Akut imee sähköä

onko vikaa

Kävipä niin talven jäliltä, että pulttasin akut kiinni alukseen ja laitoin pääkytkimet päälle. Huomasin että käyttöakuston volttimittari näytti vajaat 20 volttia. Käänsin virta-avainta ja starttiakuston volttimittari näytti 24 volttia.

Laitoin maasähkölaturin kiinni, mutta voltit nousi starttiakustossa 26 ja käyttöakustossa reiluun 24 volttiin. Virtaa meni startille 6a ja käyttöakkuun 10a. Maasähkölaturi on 60a malli. Tottakai tässä oli kaikki aluksen kulutus päällä.

Irroitin maasähkön ja jysäytin koneen tulille ja ensin starttiakuston volttimittari nousi 28 volttiin ja sitten sähkökeskus napsahti ja käyttöakuston volttimittari nousi n. 26 volttiin ja starttiakuston laski samaan lukemaan ja sitten molemmat nousivat 29 volttiin.

Virtamittarit näyttivät starttiakusto 40a ja käyttöakusto 60a (viisari pohjassa). Virtamittarit "shuntti" malleja.

Koneessa kaksi 24v 80a laturia, ja starttiakustona on 2kpl 150ah 12v akkuja ja käyttöakustona 6kpl 200ah 12v akkuja.

Täyttelin vesitankkia, ja täytön ajan kone pyöri tyhjäkäyntiä. Vesi-Webasto ja keskuslämmitys sekä lämminvesivaraaja olivat päällä. Nesteet kuumenivat, ja lämminvesivaraaja ja alus lämpeni. Koneen käynnistämisestä kulunut tunti. Edelleen virtaa menee käyttöakkuhin yli 60a, viisari ihan pohjassa. Starttiakkuihin menee vain piirun verran, noin 10a.

Lähdimpä ajelemaan, ja kävin täyttämässä tankin täyteen ja sammutin moottorin. Katsoin lukemat vielä mittareista. Starttiakusto 26v, -10a virrat päällä koska mittarit startiakustolle ei toimi ilman virta-avainta. Käyttöakusto 24v, -40a.

Tankkailin, ja mittarilukemat eivät muuttuneet. Käynnistin koneen ja taas on käyttöakuston viisari pohjassa, jännitteet molemmissa 29v, ja starttiakustoon holahti vähän aikaa 40a.

Moottori kävi vielä kaksi tuntia ja koko ajan käyttöakusto latasi täysillä. Käyttöakustossa 3 paria akkuja, akut merkitty ja käytetään aina samoja akkupareja.

Sammutin moottorin, jätin vain välttämättömimmät sähkölaitteet päälle, kytkin maasähkön ja lukitsin aluksen.

Miksi käyttöakusto imee näin valtavasti sähköä?
Onko vikaa? Ei ole halpaa uusia tuollainen akkuvarasto... Uusittu 4 vuotta sitten. Kaikki akut ovat Exide-merkkisiä.

25

3282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähkäri 4321

      Alle 20 voltin napajännite tarkoittaa, että akut ovat aivan tyhjät. Nyt riippuu paljon akkujen laadusta elpyykö ne enää vai muuttuiko ongelmajätteeksi. Kun akkukapasiteettia on 600 Ah, pitää tyhjää akkua ladata 60 ampeerilla yli 10 tuntia ennen kuin se alkaa täyttymään.

      Siis antaisin laturin vielä jonkun aikaa yrittää ja sitten vasta menisin kauppaan.

      Sitäpaitsi ei niiden kaikkien tarvitse olla rikki joskin se on todennäköistä.

    • jättänyt jotain

      kertomatta. Puhut 12V akuista, mutta jännitelukujen perusteella kyseessä olisi 24V systeemi. Kummasta on kyse?

      • sarjassa

        akut on varmaan sarjaan kytketty jot saadaan tuo 24V

        jokainen poikahan ton tietää


      • pointti onkin
        sarjassa kirjoitti:

        akut on varmaan sarjaan kytketty jot saadaan tuo 24V

        jokainen poikahan ton tietää

        siinä, että kun olennainen tieto (järjestelmän normaalijännite) jätetään kertomatta, ei pysty varmuudella päättelemään, mikä on homman nimi. Arvata tietysti voi, että veneessä on 24V systeemit ja 12V akuista on koottu sarjakytkennällä sellaiseen virtalähteet. Mutta arvailu on näissä jutuissa aina vaarallista.

        Useimmiten veneissä on muuten 12V tsydeemit. 24V esiintyy, mutta useimmiten työveneissä tai sellaisista huviveneiksi muutetuissa.


      • pilkkua
        pointti onkin kirjoitti:

        siinä, että kun olennainen tieto (järjestelmän normaalijännite) jätetään kertomatta, ei pysty varmuudella päättelemään, mikä on homman nimi. Arvata tietysti voi, että veneessä on 24V systeemit ja 12V akuista on koottu sarjakytkennällä sellaiseen virtalähteet. Mutta arvailu on näissä jutuissa aina vaarallista.

        Useimmiten veneissä on muuten 12V tsydeemit. 24V esiintyy, mutta useimmiten työveneissä tai sellaisista huviveneiksi muutetuissa.

        vai oletteko yksinkertaisia vai ettekö tiedä, että jo 12 voltin akusto koostuu 2 voltin akuista joita on sarjassa 6 kappaletta ja että 24 voltin järjestelmä syntyy laittamalla 2 kappaletta 12 voltin akustoa sarjaan eli 12 kennoa.

        Ihan sama mitä veneissä yleensä on, mutta kyseisessä aluksessa on 24 voltin prosähköt.


      • ????
        pilkkua kirjoitti:

        vai oletteko yksinkertaisia vai ettekö tiedä, että jo 12 voltin akusto koostuu 2 voltin akuista joita on sarjassa 6 kappaletta ja että 24 voltin järjestelmä syntyy laittamalla 2 kappaletta 12 voltin akustoa sarjaan eli 12 kennoa.

        Ihan sama mitä veneissä yleensä on, mutta kyseisessä aluksessa on 24 voltin prosähköt.

        ...tuskinpa vaan kun akutkin ovat aivan paskana. Jokin tässä "prosähköjärjestelmässä" on ne ennen aikojaan kypsentänyt tai sitten lataus/purku syklejä on kertynyt käyttöikään nähden poikkeuksellisen paljon. Akku vanhenee esimerkiksi tärinästä,ylilämmöstä, akkuveden puutteesta, ali/ylijännitteestä ja täyttö/tyhjennys sykleistä.


      • pilkkua
        ???? kirjoitti:

        ...tuskinpa vaan kun akutkin ovat aivan paskana. Jokin tässä "prosähköjärjestelmässä" on ne ennen aikojaan kypsentänyt tai sitten lataus/purku syklejä on kertynyt käyttöikään nähden poikkeuksellisen paljon. Akku vanhenee esimerkiksi tärinästä,ylilämmöstä, akkuveden puutteesta, ali/ylijännitteestä ja täyttö/tyhjennys sykleistä.

        Ei vielä ole päätetty, että akut ovat paskoja. Riski toki on suuri, mutta tässä vaiheessa ne ovat vasta tyhjiä ;)

        Kuten tuolla ylhäällä mainittiin, 600 Ah tarvitsee 60 ampeerin latausta yli 10 tuntia ennen kuin tyhjät akut täyttyvät.


      • onko vikaa
        pilkkua kirjoitti:

        Ei vielä ole päätetty, että akut ovat paskoja. Riski toki on suuri, mutta tässä vaiheessa ne ovat vasta tyhjiä ;)

        Kuten tuolla ylhäällä mainittiin, 600 Ah tarvitsee 60 ampeerin latausta yli 10 tuntia ennen kuin tyhjät akut täyttyvät.

        Kyllä ne akut myös antaa virtaa ulospäinkin. Ennen keväällä on ollut täydet akut.

        Nyt jostain syystä käyttöakustossa oli vain 20v. Käyttöakustoon meni tänään aamulla vielä 40a maasähköllä ja koneen käydessä 60a. En tiedä miten paljon koneen käydessä oikeasti menee, koska mittarit on 60a ja viisari oli ihan pohjassa.

        Sähköt ovat aluksessa rakennettu pätevän venesähkärin toimesta. Ymmärtääkseni sähköt ovat rakennettu kaksin kertaisena. Isossa sähkökeskuksessa on kaksi isoa sulakelootaa, joista toisessa lukee "Käyttöakusto, alakeskus 1, Pää S 80a". Toisessa "Käynnistysakusto, alakeskus 1, Pää S 60a".

        Akkutilan vieressä on erillinen tila, jossa on sähkökeskus. Sulakeloota jossa on kolme isoa ja neljä pientä sulaketta on "Käyttöakusto, pääkeskus". Toinen loota jossa kaksi isoa ja kaksi pientä sulaketta on "Käynnistysakusto, pääkeskus". Näiden lisäksi on vielä yksi iso mötikkä joka on "Akkujen erotusrele 250a".

        Sitten aluksen peräpäässä on vielä sähkökeskus "Käyttöakusto, alakeskus 2, Pää S 60a".

        Normaalisti yhden yön käytöllä, käyttöakusto on aamulla jännite 26v ja latausvirtaa menee koneen käydessä 40-60a 1-2 tuntia. Kun on oltu pyäsyksissä 3vrk, on käyttöakuston jännite vajaa 24v, ja tällöin akut ovat sähkärin mukaan lähes tyhjät. Eli jos olemme yli 1vrk pysäyksissä, kytkemme maasähkön.

        Onko ne akut paskana vai ei? Täytyykö ruveta kyselemään tarjouksia akuista :/ Täytyy ajella huomenna ihan hupiajoa akkujen lataamiseksi.


      • Matkaveneilijä
        onko vikaa kirjoitti:

        Kyllä ne akut myös antaa virtaa ulospäinkin. Ennen keväällä on ollut täydet akut.

        Nyt jostain syystä käyttöakustossa oli vain 20v. Käyttöakustoon meni tänään aamulla vielä 40a maasähköllä ja koneen käydessä 60a. En tiedä miten paljon koneen käydessä oikeasti menee, koska mittarit on 60a ja viisari oli ihan pohjassa.

        Sähköt ovat aluksessa rakennettu pätevän venesähkärin toimesta. Ymmärtääkseni sähköt ovat rakennettu kaksin kertaisena. Isossa sähkökeskuksessa on kaksi isoa sulakelootaa, joista toisessa lukee "Käyttöakusto, alakeskus 1, Pää S 80a". Toisessa "Käynnistysakusto, alakeskus 1, Pää S 60a".

        Akkutilan vieressä on erillinen tila, jossa on sähkökeskus. Sulakeloota jossa on kolme isoa ja neljä pientä sulaketta on "Käyttöakusto, pääkeskus". Toinen loota jossa kaksi isoa ja kaksi pientä sulaketta on "Käynnistysakusto, pääkeskus". Näiden lisäksi on vielä yksi iso mötikkä joka on "Akkujen erotusrele 250a".

        Sitten aluksen peräpäässä on vielä sähkökeskus "Käyttöakusto, alakeskus 2, Pää S 60a".

        Normaalisti yhden yön käytöllä, käyttöakusto on aamulla jännite 26v ja latausvirtaa menee koneen käydessä 40-60a 1-2 tuntia. Kun on oltu pyäsyksissä 3vrk, on käyttöakuston jännite vajaa 24v, ja tällöin akut ovat sähkärin mukaan lähes tyhjät. Eli jos olemme yli 1vrk pysäyksissä, kytkemme maasähkön.

        Onko ne akut paskana vai ei? Täytyykö ruveta kyselemään tarjouksia akuista :/ Täytyy ajella huomenna ihan hupiajoa akkujen lataamiseksi.

        Jos irrottaisit akut toisistaan ja katso mikä jännite on kussakin akussa ja paljonko ottaa virtaa. Kuulostais, että jonkin akun kenno(ja) on oikosulussa. Kaikki ei ole välttämättä rikki, mutta menee kyllä jos et poista viallisia. Samoin saattaa mennä laturit uusiksi, kun ne työntää virtaa koko ajan täysillä.

        Tavalliset akut ei yleensä kestä merellä kovin kauan. Exidelläkin on kyllä merikäyttöön akkuja. Miten sulla?

        Kannattaa uusia koko sarja, jos vaihtoon joutuu. Tai sitten riskillä vaihtaa rikkinäiset akut vain, mutta saattaa uusille akuille tulla lyhyempi elinikä. Tai poistat rikkinäiset akut ja menet pienemmällä kapasiteetilla vähän aikaa.


      • onko vikaa
        Matkaveneilijä kirjoitti:

        Jos irrottaisit akut toisistaan ja katso mikä jännite on kussakin akussa ja paljonko ottaa virtaa. Kuulostais, että jonkin akun kenno(ja) on oikosulussa. Kaikki ei ole välttämättä rikki, mutta menee kyllä jos et poista viallisia. Samoin saattaa mennä laturit uusiksi, kun ne työntää virtaa koko ajan täysillä.

        Tavalliset akut ei yleensä kestä merellä kovin kauan. Exidelläkin on kyllä merikäyttöön akkuja. Miten sulla?

        Kannattaa uusia koko sarja, jos vaihtoon joutuu. Tai sitten riskillä vaihtaa rikkinäiset akut vain, mutta saattaa uusille akuille tulla lyhyempi elinikä. Tai poistat rikkinäiset akut ja menet pienemmällä kapasiteetilla vähän aikaa.

        Otin nyt sitten todella kaikke akkujen johdot irti numeroituani ne ja mittasin:
        Käyttöakusto:
        1. 12,7v
        2. 12,6v
        3. 12,8v
        4. 12,7v
        5. 12,9v
        6. 12,6v
        Startti:
        1. 13,1v
        2. 13,0v

        Kaapelit kiinni ja laturi päälle. Käyttöakustoon menee vieläkin 40a plussaa, starttiakustoon ei mitään. Jännite käyttöakustossa on 26v ja startilla 28v.

        Koneen käydessä molemmat volttimittarit näyttää samaa lukemaa, n. 29v. Virtaa menee starttiakustoon alussa 40a ja käyttöakustoon koko ajan täysillä.

        EXIDE Heavy Duty mallisia näyttäisi olevan akusto. Pirun painavia muuten. Starttiakun juuri ja juuri nostaa yksin mutta käyttöakut liian painavia.


      • voi olla
        onko vikaa kirjoitti:

        Otin nyt sitten todella kaikke akkujen johdot irti numeroituani ne ja mittasin:
        Käyttöakusto:
        1. 12,7v
        2. 12,6v
        3. 12,8v
        4. 12,7v
        5. 12,9v
        6. 12,6v
        Startti:
        1. 13,1v
        2. 13,0v

        Kaapelit kiinni ja laturi päälle. Käyttöakustoon menee vieläkin 40a plussaa, starttiakustoon ei mitään. Jännite käyttöakustossa on 26v ja startilla 28v.

        Koneen käydessä molemmat volttimittarit näyttää samaa lukemaa, n. 29v. Virtaa menee starttiakustoon alussa 40a ja käyttöakustoon koko ajan täysillä.

        EXIDE Heavy Duty mallisia näyttäisi olevan akusto. Pirun painavia muuten. Starttiakun juuri ja juuri nostaa yksin mutta käyttöakut liian painavia.

        Kuormittamattoman akun napajännite ei kerro vielä koko totuutta akun kunnosta. Akkua pitäisi kuormittaa kunnon keinokuormalla ja seurata samalla, miten akun jännite käyttäytyy. Akkuliikkeissä on tähän tarkoitukseen tehtyjä mittareita, jolla akun kunto kyllä nopeasti paljastuu.

        Itse uusin veneeseen juuri tänä keväänä pari hupiakkua, joissa kyllä jännite näytti ajon jälkeen aivan hyvältä (12,7V), mutta kapasiteettia ei enää ollut eli yön aikana jääkaappi ja lämmitys tiputtivat jännitteen jonnekin 12V tienoille. Lopullinen totuus selvisi vasta akkuliikkeessä, jossa akut ensin ladattiin yön yli teholaturilla ja sen jälkeen kytkettiin tuo kuormitusmittari, joka näytti, että akusta ei saatu virtaa lähellekään nimellisarvoa ja myös akun sisäinen vastus oli erikoismittarilla mitaten aivan jotain muute kuin sen pitäisi olla.

        Nyrkkisääntö muuten napajännitteen ja kapasiteetin välillä on se, että jännitteen pudottua 0,5 V akun kapasiteetista on enää 50% jäljellä. Eli kun jännite näyttää 12,2V, akku on syytä ladata. Eikä akku koskaan lataudu 100% hyötysuhteella ts. ei voi laskea, että esim. 100 Ah akku latautuu puolityhjästä täyteen 10 A laturilla viidessä tunnissa (5 h x 10A = 50 Ah). Latautuminen hidastuu oleellisesti sen jälkeen, kun 80% varaustilasta on saavutettu eikä sillä ole mitään väliä, kuinka paljon virtaa laturi antaa. Lyhyillä ajomatkoilla akkujen kapasiteetista harvoin saadaan enemmän kuin 80-90% ladatuksi, tietenkin maasähkösta tai aurinkopaneelista saadaan pitkäkestoisempaa latausta, jolloin akut on toiveissa saada täyteen.


      • onko vikaa
        voi olla kirjoitti:

        Kuormittamattoman akun napajännite ei kerro vielä koko totuutta akun kunnosta. Akkua pitäisi kuormittaa kunnon keinokuormalla ja seurata samalla, miten akun jännite käyttäytyy. Akkuliikkeissä on tähän tarkoitukseen tehtyjä mittareita, jolla akun kunto kyllä nopeasti paljastuu.

        Itse uusin veneeseen juuri tänä keväänä pari hupiakkua, joissa kyllä jännite näytti ajon jälkeen aivan hyvältä (12,7V), mutta kapasiteettia ei enää ollut eli yön aikana jääkaappi ja lämmitys tiputtivat jännitteen jonnekin 12V tienoille. Lopullinen totuus selvisi vasta akkuliikkeessä, jossa akut ensin ladattiin yön yli teholaturilla ja sen jälkeen kytkettiin tuo kuormitusmittari, joka näytti, että akusta ei saatu virtaa lähellekään nimellisarvoa ja myös akun sisäinen vastus oli erikoismittarilla mitaten aivan jotain muute kuin sen pitäisi olla.

        Nyrkkisääntö muuten napajännitteen ja kapasiteetin välillä on se, että jännitteen pudottua 0,5 V akun kapasiteetista on enää 50% jäljellä. Eli kun jännite näyttää 12,2V, akku on syytä ladata. Eikä akku koskaan lataudu 100% hyötysuhteella ts. ei voi laskea, että esim. 100 Ah akku latautuu puolityhjästä täyteen 10 A laturilla viidessä tunnissa (5 h x 10A = 50 Ah). Latautuminen hidastuu oleellisesti sen jälkeen, kun 80% varaustilasta on saavutettu eikä sillä ole mitään väliä, kuinka paljon virtaa laturi antaa. Lyhyillä ajomatkoilla akkujen kapasiteetista harvoin saadaan enemmän kuin 80-90% ladatuksi, tietenkin maasähkösta tai aurinkopaneelista saadaan pitkäkestoisempaa latausta, jolloin akut on toiveissa saada täyteen.

        Sain akut ladatuksi. Maasähkö laturi oli yön kiinni, ja tänään käytin konetta 7 tuntia, ja sitten alkoi latausvirta pienenemään, ollen enään moottorin käydessä 40a, ja siitä sitten pieneni tasaisesti ja tunnin jälkeen meni enään 10a. Eli moottori kävi 8 tuntia, kävin kyllä ajelemassakin välillä.

        Nyt maasähkö kytkettynä, ja virtaa menee 5-10a käyttöakustoon. Jännite nyt maasähkölaturilla 27-28v, moottorin käydessä 28-29v.

        Kunnon kuormituksella, -50a, akkujännite oli 26v.

        Pitäisikö akut vielä irrottaa ja kiikuttaa akkuliikkeeseen testattavaksi?

        Sitten seuraavaksi taistelemaan paskapytyn kanssa. Sähkömoottori kyllä käy, mutta vesi ei tule eikä mene. Painevesijärjestelmä lähti toimimaan, ja muut vesipisteet toimii, tulee sekä kylmää että kuumaa vettä.


      • lähtisi
        onko vikaa kirjoitti:

        Sain akut ladatuksi. Maasähkö laturi oli yön kiinni, ja tänään käytin konetta 7 tuntia, ja sitten alkoi latausvirta pienenemään, ollen enään moottorin käydessä 40a, ja siitä sitten pieneni tasaisesti ja tunnin jälkeen meni enään 10a. Eli moottori kävi 8 tuntia, kävin kyllä ajelemassakin välillä.

        Nyt maasähkö kytkettynä, ja virtaa menee 5-10a käyttöakustoon. Jännite nyt maasähkölaturilla 27-28v, moottorin käydessä 28-29v.

        Kunnon kuormituksella, -50a, akkujännite oli 26v.

        Pitäisikö akut vielä irrottaa ja kiikuttaa akkuliikkeeseen testattavaksi?

        Sitten seuraavaksi taistelemaan paskapytyn kanssa. Sähkömoottori kyllä käy, mutta vesi ei tule eikä mene. Painevesijärjestelmä lähti toimimaan, ja muut vesipisteet toimii, tulee sekä kylmää että kuumaa vettä.

        ainakaan vielä viemään akkuja tarkistettavaksi, jos kerta näyttäisivät toimivan. Voi olla, että niiden varaustila vaan oli talven jäljiltä alhainen ja tuollainen kapasiteettihan ei hetkessä lataudu. Kannattaa joka tapauksessa tarkistaa akkujen nestepinnat ja lisätä akkuvettä tarvittaessa, ellei kyseessä ole suljetut lyijuakut (huoltovapaat) tai hyytelöakut (AGM).


      • onko vikaa
        lähtisi kirjoitti:

        ainakaan vielä viemään akkuja tarkistettavaksi, jos kerta näyttäisivät toimivan. Voi olla, että niiden varaustila vaan oli talven jäljiltä alhainen ja tuollainen kapasiteettihan ei hetkessä lataudu. Kannattaa joka tapauksessa tarkistaa akkujen nestepinnat ja lisätä akkuvettä tarvittaessa, ellei kyseessä ole suljetut lyijuakut (huoltovapaat) tai hyytelöakut (AGM).

        Oukei, vien sitten jos akuista loppuu virta.

        Venesähkärin mukaan alus kuluttaa vuorokaudessa n. 100-300ah. Eli jos ollaan yli vuorokausi pysähdyksissä ja maasähköä on saatavilla, kytkemme aina maasähkön. Luonnonsatamissa sitten joka toinen päivä on käytettävä moottoria 5-8 tuntia, jotta akkuihin saadaan varausta.

        Kuulemma alle 24v ei saa käyttöakuston jännitettä päästää, eli kun jännite on 24v mittarin mukaan, akkuja pitää ruveta lataamaan. Normaalisti jännite on 25-26 kuormituksesta riippuen kun moottori ja maasähkö on pois päältä, mutta maasähköllä nousee 27-28v ja moottorilla lähemmäs 29v.

        Ei ole aluksesta loppunut virta koskaan, joten jos tänä kesänä loppuu, vien akut akkuliikkeeseen korjattavaksi.

        Katsoin akkujen tarkan merkin ja mallin.

        Käyttöakusto on EXIDE Heavy Duty Super, ja starttiakusto EXIDE Heavy Duty Extra. Sain näistä akuista parhaan tarjouksen, ja tuntuvat olevan myös melko hyviä. Voikos noihin lisätä vettä?

        http://valitseparas.exide.fi/prod02.htm Eli tuoltahan nuo akut löytyikin eli käyttöakustona on ylimmäiset SHD-akut ja käynnistysakustona toiseksi ylimmäisen HDX-akut.


      • olisikohan
        onko vikaa kirjoitti:

        Oukei, vien sitten jos akuista loppuu virta.

        Venesähkärin mukaan alus kuluttaa vuorokaudessa n. 100-300ah. Eli jos ollaan yli vuorokausi pysähdyksissä ja maasähköä on saatavilla, kytkemme aina maasähkön. Luonnonsatamissa sitten joka toinen päivä on käytettävä moottoria 5-8 tuntia, jotta akkuihin saadaan varausta.

        Kuulemma alle 24v ei saa käyttöakuston jännitettä päästää, eli kun jännite on 24v mittarin mukaan, akkuja pitää ruveta lataamaan. Normaalisti jännite on 25-26 kuormituksesta riippuen kun moottori ja maasähkö on pois päältä, mutta maasähköllä nousee 27-28v ja moottorilla lähemmäs 29v.

        Ei ole aluksesta loppunut virta koskaan, joten jos tänä kesänä loppuu, vien akut akkuliikkeeseen korjattavaksi.

        Katsoin akkujen tarkan merkin ja mallin.

        Käyttöakusto on EXIDE Heavy Duty Super, ja starttiakusto EXIDE Heavy Duty Extra. Sain näistä akuista parhaan tarjouksen, ja tuntuvat olevan myös melko hyviä. Voikos noihin lisätä vettä?

        http://valitseparas.exide.fi/prod02.htm Eli tuoltahan nuo akut löytyikin eli käyttöakustona on ylimmäiset SHD-akut ja käynnistysakustona toiseksi ylimmäisen HDX-akut.

        tästä jotain apuja jotta teidän ei tarvitsisi luonnosatamassa käyttää konetta 5-8H muiden paikallaolijoiden suureksi "riemuksi"

        Pahoittelen, ei löytynyt Suomeksi vastaavaa sivua

        http://www.tecopt.com/artiklar/el-och-belysning/branslecell-for-fritidsbruk-med-laddnings-rela/

        Hinta. No-jaa, jos on varaa isoon veneeseen hyvillä mukavuuksilla niin tuosta on jo todellakin hyötyä.
        On sitten riippumaton maasähköstä.

        Aurinkopaneelikin tuottaa jonkunverran :-)
        (eipä vaan taida riittää teikän akkupankin ylläpitoon)


      • kulutus
        onko vikaa kirjoitti:

        Oukei, vien sitten jos akuista loppuu virta.

        Venesähkärin mukaan alus kuluttaa vuorokaudessa n. 100-300ah. Eli jos ollaan yli vuorokausi pysähdyksissä ja maasähköä on saatavilla, kytkemme aina maasähkön. Luonnonsatamissa sitten joka toinen päivä on käytettävä moottoria 5-8 tuntia, jotta akkuihin saadaan varausta.

        Kuulemma alle 24v ei saa käyttöakuston jännitettä päästää, eli kun jännite on 24v mittarin mukaan, akkuja pitää ruveta lataamaan. Normaalisti jännite on 25-26 kuormituksesta riippuen kun moottori ja maasähkö on pois päältä, mutta maasähköllä nousee 27-28v ja moottorilla lähemmäs 29v.

        Ei ole aluksesta loppunut virta koskaan, joten jos tänä kesänä loppuu, vien akut akkuliikkeeseen korjattavaksi.

        Katsoin akkujen tarkan merkin ja mallin.

        Käyttöakusto on EXIDE Heavy Duty Super, ja starttiakusto EXIDE Heavy Duty Extra. Sain näistä akuista parhaan tarjouksen, ja tuntuvat olevan myös melko hyviä. Voikos noihin lisätä vettä?

        http://valitseparas.exide.fi/prod02.htm Eli tuoltahan nuo akut löytyikin eli käyttöakustona on ylimmäiset SHD-akut ja käynnistysakustona toiseksi ylimmäisen HDX-akut.

        Mitä kaikkia hilavitkuttimia teidän kipossa on jos tuollainen sähkönkulutus?
        Aivan järjetöntä sähkönkulutusta, yhden yön voi olla ilman että kone ruksuttaa puoli päivää tai roikkuu kaapelin varassa. Jos siis oli kyseessä suht normaali huvivene.


      • koneenkäyttäjä
        onko vikaa kirjoitti:

        Oukei, vien sitten jos akuista loppuu virta.

        Venesähkärin mukaan alus kuluttaa vuorokaudessa n. 100-300ah. Eli jos ollaan yli vuorokausi pysähdyksissä ja maasähköä on saatavilla, kytkemme aina maasähkön. Luonnonsatamissa sitten joka toinen päivä on käytettävä moottoria 5-8 tuntia, jotta akkuihin saadaan varausta.

        Kuulemma alle 24v ei saa käyttöakuston jännitettä päästää, eli kun jännite on 24v mittarin mukaan, akkuja pitää ruveta lataamaan. Normaalisti jännite on 25-26 kuormituksesta riippuen kun moottori ja maasähkö on pois päältä, mutta maasähköllä nousee 27-28v ja moottorilla lähemmäs 29v.

        Ei ole aluksesta loppunut virta koskaan, joten jos tänä kesänä loppuu, vien akut akkuliikkeeseen korjattavaksi.

        Katsoin akkujen tarkan merkin ja mallin.

        Käyttöakusto on EXIDE Heavy Duty Super, ja starttiakusto EXIDE Heavy Duty Extra. Sain näistä akuista parhaan tarjouksen, ja tuntuvat olevan myös melko hyviä. Voikos noihin lisätä vettä?

        http://valitseparas.exide.fi/prod02.htm Eli tuoltahan nuo akut löytyikin eli käyttöakustona on ylimmäiset SHD-akut ja käynnistysakustona toiseksi ylimmäisen HDX-akut.

        Jos sähköä menee niin paljon, että konetta pitää käyttää alvariinsa tuntitolkulla, ostaisin erillisen generaattorin jonka laittaisin maasähköliittimeen roikaleella kiinni.

        Pienen generaattorin ääni on miellyttävämpi ja polttoaineen kulutus pienempi kuin jonkun hirveän dieselin joka jyrisee tyhjäkäynnillä koko päivän.

        Generaattorien hinnat alkavat 100 eurosta.


      • onko vikaa
        koneenkäyttäjä kirjoitti:

        Jos sähköä menee niin paljon, että konetta pitää käyttää alvariinsa tuntitolkulla, ostaisin erillisen generaattorin jonka laittaisin maasähköliittimeen roikaleella kiinni.

        Pienen generaattorin ääni on miellyttävämpi ja polttoaineen kulutus pienempi kuin jonkun hirveän dieselin joka jyrisee tyhjäkäynnillä koko päivän.

        Generaattorien hinnat alkavat 100 eurosta.

        Eipä ole tullut mieleen tuollainen vaihtoehto!

        Olemme kuunnelleet vain dieselmoottorin tyhjäkäyntijyrinää ja yrittäneet saada maasähkön eikä tuollainen vaihtoehto ole käynyt mielessäkään.

        Paljonka tuon teho pitäisi olla? Aluksessa maasähkölaturi 50a ja kaksi kappaletta 750w lämminvesivaraajia (toinen makealle eli tiskivedelle ja toinen järvivedelle eli suihkulle), pistorasioita jokunen (joita syötetään invertterillä ilman maasähköä, InverterSwicth keskus hoitelee).

        2kW?

        Joku ihmetteli sähkön kulutusta, joten listaampa nyt suurinpiirtein kuluttajat joita käytetään satamssa, osa tulee invertterin kautta:
        -Hälytysjärjestelmä
        -Keskuslämmityksen pumput ja säätimet
        -Vesi-Webasto
        -Jääkaappi
        -Läppäreitä yms. latureita
        -Autoradio
        -Televisio digiboksi dvd
        -Valaistus
        -Valopetrooliliesi uuni
        -Vesipumput
        -Vesivessa
        -(Kennopuhaltimia)
        -(Ankkurivalo)

        Ei tuossa nyt niin paljoa kuitenkaan ole, mutta sähköä silti kuluu yllättävän paljon.


      • onko vikaa kirjoitti:

        Eipä ole tullut mieleen tuollainen vaihtoehto!

        Olemme kuunnelleet vain dieselmoottorin tyhjäkäyntijyrinää ja yrittäneet saada maasähkön eikä tuollainen vaihtoehto ole käynyt mielessäkään.

        Paljonka tuon teho pitäisi olla? Aluksessa maasähkölaturi 50a ja kaksi kappaletta 750w lämminvesivaraajia (toinen makealle eli tiskivedelle ja toinen järvivedelle eli suihkulle), pistorasioita jokunen (joita syötetään invertterillä ilman maasähköä, InverterSwicth keskus hoitelee).

        2kW?

        Joku ihmetteli sähkön kulutusta, joten listaampa nyt suurinpiirtein kuluttajat joita käytetään satamssa, osa tulee invertterin kautta:
        -Hälytysjärjestelmä
        -Keskuslämmityksen pumput ja säätimet
        -Vesi-Webasto
        -Jääkaappi
        -Läppäreitä yms. latureita
        -Autoradio
        -Televisio digiboksi dvd
        -Valaistus
        -Valopetrooliliesi uuni
        -Vesipumput
        -Vesivessa
        -(Kennopuhaltimia)
        -(Ankkurivalo)

        Ei tuossa nyt niin paljoa kuitenkaan ole, mutta sähköä silti kuluu yllättävän paljon.

        Kiinnostaisi tietää, miten akkujen kanssa kävi. Vastaavanlaistahan voi käydä itse kullekin. Oletko ehtinyt kokeilla?


      • Uskonko, en taida
        onko vikaa kirjoitti:

        Eipä ole tullut mieleen tuollainen vaihtoehto!

        Olemme kuunnelleet vain dieselmoottorin tyhjäkäyntijyrinää ja yrittäneet saada maasähkön eikä tuollainen vaihtoehto ole käynyt mielessäkään.

        Paljonka tuon teho pitäisi olla? Aluksessa maasähkölaturi 50a ja kaksi kappaletta 750w lämminvesivaraajia (toinen makealle eli tiskivedelle ja toinen järvivedelle eli suihkulle), pistorasioita jokunen (joita syötetään invertterillä ilman maasähköä, InverterSwicth keskus hoitelee).

        2kW?

        Joku ihmetteli sähkön kulutusta, joten listaampa nyt suurinpiirtein kuluttajat joita käytetään satamssa, osa tulee invertterin kautta:
        -Hälytysjärjestelmä
        -Keskuslämmityksen pumput ja säätimet
        -Vesi-Webasto
        -Jääkaappi
        -Läppäreitä yms. latureita
        -Autoradio
        -Televisio digiboksi dvd
        -Valaistus
        -Valopetrooliliesi uuni
        -Vesipumput
        -Vesivessa
        -(Kennopuhaltimia)
        -(Ankkurivalo)

        Ei tuossa nyt niin paljoa kuitenkaan ole, mutta sähköä silti kuluu yllättävän paljon.

        Enpä ole moiseen ennen törmännyt, että vesiä lämmitetään akkuenergialla, ja vielä kahdella boilerilla. Kai teillä sitten myös sähköliesi toimii akuilla........ Ei herranpieksut, onko tämä totta. Kyllähän, jos tuollaiset sähkönkuluttajat veneessä on niin pitää olla ihan agregaatti niitä varten. Sähköpuolen ammattilaisena tuntuu hieman oudolta koko touhu.


      • onko vikaa
        Uskonko, en taida kirjoitti:

        Enpä ole moiseen ennen törmännyt, että vesiä lämmitetään akkuenergialla, ja vielä kahdella boilerilla. Kai teillä sitten myös sähköliesi toimii akuilla........ Ei herranpieksut, onko tämä totta. Kyllähän, jos tuollaiset sähkönkuluttajat veneessä on niin pitää olla ihan agregaatti niitä varten. Sähköpuolen ammattilaisena tuntuu hieman oudolta koko touhu.

        Niin, ne kaksi 750w varaajaa toimivat ihan 230v maasähköllä, eivät akuilla. Liesi toimii valopetroolilla.

        Kyllä virta riittää, eikä sitä sähköä nyt enään mene normaalia enempää. Jännite koko ajan ollut yli 24v.


    • niitä

      nyt ainakin vuorokausi ja katso sitten tilaane uudestaan. Jos huonoja, niin ei kestä kuormitusta. Ja uusiksi meni.

    • utelias...

      Saako ihan uteliaisuudesta kysyä että mihin ihmeeseen tarvii noin paljon akkuja?

      Ilmeisesti ajat polttomoottorilla etkä sähkömoottorilla.

    • se

      Kannata aloittaa mittaamalla ihan normi ylesimittarilla ensin ja tutkia onko sun mittareissa häimää? Jotakin luin ja huomasin että sulla on hemmetisti sähkövempaimia kiinni järjestelmässä, ettet olis purkanu akkuja liikaa ja nyt jyijylevyt on vastakain eli siis oikkarissa? Tai ainakin kovasti vääntyneitä?

      • onko vikaa

        Katso tuolta ylempää, vastasin sinne.

        Homma toimii nyt, virta riittää ja jännite on yli 24v koko ajan. Yleensä jopa yli 25v. Latausvirtaa menee akkuihin saman verran kuin edellisinäkin veneilykausina, eli homma OK. Akusto oli tyhjentynyt syksyllä kun maasähkö ei ilmeisesti ollut kiinni (piti olla) ja paatti seisoi pitkät ajat käyttämättä kunnes kävin hakemassa akut pois ja nostin sen pois vedestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4240
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      37
      2425
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2403
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      98
      2156
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1917
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1915
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1587
    8. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1568
    9. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1560
    10. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      76
      1341
    Aihe