Akvaarioni on 120x45x46 kokoinen. Olen perustanut sen vasta ja hommaillut kaloja siihen pikkuhiljaa. Nyt siellä asustaa 30 kpl neontetroja, 24 kpl musta aavetetroja, 3 kpl leväbarbeja, 4 kpl kuparimonnisia ja 2 kpl albiinopartamonneja. Kannattaako ottaa enää lisää kaloja, (esim. suurentaa tuota aavetetra-parvea) vai uusi parvi?
Milloin akvaario on "täynnä"?
En pidä suurista kaloista, mieluummin kerään pikkuparvikaloja.
Kuinka paljon kaloja akvaarioon?
11
2764
Vastaukset
- fish KING
Kertoisitko, miten akvaasi kypsytit? ;)
Tuollaiseen 240l akvaan mahtuu kyllä jo kaloja mutta suodatuksen tulee olla tehokas massatilavuudeltaan, asiallisen ulkosuodattimen kanssa kalastoa voidaan kasvattaa hyvissä mielin.
Kertoisitko vesi arvoista;
- lämpötila
- NO2 sekä NO3, mitattuna ennen viikottaista veden vaihtoa sekä muutama päivä sen jälkeen, saadaan siihen haarukkaa... mitä pitoisuudet näyttävät. Jos sinulla ei ole mittalaitteita, hanki, tippamittalaitteet, pH, NO2, NO3, KH/GH, ainakin.
- alussa on todella tärkeätä tarkkailla miten akvaarion vesi asettuu paikoilleen kalaston sitä kuormittaessa
Neontetrat eivät kestä kauaa kovin lämmintä vettä, 25 on niille ehdoton maksimi ja mielellään asteen alle saisi vesi olla lämmintä, niille.
Muut kalat kyllä kestävät viileämmmän veden mutta miten saat sen pysymään kesäkuumilla kaloille sopivan viileänä ettei lämpötila nouse 30 niin kuin on ollut käytännössä tapana. Akvaarion paikan sijoituksella on tässä kohtaa tärkeä tarkoitus.
Kyllä kaksi pääparvea on sopiva tuon kokoisessa akvaariossa, päälukua voisi nostaa molemmissa, oikeastaan kaikilla lajeilla joita akvaariossasi on tällä hetkellä, tähän malliin; esim.
40 neontetraa
40 musta-aavetetraa
7 leväbarbia, niistä kyllä kasvaa aikas suuria, suurempi akvaario odottaa muutaman vuoden sisällä mutta parvessa toteuttavat sitä elämää paremmin mihin ne ovat tottuneet
8-10 kuparimonnista, lisääntyvät kyllä helposti jos niikseen tulee joten aluksi ehkä kuutisen monnista olisi hyvä
Partamonneja ei enempää ja toivottavasti saat niitä viljeltyä sillä albinoille on aina kysyntää, tavallinen musta väri ei niinkään, niistä on ylitarjontaa.
Tällaisella kokonais setillä... mutta noi vesi arvot ja kypsytyksen kertaus esiin vielä... !!!- alokasaatu
Hei,
Olen ostanut kaikki kalat ja kasvit yms tarvikkeet paikallisesta elinkaupasta ja luottanut heidän antamiin neuvoihin akvaarion perustamisessa. En varsinaisesti tiedä miten se on "kypsytetty", mutta näin olen sen heidän ohjeiden mukaan tehnyt:
Huhtikuun puolivälissä
- ostin hiekan ja huuhdoin hyvin (n. 22 litraa hiekkaa/soraa)
- ostin pohjalannoitetta hiekan sekaan (nimeä en muista, mutta astiallinen sitä sekoitettiin alushiekan sekaan, oli jotain turvemaista)
- pesin käytettynä ostetun altaan etikalla ja huuhdoin hyvin annoin haihtua n. vkon
- ostin tekniikan; lämmitin lämpömittari ulkosuodatin eheim 2213
- ostettu vedenparannus ainetta (tetra aqvasafe)
- laitoin hiekat lannoitteineen ja vedet parannusaineineen altaaseen ja tekniikan käyntiin
Istutin seuraavan pvnä kasvit ja annoin olla viikon. Vein vesinäytteen mennessäni eläinkauppaan ja sain luvan aloittaa kalojen oston. Oli kuulemma hyvin kypsynyt.....en siis tiedä mikä oli varsinaisesti sitä kypsytystä.
Sitten ostin ekat kalat altaaseen 3 leväbarbia ja 2 albinopartamonnia. Ruokaa ei kuulemma saanut antaa. Uskoin kolme päivää ja sitten kävin ostamassa ruokaa, kun sydän särkyi. Ostin pohjatabletteja ja annoin ½ tabun/pv.
Siitä viikon päästä ostin 10 neontetraa ja niin eteenpäin aina viikon välein lisäten kaloja eläinkauppiaan ohjeen mukaan. Nyt akvaario 2 kk vanha ja kalat jo tiedätkin. Hiutaleruokaa ostin samalla, kun ekat neontetrat tuli ja olen antanut sitä kaksi kertaa päivässä ½ pohja tabun.
Kolmen viikon päästä tein ensimmäisen osaveden vaihdon (yksi ämpärillinen).
Ostin tetran vesitestin, (joku liuskatesti 5 in 1) ja sillä olen arvoja mitannut. Mutta onpahan ehkä vain suuntaa antava.
Kyseisen testin mukaan vain GH on tapissaan, eli veden kovuus, mutta jos olen oikein käsittänyt, sitä on lähes mahdoton kotioloissa laskea? NO2 ja NO3, pH, Cl2 ovat olleet tuon testin mukaan ok-osiossa, nyt KH-arvosta ei ota selvää. Lämpötila on 25c ja akvaario on aulassa, johon ei pääse paistamaan aurinko ja meillä on myös ilmalämpöpumppu, jossa viilennys, jos liian lämpöseksi kämppä menee.
Voitko suositella jotakin testejä ja vaikka jos netistä saisi tilattua? En siis osaa mitään lukuja antaa arvoista.
Olen nyt n. viikon välein vaihtanut osittain vettä 4-5 ämpärillistä lappoamalla pohjaa. Löysin 1½ kk:n jälkeen kasvin lehdeltä pienen postitorvimallisen kotilon, joita en ole ostanut ja eläinkaupasta neuvottiin tiheentämään vedenvaihtoja ja vähentämään ruokaa. Olen nyt napsinut kyseisiä kotiloita 1-3 kpl/ pv pois. Kysin, että mistä ne ovat sinne tulleet, niin kuulemma kalojen kiduksissa voi olla ja kasveissa. Olen kyllä huuhtonut kaikki kasvit hyvin, mutta niitä vain on.
Miltä kuulostaa?
Kiitos vastuksestasi - näyttää..
alokasaatu kirjoitti:
Hei,
Olen ostanut kaikki kalat ja kasvit yms tarvikkeet paikallisesta elinkaupasta ja luottanut heidän antamiin neuvoihin akvaarion perustamisessa. En varsinaisesti tiedä miten se on "kypsytetty", mutta näin olen sen heidän ohjeiden mukaan tehnyt:
Huhtikuun puolivälissä
- ostin pohjalannoitetta hiekan sekaan (nimeä en muista, mutta astiallinen sitä sekoitettiin alushiekan sekaan, oli jotain turvemaista)
- pesin käytettynä ostetun altaan etikalla ja huuhdoin hyvin annoin haihtua n. vkon
- laitoin hiekat lannoitteineen ja vedet parannusaineineen altaaseen ja tekniikan käyntiin
Istutin seuraavan pvnä kasvit ja annoin olla viikon. Vein vesinäytteen mennessäni eläinkauppaan ja sain luvan aloittaa kalojen oston. Oli kuulemma hyvin kypsynyt.....en siis tiedä mikä oli varsinaisesti sitä kypsytystä.
Sitten ostin ekat kalat altaaseen 3 leväbarbia ja 2 albinopartamonnia. Ruokaa ei kuulemma saanut antaa. Uskoin kolme päivää ja sitten kävin ostamassa ruokaa, kun sydän särkyi. Ostin pohjatabletteja ja annoin ½ tabun/pv.
Siitä viikon päästä ostin 10 neontetraa ja niin eteenpäin aina viikon välein lisäten kaloja eläinkauppiaan ohjeen mukaan. Nyt akvaario 2 kk vanha ja kalat jo tiedätkin. Hiutaleruokaa ostin samalla, kun ekat neontetrat tuli ja olen antanut sitä kaksi kertaa päivässä ½ pohja tabun.
Ostin tetran vesitestin, (joku liuskatesti 5 in 1) ja sillä olen arvoja mitannut. Mutta onpahan ehkä vain suuntaa antava.
Kyseisen testin mukaan vain GH on tapissaan, eli veden kovuus, mutta jos olen oikein käsittänyt, sitä on lähes mahdoton kotioloissa laskea? NO2 ja NO3, pH, Cl2 ovat olleet tuon testin mukaan ok-osiossa, nyt KH-arvosta ei ota selvää. Lämpötila on 25c ja akvaario on aulassa, johon ei pääse paistamaan aurinko ja meillä on myös ilmalämpöpumppu, jossa viilennys, jos liian lämpöseksi kämppä menee.
Voitko suositella jotakin testejä ja vaikka jos netistä saisi tilattua? En siis osaa mitään lukuja antaa arvoista.
Olen nyt n. viikon välein vaihtanut osittain vettä 4-5 ämpärillistä lappoamalla pohjaa. Löysin 1½ kk:n jälkeen kasvin lehdeltä pienen postitorvimallisen kotilon, joita en ole ostanut ja eläinkaupasta neuvottiin tiheentämään vedenvaihtoja ja vähentämään ruokaa. Olen nyt napsinut kyseisiä kotiloita 1-3 kpl/ pv pois. Kysin, että mistä ne ovat sinne tulleet, niin kuulemma kalojen kiduksissa voi olla ja kasveissa. Olen kyllä huuhtonut kaikki kasvit hyvin, mutta niitä vain on.
Miltä kuulostaa?
Kiitos vastuksestasihttp://www.akvaariokauppa.fi/new/product_details.php?p=355
http://www.akvaariokauppa.fi/new/product_details.php?p=316
http://www.akvaariokauppa.fi/new/product_details.php?p=317
http://www.akvaariokauppa.fi/new/product_details.php?p=318
http://www.akvaariokauppa.fi/new/product_details.php?p=319
Tuolla on myös tuollanen jos kattavasti haluaa kaikki.
http://www.akvaariokauppa.fi/new/product_details.php?p=315
Mulle tuli kans kotiloita yhdessä vaihessa ja jonkun yksityisen kasvipaketin mukana tietysti mutta ei niistä tullukkaan harmia sitten vaikka ne alkuun lisääntyi aika moisesti. - fish KING
alokasaatu kirjoitti:
Hei,
Huhtikuun puolivälissä
Miltä kuulostaa?
Kiitos vastuksestasiJos tälläkin kertaa menee kaikki hyvin, samat kalat on hengissä vielä muutaman kuukauden päästä, saadaan kaataa koko kypsyttämis idologia viemäristä alas... ei vaan.
Akvaarion VETTÄ, ei kaloja eikä kasveja, kypsytetään siihen tarkoitetulla startti aineella;
- kaupalliset startteri tuotteet (vedenparannus aine ei ole sellainen)
- kukkamulta sisätiloissa olevasta ruukusta
- kalanruoalla
- hirvensarvijauheella
- jollain ammoniakki pitoisella aineella, oma virtsakin käy hienosti ;) oikeesti
Akvaarion kypsymiseen mennee yleensä muutamia viikkoja ennen kuin sinne saa hommata AINUTTAKAAN kalaa tai kasvia.
Veden kypsyessä, nitriitti NO3 kohoaa kaloille hengenvaarallisille tasoille joten jo siitäkin syystä kaloja EI saisi hankkia keskeneräiseen akvaarioon!
No, aikaa on kulunut ja kenties kaikki kalat ovat vielä hengissä jotka sinne on hankittu, eikö, uskon että kypsytys on onnistunut hitaanlaisena prosessina, jälleen kerran ilman että kalat ja kasvit olisivat siitä kärsineet.
Miksikähän ruokaa ei saanut antaa??
- ehkä se osiltaan piti nitriittiä kurissa eikä liioin nitraattikaan päässyt kohoamaan kaloille haitallisille pitoisuuksille, näin epäilisin
Tuossa tulee juurikin liuskatestereiden heikkous vastaan, tippatesterillä pystyt lukemaan arvon helpommin ja tulkitsemaankin sitä hiukan vaikkei se olisikaan heti luettavissa.
Tuon kokoisesta akvasta voisit vaihtaa mieluusti sen puolet kerralla viikon aikana, varsinkin jos ja kun et vielä ole perillä vesi arvoistakaan. Parempi kaloille näin.
Kalojen kiduksissa nyt ei kotilon munia kasva muuta kasveista joita hoidetaan akvaliikkeessä huolimattomasti, niitä on taatusti. VOisitko vaihtaa liikettä, aikas surkeelta taas kuulostaa ko. yrittäjän säätämiset!!! :(
Kerro vielä se suodattimen merkki ja malli
- ulkosuodatinko
moe. - fish KING
näyttää.. kirjoitti:
http://www.akvaariokauppa.fi/new/product_details.php?p=355
http://www.akvaariokauppa.fi/new/product_details.php?p=316
http://www.akvaariokauppa.fi/new/product_details.php?p=317
http://www.akvaariokauppa.fi/new/product_details.php?p=318
http://www.akvaariokauppa.fi/new/product_details.php?p=319
Tuolla on myös tuollanen jos kattavasti haluaa kaikki.
http://www.akvaariokauppa.fi/new/product_details.php?p=315
Mulle tuli kans kotiloita yhdessä vaihessa ja jonkun yksityisen kasvipaketin mukana tietysti mutta ei niistä tullukkaan harmia sitten vaikka ne alkuun lisääntyi aika moisesti.pH, KH/GH, NO3 - niillä pärjää tässä vaiheessa kun "kypsytys" on jo ohitettu, jollain tapaa ;/
- Alokasaatu
fish KING kirjoitti:
Jos tälläkin kertaa menee kaikki hyvin, samat kalat on hengissä vielä muutaman kuukauden päästä, saadaan kaataa koko kypsyttämis idologia viemäristä alas... ei vaan.
Akvaarion VETTÄ, ei kaloja eikä kasveja, kypsytetään siihen tarkoitetulla startti aineella;
- kaupalliset startteri tuotteet (vedenparannus aine ei ole sellainen)
- kukkamulta sisätiloissa olevasta ruukusta
- kalanruoalla
- hirvensarvijauheella
- jollain ammoniakki pitoisella aineella, oma virtsakin käy hienosti ;) oikeesti
Akvaarion kypsymiseen mennee yleensä muutamia viikkoja ennen kuin sinne saa hommata AINUTTAKAAN kalaa tai kasvia.
Veden kypsyessä, nitriitti NO3 kohoaa kaloille hengenvaarallisille tasoille joten jo siitäkin syystä kaloja EI saisi hankkia keskeneräiseen akvaarioon!
No, aikaa on kulunut ja kenties kaikki kalat ovat vielä hengissä jotka sinne on hankittu, eikö, uskon että kypsytys on onnistunut hitaanlaisena prosessina, jälleen kerran ilman että kalat ja kasvit olisivat siitä kärsineet.
Miksikähän ruokaa ei saanut antaa??
- ehkä se osiltaan piti nitriittiä kurissa eikä liioin nitraattikaan päässyt kohoamaan kaloille haitallisille pitoisuuksille, näin epäilisin
Tuossa tulee juurikin liuskatestereiden heikkous vastaan, tippatesterillä pystyt lukemaan arvon helpommin ja tulkitsemaankin sitä hiukan vaikkei se olisikaan heti luettavissa.
Tuon kokoisesta akvasta voisit vaihtaa mieluusti sen puolet kerralla viikon aikana, varsinkin jos ja kun et vielä ole perillä vesi arvoistakaan. Parempi kaloille näin.
Kalojen kiduksissa nyt ei kotilon munia kasva muuta kasveista joita hoidetaan akvaliikkeessä huolimattomasti, niitä on taatusti. VOisitko vaihtaa liikettä, aikas surkeelta taas kuulostaa ko. yrittäjän säätämiset!!! :(
Kerro vielä se suodattimen merkki ja malli
- ulkosuodatinko
moe.Perhanan perhana, minun pienoinen aavistus siis on käynyt toteen. Eli kokemattomana tietysti opin kantapään kautta.
Luotin hölmöyttäni eläinkauppiaaseen täysin ja epäilykseni heräsi vasta kotiloita napsiessa altaasta. Nyt kun allas on jo täydessä tohinassa olisin viisaampi ja ajaisin seuraavaan kaupunkiin, jossa isompi eläinkauppa. Ajatus oli kannattaa paikallista yrittäjää!! Arvaa harmittaako...
Joka tapauksessa, jokainen kala on hengissä vielä. Olen tiiviisti päivittäin seurannut niitä ja en ole huomannut mitään epäilyttävää niiden käytöksessä. Minua neuvottiin myös pitämään kerran viikossa kaloilla paasto päivä, mitä olet siitä mieltä?
Myöskin neuvottiin vaihtamaan vettä joka toinen viikko kolmasosa koko määrästä, eli sinä neuvoisit joka viikko puolet? Aika eriävät neuvot...
Tilaan nyt ne tippatesti ainakin, luuletko että akvani on pelastettavissa vielä? Kaloja en nyt ainakaan hommaa lisää ennen kun teidän sen olevan "kypsä".
Suodatin on eheimin ulkosuodatin malli 2213. Siihen sain myös "asiantuntijan" neuvon, että suodatinta ei puhdisteta ennen kuin virtaus selvästi heikkenee, onko ok? - Alokasaatu
Alokasaatu kirjoitti:
Perhanan perhana, minun pienoinen aavistus siis on käynyt toteen. Eli kokemattomana tietysti opin kantapään kautta.
Luotin hölmöyttäni eläinkauppiaaseen täysin ja epäilykseni heräsi vasta kotiloita napsiessa altaasta. Nyt kun allas on jo täydessä tohinassa olisin viisaampi ja ajaisin seuraavaan kaupunkiin, jossa isompi eläinkauppa. Ajatus oli kannattaa paikallista yrittäjää!! Arvaa harmittaako...
Joka tapauksessa, jokainen kala on hengissä vielä. Olen tiiviisti päivittäin seurannut niitä ja en ole huomannut mitään epäilyttävää niiden käytöksessä. Minua neuvottiin myös pitämään kerran viikossa kaloilla paasto päivä, mitä olet siitä mieltä?
Myöskin neuvottiin vaihtamaan vettä joka toinen viikko kolmasosa koko määrästä, eli sinä neuvoisit joka viikko puolet? Aika eriävät neuvot...
Tilaan nyt ne tippatesti ainakin, luuletko että akvani on pelastettavissa vielä? Kaloja en nyt ainakaan hommaa lisää ennen kun teidän sen olevan "kypsä".
Suodatin on eheimin ulkosuodatin malli 2213. Siihen sain myös "asiantuntijan" neuvon, että suodatinta ei puhdisteta ennen kuin virtaus selvästi heikkenee, onko ok?Sain tehtyä nyt vesi testit:
pH 7
NO3 12,5
KH 4
GH 5
Lämpötila on 25 astetta
Nämä arvot siis ennen veden vaihtoa. Kalat voi aloittelijan silmällä katsottuna hyvin, en huomaa mitään outoa käytöstä tms. niitä kotiloita vain pukkaa alvariinsa. Olisiko jotain kotiloita syövää kalaa, joka sopisi tähän akvaarioon, kalat lueteltu ylempänä.
Olen nyt ollut huomaavinani siellä näitten "postitorvien" lisäksi huppukotiloita (aivan pieniä harmaita).
Ruuan antaminen on näköjää eräänlainen taitolaji, yritän kellosta seurata, että ruoka olisi syöty parissa minuutissa, mutta syötänkö sittenkin liikaa, koska kotiloita pukkaa? - fish KING
Alokasaatu kirjoitti:
Sain tehtyä nyt vesi testit:
pH 7
NO3 12,5
KH 4
GH 5
Lämpötila on 25 astetta
Nämä arvot siis ennen veden vaihtoa. Kalat voi aloittelijan silmällä katsottuna hyvin, en huomaa mitään outoa käytöstä tms. niitä kotiloita vain pukkaa alvariinsa. Olisiko jotain kotiloita syövää kalaa, joka sopisi tähän akvaarioon, kalat lueteltu ylempänä.
Olen nyt ollut huomaavinani siellä näitten "postitorvien" lisäksi huppukotiloita (aivan pieniä harmaita).
Ruuan antaminen on näköjää eräänlainen taitolaji, yritän kellosta seurata, että ruoka olisi syöty parissa minuutissa, mutta syötänkö sittenkin liikaa, koska kotiloita pukkaa?Viikossa kymmenen kotilon sakki voi kuusinkertaistua.
Tärkeintä olisi napsia kotiloita pois tai liiskata niitä laseista ruoaksi kaloille :9
Kotiloa syöville kaloille pitää olla kotiloita tms. niille sopivaa ruokaa tarjolla jatkuvasti, mitä sitten kun kotilot on syöty, sekin aika tulee ennemmin tai myöhemmin. Tällaisille kaloille voisi olla vuokrapalvelu ;)
Kotilot siis tulevat 98% myytyjen kasvien mukana, 2% uusien kalojen mukana.
Siksi akvaario liikkeistä joista myydään kalojen myynti altaissa kasveja, tulisi erityisesti huolehtia kasvien pesusta ja kalojen karanteenista ennen kuin niitä kotiutetaan tulevaan akvaarioonsa. - fish KING
Alokasaatu kirjoitti:
Perhanan perhana, minun pienoinen aavistus siis on käynyt toteen. Eli kokemattomana tietysti opin kantapään kautta.
Suodatin on eheimin ulkosuodatin malli 2213. Siihen sain myös "asiantuntijan" neuvon, että suodatinta ei puhdisteta ennen kuin virtaus selvästi heikkenee, onko ok?Ei lemmikki liikkeessä välttämättä vikaa ole vaan sen liikkeen harjoittajassa joka ei välttämättä, yleensä tiedä lemmikeiden hoidosta muuta kuin mitä mutu tuntumaa voi myynti hetkellä päähän juolahtaa.
Kaikista tärkeintä olisi AINA kysyä muilta alan harrastajilta mielipidettä lemmikin hoitamisen ja sen elin ympäristön ylläpitämiseen mutta 90% lemmikki harrastajista toimii vielä netti aikanakin kantapään kautta teoriasi varassa, mikä on lemmikkien kannalta sääli ;(
"Nyrkkisääntö" kun akvaario on vielä uusi vedenvaihto rutiini olisi seuraava;
- alle 150l kahdesti viikossa kolmannes kerralla
- yli 150l akvojen veden vaihto n. puolet kerralla
Toki paljon myös riippuu kalastosta, kestävätkö ne tuollaista veden vaihto määrää mutta käytännössä vettä tulisi viikon aikana vaihtua n. puolet akvaarion tilavuudesta joka tapauksessa, joko pienissä tai suurissa erissä tai kerralla.
Tuo Eheimin ämpäri suodatin on oikeastaan Eheimin kompastus kivi, akilleen kantapää, heidän surkein tuotteensa ikinä. Kyllä suurimmallakin 221.. sarjalaisella vielä alle 250l akvan vettä suodattaa mutta ei juuri suurempaa sillä veden kierrätys sekä puhdistus konstruktio on todella epä onnistunut verrattuna muihin Eheimin sen jälkeisiin ja edellisiin tuotanto malleihin.
Pohjanreunassa oleva liitin rikkoo koko vadin sitä liikaa kiristettäessä ja alkaa vuotamaan.
Massa tilavuus on onneton ja moottori alitehoinen kyseiselle ämpärille.
Yläpään imu- ja poisto liittimet ovat huonolaatuista muovia ja murtuvat helposti
Mutta kyllä, suodatinta ei tule pestä kuin vasta kun se ei enää jaksa kierrättää vettä lävitseen, myös moottorin osat ja kolot on puhdistettava erityisen hyvin!! - Alokasaatu
fish KING kirjoitti:
Ei lemmikki liikkeessä välttämättä vikaa ole vaan sen liikkeen harjoittajassa joka ei välttämättä, yleensä tiedä lemmikeiden hoidosta muuta kuin mitä mutu tuntumaa voi myynti hetkellä päähän juolahtaa.
Kaikista tärkeintä olisi AINA kysyä muilta alan harrastajilta mielipidettä lemmikin hoitamisen ja sen elin ympäristön ylläpitämiseen mutta 90% lemmikki harrastajista toimii vielä netti aikanakin kantapään kautta teoriasi varassa, mikä on lemmikkien kannalta sääli ;(
"Nyrkkisääntö" kun akvaario on vielä uusi vedenvaihto rutiini olisi seuraava;
- alle 150l kahdesti viikossa kolmannes kerralla
- yli 150l akvojen veden vaihto n. puolet kerralla
Toki paljon myös riippuu kalastosta, kestävätkö ne tuollaista veden vaihto määrää mutta käytännössä vettä tulisi viikon aikana vaihtua n. puolet akvaarion tilavuudesta joka tapauksessa, joko pienissä tai suurissa erissä tai kerralla.
Tuo Eheimin ämpäri suodatin on oikeastaan Eheimin kompastus kivi, akilleen kantapää, heidän surkein tuotteensa ikinä. Kyllä suurimmallakin 221.. sarjalaisella vielä alle 250l akvan vettä suodattaa mutta ei juuri suurempaa sillä veden kierrätys sekä puhdistus konstruktio on todella epä onnistunut verrattuna muihin Eheimin sen jälkeisiin ja edellisiin tuotanto malleihin.
Pohjanreunassa oleva liitin rikkoo koko vadin sitä liikaa kiristettäessä ja alkaa vuotamaan.
Massa tilavuus on onneton ja moottori alitehoinen kyseiselle ämpärille.
Yläpään imu- ja poisto liittimet ovat huonolaatuista muovia ja murtuvat helposti
Mutta kyllä, suodatinta ei tule pestä kuin vasta kun se ei enää jaksa kierrättää vettä lävitseen, myös moottorin osat ja kolot on puhdistettava erityisen hyvin!!...tässä näköjään puuhun mennään. Tuo on harmi, että en tajunnut ennakkoon etsiä tietoa netistä, luin toki eläinkaupan mainosvihkoset ja luotin myyjään, kun kertoi harrastaneensa akvaarioita 18 vuotta.
Mutta enivei, nyt siis hänen kehuma suodatinkin on sitten susi. Tänään alkoi sinun ennustus käydä toteen ja eka kala (leväbarbi) löytyi aamulla kuolleena pohjalta.
Nyt olen tarkkaillut muita kaloja ja mielestäni neontetrat ovat liian paikallaan entiseen nähden. Mittasin heti vesi arvot ja vain pH oli hieman noussut (7,5), muut oli kuten edellisessä viestissä kirjoitin. Yksi neontetra on lymyillyt muutaman päivän kannon alla ja se ei varmaankaan ole normi käytöstä?
Seurailin myös tämän kuolleen leväbarbin käytöstä pari päivää ja oli oudosti kasvin lehden päällä ja eilen ui pystyssä, mutta siis vain pari päivää käytös oli huomiota herättävää. Nytpä luulen, että jotain on pielessä. Onko loput kalat pelastettavissa vielä? Vaikka netti on pullollaan tietoa, on aloittelijan silti helpompi luottaa luotettavalta kuulostavaan myyjään, koska on vaikea poimia täsmätieto itselle täysin vieraasta aiheesta.
Niistä kotiloista; olen poiminut niitä joka päivä ja monta kertaa, siis aina kun näen otan pois. Yritän siis tämmöistä helläkätistä poistoa niille. Mietinkin tuota, että onko se niin varmaa, jos ostaa kotiloita syövän kalan, että se ne popsii. Tämä sama eläinkauppa olisi jo jonkin nuoliaisen(olisko ollut tiikeri-) minulle myynyt, mutta en vielä mennyt lankaan....
Onko vinkkejä mitä tehdä? itse ajattelin, että olisiko nyt aika putsata suodatin, sekin on vaikea mieltää, että milloin virtaus selvästi heikkenee, koska kyllähän se vesi siellä pyörii edelleen, mutta onko siihen jotain "nyrkkitestiä"?
Oikein pelottaa aamulla laittaa valot akvaarioon. - fish KING
Alokasaatu kirjoitti:
...tässä näköjään puuhun mennään. Tuo on harmi, että en tajunnut ennakkoon etsiä tietoa netistä, luin toki eläinkaupan mainosvihkoset ja luotin myyjään, kun kertoi harrastaneensa akvaarioita 18 vuotta.
Mutta enivei, nyt siis hänen kehuma suodatinkin on sitten susi. Tänään alkoi sinun ennustus käydä toteen ja eka kala (leväbarbi) löytyi aamulla kuolleena pohjalta.
Nyt olen tarkkaillut muita kaloja ja mielestäni neontetrat ovat liian paikallaan entiseen nähden. Mittasin heti vesi arvot ja vain pH oli hieman noussut (7,5), muut oli kuten edellisessä viestissä kirjoitin. Yksi neontetra on lymyillyt muutaman päivän kannon alla ja se ei varmaankaan ole normi käytöstä?
Seurailin myös tämän kuolleen leväbarbin käytöstä pari päivää ja oli oudosti kasvin lehden päällä ja eilen ui pystyssä, mutta siis vain pari päivää käytös oli huomiota herättävää. Nytpä luulen, että jotain on pielessä. Onko loput kalat pelastettavissa vielä? Vaikka netti on pullollaan tietoa, on aloittelijan silti helpompi luottaa luotettavalta kuulostavaan myyjään, koska on vaikea poimia täsmätieto itselle täysin vieraasta aiheesta.
Niistä kotiloista; olen poiminut niitä joka päivä ja monta kertaa, siis aina kun näen otan pois. Yritän siis tämmöistä helläkätistä poistoa niille. Mietinkin tuota, että onko se niin varmaa, jos ostaa kotiloita syövän kalan, että se ne popsii. Tämä sama eläinkauppa olisi jo jonkin nuoliaisen(olisko ollut tiikeri-) minulle myynyt, mutta en vielä mennyt lankaan....
Onko vinkkejä mitä tehdä? itse ajattelin, että olisiko nyt aika putsata suodatin, sekin on vaikea mieltää, että milloin virtaus selvästi heikkenee, koska kyllähän se vesi siellä pyörii edelleen, mutta onko siihen jotain "nyrkkitestiä"?
Oikein pelottaa aamulla laittaa valot akvaarioon....niiden mukaan edetään.
Noi ohjeeni tuohon suodattimen puhdistus ajankohtaan
- kyllä sen huomaa kun suodattimen virtaus voimakkuus heikkenee oleellisesti normaaliin verrattuna ;)
Kantapää edellä kuusikkoon :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643225Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433087- 422447
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa992180- 311903
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271800- 481616
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851405- 391290
- 811132