Miten teillä? Kun esimerkiksi ollaan vaikka mökillä, tai mummilassa, ja läsnä on monta sukupolvea, joukossa pikkuväkeä, niin kenenkä vastuulla se pikkuväen turvallisuus ja tarpeet ovat?
Kuka katsoo lasten perään
44
1562
Vastaukset
- laki ja käytäntö eivät
vastuuntuntoiset vanhemmat katsovat itse tai sopivat kuka katsoo lasten perään.
Toisten nurkissa vapaa kyytiläisinä kulkevat sohvaperunat uskovat muiden katsovan heidän lapsensa. - yhden mummi
Vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan, paitsi jos hoidosta on sovittu jonkun toisen kanssa. Ja hänkin hoitaa vanhemmilta saamiensa ohjeiden mukaisesti. Talonväki määrää tietysti talon tavat. Mutta vaikka kuinka ollaan mummilassa, niin mumminkin pitää kunnioittaa vanhempien kasvatusperiaatteita ja toimia niiden mukaisesti. Mahdollisista pienistä mummilavapauksista on fiksua sopia vanhempien kanssa. Tietysti, jos joku huomaa lapsen olevan vaarassa tai tekevän jotain varmasti luvatonta, pitää siihen puuttua jokaisen. Siis: tarpeista huolehtivat vanhemmat, turvallisuudesta heidän lisäkseen jokainen paikalla oleva.
- Vilkkaat lapsenlapset
Vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan, ellei sitten nimenomaan ole sovittu muuta. Esim maalla tai mökillä pienet lapset ovat niin vikkeliä ja arvaamattomia, että siinä on hyvä olla tarkkana heidän kanssaan. Varsinkin, jos on vettä, kaivo tai grilli lähellä! Tällöin on hyvä olla kaikilla silmät selässäkin, ettei tule haavereita ja kaikilla olisi turvallista ja mukavaa yhdessä.
- 3v:n äiti
Vanhemmat ovat tietysti vastuussa aina, jos ovat paikalla. Se on musta ihan selvä asia! Jos jostain syystä poistun paikalta hetkeksi, pyydän aina jotakuta erikseen katsomaan sen ajan lapsen perään. Eli en koskaan oleta, että joku muu huolehtisi!
- näin on
Erittäin viisasta on erikseen tosiaan pyytää joku huolehtimaan siksi aikaa kun ite poistuu,, koskaan ei saa vain Olettaa että joku huolehtii. Vastuu on siis vanhemmilla.
- ap.
Meillä vaihtelee, näköjään. Kolmella meidän lapsella on lapsia. Yhden lapsen perheessä näyttää olevan sellainen toimintakulttuuri, että kun mennään mökille tai tulevat meille, niin nuoret vanhemmat olettavat että kaikki muut paikalla olijat vahtivat näitä vilkkaita pikkuisia. Toisen kahden lapsemme perheissä omat aikuiset katsovat lastensa perään, ja välillä sitten tämän yhden perheen lapsia myös. Olenkin helpottunut jos tulee parikin perhettä yhtä aikaa edes, kun itse en yksinkertaisesti pääse pienten perään niin nopeasti kuin pitäisi (jalkavammani vuoksi), ja minusta on kurja olla se ikävä anoppi/mummi joka määkii ja huutelee varoituksen sanoja koko ajan.
Olen aikeissa ottaa asian puheeksi poikani ja miniäni kanssa ihan vakavahenkiseen sävyyn, mutta halusin nyt ensin vähän katsoa "raadin" mielipiteitä ja yleisiä käytäntöjä täältäkin. Itse koen että meillä oli lasten pieniä ollessa tapana itse katsoa omien lasten perään aina ja joka paikassa, mutta enhän miniän perheen tavoista ja olemisesta sitten voi tietää, enkä sitä kuinka yleinen käytäntö se on että lasten perässä kuuluisi juosta kaikkien paikallaolijoiden automaattisesti...- ap.
Vielä, ennen kuin joku keksii mainita että mitä miniää haukut, mikset poikaasi: ensisijaisesti lähestyn poikaani tietysti, mutta miniää en tietenkään voi tästä keskustelusta sivuuttaa, koska molempien lapsista on kyse.
Hassua ehkä on, että helpointa on olla ikävä ihminen omalle lapselleen - ehkä koen sen jopa velvollisuudekseni, kun näköjään tämmöinen osa kasvatusta on jäänyt minulta hoitamatta tämän yhden lapsen kohdalla. Miniälle puhuminen on paljon vaikeampi juttu. - lasten perään!
ap. kirjoitti:
Vielä, ennen kuin joku keksii mainita että mitä miniää haukut, mikset poikaasi: ensisijaisesti lähestyn poikaani tietysti, mutta miniää en tietenkään voi tästä keskustelusta sivuuttaa, koska molempien lapsista on kyse.
Hassua ehkä on, että helpointa on olla ikävä ihminen omalle lapselleen - ehkä koen sen jopa velvollisuudekseni, kun näköjään tämmöinen osa kasvatusta on jäänyt minulta hoitamatta tämän yhden lapsen kohdalla. Miniälle puhuminen on paljon vaikeampi juttu.On kanssa kolme sisarusta lapsineen. Yhteisvastuullisesti jokainen katsoo lapsia. Tietty.
Mieleenikään ei tulisi valittaa, tai se etten yhtäkkiä huolehtisikaan sisarieni lapsista????
Olet aivan väärillä jäljillä tätä yhtä poikaasi moittiessasi, pikemmin olisi syytä pitää näille muille lapsillesi vakava keskustelu. Tai ehkäpä haluatkin lapsistasi kasvavan paskan tärkeitä vain omaan napaan katsovia tärkeilijöitä joiden ei tarvitse toisten lapsista siis välittää? Oma on ongelmasi tästä eteenpäin.
Onneksi en tunne sinua. - tarkoittaa
lasten perään! kirjoitti:
On kanssa kolme sisarusta lapsineen. Yhteisvastuullisesti jokainen katsoo lapsia. Tietty.
Mieleenikään ei tulisi valittaa, tai se etten yhtäkkiä huolehtisikaan sisarieni lapsista????
Olet aivan väärillä jäljillä tätä yhtä poikaasi moittiessasi, pikemmin olisi syytä pitää näille muille lapsillesi vakava keskustelu. Tai ehkäpä haluatkin lapsistasi kasvavan paskan tärkeitä vain omaan napaan katsovia tärkeilijöitä joiden ei tarvitse toisten lapsista siis välittää? Oma on ongelmasi tästä eteenpäin.
Onneksi en tunne sinua.valitettavan usein sitä, että kukaan ei ole vastuussa kenestäkään.
Pienten lasten hoitamisesta ja valvomisesta on sovittava erikseen, elleivät omat vanhemmat siitä huolehdi. Sattuman ja hyvän tahdon varaan ei pieniä lapsia voi jättää.
Toteutuessaankin yhteisvastuullinen hoito tuntuu hieman koomiselta: koko suku ryntää päät yhteen kolisten antamaan pulloa tai vaihtamaan vaippaa yhdelle ja samalla lapselle.
Entä kuka niitä muita lapsia silloin valvoo? - totta.siis
tarkoittaa kirjoitti:
valitettavan usein sitä, että kukaan ei ole vastuussa kenestäkään.
Pienten lasten hoitamisesta ja valvomisesta on sovittava erikseen, elleivät omat vanhemmat siitä huolehdi. Sattuman ja hyvän tahdon varaan ei pieniä lapsia voi jättää.
Toteutuessaankin yhteisvastuullinen hoito tuntuu hieman koomiselta: koko suku ryntää päät yhteen kolisten antamaan pulloa tai vaihtamaan vaippaa yhdelle ja samalla lapselle.
Entä kuka niitä muita lapsia silloin valvoo?Liian paljon on tapahtunut vahinkoja jotka aiheutuvat siitä että kaikki luulevat jonkun muun olevan vastuussa lapsista.
Kyllä jonkun aikuisen pitää olla vastuussa henkilökohtaisesti lapsesta/lapsista jos ollaan esim mökillä tms paikassa.
Se sopiminen kuulostaa hyvältä käytännöltä, niin ainakin itse olen tehnyt ja tekisin edelleen. - outo-tyyppi
On kanssa kolme sisarusta lapsineen. Yhteisvastuullisesti jokainen katsoo lapsia. Tietty.
Onneksi en tunne sinua.miksi noin ilkeä sävy?!?!?
- kyse olla
siitä, että poikasi ja miniäsi eivät ole niin "hysteerisiä" lapsenhoitajia kuin te muut? Meillä ainakin lapset ovat koko ajan meidän vahtivien silmien alla, kun se on meidän mielestämme tarpeen. Huomaan kuitenkin, että hyvin usein esimerkiksi juuri mummo tuppaa vahtimaan silloinkin, kun minun mielestäni ei tarvitsisi. Jos esimerkiksi lapsemme ovat omalla pihallamme jo vuosia jokapäiväisesti leikkineet keskenään ilman minun jatkuvaa läsnäoloani, niin ei ole mitään syytä, miksi minun, mummon tai jonkun muun pitäisi hiki hatussa olla vahtimassa heitä silloin kun ovat paikalla. Tai jos uimataitoinen lapsi leikkii rannassa, niin tokihan minä häntä vahdin, mutta en katso vakavaksi asiaksi, jos hän sattuu siihen veteen putoamaan. Ei siis tarvitse olla kiinni pitämässä, kunhan sen verran lähellä, että tarvittaessa ehtii auttamaan. Sille en sitten voi mitään, jos se mummo on siellä laiturilla kiinni pitämässä.
- vastuullisesti valvovat
kyse olla kirjoitti:
siitä, että poikasi ja miniäsi eivät ole niin "hysteerisiä" lapsenhoitajia kuin te muut? Meillä ainakin lapset ovat koko ajan meidän vahtivien silmien alla, kun se on meidän mielestämme tarpeen. Huomaan kuitenkin, että hyvin usein esimerkiksi juuri mummo tuppaa vahtimaan silloinkin, kun minun mielestäni ei tarvitsisi. Jos esimerkiksi lapsemme ovat omalla pihallamme jo vuosia jokapäiväisesti leikkineet keskenään ilman minun jatkuvaa läsnäoloani, niin ei ole mitään syytä, miksi minun, mummon tai jonkun muun pitäisi hiki hatussa olla vahtimassa heitä silloin kun ovat paikalla. Tai jos uimataitoinen lapsi leikkii rannassa, niin tokihan minä häntä vahdin, mutta en katso vakavaksi asiaksi, jos hän sattuu siihen veteen putoamaan. Ei siis tarvitse olla kiinni pitämässä, kunhan sen verran lähellä, että tarvittaessa ehtii auttamaan. Sille en sitten voi mitään, jos se mummo on siellä laiturilla kiinni pitämässä.
On tosi onnetonta ja surullista lukea uutisia lapsille sattuvista vahingoista. Siksi on isoissakin porukoissa ja tapahtumissa mökeillä, uimarannoilla, matkoilla, kotona, kylässä, parkkipaikoilla, pihoissa jne erityisen tärkeää, että lasten 'vahtiminen ja valvominen' on taatusti vanhempien tärkein tehtävä tai jos paikalla on erikseen sovittu aikuinen. - Ei asiassa ole kyse 'hysteeristä' eikä liiasta touhottamisesta, vaan lapsen turvallisuudesta.
- lasten turvallisuudesta
vastuullisesti valvovat kirjoitti:
On tosi onnetonta ja surullista lukea uutisia lapsille sattuvista vahingoista. Siksi on isoissakin porukoissa ja tapahtumissa mökeillä, uimarannoilla, matkoilla, kotona, kylässä, parkkipaikoilla, pihoissa jne erityisen tärkeää, että lasten 'vahtiminen ja valvominen' on taatusti vanhempien tärkein tehtävä tai jos paikalla on erikseen sovittu aikuinen. - Ei asiassa ole kyse 'hysteeristä' eikä liiasta touhottamisesta, vaan lapsen turvallisuudesta.
Siinä tulee liian usein esille pätemisen tarve, ja se että tarvitsee yrittää tehdä vanhemmista huonompia, kun mitä todellisuudessa ovatkaan =(
Eli todellista vaaraa ei ole välttämättä kuitenkaan, vaan täristään, koska vanhemmat eivät tärise! lasten turvallisuudesta kirjoitti:
Siinä tulee liian usein esille pätemisen tarve, ja se että tarvitsee yrittää tehdä vanhemmista huonompia, kun mitä todellisuudessa ovatkaan =(
Eli todellista vaaraa ei ole välttämättä kuitenkaan, vaan täristään, koska vanhemmat eivät tärise!Kyse ei ole pätemisen tarpeesta. Vanhemmat tuntevat oman lapsensa ja tietävät mitä lapsi osaa jne.
Vieras ihminen varoo (syystäkin), kyseessähän on hänelle vieras lapsi. Parempi virsta väärää kuin vaaksa vaaraa:)- odota kunhan
lasten turvallisuudesta kirjoitti:
Eli todellista vaaraa ei ole välttämättä kuitenkaan, vaan täristään, koska vanhemmat eivät tärise!olet itse isovanhempi (jos nyt siis olet vanhempi) niin huomaat että pelkäät lastenlasten puolesta automaattisesti, myös kaikkien muiden avuttomien puolesta! Sitä kutsutaan empatiaksi, joka monelle tulee vasta iän mukana.
Ei mummot pääsääntöisesti halua mitätöidä lastenlastensa vanhempia, vanhemmista vain tuntuu siltä.
Mutta, antaa ajan kulua ja veden virrata niinsanotusti, eteen tulevat kyllä kaikki nämä asiat, ja itsestä tulee yhtä vauhko mummo, ukit harvemmin ainakaan näyttävät tärisevän pelosta.
Oikein hauskaa vanhenemista! - juuri näin
kyse olla kirjoitti:
Ihan just näin meilläkin. Itse kai on niin tottunut siihen, että on silmät selässäkin. Mummo ei ehkä muista enää omistaan.
Huomaan, että vierailuidemme jälkeen mummo on väsynyt selvästi, vaikka yritän sanoa, että älä niin kovin ja rauhoitu nyt vain. - vapaa matkustaja olet
Onneksi en tunne sinua.Jokainen katsoo muksunsa, siinä ei ole mitään uutta. Jos käytetään alkoholia, sovitaan ketkä paimentaa villejä vekaroita. Ja laitetaan ajoissa nukkumaan.
Olet todella surkimus ihmisenä päästäessäi tuollaista näppäimistäsi, häpeen sinua, ja olen todella iloinen ettei minun tuttupiiriini kuulu sinun laisesi veltto vätys!
Putoot sinä korkealta ja kovaa vielä, asenteesi sen kertoo!
Kaikkien aikuisten kuuluu katsoa lasten perään, oltiin sitten mökillä tai missä tahansa! Peräänkatsomisella tarkoitan tässä, että jos näkee lapsen kiipeävän katolle tai kurkkivan kaivoon niin kyllä jokaisen näkijän kuuluu lapsi hakea pois. Tai jos lapsella on jano, niin jokaikinen osaa valuttaa hanasta vettä lasiin.
Vastuu taas on aivan eri asia, se kuuluu vanhemmille. Jos on vaikka ranta lähellä, niin pienten lasten kanssa pitää pyytää joku katsomaan lapsia vaikka menisi vain kahdeksi minuutiksi keittämään kahvia.- kyllä se on kaikkien
vastuu katsoa lapsien perään, jos sattuu olemaan siinä lähellä. On se kumma, että jos ei ole lapsen vanhempi, vastuuta ei sitten ole, vaikka ollaan aikuisia ihmisiä. Kyllä mie katson ainakin automaattisesti vieraankin lapsen perään. Pitääkö mun sulkea silmät ja ajatella, että kun ei se ole mun, ei mun tarvitse sitä katsoa. Me aikuiset olemme vastuussa pienestä, oli se sitten oma taikka ei.
Kertoo kyllä aikamoisesta itsekkyydestä.
- 2002
Olimme isän vanhemmilla, lapsemme oli noin 1½v ..
Isovanhemmat istuivat ulkona, kun teimme puuroa aamupalaksi, lapsi kaipasi ulos, kun mummo ja vaarikin siellä, kielsimme..
Ovi avautui ja mummo huusi "Antakaa nyt sen lapsen tulla ulos"
Asia ok.
Kohta huutelimme lasta puurolle, ei vastausta, isovanhemmat istuivat edelleen terassilla, kun kysin heiltä "Missä lapsi" vastaus oli selkeä:
"Emme tiedä, ei meidän häntä kuulu vahtia, eihanhän ole meille sukua"
(isi siis on heidän puheiden mukaan vain adoptoitu, joka selvisi kuoleman jälkeen valheeksi, he olivat VAIN sijaisvanhemmat)
Heitä ei siis kiinnostanut pätkääkään vaikka vieressä on vettä, itse pyysivät lasta pihalle.
Oli muuten sitten viimeinen kerta.
Kovasti he nyt isän kuoleman jälkeen ovat esittäneet hyviä isovanhempia, mutta kuka heitä uskoisi, tuskin heille Taivaspaikkaa on varattuna.- surullista
aika hyytävä juttu. Kyllä todella pelottavaa. Pitääkö siis aikuiselle normijärjellä varustetulle ihmiselle erikseen sanoa selvässä tilanteessa että katsovat ja pitävät sitten huolen kun ovat ainoina aikuisina paikalla?!?!?! APUA!
- eivätkä kerkeä
surullista kirjoitti:
aika hyytävä juttu. Kyllä todella pelottavaa. Pitääkö siis aikuiselle normijärjellä varustetulle ihmiselle erikseen sanoa selvässä tilanteessa että katsovat ja pitävät sitten huolen kun ovat ainoina aikuisina paikalla?!?!?! APUA!
Isovanhemmat voi olla seniilejä ja vaikka unohtaa, että he ovat luvanneet katsoa lapsen perään. Ja eihän mummo tai pappa enää ole kovin vikkelä tai tarpeeksi ripeä jos jotain yllättävää sattuu. Lasten kanssa aina sattuu ja tapahtuu. Joten hyvät vanhemmat, pitäkää huoli lapsistanne!
- oikeuttaa
eivätkä kerkeä kirjoitti:
Isovanhemmat voi olla seniilejä ja vaikka unohtaa, että he ovat luvanneet katsoa lapsen perään. Ja eihän mummo tai pappa enää ole kovin vikkelä tai tarpeeksi ripeä jos jotain yllättävää sattuu. Lasten kanssa aina sattuu ja tapahtuu. Joten hyvät vanhemmat, pitäkää huoli lapsistanne!
sanomaan "hups, se hukkui. no, eihän me olla sukua!"
Ei ne vanhemmatkaan aina kerkeä ja jos mummo/pappa sanoo, että päästäkää lapsi ulos, niin eiköhän ne voi silloin katsoa toisen perään. Ja myöhemmin ihmetellään, miksei käydä kylässä jne.
Hohhoi, onpas itsekästä. Se vastuu on niin helppo sysätä pois. Aikuiset ihmiset. - Naurattaa ;DDDDDD
oikeuttaa kirjoitti:
sanomaan "hups, se hukkui. no, eihän me olla sukua!"
Ei ne vanhemmatkaan aina kerkeä ja jos mummo/pappa sanoo, että päästäkää lapsi ulos, niin eiköhän ne voi silloin katsoa toisen perään. Ja myöhemmin ihmetellään, miksei käydä kylässä jne.
Hohhoi, onpas itsekästä. Se vastuu on niin helppo sysätä pois. Aikuiset ihmiset.Itsekkäitä ovat sellaiset nuoret isät ja äidit jotka jättävät lapsensa seniilien isovanhempiensa vahdittaviksi ( mikäli nämä tosiaan ovat seniilejä) vaikka nämä sitä ymmärtämättömyyksissään pyytävätkin.
Hups... jos lapset siinä tilanteessa hukkuvat tai jotakin muuta ikävää sattuu, saavat nämä vastuuntunnottomat vanhemmat kyllä syyttää siitä ihan vain itseään.
Vastuu kun on niin helppo sysätä milloin kenellekin, mutta lainkirjaimen mukaan vastuu lapsesta on AINA lapsen vanhemmilla tai sitten huoltajiksi määrätyillä tahoilla. - kasvahan aikuiseksi
Naurattaa ;DDDDDD kirjoitti:
Itsekkäitä ovat sellaiset nuoret isät ja äidit jotka jättävät lapsensa seniilien isovanhempiensa vahdittaviksi ( mikäli nämä tosiaan ovat seniilejä) vaikka nämä sitä ymmärtämättömyyksissään pyytävätkin.
Hups... jos lapset siinä tilanteessa hukkuvat tai jotakin muuta ikävää sattuu, saavat nämä vastuuntunnottomat vanhemmat kyllä syyttää siitä ihan vain itseään.
Vastuu kun on niin helppo sysätä milloin kenellekin, mutta lainkirjaimen mukaan vastuu lapsesta on AINA lapsen vanhemmilla tai sitten huoltajiksi määrätyillä tahoilla.Tottakai vastuu on vanhempien, mutta varmasti sinäkin olet sitä mieltä, että jokainen voi katsoa lapsen perään, on se sitten oma tai ei. Mitä jos sun pitää vaikka juosta äkkiä paskalle ja lapsi jää muiden seuraan? Sitten jos sattuu hukkumaan, saat kuulla että mitäs istuit paskalla, oisit kattonut lapses perään.
Sun logiikalla edes vanhempia sisaruksia ei voi patistaa katsomaan nuorempien perään, sehän on sun logiikalla vanhempien tehtävä. - ajaksi on
kasvahan aikuiseksi kirjoitti:
Tottakai vastuu on vanhempien, mutta varmasti sinäkin olet sitä mieltä, että jokainen voi katsoa lapsen perään, on se sitten oma tai ei. Mitä jos sun pitää vaikka juosta äkkiä paskalle ja lapsi jää muiden seuraan? Sitten jos sattuu hukkumaan, saat kuulla että mitäs istuit paskalla, oisit kattonut lapses perään.
Sun logiikalla edes vanhempia sisaruksia ei voi patistaa katsomaan nuorempien perään, sehän on sun logiikalla vanhempien tehtävä.pyydettävä jotakuta huolehtimaan lapsista. Ei muilta ihmisiltä voi vaatia, että he pitävät lukua vielä vanhempienkin paskareissuista.
Jos lastenhoito ei järjesty, on pidäteltävä tai päästettävä housuun. - löytyy
Tottakai vastuu on vanhempien, mutta varmasti sinäkin olet sitä mieltä, että jokainen voi katsoa lapsen perään, on se sitten oma tai ei. Mitä jos sun pitää vaikka juosta äkkiä paskalle ja lapsi jää muiden seuraan? Sitten jos sattuu hukkumaan, saat kuulla että mitäs istuit paskalla, oisit kattonut lapses perään.
Sun logiikalla edes vanhempia sisaruksia ei voi patistaa katsomaan nuorempien perään, sehän on sun logiikalla vanhempien tehtävä.valtavan paljon ihmisiä, joilla on tämä ns. välittäminen/inhimillisyys luonnonlahjana. Lapset tarvitsevat suojelua ja huolehtimista, ja itse neljän lapsen äitinä, kolmen vilkkaan vesselin mummona näiden lapsukaisten peräänkatsominen on itsestäänselvyys-eikä mikään hirveänkauheankamala rasite. Nauttikaa pienistä ja vähän isommistakin lapsukaisista, kaikilla ei edes ole tätä mahdollisuutta.
- naurattaa ;DDDDD
Sun logiikalla edes vanhempia sisaruksia ei voi patistaa katsomaan nuorempien perään, sehän on sun logiikalla vanhempien tehtävä.Kasva itse ja opettele lukemisen ymmärtämistä!
Älä vastaile jos et ymmärrä tekstiä. Kirjoitin ainoastaan siitä voiko jo seniilejä isovanhempia valjastaa ja luottaa lapsenvahdeiksi vaikka nämä itse lupautuisivat.
Muista sukulaisista en puhunut yhtään mitään. Tottakait jos aikuinen täysjärkinen ihminen lupautuu lapsista huolta pitämään, hän näin myös tekee.
Mutta sekin on vanhempien velvollisuudessa olla täysin perillä siitä että ihmiset joiden huomaan lapsi jätetään ovat varmasti luotettavia.
Vahinkoja lasten kanssa aina sattuu vaikka niitä kuinka huolella vahtisi, niistä tuskin kukaan ketään tuomitsee. - ossaan lukia.
naurattaa ;DDDDD kirjoitti:
Kasva itse ja opettele lukemisen ymmärtämistä!
Älä vastaile jos et ymmärrä tekstiä. Kirjoitin ainoastaan siitä voiko jo seniilejä isovanhempia valjastaa ja luottaa lapsenvahdeiksi vaikka nämä itse lupautuisivat.
Muista sukulaisista en puhunut yhtään mitään. Tottakait jos aikuinen täysjärkinen ihminen lupautuu lapsista huolta pitämään, hän näin myös tekee.
Mutta sekin on vanhempien velvollisuudessa olla täysin perillä siitä että ihmiset joiden huomaan lapsi jätetään ovat varmasti luotettavia.
Vahinkoja lasten kanssa aina sattuu vaikka niitä kuinka huolella vahtisi, niistä tuskin kukaan ketään tuomitsee.mutta kyse onkin siitä, välitetäänkö toisesta vai ei. suomalaisten luonteeseen kuuluu muutenkin itsekkyys, ja ei ihme ettei lapset huolehdi omista vanhemmistaan tai että saa lukea uutisista yksin kuolleista vanhuksista. meidän suomalaisten pitäisi opetella huolehtimaan ja ajattelemaan myös toisia, eikä vain itseään.
huom. mistäs sitä tietää edes, että nämä vanhukset ovat seniilejä? tietääkseni se olet vain sinä, joka on asian näin vääntänyt.
onneksi tästä maailmasta löytyy ajattelevia ihmisiä, kuten eräs tuossa ylempänä kirjoitti. suosittelen tutustumista etelän ihmisten kulttuureihin, siellä pidetään itsestään selvänä että toisesta huolehditaan.
yleensä pienet ihmiset ottavat mallia meistä aikuisista. - tämän
seuraavan kerran, kun tarvitset vahtia lapsellesi. kun sulla tulee vastaavanlainen tilanne vastaan. naurattaako sitten? seniiliyttä kun ei välttämättä huomaa.
- tipsu 58
eivätkä kerkeä kirjoitti:
Äläpäs yleistä!
ISOISOvanhemmat EHKÄ (huomaa ehkä) voivat olla seniilejä, mutta harvempi mummo ja vaari.
Itse tulin mummoksi 42-vuotiaana. Mummous ei tehnyt minusta seniiliä. Miniän mielipidettä en tiedä.
Voihan olla että parikymppisen mielestä nelikymppinen kuuluisi jo hautaan. - XYaou
tipsu 58 kirjoitti:
Äläpäs yleistä!
ISOISOvanhemmat EHKÄ (huomaa ehkä) voivat olla seniilejä, mutta harvempi mummo ja vaari.
Itse tulin mummoksi 42-vuotiaana. Mummous ei tehnyt minusta seniiliä. Miniän mielipidettä en tiedä.
Voihan olla että parikymppisen mielestä nelikymppinen kuuluisi jo hautaan.Sinä tulit isovanhemmaksi nuorena, joku toinen ei. Tai ehkä on saanut lapsenlapsia sekä "nuorena" että vanhempana. Mikäs ilkunnan aihe tuo on, enkä minä ainakaan huomannut tuossa kirjoituksessa minkäänlaista yleistystä.
Onhan näiltä palstoilta saanut monesti lukea ikääntyneiden ja väsyneiden isovanhempien kirjoituksia, kun lapset vaan kylmästi tuodaan hoitoon yhtään ajattelematta isovanhempien kuntoa ja vointia. Jopa pitkästi yli 70v.lle lähes vauvoja.
Kun nuorten menokenkä alkaa vipattamaan silloin on se hoitopaikka saatava vaikka kiven alta ja jos muuta paikkaa ei löydy niin seniileiltä isovanhemmilta. - Ei pahansuopaisuutta
XYaou kirjoitti:
Sinä tulit isovanhemmaksi nuorena, joku toinen ei. Tai ehkä on saanut lapsenlapsia sekä "nuorena" että vanhempana. Mikäs ilkunnan aihe tuo on, enkä minä ainakaan huomannut tuossa kirjoituksessa minkäänlaista yleistystä.
Onhan näiltä palstoilta saanut monesti lukea ikääntyneiden ja väsyneiden isovanhempien kirjoituksia, kun lapset vaan kylmästi tuodaan hoitoon yhtään ajattelematta isovanhempien kuntoa ja vointia. Jopa pitkästi yli 70v.lle lähes vauvoja.
Kun nuorten menokenkä alkaa vipattamaan silloin on se hoitopaikka saatava vaikka kiven alta ja jos muuta paikkaa ei löydy niin seniileiltä isovanhemmilta.Kyllä nuoret vanhemmat tietävät vastuunsa. Eivät he väen väkisin vie lapsiaan isovanhempien hoitoon. Turha yleistää asioita, Nykypäivän vanhemmat ovat paljon valistuneempia kuin edellinen sukupolvi. Tämä on tosi.
- älä puhu!
Ei pahansuopaisuutta kirjoitti:
Kyllä nuoret vanhemmat tietävät vastuunsa. Eivät he väen väkisin vie lapsiaan isovanhempien hoitoon. Turha yleistää asioita, Nykypäivän vanhemmat ovat paljon valistuneempia kuin edellinen sukupolvi. Tämä on tosi.
Ei pidä puhua jos ei tunne asioita! tuo Älä yleistä on aika kulunut ja väsynyt kommentti teksteihin joissa ei MITÄÄN yleistystä edes ole. Sinun tekstisi taas on sitäkin pahemman luokan yleistystä, vai on kaikki nykypäivän vanhemmat valistuneempia kuin ennen... ja lehmät lentää.
Nykyajan vanhemmissakin on ihan joka lähtöön, siitä kertovat jo huostaanotto tilastotkin.
Luepa noita tekstejä pidemmältä ajalta niin näet itsekin, eikä tarvitse totuutena tuputtaa typeryyksiä. - huostaanottoja
älä puhu! kirjoitti:
Ei pidä puhua jos ei tunne asioita! tuo Älä yleistä on aika kulunut ja väsynyt kommentti teksteihin joissa ei MITÄÄN yleistystä edes ole. Sinun tekstisi taas on sitäkin pahemman luokan yleistystä, vai on kaikki nykypäivän vanhemmat valistuneempia kuin ennen... ja lehmät lentää.
Nykyajan vanhemmissakin on ihan joka lähtöön, siitä kertovat jo huostaanotto tilastotkin.
Luepa noita tekstejä pidemmältä ajalta niin näet itsekin, eikä tarvitse totuutena tuputtaa typeryyksiä.ollu entisaikaankin melkoisesti, mutta asioista ei saanut puhua ja niistä piti vaieta. minut ja sisareni hakattiin moneen kertaan, mutta kukaan ei puuttunut asioihin. ennen oli myös normaalia antaa lapselle luunappi tai tukistaa tukasta, monessa perheessä oli vihtaniemen herra. ole tosiaan onnellinen, että oot saanu elää toisenlaisessa maailmassa.
nii että herätys tähän maailmaan, ei se ole niin yksiselitteinen. - minunkin
huostaanottoja kirjoitti:
ollu entisaikaankin melkoisesti, mutta asioista ei saanut puhua ja niistä piti vaieta. minut ja sisareni hakattiin moneen kertaan, mutta kukaan ei puuttunut asioihin. ennen oli myös normaalia antaa lapselle luunappi tai tukistaa tukasta, monessa perheessä oli vihtaniemen herra. ole tosiaan onnellinen, että oot saanu elää toisenlaisessa maailmassa.
nii että herätys tähän maailmaan, ei se ole niin yksiselitteinen.Tosiaankin huostaanotot on tänäpäivänä lisääntyneet vauhdille ja yhtenä syynä on alkoholin käyttö vanhemmilla.
Ennen oli sallittua luunapit ja vitsa, nyt ne on laissa kielletty ja hyvä niin, itsekkin ainoinaan selkäsaunoja saanut, puhumattakaan luunapeista ja tukistelemisesta...
Alkoholi oli ennenkin käytössä, mutta en tiennyt yhtään perhettä kylällämme aktiivikäyttäjiä ja naiset ei ollenkaan käyttäneet, jos isä oli kännissä, äiti oli turvallisesti meidän kanssa.
Tänäpäivänä asiat on todellakin toisin, molemmat vanhemmat ryyppäävät ja unohtavat lapsensa hyvinvoinnin, aina ei viedä / saada hoitoon lapsia kännäämiseltä, lapset näkee "hyvää" mallia kotoa ja kierre on selvä!
Nyt saan tietenkin noottia, että ei kaikkien huostaanottojen syynä ole alkoholi, ei varmaankaan, mutta valtaosa on. - olet oikeassa
minunkin kirjoitti:
Tosiaankin huostaanotot on tänäpäivänä lisääntyneet vauhdille ja yhtenä syynä on alkoholin käyttö vanhemmilla.
Ennen oli sallittua luunapit ja vitsa, nyt ne on laissa kielletty ja hyvä niin, itsekkin ainoinaan selkäsaunoja saanut, puhumattakaan luunapeista ja tukistelemisesta...
Alkoholi oli ennenkin käytössä, mutta en tiennyt yhtään perhettä kylällämme aktiivikäyttäjiä ja naiset ei ollenkaan käyttäneet, jos isä oli kännissä, äiti oli turvallisesti meidän kanssa.
Tänäpäivänä asiat on todellakin toisin, molemmat vanhemmat ryyppäävät ja unohtavat lapsensa hyvinvoinnin, aina ei viedä / saada hoitoon lapsia kännäämiseltä, lapset näkee "hyvää" mallia kotoa ja kierre on selvä!
Nyt saan tietenkin noottia, että ei kaikkien huostaanottojen syynä ole alkoholi, ei varmaankaan, mutta valtaosa on.http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1709852
Tässä taas näitä valistuneita nyky-vanhempia. :( - joivat
minunkin kirjoitti:
Tosiaankin huostaanotot on tänäpäivänä lisääntyneet vauhdille ja yhtenä syynä on alkoholin käyttö vanhemmilla.
Nyt saan tietenkin noottia, että ei kaikkien huostaanottojen syynä ole alkoholi, ei varmaankaan, mutta valtaosa on.molemmat. ollessani 1,5-vuotias olin juonut vahingossa isäni unohtaman paukun. hoitoon minua ei viety, ihme että selvisin hengissä. itse en juo ollenkaan alkoholia on sen verran varoittava lapsuus ja omille lapsilleni koitan valistaa alkoholin vaaroista.
ei se juominen katso ikää. eräälle ystävättärelleni oli käynyt niin että hänen, yli 50-vuotias äitinsä oli juonut itsensä känniin ystävättäreni ollessa elokuvissa. - ennen aikojaan.
joivat kirjoitti:
molemmat. ollessani 1,5-vuotias olin juonut vahingossa isäni unohtaman paukun. hoitoon minua ei viety, ihme että selvisin hengissä. itse en juo ollenkaan alkoholia on sen verran varoittava lapsuus ja omille lapsilleni koitan valistaa alkoholin vaaroista.
ei se juominen katso ikää. eräälle ystävättärelleni oli käynyt niin että hänen, yli 50-vuotias äitinsä oli juonut itsensä känniin ystävättäreni ollessa elokuvissa.tämä äiti oli katsomassa perheen esikoista, joka oli tuolloin alle 1-vuotias.
- mummuna
otan täyden vastuun lapsista kun ovat mummolassa vaikka vanhemmatkin olisivat paikalla. Olen sitä mieltä, etttä usein käy niin, että mitä suuremmalla porukalla ollaan koolla, sitä vahemmän pienten perään katsotaan koska jokainen siirtää mielessään sen vastuun toiselle ja sitten kukaan ei kiinnitä tarpeeksi huomiota pienimpiin.
Itse jätän seurustelun aikuisten kanssa vähemmälle ja kiinnitän kaiken huomion riskijalkaisiin lapsenlapsiin, jotka todella ehtivät kaikkialle.
Olen saanut siitä moitteita, mutta mieluummin niin kuin että lapsille sattuisi jotain.
Mummona olen myös sitä mieltä, että kotona on kodin säännöt ja mummolassa mummolan säännöt. Mummon ei tarvitse antaa lapsille karkkia ja makeaa vaikka kotona annetaan, mummon ei tarvitse karjua ja komentaa ja pitää tiukkaa kuria kaikessa vaikka kotona niin tehdäänkin. Mummolan pitää olla rauhallinen ja rakastava paikka missä lasten on aina hyvä olla. Meillä keskitytään leikkeihin ja lystinpitoon, hyvään ruokaan ja runsaaseen lepoon ja lapset ovat hyväntuulisia ja kilttejä.
Mummo saa siitä moitteita lasten äidiltä, mistäpä ei saisi, mutta kestän sen kyllä kun näen, että lapset viihtyy ja voi hyvin.- koe huonoa
omaatuntoa, vaikka aina kun lapsenlapsi näkee minut,( tai tietää minun olevan puhelun päässä) hän hihkuu mummu mummuuu ja juoksee luokseni
Ei myöskään miniän äidin, tuolloin mustapuhuva ilme > kasvot väärässä, vie iloa jonka jaan kohtaamisesta lapsenlapseni kanssa. - olevansa maailman napa
koe huonoa kirjoitti:
omaatuntoa, vaikka aina kun lapsenlapsi näkee minut,( tai tietää minun olevan puhelun päässä) hän hihkuu mummu mummuuu ja juoksee luokseni
Ei myöskään miniän äidin, tuolloin mustapuhuva ilme > kasvot väärässä, vie iloa jonka jaan kohtaamisesta lapsenlapseni kanssa.Jotkut mummot ei voi luovuttaa valtaansa nuoremmille sukupolville ja heillä on tarve näyttää olevansa maailman pidetyin ihminen. Miksi? Kyllä lasten vanhemmat ovat tärkeimmät lasten elämässä ja me mummot ja papat voimme osoittaa kiintymystämme ilman, että meidän tarvitsee kilpailla mistään suosion paremmuudesta.
- Anonyymi
olen 13v poika on pieniä poikia jotka ovat esimerkiksi vikkelämpiä mut ei kaikki oo oon nopee.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2133171
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il172911Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!
Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee3761641Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess271518- 961362
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie531279- 991257
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1861157Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik1841154Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?
Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe1451000