Kuinka vanhana?

JoJo

Oon harrastanut jo pitkään kirjoittamista ja mulla on parikin mielestäni hyvää kirjoitusta. Haluisin ihan tosissani julkasta kirjan, en siis omakustannetta, mutta oon vasta 14. Miten kustannusyhtiöt suhtautuu nuoriin kirjottajiin, että onko julkaseminen mahdotonta? Kannattaako vielä lähettää niitä mihinkään, vai pitäiskö vaan piiloutua peiton alle ja oottaa että tulis lisää ikää? Mitä mieltä ootte, kiinnostais. (:

6

347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toho

      joku sanoi tällä palstalla aikaisemmin että nuori ikä kannattaa salata kustantajalta. en tiedä miksi ja pitääkö paikkansa.

      kirjoita menemään. käy luovan kirjoittamisen kursseja, niitä järjestetään myös kohdennetusti nuorille, luulisin. osallistu kilpailuihin, niistä saat kokemusta aikatauluista ja kärsivällisen odottelun merkityksestä.

      jos syntyy, niin kirjoita romaanin käsikirjoitus ja lähetä se kustantajalle, äläkä mieti oletko liian nuori vai et (voithan tosiaan olla ikääsi mainitsematta heille). mutta luetuta kässärisi ensin parilla arvostelupalvelulla tai painosta joku ylikypsynyt äidinkielenopettaja lukemaan tekstisi - älä käytä kustannustoimittajia koelukijoina (heidän kiireistään on puhuttu niin paljon että tuo neuvo varmaan sopis useimmille aluille).

      nuoruus on joka tapauksessa vika joka paranee, ja nopeammin kuin 14-vuotiaana uskoiskaan :D

    • Minä aloitin romaanin kirjoittamiseen 13-vuotiaana enkä ole vieläkään valmis. Tämänhetkisen aikataulun mukaan ensimmäinen osa siirtyy muokkausvaiheeseen parin kolmen viikon sisällä ja sen jälkeen on vielä paljon tekemistä jäljellä.

      Minun neuvoni on, että kirjoitat kirjasi kaikessa rauhassa loppuun. Anna sen paisua ja elää vapaasti ensimmäisen kirjoituksen aikana. Suosittelen myös kokeilemaan kirjoittaa käsin, jos se sattuu luonnostumaan.

      Kun koko tarina on valmis, ota aikaa tutustua siihen mitä sinulla on, rakenna se yhtenäiseksi ja tutustu siihen niin hyvin, että mitä ikinä kukaan sinulta kysyykään, osaat vastata siihen joutumatta keksimään sitä vauhdista. Ja sen jälkeen aloita kirjoittaminen alusta. Tällä kertaa niin, että kirjoitat sen tosiaan puhtaaksi.

      Minulle kävi niin, että kun olin puolessa välissä käsikirjoituksen puhtaaksi kirjoittamista, tietokoneeni hajosi. Vannoin, etten enää koskaan kirjoita sanaakaan, mutta vuosi myöhemmin aloitin alusta. Sitten kävi taas sama asia, ja nyt ensimmäisestä käsikirjoituksesta on jo yli viisi vuotta. Ja teksti on parantunut jokaiselta kerralta. Aika tarinan välissä on antanut mahdollisuuden korjata ne virheet, joita väistämättä nuorena tulee.

      Joten kärsivällisyyttä. Ala kirjoittamaan ja anna sille kaikki aika maailmassa.

    • Kirjailija14v.

      Moi. Jos asut Helsingissä niin Pukimäen taidetalosta löytyisi ikäisellesi sanataidekursseja. Itse tykkään käydä.
      Minäkin olen tälläisiä novelleja kirjoitellut, mutta yhtäkään novellia ei ole julkaistu, pieniä kirjoituksia vain. Nyt olen kirjoitamassa novellia, joka julkaistaisiin lehdessä.
      Tämäkin tuli sanataideryhmäni kautta.
      Suosittelen jonkinlaisille sanataidekursseille menoa tai sitten netissäkin on joku sulkasato.fi mistä voisi myös olla hyötyä

    • IvoryMoon

      Ei siitä tiedä että minkä ikäinen on... Itse olen 15 v. ja tarkoitus on ainakin yrittää jossain vaiheessa julkaista vielä keskeneräinen teksti(välilä kun lueskelee alkua hirvittää; osin se teksti on ihan kauheeta). Äidinkielen opetajalla on hyvä luetuttaa (meikäläisen ope lukee sitä mun stooria), se vaikuttaa numeroon myöntävästi, saa kommenttia ja huomatuksia kieliopista. Sukulaisissa ja ystävissä on se huono puoli, etteivät kehtaa sanoa että on jotain huonoa.. ei kaikki, mutta mistä sitä ikinä tietää?
      Kirjoita. Edelliset vastaajat antoivat ihan hyviä vinkkejä :) Mutta ihan ite voit päättää kerrotko ikäsi.

    • julkaisemisikä on

      Keskimääräinen julkaisemisikä on 36 vuotta.

    • ongelma,

      vaan se, että äärimmäisen harva kirjoittaja on ikäisenäsi niin kypsä kirjoittaja, että tulee julkaistuksi.

      Suomessakin on kuitenkin julkaistu lukuisia kirjoja, joiden kirjoittaja on ollut jopa sinua nuorempi. Mitä lähempänä tarina on omaa elämääsi, sitä paremmat mahdollisuudet. Aikuisten maailmaan sijoittuvaa teosta sinun tuskin kannattaa yrittää tarjota kustantajille.

      Lähetä kässärisi rohkeasti kustantajille, mutta kirjoita se ensin mahdollisimman valmiiksi, ainakin muutamaan kertaan. Tsemiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      180
      5992
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2342
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1718
    4. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      24
      1709
    5. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1624
    6. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      326
      1622
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1621
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      137
      1407
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1379
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      334
      1242
    Aihe