Hei!
Olisiko kellään viherpeukalolla tietoa mitkä omenapuu lajikkeet sopisivat parhaiten Itä-Suomessa sijaitsevalle tontillemme? Vaihtoehtoja on hirmuisesti ja haluaisimme löytää parhaiten susirajalla menestyvät lajikkeet. Tonttimme sijaitsee Kontiolahdella, 20km Joensuusta. Olisin kiitollinen vinkeistä! (:
Parhaat omenapuu lajikkeet Itä-Suomeen?
9
3104
Vastaukset
- Pomologi
Kaikkein kestävimpiä lajikkeita (V, jopa VI vyöhykkeellä asti) ovat Borgovskoje, Lepaan meloni ja Tsaarin kilpi. Kaikki ne ovat makeita (vähähappoisia) kesäomenoita.
Muita hyviä lajikkeita sinulle voisivat olla myös Keltakaneli (hyvä pölyttäjä), Sokerimiron (hyvä pölyttäjä), Pirja, Kersti (syysomena) ja Silva.
Asun V-vyohykkeellä ja minulla on 15 eri lajiketta, mm. mainitsemani.
"Pomologi"- hanna__
Kiitos paljon vinkeistä! Löysin sellaisen ns. perheomenapuun jossa olisi mm. Lepaan melonia ja Borgovskoje omenalajikkeita yhdet oksat. Yksittäisinä taimina en onnistunut kumpaakaan löytämään! Sokerimironia, Pirjaa ja Silvaa olisi yksittäisinä taminakin myynnissä täälläpäin. Täytyy mietiekellä millaisen kokoonpanon sitä nyt istuttaisi (:
- Hirvensalmen tarhan
hanna__ kirjoitti:
Kiitos paljon vinkeistä! Löysin sellaisen ns. perheomenapuun jossa olisi mm. Lepaan melonia ja Borgovskoje omenalajikkeita yhdet oksat. Yksittäisinä taimina en onnistunut kumpaakaan löytämään! Sokerimironia, Pirjaa ja Silvaa olisi yksittäisinä taminakin myynnissä täälläpäin. Täytyy mietiekellä millaisen kokoonpanon sitä nyt istuttaisi (:
esittely. Tilasin sieltä haluamani.
- Pomologi
hanna__ kirjoitti:
Osta vielä sokerimironi yksittäisenä puuna. Se on erinomaisen hyvä pölyttäjä perhepuullesi.
"pomologi" - on
VI vyöhykkeellä menestyneet edellä lueteltuje lisäksi Kultainen Kitaika, Korobovka, Dolgo sekä Turso, jotka ovat kasvaneet puutarhassani useita vuosi. Viimme kesänä istutin myös Pekan, Medunitsan sekä Annamaijan, jotka selvisivät viimme talvesta ilman mitään vaurioita.
Itse olen sitä mieltä, että omenapuu menestyy hvinkin pohjoisessa. Tärkeinä olisi kiinnittää kasvupaikkaan erityistä huomiota. Maa pitää olla hyvin kalkittu ja istutus mieluiten kumpuun. Mitä pohjoiseen mennään sitä vähemmän lannoituksessa käytetään typpeä lannoitteena. - Pomologi
on kirjoitti:
VI vyöhykkeellä menestyneet edellä lueteltuje lisäksi Kultainen Kitaika, Korobovka, Dolgo sekä Turso, jotka ovat kasvaneet puutarhassani useita vuosi. Viimme kesänä istutin myös Pekan, Medunitsan sekä Annamaijan, jotka selvisivät viimme talvesta ilman mitään vaurioita.
Itse olen sitä mieltä, että omenapuu menestyy hvinkin pohjoisessa. Tärkeinä olisi kiinnittää kasvupaikkaan erityistä huomiota. Maa pitää olla hyvin kalkittu ja istutus mieluiten kumpuun. Mitä pohjoiseen mennään sitä vähemmän lannoituksessa käytetään typpeä lannoitteena....vielä, että mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä varovammin suoritetaan leikkaamista!
"pomologi" - hanna__
Pomologi kirjoitti:
...vielä, että mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä varovammin suoritetaan leikkaamista!
"pomologi"Ajattelin kirjoitella vielä tänne lopulliset omenapuuvalintamme. Pihallamme on nyt seuraavat puut: Punakaneli ja Ananaskaneli (mehuja varten, kanelit ovat kuulema parhaita mehuomenia), Antonovka ja Turso ("hillopuut", omppuhillontekoa varten tovottavasti tuottavat hyvää talousomenaa). Lisäksi ns. syöntiomeniksi valitsimme seuraavat lajikkeet: Huvitus, Pirja, Borgovskoje sekä Grenman. Grenman oli niin kauniin näköinen puu täysikasvuisena että se oli pakko hankkia ihan vain senkin takia. Vuokko on ainut kääpiörunkoinen puumme.
Kävin tutustumassa täysikasvuisiin omppupuihin ja saamassa kullanarvoisia vinkkejä eräällä P-Karjalaisella luomuomenatilalla ja näin valinnasta tuli lopulta helppo ja toivottavasti onnistunut. Kiitos vielä teillekkin kaikille vastanneille vinkeistänne! (: - omenanistuttaja
hanna__ kirjoitti:
Ajattelin kirjoitella vielä tänne lopulliset omenapuuvalintamme. Pihallamme on nyt seuraavat puut: Punakaneli ja Ananaskaneli (mehuja varten, kanelit ovat kuulema parhaita mehuomenia), Antonovka ja Turso ("hillopuut", omppuhillontekoa varten tovottavasti tuottavat hyvää talousomenaa). Lisäksi ns. syöntiomeniksi valitsimme seuraavat lajikkeet: Huvitus, Pirja, Borgovskoje sekä Grenman. Grenman oli niin kauniin näköinen puu täysikasvuisena että se oli pakko hankkia ihan vain senkin takia. Vuokko on ainut kääpiörunkoinen puumme.
Kävin tutustumassa täysikasvuisiin omppupuihin ja saamassa kullanarvoisia vinkkejä eräällä P-Karjalaisella luomuomenatilalla ja näin valinnasta tuli lopulta helppo ja toivottavasti onnistunut. Kiitos vielä teillekkin kaikille vastanneille vinkeistänne! (:Hei. Pähkäilen V-vyöhykkeelle omenapuita, n. 100 km Kuopiosta itään. Kaipaisin talvenkestäviä ja terveitä lajikkeita, joihin ei tulisi pihlajanmarjakoita, rupea, härmää/hometta/muumiotautia yms. tauteja. Tarkoitus on viljellä luomuna ilman ruiskutuksia kotikäyttöön.
Mieluiten kaipaisin kesä/syysomenia, ja kääpiövarteen istutetut taimet kiinnostaisivat myös. Hyvä maku ja satoisuus plussaa!
- Saviruoho
Grenman menestyy viitosvyöhykkeellä. Moskovan päärynäomena on kuulemma klasvanut hyvin Kuhmossa asti. Kultainen Kitaika on kestävä ja hyvänmakuinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279