AUTTAISIKO JOKU Minuakin !

Herkkuahmatti

Olen oikeastaan aina tykäänyt herkuista, mutta nyt homma on täysin riistäytynyt käsistä!!!
Olen 37v yh-äippä, hoikahko, tosin vatsan seutu pahasti jo pömpöttää ja uimarengas näkyy :-(
Nuorempana sain syödä mitä vaan lihomatta, luulen, ettei ruoka lihottaisikaan, vaan juuri se herkuttelu, suklaa, sipsit, karkit, keksit, pullat, kakut...
Aamulla juon aamukahvin, töissä pari sämpylää teen kanssa, kotiin tultuani kahvit leivän kera, ehkä banaani, useimmiten lämmin ruoka jää kokonaan syömättä, sitten lapsen nukuttua alan herkutella.
Ennen huono olo tuli suklaalevystä, nyt ei tunnu enää missään. Keskipaketti tai pari menee heittämällä, herään oikeastaan monta kertaa öisin, syön puoliunessa niin kauna kuin keksejä riittää!
Nyt yököttää ulkoinen olemukseni, mutten pääse eroon herkuista!
Mikä siis avuksi???
Selluliittia on joka puolella, humppakahvat roikkuvat, vatsan seutua ympäröi uimarengas, vaatteet eivät mahdu päälle, entiset löysät paidatkin ovatt jo kireitä!
Millä pääsen eroon ahmimisesta, en koskaan ole oksentanut syömääni, en edes harkinnut.
En voi vastustaa, jos pöydässä on vaikkapa 3-4munkkia, voisin syödä ne kaikki, 1 ei tosiaankaan riitä!
Tiedän, että minulla varmaan on kohtalotovereita, onneksi, mutta...
Olen ollut suht "missinmitoissa", mutta en enää :-(
Terveydellisestikin ahmiminen on väärin!
Voisiko joku antaa minulle apuja!
KIITTI!

7

418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suursyömäri

      Voisiko syöminen johtua tekemisen puutteesta? Itselläni riistäytyy käsistä silloin, kun olen jouten. Kun tulee pienikin mielihalu, ei mikään estä kävelemästä jääkaapille. Jos taas on jotain selkeää tekemistä, missä on määrätyt tauot, pysyy syöminenkin kurissa.

      En osaa tuon enenmpää auttaa, koska itse en myöskään ole keksinyt keinoa hillitä itseäni vapaa-ajalla. Työntäyteisenä päivänä kaikki on niin helppoa, aamulla syödään, tauoilla syödään, töiden jälkeen syödään. Pelkäänkin todella, mitä tapahtuu, kun kesätyöni loppuu...

    • bana--

      Älä osta herkkuja kotiin. Sanoit olevasi yh ja käyväsi töissä eli lapsesi ei nyt ihan mikään vauva enää ilmeisesti ole. Onko lapsellasi karkkipäivä? Näytä esimerkkiä ja pidä sinäkin itsellesi karkkipäivä, jolloin saat vaikka sen yhden suklaalevyn tai karkkipussin tai keksipötkön. Silloin kun herkuttelu harvenee, siitä hetkestä tahtoo nauttia, eikä tule hotkaistua koko herkkua heti ja maistelematta.

      Myös se, että söisit ainakin yhden lämpimän ruuan päivässä voisi hillitä tuota herkuttelua. Etkö kokkaa lapsellesikaan kotona vai onko vielä niin pieni, että syö eri ruokia. Vettä kannattaa myös juoda päivässä 1-2 litraa. Parasta se on jääkaappikylmänä. :) Mulle ainaki maistuu kun laittaa jääkaappiin pulloon tai kannuun ja juo pari sellaista päivän aikana.

      Mulla on kans ollu ongelmia ylenpalttisen herkuttelun kanssa. Päivittäin tuli vedettyä ainakin 400g nameja joskus enemmänkin. Tiedätkö kuule mikä mulla auttoi. Liikunta! Aloin käydä salilla ja lenkkeillä, niin herkuittelu väheni kuin itsestään kun ei enää tehnyt mieli. Ja lenkille ei rahaa mukaan. ;)

    • olet ...

      lohtusyöjä (emotional eater). Vaikuttaisi siltä, että hellit itseäsi herkuttelemalla. Periaatteessa tässä ei ole mitään pahaa ja sopisi hyvin yh-äidin hemmottelutavaksi (ethän pääse illalla, lapsesi nukkuessa ulos), jos et toisaalta kärsisi painonnoususta.

      Lähtökohta siis on, että psyykeesi tarvitsee hellittelyä/lohdutusta/tai miksi sitä nyt haluaakin kutsua, ei siis kannata ajatella, että herkutteluhetket loppuvat ennen kuin olet keksinyt jotain korvaava, jotain, mistä saisit yhtä hyvän olon, kuin tällä hetkellä herkuttelusta. Mielen hyvinvointi on vähän niin kuin sikiö naisen ruumiissa, se ottaa sen minkä tarvitsee, eli mielen hyvinvoinnin tarpeita ei voi tyydyttää ns. ei-tyydyttämisellä (kierre johon bediläiset usein sortuvat laihdutuskuurin muodossa), vaan mielelle on ensin tarjottava se mitä se tarvitsee ja sitten kuin automaattisesti myös lohtusyöminen loppuu.

      Olisiko jotain kiinnostavaa mitä voisit tehdä iltaisin kotona? Vaikka bloginpito, tai käsityöt, tai opiskelu, tai ... en yhtään tiedä mikä sinua kiinnostaa, pääasia kun on, korvaava tekeminen tuottaa aitoa nautintoa.

      Tsemppiä, kyllä ratkaisu löytyy.

      • mieltä:

      • "tunnesyöpöt"
        mieltä: kirjoitti:

        artikkeli tunnesyömisestä:

        http://www.iltalehti.fi/laihdutus/200906229809209_lh.shtml

        Ai että 88% vastaajista tunnesyöppöjä, voi jessus! On täälläki kans semmosta kansaa, "olen tunnesyöppö kun söin kun olin iloinen tai ostin suklaata kun olin surullinen"--->olen siis tunnesyöppö! voi lolololol


      • tunnesyöminen
        "tunnesyöpöt" kirjoitti:

        Ai että 88% vastaajista tunnesyöppöjä, voi jessus! On täälläki kans semmosta kansaa, "olen tunnesyöppö kun söin kun olin iloinen tai ostin suklaata kun olin surullinen"--->olen siis tunnesyöppö! voi lolololol

        ovat toki eri asia, nyt olikin kyse vain tämän nimenomaisen ketjun aloittajan kertomista oireista, jotka mielestäni viittaavat enemmän tunnesyömiseen kuin varsinaiseen bediin. Ymmärrän hyvin, että bed EI ole pelkkää tunnesyömistä. Ja sanottakoon vielä sekin, että jos aloittaja kokee/tuntee/tietää itse, iltasyömistensä olevan enemmän kuin vain tunnesyömistä, niin kannattaa lähteä etsimään ammattiapua bedin hoitoon, mikään syömishäiriö (anorexia, bulimia tai bed) kun harvoin saadaan hallintaan kotikonstein.


    • porkkanalettu

      Minun mielestä tämä ei vaikuta bediltä, vaan ahmiminen voisi johtua siitä, että syöt päivän mittaan liian vähän. Miksi et syö kunnon aamupalaa? Riittävätkö sämpylät tekemään sinut lounaalla kylläiseksi? Välipalasi on hyvä, mutta eihän se saa missään nimessä korvata päivällistä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe