Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Jättitrampoliinien vaarat todellisia

lekuritar

Olen paljon päivystystyötä tekevä lääkäri. Huolestuttavaa on, miten paljon vakaviakin murtuma- ja muita vammoja lapsille syntyy jättitrampoliinien vuoksi. Turvaverkko ja valvonta puuttuu lähes kautta linjan, isot ja pienet hyppivät yhdessä ja välillä joku putoaa/nyrjäyttää nilkkansa/murtaa luunsa.

Miettikää tarkkaan, kannattaako ko. kapistusta pihalle hankkia. Älkääkä ainakaan antako lasten hyppiä ilman valvontaa. Turvaverkot paikalleen ja yksi kerrallaan hyppimään ettei käy hullusti. Monella hoitamallani lapsella on ollut tuuri myötä ettei ole selkäydinvammaa tullut.

10

530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säännöt

      Hyppiminenhän sinänsä on tosi hyvä juttu, mutta kun ei sääntöjä osata noudattaa! Trampoliinilla saa hyppiä vain yksi kerrallaan ja turvaverkko on ihan pakko - ja sen pitää olla kiinni.

      Voi kun vanhemmat tämän tajuaisivat, eivätkä vaan ajattelisi, että siinäpä helppo lapsenvahti - ei tarvitse itse olla lähelläkään!

    • noinkin

      Kun koko ajan silottelemme ja turvaamme lapsemme kaikelta onnettomuuksilta, niin vastapalvelukseksi me saamme aikuisia, joilla ei ole minkäänlaista arviointi kykyä, mikä sattuu/ missä sattuu ja mitä pitää varoa-
      en sano, että trappis ois vaaraton, mutta oppiiko lapsi/ nuori varomaan, jos on turvaverkko???
      meillä pojat on murkku iässä ja tramppis ollu 5v. on sattunut joskus sen myönnän, mutta on varovaisuuskin kundeilla kasvanut sen myötä.

      • lekuritar

        Melkoista logiikkaa. Lapsiako ei pitäisi suojella järkevällä tavalla vakavilta vammoilta? Jos lapsesi haluaa hypätä sillalta benjihypyn ilman köyttä, annat siihenkin varmasti luvan "oppimiskokemuksena"?


    • ei sitä

      hommattu,mutta menevät sit kavereilleja siellä ei kukaan valvo hyppimistä.Ei ole suojaverkkoa ja monta saa olla yhtäaikaa..

      • villasukkainen

        Mitenkähän kun olen kullut, että eniten siinä onnettomuuksia sattuu niille lapsille, joilla ei ole omaa tarmppista, eikä näin ollen osaa arvioida taitojaan tarmppiksella. Kun taas niille ei niinkään satu, joilla on kotona se ja päivittäisessä käytössä.


      • kolmen äiti
        villasukkainen kirjoitti:

        Mitenkähän kun olen kullut, että eniten siinä onnettomuuksia sattuu niille lapsille, joilla ei ole omaa tarmppista, eikä näin ollen osaa arvioida taitojaan tarmppiksella. Kun taas niille ei niinkään satu, joilla on kotona se ja päivittäisessä käytössä.

        Meillä on tramppa, tosin turvaverkon kanssa, ja säännöistä olen ollut tarkka. Joskus on muistaakseni joku niiltä portailta horjahtanut, ja joitakin vaarattomia kaatumisia ollut.

        Lapsillamme on myös polkupyörät. Ja aina kypärät. Pyöräily on siltikin mielestäni paljon vaarallisempaa, ainakin meillä on siinä tullut paljon enemmän vahinkoja.

        Mopot aiheuttavat enemmän vaaroja. Samoin kulkeminen ulkona liikenteen seassa. Mikähän neuvoksi. Pitäisiköhän aidata piha ja kuskata lapset autolla paikasta toiseen. Ai niin autoissa vammautuu lapsia. Serkkuni jalka murtui metsässä, kun hän liukastui juuren päältä.

        Itse ainakin valitsen sen vaihtoehdon, että valvon ja opetan turvallisia sääntöjä. Kaikessa. Mutta jotakin on kuitenkin muksujenkin saatava tehdä, vaikka riskejä onkin. Ja teen työkseni kuntouttavaa työtä hyvin pahasti vammautuneiden ihmisten kanssa. Monen laisia ihmiskohtaloita. Liian usein on kuitenkin vammautuminen aiheutunut silkasta typeryydestä ja turhista riskinotoista. Itse en lue jättitramppaa turvaverkolla varustettuna läheskään niihin.

        En väheksy trampoliinin riskejä, mutta en kyllä lähde sitä syyttämään kaikesta. Aina on olemassa vanhempia, jotka eivät valvo lastensa turvallisuutta. Tai valvovat, mutta heidän turvallisuuskäsityksensä on niin erilaiset kuin itselläni. Turvaverkottomat trampoliinit ovat valitettavan usein siellä pihassa, joiden lapsilla ei ole edes olemassa pyöräilykypäriä (näin esimerkkinä).

        Itse uskon vakaasti, että kun lapselle selitetään asioita, ja perustellaan, päästään parhaaseen tulokseen. Minun lapsilleni on kerrottu selkäydinvammoista, aivovammoista ja siitä miten helposti sellainen tulee. Lapsen tasoisesti. Lapseni eivät myöskään kyseenalaista turvaistuinten tarvetta, turvavöiden käyttöä jne... Jopa lähes kymmenvuotias istuu vielä patilla, vaikka kaverinsa eivät ole vuosiin niin tehneet. Tosin omat lapseni ovat nähneet sähköpyörätuoleja ja nostolaitteita, he tietävät käytännössäkin, mitä vammat pahimmassa tapauksessa merkitsevät. Oikeastaan ei juurikaan tarvitse edes enää valvoa sääntöjen noudattamista. Tehokkainta on varmaan ollut henkilökohtaiset kontaktit vammautuneiden ihmisten kanssa. Melkein olen luottavainen, että minun lapseni eivät kaahaa aikuisenakaan- sen verran on varmasti mennyt oppi perille.

        P.s. Meille trampoliini tuli aikanaan yhden lapseni toimintaterapeutin suosituksesta. On kuulemma erinomainen tapa harjoittaa motoriikkaa ja kehon hallintaa. Ja kovasti se auttoikin. On vain huomattavasti halvempi tapa kuin ratsastus ja suurempi yksilöterapian tarve. Siis yhteiskunnalle halvempaa.


      • lekuritar
        villasukkainen kirjoitti:

        Mitenkähän kun olen kullut, että eniten siinä onnettomuuksia sattuu niille lapsille, joilla ei ole omaa tarmppista, eikä näin ollen osaa arvioida taitojaan tarmppiksella. Kun taas niille ei niinkään satu, joilla on kotona se ja päivittäisessä käytössä.

        Ei pidä paikkaansa. Oman tramppiksen omistavat muksut haluavat näyttää kylään tuleville kavereille hurjimmat temppunsa, kun taas kyläilijöille outo vehje lähinnä tarkoittaa sitä että osataan ottaa varovaisesti.


      • voi elämän kevät
        lekuritar kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Oman tramppiksen omistavat muksut haluavat näyttää kylään tuleville kavereille hurjimmat temppunsa, kun taas kyläilijöille outo vehje lähinnä tarkoittaa sitä että osataan ottaa varovaisesti.

        no nähtävästi teillä ei ole tramppaa koska muksunne eivät osaa sillä tehdä mitään ja sitten kateellisena seuraavat kun toiset osaakin tehdä!
        Antakaa lapsillenne ilo ja vapaus leikkiin ja liikuntaan!


    • todettu on

      Pomppulinna linee paras vaihtoehto esim. alle 10 vuotiaille. Ei samalla tavalla heilahda toisen pompun vaikutuksesta (polvet säästyy) ja reunat estää putoamasta pois. Lisäksi nuo on 'maan tasalla', joten ulos/sisään menokaan ei ole kolhualtista.

    • kempeleen

      nosto, aiha on tärkeä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2287
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1708
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1389
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe