Sähköstartin asennus

miten?

Sähköstartin rojut sain purkaamoilta haalittua vanhaan 20hp 2-tahti jammuun. Nyt pitäis saada vielä rojut kiinni mottiin. Onko vaikea rasti? Eli starttimoottori, tasasuuntaaja, starttirele, solenoidi, virtalukko, starttipainike ja muutama kiinnitysrauta noille löytyy. Fyysinen kiinnitys ei ole ongelma.
Lähinnä nuo johdotukset miten mahtaa mennä? Ei oikein tiedä mistä päästä lähteä etenemään, mitä tulee minkäkin perään, mistä menee johdot mihinkin yms. Akku löytyy. Moottorissa on virran ulosotto josta on otettu virta kulkuvaloille. Eli neuvoja sähköpuoleen kiitos!

18

17950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmmn

      lähinnä kysymys kuuluu, että riittäkö se valon systeemi lataamaan akkua, vai pitääkö ja onko siellä jo valmiiksi latauspuola?

      • tarvii...

        Unohdetaan lataus. Eiköhän se riitä että 85Ah akun lataa peri kertaa kesässä maissa joten moottorin ei sitä tarvitse ladata.


      • kyllähän sillä
        tarvii... kirjoitti:

        Unohdetaan lataus. Eiköhän se riitä että 85Ah akun lataa peri kertaa kesässä maissa joten moottorin ei sitä tarvitse ladata.

        muutaman kerran starttaa ja sen akunhan voi tosiaankin ladata aina maissa ollessaan.


      • -akulla-
        kyllähän sillä kirjoitti:

        muutaman kerran starttaa ja sen akunhan voi tosiaankin ladata aina maissa ollessaan.

        Kunnossa oleva perämoottori lähtee käyntiin helposti. Normaali auton akku riittää kymmeniin jopa sataan starttiin. Jauhattamista se ei tietenkään kestä. Parikymppisessä perämoottorissa riittää starttiakuksi pienin mahdollinen akku.


    • tartti..

      Elikkäs oletetaan että sulla on startti, sodenoidi(sama asia kuin starttirele), virtalukko ja starttipainike paikoillaan. Muuten, miksi sulla on virtalukon lisäksi starttipainike?

      Eli tasasuuntaaja tulee moottorin virran ulosoton johtoihin ja - (voi olla myös kaksivaiheinen vaihtosähkö, jos on kolme johtoa ulosotossa)
      Tasurin miinus johonkin moottorin runkoon ja plus johto vaikka startin plus johtoon.

      Akulta plus johto solenoidille ja toisesta navasta edelleen startin plussaan ja akulta miinus moottorin runkoon.

      Akulta plus johto virtalukolle(voi olla ihan ohutta johtoa 1mm2) siitä eteenpäin starttipainikkeelle ja siitä eteenpäin solenoidille. Solenoidin toiseen napaan eli miinuksenn voit haarottaa moottorin sisältä jostain rungosta.

      Tällä kytkennällä tapahtuu seuraavaa:

      Käännetään virta-avainta on asentoon, virta kulkee virtalukon kautta starttipainikkeelle,
      painetaan starttinappia, virta kulkee solenoidille ja edelleen maihin --> Solenoidin kela vetää ja sulkee koskettimet jolloin akulta suoraan tuleva päävirta pääsee starttimoottorille ja "hups" kone starttaa...

      Kun starttinappi palautetaan nolla asentoon solenoidi päästää koskettimet ja päävirtapiiri katkeaa. Jos virtalukko on nolla asennossa ei starttinapista tietenkään tapahdu mitään, koska virta pysähtyy virtalukkoon.

      Sitten olisi hyvä tehdä sellainen esto, että kone ei voi startata jos vaihe on päällä.
      Se onnistuu asentamalla mikrokytkin moottorin sisälle johonkin vaihdevivuston osaan, joka ohjaa kytkintä. Virtalukolta ja starttinapilta tuleva plus johto viedään tämän mikrokytkimen kautta solenoidille.

      Päävirtakytkinkin voisi olla asiallinen...tietty myös DC-pistoke eli tupakansytytin on hyvä....ja kaikkea muuta kivaa.

      Eiköhän noilla onnistu

      • ohjeista.

        Kiitoksia! Hyvät ohjeet. Vielä jäi mietityttämään tuo kun sanoit että solenoidi ja starttirele on sama asia. Kuitenkin esim. tämän mukaan http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1996/C25ELRU/ELECTRICAL 2 (C25ER - EH)/parts.html Yamahassa on molemmat sekä starttirele että solenoidi. 11 6G1-81941-10-00 STARTER RELAY ja 22 689-86111-01-00 SOLENOID COIL. Mikä noiden ero sitten on ja mikä on molempien tehtävä?


      • solenoidi
        ohjeista. kirjoitti:

        Kiitoksia! Hyvät ohjeet. Vielä jäi mietityttämään tuo kun sanoit että solenoidi ja starttirele on sama asia. Kuitenkin esim. tämän mukaan http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1996/C25ELRU/ELECTRICAL 2 (C25ER - EH)/parts.html Yamahassa on molemmat sekä starttirele että solenoidi. 11 6G1-81941-10-00 STARTER RELAY ja 22 689-86111-01-00 SOLENOID COIL. Mikä noiden ero sitten on ja mikä on molempien tehtävä?

        Releen ja solenoidin periaatteellinen toimintatapa on tismalleen sama.

        Yleisesti puhutaan solenoidista silloin, kun se toimii starttimoottorin päävirtapiirin kytkimenä...esim autot, veneet yms. isoa virtaa vaativat kohteet.

        Rele nimikettä taas käytetään esim. auton vilkkureleet, lisävalojen releet ja eri moottorien ohjauksessa käytettävia releitä. Ne on yleensä niitä pieniä 20mm*20mm mustia kuutioita joissa on neljä tai useampia abico liittimiä.

        Sitä en tiedä miksi yamahassa on molemmat ja mitä sillä toisella releellä ohjataan, vai onko se vaan joku ylimääräinen ?? Voi liittyä melkein mihin vaan....tapoja on monia niinkuin tekijöitäkin.

        Ohjeet mitkä annoin ovat yksinkertaisimmat mitä voi olla ja jos sulla on koneessa jo kiinni solenoidi, niin sitä toista relettä ai tarvitse.

        Kysy lisää jos tulee ongelmia


      • ole...
        solenoidi kirjoitti:

        Releen ja solenoidin periaatteellinen toimintatapa on tismalleen sama.

        Yleisesti puhutaan solenoidista silloin, kun se toimii starttimoottorin päävirtapiirin kytkimenä...esim autot, veneet yms. isoa virtaa vaativat kohteet.

        Rele nimikettä taas käytetään esim. auton vilkkureleet, lisävalojen releet ja eri moottorien ohjauksessa käytettävia releitä. Ne on yleensä niitä pieniä 20mm*20mm mustia kuutioita joissa on neljä tai useampia abico liittimiä.

        Sitä en tiedä miksi yamahassa on molemmat ja mitä sillä toisella releellä ohjataan, vai onko se vaan joku ylimääräinen ?? Voi liittyä melkein mihin vaan....tapoja on monia niinkuin tekijöitäkin.

        Ohjeet mitkä annoin ovat yksinkertaisimmat mitä voi olla ja jos sulla on koneessa jo kiinni solenoidi, niin sitä toista relettä ai tarvitse.

        Kysy lisää jos tulee ongelmia

        Eikös rele kytke "paksun" virran akulta startille ja solenoidi tökkää startin hammasrattaan moottorin vauhtipyörälle.


      • rele
        ole... kirjoitti:

        Eikös rele kytke "paksun" virran akulta startille ja solenoidi tökkää startin hammasrattaan moottorin vauhtipyörälle.

        Solenoidi ei liity millään tavalla starttipyörän hyppäämiseen hammaskehälle.

        Solenoidin läpi(koskettimille) viedään "paksu" virtakaapeli ja pienet ja - johdot tulevat käämille joka muuttuu magneettiseksi ja vetää ankkurin itseensä sulkien "paksun" kaapelin koskettimet.

        Solenoidi on sähkömagneettinen kytkin.

        Starttipyörän hyppäämisen kehälle aiheuttaa startissa oleva jousimekanismi. Sen voi jokainen todeta pyörittäessään startin hammaspyörää.


      • tasasuuntain...
        solenoidi kirjoitti:

        Releen ja solenoidin periaatteellinen toimintatapa on tismalleen sama.

        Yleisesti puhutaan solenoidista silloin, kun se toimii starttimoottorin päävirtapiirin kytkimenä...esim autot, veneet yms. isoa virtaa vaativat kohteet.

        Rele nimikettä taas käytetään esim. auton vilkkureleet, lisävalojen releet ja eri moottorien ohjauksessa käytettävia releitä. Ne on yleensä niitä pieniä 20mm*20mm mustia kuutioita joissa on neljä tai useampia abico liittimiä.

        Sitä en tiedä miksi yamahassa on molemmat ja mitä sillä toisella releellä ohjataan, vai onko se vaan joku ylimääräinen ?? Voi liittyä melkein mihin vaan....tapoja on monia niinkuin tekijöitäkin.

        Ohjeet mitkä annoin ovat yksinkertaisimmat mitä voi olla ja jos sulla on koneessa jo kiinni solenoidi, niin sitä toista relettä ai tarvitse.

        Kysy lisää jos tulee ongelmia

        sain tasasuuntaimenkin käsiini ja ajattelin pistää senkin kiinni akkua lataamaan, mutta huomasin että mootorin sähköt ovatkin 24V. Ainakin valojen polttimot ovat 24-volttisia. Antaako moottori siis ulos 24V vaihtosähköä jonka tasasuuntaain muutta 12V tasasähköksi? Vai pitäisikö olla joku erikoismallinen tasasuuntain tai 24V akku?


      • rele
        tasasuuntain... kirjoitti:

        sain tasasuuntaimenkin käsiini ja ajattelin pistää senkin kiinni akkua lataamaan, mutta huomasin että mootorin sähköt ovatkin 24V. Ainakin valojen polttimot ovat 24-volttisia. Antaako moottori siis ulos 24V vaihtosähköä jonka tasasuuntaain muutta 12V tasasähköksi? Vai pitäisikö olla joku erikoismallinen tasasuuntain tai 24V akku?

        Ei huolta.

        Monesti käytetään 24V polttimoita, koska ne kestävät suurempaa jännitettä. Jännite kato saattaa nousta täydellä kaasulla jopa 40V ni siinä poksuu 12V lamppu aika nopeesti. 24V taas kestää toki pidempään.

        Laita vaan se tasuri sinne kiinni.

        Nyt tasasuunnattu jännite nousee edelleen aika korkealle, mutta jos sulla on riittävän iso akku(60-100Ah), ni se ei haittaa, akku tasottaa liika jännitteen eikä se ala keittämään niin nopeasti.

        Toki voit kysyä purkaamolta jännitteensäädintä. (niissä on muuten usein tasasuuntaus samassa paketissa)


      • sähköryypylle...
        ohjeista. kirjoitti:

        Kiitoksia! Hyvät ohjeet. Vielä jäi mietityttämään tuo kun sanoit että solenoidi ja starttirele on sama asia. Kuitenkin esim. tämän mukaan http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1996/C25ELRU/ELECTRICAL 2 (C25ER - EH)/parts.html Yamahassa on molemmat sekä starttirele että solenoidi. 11 6G1-81941-10-00 STARTER RELAY ja 22 689-86111-01-00 SOLENOID COIL. Mikä noiden ero sitten on ja mikä on molempien tehtävä?

        Tuossa kuvassa "starter relay" on starttirele jota solenoidiksikin siis yleisesti kutsutaan. "Solenoid coil" tuossa taas on se mikä solenoidi oikeasti on, eli veto- tai työntösolenoidi (tässä tapauksessa vetosolenoidi), jolla käytetään ryyppyä sähköisesti. Solenoidi tulee kiinnitysrautaan, joka kiinnitetään kaasuttimen päälle. Solenoidin männän päässä on tanko joka kiinnittyy kaasuttimessa olevaan nuppiin, joka vetää ryypyn päälle kun solenoidi vetää männän sisään.


      • Entisöijä
        sähköryypylle... kirjoitti:

        Tuossa kuvassa "starter relay" on starttirele jota solenoidiksikin siis yleisesti kutsutaan. "Solenoid coil" tuossa taas on se mikä solenoidi oikeasti on, eli veto- tai työntösolenoidi (tässä tapauksessa vetosolenoidi), jolla käytetään ryyppyä sähköisesti. Solenoidi tulee kiinnitysrautaan, joka kiinnitetään kaasuttimen päälle. Solenoidin männän päässä on tanko joka kiinnittyy kaasuttimessa olevaan nuppiin, joka vetää ryypyn päälle kun solenoidi vetää männän sisään.

        kiinostuneena luin viestiketjunne. Omistan 50 hp n. -69 - 75 vuoden evinruden, 2- tahti, ajettu vain 140 tuntia. ongelmana on käsikäynnistys eli haba ei aina riitä ja olen ajatellut onko mahd asentaa sähköstartti? Käynnistyttyään moottori käy tosi kauniisti ja vääntö riittää pienessä Suju 4.90m (Paimiosta v -69) veneeseen vaikka kuinka. Alkaa olla museovene retrohenkeen ja päät kääntyy ( myös kun saa moottorin käymään) Missä mahtaa olla ko osia ja moottoripurkaamoja, mistä voi kysellä starttia ja solenoideja ?

        t. Entisöijä


      • sittenkin...
        rele kirjoitti:

        Solenoidi ei liity millään tavalla starttipyörän hyppäämiseen hammaskehälle.

        Solenoidin läpi(koskettimille) viedään "paksu" virtakaapeli ja pienet ja - johdot tulevat käämille joka muuttuu magneettiseksi ja vetää ankkurin itseensä sulkien "paksun" kaapelin koskettimet.

        Solenoidi on sähkömagneettinen kytkin.

        Starttipyörän hyppäämisen kehälle aiheuttaa startissa oleva jousimekanismi. Sen voi jokainen todeta pyörittäessään startin hammaspyörää.

        "Solenoidi ei liity millään tavalla starttipyörän hyppäämiseen hammaskehälle."

        Saattaa se sen verran liittyä, että joissain starteissa on magneettikytkin, eli solenoidi nostamassa startin hammaspyörän moottorin starttikehälle. Esim. tästä videosta tuo selviää, vaikka auton starttimoottori onkin, mutta on samalla periaatteella toimivia veneissäkin. http://www.youtube.com/watch?v=CxjPpytfnv0

        Nykysin kai tuo nosto yleensä hoidetaan bendix-kytkimellä eli tuolla mainitsemallasi jousimekanismilla.


      • jammumies
        Entisöijä kirjoitti:

        kiinostuneena luin viestiketjunne. Omistan 50 hp n. -69 - 75 vuoden evinruden, 2- tahti, ajettu vain 140 tuntia. ongelmana on käsikäynnistys eli haba ei aina riitä ja olen ajatellut onko mahd asentaa sähköstartti? Käynnistyttyään moottori käy tosi kauniisti ja vääntö riittää pienessä Suju 4.90m (Paimiosta v -69) veneeseen vaikka kuinka. Alkaa olla museovene retrohenkeen ja päät kääntyy ( myös kun saa moottorin käymään) Missä mahtaa olla ko osia ja moottoripurkaamoja, mistä voi kysellä starttia ja solenoideja ?

        t. Entisöijä

        Tässä yksi purkaamo linkki: http://www.venemoottoripurkaamo.fi/
        Keltaisen pörssin venepalstalla on joskus ilmoituksia purkaamoista, sieltä kautta minäkin joskus löysin jammun osia, valitettavasti sen yhteistiedot on päässyt unohtumaan.


    • Kalamies2018

      Yamaha 40 hv Startti oikosessa ? laittaa akun kengan paikalleen startti lyö rattaan vauhti pyörälle. Virta lukosta ei tapahdu mitään. Akku oli myös purkautunut.

      • Suvi4000

        Pakko olla! Yksitellen mittarin kanssa sähköjohtoja käymään läpi....


    • Anonyymi

      entäs nykypäivä-mallit,perämottori omalla viralla,ei siis mitään erilistä-romttamoa.lisävarusteet-käsikäynisteiseen,eikä ratteja,kaukosäätölaieita.näitä on ,kalkaverin ystäviä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En minä kyllä enää odota sinua

      Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      45
      2321
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      43
      2117
    3. Joka kolmas työtön on työkyvytön

      Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      204
      1636
    4. Jos joku luulee että kaikki käy

      Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      68
      1620
    5. Niin surullinen

      onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      22
      1423
    6. Sakin hivutus - ilmiö

      Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      86
      1384
    7. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

      Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      15
      1372
    8. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      5
      1363
    9. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

      Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1281
    10. Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!

      Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti
      Haapavesi
      19
      1244
    Aihe