Pioneer ts-w303f:älle kotelo!

tsw303!!

Elikkäs, sain käsiini tommosen vanhan 12" pioneerin ja pitäs sille tehdä kotelo, että sen saa autoon soimaan. Kaverina sillä on joku vanha SPL mt502 vahvari.

Kysymys kuuluukin, suljettu vai refleksi? Niiden hyvät ja huonot puolet?

Mitä nyt nuilla laskureilla laskeskelin, (käytin 303c arvoja, ei kai kovin iso ero 303f:ään) ja sain suljetun tilavuudeksi 56lt ja refleksi kotelon tilavuudeksi 108lt. Eikös nuo ole vähän yläkanttiin laskettu?

Jostain kuullut, että nuo soi ihan hyvin 45lt suljetussa, mutta kertokaapa te hifistit oma kantanne asiaan.


ts-w 303c tietoja, en löytänyt 303f ?! :S

tehonkesto on 160w maksimi tais olla 600w?

Qts: 0,34
Vas: 186,2 l
Fs: 24,00 Hz
Re: 3ohm
Le: 0,72
Xmax: 0,006m
Z: 4ohm
Qms: 11,22
Qes: 0,35
SPL: 93,00db
Pe: 160w
BL: 10,44
dia: 0,305m
sd: 0,050 m^2


Olisin erittäin kiitollinen asiallisista vastauksista !

20

690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • freeairsub
      • tsw303f!!

        Jurikin tuollainen. Kyllä se aikoinaan ihan hyvin pömisi refleksi kotelossa, mitä muistelen että se serkulla oli.

        Itselläkin tiedossa että se on freeair, mutta onko sillä niin väliä? Miten se eroaa esim siitä 303c toiminnan perusteella?

        Jos tuon nyt laittaa toimimaan freeairina, niin vastaako se siltikään lähellekkään "tavallista" koteloitua subwooferia?

        Kyllä minä sen koteloon työnnän, kuhan saisin vähän vinkkiä minkälainen kotelo olisi hyvä tuolle =D


      • Free Airi
        tsw303f!! kirjoitti:

        Jurikin tuollainen. Kyllä se aikoinaan ihan hyvin pömisi refleksi kotelossa, mitä muistelen että se serkulla oli.

        Itselläkin tiedossa että se on freeair, mutta onko sillä niin väliä? Miten se eroaa esim siitä 303c toiminnan perusteella?

        Jos tuon nyt laittaa toimimaan freeairina, niin vastaako se siltikään lähellekkään "tavallista" koteloitua subwooferia?

        Kyllä minä sen koteloon työnnän, kuhan saisin vähän vinkkiä minkälainen kotelo olisi hyvä tuolle =D

        Jos sulla on sedan mallinen auto, niin takakontti toimii erinomaisena kotelona. Tämäkin vain kun asennat sen väh. 18mm levyllä vahvistettuun hattuhyllyyn freeair:ina.
        Jossakin hatsbäckissa, jossa on irrallinen hattuhylly narujen varassa, ei onnistune 'amis' asennus... varsinkaan vahvistamattomaan hyllyyn...


      • tsw303f!!
        Free Airi kirjoitti:

        Jos sulla on sedan mallinen auto, niin takakontti toimii erinomaisena kotelona. Tämäkin vain kun asennat sen väh. 18mm levyllä vahvistettuun hattuhyllyyn freeair:ina.
        Jossakin hatsbäckissa, jossa on irrallinen hattuhylly narujen varassa, ei onnistune 'amis' asennus... varsinkaan vahvistamattomaan hyllyyn...

        Auto on -89 Escort xr3i Cabriolet. Siinä ei se kontti mikää iso ole.

        Miten tommonen freeair asennettu sub sitte soi verrattuna koteloituun?

        Lisäksi ongelmana on, että konttiin olisi hyvä mahtua muutakin.

        Osaako kukaan kertoa, mitä eroa tuolla elementillä on ns "tavalliseen" subiin verrattuna? Kun eikös tavallisetkin subwooferit voida asentaa toimimaan freeairina?

        Eli ei kai tuo voi hajota tai toimia väärin, jos sen asentaa koteloon? Tavoitteena ei ole mikään maximaalinen ultimate jympytys vaan mukava basson toisto muusiikkiin.


      • Makke-R
        tsw303f!! kirjoitti:

        Auto on -89 Escort xr3i Cabriolet. Siinä ei se kontti mikää iso ole.

        Miten tommonen freeair asennettu sub sitte soi verrattuna koteloituun?

        Lisäksi ongelmana on, että konttiin olisi hyvä mahtua muutakin.

        Osaako kukaan kertoa, mitä eroa tuolla elementillä on ns "tavalliseen" subiin verrattuna? Kun eikös tavallisetkin subwooferit voida asentaa toimimaan freeairina?

        Eli ei kai tuo voi hajota tai toimia väärin, jos sen asentaa koteloon? Tavoitteena ei ole mikään maximaalinen ultimate jympytys vaan mukava basson toisto muusiikkiin.

        Toimivan freeair asennuksen saa aikaan kun asentaa elementin asennuslevyn esim takapenkin selkänojaa vasten tai hattuhyllyyn, asennus edellyttää kuitenkin matkustamon ja tavaratilan täydellistä eristämistä toisistaan niin että elementin tavaratilaan tuoma painevaihtelu ei pääse mistään karkaamaan matkustamon puolelle.

        Kunnolla tehty freeair asennus ei vie juuri yhtään tavaratilaa ja äänenpainetta saadaan paljon jo pienillä vahvistin tehoilla, freeair asennuksessa ei elementille ole koteloa tuomassa kunnon vastapainetta joten elementin liikerata tulee vastaan nopeammin suuremmilla tehoilla soitettuna kuin koteloidussa subissa.

        Koteloa en jaksa alkaa laskemaan mutta olettaisin että tuo toimii parhaiten refleksi kotelossa ja todennäköisesti suuressa sellaisessa (HUOM:jos koteloida haluaa). Mutta jos tavaratilaa haluat säästää niin tee sen kokoinen kotelo, minkä tilan olet valmis uhraamaan tavaratilasta ja laita pitkä putki aeroporteilla ja toivo parasta :) Vanua kotelon seinämille niin saat elementtiä "huijattua" luulemaan koteloa isommaksi kuin se on ja samalla laskettua viritystaajuutta.

        Laadukkaat pitkäiskuiset normibassotkin toimivat freeair asennuksessa, tosin ei yhtä hyvin kuin kotelossa ja eivät kestä samaa tehomäärää kuin koteloitu subbari.
        Mutta freeairin tuoma herkkyys tuo painetta pienemmällä teholla.

        Sitten on vielä vaimennettu freeair mutta jätetään se aihe suosiolla käsittelemättä :)


      • tsw303f!!!
        Makke-R kirjoitti:

        Toimivan freeair asennuksen saa aikaan kun asentaa elementin asennuslevyn esim takapenkin selkänojaa vasten tai hattuhyllyyn, asennus edellyttää kuitenkin matkustamon ja tavaratilan täydellistä eristämistä toisistaan niin että elementin tavaratilaan tuoma painevaihtelu ei pääse mistään karkaamaan matkustamon puolelle.

        Kunnolla tehty freeair asennus ei vie juuri yhtään tavaratilaa ja äänenpainetta saadaan paljon jo pienillä vahvistin tehoilla, freeair asennuksessa ei elementille ole koteloa tuomassa kunnon vastapainetta joten elementin liikerata tulee vastaan nopeammin suuremmilla tehoilla soitettuna kuin koteloidussa subissa.

        Koteloa en jaksa alkaa laskemaan mutta olettaisin että tuo toimii parhaiten refleksi kotelossa ja todennäköisesti suuressa sellaisessa (HUOM:jos koteloida haluaa). Mutta jos tavaratilaa haluat säästää niin tee sen kokoinen kotelo, minkä tilan olet valmis uhraamaan tavaratilasta ja laita pitkä putki aeroporteilla ja toivo parasta :) Vanua kotelon seinämille niin saat elementtiä "huijattua" luulemaan koteloa isommaksi kuin se on ja samalla laskettua viritystaajuutta.

        Laadukkaat pitkäiskuiset normibassotkin toimivat freeair asennuksessa, tosin ei yhtä hyvin kuin kotelossa ja eivät kestä samaa tehomäärää kuin koteloitu subbari.
        Mutta freeairin tuoma herkkyys tuo painetta pienemmällä teholla.

        Sitten on vielä vaimennettu freeair mutta jätetään se aihe suosiolla käsittelemättä :)

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.

        Onko tuo freeair asennus kovinkin yleistä? Eli se ei ole sen "huononpi" tapa kuin muutkaan välttämättä?

        Se jäi epäselväksi, että mikä on aeroportti?
        Putkeksi luulisi käyvän joku reilu 10cm halkasijaltaan oleva putki?

        Joskus muutama vuosi sitten, kun tuo oli vielä serkun omistukessa, niin sillä oli se melko suuressa refleksi kotelossa, ja kyllä se ihan hyvin soi silloin.

        Pitää kokeilla jonkulainen kotelo vääntää ja toivoa parasta :D
        Mutta mulla ei ole tarkotuksena mitään mega jymp jymp painetta saada, niin luulisi tuon menevän kotelossakin?


      • aeroportti ole
        tsw303f!!! kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.

        Onko tuo freeair asennus kovinkin yleistä? Eli se ei ole sen "huononpi" tapa kuin muutkaan välttämättä?

        Se jäi epäselväksi, että mikä on aeroportti?
        Putkeksi luulisi käyvän joku reilu 10cm halkasijaltaan oleva putki?

        Joskus muutama vuosi sitten, kun tuo oli vielä serkun omistukessa, niin sillä oli se melko suuressa refleksi kotelossa, ja kyllä se ihan hyvin soi silloin.

        Pitää kokeilla jonkulainen kotelo vääntää ja toivoa parasta :D
        Mutta mulla ei ole tarkotuksena mitään mega jymp jymp painetta saada, niin luulisi tuon menevän kotelossakin?

        se pääty refleksiputkeen jossa on pyöristetyt reunat, poistaa ylimääräisiä suhinoita.


      • Makke-R
        tsw303f!!! kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.

        Onko tuo freeair asennus kovinkin yleistä? Eli se ei ole sen "huononpi" tapa kuin muutkaan välttämättä?

        Se jäi epäselväksi, että mikä on aeroportti?
        Putkeksi luulisi käyvän joku reilu 10cm halkasijaltaan oleva putki?

        Joskus muutama vuosi sitten, kun tuo oli vielä serkun omistukessa, niin sillä oli se melko suuressa refleksi kotelossa, ja kyllä se ihan hyvin soi silloin.

        Pitää kokeilla jonkulainen kotelo vääntää ja toivoa parasta :D
        Mutta mulla ei ole tarkotuksena mitään mega jymp jymp painetta saada, niin luulisi tuon menevän kotelossakin?

        ei tunnu tänäpäivänä enää olevan kovin yleinen asennusmuoto, kun nykysubien kotelovaatimukset ovat pienentyneet ja tehonkestot kasvaneet sekä tehokkaiden laitteiden hinnat tulleet alas freeairin kulta-ajoista.

        Aeroport on se tuuba joka laitetaan putken päihin.

        Jos et tosiaan mitään parasta mahdollista ääntä tuolta elementiltä vaadi vaan mukavaa lisäpotkua musaan niin varmaan tarpeesi täyttyy siinä kotelossa minkä saat aikaan. Muista sitten tarkkailla ensin kun alat musaa soittamaan, että miltä se elementti kuulostaa kontti auki kuunneltuna, jos kuuluu "pörinää" soittaessa lujaa niin on silloin "särövatit" käytössä ja syytä laskea volaa ettei basso mene rikki.
        Jos matalilla taajuuksilla meinaa kartio liikkua niin pirusti että hirvittää lyökö se kohta pohjaan, niin sitä on syytä sitten säätää vahvistimen suotimella niin että leikkautuu ne aivan matalimmat taajuudet pois kokonaan.

        Freeair bassolle kun tuo kotelo saattaa olla vähän arvaamaton :)


      • tsw303f
        Makke-R kirjoitti:

        ei tunnu tänäpäivänä enää olevan kovin yleinen asennusmuoto, kun nykysubien kotelovaatimukset ovat pienentyneet ja tehonkestot kasvaneet sekä tehokkaiden laitteiden hinnat tulleet alas freeairin kulta-ajoista.

        Aeroport on se tuuba joka laitetaan putken päihin.

        Jos et tosiaan mitään parasta mahdollista ääntä tuolta elementiltä vaadi vaan mukavaa lisäpotkua musaan niin varmaan tarpeesi täyttyy siinä kotelossa minkä saat aikaan. Muista sitten tarkkailla ensin kun alat musaa soittamaan, että miltä se elementti kuulostaa kontti auki kuunneltuna, jos kuuluu "pörinää" soittaessa lujaa niin on silloin "särövatit" käytössä ja syytä laskea volaa ettei basso mene rikki.
        Jos matalilla taajuuksilla meinaa kartio liikkua niin pirusti että hirvittää lyökö se kohta pohjaan, niin sitä on syytä sitten säätää vahvistimen suotimella niin että leikkautuu ne aivan matalimmat taajuudet pois kokonaan.

        Freeair bassolle kun tuo kotelo saattaa olla vähän arvaamaton :)

        Kiitos taas hyvästä tietopaketista :)

        Joo koitan saada jonkulaisen kotelon tehdyksi, en tiedä mitä levyä tuo on, mutta kovalta se vaikuttas. Semmosta ruskeaa oikein tiiviiksi puristettua levyä tuo on? 19mm paksua.

        Pitääpä sitte katsoa, ettei liiku kartio liikaa, tosin eikö tuossa freeair subissa pitäisi olla kuitenkin aika pitkä se liike vara jos olen oikein ymmärtänyt?

        Luulisi tuon pikku spl:län vahvarin riittävän tuolle? Se on muistaakseni 2x75w niin eikös tuosta silloin saa 150w ulos? Ja vooferin tehon kesto on 160w.


      • Makke-R
        tsw303f kirjoitti:

        Kiitos taas hyvästä tietopaketista :)

        Joo koitan saada jonkulaisen kotelon tehdyksi, en tiedä mitä levyä tuo on, mutta kovalta se vaikuttas. Semmosta ruskeaa oikein tiiviiksi puristettua levyä tuo on? 19mm paksua.

        Pitääpä sitte katsoa, ettei liiku kartio liikaa, tosin eikö tuossa freeair subissa pitäisi olla kuitenkin aika pitkä se liike vara jos olen oikein ymmärtänyt?

        Luulisi tuon pikku spl:län vahvarin riittävän tuolle? Se on muistaakseni 2x75w niin eikös tuosta silloin saa 150w ulos? Ja vooferin tehon kesto on 160w.

        viilutettua koivuvaneeria, oikein hyvää kotelovärkkiä.
        Kyllähän sitä liikerataa pitäis olla ihan mukavasti ja kyllä tuolla vahvarilla ääntäkin irtoaa mukavasti.


      • tsw303
        Makke-R kirjoitti:

        viilutettua koivuvaneeria, oikein hyvää kotelovärkkiä.
        Kyllähän sitä liikerataa pitäis olla ihan mukavasti ja kyllä tuolla vahvarilla ääntäkin irtoaa mukavasti.

        ei se kyllä vaneria ole, vaan sellaista kovaa ruskeaa pöhnää joka on puristettu pirun tiiviiksi. Se ei kuitenkaan tuntuisi olevan kipsilevyä, sillä se ei murru helposti.
        Käsisahallakin kuitenkin tuntui menevän melko nätisti poikki.

        Totta tuosta kotelon tekasee. Tekee sitte uuden jos hajoaa, se on heikko mikä ei kestä.


      • tsw303
        tsw303 kirjoitti:

        ei se kyllä vaneria ole, vaan sellaista kovaa ruskeaa pöhnää joka on puristettu pirun tiiviiksi. Se ei kuitenkaan tuntuisi olevan kipsilevyä, sillä se ei murru helposti.
        Käsisahallakin kuitenkin tuntui menevän melko nätisti poikki.

        Totta tuosta kotelon tekasee. Tekee sitte uuden jos hajoaa, se on heikko mikä ei kestä.

        En viittinyt vielä ite alkaa koteloa rakentaa, joten hain sen kotelon jossa tuo on aikaisemmin soinutkin.

        Kyllähän se silleen pömisee, muttei se mitenkään älytön painetta tuota.

        Laskin että kotelo on n.68 litranen. Refleksi putki tuntu olevan metallinen ainostaan 5cm halk ja n. 20cm pitkä. Tuntuu vähän alimitoitetulta tuo putki??

        Sitten tuo vahvari vielä. Tuo on spl dynamicsin joku 2x75 eli sillotettuna siitä tulee 150w subille ja subin tehonkesto on 160w.

        Mites tuota gainia kannattas sitte säätää?
        Pystyykö tuon subin polttaan tuolla vahvarilla vaikka sen max teho on pienempi kuin subin kesto??


        Sitten tuossa säädetään ne hertsitki niin mitähän tuohon kannattas rullata? olikohan 40Hz alin ja 400 ylin, jos oikein muistan.


        Ja kyllä, en oo näitten kans silleen ennen säädelly.


      • tsw303
        tsw303 kirjoitti:

        En viittinyt vielä ite alkaa koteloa rakentaa, joten hain sen kotelon jossa tuo on aikaisemmin soinutkin.

        Kyllähän se silleen pömisee, muttei se mitenkään älytön painetta tuota.

        Laskin että kotelo on n.68 litranen. Refleksi putki tuntu olevan metallinen ainostaan 5cm halk ja n. 20cm pitkä. Tuntuu vähän alimitoitetulta tuo putki??

        Sitten tuo vahvari vielä. Tuo on spl dynamicsin joku 2x75 eli sillotettuna siitä tulee 150w subille ja subin tehonkesto on 160w.

        Mites tuota gainia kannattas sitte säätää?
        Pystyykö tuon subin polttaan tuolla vahvarilla vaikka sen max teho on pienempi kuin subin kesto??


        Sitten tuossa säädetään ne hertsitki niin mitähän tuohon kannattas rullata? olikohan 40Hz alin ja 400 ylin, jos oikein muistan.


        Ja kyllä, en oo näitten kans silleen ennen säädelly.

        Meinas vähän nyt särkeä basso tai jotain ku kuuntelin.

        Sitä ei kuullu ku kontin takana seiso ja kalvo näyttiliikkuvan normaalisti.
        Mutta autossa istuessa kuulu semmonen vittumainen särön tapanen.
        Tuskin katto tai joku ottaan resonanssia?? Cabrioletti kun tuo on.

        Tuo oli nyt vaan testimielessä kytketty irto akkuun, melko ohuilla johdoilla. RCA-piuhat on motonetistä ostetut halvat SPL dynamicsin siniset piuhat, ei pitäs nuitte takia särkeä?

        Taitaa minussa säätäjässä olla vika siis? Miten tuota kannattis lähtiä säätään vahvarista?


      • Makke-R
        tsw303 kirjoitti:

        Meinas vähän nyt särkeä basso tai jotain ku kuuntelin.

        Sitä ei kuullu ku kontin takana seiso ja kalvo näyttiliikkuvan normaalisti.
        Mutta autossa istuessa kuulu semmonen vittumainen särön tapanen.
        Tuskin katto tai joku ottaan resonanssia?? Cabrioletti kun tuo on.

        Tuo oli nyt vaan testimielessä kytketty irto akkuun, melko ohuilla johdoilla. RCA-piuhat on motonetistä ostetut halvat SPL dynamicsin siniset piuhat, ei pitäs nuitte takia särkeä?

        Taitaa minussa säätäjässä olla vika siis? Miten tuota kannattis lähtiä säätään vahvarista?

        gainia olisi hyvä säätää mahdollisimman vähän, eli jos muut auton kaijuttimet ovat myös erillisellä vahvistimella niin vahvareista gainit nollaan ja soitin täysille ja sitten pari pykälää pienemmälle HUOM tämä vain jos kaijuttimet ei ole soittimeen kytketty.
        Kun soitin on lähes "täysillä" lähdetään vahvistimien gaineja nostamaan halutulle möykkätasolle, kun alkaa särkeä niin tietysti sitten vähän pienemmälle.
        Tämän kun tekee molemmille vahvistimille niin äänenlaatu on parhaimmillaan mitä kyseisillä vehkeillä saa. Toki voi hienosäätää omaa korvaa miellyttäväksi soittimen säädöillä ja syytä on tasapainottaa yläpään ja basson äänenvoimakkuudet yhteen soivaksi.

        Jos yläpäätä soitetaan soittimen vahvistimella vaihtoehtona on käyttää vain etukanavia ja jättää takakanava pelkästään subille. Näin faderia käyttämällä saadaan se subin gain säädettyä, eli faderi taakse niin ettei kuulu muta kuin subi, jonka jälkeen tehdään kuten aikaisemmin tuon gainin säädön kerroin.
        Kun subi soi halutulla tavalla aletaan siirtää faderia takaisin eteen yläpään kajareille sen verran ettei ala särkemään, jos musa jää bassovoittoisesksi yläpään säröpisteen saavutettua tiputetaan subin gainia pienemmälle kunnes löytyy mahdollisimman luonnollinen tasapaino.

        Johdotuksen tulee olla riittävän jykevä ja asianmukaisesti asennettu jotta vahvistin toimii ja antaa vaadittuja tehoja.

        Ja mitä vahvistimeen vielä tulee niin KYLLÄ, pienellä vahvistimella saa nimellistehoa kestävämmän kaiuttimen rikki jos soittaa säröllä, siksi on oltava tarkkana laitteistoa säädettäessä ettei särkemistä pääse esiintymään.
        On myös hyvä laitteita säädettäessä soittaa eri musatyylejä ettei käy niin että kun ensimmäinen jytäbassobiisi alkaa soimaan suomipopilla säädetyissä vehkeissä niin savut tulee pihalle.

        Koteloon suosittelen halkasialtaan isompaa ja pidempää putkea, en jaksa alkaa laskemaan tarkkaa kokoa. Voit myös kokeilla muuttuuko ääni paremmaksi lisäämällä koteloon jotain tilavuutta vievää täytevärkkiä.

        Tulikohan tässä nyt kaikki mitä piti.. tuskin, mutta jos vaikka näillä eväillä eteenpäin :)


      • Makke-R kirjoitti:

        gainia olisi hyvä säätää mahdollisimman vähän, eli jos muut auton kaijuttimet ovat myös erillisellä vahvistimella niin vahvareista gainit nollaan ja soitin täysille ja sitten pari pykälää pienemmälle HUOM tämä vain jos kaijuttimet ei ole soittimeen kytketty.
        Kun soitin on lähes "täysillä" lähdetään vahvistimien gaineja nostamaan halutulle möykkätasolle, kun alkaa särkeä niin tietysti sitten vähän pienemmälle.
        Tämän kun tekee molemmille vahvistimille niin äänenlaatu on parhaimmillaan mitä kyseisillä vehkeillä saa. Toki voi hienosäätää omaa korvaa miellyttäväksi soittimen säädöillä ja syytä on tasapainottaa yläpään ja basson äänenvoimakkuudet yhteen soivaksi.

        Jos yläpäätä soitetaan soittimen vahvistimella vaihtoehtona on käyttää vain etukanavia ja jättää takakanava pelkästään subille. Näin faderia käyttämällä saadaan se subin gain säädettyä, eli faderi taakse niin ettei kuulu muta kuin subi, jonka jälkeen tehdään kuten aikaisemmin tuon gainin säädön kerroin.
        Kun subi soi halutulla tavalla aletaan siirtää faderia takaisin eteen yläpään kajareille sen verran ettei ala särkemään, jos musa jää bassovoittoisesksi yläpään säröpisteen saavutettua tiputetaan subin gainia pienemmälle kunnes löytyy mahdollisimman luonnollinen tasapaino.

        Johdotuksen tulee olla riittävän jykevä ja asianmukaisesti asennettu jotta vahvistin toimii ja antaa vaadittuja tehoja.

        Ja mitä vahvistimeen vielä tulee niin KYLLÄ, pienellä vahvistimella saa nimellistehoa kestävämmän kaiuttimen rikki jos soittaa säröllä, siksi on oltava tarkkana laitteistoa säädettäessä ettei särkemistä pääse esiintymään.
        On myös hyvä laitteita säädettäessä soittaa eri musatyylejä ettei käy niin että kun ensimmäinen jytäbassobiisi alkaa soimaan suomipopilla säädetyissä vehkeissä niin savut tulee pihalle.

        Koteloon suosittelen halkasialtaan isompaa ja pidempää putkea, en jaksa alkaa laskemaan tarkkaa kokoa. Voit myös kokeilla muuttuuko ääni paremmaksi lisäämällä koteloon jotain tilavuutta vievää täytevärkkiä.

        Tulikohan tässä nyt kaikki mitä piti.. tuskin, mutta jos vaikka näillä eväillä eteenpäin :)

        tee itse. mulla on vanhempi pioneerin 12 tuuman subbari 450w.
        tein kotelon vanerista 21mm koivusta vuosia sitten ja nyt se päällystettiin mustalla nahkalla....jytisee niin että taustapeili meinaa tippua v70 volvosta...


      • tsw303
        Mcclane kirjoitti:

        tee itse. mulla on vanhempi pioneerin 12 tuuman subbari 450w.
        tein kotelon vanerista 21mm koivusta vuosia sitten ja nyt se päällystettiin mustalla nahkalla....jytisee niin että taustapeili meinaa tippua v70 volvosta...

        Vaihoin soittimen jostain jvc:n karvalakki mallista johonki vanhaan sonyyn, joka on sentään mp3 :P niin loppu tuo säröily.

        Sonystä saa erikseen säädettyä low mid hi ja vielä sub niin tuon sai kuulostaan jo joltain.

        Pitää vielä taakse jotkut 4" hommata, kun takana ei vielä ole kaiuttimia.

        Niin ja muut kajarit on soittimeen kytketty, ei erilliseen vahvariin.
        Toki tuolla olisi 2kpl jotain bilteman mustia vahvareita, joissa ei lue muuta kuin biltema. Osaisko kukaan sanoa nuitten tehoa suunnileen, niissä kun ei lue. Veikkaan kuiten jotain 2x50 tai 2x75.

        Kiitos asiallisista vastauksista!


      • IiKkHh
        tsw303 kirjoitti:

        Vaihoin soittimen jostain jvc:n karvalakki mallista johonki vanhaan sonyyn, joka on sentään mp3 :P niin loppu tuo säröily.

        Sonystä saa erikseen säädettyä low mid hi ja vielä sub niin tuon sai kuulostaan jo joltain.

        Pitää vielä taakse jotkut 4" hommata, kun takana ei vielä ole kaiuttimia.

        Niin ja muut kajarit on soittimeen kytketty, ei erilliseen vahvariin.
        Toki tuolla olisi 2kpl jotain bilteman mustia vahvareita, joissa ei lue muuta kuin biltema. Osaisko kukaan sanoa nuitten tehoa suunnileen, niissä kun ei lue. Veikkaan kuiten jotain 2x50 tai 2x75.

        Kiitos asiallisista vastauksista!

        niiden biilteema vahvistimien kanava liittimistä, että montako kaiutin lähtöä niissä on? Auttaisi tunnistuksessa jos niistä vahvistimista sais edes malli ym. numeroita.


      • tsw303
        IiKkHh kirjoitti:

        niiden biilteema vahvistimien kanava liittimistä, että montako kaiutin lähtöä niissä on? Auttaisi tunnistuksessa jos niistä vahvistimista sais edes malli ym. numeroita.

        Joo se siinä onkin kun siinä lukee ainoastaan BILTEMA sinisellä.

        4paikkaa kaiutin johdoille.


      • -jediritari-
        tsw303 kirjoitti:

        Joo se siinä onkin kun siinä lukee ainoastaan BILTEMA sinisellä.

        4paikkaa kaiutin johdoille.

        pienenee tämä kirjoitus tila tässä ketjussa, kun koko ajan lainataan edellisiä. Pitäisi kai ottaa ylläpitoon yhteyttä. ...


      • fghjhgglkjhcaaaa
        -jediritari- kirjoitti:

        pienenee tämä kirjoitus tila tässä ketjussa, kun koko ajan lainataan edellisiä. Pitäisi kai ottaa ylläpitoon yhteyttä. ...

        pienennetään
        sitten lisää :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16973
    2. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4694
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      298
      2676
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      138
      1954
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1569
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1512
    7. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      16
      1429
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1293
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

      Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      19
      1155
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

      Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      10
      1079
    Aihe