Voiko opintolainaa siirtää toiseen pankkiin kun mistä sen on ottanut? Ärsyttää niin paljon nykyisen pankin systeemit et haluan eroon siitä ja haluaisin maksaa myös korkoja joka kuukausi pois että ei tulisi aina puolivuosittain monen sadan euron laskua mutta se ei kuulemma onnistu nykyisessä pankissani.
opintolainan
6
1638
Vastaukset
- I will not cease...
Valtion takaaman opintolainan voi siirtää sellaisenaan eli valtion takauksen kanssa toiseen pankkiin, mutta tiedustele ensin millaisia palkkioita pankit (ja varsinkin se lähettävä pankki) siitä ottaa. Keskimäärin toimitusmaksut opintolainan siirrosta ovat KOVAT, jopa satasia per laina. Johtuu just siitä, että valtiontakauksen vuoksi opintolaina on pankille varma nakki, niissä ei juurikaan luottotappioriskiä ole. Pankit eivät siis mielellään anna niitä pois, tai ainakin haluavat siitä rahaa.
Siis pankkisi ei suostu siihen, että maksaisit kuukausittain opintolainaasi? Vaan sinun on maksettava aina puoli vuosittain se järkky summa.
Outoa toimintaa - mikä pankki?
Itse maksoin opintolainani Paikallis Osuuspankkiin ja tuo kuukausi lyhentäminen onnistui.
Sovin asiasta pankin kanssa heti opiskelujen päättyttyä, kun pääsin töihin. 2 vuottahan on valmistumisen jälkeen ainakin lyhennysvapaata.
Kannattaa tosiaan kysyä vaikka mahdollisesta uudesta pankista, mihin olisi siirtämässä opintolainansa, että mitä se maksaa, niin saa jotain käsitystä summasta. Tietysti summa voi olla pankkikohtainen, ja se maksetaan sille vanhalle pankille.
Uudessa pankissa tekevät kyllä kaiken tarvittavan pankin siirtoon, ettei sinun tarvitse mennä vanhaan pankkiin ollenkaan, jos et halua.- xxxxxxxx
Ei onnistu tuo korkojen maksaminen joka kuukausi. Korot erääntyvät AINA kesä- ja joulukuussa. Lyhennyksen voit sitten ottaa muille kuukausille ja otat vaikka kesä- ja joulukuun lyhennysvapaina kuukausina, niin tasoittuu.
Mutta ota huomioon, että pankki perii yleensä maksun tapahtumistaan. ELi esim. osuuspankissa menee niinä kuukausina tilinhoitomaksua monta euroa kun he ottavat lyhennyksen. Siksi itse lyhennän opintolainaa 3 kk välein - laskin, että voitan 6 euroa x 8 =48 euroa vuodessa.- aloittaja
joo siis mulla on osuuspankissa laina mut ainaki mun kaverit keillä on nordeassa voi maksaa koron joka kuukausi
- Janne987654
aloittaja kirjoitti:
joo siis mulla on osuuspankissa laina mut ainaki mun kaverit keillä on nordeassa voi maksaa koron joka kuukausi
Jos lainasi on todella vanha, sitä ei voi lyhentää kuin puolivuosittain, johtuu valtion määräyksistä.
Itselläni (olen kohta 35.v) on vielä 1.500 tällaista vanhaa lainaa. Lisäksi uudempaa, jota voi lyhentää kuukausittain. - tuttua
Kuulostaa ihan Sampolta.
Nordea ei ottanut opintolainan siirtoa ("näiden opintolainojen kohdalla meillä ei ole mielenkiintoa, ne ovat erikseen") aikoinaan, maksoin sen sitten pois Sampossa. Muita lainoja Nordeassa tarjosivat kyllä auliisti (!?). Sampopankki ei ehkä nykyiseltä julkisuuskuvaltaan ole mikään asiakasystävällinen pankki, mutta kylmää kyytiä se on pankissa kuin pankissa tosipaikan tullen. Mikään pankki ei oikeasti ole "ystävälllinen", ne harjoittavat omaa liiketoimintaansa (velkavivulla ja hallitulla riskinotolla, itseasiassa). Jokaisessa pankissa on aina tietyt omat juttunsa. Hyviä kokemuksia minulla on nykyisin sekä Sampopankista, että Nordeasta. Lainoja en ota, korkeintaan sijoituslainaa voisin harkita. Omalla kohdalla raja kulkee liabilities-lainoissa. Niihin ei ole kiinnostusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151016Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82913Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839