bayliner 2655 nopeus

2655

Olisko kellään tietoa beikun nopeuksista...Kiinnostaisi tietää paljonko käytätte matkanopeutena.Oma paatti on omc marinoima 260hv. 3500rpm veneen nopeus on 20 solmua. Kone kiertää 4000rpm ja silloin nopeutta vain n. 26solmua. Eikö pitäisi tämän paketin pitäisi kulkea hiukan paremmin? Vetolaite on alkuperäinen sekä potkuri. Potkuri on myös viime kesänä käytetty tarkastettavana joten siinä on lavat ok. Kiitos asiallisista vastauksista.

21

1345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensimmäisenä imukanavien päällä olevan maalin kunto. Mikäli se on palanut pois, niin imuventtiilitkin ovat sökönä. On ihan tyyppivika noissa pikkulohkoissa. Ja sama koskee Volvoa ja Merccaria.

      Toisaalta Beikku on aika kevyt vene (kokoisekseen), mutta syvä v-pohja vaatii tehoa, joten tuskin se kovinkaan paljoa kovempaa , ehjällä koneellakin, kulkee.

      Tuo matkanopeutesi ei muuten kuullosta kovinkaan taloudelliselta, pari solmua lisää saattaa säästää bensaa paljonkin (liukuu kunnolla), mutta se sinun on itse kokeiltava..

      • solmua

        Joo...pitää kokeilla tota nopeuden nostoa...150-200rpm lisää niin sitten nopeus jotain 22solmua.
        Pitää vielä katsoa sitten noi imuventtiilitkin.
        Kiitos vastauksesta.


      • beikuttaja

        nopeus 23 @ 3500


      • dad

        Miten imukanavat ja maalin palaminen liittyy toisiinsa?


      • dad
        dad kirjoitti:

        Miten imukanavat ja maalin palaminen liittyy toisiinsa?

        Siis venttiilit


      • sulla
        beikuttaja kirjoitti:

        nopeus 23 @ 3500

        minkälainen tuntikulutus sulla on noilla kierroksilla ja nopeudella?


      • varokaa

        moottoreita joissa on imukanavien päältä palanut maali pois, tai maali on uutta.


      • kovasti
        varokaa kirjoitti:

        moottoreita joissa on imukanavien päältä palanut maali pois, tai maali on uutta.

        kuulla mikä juttu tämä maalin palaminen oikein on?? tarkoitatko imusarjan päältä vai imukanavasta vai mitä meinaat? mulla ei kyllä letukan pikkulohkoissa oo kanavissa ollu maalia koskaan enkä ymmärrä miksi sitä siellä pitäis olla? saisiko perusteluja?


      • kovasti kirjoitti:

        kuulla mikä juttu tämä maalin palaminen oikein on?? tarkoitatko imusarjan päältä vai imukanavasta vai mitä meinaat? mulla ei kyllä letukan pikkulohkoissa oo kanavissa ollu maalia koskaan enkä ymmärrä miksi sitä siellä pitäis olla? saisiko perusteluja?

        Pikkulohkoissa imuventtiilit tuhoutuvat herkästi venekäytössä, etenkin mikäli moottori on asennettu raskaaseen veneeseen.

        Seurauksena tästä on, että palokaasut pääsevät imukanaviin, jotka kuumenevat niin paljon, että iimukanavien päällä oleva maali palaa pois. Kyseisten pikkulohkojen, kuten muidenkaan v-8 moottoreiden, imukansi ole ehjässä moottorissa niin kuuma, joten vika on todettavissa silmämääräisesti. Toki ennen kansiremppaa kannattaa mitata puristukset, varmuuden vuoksi.

        Kyseinen vuoto alentaa luonnollisesti tehoa, mutta sen asian kaikki ymmärtenevät muutenkin..


      • periaatteessa....
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Pikkulohkoissa imuventtiilit tuhoutuvat herkästi venekäytössä, etenkin mikäli moottori on asennettu raskaaseen veneeseen.

        Seurauksena tästä on, että palokaasut pääsevät imukanaviin, jotka kuumenevat niin paljon, että iimukanavien päällä oleva maali palaa pois. Kyseisten pikkulohkojen, kuten muidenkaan v-8 moottoreiden, imukansi ole ehjässä moottorissa niin kuuma, joten vika on todettavissa silmämääräisesti. Toki ennen kansiremppaa kannattaa mitata puristukset, varmuuden vuoksi.

        Kyseinen vuoto alentaa luonnollisesti tehoa, mutta sen asian kaikki ymmärtenevät muutenkin..

        mutta imusarjassahan kulkee pakokaasua, jotka kyllä raskaassa käytössä polttaa maalin. Toki ennen kansiremppaa kannattaa mitata ohivuodot, varmuuden vuoksi.


      • periaatteessa.... kirjoitti:

        mutta imusarjassahan kulkee pakokaasua, jotka kyllä raskaassa käytössä polttaa maalin. Toki ennen kansiremppaa kannattaa mitata ohivuodot, varmuuden vuoksi.

        Venemoottorissa pakokaasut menevät pakosarjoihin, ja imupuolelta otetaan polttoaine-ilmaseos, niin miksi terveessä moottorissa kulkisi pakokaasuja imupuolella?


      • kuin edellä
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Venemoottorissa pakokaasut menevät pakosarjoihin, ja imupuolelta otetaan polttoaine-ilmaseos, niin miksi terveessä moottorissa kulkisi pakokaasuja imupuolella?

        veneen imusarjat on kopioita ennen saasteaikaa autoissa käytetyistä imusarjoista joissa ei ole egr kanavaa. joten pakokauhua siellä ei ole.


      • Beikuttaja
        sulla kirjoitti:

        minkälainen tuntikulutus sulla on noilla kierroksilla ja nopeudella?

        ihan tarkkaan, mutta arvio 35-40l/h


      • yleensä....
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Venemoottorissa pakokaasut menevät pakosarjoihin, ja imupuolelta otetaan polttoaine-ilmaseos, niin miksi terveessä moottorissa kulkisi pakokaasuja imupuolella?

        Pakokaasuille on kansissa oma kanava, ja vastaava imusarjassa, joka lämmittää imusarjaa. Enkä tarkoita egr:ää..


      • yleensä.... kirjoitti:

        Pakokaasuille on kansissa oma kanava, ja vastaava imusarjassa, joka lämmittää imusarjaa. Enkä tarkoita egr:ää..

        Ihan suora "läpiveto", polttoaineseos sisään toiselta puolelta, ja pakokaasut ulos toiselta...

        P.S. Mikä ihmeen tarve on väittää vastaan, jos kertoo tyyppiviasta? Tai verrata johonkin auton moottorin järjestelmään? Venemoottorit edustavat (siis ennen vuotta 2000 valmistetut) samaa tekniikkaa, kuin jenkkiautojen moottorit 1950-luvulla.


      • pitää
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ihan suora "läpiveto", polttoaineseos sisään toiselta puolelta, ja pakokaasut ulos toiselta...

        P.S. Mikä ihmeen tarve on väittää vastaan, jos kertoo tyyppiviasta? Tai verrata johonkin auton moottorin järjestelmään? Venemoottorit edustavat (siis ennen vuotta 2000 valmistetut) samaa tekniikkaa, kuin jenkkiautojen moottorit 1950-luvulla.

        vissiin vääntää. vene imarit ovat tosiaan ilman minkäänlaisia lämmityskanavia! ehkä esitin asian vähän väärin kun kutsuin sitä egr kanavaksi,mutta kun se egr venttiili sattuu olemaan siinä samaisessa kanavassa josta tässä nyt kinastellaan. esim. mercruiser magnumin imusarja ei ole mikään "vene imusarja" vaan se on z28 camaron imusarja vanhoilta ajoilta, joka vastaa performer RPM aluimusarjaa.


      • sitä
        pitää kirjoitti:

        vissiin vääntää. vene imarit ovat tosiaan ilman minkäänlaisia lämmityskanavia! ehkä esitin asian vähän väärin kun kutsuin sitä egr kanavaksi,mutta kun se egr venttiili sattuu olemaan siinä samaisessa kanavassa josta tässä nyt kinastellaan. esim. mercruiser magnumin imusarja ei ole mikään "vene imusarja" vaan se on z28 camaron imusarja vanhoilta ajoilta, joka vastaa performer RPM aluimusarjaa.

        imusarjaasi...itse katselin eilen purettua merc 5.7 konetta jossa on tuo kanava.
        Vanhojen hyvien aikojen imusarja taisi muistuttaa enemmän LT-1 imusarjaa, ja tuossa valurautaversiossa voi puuttua tuo kanava. Se että yhdestä puuttuu,
        ei tarkoita että kaikkista puuttuu.
        Välittäjä-lkv:n kirjoituksista huomaa että tietää mistä kirjoittaa.
        Katsomastani imusarjasta oli palanut maalit, tuon kanavan kohdalta. Ajatukseni oli se, etteivät kaikki saman huomaavat luule venttiilien palanneen.


      • Crisu....
        sitä kirjoitti:

        imusarjaasi...itse katselin eilen purettua merc 5.7 konetta jossa on tuo kanava.
        Vanhojen hyvien aikojen imusarja taisi muistuttaa enemmän LT-1 imusarjaa, ja tuossa valurautaversiossa voi puuttua tuo kanava. Se että yhdestä puuttuu,
        ei tarkoita että kaikkista puuttuu.
        Välittäjä-lkv:n kirjoituksista huomaa että tietää mistä kirjoittaa.
        Katsomastani imusarjasta oli palanut maalit, tuon kanavan kohdalta. Ajatukseni oli se, etteivät kaikki saman huomaavat luule venttiilien palanneen.

        Mulla on hyllyssä ja paikalla noita imusarjoja niin alkuperäisiä kuin aftermarket alumiinisia. Venekäyttöön ei ole mitään omia imusarjoja olemassa vaan ne on samoja kuin autokäytössäkin.
        Ja kaikissa näissä imusarjoissa joita minulla on, on kanava pakokaasuille. Sen tarkoitus on autokäytössä lämmittää imusarjaa jotta kone toimisi paremmin kylmänä sekä
        kylmässä ilmassa. Venekäytössä ainut hyöty saadaan jos on kaasari kone ja sen rikastin perustuu tuohon bi-metallikierrukaan joka säätää kaasuttimen toisiopuolen ilman saantia moottorin lämpötilan mukaan. Muussa tapauksessa sen kanavan saa surutta tukkia koska veneellä käytännössä aina ajellaan lämpimässä vedessä ja lämpimällä ilmalla (>0 astetta). Tämän kanavan kohdalta maalit yleensä hiukan hilseilee pois. Jos on imuventtiilivika jossa kuumat palokaasut pääsee imusarjaan niin sen kyllä kuulee ihan korvallakin ja sellainen kone on "valmis" paljon ennen kuin se imari kerkeää menettämään maalinsa. Sellainen kone ei tuuppaa 2655 beikkua liukuun ainakaan kovin montaa kertaa. Niin ja tosiaan kyllä niitäkin imusarjoja löytyy joista tämä kanava puuttuu mutta kaasarikoneissa ja varsinkaan omsikkoissa niitä en ole nähnyt.


    • pitäis varmaan

      ehkä vaihtaa?? pikkulohkon pitäisi kiertää noin 4500-4800rpm??

      • 2655

        Joo sama juttu kävi itelläkin mielessä.Minkä kokoinen siihen olis passeli potkuri?


      • Retkiveneilijä
        2655 kirjoitti:

        Joo sama juttu kävi itelläkin mielessä.Minkä kokoinen siihen olis passeli potkuri?

        Meillä on -91 2655, eli se kapearunkoisempi, 16x16 -potkurilla kiertää iloisesti 4500-4800 rpm ja nopeus huitelee 22-25solmun paikkeilla. Vähän on sellainen oloi että voisi hypätä ylikierroksillekkin jos oikein huudattaa. Meillä on yleensä tavaraan enemmän kuin lampaat söis, eli plaaniin nousu kestää pitkään.
        Kulutus on jossain 50l/h, vähän alemmilla kierroksilla se putoaa nopeasti. Itse ajellaan 4-5solmun vauhdeilla, kulutus on tällöin 40-50l/viikonloppu. Kiirettä ei ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

      Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      528
      2000
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      383
      1633
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

      Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1452
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

      Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1378
    5. Et saa mua ikinä

      Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      118
      1047
    6. Ketä ikävöit?

      Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      56
      1032
    7. JM lukkoliike

      Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1006
    8. Miten kesäsi meni?

      Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      803
    9. Pankin avajaiset

      Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      15
      801
    10. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

      Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      11
      784
    Aihe