Sekoviini ja kirkastettu viini

viinimäen harjottelija

Osaisiko joku kertoa mitä eri käyttöä on sekaviinillä ja viinillä joka on lapottu, siis niinkuin poistettu sakojensa päältä? Onko säilyvyydessä eroja mihin nimenomaan tätä sekoitettua viiniä käytetään? Mikä niillä on makuerona?

3

737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan en ymmärtänyt kysymystäsi - tiedoissani vikaa?

      Kaikki viinit kirkastetaan poistamalla rypälemassa seoksesta - tätä et varmaankaan tarkoittanut? Tarkoitit ilmeisesti sitä, että kun viini on mahdollisesti tammitynnyrikypsytyksessä - esimerkiksi valkoviini - ja tynnyrin pohjalle kerääntyy hiivasakkaa, niin joskus tuo sakka pyritään saamaan liikkeeseen ja sekoittumaan viiniin paremmin.

      Tarkoituksena tällä on saada viiniin lisää täyteläistä makua ja joskus jopa hiivan omia makuaineita. Tämä tehdään sen jälkeen tietysti kun varsinainen käyminen on jo ohi, jolloin tällä ei pitäisi olla vaikutusta viinin säilyvyyteen.

      Yleensä kuitenkin viinit käymisen ja tynnyrikypsytyksen jälkeen tasapainotetaan ja kirkastetaan. Jotkut viinit vieläpä suodatetaan, jotta kaikki hiivajäämät yms. saataisiin tarkoin pois ja viinin oma, luontainen maku - ja erityisesti tuoksu - saataisiin paremmin esille.

      Ilmeisesti tällä sekoituksella voidaan myös peittää lattean viinin virheitä ja tuoda lisää "bodya" muuten kevyeen ja luonteettomaan viiniin.

      Enempää ei asiasta ole tiedossani ja lieneekö tämäkään oikea vastaus kysymykseesi.

      • Viinimäen harjoittelija

        Minulla on vähän erilainen pohja tähän kysymykseeni ja mainio oli tuo loppukommenttisi:" lieneekö tämäkään oikea vastaus kysymykseesi" Niinpä.

        Jos kerron miksi aloin tällaista kysymään vaikka en harrasta enempää viinin kasvatusta kuin sen valmistustakaan.

        Olen innostunut tutkimaan raamatun tekstejä aina sillointällöin ja siellä kirjoitettiin viinistä. Näytänpä kohtia jotka herättivät harmistukseni siitä miksi minä en ymmärrä tuosta asiasta tuon enempää:

        Raamatun teksteissä ihmettelin, miksi joskus on hyvä että viini on sekoitettu ja joskus taas että se kirkastetaan kun se lepää sakkansa päällä?

        Laulujen laulu 7:3 Sinun povesi on ympyriäinen malja, josta sekoviini älköön puuttuko.

        Jeremia 48:11 Nuoruutensa päivistä Moab on ollut turvassa, sitä ei ole viety vieraaseen maahan. Niin kuin viini lepää rauhassa sakkansa päällä, niin Moabkin on saanut elää häiriintymättä. Sitä ei ole kaadettu astiasta toiseen, sen maku on säilynyt, sen tuoksu pysynyt samana.

        San.9:2 ….viininsä sekoittanut.

        Nämä kohdat herättivät kiinnostukseni viinin eri vaiheista ja käyttötarkoituksista. Heh osuva oli aloituslauseesi: En ihan ymmärtänyt kysymystäsi - tiedoissani vikaa?. Juu on vikaa tiedoissa täälläkinpäin, mutta antoisia viini-illallisia ja pysytäänhän sitten kohtuudessa :-)

        Terveisin "I love LA" papukaija viini


      • Viinimäen harjoittelija kirjoitti:

        Minulla on vähän erilainen pohja tähän kysymykseeni ja mainio oli tuo loppukommenttisi:" lieneekö tämäkään oikea vastaus kysymykseesi" Niinpä.

        Jos kerron miksi aloin tällaista kysymään vaikka en harrasta enempää viinin kasvatusta kuin sen valmistustakaan.

        Olen innostunut tutkimaan raamatun tekstejä aina sillointällöin ja siellä kirjoitettiin viinistä. Näytänpä kohtia jotka herättivät harmistukseni siitä miksi minä en ymmärrä tuosta asiasta tuon enempää:

        Raamatun teksteissä ihmettelin, miksi joskus on hyvä että viini on sekoitettu ja joskus taas että se kirkastetaan kun se lepää sakkansa päällä?

        Laulujen laulu 7:3 Sinun povesi on ympyriäinen malja, josta sekoviini älköön puuttuko.

        Jeremia 48:11 Nuoruutensa päivistä Moab on ollut turvassa, sitä ei ole viety vieraaseen maahan. Niin kuin viini lepää rauhassa sakkansa päällä, niin Moabkin on saanut elää häiriintymättä. Sitä ei ole kaadettu astiasta toiseen, sen maku on säilynyt, sen tuoksu pysynyt samana.

        San.9:2 ….viininsä sekoittanut.

        Nämä kohdat herättivät kiinnostukseni viinin eri vaiheista ja käyttötarkoituksista. Heh osuva oli aloituslauseesi: En ihan ymmärtänyt kysymystäsi - tiedoissani vikaa?. Juu on vikaa tiedoissa täälläkinpäin, mutta antoisia viini-illallisia ja pysytäänhän sitten kohtuudessa :-)

        Terveisin "I love LA" papukaija viini

        Viini on välimerenalueen vanhimpia viljelyksiä ja harvasta elintarvikkeesta on yhtä paljon mainintoja kirjallisuudesta. Ja viini mainitaan usein juuri allegorisessa mielessä - olisikohan sen valmistukseen liittynyt senaikaisten ihmisten mielissä niin paljon mystiikkaa, että siitä oli vertauskuvaksi niin moneen?

        Kyllähän nuo sinun esimerkkisi rimmaavat jonkun verran tuohon vastaukseenikin. Viini joka lepää sakkansa päällä kirkastuu, mutta jos sitä sekoitetaan muuttuu sen maku ja tuoksu. Vaikka viini olisi kirkastettukin - so. sakka erotettu suodattamalla tai muulla tavoin - kertyy viinin vanhetessa pullon pohjalle aina sakkaa tai viinikiveä. Sen vuoksikin viini on syytä kaataa karahviin ja varoa, ettei sakka pääse sekoittumaan juomaan.

        Tuo sakka voi jalostaa muuten latteaa viiniä - tai sitten ei.

        Eikö tässä olisi jo allegorian aineksia moneenkin kertomukseen ihmiselämässä?

        Viini on monelle vähän epikurolaiselle harrastus - ei alkoholijuoma.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe