Perämoottorin huoltoväli

Sattuu niin s**tanasti

Itse en moottorin tekniikka riittävän hyvin tunne, mutta ihmetyttää kovasti tuo lyhyt huoltoväli. Minulla on Yamahan 40hp perämoottori, jossa ensihuolto 20h käytön jälkeen ja seuraavat 100h välein. 100h = n.4vrk!! Eikö tämä kuulosta jo rahastukselta? Onko tekniikka yksinkertaisesti niin epäluotettavaa, ettei kestä käyttöä tämän pidempään, vai perustellaanko lyhyttä huoltoväliä käyttöolosuhteista riippuvaksi?
Omassa käytössä 100h tulee vastaan jo kuukauden kuluttua ja huollon hinta about 140€/laaki. P***eleen kova kilohinta saaduille kaloille, kun laittetaan muut kustannukset päälle:xD
Olisiko mitään hyviä neuvoja omatoimisesta huollosta, ettei takuu raukea ja voisi säästää hieman kustannuksista?

17

7967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moottorista

      Tuohan riippuu moottorista. Nykyisissä 4-tahtisissa tuntuu noi huoltohinnat olevan aika pilvissä.
      Mulla on pari vuotta vanha 2-tahtinen 90 hv yammu, jolla tulee vuosittain ajoa vähän toistasataa tuntia.
      Valtaosa siirtymiä, mutta myös joitakin tunteja uistelua. Ei ole kyttyrää tykännyt, vaikka usein kuulee sanottavan ettei noilla 2-tahti koneista ole uisteluun.

      Huollot olen toistaiseksi tehnyt itse, kun noita huoltotoimenpiteitä ei paljon ole.
      Jos tuohon nyt 100 tunnin välein peräöljyt vaihtaa, niin eipä tuo veneilykustannuksista ole kuin murto-osa. Syksyn huollossa on tehty sitten lisäksi makeavesi-huuhtelut, suojaöljyt, pesut ja tyhjennetty bensoista, niin ei ole ongelmia kevään ensimmäisessä startissa.
      Hyvät huoltopaikat tuntuvat muutenkin olevan aika hakusessa. Itse kun tekee, niin tietää ainakin mitä on tehty.
      Tuossa 2 T koneessa on muuten manuaalissa eritelty ne huollon asiat, jotka voi tehdä itse. Tuo peräöljyjen vaihto esimerkiksi ei ole mitään avaruustiedettä.

      • Sattuu niin s**tanasti

        Niin kyllä tallaiset asiat voi tietenkin tehdä itse, mutta taitaa näkyä sitten jälleenmyynnissä, ellei ole huoltoleimoja papereissa.
        Mutta mutta mikähän mahtaa olla se selitys noin lyhyille huoltoväleille.......ahneus?
        Ymmärtäisin vielä sen, että väli olisi luokkaa 300-500h tai /vuosi.
        Jos vaikka lasketaan tuo 100h kilometreinä, olettaen keskinopeudeksi vaikka 10km/h, niin kokonaismatka on vaivaiset 1tkm!


      • kaappias
        Sattuu niin s**tanasti kirjoitti:

        Niin kyllä tallaiset asiat voi tietenkin tehdä itse, mutta taitaa näkyä sitten jälleenmyynnissä, ellei ole huoltoleimoja papereissa.
        Mutta mutta mikähän mahtaa olla se selitys noin lyhyille huoltoväleille.......ahneus?
        Ymmärtäisin vielä sen, että väli olisi luokkaa 300-500h tai /vuosi.
        Jos vaikka lasketaan tuo 100h kilometreinä, olettaen keskinopeudeksi vaikka 10km/h, niin kokonaismatka on vaivaiset 1tkm!

        Jos myyt moottorin 9 vuotiaana, kuten me useimmat, olet maksanut huoltolaskuja 2000€ ja moottorin hinta on 2700€. Et varmaan saa siitä 4700€ vaikka olisi koko vene leimattu.

        Jos kauppaa teet niin sitten varmaan on erilaista.


    • huoltoliikkeessä

      Satatuntia voi äkkiseltään tuntua kovin lyhyeltä ajalta.
      20 solmun matkanopeudella matkaa kertyisi kuitenkin peräti 2000 mailia, mikä on melkoinen urakka mille tahansa veneelle. Tällaisiin lukemiin tuskin monellakaan 40 heppasella kesän aikana ylletään. Käytännössä useimmilla ko. kokoluokan koneilla/veneillä kesän matkamailit jää muutamaan sataan mailiin ja loput on uisteluajoa. Uisteluajossa moottorin kuluminen ja huollon tarve on kuitenkin aivan eri asia kuin jatkuva nopea ajo.
      Omat ajotuntini vaihtelevat 100-120 tunnin nurkilla/kesä, josta nopeampaa matka-ajoa korkeintaan jokunen kymmenen tuntia. Olen huollattanut koneeni liikkeessä, joka toinen kausi. Ylä- ja alapään öljyt ja filtterit vaihdan tietysti joka syksy, sekä tulpat aika-ajoin, ellei niitä ole vaihdettu huollon yhteydessä. Samalla ajan suoja-aineet läpi ja tyhjään kaasarin. Myöskään huoltoliike ei ole nähnyt tarpeelliseksi tiuhempaa huoltoväliä. 12 vuoden ikäisessä nelitahtikoneessa ei ole koskaan ilmennyt pienimpiäkään häiriöitä.

      • Nelitahtinen

        Huollossa sanottiin, että missään tapauksessa ei
        saa tyhjentää kaasareita, jäävät ulkona säilytettäessä korroosiolle altiiksi suomen talviolosuhteissa.

        Parempi vaihtoehto on lisätä ensin bensiinin stabilointiainetta
        ja jättää sitten bensat kaasariin.


      • haluaa pois
        Nelitahtinen kirjoitti:

        Huollossa sanottiin, että missään tapauksessa ei
        saa tyhjentää kaasareita, jäävät ulkona säilytettäessä korroosiolle altiiksi suomen talviolosuhteissa.

        Parempi vaihtoehto on lisätä ensin bensiinin stabilointiainetta
        ja jättää sitten bensat kaasariin.

        Kylläpä Suomi on paha paikka. Silumiiniset kaasuttimetkin tuhoaa ilmasto suitsait. Mikähän siinä ulkopinnassa on suojana kun ei näy korroosiota vaikka koneilla ajetaan merelläkin jossa joskus on mahdollista saada suolaperäisiä kemikaalioita koneen pinnalle.

        Voi taivas.


      • voi tietysti
        Nelitahtinen kirjoitti:

        Huollossa sanottiin, että missään tapauksessa ei
        saa tyhjentää kaasareita, jäävät ulkona säilytettäessä korroosiolle altiiksi suomen talviolosuhteissa.

        Parempi vaihtoehto on lisätä ensin bensiinin stabilointiainetta
        ja jättää sitten bensat kaasariin.

        Toisena vaihtoehtona on ajaa viimeisenä koneeseen nuo pienkonebensat, joita käytetään moottorisahoissa ja ruohonleikkureissa. Löytyy vaihtoehdot 2- ja 4-tahtisille koneille. Ne kuulemma säilyvät pidempään ainakin mainosmiesten lauseissa. Siksihän ne varmaan ovat niin helv... paljon kalliimpia.

        Ei tuo moottorin seisonta-aika kuitenkaan ole kuin muutamia kuukausia. Esimerkiksi vene ylös joulukuussa ja takaisin veteen huhtikuun lopussa.


      • aika
        voi tietysti kirjoitti:

        Toisena vaihtoehtona on ajaa viimeisenä koneeseen nuo pienkonebensat, joita käytetään moottorisahoissa ja ruohonleikkureissa. Löytyy vaihtoehdot 2- ja 4-tahtisille koneille. Ne kuulemma säilyvät pidempään ainakin mainosmiesten lauseissa. Siksihän ne varmaan ovat niin helv... paljon kalliimpia.

        Ei tuo moottorin seisonta-aika kuitenkaan ole kuin muutamia kuukausia. Esimerkiksi vene ylös joulukuussa ja takaisin veteen huhtikuun lopussa.

        Kyllä kaasari kuivaa sinä seisonta-aikana. Joka keväthän täällä on samat kyselyt siitä miksi kone ei pelaa tyhjäkäynnillä jne.


      • mitä ihmettä...
        Nelitahtinen kirjoitti:

        Huollossa sanottiin, että missään tapauksessa ei
        saa tyhjentää kaasareita, jäävät ulkona säilytettäessä korroosiolle altiiksi suomen talviolosuhteissa.

        Parempi vaihtoehto on lisätä ensin bensiinin stabilointiainetta
        ja jättää sitten bensat kaasariin.

        Kerroit
        Parempi vaihtoehto on lisätä ensin bensiinin stabilointiainetta
        ja jättää sitten bensat kaasariin.

        Mitä tuo tuolleinen aine on. Itse olen joskus ostanut parindesin annostelupullon Risgrattonin valmistamaa litkua, jonka kerrottiin toimivan polttonesteen säilytysaineena ja riittävän jopa 90 litraan.
        Ehkä se on toiminut pienkoneissani, kun ovat toimineet vuosikaudet ongelmitta.

        Mutta onko jonkun toisenkin valmistamana tuota ihmeainetta.
        Käykö ao. tarkoitukseen autotarvikkeena markkinoitu polttonesteen ruiskutusjärjestelmien liman ja karstanpoisto aine.


      • autotarvikeliikkeistä
        mitä ihmettä... kirjoitti:

        Kerroit
        Parempi vaihtoehto on lisätä ensin bensiinin stabilointiainetta
        ja jättää sitten bensat kaasariin.

        Mitä tuo tuolleinen aine on. Itse olen joskus ostanut parindesin annostelupullon Risgrattonin valmistamaa litkua, jonka kerrottiin toimivan polttonesteen säilytysaineena ja riittävän jopa 90 litraan.
        Ehkä se on toiminut pienkoneissani, kun ovat toimineet vuosikaudet ongelmitta.

        Mutta onko jonkun toisenkin valmistamana tuota ihmeainetta.
        Käykö ao. tarkoitukseen autotarvikkeena markkinoitu polttonesteen ruiskutusjärjestelmien liman ja karstanpoisto aine.

        Vastaavia aineita on autotarvikeliikkeissä monenmerkkisinä. Merkkien paremmuudesta en tiedä mutta sellaisia olen minäkin pienkoneisiin ja harrastevekottimiin laittanut ja hyvin ovat toimineet.


    • valohoito

      Kysäseppäs maahantuojalta, että mitä se sanoo siihen jos käytät kerran vuoteen "merkkihuollossa" ja vaihdat itse 100h välein öljyt. Uskoisin, että sanoo ok, ja takuu säilyy.

      Merkkihuollossa antaavat 1h 15min valohoitoa ja sen 15min tekevät töitä. Ei ne mitään venttiilinvälyksiä siellä säädä kun ehket 3v välein. Tulpat voit vaihtaa itse 3-5 vuoden välein. Peräöljyt tarkastat 100h välein, ettei ole vettä ja syksyllä vaihdat uusiin kun viimenen reissu heitetty.

      Kaasuttimien synkronointi voi olla sellainen, minkä itse antaisin tehdä "merkkihuollossa". Muut huoltotoimenpiteet onnistuu kyllä joka ukolta.

      Ja tulet huomaamaan varmaan ensimmäisen kauden aikana, että jos kone ei silloin hajoa tai temppuile niin se on silloin kunnossa ja todennäköisesti sykkii 20v ilman mitään murheita, omilla huoltotoimenpiteillä.

      • pavepave

        Jokainen osaa huoltaa perämoottorin itse jos osaa autoonsakin öljyt vaihtaa.
        Käyttää lisäainetta bensassa 10 eur purkki riittää vuoden pari niin ei tarvi putsailla kaasuttimia.
        Peräöljyt kerran vuodessa ja sinkit tarkistaa siinä se.
        Valtuutetut huollot aivan älyttömissä hinnoissa , ken niissä kuljettaa maksaa moottorinsa toisen mokoman turhasta.
        Ja öljyistä saa täällä aina riidan aikaan MUTTA TÄYSSYNTEETTISTÄ ÄLÄ LAITA.
        Ja kun nyt et kuitenkaan usko laita ruokalusikallinen synteettistä öljyä pulloon ja lisää litra vettä, tee samanlainen seos mineraaliöljystä ja ravista molempia pulloja hyvin .
        Jätä seisomaan vuorokaudeksi ja seuraa kuinka synteettinen öljy ei sekoittunutkaan veteen.
        Moottorissasi kondensoituu aina vettä öljyn joukkoon pitkän seisokin aikana vesi on alimmaisen runkolaakerin voitelussa huono aine.
        Lisäksi synteettinen öljy ei pisaroidu ja osa voitelusta tapahtuu roiskevoiteluna , kun kerran kampiaksila on pystyssä.


      • Anonyymi
        pavepave kirjoitti:

        Jokainen osaa huoltaa perämoottorin itse jos osaa autoonsakin öljyt vaihtaa.
        Käyttää lisäainetta bensassa 10 eur purkki riittää vuoden pari niin ei tarvi putsailla kaasuttimia.
        Peräöljyt kerran vuodessa ja sinkit tarkistaa siinä se.
        Valtuutetut huollot aivan älyttömissä hinnoissa , ken niissä kuljettaa maksaa moottorinsa toisen mokoman turhasta.
        Ja öljyistä saa täällä aina riidan aikaan MUTTA TÄYSSYNTEETTISTÄ ÄLÄ LAITA.
        Ja kun nyt et kuitenkaan usko laita ruokalusikallinen synteettistä öljyä pulloon ja lisää litra vettä, tee samanlainen seos mineraaliöljystä ja ravista molempia pulloja hyvin .
        Jätä seisomaan vuorokaudeksi ja seuraa kuinka synteettinen öljy ei sekoittunutkaan veteen.
        Moottorissasi kondensoituu aina vettä öljyn joukkoon pitkän seisokin aikana vesi on alimmaisen runkolaakerin voitelussa huono aine.
        Lisäksi synteettinen öljy ei pisaroidu ja osa voitelusta tapahtuu roiskevoiteluna , kun kerran kampiaksila on pystyssä.

        Nykymoottoreissa on laakereille painevoitelu. Tuo veden kondensoituminen öljyn sekaan on humpuukia .


    • Anonyymi

      Itse en ikinä vaan ostaisin näitä "itsehuollettuja" alle 10 vuotta vanhoja koneita, kun ostan 100-200 heppaisia. Sitten on eri asia nämä 20-30 vuotta vanhat joilla ei ole enää suurempaa arvoa. Totuus on se, että jälleenmyyntiarvo noissa kärsii, jos ei huolla merkkiliikkeessä ja ole sähköistä lokia mitä on tehty. Sama pätee säilytykseen ja siihen miten laite on laitettu talviteloille.

      • Anonyymi

        Se on vain yksi mielipide pisara kaato sateessa...


    • Anonyymi

      Huollatan joka toinen vuosi oman perämoottorini merkkihuollossa. Mitään ogelmia ei ole ollut kun loppusyksyllä viimeiseen tankilliseen lisää vielä säilytysainetta. Ajoa tulee 50-70 h vuodessa. Voihan sitä vähän säästää kun tekee itte, mutta maksaa se oma aikakin jotain ja ei sitä kaikkee jaksa opetella. Eiköhän se 100 tunnin huoltoväli ole aika varman päälle pelaamista, jos vertaa siihen että ajaa autolla 100 tuntia, joka vois tarkoittaa 5000 - 8000 ajomatkaa. Pysyypähän öljyt kunnossa kun usein vaihdetaan.

      • Anonyymi

        Aika harvalla tulee 50-80 km/h keskinopeuksia. 30-40 km/h on tyypillisempää. Eli 30 tkm huoltoväli vastaa helposti 1000 tuntia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7235
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4232
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2115
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2039
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1869
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1686
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1661
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1608
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1603
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe