VP AQD40A Jäähdytys

Alokron

On se kumma että aina kun saa yhden vian korjattua putkahtaa vastaan uusi. No onneksi toistaiseksi on päästy varsin vähillä kustannuksilla. Aikaa on tosin palanut sitäkin enemmän, mutta toisaalta kohta tuntee moottorin paremmin kuin omat taskunsa.

Korjaushistoria
- Käyntiongelmien takia uusin poltta-aineletkut ja jo alkoi toimia
- Starttaus ja lataus ongelmien takia kävin sähköt läpi ja ongelmat ratkesivat

Veneen hankin viime kesänä. Moottori on VP AQD40A vuosimallia 1984.

Nyt kuitenkin kesän ensimmäisellä matkalla moottorin lämmöt alkoivat nousta ja summerit huutaa. Onneksi päästiin kotisatamaan takaisin muutaman jäähdyttely pysähdyksen jälkeen. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia ja mistä vikaa kannattaisi alkaa etsiä? Makea vesi puolella näytti siltä että paisuntasäiliöön kerääntyi nestettä, mutta sehän saattaa johtua siitäkin että lämmetessä neste vain laajeni. Mitenkähän tuon makea vesi puolen pumpun toiminnan voisi testata ja liikkuuko neste putkistossa?

Neuvoista jo etukäteen kiittäen!

18

3944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutamia vinkkejä

      Makean veden liikkumisen näkee avaamalla korkki ja katsomalla virtaako vesi säiliössä. Jos ei niin syynä voi rikkoontuneen pumpun lisäksi olla kiinni jumittanut termostaatti.

      Muita syitä lämpenemiseen voi olla rikkoutunut merivesipumpun siipipyörä tai tukkeentunut lämmönvaihdin.

    • Herr Doktor

      Merivesipuoli:
      - Iäkkäämässä mootorissa on Turbon ejektoriin voinut kertyä sakkaa eikä merivesi kierrä kun ulosmeno on tukossa.
      - merivesisuodatin tukossa
      - imuletku voi olla taitteella estäen veden tulon. Myöskin olen nähnyt letkun jossa oli vesi päässyt kangasvahvisteisiin ja tehnyt "pallon" letkun sisälle.
      - imuletku irronnut putkestaan laipassa (syöpynyt?). Vanhemmissa vetolaitteissa messinkinen laippa. Uudemmissa muovia.
      - pumppu ei ime kunnolla. Impelleri voi olla uusi ja kunnossa, mutta jostakin pääsee ilmaa systeemiin tai pumpun epäkesko on kulunut.
      - jokin useista lämmönvaihtajista tukossa
      Makeavesipuoli:
      - pumppu finaalissa
      - vääränlainen jäähdytinneste on muodostanut karstaa lämmönvaihtimen "pilleihin" eristäen
      - termostaatit tukossa
      - sakkaa kanavistossa (huonosta jäähdytinnesteestä) johtuvaa
      Tässä nyt aluksi muutama vikamahdollisuus.
      Näitä kaikkia on tullut nähtyä, eli perustuvat kokemukseen, omiin tai tuttujen.

      • huolella

        Tossahan noita vikoja tulikin ilmi. Mulla on sama kone palasina jonka tuomio alkoi oletettavasti ylikuumenemisesta. Vastaavalla tavalla kone kävi kerran 100-asteen hujakoilla ja pilli alkoi soimaan. Kyseessä oli tilanne missä joutui kovaan vastatuuleen ajamaan lähes täydellä teholla. Mitään vikaa en löytänyt syyhyn eikä toistunut uudestaan. Perus ongelma oli, että kone on liian pieni tohon veneeseen (niin kuin epäilen, että on lähes kaikissa veneissä mihin on laitettu). Lopputulos oli venttiilivaurio ja yhden pytyn poistuminen pelistä. Uusia venttiilin renkaita ei kanteen saanut enää kiinni kunnolla, koska kansi halki melkein joka venttiilivälyksestä. Uusi kansi 4000e eli morjes! Kaikki käytetyt markkinoilta myös rikki. Eli kuuluu niin sanotusti koneen ominaisuuksiin ja voi tiputtaa venttiilin renkaat periaatteessa koska vaan, etenkin jos käy kuumana tai muuten tulee isoja "lämpöhoitoja". Ja jos rengas irtoaa niin se on morjens koko kone.

        Mulla on tuohon koneeseen makeavesipumppu, termari ja joitankin muita sekalaisia osia jos tarviit: 050-3323878


      • Alokron
        huolella kirjoitti:

        Tossahan noita vikoja tulikin ilmi. Mulla on sama kone palasina jonka tuomio alkoi oletettavasti ylikuumenemisesta. Vastaavalla tavalla kone kävi kerran 100-asteen hujakoilla ja pilli alkoi soimaan. Kyseessä oli tilanne missä joutui kovaan vastatuuleen ajamaan lähes täydellä teholla. Mitään vikaa en löytänyt syyhyn eikä toistunut uudestaan. Perus ongelma oli, että kone on liian pieni tohon veneeseen (niin kuin epäilen, että on lähes kaikissa veneissä mihin on laitettu). Lopputulos oli venttiilivaurio ja yhden pytyn poistuminen pelistä. Uusia venttiilin renkaita ei kanteen saanut enää kiinni kunnolla, koska kansi halki melkein joka venttiilivälyksestä. Uusi kansi 4000e eli morjes! Kaikki käytetyt markkinoilta myös rikki. Eli kuuluu niin sanotusti koneen ominaisuuksiin ja voi tiputtaa venttiilin renkaat periaatteessa koska vaan, etenkin jos käy kuumana tai muuten tulee isoja "lämpöhoitoja". Ja jos rengas irtoaa niin se on morjens koko kone.

        Mulla on tuohon koneeseen makeavesipumppu, termari ja joitankin muita sekalaisia osia jos tarviit: 050-3323878

        Makeavesipuolelta tarkistin nuo termostaatit ja mielestäni toinen oli jumissa. Sain nesteen kiertämään paisuntasäiliössä hetken aikaa, mutta sitten nesteen kierto pysähtyi ja lämmöt alkoivat taas nousta.

        Voiko termostaatit poistaa kokonaan ja tarkistaa näin onko vika niissä? Miksihän noita termostaatteja on kaksi erillaista toimivatko ne erilämpötiloissa?

        Merivesipuoli näyttäisi minusta toimivan, mutta ainahan voin erehtyäkin.

        Veneeni kohdalla tuo moottori on liiankin iso, kun se on uppoamarunkoinen ja suositus on vain 40-50hv. Tyhjäkäynnillä saa melkein ajella. En oikein ymmärrä miksi siihen on noin iso kone aikoinaan laitettu.


      • Herr Doktor
        Alokron kirjoitti:

        Makeavesipuolelta tarkistin nuo termostaatit ja mielestäni toinen oli jumissa. Sain nesteen kiertämään paisuntasäiliössä hetken aikaa, mutta sitten nesteen kierto pysähtyi ja lämmöt alkoivat taas nousta.

        Voiko termostaatit poistaa kokonaan ja tarkistaa näin onko vika niissä? Miksihän noita termostaatteja on kaksi erillaista toimivatko ne erilämpötiloissa?

        Merivesipuoli näyttäisi minusta toimivan, mutta ainahan voin erehtyäkin.

        Veneeni kohdalla tuo moottori on liiankin iso, kun se on uppoamarunkoinen ja suositus on vain 40-50hv. Tyhjäkäynnillä saa melkein ajella. En oikein ymmärrä miksi siihen on noin iso kone aikoinaan laitettu.

        moottoreita joista on termostaatit poistettu lämpöongelmien vuoksi.
        Tämä voi ratkaista ongelman mutta ei poista varsinaista vikaa. Kokonaan ilman termostaatteja makeavesi kiertää täysillä koko ajan moottorissa. Toisaalta alilämpökään ei ole moottorille hyväksi pitkän päälle.
        Kokeile poistaa termostaatit ja mikäli lämmöt pysyvät alhaalla, sitten kun vene on maissa syksyllä käyt läpi kaikki mahdolliset paikat. Mikäli ongelma ei ratkea on vene paras nostaa maihin ja tutkia paikat vetolaitteesta alkaen.
        Tuo yksi kommentti aiemmin oli oikeassa alimittaisen moottorin suhteen.
        Itse kerroit että ajat kohtuullisesti moottoria kuormittaen koska vene on uppoumarunkoinen.
        Mikäli joudutaan antamaan "hanaa" liikaa nousevat lämmöt jossakin vaiheessa. Yleensä silloin kun vesi ja ilma ovat lämpimiä, vene raskaassa lomakuormassa ja vielä henkilöitäkin mukana useampi kuin normaalisti.
        Pahimmillaan pytyssä palaa 1 litra löpöä/minuutti ! Siitä 70 % muuttuu lämmöksi joka täytyy siirtää meriveteen.
        Mieti mitä omakotitalon pannussa palaa l/min, ja kuinka kauan kerrallaan.
        Venedieselin lämpöongelmat ovat todellisuuta heti kun on pienikin häiriö jäähdytysjärjestelmässä.


      • huolella
        Herr Doktor kirjoitti:

        moottoreita joista on termostaatit poistettu lämpöongelmien vuoksi.
        Tämä voi ratkaista ongelman mutta ei poista varsinaista vikaa. Kokonaan ilman termostaatteja makeavesi kiertää täysillä koko ajan moottorissa. Toisaalta alilämpökään ei ole moottorille hyväksi pitkän päälle.
        Kokeile poistaa termostaatit ja mikäli lämmöt pysyvät alhaalla, sitten kun vene on maissa syksyllä käyt läpi kaikki mahdolliset paikat. Mikäli ongelma ei ratkea on vene paras nostaa maihin ja tutkia paikat vetolaitteesta alkaen.
        Tuo yksi kommentti aiemmin oli oikeassa alimittaisen moottorin suhteen.
        Itse kerroit että ajat kohtuullisesti moottoria kuormittaen koska vene on uppoumarunkoinen.
        Mikäli joudutaan antamaan "hanaa" liikaa nousevat lämmöt jossakin vaiheessa. Yleensä silloin kun vesi ja ilma ovat lämpimiä, vene raskaassa lomakuormassa ja vielä henkilöitäkin mukana useampi kuin normaalisti.
        Pahimmillaan pytyssä palaa 1 litra löpöä/minuutti ! Siitä 70 % muuttuu lämmöksi joka täytyy siirtää meriveteen.
        Mieti mitä omakotitalon pannussa palaa l/min, ja kuinka kauan kerrallaan.
        Venedieselin lämpöongelmat ovat todellisuuta heti kun on pienikin häiriö jäähdytysjärjestelmässä.

        Jos tosiaan on noin, että kone uppoamarunkoisessa ja käytät noin suunnilleen tuota 50hv niin vika ei ole marginaalinen vaan hyvin oleellinen. Termostaatteja on kaksi. Toinen aukeaa muistaakseni n. 70C ja seuraava noin 78C. Näillä koitetaan pitää koneen lämmöt 70-85C välissä riippumatta kuormasta tai ilman/veden lämmöstä. Liian kylmä kone ei voitele kunnolla ja muutenkin käy huonosti; tunnetusti esim. autokin käy huonosti ja savuttaa talvella. Ilmiö samansuuntainen joskaan ei tietenkään keskikesällä niin paha. Kevät ja syksy sitten asia erikseen.

        Jos kone tosiaan AQD40A tarkoittaa se, että kyseessä vetolaite vene...joka kyllä hieman outoa uppoamaveneeksi, mutta kaippa niitäkin on. Yksi radikaali vika voi olla, että meriveden imukohta on tukossa tai letku vetolaitteen ja kilven välissä rikki/irti.

        Makeavesi pumppu; vetääkö hihna sitä? Onko paljon klappia radiaalisesti? Pyöriikö kevyesti?

        Jos olen jäähdytysjärjestelmän oikein oivaltanut niin merivesi pyörii aina ja "täydellä" teholla (riippuu tietty RPM:stä kun on hammasvetoinen). Samaten makeavesi pyörii koneen sisällä aina ja "täysillä". Termari avaa kanavaa siten, että merivesi alkaa kulkemaan lämmönvaihtimen läpi enemmän ja enemmän jäähdyttäen makeaa vettä. Mä en kyllä keksi miksi makean veden pitäisi paisuntasäiliössä vaihtua? Eihän sinne tule kuin yksi letku, miten se sen kautta voi mennä sisään ja ulos?


      • Alokron
        huolella kirjoitti:

        Jos tosiaan on noin, että kone uppoamarunkoisessa ja käytät noin suunnilleen tuota 50hv niin vika ei ole marginaalinen vaan hyvin oleellinen. Termostaatteja on kaksi. Toinen aukeaa muistaakseni n. 70C ja seuraava noin 78C. Näillä koitetaan pitää koneen lämmöt 70-85C välissä riippumatta kuormasta tai ilman/veden lämmöstä. Liian kylmä kone ei voitele kunnolla ja muutenkin käy huonosti; tunnetusti esim. autokin käy huonosti ja savuttaa talvella. Ilmiö samansuuntainen joskaan ei tietenkään keskikesällä niin paha. Kevät ja syksy sitten asia erikseen.

        Jos kone tosiaan AQD40A tarkoittaa se, että kyseessä vetolaite vene...joka kyllä hieman outoa uppoamaveneeksi, mutta kaippa niitäkin on. Yksi radikaali vika voi olla, että meriveden imukohta on tukossa tai letku vetolaitteen ja kilven välissä rikki/irti.

        Makeavesi pumppu; vetääkö hihna sitä? Onko paljon klappia radiaalisesti? Pyöriikö kevyesti?

        Jos olen jäähdytysjärjestelmän oikein oivaltanut niin merivesi pyörii aina ja "täydellä" teholla (riippuu tietty RPM:stä kun on hammasvetoinen). Samaten makeavesi pyörii koneen sisällä aina ja "täysillä". Termari avaa kanavaa siten, että merivesi alkaa kulkemaan lämmönvaihtimen läpi enemmän ja enemmän jäähdyttäen makeaa vettä. Mä en kyllä keksi miksi makean veden pitäisi paisuntasäiliössä vaihtua? Eihän sinne tule kuin yksi letku, miten se sen kautta voi mennä sisään ja ulos?

        Kyllä kyseessä on vetolaitevene ja moottori on AQD40A ja vetolaite 280.

        Termostaatit tosiaan toimivat erilämpötiloissa. Paisuntasäiliöön tulee kaksi letkua, joten kyllä nesteen pitäisi siellä kaiken järjen mukaan liikkua. Ymmärtääkseni myös nuo termostaatit nimen omaan säätelevät makeanveden virtausnopeutta.

        Makeavesi pumppu pyörii kevyesti ja hihna kyllä pyörittää sitä.

        Voiko meriveden virtauksen todeta jotenkin helposti? Kertooko esim. vetolaitteesta tyhjäkäynnillä lähtevä veden pyörteily ja kuplinta siitä vai mistä se johtuu ja onko myös meriveden puolella oma tarmostaattinsa?

        Joku voisi kyllä selventää miten tuon jäähdytyksen pitäisi toimia ja miten erivaihtoehtoja pystyisi eliminoimaan pois?

        Onko nuo termostaatit muuten konekohtaisia vai löytyisikö niitä jostain yleisvaraosana. Ei ne nyt tosin näyttäneet maksavan kuin 25,50 kappaleelta.

        Muuten jos joltain löytyy tuon moottorin korjaamokäsikirja niin olisi kiitollinen. Vetolaitteelle löysin sen netistä englannin kielisenä.


      • tarkasti
        Alokron kirjoitti:

        Kyllä kyseessä on vetolaitevene ja moottori on AQD40A ja vetolaite 280.

        Termostaatit tosiaan toimivat erilämpötiloissa. Paisuntasäiliöön tulee kaksi letkua, joten kyllä nesteen pitäisi siellä kaiken järjen mukaan liikkua. Ymmärtääkseni myös nuo termostaatit nimen omaan säätelevät makeanveden virtausnopeutta.

        Makeavesi pumppu pyörii kevyesti ja hihna kyllä pyörittää sitä.

        Voiko meriveden virtauksen todeta jotenkin helposti? Kertooko esim. vetolaitteesta tyhjäkäynnillä lähtevä veden pyörteily ja kuplinta siitä vai mistä se johtuu ja onko myös meriveden puolella oma tarmostaattinsa?

        Joku voisi kyllä selventää miten tuon jäähdytyksen pitäisi toimia ja miten erivaihtoehtoja pystyisi eliminoimaan pois?

        Onko nuo termostaatit muuten konekohtaisia vai löytyisikö niitä jostain yleisvaraosana. Ei ne nyt tosin näyttäneet maksavan kuin 25,50 kappaleelta.

        Muuten jos joltain löytyy tuon moottorin korjaamokäsikirja niin olisi kiitollinen. Vetolaitteelle löysin sen netistä englannin kielisenä.

        Tuolta löytyy korjaamokirjan tynkää:

        http://koti.mbnet.fi/fredrikr/


      • Solina?
        Alokron kirjoitti:

        Kyllä kyseessä on vetolaitevene ja moottori on AQD40A ja vetolaite 280.

        Termostaatit tosiaan toimivat erilämpötiloissa. Paisuntasäiliöön tulee kaksi letkua, joten kyllä nesteen pitäisi siellä kaiken järjen mukaan liikkua. Ymmärtääkseni myös nuo termostaatit nimen omaan säätelevät makeanveden virtausnopeutta.

        Makeavesi pumppu pyörii kevyesti ja hihna kyllä pyörittää sitä.

        Voiko meriveden virtauksen todeta jotenkin helposti? Kertooko esim. vetolaitteesta tyhjäkäynnillä lähtevä veden pyörteily ja kuplinta siitä vai mistä se johtuu ja onko myös meriveden puolella oma tarmostaattinsa?

        Joku voisi kyllä selventää miten tuon jäähdytyksen pitäisi toimia ja miten erivaihtoehtoja pystyisi eliminoimaan pois?

        Onko nuo termostaatit muuten konekohtaisia vai löytyisikö niitä jostain yleisvaraosana. Ei ne nyt tosin näyttäneet maksavan kuin 25,50 kappaleelta.

        Muuten jos joltain löytyy tuon moottorin korjaamokäsikirja niin olisi kiitollinen. Vetolaitteelle löysin sen netistä englannin kielisenä.

        En auta varsinaiseen ongelmaan mutta veneesi taitaa olla Solina. Sama valmistaja teki aluksi venettä Solina nimellä, jolloin siinä oli iso sisäperämoottori. Myöhemmin malli muutettiin Kalaisa 8:ksi vaihtamalla moottoriksi purjevenetekniikkaa eli pohjan läpi menevä purjevenevetolaite ja pikkuinen Bukh dieseli (Esim Vene lehden koeajossa 10/1981 oli Kalaisa 8 Bukh 36 hv dieselillä, jolloin nopeus oli 9,8 solmua ja kulutus 0,9 l/M.



      • Herr Doktor
        Alokron kirjoitti:

        Kyllä kyseessä on vetolaitevene ja moottori on AQD40A ja vetolaite 280.

        Termostaatit tosiaan toimivat erilämpötiloissa. Paisuntasäiliöön tulee kaksi letkua, joten kyllä nesteen pitäisi siellä kaiken järjen mukaan liikkua. Ymmärtääkseni myös nuo termostaatit nimen omaan säätelevät makeanveden virtausnopeutta.

        Makeavesi pumppu pyörii kevyesti ja hihna kyllä pyörittää sitä.

        Voiko meriveden virtauksen todeta jotenkin helposti? Kertooko esim. vetolaitteesta tyhjäkäynnillä lähtevä veden pyörteily ja kuplinta siitä vai mistä se johtuu ja onko myös meriveden puolella oma tarmostaattinsa?

        Joku voisi kyllä selventää miten tuon jäähdytyksen pitäisi toimia ja miten erivaihtoehtoja pystyisi eliminoimaan pois?

        Onko nuo termostaatit muuten konekohtaisia vai löytyisikö niitä jostain yleisvaraosana. Ei ne nyt tosin näyttäneet maksavan kuin 25,50 kappaleelta.

        Muuten jos joltain löytyy tuon moottorin korjaamokäsikirja niin olisi kiitollinen. Vetolaitteelle löysin sen netistä englannin kielisenä.

        - vaikka makeavesi kiertää voi lämmönvaihtimen "pillistön" karsta aiheuttaa ylikuumenemista. Homma selviää katsomalla missä kunnossa lämmönvaihdin on. Vääränlainen jäähdytinneste (silikaattia sisältävä) saattaa muodostaa karstaa.
        - vaikka makeavesipumppu pyörii kevyesti voi se olla loppu eikä pumppaa vaikka pyörii, kuten autonmoottorissakin. Korroosio on voinut syödä roottorin siivet. Jälleen jäähdytinnesteen aiheuttama ongelma => korroosionsuoja loppunut vanhasta nesteestä.
        - meriveden virtausta on vaikea todeta veneen ollessa vesillä. Vetolaiteen pyörteily ja kuplinta ovat pakokaasujen aiheuttamia. Merivesipuolella ei ole termostaattia.
        - eri vaihtoehtoja listasin jo yllä. Ainoa mikä jäi pois on mahdollisesti hajonneen merivesipumpun impellerin jämät merivesikanavistossa.
        - Voit keittää termostaatit ja tarkistaa niiden toimivuuden. Kokeile poistaa ne kokonaan hetkeksi. Mikäli kone ei ylikuumene on termostaateissa vikaa. Monista k.o. moottoreista on termostaatit poistettu mikä tulee käytetyn veneen ostajalle usein yllätyksenä. Kuumenemisongelmia siis on kovinkin yleisesti tuossa moottorissa.
        Yhtä moottoria tuli serattua yhden kesän verran - tuttavan veneessä kun oli. Vene TRISTAN 770. Satuimme lomallamme useaan otteeseen samaan satamaan ja aina kaverilla ongelmia. Vene nostettiin maihin Hangossa ja Maarianhaminassa lolman aikana mutta vikaa ei koskaan lopullisesti löytynyt. Kaveri pani "vahingon kiertämään". Moottorissa ei ollut termostaatteja lainkaan kun ensimmäisen kerran avasin termostaattikopan Juhannuksena seuramme saaressa, kun moottori oli "keittänyt" vesien lämmettyä. Kaveri oli ostanut veneen edellisenä syksynä ja koeajanut sen vesien ollessa kylmät.


      • Alokron
        Herr Doktor kirjoitti:

        - vaikka makeavesi kiertää voi lämmönvaihtimen "pillistön" karsta aiheuttaa ylikuumenemista. Homma selviää katsomalla missä kunnossa lämmönvaihdin on. Vääränlainen jäähdytinneste (silikaattia sisältävä) saattaa muodostaa karstaa.
        - vaikka makeavesipumppu pyörii kevyesti voi se olla loppu eikä pumppaa vaikka pyörii, kuten autonmoottorissakin. Korroosio on voinut syödä roottorin siivet. Jälleen jäähdytinnesteen aiheuttama ongelma => korroosionsuoja loppunut vanhasta nesteestä.
        - meriveden virtausta on vaikea todeta veneen ollessa vesillä. Vetolaiteen pyörteily ja kuplinta ovat pakokaasujen aiheuttamia. Merivesipuolella ei ole termostaattia.
        - eri vaihtoehtoja listasin jo yllä. Ainoa mikä jäi pois on mahdollisesti hajonneen merivesipumpun impellerin jämät merivesikanavistossa.
        - Voit keittää termostaatit ja tarkistaa niiden toimivuuden. Kokeile poistaa ne kokonaan hetkeksi. Mikäli kone ei ylikuumene on termostaateissa vikaa. Monista k.o. moottoreista on termostaatit poistettu mikä tulee käytetyn veneen ostajalle usein yllätyksenä. Kuumenemisongelmia siis on kovinkin yleisesti tuossa moottorissa.
        Yhtä moottoria tuli serattua yhden kesän verran - tuttavan veneessä kun oli. Vene TRISTAN 770. Satuimme lomallamme useaan otteeseen samaan satamaan ja aina kaverilla ongelmia. Vene nostettiin maihin Hangossa ja Maarianhaminassa lolman aikana mutta vikaa ei koskaan lopullisesti löytynyt. Kaveri pani "vahingon kiertämään". Moottorissa ei ollut termostaatteja lainkaan kun ensimmäisen kerran avasin termostaattikopan Juhannuksena seuramme saaressa, kun moottori oli "keittänyt" vesien lämmettyä. Kaveri oli ostanut veneen edellisenä syksynä ja koeajanut sen vesien ollessa kylmät.

        Kovin hitaasti tämä etenee, mutta laitetaan tänne vähän väliaikatietoja.

        Keitin termostaatit ja ne näyttivät toimivan. Lisäksi käytin moottoria ilman tarmostaatteja ja lämmöt nousivat siitä huolimatta.

        Vika on siis edelleenkin olemassa ja moottori työnalla.


      • Skoberi
        Alokron kirjoitti:

        Kovin hitaasti tämä etenee, mutta laitetaan tänne vähän väliaikatietoja.

        Keitin termostaatit ja ne näyttivät toimivan. Lisäksi käytin moottoria ilman tarmostaatteja ja lämmöt nousivat siitä huolimatta.

        Vika on siis edelleenkin olemassa ja moottori työnalla.

        Että paisuntäsäiliössä vedenpinta nousee selkeästi ajon aikana. Se voisi viitata kansivikaan tai todennäköisesti kansipahvin pettämiseen.
        Itselläni oli tämä vika Volvon pienemmässä dieselissä. kannen oikaisu ja tiivisteen vaihto ja taas on pelannut vuosikausia


      • Länsirannikon veneilijä
        Alokron kirjoitti:

        Kovin hitaasti tämä etenee, mutta laitetaan tänne vähän väliaikatietoja.

        Keitin termostaatit ja ne näyttivät toimivan. Lisäksi käytin moottoria ilman tarmostaatteja ja lämmöt nousivat siitä huolimatta.

        Vika on siis edelleenkin olemassa ja moottori työnalla.

        Nykyisessä veneessäni on AQD40A moottori -80 ja siinä oli jo ostohetkellä(2006) lämmön kanssa ongelmia. Lämmöt nousivat tosin heti kun kierroksia nostettiin. Vika löytyi pakokäyrästä johon oli syöpynyt reikä ja pakokaasut aiheuttivat merivesipuolelle niin kovan vastapaineen, että merivesi ei kiertänyt kunnolla, ja sen takia lämmöt nousivat. Kannattaa tarkistaa pakokäyrä joka tapauksessa.


      • täälläki
        Länsirannikon veneilijä kirjoitti:

        Nykyisessä veneessäni on AQD40A moottori -80 ja siinä oli jo ostohetkellä(2006) lämmön kanssa ongelmia. Lämmöt nousivat tosin heti kun kierroksia nostettiin. Vika löytyi pakokäyrästä johon oli syöpynyt reikä ja pakokaasut aiheuttivat merivesipuolelle niin kovan vastapaineen, että merivesi ei kiertänyt kunnolla, ja sen takia lämmöt nousivat. Kannattaa tarkistaa pakokäyrä joka tapauksessa.

        Itselläni on sama kone omassa veneessä, murheena myös lämmöt.
        Lämmöt tuntuu jopa nousevan enemmän ilman termostaatteja!
        Pakokäyrästä kai jatkettava seuraavaksi.


      • Alokron
        täälläki kirjoitti:

        Itselläni on sama kone omassa veneessä, murheena myös lämmöt.
        Lämmöt tuntuu jopa nousevan enemmän ilman termostaatteja!
        Pakokäyrästä kai jatkettava seuraavaksi.

        Vika taitaa olla kannessa tai kansipahvissa. Makeaan veteen on sekoittunut öljyä ja ainakin kaveri joka tuntee moottoreita epäili sitä vahvasti.

        Onko tuon moottorin kansi alumiinia ja olisiko kenelläkään ohjetta kansipahvin/kannen irrotusta varten? Ilmeisesti ainakin kiristyksen suhteen pitää olla tarkkana ja hankkia momenttiavain.

        Otan myös vastaan kohtuu hintaisia tarjouksia tuon työn suhteen. Itselläni kun ei ole moisesta kokemusta. Voikohan ja kannattaakohan projektiin lähtä vedessä vai pitäisikö alus nostaa maihin?

        Itse en osaa sanoa onko tuo vene Kalaisa vai Solina. Kalaisana se on mulle myyty, mutta eipä sillä taida väliä olla. Käytännössä on kuitenkin aivan saman näköinen kuin tuo Venelehden Kalaisa 8 juttu kertoo. Ainoastaan moottori ja perävetolaite o eri.


      • Alokron kirjoitti:

        Vika taitaa olla kannessa tai kansipahvissa. Makeaan veteen on sekoittunut öljyä ja ainakin kaveri joka tuntee moottoreita epäili sitä vahvasti.

        Onko tuon moottorin kansi alumiinia ja olisiko kenelläkään ohjetta kansipahvin/kannen irrotusta varten? Ilmeisesti ainakin kiristyksen suhteen pitää olla tarkkana ja hankkia momenttiavain.

        Otan myös vastaan kohtuu hintaisia tarjouksia tuon työn suhteen. Itselläni kun ei ole moisesta kokemusta. Voikohan ja kannattaakohan projektiin lähtä vedessä vai pitäisikö alus nostaa maihin?

        Itse en osaa sanoa onko tuo vene Kalaisa vai Solina. Kalaisana se on mulle myyty, mutta eipä sillä taida väliä olla. Käytännössä on kuitenkin aivan saman näköinen kuin tuo Venelehden Kalaisa 8 juttu kertoo. Ainoastaan moottori ja perävetolaite o eri.

        Juuri kuukausi sitten tein saman homman kaverin veneeseen.

        Valitettavasti täytyy todeta, että halkeama kannessa (tyyppivika) on todennäköisempi kuin kansitiivisteen vioittuminen. Kansi on muuten ihan valurautaa. Ongelmana on uuden kannen löytäminen, mutta ruotsista saa upouusia kansia n. 1400 euroon, suomessa hinta on 5000 euron hujakoilla..

        Jos veneesi on pk-seudulla, niin voin kyllä tehdä sen rempan. Laita vaikka meiliä [email protected].


      • 3 kesää jäähdytys vikaa
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Juuri kuukausi sitten tein saman homman kaverin veneeseen.

        Valitettavasti täytyy todeta, että halkeama kannessa (tyyppivika) on todennäköisempi kuin kansitiivisteen vioittuminen. Kansi on muuten ihan valurautaa. Ongelmana on uuden kannen löytäminen, mutta ruotsista saa upouusia kansia n. 1400 euroon, suomessa hinta on 5000 euron hujakoilla..

        Jos veneesi on pk-seudulla, niin voin kyllä tehdä sen rempan. Laita vaikka meiliä [email protected].

        kovilla kierroksilla >3600 summeri alkaa iniseen ja hetkenpäästä laulamaan kallis lasku tulossa kierrokset alas. ensimmäisenä kesänä öljynjäähdytin puhdistettiin, pieni parannus mutta ei kunnossa. seuraava kevät vaihdin irti ja puhtaaksi, sekä termostaatit uusiksi, pieni parannus mutta ei kunnossa, tänäkeväänä pakoputken mutka puhtaaksi, pieni parannus mutta ei hyvä. 3300 ajaessa moottorin lämpötila ok n.85c mutta mutta öljy 80c suodattimen pinnasta mitattuna, ja paineet laskee hiukan kumminkin 4,1 öljyjen ollessa näin lämpöisiä. Nostettaessa kierrokset 3600 tai ylemmäs summeri herää. inpelleri vaihdettu joka kevät, ja syykin lämpöongelmiin selvisi Vp myyjän luona. R.O.H.S. Elikkä lyijyn poisto kumista heikensi sen sitkeyttä ja laski pumpun tehoa. tämä materiaalin heikennys koskee kaikkia jotka ovat hakeneet uuden siipipyörän 2 vuoden sisällä. elöikkä VP myyjän luo ja vaatimaan tehokkaampia merivesi pumpuja


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5742
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4334
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3237
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2941
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1539
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1328
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1259
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      225
      1184
    9. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe