Väinämöinen on jumala ,joka on ollut luomassa maailmaa.
http://www.ihmisyydentunnustajat.fi/it99/kalevala.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Väinämöinen
Väinämöinen
17
808
Vastaukset
- linkissä
sanotaan mm. näin:" Kalevalan lopuksi Marjatta, jonka esikuvana on ollut Neitsyt Maria, synnyttää pojan, Karjalan kuninkaan. Väinämöinen suuttuu tästä ja purjehtii pois maailmasta luvaten kuitenkin palata sitten, kun häntä taas tarvitaan. Kalevalan lopputapahtumat kuvaavat pakanallisten jumalien väistymistä kristinuskon saapumisen myötä." - Ei tuossa tekstissä puhuta mitään siitä, että Väinämöinen olisi ollut jumala.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Väinämöinen
Elias Lönnrot keräsi suurimman osan Kalevalan runoista 11 keruumatkallaan viidentoista vuoden aikana. Yksittäisistä runoista ja jopa irrallisista säkeistä Lönnrot yhdisteli ja kokosi yhtenäisen eepoksen, niin sanotun vanhan Kalevalan vuonna 1835 ja uuden laajemman Kalevalan 1849.- arjuuna
Kuvaa kaiken perutaa, josta koko maailmankaikkeus on ilmennyt
Väinämöinen on elämä jokka läpäisee koko maailmankaikkeuden, ja ihmisen elämä on myös sitä.
Ihminen eli tuossa paratiisitilassa henkisesti,ajattomuudessa.
Kun ihminen oppi puhumaan ja ajattelemaan, niin ajatus synnytti ajattelijan,joka sitoi ihmisen henkisesti akaan, ja synytti sielut sekä jumalat.
Väinämöisen paluu tarkoittaa sitä, että, kun ihminen ymmärtää oman henkisen sidonnaisuutensa, niin tuo paratiisitila palatuu, ja kaikki väkivalta,pelko,ja tuska päättyvät - on sanalle
arjuuna kirjoitti:
Kuvaa kaiken perutaa, josta koko maailmankaikkeus on ilmennyt
Väinämöinen on elämä jokka läpäisee koko maailmankaikkeuden, ja ihmisen elämä on myös sitä.
Ihminen eli tuossa paratiisitilassa henkisesti,ajattomuudessa.
Kun ihminen oppi puhumaan ja ajattelemaan, niin ajatus synnytti ajattelijan,joka sitoi ihmisen henkisesti akaan, ja synytti sielut sekä jumalat.
Väinämöisen paluu tarkoittaa sitä, että, kun ihminen ymmärtää oman henkisen sidonnaisuutensa, niin tuo paratiisitila palatuu, ja kaikki väkivalta,pelko,ja tuska päättyvätVäinämöinen ikiomat merkityksesi. Oletko ne itse keksinyt vai jostakin lukenut? Suomen kouluissa ei ainakaan opeteta mitään tuommoista, mitä sinä puhut.
- 1.Moos. 6:4
enkeli! Saatana sai houkuteltua puolelleen enkeleitä ja osa heistä muutti maahan eksyttämään ihmisiä. Esi-ihmiset palvoivat näitä "jumalina". Kumminkin Jeesuksen myötä näille langenneille annettiin tilaisuus parannukseen. Kun Väinämöinen kohtasi Jeesus-lapsen hän ymmärsi ketä tämä oli ja katui ja tunnusti Jeesuksen Herrakseen. Tämän ansiosta Väinämöiselle ja muille langenneille enkeleille, jotka tunnustivat Kristuksen, annettiin tilaisuus palata Taivaaseen. Ne enkelit, jotka eivät Jeesusta ottaneet vastaan, syöstiin alas Helvettiin, eikä heillä ole enää valtaa maan päällä.
- arjuuna
Täyttä puppua tuo sanomasi,sillä Väinämöinen oli olemassa, jo ennen ns, alkuräjähdystä, ja on aina ollut ja tulee aina olemaan
- silloin,
arjuuna kirjoitti:
Täyttä puppua tuo sanomasi,sillä Väinämöinen oli olemassa, jo ennen ns, alkuräjähdystä, ja on aina ollut ja tulee aina olemaan
kuin muutkin enkelit ja Jumala loi heidät avustajikseen, mutta Saatana kapinoi Jumalaa vastaan ja sai enkeleitä lankeamaan syntiin. Esim. Enokin kirjassa on kerrottu lisää langenneista enkeleistä.
on historiansa aikana aina demonisoinut muita uskontoja. Jumalannimen "Perkele" käyttö Saatanan synonyyminä on vain esimerkki näistä.
- taida mennä
rlx kirjoitti:
on historiansa aikana aina demonisoinut muita uskontoja. Jumalannimen "Perkele" käyttö Saatanan synonyyminä on vain esimerkki näistä.
noin. Perkele tulee liettuan sanasta perkunas = ukkonen, ukkosen jumala.
taida mennä kirjoitti:
noin. Perkele tulee liettuan sanasta perkunas = ukkonen, ukkosen jumala.
mutta tämä perkunas oli jotain aivan muuta kuin missä käytössä ko. nimeä kristinusko nykyään käyttää.
ensimmäisen linkkisi Pekka Ervastin teosofialle (mukaanlukien hänen Kalevalan teosofisille tulkinnoilleen) omistautunut sivusto ei oikein tee oikeutta sille, mitä suomalaisten muinaisusko (myös Väinämöisen osalta) on ollut ja on yhä esim. suomenuskoisten uuspakanoiden parissa. Suomenusko on ns. etninen uskonto, eli tietyllä kansalla aikojen kuluessa kehittynyt uskonto ja siksi ymmärtämiseltään ym. riippuvainen kulttuuritaustaltaan. Ja siksi myös tuollaiset teosofiset synkretistiset ja jopa jonkinlaiseen yhteen maailmanuskontoon pyrkivät selitysmallit ja viitekehykset kuin Ervastin teosofia / kristosofia eivät ole omiaan auttamaan ymmärtämään suomenuskoa oikeassa, omassa kontekstissaan omalta pohjaltaan vaikka hänen/kin tekemät jonkinlaiset uskontoja vertailevat huomionsa voivat jotain antaakin.
”Suomalaisempaa” tai ”suomenuskoisempaa” Väinämöinen-näkemystä ilman teosofisia ym. suomenuskolle vieraita elementtejä löytyy esim. suomenuskoisten uuspakanoiden sivustoilta
http://www.taivaannaula.org/taivaannaula.php
http://www.taivaannaula.org/blogi/
http://pakana.info/Suojuuristo.html
http://www.hiitola-foorumi.net/v3/viewforum.php?f=21&sid=8cac39c547c3272ba25a594904145332 (Hiitola = suomenuskoisten keskustelupalsta)
Suosittelen myös mm. artikkeleita (em. pakana.info-sivustolta):
http://pakana.info/Uussuoma1.html ”Mitä uussuomalainen pakanuus on?” ja
http://pakana.info/Uussuoma0.html ”Mitä uussuomalainen pakanuus ei ole?”
joissa käydään lyhyesti rajanvetoa mm. erilaisten tuontituotteiden (jollaisiin myös teosofia kuuluu) ja ”puhtaan” suomenuskon välillä.
Etnisistä uskonnoista yleensä ja / tai suomensukuisten etnisistä uskonnoista erityisesti lisää myös esim.:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Etniset_uskonnot
http://pakana.info/Shamanismi2.html
http://www.taivaannaula.org/blogi/?p=171
http://www.taivaannaula.org/blogi/?p=214
http://www.lyseo.edu.ouka.fi/suvaitsevaisuus/vahemmis/saamel/uskoiden.html- arjuuna
Väinämöinen tarkoittaa ajatonta totuutta, eikä sitä voi ilmaista sanoin, vaikka kristin usko
sana on totuus.
Väinämöinen tarkoittaa ajatonta totuutta, ja syntiinlankeemus , ihmismielen sitoutumista aikaan ja sen eroa ajattomasta sekä lähtöä paratiisista .
kun ihminen oli synnyttänyt oman sielunsa,jotka muodostiva ns.yhteisminän,niin ihmisille syntyi käsitys, että se on jumaluus, ja näin syntyivät jumalat
Väinämöisen paluu tarkoittaa, että kun ihminen hykää sielunsa ja jumalat ,niin ajaton Väinämöinen palaa hänen luokseen.
Hän on joka hetki läsnä oleva, ja odottaa milloin ihminen ymmätää tehdä tuon ratkaisun.
Tämä on tietoa joka on poikkeuksellista, ja on lähtöisin väinämöseltä itseltään arjuuna kirjoitti:
Väinämöinen tarkoittaa ajatonta totuutta, eikä sitä voi ilmaista sanoin, vaikka kristin usko
sana on totuus.
Väinämöinen tarkoittaa ajatonta totuutta, ja syntiinlankeemus , ihmismielen sitoutumista aikaan ja sen eroa ajattomasta sekä lähtöä paratiisista .
kun ihminen oli synnyttänyt oman sielunsa,jotka muodostiva ns.yhteisminän,niin ihmisille syntyi käsitys, että se on jumaluus, ja näin syntyivät jumalat
Väinämöisen paluu tarkoittaa, että kun ihminen hykää sielunsa ja jumalat ,niin ajaton Väinämöinen palaa hänen luokseen.
Hän on joka hetki läsnä oleva, ja odottaa milloin ihminen ymmätää tehdä tuon ratkaisun.
Tämä on tietoa joka on poikkeuksellista, ja on lähtöisin väinämöseltä itseltääntuota mainitsemaasi syntiinlankeemusta et löydä ”puhtaasta” suomenuskosta vaan mm. kristinuskosta ja UT:n puolelta (jossa, UT:ssa, sen esiintyminen on myös tosin kyseenalaistettu), et VT:n maailmankuvasta. Jotain,
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8105062/38061261
Kristinuskon syntiinlankeemus-oppi näyttää kehittyneen hellenistisen ajan ajoittain & paikoittain hyvinkin vahvassa synkretistisessä ilmapiirissä, josta kristinuskoon & sen teologiaan on yleensäkin tullut paljonkin vaikutteita. Joissakin tuon ajan piireissä nähtiin luomakunta / ihmiset jotenkin langenneessa tilassa josta heidät oli sitten pelastettava joko tiedon ja / tai tavalla tai toisella välimieheksi tulevan ja sellaisena toimivan jumalhahmon kautta (joidenkin mysteeriuskontojen kuollut-ja-ylösnoussut-pelastajahahmo -ajattelu on vielä asia erikseen vaikka usein ne liittyivätkin toisiinsa). Ajattelun taustalta löytyy mm. Platon, uusplatonilaisuus; vaikutteita näkyy mm. gnostilaisuudessa, kuten esim. sethiläisessä gnostilaisuudessa, josta jotain:
http://jdt.unl.edu/lithist.html
http://jdt.unl.edu/vision.htm
Teosofisissa ym. samantyyppisissä nykyajan liikkeissä tuollainen ”gnostilainen” ajattelu näyttää saaneen jonkinlaista sijaa, ja samaa tietä heidän Kalevala- ym. suomalaisen – elämään, maailmaan, ihmisiin jo sellaisenaan positiivisemmin suhtautuvan (vs. esim. nuo syntiinlankeemus- ym. jutut) – perinteen tulkinnassaan, perinteen, jonka mukaan jumaluus on itse kullekin välittömämmin kohdattavissa / koettavissa. Väinämöisellä on kyllä oma tietäjän ym. roolinsa suomenuskossa ja suomalaisessa mytologiassa mutta hänen tuollaisiin ”gnostilaisiin” – ”ihmisille heidät alennustilastaan pelastavaa tietoa tuovan hahmon” – raameihin sovittamisensa on suomenuskolle vierasta.- arjuuna
rlx kirjoitti:
tuota mainitsemaasi syntiinlankeemusta et löydä ”puhtaasta” suomenuskosta vaan mm. kristinuskosta ja UT:n puolelta (jossa, UT:ssa, sen esiintyminen on myös tosin kyseenalaistettu), et VT:n maailmankuvasta. Jotain,
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8105062/38061261
Kristinuskon syntiinlankeemus-oppi näyttää kehittyneen hellenistisen ajan ajoittain & paikoittain hyvinkin vahvassa synkretistisessä ilmapiirissä, josta kristinuskoon & sen teologiaan on yleensäkin tullut paljonkin vaikutteita. Joissakin tuon ajan piireissä nähtiin luomakunta / ihmiset jotenkin langenneessa tilassa josta heidät oli sitten pelastettava joko tiedon ja / tai tavalla tai toisella välimieheksi tulevan ja sellaisena toimivan jumalhahmon kautta (joidenkin mysteeriuskontojen kuollut-ja-ylösnoussut-pelastajahahmo -ajattelu on vielä asia erikseen vaikka usein ne liittyivätkin toisiinsa). Ajattelun taustalta löytyy mm. Platon, uusplatonilaisuus; vaikutteita näkyy mm. gnostilaisuudessa, kuten esim. sethiläisessä gnostilaisuudessa, josta jotain:
http://jdt.unl.edu/lithist.html
http://jdt.unl.edu/vision.htm
Teosofisissa ym. samantyyppisissä nykyajan liikkeissä tuollainen ”gnostilainen” ajattelu näyttää saaneen jonkinlaista sijaa, ja samaa tietä heidän Kalevala- ym. suomalaisen – elämään, maailmaan, ihmisiin jo sellaisenaan positiivisemmin suhtautuvan (vs. esim. nuo syntiinlankeemus- ym. jutut) – perinteen tulkinnassaan, perinteen, jonka mukaan jumaluus on itse kullekin välittömämmin kohdattavissa / koettavissa. Väinämöisellä on kyllä oma tietäjän ym. roolinsa suomenuskossa ja suomalaisessa mytologiassa mutta hänen tuollaisiin ”gnostilaisiin” – ”ihmisille heidät alennustilastaan pelastavaa tietoa tuovan hahmon” – raameihin sovittamisensa on suomenuskolle vierasta.Sana syntiinlankeemus on vain käsite joka syntynyt raamatun sepityksistä.
Käsitteenä se ei merkise yhtään mitään,täytyy konkreettisesti mitä se terkoittaa.
Kritinuskon sepitykset siitä johtavat harhaan.
Samoin on kalevalassa se on käsitteellinen ja sen tukitsijat eivät ole ymmärtäneet, noiden käsitteiden todellista merkitystä,samoin on kritinuskossa ja muissakin uskonnoissa
Ihminen eli pratiisitilassa,eli ajattomassa yhteydessä kaiken perustaan,mutta kun hän oppi
puhumaan ja sitä kautta ajattelemaan, niin hän ei arvannut varoa sitä vaaraa mikä siitä aiheutui, vaan siirsi tämän ajallisen toiminnon, joka jokapäiväisessä elämässä oli tarpeellinen, mutta henkisellä alueella ajatus muodosti ajattelijan,sielun,egon, ja sitoi myös ihmisen henkisellä puolella aikaan, ja katkesi ihmisen yhteys paratiisiin.
Kalevalan perimätieto on paljon vanhepi kuin raamattu.
Väinämöisen paluu tarkoittaa sitä, että kun ihminen vapautuu ajattelijansa kahleista, niin
hän palaa ihmisen luokse, ja niin ihminen elää paratiisitilassa jälleen
Kun sielu kuoleutuu, se ei ole kuolema vaan uusi elämä.
Kritityt puhuvat uudestisyntymisestä, mutta se on vaiin uuden kuoren ottamista, mutta sisällä on tuo vanha. - Qadesha
rlx kirjoitti:
tuota mainitsemaasi syntiinlankeemusta et löydä ”puhtaasta” suomenuskosta vaan mm. kristinuskosta ja UT:n puolelta (jossa, UT:ssa, sen esiintyminen on myös tosin kyseenalaistettu), et VT:n maailmankuvasta. Jotain,
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8105062/38061261
Kristinuskon syntiinlankeemus-oppi näyttää kehittyneen hellenistisen ajan ajoittain & paikoittain hyvinkin vahvassa synkretistisessä ilmapiirissä, josta kristinuskoon & sen teologiaan on yleensäkin tullut paljonkin vaikutteita. Joissakin tuon ajan piireissä nähtiin luomakunta / ihmiset jotenkin langenneessa tilassa josta heidät oli sitten pelastettava joko tiedon ja / tai tavalla tai toisella välimieheksi tulevan ja sellaisena toimivan jumalhahmon kautta (joidenkin mysteeriuskontojen kuollut-ja-ylösnoussut-pelastajahahmo -ajattelu on vielä asia erikseen vaikka usein ne liittyivätkin toisiinsa). Ajattelun taustalta löytyy mm. Platon, uusplatonilaisuus; vaikutteita näkyy mm. gnostilaisuudessa, kuten esim. sethiläisessä gnostilaisuudessa, josta jotain:
http://jdt.unl.edu/lithist.html
http://jdt.unl.edu/vision.htm
Teosofisissa ym. samantyyppisissä nykyajan liikkeissä tuollainen ”gnostilainen” ajattelu näyttää saaneen jonkinlaista sijaa, ja samaa tietä heidän Kalevala- ym. suomalaisen – elämään, maailmaan, ihmisiin jo sellaisenaan positiivisemmin suhtautuvan (vs. esim. nuo syntiinlankeemus- ym. jutut) – perinteen tulkinnassaan, perinteen, jonka mukaan jumaluus on itse kullekin välittömämmin kohdattavissa / koettavissa. Väinämöisellä on kyllä oma tietäjän ym. roolinsa suomenuskossa ja suomalaisessa mytologiassa mutta hänen tuollaisiin ”gnostilaisiin” – ”ihmisille heidät alennustilastaan pelastavaa tietoa tuovan hahmon” – raameihin sovittamisensa on suomenuskolle vierasta....niin yksi sylttytehtaista on zarahustralaisuus.
Luonnonkansoiltakin löytynee ajatus siitä että on olemassa niin valon kuin pimeydenkin voimia, mutta heikäläiset kokevat että se on okei ja pääasia on että on tasapaino. Kumpiakin voimia muistetaan ja lepytellään. Mutta jostain kumman syystä lähi-idässä iski sellainen neuroottisuuden puuska että dualismi vietiin äärimmilleen ja kaikki paha elämässä selitettiin jonkinlaisella "pahalla jumalalla" (sittemmin Saatanalla) joka vastustaa kaikessa "hyvää jumalaa" (sittemmin Jumalaa). Kaikkialla on mukamas taistelu jossa hyvän tulee voittaa paha. Mikäs hyvä se sellainen on joka haluaa TUHOTA jotain?
Dualismi jossa tasapaino löytyy siitä että vastakkaisia voimia ei aseteta ollenkaan ankealle hyvä/paha-janalle, vaan nähdään kaikki vastakohdat toisiaan täydentävinä vuorottelevina voimina joilla on aikansa ja paikkansa olisi ehkä paljon terveempi dualismi kuin tämä lähi-idässä siinnyt ja sittemmin lähes koko ihmiskunnan villinnyt ja neurotisoinut? Missään teosofiassa tai mitä näitä onkaan ei mene yhtään sen paremmin mikäli teosofi tms. haluaa yhä uskoa PAHAAN. - arjuuna
Qadesha kirjoitti:
...niin yksi sylttytehtaista on zarahustralaisuus.
Luonnonkansoiltakin löytynee ajatus siitä että on olemassa niin valon kuin pimeydenkin voimia, mutta heikäläiset kokevat että se on okei ja pääasia on että on tasapaino. Kumpiakin voimia muistetaan ja lepytellään. Mutta jostain kumman syystä lähi-idässä iski sellainen neuroottisuuden puuska että dualismi vietiin äärimmilleen ja kaikki paha elämässä selitettiin jonkinlaisella "pahalla jumalalla" (sittemmin Saatanalla) joka vastustaa kaikessa "hyvää jumalaa" (sittemmin Jumalaa). Kaikkialla on mukamas taistelu jossa hyvän tulee voittaa paha. Mikäs hyvä se sellainen on joka haluaa TUHOTA jotain?
Dualismi jossa tasapaino löytyy siitä että vastakkaisia voimia ei aseteta ollenkaan ankealle hyvä/paha-janalle, vaan nähdään kaikki vastakohdat toisiaan täydentävinä vuorottelevina voimina joilla on aikansa ja paikkansa olisi ehkä paljon terveempi dualismi kuin tämä lähi-idässä siinnyt ja sittemmin lähes koko ihmiskunnan villinnyt ja neurotisoinut? Missään teosofiassa tai mitä näitä onkaan ei mene yhtään sen paremmin mikäli teosofi tms. haluaa yhä uskoa PAHAAN.Uskoa pahaan ,sillä se on tosiasia, sillä ihmisen psykologinen perimä on paha (sielu,ego, ajattelija) jauskonnot ja aatteet taistelevat tätä pahaa vastaan hyvän idealla, siten, että
rukoillaan armoa tulle pahalle ja ikuista elämää taivaassa.
Kun päinvastoin pitäisi ymmärtää tämän pahan alkuperä, rttä mistä se on syntynyt, ja mitkä ovat sen seuraukset,silloin paha menettää voimansa, ja kuihtuu pois
- kokija
Väinämöinen palaa entistä uhkeammalla purrella millä lähti. Nyt tunnustettuna ja rakastettuna, suoraan ihmisten sydämiin. Ei hän oikeasti minnekään lähtenyt vaan on ollut koko ajan kanssamme. Eino Leinon tietoisuus oli lähellä Väinämöistä, siksi Leino ymmärsi niin hyvin Suomen kansaa ja sen syviä pyhiä tuntemuksia. Väinämöisen kautta hän tunsi syvää yhteyttä koko Kosmokseen. Väinämöinen on yhdistävä ykseystietoisuus joka oli ja on edelleen Kristuksen opetuslapsi.
- kokija
Nämä laulut ovat mielestäni Väinämöisen inspiroimia:
http://www.youtube.com/watch?v=jIn8OGjhCTE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=EOBsegsPEgk&feature=related
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan603368Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282970- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 111396
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13812