nielun alueen kramppi?

säikkyukko.

minua vaivaa oudot "krampit" kaulan/kurkun alueella. näitä on ollut tässä jo muutama vuosi, välillä vähemmän välillä enemmän. luulin aluksi näitä kramppeja sydämmen lisälyönneiksi tai luulen vieläkin välillä koska en kerkeä koskaan krampin tullessa tunnustelemaan valtimoitani sydämmen lyöntejä, saati sitten tuntemaan mitä rinnan alueella tapahtuu koska kärsin myös närästyksestä jota olen myös miettinyt syyksi näihin tuntemuksiin. näitä "kramppeja tai mitä lie ovatkaan" tulee rasituksessa ja myös ihan levossa, eikä kumpikaan erityisesti lisää näitä tuntemuksiani, mutta joka tapauksessa tuntemukset ovat kiusallisia ja säikäyttävät minua vaikka mitään sen kummempaa ei ole koskaan tapahtunut tuntemuksen tullessa.

onko kellään vastaavia tuntemuksia kurkun alueella tai tuntuvatko sydämmen lisälyönnit noin rajusti kurkussa? vai onko tämä joku nielun alueen lihas joka temppuilee?

20

19473

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laryngo

(refluksi) oli esim. ruokatorven kouristelua/kramppia - ei todellakaan mikään kiva tunne!
      Symmetrinen liike ruokatorvessa ei tuolloin toiminut
      eikä sulkijat (lähinnä alempi) mennyt kerta kaikkiaan
      kiinni. Onneksi näitä ei esiintynyt
      kun kaikkein pahimmassa vaiheessa ennen diagnoosin tuloa. Tuolloin esiintyi myös sitä, että alasulkija ei avautunut ja ruoka jäi ruokatorveen (vain muutamia kertoja pahimpana aikana) :-( ym ym. Yläsulkijan kohdalla ja kurkun puolella on useimmiten kramppaava olotila itsellä (luultavammin tulehduksen/ylösnousun/hermoärsytyksen aiheuttamaa lihassupistusta ? ). Sydänoireita tai refluksiperäistä rintakipua itsellä ei ole.

Onhan sinulla varmuudeksi sydän tarkistettu (varsinkin jos oireet tulee rasituksen jälkeen)? (Refluksiin liittyvä) rintakipu voi aiheutua esim ruokatorven spasmeista ja kuuluu kyllä refluksioireisiin. Kurkun lihaskrampit tai muut vastaavat voivat aiheutua muustakin kuin refluksista (ihan vaikka siis huonoista puheasennoista ja vääränlaisesta äänenkäytöstä).

Saako kysyä liudan kysymyksiä :-) :
      missä kohtaa se tarkemmin sinun mielestäsi tuntuu ja kuinka kauan kramppi kestää? Liittyykö mitenkään syömiseen tai juomiseen - auttaako närästyslääkkeen otto mitenkään tilannetta (mitä yleensä käytät )? Mitä lääkärisi sanoi asiasta?

• hdgshyrsjy5ejhnyej6t6t

sydän minulla on tutkittu kyllä ja mitään vikaa ei ole löytynyt harmittaa vain kun en ole saanut esim. holterin aikana tulemaan tuntemuksia.
        tunne on kurkun alueella siinä etupuolella ihan tarkkaa paikkaa en osaa sanoa. kramppi on maksimissaan kestänyt muutaman sekunnin jonka jälkeen sydän vähän lyö tiuhemmin, joka osaksi johtuu siitä että säikähdän tuntemusta. näitä on tullut syödessäkin mutta en tiedä haiheuttaisiko syöminen tätä.. tuskin. yleensä syömisen jälkeen on ainakin ihan hyvä olo ollut. en ole huomannut närästyksenkään lisäävän kramppeja. mutta stressissä niitä tulee lisää ja palan tunne myös silloin voimistuu kurkkuun. en käytä mitään lääkitystä aina tähän mutta käytän ilman reseptiä saatavaa lääkettä polttavaan tunteeseen kurkun alueella joka auttaa aina.. (rennie yms..)

lääkäreiden mielestä tämä johtuu stressistä ja olen samaa mieltä mutta olen myös sitä mieltä että pelkästään sen stressin piikkiin en pistäisi tätä. minulle on tehty tähystys vatsaan ja muuta "vikaa" ei ollut kuin että nesteitä kuulemma oli aika paljon.

kysyisin sinulta missä kohdassa itse tunnet krampin ja osaatko kuvailla yhtään sitä?

• tilens5896
        hdgshyrsjy5ejhnyej6t6t kirjoitti:

sydän minulla on tutkittu kyllä ja mitään vikaa ei ole löytynyt harmittaa vain kun en ole saanut esim. holterin aikana tulemaan tuntemuksia.
        tunne on kurkun alueella siinä etupuolella ihan tarkkaa paikkaa en osaa sanoa. kramppi on maksimissaan kestänyt muutaman sekunnin jonka jälkeen sydän vähän lyö tiuhemmin, joka osaksi johtuu siitä että säikähdän tuntemusta. näitä on tullut syödessäkin mutta en tiedä haiheuttaisiko syöminen tätä.. tuskin. yleensä syömisen jälkeen on ainakin ihan hyvä olo ollut. en ole huomannut närästyksenkään lisäävän kramppeja. mutta stressissä niitä tulee lisää ja palan tunne myös silloin voimistuu kurkkuun. en käytä mitään lääkitystä aina tähän mutta käytän ilman reseptiä saatavaa lääkettä polttavaan tunteeseen kurkun alueella joka auttaa aina.. (rennie yms..)

lääkäreiden mielestä tämä johtuu stressistä ja olen samaa mieltä mutta olen myös sitä mieltä että pelkästään sen stressin piikkiin en pistäisi tätä. minulle on tehty tähystys vatsaan ja muuta "vikaa" ei ollut kuin että nesteitä kuulemma oli aika paljon.

kysyisin sinulta missä kohdassa itse tunnet krampin ja osaatko kuvailla yhtään sitä?

http://www.kolumbus.fi/hans/m100f.htm

Ainakin osa oireistasi sopii linkin takaa löytyviin tietoihin.

• Laryngo
        tilens5896 kirjoitti:

http://www.kolumbus.fi/hans/m100f.htm

Ainakin osa oireistasi sopii linkin takaa löytyviin tietoihin.

onkin tuttu sivusto vaikka muutama kohta sivustolla on vähäsen suppea sekä .. hmmm.... Suomeksi löytyy tietoa myös esim
        Poliklinikka sivustoilta ym. Myös Duodecimin puolelta löytyy peruspaketteja refluksiin ja nielemiseen liittyen.

Jos englanti sujuu, suosittelisin lukemaan ilman muuta yleismateriaalia kurkunpään refluksista/laryngofaryngeaalisesta refluksista ulkomaisista sivustoista. Jos huvittaa googlailla: LPR, laryngopharyngeal reflux, throat and reflux, GERD and LPR, reflux laryngitis, swallowing reflux ym ym. Jokaisella
        nielemiseen ja äänihäiriöihin erikoistuneella klinikalla USA:ssa (googlaa lähes mikä tahansa voice and swallowing centre)on sivustot mistä löytyy erityistietoa
        esim. nielemiseen ja siihen liittyvien lihasten toimintaan liittyen.

Lääketieteellisiä raportteja on saatavilla satoja (yhd.
        ruokatorven ja kurkunpään refluksi).

• Laryngo
        hdgshyrsjy5ejhnyej6t6t kirjoitti:

jeps, se palan tunne (globus pharyngeus) on useimmiten hyvänlaatuinen ja pohjautuu
        useimmiten kurkun tiettyjen lihasten/lihaksen
        (eniten kaiketi chiropharengeus) kireyteen. Aiheuttajia voi olla esim refluksi, stressi, lihasjännitykset, yläsulkijan spasmi ym. Saattaa olla joskus kilpirauhasen puolenkin ongelmia. Tosi ärsyttävä oire - tsemppiä senkin kanssa!

Itsellä oli sitä vähäsen ennen lääkityksen alkua - lähinnä kuitenkin enemmän nielemisvaikeuksia kuin globusta. Lääkitys, ruokavalio, äänentuottolihasten jumppaaminen, äänihieronta ja
        tietoinen alueen rentouttaminen ( tavalliset stressinhallintajutut)on keinoja,joita voipi kokeilla ...
        varsinkin äänihieronta ja ääniharjoitukset
        auttaa itsellä (ja monilla muilla ääniammattilaisilla)refluksin aiheuttamaan kurkun lihasepätasapainoon - olen äänityöläinen, joten tämän alueen kunto tärkeää, koska se tuo leivän pöytään :-)

Eli se kramppitunne (itsellä)on eri kuin palan tunne kurkussa (jota on äärimmäisen harvoin). Äärimmäisen voimakasta supistava/kouristava/lähes spasmimainen tunne (vasemmalla puolella tai keskilinjan lähellä), jonka pääalue luultavammin joko kannusrustojen lähellä tai viereisessä seinämässä tai sitten varsinaisen ruokatorven puolella siinä samoilla tasoilla (ruokatorven yläsulkija). Voi kestää kymmenestä minuutista ehkä noin tuntiin. Useimmiten ruokailun jälkeen (ei liity äänirasitukseen)ja on tällä hetkellä kurkunpään refluksini pääoire. Nielemisen alkuvaihe ei joskus harvoin lähde käyntiin, jolloin täytyy saada äkkiä esim vettä suuhun nieltäväksi.

Oletan, että vakiokaavan mukaan aiheutuu joko suorasta ylösnousevasta/tihkuvasta aineksesta tai sitten epäsuorasti alempaa hermoärsytyksen (vagushermo) kautta.

Jos kiinnostaa (ja pystyt katselemaan tällaisia),tässä vanhahko hyvä koostava kuvasivusto puhe-elinten anatomiasta
        (itsellä vaiva siis kuvassa 6.2. kohta 10 oikea puoli,seinämä, ruokatorven puoli sama taso):

http://www.opiskelijakirjasto.lib.helsinki.fi/fonterm/006.htm

Kyllä sinne kurkkuun vaan mahtuu niitä lihaksia luita
        ym :-)!! Parempiakin kuvia löytyy mutta tuossa kaikki koottu yhteen (opiskelulista, jossa latinankieliset nimet sen takia mukana).

Harva näkee omat äänihuulet toiminnassa, joten Youtuben mainiot videot näyttää ihan livenä samaa
        aluetta (nenän kautta tehty äänihuulten videointi, jonka saa esim yksityisellä foniatrilla, jos tarvii tarkastella tätä aluetta enemmän):

www.youtube.com/watch?v=wjRsa77u600&feature=channel

(toivottavasti sain osoitteen oikein)

Olisi tosi mielenkiintoista kuulla lisää (oli sitten just samaa oiretta tai ei...). Ja taas liuta kysymyksiä :-) :
        Pystytkö käyttämään ääntäsi (tai käytätkö ääntäsi juuri) kun sinulla tulee se
        kramppi? Haittaako se mitenkään fyysisesti kurkun/nielun/ruokatorven
        normaalitoimintoa? Oliko kurkkusi puhdas/"normaalit" limakalvot? Mikä sinulla on seuraava etappi tämän asian suhteen (lääkäriseuranta, tutkimus, ...)?

Mukavaa lauantai-iltaa!

• Laryngo
        Laryngo kirjoitti:

jeps, se palan tunne (globus pharyngeus) on useimmiten hyvänlaatuinen ja pohjautuu
        (eniten kaiketi chiropharengeus) kireyteen. Aiheuttajia voi olla esim refluksi, stressi, lihasjännitykset, yläsulkijan spasmi ym. Saattaa olla joskus kilpirauhasen puolenkin ongelmia. Tosi ärsyttävä oire - tsemppiä senkin kanssa!

Itsellä oli sitä vähäsen ennen lääkityksen alkua - lähinnä kuitenkin enemmän nielemisvaikeuksia kuin globusta. Lääkitys, ruokavalio, äänentuottolihasten jumppaaminen, äänihieronta ja
        tietoinen alueen rentouttaminen ( tavalliset stressinhallintajutut)on keinoja,joita voipi kokeilla ...
        auttaa itsellä (ja monilla muilla ääniammattilaisilla)refluksin aiheuttamaan kurkun lihasepätasapainoon - olen äänityöläinen, joten tämän alueen kunto tärkeää, koska se tuo leivän pöytään :-)

Eli se kramppitunne (itsellä)on eri kuin palan tunne kurkussa (jota on äärimmäisen harvoin). Äärimmäisen voimakasta supistava/kouristava/lähes spasmimainen tunne (vasemmalla puolella tai keskilinjan lähellä), jonka pääalue luultavammin joko kannusrustojen lähellä tai viereisessä seinämässä tai sitten varsinaisen ruokatorven puolella siinä samoilla tasoilla (ruokatorven yläsulkija). Voi kestää kymmenestä minuutista ehkä noin tuntiin. Useimmiten ruokailun jälkeen (ei liity äänirasitukseen)ja on tällä hetkellä kurkunpään refluksini pääoire. Nielemisen alkuvaihe ei joskus harvoin lähde käyntiin, jolloin täytyy saada äkkiä esim vettä suuhun nieltäväksi.

Oletan, että vakiokaavan mukaan aiheutuu joko suorasta ylösnousevasta/tihkuvasta aineksesta tai sitten epäsuorasti alempaa hermoärsytyksen (vagushermo) kautta.

Jos kiinnostaa (ja pystyt katselemaan tällaisia),tässä vanhahko hyvä koostava kuvasivusto puhe-elinten anatomiasta
        (itsellä vaiva siis kuvassa 6.2. kohta 10 oikea puoli,seinämä, ruokatorven puoli sama taso):

ym :-)!! Parempiakin kuvia löytyy mutta tuossa kaikki koottu yhteen (opiskelulista, jossa latinankieliset nimet sen takia mukana).

Harva näkee omat äänihuulet toiminnassa, joten Youtuben mainiot videot näyttää ihan livenä samaa
        aluetta (nenän kautta tehty äänihuulten videointi, jonka saa esim yksityisellä foniatrilla, jos tarvii tarkastella tätä aluetta enemmän):

Olisi tosi mielenkiintoista kuulla lisää (oli sitten just samaa oiretta tai ei...). Ja taas liuta kysymyksiä :-) :
        normaalitoimintoa? Oliko kurkkusi puhdas/"normaalit" limakalvot? Mikä sinulla on seuraava etappi tämän asian suhteen (lääkäriseuranta, tutkimus, ...)?

Mukavaa lauantai-iltaa!

on siis "Anatomical tutorial during transnasal endoscopy".

• säikkyukko..
        Laryngo kirjoitti:

Mukavaa lauantai-iltaa!

kramppeja on tullut tilanteissa joissa käytän ääntäni.esim. kun lauloin karaokea niin eiköhän juuri silloin tullut tämä kramppi vaivani, mutta onneksi tämä kramppi ei kestä kun silmän räpäyksen yleensä ja tulee vain pieni katkos. pystyisin varmasti muuten jatkamaan normaalisti krampin tullessa mutta siinä vaiheessa tuntuu että pitää vetää henkeä, siksi myös olen miettinyt että olisikohan tämä niitä sydämmen lisälyöntejä.
        muulla tavoin ei tunnu haittaavan ruokatorvea tai muuta, kuin että jokin sielä kurkussa tuntuu jännittyvän (lihas?) erittäin ahdistavaa.
        kurkkuani on tutkinut moni lääkäri ja puhdas kurkkuni kuulemma on mitänyt välillä punoittanut närästyksen vuoksi.

seuraava tutkimus mikä minulle tehdään on esofaguksen ja kardian ph:n mittaus, pitkäaikaisrekisteröinti.

• Laryngo
        säikkyukko.. kirjoitti:

kramppeja on tullut tilanteissa joissa käytän ääntäni.esim. kun lauloin karaokea niin eiköhän juuri silloin tullut tämä kramppi vaivani, mutta onneksi tämä kramppi ei kestä kun silmän räpäyksen yleensä ja tulee vain pieni katkos. pystyisin varmasti muuten jatkamaan normaalisti krampin tullessa mutta siinä vaiheessa tuntuu että pitää vetää henkeä, siksi myös olen miettinyt että olisikohan tämä niitä sydämmen lisälyöntejä.
        muulla tavoin ei tunnu haittaavan ruokatorvea tai muuta, kuin että jokin sielä kurkussa tuntuu jännittyvän (lihas?) erittäin ahdistavaa.
        kurkkuani on tutkinut moni lääkäri ja puhdas kurkkuni kuulemma on mitänyt välillä punoittanut närästyksen vuoksi.

seuraava tutkimus mikä minulle tehdään on esofaguksen ja kardian ph:n mittaus, pitkäaikaisrekisteröinti.

lääkärisi puhunut mitään puheterapeutista (jolla on siis antaa käytännön työkaluja kurkunpään alueen rentouttamiseen ja niiden kireiden lihasten venyttelyyn)? Hän pystyisi arvioimaan ylipäätänsä äänenkäyttöäsi ja voiko äänenekäyttösi tai rasittavuus esim. joissakin tilanteissa (laulaminen)olla liikaa
        sinun refluksin rasittamalle kurkullesi (kerroit punotuksesta, joten ilmeisesti se ainakin joskus ylettyy ylöskin) ja aiheuttaa jotain häiriötä?

Kurkunpää on upea anatominen kokonaisuus mutta vaivojen kannalta - ihan liian monta lihasta, jotka voi jännittyä :-(
        Ja kun yksi vetää, niin pienellä alueella se
        vaikuttaa tietenkin melko voimakkaasti viereiseenkin.
        Ja vielä kun se käyttöastekin sille alueelle on melkoinen nielemisen, puhumisen ja syömisen vuoksi...

Itsellä oli valitettavasti maanantaina omaa "kramppi"oiretta (joka vielä oli erittäin pienellä alueella)ennästysmäiset -- 12h - huh!! Siinä meni jo särkylääkettäkin ... harmi, että Sirdaludia (lihasrelaksanttia) ei löytynyt talosta. Nyt katsellaan uusiko tässä mittakaavassa - kurkku on ainakin siitä kohtaa ihan hirveän arka. Edellinen isompi vastaavanlainen oli pari viikkoa sitten, joten jotain aktivoitumista siellä nyt tuntuu olevan :-( :-( ... Vatsatauti ja olkapään jännetulehduskin kruunaavat olotilan näin juhannusviikolla ;-)!

• Kypsyttävää
        Laryngo kirjoitti:

lääkärisi puhunut mitään puheterapeutista (jolla on siis antaa käytännön työkaluja kurkunpään alueen rentouttamiseen ja niiden kireiden lihasten venyttelyyn)? Hän pystyisi arvioimaan ylipäätänsä äänenkäyttöäsi ja voiko äänenekäyttösi tai rasittavuus esim. joissakin tilanteissa (laulaminen)olla liikaa
        sinun refluksin rasittamalle kurkullesi (kerroit punotuksesta, joten ilmeisesti se ainakin joskus ylettyy ylöskin) ja aiheuttaa jotain häiriötä?

Kurkunpää on upea anatominen kokonaisuus mutta vaivojen kannalta - ihan liian monta lihasta, jotka voi jännittyä :-(
        Ja vielä kun se käyttöastekin sille alueelle on melkoinen nielemisen, puhumisen ja syömisen vuoksi...

Itsellä oli valitettavasti maanantaina omaa "kramppi"oiretta (joka vielä oli erittäin pienellä alueella)ennästysmäiset -- 12h - huh!! Siinä meni jo särkylääkettäkin ... harmi, että Sirdaludia (lihasrelaksanttia) ei löytynyt talosta. Nyt katsellaan uusiko tässä mittakaavassa - kurkku on ainakin siitä kohtaa ihan hirveän arka. Edellinen isompi vastaavanlainen oli pari viikkoa sitten, joten jotain aktivoitumista siellä nyt tuntuu olevan :-( :-( ... Vatsatauti ja olkapään jännetulehduskin kruunaavat olotilan näin juhannusviikolla ;-)!

ole keksitty mitään lääkettä joka poistaisi kivun ym. kurkkuoireilut.

Prkele, jos on flunssa ja kurkku kipeä, niin kyllä silloin auttaa burana sun muut kipulääkkeet mutta ei refluksissa!

Ja suu on niin pahan makuinen, hapot varmaan nousseet hampaisiin asti, korviakikn kutisee ja vähän tuntuisi kun ne olisi lukossa.

Sama tilanne kuin puoli vuotta sitten jolloin yks kaks vaivat katosi, mutta nyt on taas pahempi vaihe; Hengenahdistuskin pukannut päälle, onneksi on astmapiippu joka vähän auttaa.

Kypsyttävää!

• Paniikkipalvelija
        Laryngo kirjoitti:

sen salaisuus, luomuruokaa jos mahdollista äläkä juo sitä kahvia!

• Laryngo
        Paniikkipalvelija kirjoitti:

sen salaisuus, luomuruokaa jos mahdollista äläkä juo sitä kahvia!

ei tuo luomupitoinen ruoka ole sen enempää
        valitettavasti noita oireita helpottanut :-(
        Toivottavasti sinulla kuitenkin auttaa!

Kahvikaan ei kuulu ruokavaliooni - jätin sen juomisen
        jo vuosia sitten. Samoin ostettavat teet.
        Sitä "hopeateetä" (lämmintä vettä, tilkkanen maitoa ja
        ehkä joskus hunajaa) tulee juotua edelleen kerran pari viikossa
        kahvilassa/kyläillessä.

• Laryngo
        Kypsyttävää kirjoitti:

ole keksitty mitään lääkettä joka poistaisi kivun ym. kurkkuoireilut.

Prkele, jos on flunssa ja kurkku kipeä, niin kyllä silloin auttaa burana sun muut kipulääkkeet mutta ei refluksissa!

Ja suu on niin pahan makuinen, hapot varmaan nousseet hampaisiin asti, korviakikn kutisee ja vähän tuntuisi kun ne olisi lukossa.

Sama tilanne kuin puoli vuotta sitten jolloin yks kaks vaivat katosi, mutta nyt on taas pahempi vaihe; Hengenahdistuskin pukannut päälle, onneksi on astmapiippu joka vähän auttaa.

Kypsyttävää!

aktiiivisemmat vaiheet on kyllä väsyttäviä!!
        Tuskin jaksan odottaa sitä aikaa kun ne taas loppuvat...
        3vk lomamatka tulossa ja olisi tietenkin ihanaa kun nämä
        oireet rauhoittuisivat "normaalitasolle" (=suht siedettäviksi)
        sitä ennen ...

Nuo hengitysahdistusjutut on kaikkein ikävämpiä
        mielestäni - tosin itsellä ei niitä ole ollut lääkityksen myötä enää
        mutta kyllä ne edelleen muistaa. Tsemppiä!

Onko sinulla aina noita suu ja korvaoireita?
        Itsellä ei ole ollut niitä koskaan.

• jaazaa
        Laryngo kirjoitti:

aktiiivisemmat vaiheet on kyllä väsyttäviä!!
        Tuskin jaksan odottaa sitä aikaa kun ne taas loppuvat...
        3vk lomamatka tulossa ja olisi tietenkin ihanaa kun nämä
        oireet rauhoittuisivat "normaalitasolle" (=suht siedettäviksi)
        sitä ennen ...

Nuo hengitysahdistusjutut on kaikkein ikävämpiä
        mielestäni - tosin itsellä ei niitä ole ollut lääkityksen myötä enää
        mutta kyllä ne edelleen muistaa. Tsemppiä!

Onko sinulla aina noita suu ja korvaoireita?
        Itsellä ei ole ollut niitä koskaan.

kokenut että kurkkuvaivat ovat vieläkin piinaavampia kuin hengenahdistus, hengenahdistuksen saa tosiaan jollain lailla kuriin, mm. Ventoline-astmapiipulla, mutta näihin kurkkuoireiluihin ei taida auttaa mikään muu kuin aika ja mun tapauksessani mahdollisimman stressitön elämä.

Sullako siis on refluksi taas pahentunut? Tämäkin on koko lailla mysteeri, että miksi refluksitauti on välillä täysin aisoissa ja välillä on vaivoja, vaikka ruokajutut sun muut pysyneet kaikki samoina. Meikäläisen tapauksessa tuo stressi on ylivoimaisesti pahin taudin vihollinen.

Hyvää Juhannusta!

• jaazaa
        Laryngo kirjoitti:

ei tuo luomupitoinen ruoka ole sen enempää
        valitettavasti noita oireita helpottanut :-(
        Toivottavasti sinulla kuitenkin auttaa!

Kahvikaan ei kuulu ruokavaliooni - jätin sen juomisen
        jo vuosia sitten. Samoin ostettavat teet.
        Sitä "hopeateetä" (lämmintä vettä, tilkkanen maitoa ja
        ehkä joskus hunajaa) tulee juotua edelleen kerran pari viikossa
        kahvilassa/kyläillessä.

tietää prosentuaalisesti moniko refluksitautia sairastava saa helpotusta muuttamalla ruokavaliotaan? Mä en ole koskaan saanut.

• Laryngo
        jaazaa kirjoitti:

kokenut että kurkkuvaivat ovat vieläkin piinaavampia kuin hengenahdistus, hengenahdistuksen saa tosiaan jollain lailla kuriin, mm. Ventoline-astmapiipulla, mutta näihin kurkkuoireiluihin ei taida auttaa mikään muu kuin aika ja mun tapauksessani mahdollisimman stressitön elämä.

Sullako siis on refluksi taas pahentunut? Tämäkin on koko lailla mysteeri, että miksi refluksitauti on välillä täysin aisoissa ja välillä on vaivoja, vaikka ruokajutut sun muut pysyneet kaikki samoina. Meikäläisen tapauksessa tuo stressi on ylivoimaisesti pahin taudin vihollinen.

Hyvää Juhannusta!

olisi todella mukava saada selville ne vakiokuviot ja määrät (oli sitten stressiä, happoa, ruokaa, lihasspasmia ym ym) millä kunkin refluksioireet alkaa ...

Nyt parin viikon aikana "huonompaa kautta" ... lähinnä pari päivää varsinaista isompaa oiretta ja pari seuraavaa päivää "henkisestä järkytyksestä" selviytymiseen ;-) ... Alkuvuosi yhtä viikkoa lukuunottamatta hyviä (=siedettäviä oireita), joten pitäisi tietenkin olla periaatteessa tyytyväinen .... ei kai näihin huonoihin kausiin koskaan totu .. ja kyllähän ne ohitse menee jossain vaiheessa (laiha lohtu tässä vaiheessa) ...

Muutoksia on vaan vähän ... itsellä on hyvän pitkäaikaisen kauden takia jäänyt vähemmälle se kurkun lihasten treenaus
        (ne ääniharjoitukset ja vesipullopuhaltelu). Viimeinen
        äänihieronta taisi olla helmi/maaliskuussa (mikä ihan ok) ja toukokuussa kävin "muuten vaan" 5 kertaa hierojalla.
        Tarvii taas ryhdistäytyä niiden suhteen kun ne tosiaan auttaa itsellä noihin kurkun rentoutukseen & hierontaan.
        Ei välttämättä ole tekemisissä nyt noiden esiintyneiden oireiden kanssa mutta kuitenkin ..... yhtäkkiä ilmestynyt
        olkapään jännetulehdus heikentää ehkä tässä päälle vähän unen laatua (ihka ensimäistä kortisonipiikkiäni odottelen ensi viikolla). Ruokavalio voi olla vähän lepsumpi (en osaa sitä hyötyä kyllä prosentuaalisesti sanoa) - yritän kuitenkin varmuuden vuoksi noudatella edelleen "refluksia provosoimatonta" linjaa.

Mukavaa juhannusta!

• pala kurkussa

tunne, joka etenee kivuliaaksi krampiksi, voi se johtua myös kofeiinin päivittäiskäytöstä. Se on yleensä alkavan kroonisen kofeiinimyrkytyksen ensioireita.

• Voi, voi sentään

et nyt kirjoita omalla nimimerkilläsi "Paniikkipalvelu".

Paljastuit kyllä heti, sinunhan piti lopettaa kirjoittelu?
        Tiesinkin ettet pysty siihen.

• nuuskija
        Voi, voi sentään kirjoitti:

et nyt kirjoita omalla nimimerkilläsi "Paniikkipalvelu".

Paljastuit kyllä heti, sinunhan piti lopettaa kirjoittelu?
        Tiesinkin ettet pysty siihen.

käyn minä täällä vielä joskus kun satun sille päälle, poistin vain tunnukseni, ja häivyn ehkä joskus kokonaan.

Nyt on sen verran muuta puuhaa, etten viitsi mitään pitempiä selityksiä kirjoitella, eihän niitä täällä kukaan edes toisaalta ymmärräkään. Ei helmiä sioille =)

• .........

refluksi tehdä hengenahdistusta joka vaivaa etenkin ylämäessä,kuin ilma loppus,kun menee alaspäin takas mäkeä loppuu hengenahdistus?

• jaazaa
        ......... kirjoitti:

refluksi tehdä hengenahdistusta joka vaivaa etenkin ylämäessä,kuin ilma loppus,kun menee alaspäin takas mäkeä loppuu hengenahdistus?

hyvinkin sitä, hengenahdistus kuuluu olennaisena osana refluksitautiin, tosin ei tietenkään kaikilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pystyisitkö pitämään

Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      45
      3253
    2. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      68
      3153
    3. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      30
      2825
    4. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      157
      2706
    5. Tuntuuko ettet tiedä

Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      25
      2109
    6. En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä

Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛
      Ikävä
      11
      1829
    7. Kirjotan ikävää ulos

Haluaisin kuulla mitä ajattelet minusta. ihan mitä vaan mitä mietit. Voisit kertoa minulle, tai sitten kirjoittaisit run
      Ikävä
      13
      1398
    8. Sinä se vaan jaksat

Suosittelen lopettamaan hyvissä ajoin, tuo toimintas ei auta unohtamiseen. Jossain vaiheessa asia julkistuu enkä usko et
      Ikävä
      23
      1377
    9. iltalehden uutinen poistettiin?

Jämsässä koulussa rikosepäily avustaja juu
      Jämsä
      15
      1306
    10. Onnettomuus

Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?
      Kuhmo
      3
      1277
    Aihe