P12 jarrupalojen vaihto+muuta

Nissan kestää ja säästää

Terve

Onko p12 primeran etujarrupalojen vaihdossa mitään erikoista ?
Tarvitseeko mäntää kiertää sisään painettaessa ja jos tarvitsee niin pitääkö tähän olla joku erikoistyökalu ?

Toinen kysymys:
Auto on muutaman kerran tehnyt sellaisen tempun, että virta-avaimesta käännettäessä ei tapahdu mitään eli starttimoottori ei pyöri.
Mitäs veikkaatte onko vika todennäköisimmin startissa (solenoidissa), virtalukon pohjassa vai missä ?
Startti on kyllä vaihdettu reilu vuosi takaperin.

8

8908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Smart_

      Smart

    • P12...

      Takajarrujen mäännät on kiertämällä, etu normaalisti painamalla.
      Itsellä P12:ssa poljintuma muuttunut paljon palojen vaihdon seurauksena ainakin joksin aikaa, enemmän kuin aikaisemmissa autoissani.

      Startti juttu on tuttu. Tehnyt mulla noin kerran vuodessa keväisin. Starttaan ja mitään ei tapahdu. Käännän virrat pois hetkeksi ja uudelleen startatessa käynnisty kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

      Olen pistänyt asian lämpötilan / kosteuden piikkiin. Lienee jotakin kontaktihäiriöitä, hapettumaa akun ja startin suunnalla mahdollisesti. Sitä en tosin tiedä miten ajonesto toimii, jos ei tunnista avainta. Antaako startin pyöriä vai estääkö senkin.

    • M777

      Primera P12 ja farkku vm -05.
      Etupalat on nopea ja helppo homma vaihtaa. 12mm lenkkiavaimella, vasaralla ja putkipihdeillä hoitui koko remppa. Jarrunestesäiliön korkki kannattaa muistaa avata, niin jarrumäntä liikkuu helpommin. Etujarruissa ei ole kierrettävää mäntää vaan se menee ihan vaikka noilla putkipihdeillä.

      Takapalat on hieman työläämpi homma, jos ei satu olemaan juuri sopivaa työkalua männän kiertämiseen ja painamiseen samaan aikaan. Satula lähtee 7mm kuusiokoloavaimella. Jarrumäntää kierretään myötäpäivään ja painetaan samalla mäntää sisäänpäin. Onnistui hikisesti kärkipihdeillä ja hyvän kokoisilla putkipihdeillä, kun muuta sopivaa ei sattunut olemaan käsillä. :D

    • kaapo

      saisko apuva vaihdoin jarrupalat nissan primeraan sitten syttyi aps sen jälkeen esp ja palaa edelleen ajattelin että otanpa akun navan irti jos se kuittaisi sen ei muuten auttanut onko konstia kellään millä sen kuittais pois vai tuliko vika sittenkin samaan aikaan omituista kiitos tiedosta

    • Anonyymi

      Helppoa kuin heinänteko, paitsi ne 22mm pultit tiukassa!!

    • Anonyymi

      12mm avaimella jarrusatulat irti ja 22mm avaimella itse pideke irti, ja ne pultit oli tiukassa. Metrin jatkovarsi tarvittiin aukaisuun.

      • Anonyymi

        En minä irrottanut kuin jarrusatulan edestä. Jarrupalat meni jonkin aikaa äheltämällä paikoilleen. Primera 1,6 P12 bensiinimalli, 2006. Satulan pidike oli siis paikallaan koko ajan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe