Kalasääksi, kalasääski vai sääksi?

tietämätön

Mikä on linnun oikea/virallinen nimi ja miten se taipuu eli lähinnä genetiivi ja monikko haussa???
Internetistä löytyy kaikkea kolmea vaihtoehtoa...sekä myös joillain sivuilla sääski tarkoittaa kyseistä lintua vaikka tämän sanan miellän tarkoittavan hyttystä.

13

14343

Vastaukset 13

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tipu

Kalasääski eli sääksi on lintu. Sääski on hyttynen ja kalasääksi vain väärä muoto.

• kalasääski
    • sääksi

Sääksen seuranta alkaa huutikuun piolivälissä 2008. Paikka on Hailuoto. Hailuodon luototalossa on suora lähetys pesältä. www.saaksi.fi ole hyvä

• Junnuprkle

Kyllähän se ainakin mun nuoruudessa miellettiin kalasääkseksi ja semmosena muistaakseni biologian tunnilla opetetettiin mutta näin kun ajat muuttuu niin eihän ne enää ees tavaa oikein...

• josta on todella kauan

kyseisen linnun nimeksi opetettiin bilsan tunneilla sääksi eli kalasääski ja näin sen sanotaan olevan myös Nyky suomen sanakirjassa ja parissa omistamassani lintukirjassa. Taisi opesi levittää väärää tietoa tai muistat väärin.

• Anonyymi

Kalasääksi on oikea ja järjellinen nimitys, kalasääski taas lukihäiriö pihjalan ja epyktiläisen tai viitakkeen tapaan. Kieltäydytään käyttämästä jarjenvastaista nimitystä. Koulukirjat korjattava!

• Mikäs

On kalasääksi englanniksi? Tietääkö kukaan? Vai onko sillä olleskaan enkunkiälistä vastinetta?

• Kalasääksi

on pandion ;)
        Löysin kun kaivelin googlesta vähän syvemmin.

• SFneito

Englanniksi se on Osprey

• R. Salminen

Viiden pisteen kysymys, siis viiden pisteen kysymys: Minä vuonna kalasääksi on rauhoitettu? Siis minä vuonna kalasääksi on rauhoitettu?

• bongaaja

Kalasääksi oli eilen Uljualla, Vornan puoleisella penkalla saalis kynsissään. Olen aiemminkin sen nähnyt siellä pyytämässä.

• MolemmatKäy

Meiän ope sanoi tossa joku aikaa sitten kun meillä alko bilsa, että sitä voi kutsua molemmilla nimillä...

• Parempiko

Muistelen myös että molempia käytetään eri murrealueilla. Se pienempi varianttihan voi olla myös itikka, paitsi Pohjanmalla, jossa se on nauta.
      Etunsahan siitä on jos sääksi vakiintuu, kun kirjat sen niin nimeävät

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies tykkään edelleen sinusta

Harmittaa vaan tämä tilanne. Tai se kun ei ole mitään tilannetta.
      Ikävä
      59
      1220
    2. Martina Aitolehti veti kohtalokkaat hääkännit - Alttarilla ikävä temppu Esko Eerikäiselle

Ex-pariskunta Aitolehti ja Eerikäinen pitävät yhdessä Martina & Esko podcastia. He ovat kertoneet kansalle mm. hääaamust
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1148
    3. Haluatko mies mennä naimisiin melko pian, ku ollaan kohdattu?

Mä haluaisin mennä mahdollisimman nopeesti....💍
      Ikävä
      133
      1122
    4. Vappu Pimiä lataa suorat sanat TTK-lähdöstään - Yksi asia elämässä muuttui pysyvästi

Vappu Pimiä astui pois Tanssii Tähtien Kanssa -juontajan pallilta viime syksynä. Pimiällä oli pitkät perinteet TTK:ssa,
      Suomalaiset julkkikset
      7
      990
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle?

Jos joskus kohtaatte?
      Ikävä
      96
      950
    6. Vain elämää: Silmiinpistävä muutos heti ekassa jaksossa - Onko tämä hulppeampi kuin entinen?

Vain elämää on totuttu näkemään Hirvensalmella sijaitseva Satulinna. Uudella kaudella kuvauspaikka muuttuu Calliolaksi.
      Vain elämää
      5
      805
    7. Sinulle jota kaipaan!

Tunnen sinua kohtaan jotain, mitä en enää osaa selittää pelkällä ihastumisella. Se on kiintymystä, kaipuuta, romanttista
      Ikävä
      27
      741
    8. Mikä kaivatussasi

on parasta?
      Ikävä
      44
      734
    9. Onko naisten "ahdisteluhysterian" kulttuuria kritisoivat miehet itse ahdistelijoita?

Tällaisen kuvan saa, kun tästä aiheesta tekee aloituksia: aina luullaan, että "ahdisteluhysteriaa" kritisoiva mies on it
      Sinkut
      192
      696
    10. Jos oltais joskus samoissa bileissä

Niin lähdettäiskö yhdessä ”jatkoille?”
      Ikävä
      71
      669
    Aihe