sillä
        tarvii... kirjoitti:

        Unohdetaan lataus. Eiköhän se riitä että 85Ah akun lataa peri kertaa kesässä maissa joten moottorin ei sitä tarvitse ladata.

        muutaman kerran starttaa ja sen akunhan voi tosiaankin ladata aina maissa ollessaan.


      • -akulla-
        kyllähän sillä kirjoitti:

        muutaman kerran starttaa ja sen akunhan voi tosiaankin ladata aina maissa ollessaan.

        Kunnossa oleva perämoottori lähtee käyntiin helposti. Normaali auton akku riittää kymmeniin jopa sataan starttiin. Jauhattamista se ei tietenkään kestä. Parikymppisessä perämoottorissa riittää starttiakuksi pienin mahdollinen akku.


    • tartti..

      Elikkäs oletetaan että sulla on startti, sodenoidi(sama asia kuin starttirele), virtalukko ja starttipainike paikoillaan. Muuten, miksi sulla on virtalukon lisäksi starttipainike?

      Eli tasasuuntaaja tulee moottorin virran ulosoton johtoihin ja - (voi olla myös kaksivaiheinen vaihtosähkö, jos on kolme johtoa ulosotossa)
      Tasurin miinus johonkin moottorin runkoon ja plus johto vaikka startin plus johtoon.

      Akulta plus johto solenoidille ja toisesta navasta edelleen startin plussaan ja akulta miinus moottorin runkoon.

      Akulta plus johto virtalukolle(voi olla ihan ohutta johtoa 1mm2) siitä eteenpäin starttipainikkeelle ja siitä eteenpäin solenoidille. Solenoidin toiseen napaan eli miinuksenn voit haarottaa moottorin sisältä jostain rungosta.

      Tällä kytkennällä tapahtuu seuraavaa:

      Käännetään virta-avainta on asentoon, virta kulkee virtalukon kautta starttipainikkeelle,
      painetaan starttinappia, virta kulkee solenoidille ja edelleen maihin --> Solenoidin kela vetää ja sulkee koskettimet jolloin akulta suoraan tuleva päävirta pääsee starttimoottorille ja "hups" kone starttaa...

      Kun starttinappi palautetaan nolla asentoon solenoidi päästää koskettimet ja päävirtapiiri katkeaa. Jos virtalukko on nolla asennossa ei starttinapista tietenkään tapahdu mitään, koska virta pysähtyy virtalukkoon.

      Sitten olisi hyvä tehdä sellainen esto, että kone ei voi startata jos vaihe on päällä.
      Se onnistuu asentamalla mikrokytkin moottorin sisälle johonkin vaihdevivuston osaan, joka ohjaa kytkintä. Virtalukolta ja starttinapilta tuleva plus johto viedään tämän mikrokytkimen kautta solenoidille.

      Päävirtakytkinkin voisi olla asiallinen...tietty myös DC-pistoke eli tupakansytytin on hyvä....ja kaikkea muuta kivaa.

      Eiköhän noilla onnistu

      • ohjeista.

        Kiitoksia! Hyvät ohjeet. Vielä jäi mietityttämään tuo kun sanoit että solenoidi ja starttirele on sama asia. Kuitenkin esim. tämän mukaan http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1996/C25ELRU/ELECTRICAL 2 (C25ER - EH)/parts.html Yamahassa on molemmat sekä starttirele että solenoidi. 11 6G1-81941-10-00 STARTER RELAY ja 22 689-86111-01-00 SOLENOID COIL. Mikä noiden ero sitten on ja mikä on molempien tehtävä?


      • solenoidi
        ohjeista. kirjoitti:

        Kiitoksia! Hyvät ohjeet. Vielä jäi mietityttämään tuo kun sanoit että solenoidi ja starttirele on sama asia. Kuitenkin esim. tämän mukaan http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1996/C25ELRU/ELECTRICAL 2 (C25ER - EH)/parts.html Yamahassa on molemmat sekä starttirele että solenoidi. 11 6G1-81941-10-00 STARTER RELAY ja 22 689-86111-01-00 SOLENOID COIL. Mikä noiden ero sitten on ja mikä on molempien tehtävä?

        Releen ja solenoidin periaatteellinen toimintatapa on tismalleen sama.

        Yleisesti puhutaan solenoidista silloin, kun se toimii starttimoottorin päävirtapiirin kytkimenä...esim autot, veneet yms. isoa virtaa vaativat kohteet.

        Rele nimikettä taas käytetään esim. auton vilkkureleet, lisävalojen releet ja eri moottorien ohjauksessa käytettävia releitä. Ne on yleensä niitä pieniä 20mm*20mm mustia kuutioita joissa on neljä tai useampia abico liittimiä.

        Sitä en tiedä miksi yamahassa on molemmat ja mitä sillä toisella releellä ohjataan, vai onko se vaan joku ylimääräinen ?? Voi liittyä melkein mihin vaan....tapoja on monia niinkuin tekijöitäkin.

        Ohjeet mitkä annoin ovat yksinkertaisimmat mitä voi olla ja jos sulla on koneessa jo kiinni solenoidi, niin sitä toista relettä ai tarvitse.

        Kysy lisää jos tulee ongelmia


      • ole...
        solenoidi kirjoitti:

        Releen ja solenoidin periaatteellinen toimintatapa on tismalleen sama.

        Yleisesti puhutaan solenoidista silloin, kun se toimii starttimoottorin päävirtapiirin kytkimenä...esim autot, veneet yms. isoa virtaa vaativat kohteet.

        Rele nimikettä taas käytetään esim. auton vilkkureleet, lisävalojen releet ja eri moottorien ohjauksessa käytettävia releitä. Ne on yleensä niitä pieniä 20mm*20mm mustia kuutioita joissa on neljä tai useampia abico liittimiä.

        Sitä en tiedä miksi yamahassa on molemmat ja mitä sillä toisella releellä ohjataan, vai onko se vaan joku ylimääräinen ?? Voi liittyä melkein mihin vaan....tapoja on monia niinkuin tekijöitäkin.

        Ohjeet mitkä annoin ovat yksinkertaisimmat mitä voi olla ja jos sulla on koneessa jo kiinni solenoidi, niin sitä toista relettä ai tarvitse.

        Kysy lisää jos tulee ongelmia

        Eikös rele kytke "paksun" virran akulta startille ja solenoidi tökkää startin hammasrattaan moottorin vauhtipyörälle.


      • rele
        ole... kirjoitti:

        Eikös rele kytke "paksun" virran akulta startille ja solenoidi tökkää startin hammasrattaan moottorin vauhtipyörälle.

        Solenoidi ei liity millään tavalla starttipyörän hyppäämiseen hammaskehälle.

        Solenoidin läpi(koskettimille) viedään "paksu" virtakaapeli ja pienet ja - johdot tulevat käämille joka muuttuu magneettiseksi ja vetää ankkurin itseensä sulkien "paksun" kaapelin koskettimet.

        Solenoidi on sähkömagneettinen kytkin.

        Starttipyörän hyppäämisen kehälle aiheuttaa startissa oleva jousimekanismi. Sen voi jokainen todeta pyörittäessään startin hammaspyörää.


      • tasasuuntain...
        solenoidi kirjoitti:

        Releen ja solenoidin periaatteellinen toimintatapa on tismalleen sama.

        Yleisesti puhutaan solenoidista silloin, kun se toimii starttimoottorin päävirtapiirin kytkimenä...esim autot, veneet yms. isoa virtaa vaativat kohteet.

        Rele nimikettä taas käytetään esim. auton vilkkureleet, lisävalojen releet ja eri moottorien ohjauksessa käytettävia releitä. Ne on yleensä niitä pieniä 20mm*20mm mustia kuutioita joissa on neljä tai useampia abico liittimiä.

        Sitä en tiedä miksi yamahassa on molemmat ja mitä sillä toisella releellä ohjataan, vai onko se vaan joku ylimääräinen ?? Voi liittyä melkein mihin vaan....tapoja on monia niinkuin tekijöitäkin.

        Ohjeet mitkä annoin ovat yksinkertaisimmat mitä voi olla ja jos sulla on koneessa jo kiinni solenoidi, niin sitä toista relettä ai tarvitse.

        Kysy lisää jos tulee ongelmia

        sain tasasuuntaimenkin käsiini ja ajattelin pistää senkin kiinni akkua lataamaan, mutta huomasin että mootorin sähköt ovatkin 24V. Ainakin valojen polttimot ovat 24-volttisia. Antaako moottori siis ulos 24V vaihtosähköä jonka tasasuuntaain muutta 12V tasasähköksi? Vai pitäisikö olla joku erikoismallinen tasasuuntain tai 24V akku?


      • rele
        tasasuuntain... kirjoitti:

        sain tasasuuntaimenkin käsiini ja ajattelin pistää senkin kiinni akkua lataamaan, mutta huomasin että mootorin sähköt ovatkin 24V. Ainakin valojen polttimot ovat 24-volttisia. Antaako moottori siis ulos 24V vaihtosähköä jonka tasasuuntaain muutta 12V tasasähköksi? Vai pitäisikö olla joku erikoismallinen tasasuuntain tai 24V akku?

        Ei huolta.

        Monesti käytetään 24V polttimoita, koska ne kestävät suurempaa jännitettä. Jännite kato saattaa nousta täydellä kaasulla jopa 40V ni siinä poksuu 12V lamppu aika nopeesti. 24V taas kestää toki pidempään.

        Laita vaan se tasuri sinne kiinni.

        Nyt tasasuunnattu jännite nousee edelleen aika korkealle, mutta jos sulla on riittävän iso akku(60-100Ah), ni se ei haittaa, akku tasottaa liika jännitteen eikä se ala keittämään niin nopeasti.

        Toki voit kysyä purkaamolta jännitteensäädintä. (niissä on muuten usein tasasuuntaus samassa paketissa)


      • sähköryypylle...
        ohjeista. kirjoitti:

        Kiitoksia! Hyvät ohjeet. Vielä jäi mietityttämään tuo kun sanoit että solenoidi ja starttirele on sama asia. Kuitenkin esim. tämän mukaan http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1996/C25ELRU/ELECTRICAL 2 (C25ER - EH)/parts.html Yamahassa on molemmat sekä starttirele että solenoidi. 11 6G1-81941-10-00 STARTER RELAY ja 22 689-86111-01-00 SOLENOID COIL. Mikä noiden ero sitten on ja mikä on molempien tehtävä?

        Tuossa kuvassa "starter relay" on starttirele jota solenoidiksikin siis yleisesti kutsutaan. "Solenoid coil" tuossa taas on se mikä solenoidi oikeasti on, eli veto- tai työntösolenoidi (tässä tapauksessa vetosolenoidi), jolla käytetään ryyppyä sähköisesti. Solenoidi tulee kiinnitysrautaan, joka kiinnitetään kaasuttimen päälle. Solenoidin männän päässä on tanko joka kiinnittyy kaasuttimessa olevaan nuppiin, joka vetää ryypyn päälle kun solenoidi vetää männän sisään.


      • Entisöijä
        sähköryypylle... kirjoitti:

        Tuossa kuvassa "starter relay" on starttirele jota solenoidiksikin siis yleisesti kutsutaan. "Solenoid coil" tuossa taas on se mikä solenoidi oikeasti on, eli veto- tai työntösolenoidi (tässä tapauksessa vetosolenoidi), jolla käytetään ryyppyä sähköisesti. Solenoidi tulee kiinnitysrautaan, joka kiinnitetään kaasuttimen päälle. Solenoidin männän päässä on tanko joka kiinnittyy kaasuttimessa olevaan nuppiin, joka vetää ryypyn päälle kun solenoidi vetää männän sisään.

        kiinostuneena luin viestiketjunne. Omistan 50 hp n. -69 - 75 vuoden evinruden, 2- tahti, ajettu vain 140 tuntia. ongelmana on käsikäynnistys eli haba ei aina riitä ja olen ajatellut onko mahd asentaa sähköstartti? Käynnistyttyään moottori käy tosi kauniisti ja vääntö riittää pienessä Suju 4.90m (Paimiosta v -69) veneeseen vaikka kuinka. Alkaa olla museovene retrohenkeen ja päät kääntyy ( myös kun saa moottorin käymään) Missä mahtaa olla ko osia ja moottoripurkaamoja, mistä voi kysellä starttia ja solenoideja ?

        t. Entisöijä


      • sittenkin...
        rele kirjoitti:

        Solenoidi ei liity millään tavalla starttipyörän hyppäämiseen hammaskehälle.

        Solenoidin läpi(koskettimille) viedään "paksu" virtakaapeli ja pienet ja - johdot tulevat käämille joka muuttuu magneettiseksi ja vetää ankkurin itseensä sulkien "paksun" kaapelin koskettimet.

        Solenoidi on sähkömagneettinen kytkin.

        Starttipyörän hyppäämisen kehälle aiheuttaa startissa oleva jousimekanismi. Sen voi jokainen todeta pyörittäessään startin hammaspyörää.

        "Solenoidi ei liity millään tavalla starttipyörän hyppäämiseen hammaskehälle."

        Saattaa se sen verran liittyä, että joissain starteissa on magneettikytkin, eli solenoidi nostamassa startin hammaspyörän moottorin starttikehälle. Esim. tästä videosta tuo selviää, vaikka auton starttimoottori onkin, mutta on samalla periaatteella toimivia veneissäkin. http://www.youtube.com/watch?v=CxjPpytfnv0

        Nykysin kai tuo nosto yleensä hoidetaan bendix-kytkimellä eli tuolla mainitsemallasi jousimekanismilla.


      • jammumies
        Entisöijä kirjoitti:

        kiinostuneena luin viestiketjunne. Omistan 50 hp n. -69 - 75 vuoden evinruden, 2- tahti, ajettu vain 140 tuntia. ongelmana on käsikäynnistys eli haba ei aina riitä ja olen ajatellut onko mahd asentaa sähköstartti? Käynnistyttyään moottori käy tosi kauniisti ja vääntö riittää pienessä Suju 4.90m (Paimiosta v -69) veneeseen vaikka kuinka. Alkaa olla museovene retrohenkeen ja päät kääntyy ( myös kun saa moottorin käymään) Missä mahtaa olla ko osia ja moottoripurkaamoja, mistä voi kysellä starttia ja solenoideja ?

        t. Entisöijä

        Tässä yksi purkaamo linkki: http://www.venemoottoripurkaamo.fi/
        Keltaisen pörssin venepalstalla on joskus ilmoituksia purkaamoista, sieltä kautta minäkin joskus löysin jammun osia, valitettavasti sen yhteistiedot on päässyt unohtumaan.


    • Kalamies2018

      Yamaha 40 hv Startti oikosessa ? laittaa akun kengan paikalleen startti lyö rattaan vauhti pyörälle. Virta lukosta ei tapahdu mitään. Akku oli myös purkautunut.

      • Suvi4000

        Pakko olla! Yksitellen mittarin kanssa sähköjohtoja käymään läpi....


    • Anonyymi

      entäs nykypäivä-mallit,perämottori omalla viralla,ei siis mitään erilistä-romttamoa.lisävarusteet-käsikäynisteiseen,eikä ratteja,kaukosäätölaieita.näitä on ,kalkaverin ystäviä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      85
      5402
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      42
      3591
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      61
      2965
    4. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      46
      2181
    5. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      61
      1936
    6. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

      Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      289
      1753
    7. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1606
    8. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1422
    9. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1376
    10. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      8
      1322
    Aihe