Hebefreeninen skitsofrenia

siniää

Mä en oo varma, olisko tää pitäny laittaa tähän osioon vai johonkin muualle, mut ihan sama.. menee tää varmaan tässäkin.

Niin, veljeni on hebefreeninen. Poikaan ei saa minkäänlaista yhteyttä, harvemmin kuulee tämän sanovan yhtään mitään, joskus tämä sanoo "aha", mutta siihen se jää.. Veljeni kertoi ennen jostakin "heistä", joka on ilmeisesti jonkin asteista paranoiaa? Hän kertoi, kuinka he tulisivat jonakin päivänä ja veisivät pois, he eivät halunneet tälle mitään hyvää.. puheessa oli vaikea pysyä perässä, mutta pakko myöntää, että tämäkin on jo loppunut. Poika kertoi myös usein jostakin sairaudesta, vein tätä tutkimuksiin moneen kertaan, mitään ei todettu.. poika oli täysin terve, mutta mä en vieläkään tiedä, mikä se sairaus oli.
Veli oli myäs väkivaltainen ja nykyään osastolla.

Äiti ei ikinä kiinnostunut veljeni käytöksestä tai mistään muustakaan, sillä naisella oli täysin oma elämä, johon lapset eivät kuuluneet. Toinen sairastaa kaksisuuntaista mielialahäiriöö, syö lääkkeitä, on yrittänyt itsemurhaa ja viillellyt, kun toinen vain sulkeutui ja sulkeutui yhä enemmän.. Mä jouduin raahaamaan veljeni ensin terveyskeskukseen, saaden mustan silmän hyvinkin nopeasti, koska veli sanoi "mä oon ihan terve." Mä en tiedä ymmärtääkö hebefreeninen, tai muuten skitsofreeninen, itsekään olevansa sairas. Noh, veli sai kuitenkin lähetteen psykiatrille, joskus tämä kävi siellä, kun mä odotin odotushuoneessa. Loppujen lopuksi hirveä määrä lääkkeitä ja mä jouduin aina huolehtimaan siitä, että poika söisi lääkkeensä. En ole edes varma, oliko niistä mitään hyötyä, mitään selvää eroo en ainakaan huomannut.

Mulle kerrottiin veljen sairastavan Hebefreenistä skitsofreniaa, mä etsin netistä älyttömästi tietoa, mutta en oikeastaan löytänyt mitään sellaista, mistä tällainen perusihminen olisi saanut selkoa.

Niin ja nykyäänhän veli on siis osastolla... olen käynyt joka päivä siellä, joskus saan nähdä tätä, mutta joskus kuulen vain tylyn "hän ei ole tavattavissa". Usein myös kerrotaan, että poika on lepositeissä, joten mä en voi tavata sitä.

Osaisitteko kertoa, mitä tarkoittavat nämä:
Hebefreeninen skitsofrenia; jatkuva
Hebefreeninen skitsofrenia; jaksottainen, mihin liittyy etenevä toimintavajaus
Hebefreeninen skitsofrenia; jaksottainen, mihin liittyy vakaa toimintavajaus
Hebefreeninen skitsofrenia; jaksottainen, välillä toipuminen Hebefreeninen skitsofrenia; epätäydellinen toipuminen Hebefreeninen skitsofrenia; täydellinen toipuminen

Ehkä jonkun korvaan nuo voivat olla itsestään selvyyksiä, mutta ei mulle..

Nyt on kuitenkin paha fiilis, kun veli vietiin osastolle. Ehkä ne sen puheet olivat vain pelkkää paranoista ajattelua, mutta toisinaan musta tuntuu, että juuri mä olin ollut se, joka vei pojan.. lukitsi paikkaan, johon poika ei olisi halunnut mennä.

Kiitos kuitenkin niille, jotka jaksaisivat kertoa sairaudesta enemmän, kuin pelkkä wikipedia.

28

10978

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkitsijä

Lääkityksen huonot puolet on siinä että lääkitykseen kuolee lopulta. Tautiin ei kuolisi, mutta toisaalta ei sen taudin kanssakaan voi yleensä elää ihmisen arvoista elämää. Vaikea asia päättää.

Tässä sinulle englanninkielinen pätkä kyseisestä taudista, suomeksi ei löydy oikein mitään:

The essential features of the Disorganized Type of Schizophrenia are disorganized
      speech, disorganized behavior, and flat or inappropriate affect. The disorganized speech may be accompanied by silliness and laughter that are not closely related to the content of the speech.
      The behavioral disorganization (i.e., lack of goal orientation) may lead to severe disruption in the ability to perform activities of daily living (e.g., showering, dressing, or preparing meals). Criteria for the Catatonic Type of Schizophrenia are not met, and delusions or hallucinations, if present, are fragmentary and not organized into a coherent theme.
      Associated features include grimacing, mannerisms, and other oddities of behavior. Impaired performance may be noted on a variety of neuropsychological and cognitive tests.
      This subtype is also usually associated with poor premorbid personality, early and insidious onset, and a continuous course without significant remissions. Historically, and in other classification systems, this type is termed hebephrenic.

• Kutulu

Tahtoisin tietää hänen silmien värin, ruumiin koon (kg&cm) ,hiusten väri? syntymäpäivän ja kuukauden.

Hän on luultavasti tälääkin hetkellä mitä karmaisevimmalla, psykoottisimmalla, mielipuolisimmilla tripillä kuin kukaan koskaan.

KEMIKAALI-LÄÄKITYS eli myrkyttäminen on psykiatrien suosima keino pitää tämän tyyppiset "potilaat" jatkuvassa hulluuden helvetissä. myös jatkuva suljetussa tilassa ja valvonnan alaisena ja LEPOSITEISSÄ!!! oleminen varmistaa psyyken täydellisen tuhoutumisen. loputon hulluus.

• mielipiteeni:

Osastoilla ihmisistä tehdään hulluja. Suljetussa tilassa oleminen jatkuvassa valvonnassa, v-ttuilu joka kestää suunnilleen joka sekunti, eristyshuoneet, lääke"hoidot" saa sekoamaan kenet vaan.

• Kaksinapainen
        mielipiteeni: kirjoitti:

Osastoilla ihmisistä tehdään hulluja. Suljetussa tilassa oleminen jatkuvassa valvonnassa, v-ttuilu joka kestää suunnilleen joka sekunti, eristyshuoneet, lääke"hoidot" saa sekoamaan kenet vaan.

arvostelette aloittajan toimintaa ja kerrotte noita kauhujuttuja suljetuilta osastoislta: kuinka edes kehtaatte kirjoittaa tuollaista?? Eikö teillä ole sydäntä lainkaan..? haluatteko aivan tarkoituksella aiheuttaa aloittajalle vielä lisää pahaa oloa ja ahdistusta tilanteesta? Ihan niinkuin hänellä ei sitä olisi jo tarpeeksi..
        Juu, suljettu ei ole mikään mukava paikka, mutta joskus ainoa vaihtoehto, itsekkin sen tiedän kun olen suljetulla ollut. Joskus ihminen on siinä tilassa että ei kykene käymään itsenäisesti edes wc:ssä, ei syömään, ei huolehtimaan yhtään mistään, ja on jopa vaaraksi sekä itselleen että muille. Mitä siinä tilanteessa pitäisi tehdä? Onko teillä joku parempi vaihtoehto kuin osasto? Ja mitään tuollaisia kamaluuksia mistä te puhutte, en ole ikinä suljetulla kokenut, lepareissa joskus ollut ja senkin näin jälkikäteen ymmärrän olleen todellakin täysin aiheellista ja suorastaan aivan välttämätöntä.

siniää: koita olla välittämättä noista ihmisistä jotka arvostelevat toimintaasi. Aivan oikein olet toiminut kun olet hankkinut veljesi hoitoon, joskus se on ainoa oikea, vaikkakin todella vaikea tapa toimia.

Hurjasti jaksamista ja parempaa huomista sinulle ja veljellesi.

• F60.6
        Kaksinapainen kirjoitti:

arvostelette aloittajan toimintaa ja kerrotte noita kauhujuttuja suljetuilta osastoislta: kuinka edes kehtaatte kirjoittaa tuollaista?? Eikö teillä ole sydäntä lainkaan..? haluatteko aivan tarkoituksella aiheuttaa aloittajalle vielä lisää pahaa oloa ja ahdistusta tilanteesta? Ihan niinkuin hänellä ei sitä olisi jo tarpeeksi..
        Juu, suljettu ei ole mikään mukava paikka, mutta joskus ainoa vaihtoehto, itsekkin sen tiedän kun olen suljetulla ollut. Joskus ihminen on siinä tilassa että ei kykene käymään itsenäisesti edes wc:ssä, ei syömään, ei huolehtimaan yhtään mistään, ja on jopa vaaraksi sekä itselleen että muille. Mitä siinä tilanteessa pitäisi tehdä? Onko teillä joku parempi vaihtoehto kuin osasto? Ja mitään tuollaisia kamaluuksia mistä te puhutte, en ole ikinä suljetulla kokenut, lepareissa joskus ollut ja senkin näin jälkikäteen ymmärrän olleen todellakin täysin aiheellista ja suorastaan aivan välttämätöntä.

siniää: koita olla välittämättä noista ihmisistä jotka arvostelevat toimintaasi. Aivan oikein olet toiminut kun olet hankkinut veljesi hoitoon, joskus se on ainoa oikea, vaikkakin todella vaikea tapa toimia.

Hurjasti jaksamista ja parempaa huomista sinulle ja veljellesi.

En nyt ole kumpikaan aiempien kommenttien kirjoittajista, mutta kuulun samoihin psykoottisten henkilöiden pakkohoidon "arvostelijoihin" joten vastaan miksi itse ajattelen noin.

"kuinka edes kehtaatte kirjoittaa tuollaista??"
        Vertaisena uskallan sanoa skitsofrenian hoitokokemuksistani mitä vain muille sairaille, sen sijaan en näe yhdelläkään mieleltään tässä suhteessa terveellä olevan varaa arvostella omia hoitomuotojani, niin kauan kun en muita satuta.

"Eikö teillä ole sydäntä lainkaan..?"
        Kyllähän meillä on sydän ja monilla meistä on myös sinulle luultavasti tuntematon korkeampi moraali...

"haluatteko aivan tarkoituksella aiheuttaa aloittajalle vielä lisää pahaa oloa ja ahdistusta tilanteesta?"
        Päinvastoin, antipsykoottihoidot yhdessä suljetulla ololla ovat ne jotka lisäävät pahaa oloa ja ahdistusta elämästä ja tilanteesta. Enää en mainitsekaan paranoidisuudestani lääkäreille, eikä oikeastaan ole tarvettakaan sillä saan sen itse hoidettua itselääkinnällä/itsesuggestiolla.
        Todellinen lääke "hoitoa vaativaan" paranoidiseen psykoosiin on psykedeelinen psykoterapia LSD:n avulla. Tästä inhimillisimmistä hoitomuodosta on juttua paljonkin internetissä ihan googlella saatavilla.

• sairastunutko

Ite oon ollu aika hajalla tässä viimeset 2 vuotta kohta. Oon miettinyt kaikenlaisia vaihtoehtoja ja nyt kun oon lukenut tästä hebefreenisestä skitsofreniasta, niin jotenki tuntu, että palaset loksahti aika hyvin kohilleen. Oireet tuntu täsmäävän todella hyvin omalleki kohdalle :( Toivottavasti ei kuitenkaan ole, mutta ikävästi siltä kuulostaa, että vois hyvin olla.

Just tää outo ahdistuneisuus ja epätodellisuuden tunne, mikä alko vähitellen kroonistumaan 2007 syksyn jälkeen ja siihen liittyny just eristäytymistä, vanhoista harrastuksista pois jäämistä, töiden lopettamista (työkyky mennyt henkisten oireiden takia), sosiaalisista suhteista luopumista, tunteiden todella voimakkaasta latistumisesta jne. En saa mistään enää oikein nautintoa, kuten ennen. Paniikinomasia ahdistuksia on todella usein ja pelkään lähes koko ajan, että minulla on joku vakava sairaus ja sairauden mahdollisia syitä kun olen hoitavalle henkilökunnalle kertonut, ovat ne olleet aina heidän mielestään outoja. Kognitiiviset kyvyt ovat myös tuntuneet heikentyvän.

"Mieliala- eli affektihäiriö ilmenee tunne-elämän epäasianmukaisina ilmauksina tai voimakkaana latistumisena. Potilas saattaa kertoa hyvin surullisista ja ahdistavista asioista leveä hymy kasvoillaan, hän voi naureskella oudosti ilman havaittavaa syytä ja hänen mielialansa saattavat vaihdella tavalla, jota on vaikea mitenkään ennakoida. Hyvin hankala oire on ns. anhedonia eli positiivisten tunteiden kaikinpuolinen puuttuminen; kielteiset sen sijaan ovat jäljellä."

Sopii täysin omalle kohdalle, samoin kuin seuraava

"Autismi eli eristäytymistaipumus on usein varsin silmiinpistävä, ja nimenomaan skitsofrenialle tyypillinen oire. Potilas pyrkii eroon tunnetason kanssakäymisestä ja vetäytyy usein aivan konkreettisestikin omaan loukkoonsa haluamatta tavata muita. Käyttäytymisen tasolla tämä näkyy mm. vuorokausirytmin kääntymisenä sillä tavalla päälaelleen, että potilas nukkuu päivällä ja valvoskelee öisin, kun muut ovat unessa. On arveltu, että skitsofreniaan liittyy erityisiä vaikeuksia sosiaalisten tilanteiden hahmottamisessa, niin että potilaat kokevat muiden ihmisten seuran stressaavaksi ja sen takia vetäytyvät omaan rauhaansa. Joskus lemmikkieläimet tai jopa elottomat esineet tulevat potilaille merkityksellisiksi ja rakkaiksi, aivan kuin ihmissuhteiden korvikkeiksi."

Ite oon eristäytyny melkein kaikesta, tällä hetkellä olen laitoksessa ja tosiaankin jotenki oudosti koen kaikki sosiaaliset suhteet nykyään vaan stressaaviksi ja "pakollisiksi". En edes kavereiden kanssa jaksa/osaa enää olla. Todella ahdistavaa.

Oirekuvan löysin tältä sivulta:

http://www.kakspy.com/kakspy/kirj_kn_4.html

Ps. Olisi kiva jutella joskus lisää. Vaikka toisaalta oireet ovat minulla juuri sellaiset, ettei kiinnosta kenenkään kanssa mistään jutella, mutta olisi kiva edes yrittää.

• Mie vaan

vaikutat aivan realiteeteissa olevalta ja selkeältä, ja kykenet kirjoittamaan aivan sujuvasti. Ymmärtääkseni skitsofreniassa on kuitenkin aika hallitsevana oireena todellisuudentajun pettäminen ja omaan harhamaailmaan vetäytyminen. Oletko puhunut aisiasta ammatti-ihmisen kanssa?

• Kaksinapainen

ei sinulla ole hebefreenistä skitsofreniaa. Siinä oireet ovat niin rajuja ettei sairastunut pysty kommunikoimaan ulkomaailman kanssa. Nuo oireet mitä kuvasit ovat sairastuneella todella rajuja ja sellaisessa mittakaavassa että sitä on vaikea edes käsittää. Jos sinulla olisi hebefreeninen skitsofrenia, et kykenisi tänne kirjoittamaan.

• 8

saatat kärsiä depersonalisaatio häiriöstä. Oireesi muistuttavat aika paljon omiani. Viheliäinen häiriö. Googleta depersonalization tms... Englannin kielellä löytyy hyvää tietoa.

• gdfgdfgdfg

Niin siis hebefreeninen skitsofrenia on vaikein skitsofrenian muoto.
      Potilaat sulkeutuvat omaan maailmaansa ja omiin oloihinsa koko ajan enemmän. Toisin sanoen ovat kykenemättömiä opiskelemaan/käymään töissä.

• Katruska

Ihmisellä, jolla on hebefreeninen skitsofrenia on todella vaikeaa. Hän kärsii sekä sairaudesta, että mahdollisista tai todennäköisistä lääkkeiden sivuoireista. Äänet arvostelevat häntä ja hän ei itsekään ymmärrä mistä lähteestä ne tulevat. Äänet vastaavat tämän ihmisen puheisiin kommentoimalla omaan älyttömään tyyliinsä. Äänet eivät anna rauhaa päivällä eikä yöllä, vaan ne ovat aina läsnä.
      Lääkkeillä yritetään auttaa, tietysti. Mutta sairauden kourissa oleva voi olla itse sitä mieltä, että lääkkeet vain pahentavat hänen oloaan. Lääkkeiden sivuoireet voi olla vaikkapa ruumiillisia.
      Hebefreeniseen skitsofreniaan sairastuneella on, luulisin, hyvin pahasti traumaattinen ja sulkeutunut lapsuus ja nuoruuus.
      Ystävälläni on tuo diagnoosi. Toivoisin kuitenkin, että hän ei eläisi diagnoosin mukaan vaan, eläisi elämäänsä parhaan ymmärryksensä mukaan.
      Kaikilla ihmisillä ei ole helppoa, ei lähellekään. Mutta jokainen voi omalta osaltaan olla helpottamassa ja kantamassa kärsivän ihmisen taakkaa.

• KävinLiianLähellä

Katatonia on osa tilaa, missä se, mitä ihmisestä itsestä on jäljellä, yrittää puolustautua sitä vastaan, mikä yrittää tuhota kaiken sen, mitä itsestä on jäljellä. Se, mikä hyökkää, ei ole osa sinua. Sulkeutumalla pois, olematta läsnä, kuuntelematta, saat edes hetken olla sinä. Se on paras tila, mihin pääsee, jos pää ei lopeta huutamista.

Surullista. Katatonisessa tilassa ihminen itse jaksaa vielä vähän taistella, se vaan ei välity muille.

Katatonia on elämän onnellisin tila. Kun ei näe, ei kuule, ei tunne mitään, saa olla itse yksin oma itsensä. Elämä tuntuu ihanalta. Se on lähellä euforiaa. Jos joku häiritsee rauhaasi on pakko huutaa, lyödä, potkia, purra - taistella kaikin keinoin, kuvittelisin. Pahin on se huuto sisältä.

Herbefeerinen tila käsitteenä on vieras. Ehkä se merkitsee vähän katatoniaa, mikäli olen mitään mistään ymmärtänyt - näin äkkiä keskustelu luettuna.

• NytLöytyVikapää

Jollain tavalla minusta tuntuu, että tämä skitsofrenia on enemmän, muiden kuin muka sairaan ongelma! Yksi muoto syyllistää.

Kaikki ovat valmiita määrittämään, miten pitää olla, mikä on oikein,.. ja ns. sairas skitsofreenikko liian kilttinä ihmisenä yrittää auttaa ja pelastaa kaikki välittämättä itsestään. Lopulta väsyy. Ei myönnä sitä itselleen. Sisältä alkaa armoton itsesyytös, mitä typerämmissä muodoissa.

Kenen napaa se kaivaa, jos joku haluaa nukkua päivällä ja elää öisin? Liian kilttiä ihmistä, joka haluaa miellyttää kaikkia.
      Miten niin, sinä olet aina väärässä ja muut oikeassa, kun on joku tilanne, missä ollaan erimielisiä? Miksi joku joutuu sisäisen syyllistämisen uhriksi, kun on erimieltä muiden kanssa? Sairaskin vielä?

Seuraavaksi joku keksii, että se kiltti ihminen, joka kärsii, on kokenut jonkun karmean trauman lapsuudessaan ja siksi ns. sairas. Siitähän tämä kiltti ihminen sekoaa lopullisesti, kun pui loputtomasti päässään, mitä pahaa minulle on tehty, eikä mitään löydy. Seuraava idea on, mitä minä olen tehnyt väärin? Missä minä olen ollut tyhmä? Mitä minä tein? Mitä minä olisin voinut tehdä? Mitä minä olisin voinut tehdä? Mitä minä olisin voinut olla? Mitä minusta olisi voinut tulla? Vähemmästäkin traumatisoituu vahvapäisempikin. Lopettakaa jo. Kaikkien ei vaan tarvitse, kaikki vaan ei halua olla kaikkien kavereita ja halia kaikkia.

Ihan oikeasti osa ihmisistä tykkää olla enempi yksikseen kuin kokoajan 'halia' koko maailmaa - olla ihku kaikkien kaa. Liian kiltit ihmiset syyllistyvät tästä ominaisuudestaan 'tykätä olla itsekseen' ja alkavat etsiä vikaa itsestään, mitä ei ole. Vikapäitä, kaikkein suurinpia vikapäitä, ovat syyllistäjät, jotka muka tietävät, miten ja millainen ihmisen pitää olla, jotta hänen on hyvä olla. Yksiselitteistä mallia ei ole.

• Anonyymi

Kannattaa käydä sivustossa: www.traumajadissosiaatio.fi, skitsofrenian tai lievemmän psykoosin taustalla on lähes aina lapsuuden traumoja, traumaattiset oireet diagnosoidaan väärin skitsofrenian oireiksi. Ps. Kannattaa lukea loppuun asti tuo sivusto!

• kdiuasd7

Jos on kiinnostunut skitofreniasta ja siitä parantumisesta, kannattaa katsoa dokumentti Nouse näille murtuneille siiville. Se kertoo muun muassa nykyään psykiatrisena sairaanhoitajana työskentelevästä Catherine Penneystä, joka sai nuoruudessaan skitsofreniadiagnoosin. Hänellä ilmaantui nuorena pakonomaista uskonnollisuutta ja lopulta niin syvää sulkeutuneisuutta, että hän ei vuosikausiin avannut silmiään, piti päätään kumarassa ja oli motorisesti niin jäykistynyt, että kuola valui hänen suustaan. Hän kävi psykoterapiassa vuosikausia, vaikka vaikutti kaikista toivottomalta tapaukselta ja yritti lukuisia kertoja tappaa itsensä ja häntä pidettiin sairaalassa, koska hänen pelättiin tappavan omat läheisensä. Hän uhkasi jossain vaiheessa jopa tappaa oman psykoterapeuttinsa, mutta hänen terapeuttinsa ei lannistunut, vaan pyrki jatkuvasti auttamaan häntä reflektoimaan omia tunteitaan, avautumaan niistä ja luottamaan samalla toisiin ihmisiin. Lopulta he pääsivät niin pitkälle, että hän eräässä istunnossa avasi silmänsä ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen ja näki kaiken väärin päin johtuen vuosia kestäneestä ärsykedeprivaatiosta. Kun psykoterapia vuosien päästä loppui, Catherine ei enää koskaan palannut sairaalaan eikä hänen psykoosinsa uusiutunut. Dokumentti kertoo, että erittäin vaikea skitsofreniaksi nimetty tila on mahdollista hoitaa, jos on tahtoa, taitoa ja kärsivällisyyttä. Ongelmana on se, että nykyään psykiatriassa ei haluta parantaa potilaita vaan leikitään, että hoidetaan lääketieteellisiä sairauksia ilman lääketieteellisiä diagnooseja. Potilaille kerrotaan, että heidän tuskansa ja syvä, lamaannuttava häpeänsä ja ahdistuksensa johtuu jostain geneettisestä kroonisesta aivosairaudesta, jota voi vain hallita kehoa ja mieltä vaurioittavilla lääkkeillä. Hoidosta tulee mieleen pikemminkin pahoinpitelyä ja hyväksikäyttö, kuin sana "hoito", eikä ole ihme, ettei tuollaiset vaikeat ja syvät psykoottiset tilat koskaan parane suurimmalla osalla potilaista nykyisellä käypä hoidolla.
      https://www.youtube.com/watch?v=rX2iO1-oqeU

• Pitkätie

Tuo kannattaa katsoa.

Hyh.

Tulipa miettimistä.

Oliko tuossa kerrottu syy, miksi nämä naiset kätkeytyivät niin syvälle itseensä? Trauma?

• kdiuasd7

No tuossa dokumentissahan käytiin läpi myös Catherine Penneyn elämänkertaa. Hänen isänsä kuoli sodassa hänen ollessa vauva, äiti sairastui syvään masennukseen ja lapsi koki, että se oli hänen syynsä. Lisäksi äidille Catherine tuntui edustavan lähinnä kuollutta puolisoaan, mikä vaikutti hänen minuutensa kehittymiseen. Äiti avioitui uudestaan toisen sotilaan kanssa, joka oli juoppo misogynisti ja hakkui Catherinea koko tämän lapsuuden mm. rumaksi ja lutkaksi ja jopa ahdisteli tätä seksuaalisesti. Häntä myös kiusattiin paljon koulussa. Tämä aiheutti hänellä suurta tuskaa, häpeää ja syyllisyyttä, mitä hän ei kyennyt käsittelemään. Tämä selitti sen, miksi hän alkoi kuulla ääniä ja sulkeutui niin voimakkaasti itseensä nuoruudessaan. Dokumentissa haastateltu psykoterapeutti kertoi, että hän ei ole elämässään tavannut ensimmäistäkään skitsofreenikkoa, jonka elämä ei olisi ollut kauhea ja että niin hän olettaa aina jokaisesta potilaastaan. Ja hän kysyy, että miksi "luottaisit kehenkään, jos elämäsi on ollut kauhea? Psykoterapeutin mukaan hänen potilaansa ovat usein ihmisiä, jotka ovat pettyneet elämässään jokaiseen auktoriteettihahmoon, joiden on ollut tarkoitus olla ollut avuksi, alkaen vanhemmista ja päättyen mielenterveysalan ammattilaisiin. Toinen dokumentissa haastateltu nainen on Joanne Greenberg, jolla oli synnynnäisesti neljä munuaista ja virtsanjohdinta, minkä vuoksi hän usein virtsasi alleen lapsena ja sai selkäänsä toistuvasti siitä hyvästä. Myös toistuvat leikkaukset ja tutkimukset olivat traumatisoivia, koska ne tuohon aikaan olivat äärimmäisen tuskallisia. Ongelma oli noissa molemmissa tapauksissa, että molemmilta puuttui turvallinen kiintymyssuhde jo varhaislapsuudesta saakka, he kokivat kipua ja väkivaltaa ja jäivät aivan yksin omien vaikeiden tunteidensa kanssa.

• MeteoriittisadePäässä
      • MeteoriittisadePäässä

Yle Arkisto
        Seitsemäs taivas: Ihminen – ihan psykoosissa

• ghfda

Juha Hurmeen psykoosiin liittyi aika jännittävällä tavalla hänen äitinsä kuolema. Tuossa haastattelussaan hän kertoo, että hänen psykoosinsa oli kuin matka manalaan, jonne hän oli saattamassa kuolevaa äitiään. Yksi keskeinen psykoosia jäsentävä tekijä olikin äidin uni, josta tämä oli kertonut Hurmeelle tämän ollessa pieni poika, jotta tämä ei enää kiipeilisi korkeissa puissa vaan osaisi varoa telomasta itseään. Äiti oli nähnyt unen, että Juha Hurme tulisi kuolemaan ennen häntä ja Hurmeen mukaan nimenomaan tuo uni ja siihen liittyvä äidin kuolinprosessi laukaisi hänen psykoosin -ja lopulta päätti sen. Psykoosi kuulemma loppui sillä hetkellä, kun äiti kuoli. Haastattelu oli mielenkiintoinen ja Hurme osasi hienosti jäsentää kokemustaan.

• Anonyymi

Kirjoitin aiemmin Katruska nimimerkillä ystävättären hebefreenisen skitsofrenian oireista ja niiden aiheuttamista kärsimyksistä. Silloin hänellä oli injektio lääkkeet, koska hän ei suostunut käyttämään lääkitystä suun kautta. Injektio lääkkeet aiheuttivat hänelle kuuloharhoja ja ruumiillista kärsimystä. Myöhemmin hän pääsi hoito-asumisyksikköön ja sai toiset lääkkeet, jotka määrättiin hänelle osastojakson aikana. Nyt hän on käynyt työtoiminnassa on iloinen, energinen ja hyvinvoiva, tyytyväinen elämäänsä.

• Anonyymi

Nykyään suositaan lääkkeetöntä hoitoa ja sitä, että ihminen saa olla niin hullu kuin haluaa. Jos omaisenne oireet piinaavat vaikka vuosikausia, on vain siedettävä ne, sillä pääasia on, että ihminen saa toteuttaa itseään. Omaisten tehtävä on sietää ja hyppiä sairaan pillin mukaan.

• Anonyymi

Jatkan. Jos ihminen haluaa pelätä olemattomia, hänelle pitää se sallia. Jos hän haluaa maata päivät ja valvoa yöt, on muiden tehtävä elättää hänet. Jos hän valvottaa elämöinnillään muita, on muiden tehtävä sietää se.

Jos hän käy käsiksi, pitää ne iskut ottaa vastaan, koska se helpottaa hullun oloa. Jos estätte, teette väärin läheistämne kohtaan. Pääasia on, että kaikki ymmärtävät elää hullun ehdoilla ja unohtaa oman elämänsä.

Ettekö te nyt ymmärrä, mitä nykyaikainen mielenterveystyö on?

• Anonyymi

Itse asiassa tutkimusten mukaan lääkkeettömyys lisää rajusti todennäköisyyttä sille, että ihminen on töissä eikä työkyvytön eli ei ole muiden elätettävänä. Harrow (2013) et al. mukaan 90 % lääkityksen lopettaneista oli työelämässä, kun taas neuroleptilääkityksellä koko ajan olleista 23 % 20 vuoden seurantajaksolla. Bergström et a. (2018) ensipsykoosiin sairastuneista vain 33 % oli 19 vuoden seurantajaksolla työkyvyttömyyseläkkeellä avoimen dialogin mallilla, kun lääkekeskeisellä hoidolla 61 %. Lääkitystä käytettiin noin puolet siitä, mitä muualla Suomessa. En ymmärrä, mistä revit noita turpaan vetämisfantasioitasi, koska mielisairaiden todennäköisyys joutua väkivallan uhriksi on paljon todennäköisempää, kuin ajautua sen tekijäksi. Yksilötasolla voi ilmetä erinäistä käyttäytymistä, mutta se ei ole peruste hoitokäytäntöjen muuttamiselle eikä ihmisten perusoikeuksien loukkaamiselle. Voi olla, että pari mielisairaan aiheuttamaa massamurhaakin voi mennä ilman, että pelkän se olisi peruste millekään kansalliselle pakkohoito-ohjelmalle, joka kohdistuu tietyn diagnoosin omaaviin ihmisiin. Itse asiassa vaikka läheisesi tappaisi sinut sekavuustilassaan, niin se ei olisi peruste minun vapaudenriistolleni ja pakkolääkinnälleni. Ehkä sinun kaltaisten imbesillien on vaikea käsittää tätä yhtälöä, koska ette ole riittävän älykkäitä hahmottamaan kokonaisuuksia, mutta näin se vaan on. Lääkityksen välttäminen ja sen minimointi vähentää yleisellä tasolla psykoosien uusiutumista, parantaa toimintakykyä ja laskee pitkällä aikavälillä hoidon kustannuksia ja lisää todennäköisesti myös yleistä turvallisuutta estäessään syrjäytymistä ja toimintakyvyn laskua. Ehkä hintana on sinun henkesi, mutta sen merkitys on pieni verrattuna kokonaishyötyyn. Et ehkä hahmota sitä, koska olet yksinkertainen, mutta hoitosuosituksia ei pitäisi tehdä korostuneesti jälkeenjääneiden läheisten näkökulmasta käsin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse asiassa tutkimusten mukaan lääkkeettömyys lisää rajusti todennäköisyyttä sille, että ihminen on töissä eikä työkyvytön eli ei ole muiden elätettävänä. Harrow (2013) et al. mukaan 90 % lääkityksen lopettaneista oli työelämässä, kun taas neuroleptilääkityksellä koko ajan olleista 23 % 20 vuoden seurantajaksolla. Bergström et a. (2018) ensipsykoosiin sairastuneista vain 33 % oli 19 vuoden seurantajaksolla työkyvyttömyyseläkkeellä avoimen dialogin mallilla, kun lääkekeskeisellä hoidolla 61 %. Lääkitystä käytettiin noin puolet siitä, mitä muualla Suomessa. En ymmärrä, mistä revit noita turpaan vetämisfantasioitasi, koska mielisairaiden todennäköisyys joutua väkivallan uhriksi on paljon todennäköisempää, kuin ajautua sen tekijäksi. Yksilötasolla voi ilmetä erinäistä käyttäytymistä, mutta se ei ole peruste hoitokäytäntöjen muuttamiselle eikä ihmisten perusoikeuksien loukkaamiselle. Voi olla, että pari mielisairaan aiheuttamaa massamurhaakin voi mennä ilman, että pelkän se olisi peruste millekään kansalliselle pakkohoito-ohjelmalle, joka kohdistuu tietyn diagnoosin omaaviin ihmisiin. Itse asiassa vaikka läheisesi tappaisi sinut sekavuustilassaan, niin se ei olisi peruste minun vapaudenriistolleni ja pakkolääkinnälleni. Ehkä sinun kaltaisten imbesillien on vaikea käsittää tätä yhtälöä, koska ette ole riittävän älykkäitä hahmottamaan kokonaisuuksia, mutta näin se vaan on. Lääkityksen välttäminen ja sen minimointi vähentää yleisellä tasolla psykoosien uusiutumista, parantaa toimintakykyä ja laskee pitkällä aikavälillä hoidon kustannuksia ja lisää todennäköisesti myös yleistä turvallisuutta estäessään syrjäytymistä ja toimintakyvyn laskua. Ehkä hintana on sinun henkesi, mutta sen merkitys on pieni verrattuna kokonaishyötyyn. Et ehkä hahmota sitä, koska olet yksinkertainen, mutta hoitosuosituksia ei pitäisi tehdä korostuneesti jälkeenjääneiden läheisten näkökulmasta käsin.

Valitettavast komppaan edellistä. Lääkittynä en kyennyt töihin. Olin tuomittu ns. Lääkitykseen loppuiäksi. Nyt työelämässä lääkkeettömänä. Hoito ehkä akuutissa vaiheessa tarpeen, mutta liikaa ihmisiä traumatisoituu lisää hoidosta.

• Anonyymi

"Jos hän käy käsiksi, pitää ne iskut ottaa vastaan, koska se helpottaa hullun oloa. Jos estätte, teette väärin läheistämne kohtaan. Pääasia on, että kaikki ymmärtävät elää hullun ehdoilla ja unohtaa oman elämänsä."

Tässähän menee ihan sekaisin poliisitoimi ja mielenterveystoimi. Kun ihminen vahingoittaa tai uhkaa vahingoittaa muita, tarvitaan poliisia, ja poliisilla pitää olla valtuudet toimia asiassa, sekä selkeät toimintamallit. Nykyään mielenterveysjärjestelmä on ottanut poliisin tehtäviä näissä asioissa, ja se ei ole oikein. Ei ketään kohtaan; ei sitä, joka "pidätetään" mielenterveysjärjestelmän toimesta, eikä muitakaan kohtaan. Psykiatrin käyttäminen poliisina rikkoo kaikkien oikeuksia.

• Anonyymi

Rosvot

• Anonyymi

Sinä itse tiedät veljesi parhaiten (myöskin paremmin kuin hänen lääkärinsä, joka näkee häntä vain max 1-2 kertaa vuodessa ja jokainen käynti on se 10-15 min).

Skitsofrenian vakavuus vaihtelee yksilöstä toiseen. Esim. voi olla että henkilö ei pärjää hoitolaitoksen ulkopuolella, mutta toisella henkilöllä ei ole juurikaan oireita eikä välttämättä tarvetta jatkuvalle kovalle lääkitykselle (lääkettä voidaan ottaa esim vain tarvittaessa, tai sitten päivittäinen annos on todella pieni ja sillä pärjää hyvin). Tärkeintä on että löytää sopivan lääkkeen ja annostuksen (molemmat ovat täysin yksilöllisiä).

n. 10%-15% skitsofreenikoista käy töissä (lääkityksestä huolimatta).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      79
      4468
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3105
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      135
      3091
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      400
      2179
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      219
      1296
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1203
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1064
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      63
      1056
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe