Työnä matelijat

Käärme-96

Hei

Haluan isona erikoistua matelijoihin. En eläinlääkärinä enkä kasvattajana, vaan hoitajana. Haluan siis hoitaa työkseni villieläimiä, mutta lähinnä matelijoita. (Krokotiilit, käärmeet, liskot ...) Mikä on alan kutsumanimi? En halua nyt sellaista vastausta, että "villieläintenhoitaja", vaan miksikä sanotaan matelijoiden hoitajaa. Mikä nimi tuottaisi Googlessa tulosta?

Jos olet itse tällä alalla tai tunnet jonkun "matelijoiden hoitajan" ja tiedät alla oleviin kysymyksiin vastauksia, kirjoitathan ne tänne? =) Kolmos kysymyksen kohdalle voit laittaa myös, pitääkö käydä jokin tutkinto.

1) Mikä on alan nimi?

2) Missä voin kouluttautua?

3) Kauanko koulutus kestää?

4) Mitä tällä alalla tienaa?

5) Millaisia työpäivät ovat?

Kaikkiin kysymyksiin ei ole pakko vastata. Jos tiedät edes alan nimeä, kerrothan sen? Kiitos kaikille vastaajille! Tarvitsisin näitä tietoja oikeasti.

5

2410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomessa on vain muutama ihminen joka työkseen hoitaa matelijoita. Ne muutaman ihmiset ovat käytännössä töissä Korkeasaaressa, Tropicariossa ja vastaavissa eläintarhoissa. Esim. Korkeasaaressa heidän virallinen tittelinsä ON "eläintenhoitaja". Tieteenala joka tutkii matelijoita ja sammakkoeläimiä on nimeltään herpetologia. Sen mukaan näitä eläimiä tutkiva ihminen on herpetologi. Voit kokeilla hakea tälläkin termillä, vaikkei se ihan kysymääsi olekaan. Suomessa on muutama ammattimainen herpetologi, ja he toimivat lähinnä tutkijoina yliopistoilla.

      Koska kyse on eläintenhoitotyöstä, sen alan koulutus on oikea valinta. Googlettele "Eläintenhoitajan ammattitutkinto" -termillä niin pääset alkuun. Toisaalta alalla on myös ihmisiä joilla ei ole moista tutkintoa, vaan joilla on pitkä ja vankka harrastushistoria alalta. Ammattikoulutuksessa matelijat ovat äärimmäisen pienessä osassa, joten niihin liittyvä tietotaito on joka tapauksessa hankittava muuta kautta, eli oman kokemuksen kautta.

      Työpäiviin pitäisi vastata jonkun jota työtä oikeasti tekee, mutta mitä tuttujen juttuja on kuunnellut ja katsellut, niin päivät sisältävät eläinten perushoitoa (terraarioiden siivoamista, otusten ruokkimista, jne), eläintarhakävijöiden neuvontaa sekä erilaisia byrokraattisia hommia (joita varmasti kuuluu ihan joka ammattiin).

      Suurempi ammattiryhmä joka hoitaa matelijoita ovat eläinkauppojen työntekijät. Mutta he luonnollisestikin tekevät paljon muutakin, joten sitä ammattia sinä tuskin ajat takaa.

      • Käärme-96

        Kiitoksia oikein paljon vastauksesta!


      • Eeeeeeeeeeeeeeeeeeee
        Käärme-96 kirjoitti:

        Kiitoksia oikein paljon vastauksesta!

        kasvattaja ,,,etkä pelkkä hoitaja.
        Kuinka moni oikeasti pystyy maksamaan palkkaa hoitajalle???

        tuskin kyseessä on mikään sellainen työ, josta pystyy työntekijälle palkkaa maksamaan.


        En siis ole minkääb sorti kasvattaja mutta muun alan yrittäjä


      • oppisopimuksella
        Eeeeeeeeeeeeeeeeeeee kirjoitti:

        kasvattaja ,,,etkä pelkkä hoitaja.
        Kuinka moni oikeasti pystyy maksamaan palkkaa hoitajalle???

        tuskin kyseessä on mikään sellainen työ, josta pystyy työntekijälle palkkaa maksamaan.


        En siis ole minkääb sorti kasvattaja mutta muun alan yrittäjä

        Eeeeee viestistäsi ei saanu mitään selvää, enkä tajua pointtia mitä yritit ap:lle sanoa... Eläintenhoitaja on ihan ammatti ja heitä tarvitaan monessa paikassa, esim eläinlääkäreissä. Tosin eläintenhoitajaksi useimmiten opiskellaan oppisopimuksella. Eli menet eläinlääkäriin töihin ja opettelet siinä samalla eläintenhoitoa. Joskus muistaakseni kehoitettiin eläintenhoitajaksi haluavia kyselemään ihan paikallisilta eläinlääkäreiltä josko heillä olisi tarvetta oppisopimushoitajalle. Oppisopimus on siitä hyvä että siinä sinulle maksetaan koko ajan palkkaa (tosin vähemmän kuin jo valmistuneelle) lukuunottamatta sitten työharjoitteluita. Mutta niiltä ajoilta saatkin sitten opintotukea.
        Itse eläintenhoitajan työstä en osaa sanoa mitään :)


    • Anonyymi

      Vastaushan oli selkeä ja perusteellinen. Matelijoiden hoidon ja tutkimisen tieteellinen nimitys on herpetologia. Ja ap- kysyjälläkin on internetti käytössä..?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1313
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      149
      408
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe