Kalasääksi, kalasääski vai sääksi?

tietämätön

Mikä on linnun oikea/virallinen nimi ja miten se taipuu eli lähinnä genetiivi ja monikko haussa???
Internetistä löytyy kaikkea kolmea vaihtoehtoa...sekä myös joillain sivuilla sääski tarkoittaa kyseistä lintua vaikka tämän sanan miellän tarkoittavan hyttystä.

13

13511

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tipu

Kalasääski eli sääksi on lintu. Sääski on hyttynen ja kalasääksi vain väärä muoto.

• kalasääski
    • sääksi

Sääksen seuranta alkaa huutikuun piolivälissä 2008. Paikka on Hailuoto. Hailuodon luototalossa on suora lähetys pesältä. www.saaksi.fi ole hyvä

• Junnuprkle

Kyllähän se ainakin mun nuoruudessa miellettiin kalasääkseksi ja semmosena muistaakseni biologian tunnilla opetetettiin mutta näin kun ajat muuttuu niin eihän ne enää ees tavaa oikein...

• josta on todella kauan

kyseisen linnun nimeksi opetettiin bilsan tunneilla sääksi eli kalasääski ja näin sen sanotaan olevan myös Nyky suomen sanakirjassa ja parissa omistamassani lintukirjassa. Taisi opesi levittää väärää tietoa tai muistat väärin.

• Anonyymi

Kalasääksi on oikea ja järjellinen nimitys, kalasääski taas lukihäiriö pihjalan ja epyktiläisen tai viitakkeen tapaan. Kieltäydytään käyttämästä jarjenvastaista nimitystä. Koulukirjat korjattava!

• Mikäs

On kalasääksi englanniksi? Tietääkö kukaan? Vai onko sillä olleskaan enkunkiälistä vastinetta?

• Kalasääksi

on pandion ;)
        Löysin kun kaivelin googlesta vähän syvemmin.

• SFneito

Englanniksi se on Osprey

• R. Salminen

Viiden pisteen kysymys, siis viiden pisteen kysymys: Minä vuonna kalasääksi on rauhoitettu? Siis minä vuonna kalasääksi on rauhoitettu?

• bongaaja

Kalasääksi oli eilen Uljualla, Vornan puoleisella penkalla saalis kynsissään. Olen aiemminkin sen nähnyt siellä pyytämässä.

• MolemmatKäy

Meiän ope sanoi tossa joku aikaa sitten kun meillä alko bilsa, että sitä voi kutsua molemmilla nimillä...

• Parempiko

Muistelen myös että molempia käytetään eri murrealueilla. Se pienempi varianttihan voi olla myös itikka, paitsi Pohjanmalla, jossa se on nauta.
      Etunsahan siitä on jos sääksi vakiintuu, kun kirjat sen niin nimeävät

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5426
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3721
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3273
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2535
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2132
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2057
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163