Matkaopas vakio työnä?

Ripulikikkeli

Heipä hei... Olen ahdingossa oleva nuorimies (17v). Minulla on ongelmia työpaikan kanssa, en nimittäin millään keksi työpaikkaa mikä olisi sopiva.

Voi olla että olen liian vaativa mutta sopivalla tarkoitan näitä 3: ei vaadi liikaa opiskelua, palkka on OK (2200-3000e) on mukavaa.

Matkailuoppaan työ kiinnostaa siis kovasti, en ole vain kuullut palkasta mitään hyvää, eli tätä nyt kysyn tietäviltä: Millainen matkaoppaan palkka on?

Toiseksi olen myös kuullut ettei tämä työ ole vakituinen... Onko tämä totta? :/ Voin myöntää että minua pelottaa hieman aikuistuminen, työpaikka haku on yksi aste ainakin...

Sori jos on puhkikuluttuja kysymyksiä

11

1737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nikca

      Aurinkomatkojen sivuilla mainitaan palkaksi 1050e. Olen ymmärtäny, että monissa muissa firmoissa maksetaan vielä vähemmän. Kantsii ite katella nettisivuilta tai kysyy firmoilta suoraan. Kai se hiukan työkohteestakin riippuu, ehkäpä..?!

      Työpaikka maksaa sulle sitten asunnon kohteessa. Tosin olen lukenut, että asunnosta joutuu maksamaan jotain verojuttuja. En oo siitä ihan varma. Ehkä joku fiksumpi osaa vastata siihen.

      Palkassa ei tosiaan kehumista, että eipä sinne sen takia kannata lähteäkkään.
      Ja enpä usko, että toivomaasi palkkaa saa oikeen mistään ilman koulutusta.. :)

      Ja hei, monet matkatoimistot vaatii väh. 18 vuoden ikää. Aurinkomatkoilla jopa 23 vuotta.

    • tätä nykyajan

      nuorisoa. Palkkaa pitäisi tulla niin vitusti, mutta sen eteen ei pitäis mitään joutua tekemään! Ei ihme, ettei töitä löydy.

      "Voi olla että olen liian vaativa mutta sopivalla tarkoitan näitä 3: ei vaadi liikaa opiskelua, palkka on OK (2200-3000e) on mukavaa."

      Ilman opiskelua et tule tienaamaan noin paljon, opiskelun kanssakin joudut tekee ihan oikeasti töitä.

      • PALKKA

        ei todellakaan ole mitään 1050 e, tai jos aurinkomaitkoilla joskus on, niin olet kyllä töissä muutaman vuoden kunnes se sinne nousee! Aurinkomatkoilla ON kyllä parhaiten palkatut matkaoppaat.

        Mutta palkkaus riippuu aivan kohdemaasta, Thaimaassa tienaat n. 400 e, kanarialla 500-600..

        joten ihan oikeasti jos rikastumaan haluat, tämä ei oo sua varten ollenkaan. Ei oo mitään helppoo työtä niinku varmaan useimmat turistit ym kuvittelee että se on jotain loikoilua rannalla, opastat vähän turistia ja raha kasvaa puussa. ei sinne päinkään.. tähän työhön lähdetään aivan muista syistä kun rahasta..

        Työ on kyllä IHANAA, parasta maailmassa ;) mutta rikastumaan et pääse. eikä aivottomat muutenkaa pääse ;) kyl koulut pitää käydä! tai ainakin hyvissä firmoissa pitää olla toisen asteen koulutus. mutta voithan sä jonneki Deturille mennä turkkilaisten piiskattavaks ;) heheh


      • unohdin mainita
        PALKKA kirjoitti:

        ei todellakaan ole mitään 1050 e, tai jos aurinkomaitkoilla joskus on, niin olet kyllä töissä muutaman vuoden kunnes se sinne nousee! Aurinkomatkoilla ON kyllä parhaiten palkatut matkaoppaat.

        Mutta palkkaus riippuu aivan kohdemaasta, Thaimaassa tienaat n. 400 e, kanarialla 500-600..

        joten ihan oikeasti jos rikastumaan haluat, tämä ei oo sua varten ollenkaan. Ei oo mitään helppoo työtä niinku varmaan useimmat turistit ym kuvittelee että se on jotain loikoilua rannalla, opastat vähän turistia ja raha kasvaa puussa. ei sinne päinkään.. tähän työhön lähdetään aivan muista syistä kun rahasta..

        Työ on kyllä IHANAA, parasta maailmassa ;) mutta rikastumaan et pääse. eikä aivottomat muutenkaa pääse ;) kyl koulut pitää käydä! tai ainakin hyvissä firmoissa pitää olla toisen asteen koulutus. mutta voithan sä jonneki Deturille mennä turkkilaisten piiskattavaks ;) heheh

        edellisessä viestissä että joo, kun matkaoppaaks pääset, voit vaikka loppuelämäsi siellä olla töissä, on aivan eriasia ONKO susta siihen... ;)

        kuvittele olevasi siellä Thaimaassa palmujen alla töissä, palkkaa saat 400 euroa kuukaudessa, olet töissä 12 tuntia päivässä, joskus jopa 24/7, ja saat yhden vapaa päivän viikossa... Kuulostaako vieläkin sun jutulta??

        se on elämäntapa


      • unohdin mainita kirjoitti:

        edellisessä viestissä että joo, kun matkaoppaaks pääset, voit vaikka loppuelämäsi siellä olla töissä, on aivan eriasia ONKO susta siihen... ;)

        kuvittele olevasi siellä Thaimaassa palmujen alla töissä, palkkaa saat 400 euroa kuukaudessa, olet töissä 12 tuntia päivässä, joskus jopa 24/7, ja saat yhden vapaa päivän viikossa... Kuulostaako vieläkin sun jutulta??

        se on elämäntapa

        kuvittele olevasi siellä Thaimaassa palmujen alla töissä, palkkaa saat 400 euroa kuukaudessa, olet töissä 12 tuntia päivässä, joskus jopa 24/7, ja saat yhden vapaa päivän viikossa... Kuulostaako vieläkin sun jutulta??

        se on elämäntapa

        Tuo on se karu totuus oppaan työstä. Ei sinne lähdetä vain paistattelemaan palmujen alle.. Oppaan työ on kaukana lomailusta ja on täyttä työtä. Haluatko kuunnella lomalaisten valitusta siitä kun lento on myöhässä tai aurinko ei paista??? KAIKKI lomalaisten ongelmat ovat oppaan ongelmia, halusit tai et.. Se kuinka asioihin suhtaudut ja kuinka hyvin ne osaat ratkaista on lukunsa erikseen..
        Mutta jos edelleen oppaaksi haluat niin onnea valitsemallesi tielle :)

        Kokemukset ovat ainakin itselle arvokkaampia kuin se pienenpieni palkka mitä tästä maksetaan. Palkka on firmakohtainen ja määräytyy usein kohteen elintason mukaan retkimyynnistä saa provikat.. Et rikastumaan tässä työssä pääse..

        Suosittelisin että käyt AMK tutkinnon 4 vuotta ja sitten voit tienata tuon 2000e kuussa hyvällä lykyllä.. Mutta raha ei puussa kasva hyvä poika.. sen eteen on töitä tehtävä ja paljon.


      • Aurinkomatkoilla
        PALKKA kirjoitti:

        ei todellakaan ole mitään 1050 e, tai jos aurinkomaitkoilla joskus on, niin olet kyllä töissä muutaman vuoden kunnes se sinne nousee! Aurinkomatkoilla ON kyllä parhaiten palkatut matkaoppaat.

        Mutta palkkaus riippuu aivan kohdemaasta, Thaimaassa tienaat n. 400 e, kanarialla 500-600..

        joten ihan oikeasti jos rikastumaan haluat, tämä ei oo sua varten ollenkaan. Ei oo mitään helppoo työtä niinku varmaan useimmat turistit ym kuvittelee että se on jotain loikoilua rannalla, opastat vähän turistia ja raha kasvaa puussa. ei sinne päinkään.. tähän työhön lähdetään aivan muista syistä kun rahasta..

        Työ on kyllä IHANAA, parasta maailmassa ;) mutta rikastumaan et pääse. eikä aivottomat muutenkaa pääse ;) kyl koulut pitää käydä! tai ainakin hyvissä firmoissa pitää olla toisen asteen koulutus. mutta voithan sä jonneki Deturille mennä turkkilaisten piiskattavaks ;) heheh

        Kyllä Aurinkomatkojen ekan kauden palkka vaan on juurikin tuo 1050 euroa ja sitä seuraavilla kausilla vähän enemmän. Tjäreborgin palkka on ekalla kaudella n. 725 euroa. Palkka on kaikissa kohteissa sama. Finnmatkoilla taitaa olla erilainen systeemi.


      • Aurinkomatkoilla kirjoitti:

        Kyllä Aurinkomatkojen ekan kauden palkka vaan on juurikin tuo 1050 euroa ja sitä seuraavilla kausilla vähän enemmän. Tjäreborgin palkka on ekalla kaudella n. 725 euroa. Palkka on kaikissa kohteissa sama. Finnmatkoilla taitaa olla erilainen systeemi.

        Mikään firma ei oppaalle maksa tuota haluamaasi 2200e-3000e... EI mikään, edes aurinkomatkat, joka on muuten firmana aikamoinen "läppä" maailmalla :D mutta varmasti varteenotettava vaihtohto siinä missä muutkin matkanjärjestäjät. Ystäväni on deturilla töissä ollut pitkään ja viihtyy oikein hyvin. Samoin Finnmatkoista ja lomamatkoista olen kuullut positiivista. Sinne kannattaa hakea mihin väkeä tarvitaan :) Ja faktahan on se että ei työ tästä maailmasta lopu vaikka lama uhkaakin! Töitä riittää aina tekevälle!

        Mukavaa kesää!


      • maailmalla1234
        kirjoitti:

        Mikään firma ei oppaalle maksa tuota haluamaasi 2200e-3000e... EI mikään, edes aurinkomatkat, joka on muuten firmana aikamoinen "läppä" maailmalla :D mutta varmasti varteenotettava vaihtohto siinä missä muutkin matkanjärjestäjät. Ystäväni on deturilla töissä ollut pitkään ja viihtyy oikein hyvin. Samoin Finnmatkoista ja lomamatkoista olen kuullut positiivista. Sinne kannattaa hakea mihin väkeä tarvitaan :) Ja faktahan on se että ei työ tästä maailmasta lopu vaikka lama uhkaakin! Töitä riittää aina tekevälle!

        Mukavaa kesää!

        Joo, pakko tulla kommentoimaan kyllä tätä kun nauratti tuo alotusviesti :D

        Matkaoppaan duuni on todellakin jatkuvaa työtä. Toki riippuu kohteesta kuinkapaljon töitä on, mutta kaikissa sitä on kuitenkin paljon, joissakin vielä vähän enemmän. Vapaata on viikossa yksi päivä (hyvällä tsägällä 1,5pv) mutta muuten ollaan töissä, päivästä riippuen yleensä VÄHINTÄÄN 8H ja maksimimäärää ei oikein olekkaan muutakuin se mitä vuorokaudessa nyt tunteja on.

        Firmat on erilaisia, kannattaa tutkiskella mikä vaikuttaisi eniten omalta. Aurinkolaisilla, Lomamatkoilla ja AlmaTourilla teet töitä ainoastaan suomalaisten muiden oppaiden kanssa ja saat suomen sosiaaliedut parempaa liksaa.
        Tjärella ja Finnmatkoilla rikastuttaa työtä huomattavasti se että työkaverit tulee muualtakin kuin suomesta, pääasiasta tanskasta ja ruotsista (eli kieliä oppii todella helposti jos vaan viitsii) mutta palkka on vähän huonompi. Tjärellä on peruspalkka (jotain reilu 700/kk) ja finkuilla riippuu kohteesta (halvassa maassa vähempi, kalliimmassa enempi jne.. )

        Duunia riittää aivan varmasti, ainakin mikäli tjarelle tai finkuille hakee, sillä heillä on usein pulaa suomalaisista. Jos nyt ei ihan surkea opas ole niin varmasti riittää töitä 10 vuodeksi tai enemmäksi jos vaan itse tahtoo. Usein vaan on niin että moni tekee oppaan hommia vuoden tai pari ja sitten siirtyy takasin suomeen opiskelemaan tai tekemään muita duuneja mutta paljon paremmalla kielitaidolla ja monen moista elämänkokemusta rikkaampana.

        Oppaan duunia suosittelen todella paljon mikäli on elämässään sellasessa kohdassa että ei oo sitovia suhteita suomeen (seurustelusuhdetta, lasta tms..) ja haluaisi lähteä kartuttamaan elämänkokemusta ja lähteä tekemään kovaa duunia mutta myös samalla useimmiten pääsee tutustumaan aivan ihaniin ihmisiin ja aurinkoon. Kunhan vaan on sosiaaline eikä pelkää ongelmia sekä uskoo että pystyy ratkomaan ongelmia panikoimatta niin sitten vaan hakemaan.

        Paitsi. Jos on 17v ni kannattaa huomioida että lähes kaikki firmat vaatii 20vuoden iän sekä ajokortin.


      • kidding
        Aurinkomatkoilla kirjoitti:

        Kyllä Aurinkomatkojen ekan kauden palkka vaan on juurikin tuo 1050 euroa ja sitä seuraavilla kausilla vähän enemmän. Tjäreborgin palkka on ekalla kaudella n. 725 euroa. Palkka on kaikissa kohteissa sama. Finnmatkoilla taitaa olla erilainen systeemi.

        Tuo aurinkomatkojen 1050e on brutto, siitä pois verot ja eläkkeet niin menee sinne 800e pintaan. Tjäreborgilla perus 725e on netto, kaikki hoidettu päältä ja siihen provisiot niin ollaan samassa reilussa 800 eurossa kuin arskojenkin ensimmäisen kauden oppaat, ainakin espanjassa. Vuoden jälkeen Tjäreborgin palkka nousee sadalla eurolla, en tiedä aurinkomatkojen nousukuviosta. Mutta näin siis ensimmmäisellä kaudella.

        Finnmatkat maksaa palkan indeksin mukaan, esimerkiksi egyptissä finnmatkojen opas tienaa alle 500 euroa kuussa. Eli maan elintason ja kalliustason mukaan määrittyy palkka, ja ihan sama missä onkaan, se ei yllä aurinkomatkojen ja tjäreborgin tasolle.

        Lomamatkoilla on kuulemma hyvä palkka, en tiedä numeroita sen tarkemmin.


      • just se
        kidding kirjoitti:

        Tuo aurinkomatkojen 1050e on brutto, siitä pois verot ja eläkkeet niin menee sinne 800e pintaan. Tjäreborgilla perus 725e on netto, kaikki hoidettu päältä ja siihen provisiot niin ollaan samassa reilussa 800 eurossa kuin arskojenkin ensimmäisen kauden oppaat, ainakin espanjassa. Vuoden jälkeen Tjäreborgin palkka nousee sadalla eurolla, en tiedä aurinkomatkojen nousukuviosta. Mutta näin siis ensimmmäisellä kaudella.

        Finnmatkat maksaa palkan indeksin mukaan, esimerkiksi egyptissä finnmatkojen opas tienaa alle 500 euroa kuussa. Eli maan elintason ja kalliustason mukaan määrittyy palkka, ja ihan sama missä onkaan, se ei yllä aurinkomatkojen ja tjäreborgin tasolle.

        Lomamatkoilla on kuulemma hyvä palkka, en tiedä numeroita sen tarkemmin.

        Olin itse Tjärellä töissä muutama vuosi sitten. Tuosta palkasta ei ole miinustettu vielä veroja. Ne kukin hoitaa itse, jos hoitaa. Johtuu siitä, että palkka tulee Ruotsista käsin. Työnantaja ilmoittaa veroviranomaisille palkanneensa sinut, mutta itse huolehdit muusta. Tiedän kyllä monia, jotka eivät ikinä tulojaan ilmoittaneet eivätkä mitään maksaneet. Itse en halunnut ottaa riskiä, että siitä joskus tulisi vielä jälkiseuraamuksia. Verot voi maksaa vasta jälkikäteen, kun palaa Suomeen. Siihen kannattaa varata n. 100 €/kk. Tulee sitten seuraavana vuonna palautuksina takaisin, koska tulot jäävät niin pieniksi. Ainoastaan jos on töissä Espanjassa, menevät verot suoraan palkasta, sillä siellä toimii eri organisaatio. Silloin kuuluu myös Espanjan sosiaaliturvan piiriin yms. Espanjassa veroprosentti on muistaakseni n. 10%. Muutama vuosi sitten palkka nousi n. 20 €/kausi. Muuten palkka oli kiinteä kohteesta huolimatta. Asumisesta ei tarvitse maksaa, eikä myöskään sähkölaskuja ym. ikäviä menoja ole. Vaikka palkkani Suomessa on nyt melkein kaksinkertainen, niin pakollisten laskujen maksamisen jälkeen käteen jää yleensä vähemmän. Täällä Suomessa ei myöskään saa ravintoloissa opasalennusta tai ilmaisia aterioita!


      • entinen Tjäreläinen
        just se kirjoitti:

        Olin itse Tjärellä töissä muutama vuosi sitten. Tuosta palkasta ei ole miinustettu vielä veroja. Ne kukin hoitaa itse, jos hoitaa. Johtuu siitä, että palkka tulee Ruotsista käsin. Työnantaja ilmoittaa veroviranomaisille palkanneensa sinut, mutta itse huolehdit muusta. Tiedän kyllä monia, jotka eivät ikinä tulojaan ilmoittaneet eivätkä mitään maksaneet. Itse en halunnut ottaa riskiä, että siitä joskus tulisi vielä jälkiseuraamuksia. Verot voi maksaa vasta jälkikäteen, kun palaa Suomeen. Siihen kannattaa varata n. 100 €/kk. Tulee sitten seuraavana vuonna palautuksina takaisin, koska tulot jäävät niin pieniksi. Ainoastaan jos on töissä Espanjassa, menevät verot suoraan palkasta, sillä siellä toimii eri organisaatio. Silloin kuuluu myös Espanjan sosiaaliturvan piiriin yms. Espanjassa veroprosentti on muistaakseni n. 10%. Muutama vuosi sitten palkka nousi n. 20 €/kausi. Muuten palkka oli kiinteä kohteesta huolimatta. Asumisesta ei tarvitse maksaa, eikä myöskään sähkölaskuja ym. ikäviä menoja ole. Vaikka palkkani Suomessa on nyt melkein kaksinkertainen, niin pakollisten laskujen maksamisen jälkeen käteen jää yleensä vähemmän. Täällä Suomessa ei myöskään saa ravintoloissa opasalennusta tai ilmaisia aterioita!

        Yhdyn ed. kirjoittajaan siinä että vaikka tosiaan nuo oppaiden palkat kuulostaakin pieniltä, niin niillä kuitenkin pärjää kohteessa loistavasti, jotkut jopa säästävät. Minulla on myös Suomessa hyvä palkka tällä hetkellä mutta käteen ei kyllä juurikaan jää mitään ja laskuja riittää...
        Siinä mielessä jopa kaipaa niitä aikoja kun oli oppaana.. ei ollut vakuutusmaksuja, tv-lupamaksuja, sähkömaksuja.... ja silloin lyhensin myös omaa asuntoa suomessa, toki se oli vuokrattuna. Oppaana ollessasi sinulla ei kohteessa ole mitään pakollisia maksuja, useissa ravintoloissa saat alennuksia, joissakin jopa ilmaisia aterioita. Jos et ole luonteeltasi shoppailija tai bilettäjä, jää sinulla väkisinkin rahaa säästöön..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      68
      1354
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      54
      1042
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      52
      889
    4. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      97
      828
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      84
      784
    6. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      58
      780
    7. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      690
    8. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      32
      690
    9. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      56
      673
    10. Mitä haluaisit sanoa

      Minulle? Tiedän että aikaa on kulunut mutta ihan mielenkiinnosta, kuitenkin kutkuttelit mun sisintä. T. V
      Ikävä
      42
      645
    Aihe