Kuten nimimerkistä/otsikosta voi päätellä,pitäisi maksaa tilisiirrolla osuuspankin verkkopankista ulkomaanmaksu.Maksu pitäisi suorittaa ison britannian bankkiin (tilinumeron alku on GB****************).Noh,on kaikki tiedot mitä tarvitsee,iban eli tuo pankkitilin numero,sitten on yhtiön nimi ja osoite tiedossa ja SWIFT/bic koodi ja sitten on pankin nimi ja osoite myöskin(jos niitä tarvii edes kun on tuo swift koodi).
Mutta kuitenkin,ongelma on nyt se että maksanko tuon ulkomaanmaksun SEPA vai EU maksuna?En haluaisi maksaa väärällälailla tuota maksua kun summa ei ole ihan sieltä pienimmästä päästä...kiitos kaikille etukäteen.
Ulkomaanmaksu Osuuspankin Tililtä
20
15896
Vastaukset
- alkuperäinen kirjoittaja
se kysyttäköön vielä että onko jompi kumpi kenties halvempi/nopeampi maksutapa?
- SEPAa
SEPA-maksun etu on siinä, että se on EU-alueen sisällä maksajalle ilmainen eli menee samoilla kuluilla kuin maksut kotimaassakin. Vaatimuksena tosin on, että maksu pitää olla euromääräinen ja huonona puolena se, että maksaja voi joutua maksamaan pienen palkkion pankillensa valuuttamuunnoksesta.
Itse olen maksananut useita maksuja Ruotsiin SEPAna laskemalla eurokurssin vähän virallista kurssia korkeammaksi. Tällä tavoin omat kuluni (0,00 e) ovat olleet OP:ssa huomattavasti pienemmät kuin maksussa kruunuina ja koska ainakaan Ruotsissa Nordea ei peri ylimääräisiä kuluja, tämä on ollut myös maksun saajalle sopiva tapa.
Kannattaa sopia maksun saajan kanssa maksutavasta. Jos saajalle sopii euromääräinen maksu, valitse SEPA ja pääset helpommalla ja halvemmalla. Ehdota myös kurssia, jolla konversion teet, että saaja voi laskea summan punnissa. Valuuttakurssiriski jää tällöin maksun saajalle, tosin se on nykyään varsin mitätön ainakin lyhyellä aikavälillä. Jos saaja haluaa maksun ehdottomasti puntina, merkkaa maksuun,. että vastaat vain oman pankkisi veloituksista ja kerro tietenkin tämä myös saajalle. Valuuttapankkisiirroista veloitettavan palkkion suuruus omassa pankissasi kannattaa varmistaa, ettei tule ylläreitä. - SEPAa
SEPAa kirjoitti:
SEPA-maksun etu on siinä, että se on EU-alueen sisällä maksajalle ilmainen eli menee samoilla kuluilla kuin maksut kotimaassakin. Vaatimuksena tosin on, että maksu pitää olla euromääräinen ja huonona puolena se, että maksaja voi joutua maksamaan pienen palkkion pankillensa valuuttamuunnoksesta.
Itse olen maksananut useita maksuja Ruotsiin SEPAna laskemalla eurokurssin vähän virallista kurssia korkeammaksi. Tällä tavoin omat kuluni (0,00 e) ovat olleet OP:ssa huomattavasti pienemmät kuin maksussa kruunuina ja koska ainakaan Ruotsissa Nordea ei peri ylimääräisiä kuluja, tämä on ollut myös maksun saajalle sopiva tapa.
Kannattaa sopia maksun saajan kanssa maksutavasta. Jos saajalle sopii euromääräinen maksu, valitse SEPA ja pääset helpommalla ja halvemmalla. Ehdota myös kurssia, jolla konversion teet, että saaja voi laskea summan punnissa. Valuuttakurssiriski jää tällöin maksun saajalle, tosin se on nykyään varsin mitätön ainakin lyhyellä aikavälillä. Jos saaja haluaa maksun ehdottomasti puntina, merkkaa maksuun,. että vastaat vain oman pankkisi veloituksista ja kerro tietenkin tämä myös saajalle. Valuuttapankkisiirroista veloitettavan palkkion suuruus omassa pankissasi kannattaa varmistaa, ettei tule ylläreitä."Vaatimuksena tosin on, että maksu pitää olla euromääräinen ja huonona puolena se, että maksaja voi joutua maksamaan pienen palkkion pankillensa valuuttamuunnoksesta."
p.o.
Vaatimuksena tosin on, että maksu pitää olla euromääräinen ja huonona puolena se, että _maksun saaja_ voi joutua maksamaan pienen palkkion pankillensa valuuttamuunnoksesta.
- lähettäneenä
en ole laittanut ikinä mitään muutakuin pankin tilinron,en ikinä mitään swiftejä/ibaneita ja aina on hillot tilille tulleet/menneet 3-4 päivan viiveellä.Luulisin näin ollen ettei mitään muuta tarvita kuin pankin oikea tilinro.
- Thaimaa ei...
... kuulu EU:hun. Sepa-maksu ja EU-maksu ovat EU:n sisäisiä maksutapoja.
- maksuliikenne ammattina
Vähän myöhäistä vissiin kommentoida, mutta kirjoitanpa kuitenkin:
Euroopan alue on vuoden 2011 alusta lähtien yhtenäinen euromaksualue (eli Single Euro Payment Area eli SEPA).
Se tarkoittaa tavalliselle talliaiselle mm. sitä, että
- EU-maissa, ETA-maissa ja Sveitsissä on käytössä samaan standardiin perustuvat pankkitilinumerot, tiliotteet ja pankkikortit
- myös Suomen sisäisessä maksuliikenteessä tulevat siksi käyttöön IBAN-muotoiset tilit ja pankki ilmoitetaan BIC eli Swift-koodilla
- magneettinauhalla toimivat pankkikortit poistuvat käytöstä, kortit sirukortteja
- voit maksaa samaan hintaan euromääräisen laskun tai nostaa euroja kaikkialla ko. alueella, eli ei siis ole erikseen ulkomaanmaksujen palvelumaksuja
Nyt v. 2008-2010 elämme siirtymäaikaa, jolloin voi käyttää rinnakkain vanhaan Suomen pankkiyhdistyksen standardiin perustuvan muotoisia pankkitilejä ja uusia kirjaimilla eli maatunnuksella alkavia IBAN- muotoisia pankkitilejä ja magneettikorttikin käy vielä kassoilla vaikka pankit muuttavat koko ajan pnakki- ja luottokortteja sirukorteiksi. - Anonyymi
Ota aamulääkkeesi älä puhu paskaa e imuuten onnistu ilman swiftiä
- ehdottomasti.
Op perii n. 21 eur ulkomaanmaksusta jos sitä ei tehdä SEPA maksuna. Tarkista maksujen hinnat vielä pankista.
- juujuu
Latviaan pitäisi maksaa muutamasata euroa(euromääränä menee siis normaalisti sinne ulkomaantilille) ja olen aina sampopankin verkkopankista maksanut tähän mennessä(tuonne samaan paikkaan) niin ei ole mitää kuluja IHME KYLLÄ ollut...mutta enää ei ole tiliä siellä vaan on osuuspankissa niin tuossa on se ero että osuuspankin verkkotunnuksil voi maksaa joko sepa maksuna tai "normiulkomaanmaksuna",sampopankin verkkomaksussa ei ole mitään tuollaista vaihtoehtoa(ainakaan en itse ole koskaan löytänyt).Mutta maksan SEPA maksuna tuon niin eiköhän se sillä mene ja toivon mukaan ei tule kuluja kun ei tullut sampopankistakaan...kiitoksia kaikille vastauksista!
- alkuperäinen kirjoittaja
juujuu kirjoitti:
Latviaan pitäisi maksaa muutamasata euroa(euromääränä menee siis normaalisti sinne ulkomaantilille) ja olen aina sampopankin verkkopankista maksanut tähän mennessä(tuonne samaan paikkaan) niin ei ole mitää kuluja IHME KYLLÄ ollut...mutta enää ei ole tiliä siellä vaan on osuuspankissa niin tuossa on se ero että osuuspankin verkkotunnuksil voi maksaa joko sepa maksuna tai "normiulkomaanmaksuna",sampopankin verkkomaksussa ei ole mitään tuollaista vaihtoehtoa(ainakaan en itse ole koskaan löytänyt).Mutta maksan SEPA maksuna tuon niin eiköhän se sillä mene ja toivon mukaan ei tule kuluja kun ei tullut sampopankistakaan...kiitoksia kaikille vastauksista!
ja sanottakoon se vielä että mun pitäisi siis maksaa sekä isobritannian eräs "lasku" euromääränä sekä Latviaan eräs tilaus/lasku euromääränä.Maksan Sepa maksuna molemmat huomena kun tulee rahaa.
- ----
alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:
ja sanottakoon se vielä että mun pitäisi siis maksaa sekä isobritannian eräs "lasku" euromääränä sekä Latviaan eräs tilaus/lasku euromääränä.Maksan Sepa maksuna molemmat huomena kun tulee rahaa.
miten maksaminen onnistuu ilman viitenumeroa? Yritin ulkomaanmaksut, SWIFT meni väärin. Ensimmäistä kertaa asialla.
- ---
---- kirjoitti:
miten maksaminen onnistuu ilman viitenumeroa? Yritin ulkomaanmaksut, SWIFT meni väärin. Ensimmäistä kertaa asialla.
halleluja!
- Rosvottu
Nordea otti Ruostiin tehdystä maksusta 26,75€. ...tun rosvot.
- nordean asiakas
juujuu kirjoitti:
Nordea tarjoaa mahdollisuuden maksaa itse kulut tai maksattaa vastaanottajalla. Joku ne kulut maksaa ja jos vastaanottaja, voit joutua maksamaan pienen summan lisää uudet kulut. :-(
Pankit on rahanpyörityksen ammattilaisia ja ottavat omansa joka välistä! - Pankin täti
Rosvottu kirjoitti:
Nordea otti Ruostiin tehdystä maksusta 26,75€. ...tun rosvot.
Miksi ihmeessä et maksa eu:n sisällä eu/sepa -maksuna? Sehän on sinulle ilmainen maksutapa ulkomaan tilisiirrossa?
- Ruotsiinkin...
Pankin täti kirjoitti:
Miksi ihmeessä et maksa eu:n sisällä eu/sepa -maksuna? Sehän on sinulle ilmainen maksutapa ulkomaan tilisiirrossa?
...pitää maksaa euroina, jos meinaa kuluitta saada perille. Kurnuiksi muutoksesta vastaanottajan pankki voi periä pienen kulun, jonka maksusta on syytä sopia maksun vastaanottajan kanssa. Itse olen maksanut Ruotsiin aina euroina ja pyöristänyt summaa tasaeuroiksi euron pari ylöspäin ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä (paitsi välittäjäpankki, joka ei ole saanut sikahintaista ulkomaanmaksupalkkiotaan).
- Eläköön EMU ja SEPA!
Ruotsiinkin... kirjoitti:
...pitää maksaa euroina, jos meinaa kuluitta saada perille. Kurnuiksi muutoksesta vastaanottajan pankki voi periä pienen kulun, jonka maksusta on syytä sopia maksun vastaanottajan kanssa. Itse olen maksanut Ruotsiin aina euroina ja pyöristänyt summaa tasaeuroiksi euron pari ylöspäin ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä (paitsi välittäjäpankki, joka ei ole saanut sikahintaista ulkomaanmaksupalkkiotaan).
Ruotsiin (Nordea) olen maksanut jo vuosia ilmaiseksi SEPA-maksuina.
Samoin Alankomaihin ja Saksaan (mutta nehän ovat EMU-maita).
Mutta Tanskassa (Danske Bank) kiskoivat vielä uskomattomat palkkiot
valuutan muuntamisesta (Euro->Danske kroner).
Niille, joilla on ollut vaikeuksia:
Oletteko käyttäneet verkkopankkia ja oletteko noudattaneet tarkoin SEPA-ohjeita?
On ehdottomasti pantava rasti [x] vain oman pankin kulut, eikä [x] kaikki kulut.
- Missä ne rahat ovat?
Onko kokemuksia SEPA maksuista Ranskaan LCL-pankkiin? Rahat meni Nordeasta, mutta vastaanottajan tilille ne eivät vieläkään ole tulleet. 15 päivää on jo maksusta.
- SEPAAA
SEPA maksun pitäis kyllä mennä läpi muutamassa päivässä. Itse olen tehnyt muutamaan otteeseen Nordean tililtä Sveitsiin UBS:n tilille ja on kestänyt 2-3 päivää.
- mielenkiintoista1
Ruotsi pelaa vielä oravan nahoilla. Ruotsin verottaja ei suortu maksamaan kuolinpesän veron palautusta, vaikka on kolme kertaa tiedusteluun annettu swiftit ja ibanit. Pitäisi avata ruotsalaiseen pankkiin tili ja sieltä käydä maksamassa itselleen suomalaiseen pankkin. Samoin perinnön vuoksi joutui kaksi kertaa henkilökohtaisesti käydä Tukholmassa pankissa ja lopulta onnistui lievää väkivaltaa käyttäen saamaan rahat omalle tilille
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938028
- 403852
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021906- 241310
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321143Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,311079Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia11865Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53847Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31812Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v27762