Passat -06 parkkivalon vaihto

Tuumas1

Kulkuneuvo on siis Passat Variant vm. -06 ja kuskinpuoleinen parkkivalo on palanut.

Onko hommassa mahdollisesti jotain mystiikkaa, joka pitäisi lampunvaihdossa tietää? Paikka on erittäin ahdas, mutta käsikopelolla lampun ehkä saa vaihdettua, jos tietää mitä tekee. Minkäänlaista näköyhteyttä kohteeseen ei saa (ehkä saa jonkun pelin kanssa). Lamppu lienee kuitenkin sellainen 5 W lasikanta, vai?

24

13733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

      Noin. Käsikopelolla joudut vaihtamaan, Onnistuu loppujen lopuksi helposti, mutta mitään "peliä" ei ole millä sinne näkisit, kätesi menee kuitenkin sinne "eteen". Lasikanta 5 W, jep.

    • .....

      Sen verran vielä, kannattaa vaihtaa molemmat parkit "samalla vaivalla". Todennäköisesti se toinen kärähtää melko pian perään, näin kävi itsellänikin.

      • Tuumas1

        Täytyypä kokeilla (peli piti olla peili).

        Menee varmaan jotenkin näin: Ensin päällä oleva kumilärpäke pois, sen jälkeen ehkä kiertämällä saa lampun kantoineen irti ja esille...


      • ......
        Tuumas1 kirjoitti:

        Täytyypä kokeilla (peli piti olla peili).

        Menee varmaan jotenkin näin: Ensin päällä oleva kumilärpäke pois, sen jälkeen ehkä kiertämällä saa lampun kantoineen irti ja esille...

        "lärpyke" pois, sen jälkeen vain vedät kannan pois, ei tarvitsee kiertää, lamppu pois kannasta ja uutta peliin, takaisin lukittuu kun vain painat taas kannan pesään. Itsellä vm. 08 ja tuskin siinä 06 mallissa on mitään eroa.


      • Tuumas1
        ...... kirjoitti:

        "lärpyke" pois, sen jälkeen vain vedät kannan pois, ei tarvitsee kiertää, lamppu pois kannasta ja uutta peliin, takaisin lukittuu kun vain painat taas kannan pesään. Itsellä vm. 08 ja tuskin siinä 06 mallissa on mitään eroa.

        Ei muuta kuin hommiin :-)


      • Tuumas1
        Tuumas1 kirjoitti:

        Ei muuta kuin hommiin :-)

        ... meikäläisen käsi kunnolla. Sulakerasia ja ilmanputsari (?) ovat pahasti tiellä enkä pääse riittävän eteen, jotta saisin kunnon otteen kannasta. Piuhasta ei viitsi alkaa repimään.
        Pitääkö tässä nyt mokoman takia lähteä pikahuoltoon...


      • .....
        Tuumas1 kirjoitti:

        ... meikäläisen käsi kunnolla. Sulakerasia ja ilmanputsari (?) ovat pahasti tiellä enkä pääse riittävän eteen, jotta saisin kunnon otteen kannasta. Piuhasta ei viitsi alkaa repimään.
        Pitääkö tässä nyt mokoman takia lähteä pikahuoltoon...

        Otat niistä piuhoista kiinni niin juuresta kuin saat, ja vedät. "Lukitus" ei ole kireä.
        Kantaan et varmasti ylläkkään kuin lapsen kädellä. Ei se ole noin vaikeata. Niinkuin aiemmin kirjoitin, vaihdoin molemmat puolet suht. helposti. Jos se oikeasti on mielestäsi "mahdoton" työ, niin vie ja maksa.
        Kustannus kaiketi noin 20-30 euroa. Sen verran vielä kysyn, eihän siellä ole kannassa sellaista harmaata "propellia" joka näyttäisi, että pitää kääntää ja vetää? Mielestäni -06 mallin vaihto on sama, kuin -08. Sen tiedän että vanhemmissa malleissa on tuo "propeli".


      • Tuumas1
        ..... kirjoitti:

        Otat niistä piuhoista kiinni niin juuresta kuin saat, ja vedät. "Lukitus" ei ole kireä.
        Kantaan et varmasti ylläkkään kuin lapsen kädellä. Ei se ole noin vaikeata. Niinkuin aiemmin kirjoitin, vaihdoin molemmat puolet suht. helposti. Jos se oikeasti on mielestäsi "mahdoton" työ, niin vie ja maksa.
        Kustannus kaiketi noin 20-30 euroa. Sen verran vielä kysyn, eihän siellä ole kannassa sellaista harmaata "propellia" joka näyttäisi, että pitää kääntää ja vetää? Mielestäni -06 mallin vaihto on sama, kuin -08. Sen tiedän että vanhemmissa malleissa on tuo "propeli".

        ...kokeilla, joskopa sittenkin onnistuisi.

        Ei siellä tuntuisi olevan mitään "propelia" vaan liitoskohta vaikuttaisi olevan sileä. Voisi tosiaan olettaa, että systeemi on pysynyt samana koko uusikoppaisen olemassaoloajan.


      • ....
        Tuumas1 kirjoitti:

        ...kokeilla, joskopa sittenkin onnistuisi.

        Ei siellä tuntuisi olevan mitään "propelia" vaan liitoskohta vaikuttaisi olevan sileä. Voisi tosiaan olettaa, että systeemi on pysynyt samana koko uusikoppaisen olemassaoloajan.

        Sä näet selvästi, se on iso, ei sitä tarvitse tunnustella. Ota nyt se "lärpykkä pois, ja vedä sieltä johtojen juuresta, ei se niin tiukka ole. Niinkuin sanoin aiemmin, molemmat puolet sä vaihdat parissa minuutissa, kun en varmasti muista kumpi puoli on helpompi, aloita helpommasta, siitä sä hiffaat kuinka se homma toimii. Takaisin sä työnnät "mutulla" tai sitten katsot edestä samalla ja näet kun se tulee sieltä läpi ja sit vain painat, sen jälkeen lärpykkä takas.


      • toippa
        .... kirjoitti:

        Sä näet selvästi, se on iso, ei sitä tarvitse tunnustella. Ota nyt se "lärpykkä pois, ja vedä sieltä johtojen juuresta, ei se niin tiukka ole. Niinkuin sanoin aiemmin, molemmat puolet sä vaihdat parissa minuutissa, kun en varmasti muista kumpi puoli on helpompi, aloita helpommasta, siitä sä hiffaat kuinka se homma toimii. Takaisin sä työnnät "mutulla" tai sitten katsot edestä samalla ja näet kun se tulee sieltä läpi ja sit vain painat, sen jälkeen lärpykkä takas.

        Ensin meinasi mennä sormi suuhun, kun ohjekirja käskee ottaan yhteyttä merkkikorjaamolle. Kyseessä siis Passat -07, kuskin puolen parkin vaihto. Jotenkin sain käteni ujutettua, niin että kumilärpäke pois ja sain parkin johdoista kiinni. Onneksi ei tarvitse kääntää eikä vääntää vaan johdoista vetämällä polttimo lähtee pois, sitten uusi tilalle ja takaisin. Ei sitten ollut vaikea homma kun täältä sai noi lähtötiedot. Toista en kuitenkaan vaihtanut, ulkona tuli pimeetä.


      • Petri_N
        toippa kirjoitti:

        Ensin meinasi mennä sormi suuhun, kun ohjekirja käskee ottaan yhteyttä merkkikorjaamolle. Kyseessä siis Passat -07, kuskin puolen parkin vaihto. Jotenkin sain käteni ujutettua, niin että kumilärpäke pois ja sain parkin johdoista kiinni. Onneksi ei tarvitse kääntää eikä vääntää vaan johdoista vetämällä polttimo lähtee pois, sitten uusi tilalle ja takaisin. Ei sitten ollut vaikea homma kun täältä sai noi lähtötiedot. Toista en kuitenkaan vaihtanut, ulkona tuli pimeetä.

        Joo onistu toinenpuoli, Vaikeinta oli saada se lamppu siihen kantaan.niin lyhyt johto et voihan nenä jos johto olis 5 cm pidempi, hommaan menis noin kaksi minuuttia


      • dcfcrgt
        Petri_N kirjoitti:

        Joo onistu toinenpuoli, Vaikeinta oli saada se lamppu siihen kantaan.niin lyhyt johto et voihan nenä jos johto olis 5 cm pidempi, hommaan menis noin kaksi minuuttia

        Vaihdoin kesällä saman lampun niin että otin renkaan irti ja lokaria senverran vaan että pääsi kunnolla käsiksi, vähän enempi vaivaa mutta lamppu onkin sitten kuin sian otsassa, ei ole vielä toinen puoli palanut.


      • olenniintuskastunut
        ...... kirjoitti:

        "lärpyke" pois, sen jälkeen vain vedät kannan pois, ei tarvitsee kiertää, lamppu pois kannasta ja uutta peliin, takaisin lukittuu kun vain painat taas kannan pesään. Itsellä vm. 08 ja tuskin siinä 06 mallissa on mitään eroa.

        Löysin tän viestiketjun kun etsin tietoa passatin polttimon vaihdosta. Eli mitenkä sait tuon lampun pois tuosta kannasta ? Tunnin koittanu repiä sitä pois. Lärpäkken otin pois ja sain lampun irti umpiosta , mutta siihenpä tyssäsi.


      • 214314
        olenniintuskastunut kirjoitti:

        Löysin tän viestiketjun kun etsin tietoa passatin polttimon vaihdosta. Eli mitenkä sait tuon lampun pois tuosta kannasta ? Tunnin koittanu repiä sitä pois. Lärpäkken otin pois ja sain lampun irti umpiosta , mutta siihenpä tyssäsi.

        vm 2000 passatissa lähtee vetämällä, oisko uudemissa joku kumma klipsi liittmestä lampun kantaan, jota pitää sähköruuvarilla vääntää?


      • 2.0 TDI
        .... kirjoitti:

        Sä näet selvästi, se on iso, ei sitä tarvitse tunnustella. Ota nyt se "lärpykkä pois, ja vedä sieltä johtojen juuresta, ei se niin tiukka ole. Niinkuin sanoin aiemmin, molemmat puolet sä vaihdat parissa minuutissa, kun en varmasti muista kumpi puoli on helpompi, aloita helpommasta, siitä sä hiffaat kuinka se homma toimii. Takaisin sä työnnät "mutulla" tai sitten katsot edestä samalla ja näet kun se tulee sieltä läpi ja sit vain painat, sen jälkeen lärpykkä takas.

        Kiitos erinomaisesta ohjeesta! Vaihdon parkkivalon ensimmäistä kertaa ja onnistui parissa minuutissa ohjeesi avulla [Passat vm 2009].
        Johdot olivat riittävän pitkät, että lampun kannan sa näkyille, jolloin polttimon vaihtaminen kantaan onnistui helposti.


      • junttieinari64
        2.0 TDI kirjoitti:

        Kiitos erinomaisesta ohjeesta! Vaihdon parkkivalon ensimmäistä kertaa ja onnistui parissa minuutissa ohjeesi avulla [Passat vm 2009].
        Johdot olivat riittävän pitkät, että lampun kannan sa näkyille, jolloin polttimon vaihtaminen kantaan onnistui helposti.

        Joo kyllä se juuri noin onnistuu, mullakin on isot koparat mutta kun väkisin ne sinne tungin niin sain lampun vaihdettua, mutta täysin kopeloimalla se pitää tehda, nyrkit ja ranteet oli kovilla kipeänä/punaiseksi hiertyneinä, seuraavalla kerralla helpompaa.


      • AraAra

        Kiitos erittäin hyvästä ohjeesta,erityisesti .... nimimerkki. Toimii ja homma onnistuu parissa minutissa. Siis vain vedetään irti !
        Testattu nyt Passat 2005 ( 4d sedan 2.0 FSI).


    • superturbopassat

      Passat -07 ja samalla systeemillä onnistui muutamassa minuutissa. Kiitos vinkeistä!

    • ei-irtoa-millään

      Olen vetänyt johdoista niin että pelkään niiden katkeavan, eikä vasen parkki lähde irti millään. Ihme homma.

      • JyVä11

        Video oli hyvä, kiitos!


    • Vinkiksi_vaan

      että vaihtakaa samalla parkkipolttimoiksi Ledit. Varmistakaa silti että ledissä on esivastus, varsinkin mikäli autossa on sähköissä can-bus systeemi. Muuten saattaa systeemi herjata palaneesta polttimosta. Parkkivalokin tulee samalla jotenkin modernimmaksi.

    • Anonyymi

      Törmäsin Googlessa tähän keskusteluun kun vastasi hakua.
      Auto on Passat Variant B6 /3C5 2006 2.0 tdi
      Minulla on sama ongelma, mutta autossa on Xenon valot ja parkkilamppua ei näy- eikä tunnu missän.
      Pyöräkotelon kautta i näy muuta kun Xenonin koteloita.

      Onko kokemuksia, miten sen saa vaihdettua.
      Kuinka ajovaloumpion saa ulos? Lokarin puolelta vielä jossai kiinni, mutta en löydä ruuvia mistään...

      //Eki

      • Anonyymi

        Meillä 2,0 tai bensa ilmansuodattimen kansi pois käsi mahtuu reilusti.pienin kumi pois johdosta kiinni vaihda lamppu johto tosi lyhyt


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4716
    2. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3125
    4. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

      Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

      Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe