onko minulla oikeuksia mihinkään tukeen?

neiti ursula

Olen siis 20-vuotias työtön,ammatiton neitonen(eli pohjasakkaa)..työmarkkina tukeen minulla ei kai ole oikeutta koska olen ollut työharjoitteluissa jo sen sallitun määrän..en siis opiskelekkaan koska en tullut valituksi kouluun jonka hain..hain siis vain yhteen paikkaan..en silloin hakiessani hoksannut että jos olisin hakenut kolmeen paikkaan niin olisi jotain tukea tullut vaikken olisi minnekkään päässytkään..nyt siis olisi aika muuttaa kotoa kun olen jo tämän ikäinen ja kaiken lisäksi kodissamme on muutenkin jo niin ahdasta että 10-vuotias siskoni ja 16-vuotias veljeni nukkuvat samassa huoneessa..tämän kerroin vain siksi että tiedätte kiireeni..mahdankohan saada mitään tukia kun muutan kotoa..itselläni siis ei ole minkäänlaisia säästöjä..maksaako sossu asumiseni?entäs takuuvuokra??pitääkö se maksaa itse vai maksaako sossu?maksaako kela jotain?entäs teeveelupa?en tunne ketään samassa tilanteessa olevaa siksi kysyn täältä..tuntuu että kaikilla ikäisilläni on jo oma asunta(tai siis ovat vuokralla)ja sitä kysyisin vielä että vaikka jäisin kotiin asumaan niin maksaako sossu hammaslääkärini kun minulla ei ole minkäänlaisia tuloja millä maksaa..anteeksi typerät kysymykseni,mutta kaipaisin apua..

15

2445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maik--

      Ei muuta kun sossuun vaan, saat sieltä maksusitoumuksen takuuvuokraan, etsit asunnon, ja alat saamaan toimeentulotukea. Kun olet kirjoittanut vuokrasopimuksen haet asumistukea. Ilmoittaudut myös välittömästi työkkäriin kirjoille, jos et sitä jo ole tehnyt. Sossu maksaa myös jonkinlaiset huonekalut. Toimeentulotukea sulle jää elämiseen käteen 417e kuussa, ja sossu maksaa kaikki lääkärimaksut, paitsi ei yksityislääkäriä.
      En tiedä mikä on kotona asuvan perusosa, mutta saat kyllä sossusta toimeentulotukea vaikka asuisit kotonakin. Ja siten he maksavat myös hammaslääkäriin. Nyt vaan kiireesti hakemaan toimeentulotukea, soita vaikka kotipaikkasi sossuun niin pääset alkuun. Kotipaikkakuntasi nettisivuilta löytyy varmaan paikkakuntasi sossun yhteystiedot ja saattaapa olla että saat toimeentulotukihakemuksen sieltä tulostettua.

      • halvatun halvattu!

        Kyllä suututtaa, jos olet oikeassa. Ei se ihme, että nuoriso vaan löhöö, kun rahaa tulee kuin manulle illallinen. Minulle eläkeläisenä ei jää vuokran maksun jälkeen kuin parisataa euroa ruokaan. Ei maksa sossu lääkäriä, ei hammaslääkäriä (oli 9 reikää juurihoito). Onneksi jotkut vuokranantajat eivät hyväksy sossun maksamia vuokratakuita. Olen itse asunut sellaisessa. Huonekalut on pitänyt aina ostaa itse. Nyt ymmärrän, miksi inhoan nuorisoa niin kamalasti. Mokomatkin tuen anojat, ei viitsitä laittaa rikkaa ristiin, että pystyisi tulemaan toimeen omillaan. Laiskureita koko nuoriso, mihin Suomi joutuu, kun me vanhemmat ihmiset kuolemme!


      • Haitko
        halvatun halvattu! kirjoitti:

        Kyllä suututtaa, jos olet oikeassa. Ei se ihme, että nuoriso vaan löhöö, kun rahaa tulee kuin manulle illallinen. Minulle eläkeläisenä ei jää vuokran maksun jälkeen kuin parisataa euroa ruokaan. Ei maksa sossu lääkäriä, ei hammaslääkäriä (oli 9 reikää juurihoito). Onneksi jotkut vuokranantajat eivät hyväksy sossun maksamia vuokratakuita. Olen itse asunut sellaisessa. Huonekalut on pitänyt aina ostaa itse. Nyt ymmärrän, miksi inhoan nuorisoa niin kamalasti. Mokomatkin tuen anojat, ei viitsitä laittaa rikkaa ristiin, että pystyisi tulemaan toimeen omillaan. Laiskureita koko nuoriso, mihin Suomi joutuu, kun me vanhemmat ihmiset kuolemme!

        Haitko toimeentulotukea?
        Eivät ne hakematta maksa?


      • on oikeus
        halvatun halvattu! kirjoitti:

        Kyllä suututtaa, jos olet oikeassa. Ei se ihme, että nuoriso vaan löhöö, kun rahaa tulee kuin manulle illallinen. Minulle eläkeläisenä ei jää vuokran maksun jälkeen kuin parisataa euroa ruokaan. Ei maksa sossu lääkäriä, ei hammaslääkäriä (oli 9 reikää juurihoito). Onneksi jotkut vuokranantajat eivät hyväksy sossun maksamia vuokratakuita. Olen itse asunut sellaisessa. Huonekalut on pitänyt aina ostaa itse. Nyt ymmärrän, miksi inhoan nuorisoa niin kamalasti. Mokomatkin tuen anojat, ei viitsitä laittaa rikkaa ristiin, että pystyisi tulemaan toimeen omillaan. Laiskureita koko nuoriso, mihin Suomi joutuu, kun me vanhemmat ihmiset kuolemme!

        hakea kunnan sosiaalitoimistosta tukia.Esim. jos sinulla jää vuokran jälkeen vain noin 200 euroa niin sossu maksaa noin 200 lisää.Lisäksi sossu ottaa laskelmissa huomioon sähkölaskun ,terveydenhoitomenot.Eli vuokran,sähkön ja terveydenhoitomenojen jälkeen sinulle pitäisi jäädä 417 euroa,jos ei jää ota ihmeessä yhteyttä sossuun.


      • monta puutetta
        on oikeus kirjoitti:

        hakea kunnan sosiaalitoimistosta tukia.Esim. jos sinulla jää vuokran jälkeen vain noin 200 euroa niin sossu maksaa noin 200 lisää.Lisäksi sossu ottaa laskelmissa huomioon sähkölaskun ,terveydenhoitomenot.Eli vuokran,sähkön ja terveydenhoitomenojen jälkeen sinulle pitäisi jäädä 417 euroa,jos ei jää ota ihmeessä yhteyttä sossuun.

        Ei noiden jälkeen pidä jäädä mitään 417 euroa. Monellakin jää vuokrasta maksettavaa myös sossuntukien ja kelan asumistukienkin jälkeen ja tuleva tuki voi olla ihan mitä tahansa. Itse olen juuri sellainen. Jää maksettavaa vuokraan vajaa 50 euroa sossun ja kelan jälkeenkin. Mistä tiedät että edellinen eläkeläinen on oikeutettu sossun tukiin vaikka vuokran jälkeen jää 200 euroa elämiseen? Jos eläkeläinen maksaa eläkkeeseensä verrattuna ylisuurta vuokraa eli sossu maksa toimeentulotukea. Jos eläke on 900 euroa kuussa ja vuokra on 700 ei sossu maksa tuosta enää mitään vaan kehottaan muuttamaan huokeampaan asuntoon. Sossu saattaa kustantaa kirppikseltä huonekalut nuorelle, mutta eipä sitäkään nykyään tee, monessa paikassa saa huonekaluja jopa ilmaseksi kunhan vaan hakee itse ne pois. Jos nuorella on varat noin vähissä ja pystyy sentäs vanhempien luona vielä asumaan, ei sossu todellakaan rohkaise työtöntä muuttamaan omilleen josta tulee kuluja vähän joka suhteen valtiolle ja kunnalle. Maksusitoumuksia ei anneta etukäteen takuuvuokraan, vasta kun asunto on varmistettu. Aloittajalle tiedoksi, että sossu ei maksa mitään tv-lupia ei nettimaksuja ei tilattuja lehtiä eikä puhelinkuluja. Voit saada sossusta toimeentulotukea kun sinulla ei mitään muita tuloja eli saat noin puolet työmarkkinatuesta eli noin 200 euroa kuussa koska asut kotona. Työkkäri vaatii sinua nyt hakeutumaan oppilaitoksiin opiskelemaan ja hyvinkin nopeasti saat aktivointikursseja tai muuta vastaavaa. Nuoren ei ole tarkoitus jäädä sänkyyn makaamaan. Hyvinkin nopeasti työttömyys pitkittyy ja nuori löytää itsensä pitkäaikaistyöttömien listoilta josta on iso työ kivuta takaisin työelämään.


      • neiti ursula
        monta puutetta kirjoitti:

        Ei noiden jälkeen pidä jäädä mitään 417 euroa. Monellakin jää vuokrasta maksettavaa myös sossuntukien ja kelan asumistukienkin jälkeen ja tuleva tuki voi olla ihan mitä tahansa. Itse olen juuri sellainen. Jää maksettavaa vuokraan vajaa 50 euroa sossun ja kelan jälkeenkin. Mistä tiedät että edellinen eläkeläinen on oikeutettu sossun tukiin vaikka vuokran jälkeen jää 200 euroa elämiseen? Jos eläkeläinen maksaa eläkkeeseensä verrattuna ylisuurta vuokraa eli sossu maksa toimeentulotukea. Jos eläke on 900 euroa kuussa ja vuokra on 700 ei sossu maksa tuosta enää mitään vaan kehottaan muuttamaan huokeampaan asuntoon. Sossu saattaa kustantaa kirppikseltä huonekalut nuorelle, mutta eipä sitäkään nykyään tee, monessa paikassa saa huonekaluja jopa ilmaseksi kunhan vaan hakee itse ne pois. Jos nuorella on varat noin vähissä ja pystyy sentäs vanhempien luona vielä asumaan, ei sossu todellakaan rohkaise työtöntä muuttamaan omilleen josta tulee kuluja vähän joka suhteen valtiolle ja kunnalle. Maksusitoumuksia ei anneta etukäteen takuuvuokraan, vasta kun asunto on varmistettu. Aloittajalle tiedoksi, että sossu ei maksa mitään tv-lupia ei nettimaksuja ei tilattuja lehtiä eikä puhelinkuluja. Voit saada sossusta toimeentulotukea kun sinulla ei mitään muita tuloja eli saat noin puolet työmarkkinatuesta eli noin 200 euroa kuussa koska asut kotona. Työkkäri vaatii sinua nyt hakeutumaan oppilaitoksiin opiskelemaan ja hyvinkin nopeasti saat aktivointikursseja tai muuta vastaavaa. Nuoren ei ole tarkoitus jäädä sänkyyn makaamaan. Hyvinkin nopeasti työttömyys pitkittyy ja nuori löytää itsensä pitkäaikaistyöttömien listoilta josta on iso työ kivuta takaisin työelämään.

        Olisi kyllä mukavaa jos pääsisikin jonnekkin aktivointi kurssille..vaan täälläpäin ne eivät huolikkaan semmoisiin nuoria,ottavat vanhempia mielummin..kokeiltu on..kouluun hakiessani kun olin soveltuvuuskokeissa ihmeteltiin minun "korkeaa"ikääni..sanottiin että minun pitäisi hakea aikuiskoulutukseen kun olen näinkin vanha kuin 20...kun sitten hain aikuiskoulutukseen sanottiin että kun olen näin nuori voisin vielä ihan hyvin hakea tavalliseen oppilaitokseen..olen siis oravanpyörässä josta en pääse pois..töitä on niin vaikea saada tälläisessa kaksikielisessä pikkukaupungissa ellei osaa molempia kieliä hyvin..jos nyt muuttaisin niin olisin valmis luopumaan kyllä telkkarista..nettiäkään en tarvitse ja kaikki tarpeellinen tavara on hankittu työharjoitteluissa saamallani palkalla..en meinannut että kaiken pitäisi tulla kun manulle illallinen..en enää vain yksinkertaisesti voi asua kotona..että eläkeläinen voisi ottaa sanansa takaisin..eiköstä niin..:)


      • heidi43639
        halvatun halvattu! kirjoitti:

        Kyllä suututtaa, jos olet oikeassa. Ei se ihme, että nuoriso vaan löhöö, kun rahaa tulee kuin manulle illallinen. Minulle eläkeläisenä ei jää vuokran maksun jälkeen kuin parisataa euroa ruokaan. Ei maksa sossu lääkäriä, ei hammaslääkäriä (oli 9 reikää juurihoito). Onneksi jotkut vuokranantajat eivät hyväksy sossun maksamia vuokratakuita. Olen itse asunut sellaisessa. Huonekalut on pitänyt aina ostaa itse. Nyt ymmärrän, miksi inhoan nuorisoa niin kamalasti. Mokomatkin tuen anojat, ei viitsitä laittaa rikkaa ristiin, että pystyisi tulemaan toimeen omillaan. Laiskureita koko nuoriso, mihin Suomi joutuu, kun me vanhemmat ihmiset kuolemme!

        "Laiskureita koko nuoriso, mihin Suomi joutuu, kun me vanhemmat ihmiset kuolemme!" "...nuoriso vaan löhöö"

        -Tähän haluaisin sanoa, että "jotkut" meistä nuorista ovat myös töissä ja jopa hoitavat erinäisissä sairaaloissa ja laitoksissa teitä nuorisovihaajia!
        Ja vanhoja ihmisiä pitäisi kunnioittaa, joopajoo.


      • *itutta*
        halvatun halvattu! kirjoitti:

        Kyllä suututtaa, jos olet oikeassa. Ei se ihme, että nuoriso vaan löhöö, kun rahaa tulee kuin manulle illallinen. Minulle eläkeläisenä ei jää vuokran maksun jälkeen kuin parisataa euroa ruokaan. Ei maksa sossu lääkäriä, ei hammaslääkäriä (oli 9 reikää juurihoito). Onneksi jotkut vuokranantajat eivät hyväksy sossun maksamia vuokratakuita. Olen itse asunut sellaisessa. Huonekalut on pitänyt aina ostaa itse. Nyt ymmärrän, miksi inhoan nuorisoa niin kamalasti. Mokomatkin tuen anojat, ei viitsitä laittaa rikkaa ristiin, että pystyisi tulemaan toimeen omillaan. Laiskureita koko nuoriso, mihin Suomi joutuu, kun me vanhemmat ihmiset kuolemme!

        Perustulo 200 euroa kuussa kaikille kansalaisille 18-68v että kaikki ovat oikeudentunnonmukaisesti tasa-arvoisesti samalla viivalla.

        Epäoikeudenmukaisuus *ittuun


      • Anonyymi
        halvatun halvattu! kirjoitti:

        Kyllä suututtaa, jos olet oikeassa. Ei se ihme, että nuoriso vaan löhöö, kun rahaa tulee kuin manulle illallinen. Minulle eläkeläisenä ei jää vuokran maksun jälkeen kuin parisataa euroa ruokaan. Ei maksa sossu lääkäriä, ei hammaslääkäriä (oli 9 reikää juurihoito). Onneksi jotkut vuokranantajat eivät hyväksy sossun maksamia vuokratakuita. Olen itse asunut sellaisessa. Huonekalut on pitänyt aina ostaa itse. Nyt ymmärrän, miksi inhoan nuorisoa niin kamalasti. Mokomatkin tuen anojat, ei viitsitä laittaa rikkaa ristiin, että pystyisi tulemaan toimeen omillaan. Laiskureita koko nuoriso, mihin Suomi joutuu, kun me vanhemmat ihmiset kuolemme!

        Toivottavasti olet jo kuollut pois tuollaisella akatusmaailmalla


    • yks muu

      mielestäni elämä on mulle liian vaikeeta kaikkien sääntójen ja tiedon keräämisten kanssa.
      Miná en osaa ulkoa mitä pitää vaatia , ellei sossu väkisin tyrkytä setelinippuja.
      Tämäkin palsta pitäisi opiskella KAIKKI ULKOA, että osaisin toimia kaikkineen sääntóineen ja saada tukea ja laatua lasten elämään, kun kuitenkin näissä on fiksua tietoa ja vinkkejä 10 000 000 kpl.

      Eikö muista ihmisistä ole vaikeaa tietää aina kaikki, olen ainoa typerys

      -hylkiö

    • sossussa juoksija

      Sossu maksaa asumisesi, jos saat asunnon. Yksinelävällä asunnon suuruus on 45-55 M2. Vuokra jonka sossu maksaa on suuruudeltaan max. 550e muistaakseni. Sossusta saat kyllä tarkemmat tiedot tai kelasta, josta myös saat asumiseen tukea. Tv-luvan joudut maksamaan itse. Jos jäät kotiin vanhempien talouteen asumaan ja haet sossusta tukia, ottavat huomioon vanhempien tulot ja silloin ei sinulla ole oikeutta sossun tukiin. Sossu maksaa lääkäri kulut ja lääkkeet ja hammaslääkärilaskut. Tuon ikäisenä olis jo aika muuttaakin omaan talouteen ja ottaa vastuu omista laskuista. Toimeentulotuki on nykyisin n.420 sossusta ja kelaraha 501e/kk. Kannattas kattella oppisopimuspaikkaa tai koulua, johonka sais työvoimatoimistosta avustutsta opiskeluun. Kela maksaa opiskelusta asuntolisää ja käteen jää silloin elämiseen n. 400e/kk. Pieni summa, mutta kyllä sillä viisaasti elää.

      • Näin se menee :)

        Toimeentulotuki on nykyään yksineläjällä 461,05€/kk ja Kelan maksama työttömyyskorvaus bruttona 31,36€/pv. (21,5 x 31,36=674,24) Tuosta summasta kun vähennetään vero 20%, niin Kelan maksama summa on kuukaudessa 539,39€


      • Näin se menee :)
        Näin se menee :) kirjoitti:

        Toimeentulotuki on nykyään yksineläjällä 461,05€/kk ja Kelan maksama työttömyyskorvaus bruttona 31,36€/pv. (21,5 x 31,36=674,24) Tuosta summasta kun vähennetään vero 20%, niin Kelan maksama summa on kuukaudessa 539,39€

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/140508125336PV

        Yksinäiselle henkilölle maksetaan asumistukea vain 37 neliöön saakka.


    • ei koske meitä

      Eläkeläisiä ei koske asunnon koko ja muut määritykset eli kyllä saa tuet.Itselläkin 4 huonetta ja keittiö ja yksin asun ja saan vuokratuet ja sossutuet lisäksi.

    • mamazz

      Nuorille tärkeä tieto on, että ennenn kun menee sossuun, on syytä pyytää Kelasta kaikki mahdolliset päätökset kirjallisina (kielteisetkin). Sitten sosiaalitoimesta tarkastetaan mitä tukia ei ole saanut ja ne voidaan korvata toimeentulotuella.
      Nuorille myös tiedoksi - mielenterveyskuntoutujille ja vammaisille voi Kelasta hakea ns kuntoutusrahaa (570 e/kk) minkä turvin aloittaa oma elämä - 16-20 vuotiaana. (poikani saa tuen kun on ollut hoidossa psykiatrisessa sairaalassa ja sen jälkeen avohoidossa). Tuen saaminen edellyttää työharjoittelua - oppisopimusta tms mikä valmistaa johonkin ammattiin. Valitettavasti tämä tuki ei käy aloittaneelle, joka on 20 vuotias. Tämä tiedoksi sen vuoksi, että nuoret ymmärtää hakeutua hoitoon, jos on mielentetveyden ongelmia( ja hoidosta pyytää myös B-lääkärinlaustoa, jotta tukea saisi.)
      Nyt kun vuosia on mennyt olisi kiva kuulla, miten hänellä ja muillakin aloittelijoilla on työ- ja asumisasiat menneet ? Olettaisin, että toimeentulo on järjestynyt työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen turvin, kun on yli 20 vuotias.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      4992
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      39
      1538
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1181
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe