Kuinkakohan paljon kannettava syö virtaa? Erityisesti kiinnostaa kulutus käytettäessä DVD-soittimena. Nimenomainen härveli on Apple PowerBook G4 laajakuva.
Nimim: Piirrettyjä lapsille, purjehdusta aikuisille
Kannettavan virrankulutus
19
7362
Vastaukset
- Joakim
Tyypillinen virrankulutus lienee ~1 A. Parhaiten siihen pääsee kiinni mittaamalla ja toiseksi parhaiten katsomalla kuinka kauan kannettavan oma akku kestää ko. käytössä. Akullehan on ilmoitettu Ah-määrä, joka on tyypillisesti ~3 Ah.
Aika paljon siis, jos veneessä muuten kulutukset on kurissa. - Kantaja
Kannettavilla on tapa kuluttaa energiaa reippaasti enemmän ulkoisesta teholähteestä kuin omasta akusta. Oma akku voi olla esim. 12-volttinen, mutta sen lataukseen vaaditaan esim. 16 tai 18 voltin jännite verkkolaitteesta tai DC/DC-muuntimesta. Noiden murikoiden voi havaita lämpenevän käytössä tuntuvastikin, eikä tuo lämpeneminen ole ilmaista vaan siihen tarvitaan sähköenergiaa! Monien laitteiden näytön kirkkaus (ja tehonkulutus) kasvaa myös tuntuvasti ulkoisesta teholähteestä syötettynä.
- xxx
koneen takana/pohjassa pitäisi olla läpyskä jossa nimellisteho watteina. Viimeistään manuaalin teknisestä osasta pitäisi löytyä.
Oma 300 hertzinen läppäri vie muistaakseni noin 1,5 ampeeria eli 18 wattia.
Tuskinpa ne lapset sitä videota yötäpäivää tuijottavat joten kauhean isoa kokonaiskulutuksen lisäystä tuskin on odotettavissa.- xxx
missähän mahtoi ajatukset mennä, virrankulutukseksi tuossa läppärissäni mainitaan 50 w eli reilut 4 ampeeria. Hupiakun (70 ah) saa siis yhdessä yössä käytännössä tyhjäksi jos seilaa gps-karttaohjelmayhdistelmällä
- JJ69
Uudet läppärit vie jopa 50-80W, tehosta ja käytöstä riippuen.
- 1.ghz
mittarilla mitattuna 2.75amp tietenkin akut täysinä verkkopiuhassa kiinni...
eli kun sitten laittaa adapterin kiinni joka nostaa tuon jännitteen halutulle tasolle eli 19 v päästään ottotehoon 4.2 amppeeria.
Muistetaan että kun jännite putoaa lisääntyy myöskin virrankulutus huomattavasti sekä että aukuista ei voida ottaa ulos kuin 60% kapasiteetista.
=70amph*0.6*/4.2amp=10h ja akku tyhjä...
t:lady- Joakim
Oletko nyt aivan varma mittauksestasi? Yhdelle Omnibookille ilmoitetaan adapterille 60 W, 19 V, 3,16 A, akulle 10,8 V, 3,0 Ah, 33 Wh ja tyypillinen kestoaika 3,5 h. Akun latausajaksi 80% 1 h ja 100% 1,5 h.
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?objectID=bpi03913&locale=en_US&taskId=101&prodSeriesId=31639&prodTypeId=321957
Täysi akku on ~13 V (3*litium), joten lataaminen vie vähintään 0,8*13/3 = 3,5 A. Tuo adapteri on tietysti mitoitettu lataus kulutus mukaan eli kulutukseen ei paljoa jää. 19 V ei ole tarpeen, jossa ei ole tarvetta ladata akkua.
Lisäksi tuo ilmoitettu 3,5 h käyttöaika viittaa vahvasti ~1 A kulutukseen, ellei ajassa ole mukana aikoja, jolloin näyttö levyt on sammuneena.
Toisaalta ainakin osa kannettavista muuttaa CPU:n kellotaajuutta kun ulkoista virtaa on saatavilla. Tuskin se sentään kolminkertaistaa virrankulutusta.
Itse ainakin mittaisin kulutuksen kokonaan ilman akkua. Jos on tosiaan noin paljon, rakentaisin virransyötön tietokoneen akun kautta, jolloin ainakin pääsee tuolle ~1 A tasolle. - sie
Joakim kirjoitti:
Oletko nyt aivan varma mittauksestasi? Yhdelle Omnibookille ilmoitetaan adapterille 60 W, 19 V, 3,16 A, akulle 10,8 V, 3,0 Ah, 33 Wh ja tyypillinen kestoaika 3,5 h. Akun latausajaksi 80% 1 h ja 100% 1,5 h.
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?objectID=bpi03913&locale=en_US&taskId=101&prodSeriesId=31639&prodTypeId=321957
Täysi akku on ~13 V (3*litium), joten lataaminen vie vähintään 0,8*13/3 = 3,5 A. Tuo adapteri on tietysti mitoitettu lataus kulutus mukaan eli kulutukseen ei paljoa jää. 19 V ei ole tarpeen, jossa ei ole tarvetta ladata akkua.
Lisäksi tuo ilmoitettu 3,5 h käyttöaika viittaa vahvasti ~1 A kulutukseen, ellei ajassa ole mukana aikoja, jolloin näyttö levyt on sammuneena.
Toisaalta ainakin osa kannettavista muuttaa CPU:n kellotaajuutta kun ulkoista virtaa on saatavilla. Tuskin se sentään kolminkertaistaa virrankulutusta.
Itse ainakin mittaisin kulutuksen kokonaan ilman akkua. Jos on tosiaan noin paljon, rakentaisin virransyötön tietokoneen akun kautta, jolloin ainakin pääsee tuolle ~1 A tasolle.lue niitä läpysköjä jos haluat...mä otan mielummin mittarin ja mittaan todellisen kulutuksen...sehän loppujen lopuksi ratkaisee?...;)
- kiinnostunut
sie kirjoitti:
lue niitä läpysköjä jos haluat...mä otan mielummin mittarin ja mittaan todellisen kulutuksen...sehän loppujen lopuksi ratkaisee?...;)
kerro nyt sitten vielä mitä sait mittaustulokseksi. Poikkesiko virrankulutus paljonkin valmistajan antamista lukemista ?
- Pena
sie kirjoitti:
lue niitä läpysköjä jos haluat...mä otan mielummin mittarin ja mittaan todellisen kulutuksen...sehän loppujen lopuksi ratkaisee?...;)
Kertokaa, hyvät tietäväiset, miten tuollaisen sähkölaitteen virrankulutusta voi mitata? Olen aika noviisi näissä sähköasioissa, ja olen tuota virrankulutusmittaamista miettinyt.
Sen verran olen asiassa itsenäisesti päässyt eteenpäin, että osaan mitata aurinkopaneelin tuottaman virran yleismittarilla, mutta tähän jää osaamiseni.
Kiitos vastauksista etukäteen!
Pena - AriT
Pena kirjoitti:
Kertokaa, hyvät tietäväiset, miten tuollaisen sähkölaitteen virrankulutusta voi mitata? Olen aika noviisi näissä sähköasioissa, ja olen tuota virrankulutusmittaamista miettinyt.
Sen verran olen asiassa itsenäisesti päässyt eteenpäin, että osaan mitata aurinkopaneelin tuottaman virran yleismittarilla, mutta tähän jää osaamiseni.
Kiitos vastauksista etukäteen!
PenaAika hyvä ja luotettava keino virran mittaamiseen lienee pihtiampeerimittari, näitä on olemassa myös tasavirralle. Laite näyttää siis virran laittamalla käytössä olevan laitteen liitänjohdon ympärille mittarin pihtimallinen mitta-anturi.
Normaalin yleismittarin virtamittausta varten pitää mittari saada virtajohdon väliin eli mitattava virta kulkee mittarin läpi, joten monen laitteen virrankulutuksen mittaaminen voi olla vaikeata. - Pena
AriT kirjoitti:
Aika hyvä ja luotettava keino virran mittaamiseen lienee pihtiampeerimittari, näitä on olemassa myös tasavirralle. Laite näyttää siis virran laittamalla käytössä olevan laitteen liitänjohdon ympärille mittarin pihtimallinen mitta-anturi.
Normaalin yleismittarin virtamittausta varten pitää mittari saada virtajohdon väliin eli mitattava virta kulkee mittarin läpi, joten monen laitteen virrankulutuksen mittaaminen voi olla vaikeata.Kiitoksia selventävästä vastauksesta!
Voitko vielä kertoa, ymmärsinkö oikein, eli siis jos käytän yleismittaria, sen mittarin johdot laitetaan ikään kuin johtopätkäksi mitattavan laitteen johtoon. Olen joskus laittanut mittarin anturit kiinni ja - napoihin, ja lopputuloksen varmaan arvaatkin, kun akusta alkoi tulla virtaa aikalailla kuin tykistä. Ehdin tosin pelastaa mittarin ja itseni täydelliseltä tuholta. Onko väliä, laitanko tuon mittarin vai - puolelle? Olettaisin, että puolelle.
Kiitos vielä kerran ystävällisestä ja selventävästä vastauksesta. Olen, kuten sanoin, aika ummikko tässä asiassa. - asentaja
Pena kirjoitti:
Kiitoksia selventävästä vastauksesta!
Voitko vielä kertoa, ymmärsinkö oikein, eli siis jos käytän yleismittaria, sen mittarin johdot laitetaan ikään kuin johtopätkäksi mitattavan laitteen johtoon. Olen joskus laittanut mittarin anturit kiinni ja - napoihin, ja lopputuloksen varmaan arvaatkin, kun akusta alkoi tulla virtaa aikalailla kuin tykistä. Ehdin tosin pelastaa mittarin ja itseni täydelliseltä tuholta. Onko väliä, laitanko tuon mittarin vai - puolelle? Olettaisin, että puolelle.
Kiitos vielä kerran ystävällisestä ja selventävästä vastauksesta. Olen, kuten sanoin, aika ummikko tässä asiassa.Kaikissa sähkölaitteissa on ns. "arvokilpi", josta ilmenee ko. laitteen nimellisjännite sekä sen ottama teho.
Jännite ilmoitetaan Voltteina ja teho Watteina.
Kun jaat tehoarvon jännitteellä saat ampeeriarvon mittaamatta. niistä laitteista joita on vaikea irroittaa mittaamista varten, tai jos ei ole käytössä sitä pihtiampeerimittaria. - Joakim
asentaja kirjoitti:
Kaikissa sähkölaitteissa on ns. "arvokilpi", josta ilmenee ko. laitteen nimellisjännite sekä sen ottama teho.
Kun jaat tehoarvon jännitteellä saat ampeeriarvon mittaamatta. niistä laitteista joita on vaikea irroittaa mittaamista varten, tai jos ei ole käytössä sitä pihtiampeerimittaria.Kilvessä lukeva arvo on aina maksimi, minkä laite ottaa eli kannettavalle täyskuorma prossulla, näyttö kirkkaalla, levyt pyörii, kaikki mahdolliset lisälaitteet ja akku latautuu. Vastaavastihan pöytäkoneissa on tyypillisesti 250-300 W virtalähde/tyyppikilpi vaikka kulutus keskimäärin on 50-100 W. Tyyppikilven arvoa tarvitaan vaikkapa johtojen ja sulakkeiden määrittämistä varten.
Jos mittaus tehdään tavallisella yleismittarilla, mittarin voi kytkeä kumpaan johtoon tahansa, koska virta sama virta kulkee molemmissa. Kannettavan kanssa homma on hieman hankalaa, koska mielestäni akun pitäisi olla irti (tai sitten mitata niin kauan, että on aivan varmaa, että osa kulutuksesta ei mene akkuun). Tällöin mittari on syytä kytkeä niin, ettei kosketushäiriötä tule. Virran pätkiminenhän saattaa pahimmillaan sotkea levyt. - Pena
asentaja kirjoitti:
Kaikissa sähkölaitteissa on ns. "arvokilpi", josta ilmenee ko. laitteen nimellisjännite sekä sen ottama teho.
Kun jaat tehoarvon jännitteellä saat ampeeriarvon mittaamatta. niistä laitteista joita on vaikea irroittaa mittaamista varten, tai jos ei ole käytössä sitä pihtiampeerimittaria.Terve!
Kiitos vastauksesta. Tiesin kyllä tuon arvokilven, mutta minua on kovasti kiinnostanut tietää, mitä autostereolaitteeni kuluttaa virtaa, kun sitä käyttää sillä volyymimäärällä, jolla sitä yleensä meillä veneessä käytetään. Tuo Sonyn ilmoittama 4*48W tuskin pitää tässä paikkaansa, kun en sitä laitetta koskaan pidä täysillä.
Pena - asentaja
asentaja kirjoitti:
Kun jaat tehoarvon jännitteellä saat ampeeriarvon mittaamatta. niistä laitteista joita on vaikea irroittaa mittaamista varten, tai jos ei ole käytössä sitä pihtiampeerimittaria.Tietokoneissa on syytä pitää akut paikoillaan aina, oli virransyöttö mistä tahansa.(kiintolevyt, ym. johon joku jo viittasikin)
Enkä myöskään ymmärrä, miksi mittauksia pitäisi tehdä sellaisella systeemillä joka ei ole käytännössä päällä, merelle ei pidä lähteä koskaan niin pienellä marginaalilla.(muutama ampeeri)
Arvokilven Watit on hyvä vertailuarvo, siinähän tulee maksimissaan kaikki käyttöön. - Antsu
asentaja kirjoitti:
Tietokoneissa on syytä pitää akut paikoillaan aina, oli virransyöttö mistä tahansa.(kiintolevyt, ym. johon joku jo viittasikin)
Enkä myöskään ymmärrä, miksi mittauksia pitäisi tehdä sellaisella systeemillä joka ei ole käytännössä päällä, merelle ei pidä lähteä koskaan niin pienellä marginaalilla.(muutama ampeeri)
Arvokilven Watit on hyvä vertailuarvo, siinähän tulee maksimissaan kaikki käyttöön.Näköjään taas kerran olen yhtä mieltä Joakimin kanssa. Ensinnäkin muutaman ampeerin kulutusvaihtelut ovat purjeveneessä 100-200 % keskimääräisestä kulutuksesta, joten pienestä marginaalijutusta ei ole kyse. Siksi sillä arvokilven arvollakaan ei ole muuta virkaa kuin sulakkeen tai virtalähteen mitoitus. Käytännön tehonkulutus pitää mitata täyden akun kanssa tai ilman akkua. Ja muulloinhan sitä PC:tä ei tarvitsekaan käyttää ilman akkua mainitsemistasi syistä.
- Joakim
Pena kirjoitti:
Terve!
Kiitos vastauksesta. Tiesin kyllä tuon arvokilven, mutta minua on kovasti kiinnostanut tietää, mitä autostereolaitteeni kuluttaa virtaa, kun sitä käyttää sillä volyymimäärällä, jolla sitä yleensä meillä veneessä käytetään. Tuo Sonyn ilmoittama 4*48W tuskin pitää tässä paikkaansa, kun en sitä laitetta koskaan pidä täysillä.
PenaAinakin oman veneen autoradio vie ~0.5 A riippumatta volyymistä, jos volyymi on kohtuullinen. Yleensähän 1 W on jo hirveä meteli, joten kulutus menee muuhun. Ko. vehkeessä on 3.25 A sulake ja tehoksi ilmoitetaan 4 x 4W.
Tuskin Sonyssakaan sulake on 16 A, jota ilmoitettu hetkellinen piikkiteho periaatteessa tarkoittaa. - Pena
Joakim kirjoitti:
Ainakin oman veneen autoradio vie ~0.5 A riippumatta volyymistä, jos volyymi on kohtuullinen. Yleensähän 1 W on jo hirveä meteli, joten kulutus menee muuhun. Ko. vehkeessä on 3.25 A sulake ja tehoksi ilmoitetaan 4 x 4W.
Tuskin Sonyssakaan sulake on 16 A, jota ilmoitettu hetkellinen piikkiteho periaatteessa tarkoittaa.Ok, oletinkin, että todellinen virrankulutus on jotain tuota luokkaa. Mutta mittaillaan tuossa kevään koittaessa.
Sulake on ohjekirjan mukainen 10 A, mikä kyllä kuulostaa myös aika isolta ampeerimäärältä. Ei tosin ole koskaan paukkunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225514- 324830
- 282761
- 342354
- 372058
- 152018
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121601
- 231482
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons261456