Onko iha ok, et jos toine osapuoli ei tykkää käyttää sormusta kun ei tykkää sellasista, mut toinen käyttää kun haluaa vahvistaa suhdetta ja ite käy ostamas sormuksen? Mielipide lyhyesti, kitos
toisella ei sormusta ja toisella on
78
10136
Vastaukset
- Jummi.
Mitä muuten niitä ostamaan!!
- edistyksellistä
Onpahan yleistynyt tapa, että aviomieskin haluaa vihkisormuksen kihlasormuksen lisäksi! Olen nähnyt, ja on mielestäni tyylikästä. Tuttavan vaimo osti miehelleen 10-vuotis kihlalahjaksi toisen sileän sormuksen, ja olihan mies onnellinen lahjastaan!
- Niin se on että
Jos naida aiotaan niin kihlasormukset kuuluu naisille ja vasta vihkisormus molemmille. Ja ne sormukset ei ole mitään sarjatuotantokindersormuksia vaan käsityötä!!!
- tollogfgd
kihlasormukset molemmille, vihille mentäessä vain naiselle vihkisormus, miehen sormukseen siis kaiverretaan molemmat päivämäärät ja miehen sormus ostetaan nimenomaan kihloihin mentäessä :) tämä siis kristillinen tapa ainakin Suomenmaassa.
- ...täällä
Niin eiköhän se oli justiisa toisinpäin se asia - kuten joku muukin on huomauttanut...
- Jaakko JKN
tollogfgd kirjoitti:
kihlasormukset molemmille, vihille mentäessä vain naiselle vihkisormus, miehen sormukseen siis kaiverretaan molemmat päivämäärät ja miehen sormus ostetaan nimenomaan kihloihin mentäessä :) tämä siis kristillinen tapa ainakin Suomenmaassa.
Sormukset avioliiton merkkinä eivät olekaan kristillinen vaan alunperin täysin pakanallinen tapa. Ei edes se, että sormuksia pidetään vasemman käden nimettömässä, ole tapana kristillinen. Juontavat juurensa Etelä-Euroopan antiikin maailmasta...
- Uskova
tollogfgd kirjoitti:
Eivät liity kristillisyyteen mitenkään. Minun Raamattuni ei ainakaan mainitse asiasta mitään.
- Flikka
Jaakko JKN kirjoitti:
Sormukset avioliiton merkkinä eivät olekaan kristillinen vaan alunperin täysin pakanallinen tapa. Ei edes se, että sormuksia pidetään vasemman käden nimettömässä, ole tapana kristillinen. Juontavat juurensa Etelä-Euroopan antiikin maailmasta...
Kihlasormusta ja vihkisormusta pidettiin vasemmassa nimettömässä siksi että siinä se kului vähiten töitä tehdessä :)
- Jaakko JKN
Flikka kirjoitti:
Kihlasormusta ja vihkisormusta pidettiin vasemmassa nimettömässä siksi että siinä se kului vähiten töitä tehdessä :)
Jo antiikin aikana avioliiton merkkinä olevaa sormusta pidettiin vasemman käden nimettömässä siksi, että tuon sormen päästä uskottiin kulkevan suora hermo ihmisen sydämeen. Siksi me, yhä vielä, tehdään samoin. Se on pakanallinen tapa, kristillisessä kirkossa. Voivoi...
- uhanalainen
Jaakko JKN kirjoitti:
No mitkä nyt nykyisistä kristillisistä tavoista/arvoista edes ovat lopulta enää kristillisiä. Sitä humpuukia tuputtaessa on tehty parikin kompromissia epäilevien pakanoiden kanssa.
- Håå
Jaakko JKN kirjoitti:
Jo antiikin aikana avioliiton merkkinä olevaa sormusta pidettiin vasemman käden nimettömässä siksi, että tuon sormen päästä uskottiin kulkevan suora hermo ihmisen sydämeen. Siksi me, yhä vielä, tehdään samoin. Se on pakanallinen tapa, kristillisessä kirkossa. Voivoi...
Pakanalliset tavat kristillisessä kirkossa Suomen sisällä voi myös johtua siitä, että Suomessa kun meitä pakanoita ruvettiin kääntämään, niin homman teki helpommaksi säästämällä tapoja joita metsänhenkiä palvottaessa oli ollut. Että näin.
- 11+13
tollogfgd kirjoitti:
..mutta Suomessa kyllä. Muu maailma laittaa kihlasormuksen tulevalle morsiamelle ja vasta vihittynä molemmille vihkisormukset. Suomessa vain on eri käytäntö.
- Niin se on että
Lollero nyt vasta tajusin että sinähän olet ostamassa itsellesi kihloja hohohoho!
Eiköhän kihlaus ole yhteinen lupaus naimisesta joten ei vaikuta lupaavalta jos yksipuolisesti "vahvistat" suhdetta esineillä. Jos niin teet niin se ei ole mikään kihlaus eikä varmasti vahvista suhdetta joka ilmeisesti ei ole molempien puolelta toimiva ja vakava. - ryynis
No tätä en todellakaan kutsuisi kihlaukseksi...
Kihlaukseen kun tarvitaan molempien suostumus... Ei toinen vain voi päättää, että nyt ollaan kihloissa.
"toinen käyttää kun haluaa vahvistaa suhdetta"
Repesin myös tälle... Pidä sitten sormusta vaikka oikeassa nimettömässä ja kutsu sitä seurustelusormukseksi :p - Vai voiko??
Siis kihloihin, kihlautumiseen tai ylipäätään naimisiin menemiseen ei sormusta tarvita. Se on vain vakiintunut tapa, ei välttämättömyys! Kihlautuminen on käytännössä yhteinen sopimus siitä, että mennään naimisiin. Siinä kaikki.
Meidän mennessämme kihloihin mies kosi ilman sormuksia tmv. Sormukset hankittiin sitten jälkikäteen. Mieheni ei voi turvallisuussyistä käyttää sormusta töissään (mm. takertumis- ja litistymisvaara), joten minulle olisi ollut ihan ookoo, jos hän ei olisi sitä halunnut muutenkaan. Itsekään en kokenut sormusta pakolliseksi.
Molemmille kuitenkin kihlasormukset ostettiin ja molemmat niitä myös käyttää, joskaan ei koko aikaa. Itsekin harrastusteni takia saatan olla pitkiäkin aikoja ilman sormusta. Vihkisormus tulee vain minulle ja mieheni sanoi pärjäävänsä kihlasormuksellaan. Ja nyt kauhistutan kaikkia ilmoittaessani, että maksoin vihkisormukseni itse! Yhdessä sitä mentiin ostamaan, mutta minä sen maksoin yhteisitä rahoistamme tosin kortilla pois.
Eli anti mennä vaan ja kukin tyylillään.. :)- Ent. vaimo ja Ent. kihla
Vuonna 1978 kihlasormukset, siis molemmille maksoin minä ja samoin vuonna 2007 aivan sama juttu. Sikäli en pidä asiaa sen kummallisena paitsi että molemmilla kerroilla rahani menivät "suden suuhun", niin sanoakseni. Nykyään ostan, jos huvittaa ja tekee mieli hyvittää menneitä, itse itselleni sormuksen, ja olen aivan yksin.
- eihän
Ent. vaimo ja Ent. kihla kirjoitti:
Vuonna 1978 kihlasormukset, siis molemmille maksoin minä ja samoin vuonna 2007 aivan sama juttu. Sikäli en pidä asiaa sen kummallisena paitsi että molemmilla kerroilla rahani menivät "suden suuhun", niin sanoakseni. Nykyään ostan, jos huvittaa ja tekee mieli hyvittää menneitä, itse itselleni sormuksen, ja olen aivan yksin.
no ei varmaan köyhää koskenut
- toinen näkökulma
Siis mä ymmärsin viestin niin että tämä pari on mennyt kihloihin, mutta tyyliin mies ei halua pitää kihlasormusta koska ei osaa/tykkää pitää sormuksia ja nainen taas haluaisi laittaa sormuksen sormeensa. Eli kihloissa oikeasti, mutta vain toisella kihlasormus. Nainen haluaa laittaa sormuksen koska onhan kihlasormus nyt kiva laittaa sormeen ja sitä katsellessa tulee oma rakas mieleen yms. (syy miksi kuka tahansa käyttää kihla/vihkisormuksia)
Jos asia on näin, niin minusta ainakin se on ihan ok. Isänikään ei ole koskaan pitänyt vihkisormustaan sormessa koska tekee raskasta metallityötä ja vanha sormus katkesikin siellä niin uutta ei ostanut. Ihan normia.
Jos taas asia ei ole näin kun ymmärsin niin sitten olet vähän jo outo.- dsgdgs
Kihlaus tosiaankin on vain LUPAUS, parin yhteinen sopimus tulevasta avioliitosta. Ei se edellytä sormusta. Ja eipä edellytä avioliittokaan, avioitunut pari on aviossa sormuksista riippumatta.
Voi olla ettei kumpikaan halua sormusta, voi olla että jompikumpi käyttää vain kihlaa tai kumpikin vain kihlaa tai että jompikumpi tai molemmat vain vihkisormusta tai molemmat tai vain toinen kumpaakin... Ei ole oikeaa ja väärää tapaa, kukin tehköön mielensä mukaan ja en minä miestäni sormusta pakottaisi pitämään jollei hän haluaisi, tärkeintähän se lupaus ja yhteinen sopimus on.
Meistä kumpikaan ei erityisemmin tykkää sormuksista joten saas nähdä kuinka käy joskun kihlaus tulee ajankohtaiseksi. Itsekään (naisena siis) tuskin kahta sormusta haluan, yksi kapea riittäisi. Joten voinee olla että mieluinen rinkula tulee jo kihlavaiheessa ja sitä yrittää opetella käyttämään. Jossei onnistu niin sitten naidaan toisemme ilman. - Naimaton
dsgdgs kirjoitti:
Kihlaus tosiaankin on vain LUPAUS, parin yhteinen sopimus tulevasta avioliitosta. Ei se edellytä sormusta. Ja eipä edellytä avioliittokaan, avioitunut pari on aviossa sormuksista riippumatta.
Voi olla ettei kumpikaan halua sormusta, voi olla että jompikumpi käyttää vain kihlaa tai kumpikin vain kihlaa tai että jompikumpi tai molemmat vain vihkisormusta tai molemmat tai vain toinen kumpaakin... Ei ole oikeaa ja väärää tapaa, kukin tehköön mielensä mukaan ja en minä miestäni sormusta pakottaisi pitämään jollei hän haluaisi, tärkeintähän se lupaus ja yhteinen sopimus on.
Meistä kumpikaan ei erityisemmin tykkää sormuksista joten saas nähdä kuinka käy joskun kihlaus tulee ajankohtaiseksi. Itsekään (naisena siis) tuskin kahta sormusta haluan, yksi kapea riittäisi. Joten voinee olla että mieluinen rinkula tulee jo kihlavaiheessa ja sitä yrittää opetella käyttämään. Jossei onnistu niin sitten naidaan toisemme ilman.Niinhän se on että kihlaus on "vain" lupaus. Tai no, nykyään se onkin vain lupaus joka äkkiä tehdään ja äkkiä myös rikkoontuu.
Mutta vaikka sormukset onkin vain symboleita, minulle tulee aina hyvä mieli jos näen iäkkäämmällä ihmisellä sormuksen vasemassa nimettömässä, ja paha mieli jos ei sormusta. Olen tällainen romanttinen höpsö jonka mielestä kenenkään ei pitäisi vanheta yksin. Paitsi g.w.bushin ja parin muun sen sortin kusipään,mutta....
- jkljkfv
Mä ainakin loukkaantuisin jos mies ei sormuksia haluais. Siis varsinkaan vihkisormusta. Sehän on välttämättömyys. Symboloi loppumatonta rakkautta ja on merkkinä siitä et on naimisissa. Mut jokaisella on omat arvonsa.
- Faaannni
"...on merkkinä siitä et on naimisissa" Voi jessus! Toi lause kuulostaa suoraan jonku rupsahtaneen kotirouvan piipitykseltä. "Minun miestäni ja lasteni isää eivät mitkään vosut kyttää, koska hänellä on vihkisormus!" :D :D Enkä tarkota nyt ees henk. koht. mitenkään pahalla, mut toi "merkkinä"-ilmaus... Voivoi :D Sama ku naudoilla on korvissa keltaset lärpäkkeet, joiden symboliikkaa sopii sitten vieraiden nautojen tutkia :D
Ps. Miks kenenkään pitäis olla niin epävarma itsestään/suhteestaan, että täytyy naimisiin mennä? Miks pitää sitoa toinen / omistaa?
Kyllähän koirakin, jos on uskollinen, pysyy pihassa ilman liekaakin ;D - skörä
Faaannni kirjoitti:
"...on merkkinä siitä et on naimisissa" Voi jessus! Toi lause kuulostaa suoraan jonku rupsahtaneen kotirouvan piipitykseltä. "Minun miestäni ja lasteni isää eivät mitkään vosut kyttää, koska hänellä on vihkisormus!" :D :D Enkä tarkota nyt ees henk. koht. mitenkään pahalla, mut toi "merkkinä"-ilmaus... Voivoi :D Sama ku naudoilla on korvissa keltaset lärpäkkeet, joiden symboliikkaa sopii sitten vieraiden nautojen tutkia :D
Ps. Miks kenenkään pitäis olla niin epävarma itsestään/suhteestaan, että täytyy naimisiin mennä? Miks pitää sitoa toinen / omistaa?
Kyllähän koirakin, jos on uskollinen, pysyy pihassa ilman liekaakin ;DMiks kenenkään pitäis olla niin epävarma itsestään/suhteestaan, ettei voi naimisiin mennä? Miksi pitää olla niin MINÄ_ITE ettei voi elämäänsä toisen kanssa jakaa vaan on pakko joku takaveräjä pitää auki jos toisen naama alkaakin nyppimään? Ja hei, ehkä ne 100 kertaa sua järkevämmät naimisiin menevät ihmiset haluaa pysyä kotonaan ja pitää lapsensa ja rahansa sitten kun toinen kuolee! Älä ole ääliö.
- tiedolla tekee?
Mä oletin 15 vuotta, että mun työkaveri on naimisissa. En ollut sattunut sormea katsomaan tai kysynyt asiaa. Mutta sitten paljastuikin, että hän olikin avoliitossa (vaiko väliäkö sillä...), kun joskus tuli puhe avioliitosta. Itse en muitten sormia juuri katsele tai mieti ovatko naimisissa vai eivät.
- aivan tajunnut
No heh heh. Unohditko kysyä puolisolta, mitä mieltä hän on kihlautumisesta? Menit ja ostit sormuksen että suhde vahvistuu? LOL!
- Nomore
On aivan eri asia olla pitämättä sormusta esim. työn takia kuin olla pitämättä sormusta tekosyyn takia. Eli ei, ei ole "iha ok".
- Miksi kohu sormuksesta??
Kyllä se on Ihan ok olla pitämättä sormusta jos ei osaa/tykkää pitää. Itse en osaa ollenkaan olla jos sormessa killistelee sormus. Koko ajan pitää sitä räplätä ja ottaa sormesta pois ja takaisin pyöritellä ja yms. Näin olekin hukannut kaikki muut sormukseni. Eli miksi ihmeessä se olisi niin tärkeää pitää sormusta sormessa? jotta kaikki näkee että tässä ollaan nyt kihloissa/naimisissa? Ja jos lässytät jotain ikuisen rakkauden symbolista niin sen voi todistaa paremmin todeksi antamalla rakkauden täyteinen suudelma päivittäin.
Pääsehän yli sormus pakkomielestäsi. Sormus on kiva mutta ei pakollinen!
- Pelinainen
Itse en pidä sormusta sormessa, kun lähden tyttökavereiden kanssa tanssimaan ja bilettämään.
Näin ei kukaan mies, joka on kiinnostunut varatuista voi tulla flirttailemaan.
En edes kerro olevani naimisissa ja perheellinen. Valehtelen olevani sinkku.
Näin pääsee helpommalla.- ihmetystä
..eli onko olemassa jokin ihmistyyppi, joka jahtaa tarkoituksellisesti vain ja ainoastaan varattuja? Jopa ihme paikoissa liikut!
- vaimo♥
ihmetystä kirjoitti:
..eli onko olemassa jokin ihmistyyppi, joka jahtaa tarkoituksellisesti vain ja ainoastaan varattuja? Jopa ihme paikoissa liikut!
..on todellakin oikea mangneetti;/. En myöskään sitä käytä vaikka naimisissa olenkin;)
- Oisko noin
Jaa, että varatuilla olisi enemmän vientiä kuin sinkuilla? Sinkkuna saat olla rauhassa, mutta sormus sormessa et? Epäilen. Miksi joku mies sitten tule juttusille vai kelle et kerro olevasi naimisissa ja perheellinen? Juurihan kerroit, että kukaan ei tule flirttailemaan? Vai lähtevätkö heti pois kun kuulevat, että olet sinkku?
- kihlattu
Mies ei tykkää käyttää sormusta taikka mitään koruja, joten mulle ihan ok, jos ei käytä. Molemmille kuitenkin ostettiin kihlasormukset, itse pidän sormessa, ukko lompakossa. Jokaisen oma-asia, kuka pitää, mitä pitää ja missä, sormuksellahan ei mitata toisen rakkautta toiseen tai kuinka sitoutunut on toiseen.
- sormukseton tahdotta
Minulla on tällä hetkellä tilanne että mies käyttää sormusta ja minä en. Olosuhteiden pakosta kylläkin. Olin uimassa ja sormus on tällä hetkellä järvenpohjassa kun en huomannut ottaa sitä pois uinnin ajaksi, harmittaa hirmusesti:( Mutta jos olis tilanne etten haluisi käyttää sitä niin minun mielestä se olisi epäkunnioitettavaa toista kohtaan ja todella outoa. Itselle tulis ainakin sillanen olo että syy on joku muu kuin että ei vaan pidä...
- Jaakko JKN
Joskus helteellä sormet turpoavat, kylmässä ja myös varsinkin vedessä sormet ikäänkuin "kutistuvat". Tällöin voi olla vaara että sormus voipi tipahtaa. Itselleni kävi kerran niin, onneksi löytyi parin päivän päästä. Jos haluaa, voi sormuksen pistää uinnin tai jonkun muun kylmän jutun ajaksi keskisormeen. Tällöin pysyy varmasti paikoillan. Mutta pitää muistaa ottaa pois ennen kuin menee takaisin lämpimään! Tai sitten pitää palata takaisin avantoon ottamaan se sormus keskisormesta pois.
- nuokkuhelmi
En ole pitänyt sormusta kymmeneen vuoteen. koska avioliittoni on pelkkää kulissia , jos joku kysyy olenko naimisissa tai onko mies ystävää sanon että olen naimisissa. ei siinä ole sormuksella mitään väliä .
- niinhän se ..
kyllä kummankin pitää käyttää sormusta .. minuakin vaivasi aikoinaan kun mieheni ei pitänyt sormusta .
minusta sormus on rakkauden sympoli sympolisoi rakkautta , miksi sitten ostaa sormusta jos ei pidä sitä:))))) - ei kyllä
todellakaan vaadi sormuksia tai sitten sormus voi roikkua vaikka naisen kaulassa. Jos toisilleen sitoutuu sopimuksesta yhteisestä riittää tieto kahden ihmisen välillä. Mielestäni on myös sopimus/lupaus vihille menosta. Jos taasen alunperin sormukset sormissa kihlauksen merkiksi. Sinä päivänä kun sormus toisen sormesta poistuu on syytä olla todella huolissaan..
P:S en osaa kirjoittaa lyhyesti:) - paapoo
Me mentiin kihloihin pääsiäisenä ja mulla on sormus mut miehellä ei. Eikä mua haittaa se ollenkaan. Viimestään siinä vaiheessa ku mennään naimisiin niin ukollekkin tulee sormus.
- AINAKIN
Oli kihloihin mentäessä vain vaimolla sormus ja minä sain omani vasta alttarilla ja vaimo sai silloin toisen sormuksen. Idea oli vaimon eikä se minua koskaan häirinnyt, se on jossain Ameriikassa päin vissiin yleisempää niin päin.
- Oma juttu
Keksikää hyvänen aika jotakin muuta symboliksi, mitä molemmat voi käyttää. Entäs jos miehes pujottais omansa kaulakoruksi? Se ois yksinkertaisinta. Mut voi sitä ihan mitä tahansa muutakin keksiä :)
- VincentVega
Itselleni merkitsee enemmän synttärilahjakseni saama sormus,jossa kaksi hännästään kiinniolevaa käärmettä joko pakenee toisiaan,tai tulee toisiaan vastaan,riippuen kummalta puolelta katsoo.Siinä on suhteeseemme liittyvää symboliikkaa enemmän kuin aikoinaan kihlautumisesta avioeroon pitämässäni perinteisessä sormuksessa...ja kaikille wiseasseille tiedoksi,antaja ei ollut syy eroon...:-D
- Hedonistit
Itsellä lävistys terskassa, jossa sormus ja kihlatullani lävistys klitoriksessa, jossa sormus.
Nämä ovat rakkautemme merkit. Sukuelimemme sopivat mielestämme siihen erinomaisesti, hierommehan me niitä yhteen ;DD
- menosta
Kihlaushan ei itsessään tarkoita sormuksien ostoa,vaan pari voi keskenään sopia olevansa kihloissa,myös ilman sormuksia. Kihlaus on lupaus avioliitosta,ja yleensä on tapana ostaa molemmille sormukset.
Kyllä mielestäni jos sormukset hankitaan,hankitaan molemmille,mies voi sitten vaikka säilyttää sitä yöpöydän laatikossa,mutta kyllä mielestäni sellainen pitää molemmilla olla,siiis jos sormukset hankitaan. Voihan sormuksen tilalta hankkia muutakin,esimerkiksi tatuoinnit,kaulakorut jne. - nainen vaan...
itse olen sitä mieltä, että kummallakin se pitää olla, jos kerta kihloissa ollaan. Meillä ei mies aluksi tykännyt pitää, mutta vähän ajan päästä sanoi, että ei se "haittaa" siinä mitään. Kyllä niihin tottuu.
Mikä vahvistus se on, jos ei toisella ole sormusta? Ei se liitto siitä vahvene oli sormus tai ei se vaan symbolisoi rakkautta... Itse olisin halunnut erilaisemman sormuksen, mutta mies on perinteisen kannattaja niin tyydyin tälläseen vähän paksumpaan malliin mitä useimmat on.. Mut vihkisormuksen haluan "omanlaiseni" näköisen...- puhut...
Eikös sormus ole lupausta avioliittoon? Tosin tiedän paljon miehiä jotka eivät pidä
sormusta joko työnsä takia tai jotta näyttäisivät vapailta? Mutta mitä mieltä sormuksessa sitten on jos ei sitä pidetä? Minäkin olen vanhoillinen tai ainakin sovinnainen ja haluan "näyttää" onneni muillekin joko sormuksen kera tai ilman:))
- Ätä
Ennen muinoin ihan Suomen maassakin kihlasormus hankittiin vain naiselle. Joissain suvuissa voi olla perinteenä edelleen, että kihlasormus peritään esim. isoäidiltä. Useissa kulttuureissa tosiaan on ihan tapana, että kihlauksen merkiksi sormus tulee naiselle ja vihkisormukset tulee molemmille.
Suomessahan on muodostunut tavaksi, että kihlat hankitaan molemmille ja tätä nykyä kenties myös vihkisormukset tulee molemmille. Mikään tai kukaan ei kuitenkaan määrää tätä asiaa, vaan jokainen saa omalla vapaalla valinnallaan päättää, että pitääkö tai alun alkaen edes hankkiiko mitään sormuksia.
Joku mainitsi, että voi hankkia vaikka tatuoinnin kihlautumisen/avioliiton merkiksi. Tätä en lähtisi suosittelemaan, sillä sen tatuoinnin kanssa oikeasti elät lopun elämääsi, vaikka avioliitto joskus syystä tai toisesta päättyisikin. Koskaan kun ei voi tietää mitä tapahtuu, vaikka usko ja luottamus olisikin kova...
Itse olen sitä mieltä, että jos toiselle sormus on sellainen, jota mielellään kantaa, niin miksi ei sitä hankkisi. Ei varmasti ole mitään estettä sille. Vastaavasti taas jos toinen ei koe miellyttävänä pitää koruja, niin minkä ihmeen takia suhteen vahvistamisesta pitäisi tehdä jollain tapaa epämiellyttävä ja pakottaa toinen pitämään sormusta?
Mikäli haluaa kihlautumisen/avioliiton merkiksi jotain hankkia, niin vaikkahan sitten pienen pienet kengät, joista tekee avaimenperät molemmille. Yhdellä kengällähän ei juurikaan kukaan kävelemään pysty, joten pariton kenkä muistuttaa joka kerta puolisosta, jolla sen kengän pari on. =) Näissä asioissahan voi käyttää mielikuvitustaan rajattomasti. Mitään kaavaa tai sääntöä näihin asioihin ei ole, kihlauksessa kun on kuitenkin kyse nimenomaan kahden ihmisen välisestä sopimuksesta, jolla ei ole minkään laista ns. juridista pohjaa.
Kaikkea hyvää teille ja kihlauksellenne. Tehkää siitä oman näköisenne. =) - ei itse hankittu!
Sormuksen idea on se, että se on kumppanin hankkima. Siksi sitä pidetään. Ei sitä itse voi ostaa. Sehän on silloin oma sormus, eikä kumppanin antama lahja. Miten se silloin muka muistuttaa siitä kumppanista? En minä ymmärrä?
Jos olette kihloihin menossa, luulisi että mies tahtoisi hankkia Sinulle sormuksen. Siis luulisin niin. Jos hän ei halua ostaa Sinulle sormusta, koska ei itse halua pitää sellaista, niin se kuulostaa todella kummalliselle. Voithan hankkia hänelle sormuksen mutta ei hänen tarvitse sitä koko aika pitää (kuten monet jo edellä ehdottivat työ-harrastus-tms. syyn vuoksi).- Siiri30
Siis milläs vuosikymmenellä nyt elettiin? Itse olen sormukseni ostanut, yhteisillä rahoilla tosin ja sain mieleiseni. Miksi sormuksen pitää muistuttaa kumppanista? Eikö sitoutuminen ole jotain enemmän kuin muistutus sormessa? Materialismi huipussaan :)
- TiedänTämän
Jätä se
- NaituNainen
Mieheni pitää sormustaan aina ja minä silloin kun muistan sen sujauttaa sormeen. Tai jonkin niistä, käytän vaihdellen milloin mitäkin sormusta vihkisormuksen paikalla.
Minulle, eikä myöskään miehelleni, se ei ole mikään juttu. Sitoutuminen lähtee mielestäni jostain muusta kuin korusta sormessa. Kukin tyylillään :) - Santeri x
Mitä se kellekkään kuuluu miten pariskunnat sormuksiaan käyttää ? Saatanan tampiot, kaikkee te kyselettekin.
Käytä pollaas muuhunkin kun hattutelineeks ! - piius
meillä käyttää molemmat sormusta ja kummallekin ostettiin uusi sormus vihille mentäessä..minulla työn takia pois sormesta kun on hygienia asia mutta vain ollessani töissä..tästä syystä tatuoin vasempaan nimettömään mieheni lempinimen joka sormuksen " korvike" työvuoron aikana.
Jos yhdessä kihlauduttu mutta toinen ei sormusta tahdo käyttää niin olkoon käyttämättä eikä senkään pitäisi nykyaikana merkitä suurempaa kuka osti tai kuka maksoi. - kyl vaan
Te saatte (tai saat) tehdä ihan mitä tykkäätte, eli tottakai on ok. Kaikki on ok, kunhan ei satuteta muita ja ei ole vastoin lakia ja sillee.
Itse en pitäisi mitään suhteen vahvistamis -sormuksia... Piti niitä molemmat tai ei. Kihlasormuksiakaan meillä ei ole vain vihkisormukset molemmilla. Oletan kyllä, että molemmille sormus tulee (tai sitten ei kummallekaan), mutta jos miehellä olisi ollut todella hyvä syy olla pitämättä niin ok. Ystävälläni on vihkisormus, miehellä ei sormusta lainkaan (hän ei pidä sormuksista). - avoliitossa 7vuotta
Ei kenenkään elämä voi olla noin pienestä kiinni...
hei
olen nähnyt muutaman jolla ei oo sormusta, mutta sitten
olen huomannut että se onkin jo varattu ja heillä on lap-
sikin..........juuri kun mä ehin ihastuun siihen..........ja mun
ruotsissa asuva täti (äidin pikkusisko) on naimisissa mut-
ta ei käytä sormusta juuri koskaan. No, ehkä se ei mah-
du enää sen sormeen, mut kävis sitten isontamassa sen
et mahtuu..... jos mä olisin naimisissa niin kyllä mä käyt-
täisin sormusta ja käskisin sen toisenkin käyttään....mut
se on makuasia.- Kuin
Kirkonrotta.
Tähän kannattaa sanoa vain, että makuasia sanoi koira kun persettään nuoli..
Että näin. Onko sillä oikeasti paskankaan merkitystä onko sormus vai ei? Kelpaisko neideille pajunoksasta taiteltu sormus? Tuskinpa :) Kunhan kulta kiiltää ja mahdollisimman isot timangit :)
- mennä kihloihin
Jos päätätte mennä kihloihin, olette kihloissa. Eihän avioliittoonkaan ymmärtääkseni tarvitse mitään "kihlausta" etukäteen, vain esteellisyyden selvittämisen. Sormushan on vain symboli kihlauksesta tai avioliitosta.
Jos sormukseton tuntee mielessään olevansa kihloissa, asia ok. Mutta jos haluaa olla kuin taivaan lintu ja lennellä, tuskin olette silloin kihloissa.
Itse olen ollut yhteensä useita vuosia ilman sormuksia, koska välillä ne ahdistivat, esim. raskauden aikana sormet turposivat ja en voinut käyttää yli vuoteen sormuksia. Silti olin vakaasti ja varmasti avioliitossa. Eipä mieskään sormuksettomuudestani hälyä nostanut, kun suhde on vakaalla pohjalla. Huumoria heitettiin sekä kotona että töissä "vapaasta" aviovaimosta, joka on raskaana.
Kaverini aviomies ei puolestaan voi pitää jatkuvasti sormusta työnsä vuoksi. Usein sormus unohtuu pitkiksi ajoiksi keittiön pöydälle tai omaan lompakkoon. Eipä silti ole vapailla markkinoilla, vaan vastuullinen perheenisä. Eikä kaveri kanna huolta.- gfhghfghfghfghf
Aivan sama pitääkö vai ei. Olen ollut kahdeksan vuotta naimisissa ja enkä pidä sormusta. Syy on se että en voi pitää mitään sormuksia sillä mulla tulehtuu
sormi jos pidän sormuksia(likainen työ). En ole pettänyt vaimoani vaikka
sormus uupuu. - mennä naimisiin
Tai jos päätätte (sovitte) menevänne naimisiin, olette kihloissa. Sehän on sama asia. On ihan sama tunteeko olevansa kihloissa, sitä on kihloissa jos avioliitosta on sovittu, eikä kihlausta ole purettu.
Sama jos on naimisissa, mutta ei tunne olevansa naimisissa...
- m
meillä ratkaistiin asiat niin että kummallekin ostettiin erilaiset kihlasormukset. minä halusin kauniin naisellisen ja mieheni miehekkään kantasormuksen jota tykkää käyttää,ei varmaan olisi laittanut timanttisen kaunista sormeensa. päälle juotiin siiderit ja auton etupenkillä pujotettin sormeen.ihanaa.
- aina ole
tykkäämisestä kiinni se sormuksen pitäminenkään. Itse olen allerginen niille ja saan ihottuman kaikelaisista muistakin koruista. Kihlasormusta pidin vuoden, mutta toisen sormuksen saatuani tuli kutiseva ihottuma josta en ole päässyt irti vieläkään. On pakko olla ilman. Toki minulla on sormukset aina matkassa ja olen valmis näyttämään niitä epäilijöille. Kyllä sitä silti voi olla uskollinen vaikka sormukset eivät ole sormessakaan. Tänään on 28:s hääpäivämme enkä ole pettänyt koskaan.
- jumpe
Tottakai molemmilla pitää olla sormus! Nykyisin tapoina näköjään on, että ukkomiehet on ilman sormusta, törkeetä. Jos ollaan kihloissa tai naimisissa, niin kans ollaan sormuksia myöten.
- mikään taikakalu
Mun isällä ja äidillä ei ollut sormuksia vuosikymmeniin (kävivät pieneksi) ja ei ole tainnut mihinkään vaikuttaa. Törkeää on se, että ukkomies pettää. Ei se, että onko hällä sormusta vai ei. Vai onko se muita kohtaa törkeetä, kun menee turhaan iskeen toista (kun ei tiedä, että toinen onkin ukkomies)? Vai? Vai estääkö se sormus vaan pettämästä? Ja silloinkin lähinnä siksi estää, kun vastakkainen sukupuoli ei ole kiinnostunut (tai no jotkut ehkä ovat siltikin)?
Ei meillä ollut kihlasormuksia, vihkisormukset hommattiin. Tuntu turhalta hommata kihlasormus, yks sormus riittää. Kihlaus on lupaus avioliitosta ja siitä voidaan sopia hyvin ilman sormusta. Tietysti naimisiinkin voi mennä ilman sormusta...
- sdfgvhbjnkml,
monet pettävät miehethän ottaa sormuksen pois sormesta aina baarireissuilla yms. mut helpompaahan se on jos nainen antaa jo kotona luvan ettei tarvi käyttää niin ei tarvi miettiä et mihinhän sen taas edellisen baarireissun aikana laittoi..;)
- sdfgvhbjnkml,
Ja kolme kiloa koiranpaskaa :)
tv. sdfgvhbjnkml,
- bbb
me ei oltu mieheni kanssa koskaan aiemmin sormuksia pidetty mutta kihloihin kun mentiin niin sormukset oli päivänselvä asia. sormissa ovat ja pysyvät. suunniteltu ollaan et kun naimisiin mennään niin mulle vihkisormus ja miehen sormus uusitaan (sellaiseksi mitä hän on toivonut) johon sit kaiverretaan molemmat päivämäärät.
mun mielestä jos kihloihin menee ja haluaa sormukset niin molemmille se.- Järkeä päähän
miten paljon bakteereita asustaa sormuksen alla? Kaikilta jotka työskentelevät elintarvikkeiden kanssa pitäisi lailla kieltää sormuksien pito. Terveellä järjellä ajateltuna sormukset ovat tarkoitettu vain tilapäisesti käytettäväksi esim. juhla-asujen kanssa. Ylipäätään lapsen hankkiminen pitäisi kieltää niin lapselliselta ihmiseltä, jonka vastuu on sidottu pelkkään sormukseen.
- oikeasti
Lakkaisit pettämästä itseäsi. Jos edes mietit tuollaisia, olet väärässä paikassa.
Jos haet seurustelusuhdetta sormuksien, kihlausten ja häiden takia, et tule koskaan saamaan mitään.
Hommaa parempi harrastus. Ala vaikka vetämään herskaa.- oikeasti
Tetämään Terskaa ,piti sanomani
- 35-vuotta ja monta...
oikeasti kirjoitti:
Tetämään Terskaa ,piti sanomani
vuotta naimisissa (saman miehen kanssa). Molemmilta sormukset löytyy kyllä, mutta ei kumpikaan niitä käytä. Eiköhän nuo lapset sido loppuelämäksi, ei sitä sitoutumisen määrää sormuksilla mitata :) Mustasukkaisten touhua että pitää sormuksia, kun halutaan varmistaa että toinen varattu ja että se näkyy muille. Enemmän siellä baarissa on ehdotuksia tullut kun sormukset joskus ollut sormessa. Mutta jokainen tyylillään, mun mielestä epävarmuuden merkki, jos sitä pitää niin kirjaimellisesti koko ajan käyttää.
- pou pou
olevasi
- KiiraJ
Jos olette yhteistuumin kihloissa, toinen voi käyttää sormusta ja toinen ei. Mutta ei toinen voi itse päättää, että nyt haluan vahvistaa suhdetta ja alkaa pitää sormusta. Sormukset on kuitenkin merkki kihlauksesta tai avioliitosta.
kaippa se sille kullallekki kelpaa sitten kun se hetki on oikee...vahvista sitä suhdetta siihen asti muilla elkeillä... ja kun noi muut kirjottaa pakanoista ja pakanallisista tavoista, niin kaippa se sormus on silloin kristillistä kun pappi sen sormuksen siihen sen liiton merkiks laittaa... eikös se voi antaa vaikka kaulimen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen jos pari sitä haluaa, sopii se sormus vaan useempaan tilanteeseen... kärsivällisyyttä...tarviit muutenkin jos aikomukses on pitäytyä samassa puolisossa lopun ikääs. ;)
- ei
Jos toinen ei pidä sormusta mitä mieltä toisenkaan on ostaa sitä. Sehän on tavallaan itsensä pettämistä.
- kantaa_sormusta
ja näyttää vähänkin itsevarmalta/menestyvältä/komealta on varsinainen naismagneetti baarissa.
Naisten logiikkaa takana.
- kihlautumisesta
sen jalkeen naimisiin. Mies on pitänyt sormusta koko ajan. Minä en ole pitänyt varmaan 19 vuoteen muulloin kuin kyläreisuilla tai juhlissa. Ammatin vuoksi en voi pitää sormuksia. Ja muutenkin sormen väleihin tulee ihottumaa, joten jatkuva käyttäminen ei onnistu.
- Tarkka harkinta
mitään väliä käyttääkö sormusta vai ei. Sormus ei kerro vastuunkannosta mitään, vaan ainoastaan annettu lupaus on sitova. Ei kai kukaan voi olla niin lapsellinen, että uskoo sormuksen vahvistavan kenenkään liittoa. Lupauksistaan täytyy jokaisen vastata itse ja ottaa vastuu liitostaan itse, ei ulkopuolisten. Yleisesti näyttää olevan käsitys, kun joku kihlaa sormuksella jonkun, niin ulkopuolisten tulee ottaa vastuu heidän liitostaan, vaikka kihlattu heiluisi ns. vapaan saaliina. Usein kuulee kerrottavan,kuinka joku vei toisen puolison, joka on todella naurettavaa. Ei kukaan vie ketään väkisin.
Te jotka haluatte sitoutua yhdelle kumppanille pysykää hänelle uskollisena älkääkä olko tyrkyllä vapaana oleville. Usein kuulee kuinka varattu kulkee kapakoissa ja kertoilee onnettomasta liitostaan etsien lohtua. Toisinaan käykin sitten niin, että tuleekin uusi rakastuminen ja ero ja hupsista, syyllinenhän löytyy taas siitä ulkopuolisesta tekijästä. - sormuksia ostaa
Ap viestissä ei mainittu sanallakaan sanaa "kihlaus".
Mikäpä siinä kait sinä voit sormuksen ostaa itsellesi, jos se mielestäsi suhdetta vahvistaa. Vaikka en tiedä miten pelkkä sormus sen tekisi? Tai vaikka korvikset.
Ketjusta on poistettu 46 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3107171Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662126- 1751817
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151327- 1121267
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie81203Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541126Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411061Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901009