elämä pilalla

ruusufinninen

olen 40 v nainen ja sairastuin ruusufinniin noin kaksi kuukautta sitten. Järkyttävää sillä ihoni on aina ollut sileä ja kaunis. Pienessä hetkessä se oli punainen (varsinkin nenä) ja täynnä mätäpäitä. Tilanne on vähän rauhoittunut märkäpäiden osalta. Punoitus ja turvotus on edelleen. Antibiootti on ja ensin dalacin-liuon ja sitten aloitin Rosazol-voiteen. Juurikaan mikään ei ole vielä minun tilanteeseeni auttanut.

Olen aivan poissa tolatani, saan paniikkikohtauksia, en saa unta. Näen mätäpäistä painajaisia..

Pahinta on se, että nenäni tuntuu olevan naurun kohde ystävilläni ja työpaikallani. Yritän itsekin heittää siitä huumoria, mutta sisimpääni sattuu. Sairastuminen on ollut suuri järkytys minulle. Kun ulkonäkö yhtäkkiä viedään, parissa kuukaudessa on uuteen tilanteeseen sopeutuminen vaikeaa. Olen ahdistunut koko ajan. Katson itseäni jatkuvasti vain peilistä, että kuinka kamalta ihoni näyttää..joskus näyttää aavistuksen paremmalta. En tiedä mitä tässä pitäisi tehdä, tilanteeseen sopeutuminen ei kyllä tapahdu yhdessä hetkessä.

Uskon, että ihoni tilanne rauhoittuu jossain vaiheessa, mutta kaiken olen jo surffannut ruusufinnistä ja lukemani ei kovin ruusuista kuvaa sen paranemisesta anna. Toisaalta ahdistaa ne tuhannet ohjeet, rasvamerkit ym joilla luvataan ruusufinni pois.

Minulla alkoi loma ja olen päättänyt viettää sen neljän seinän sisällä ja pihapiirissä, mihinkään ei kiinnosta lähteä tämän näköisenä. Juhannusaattona jäin kotiin kun mies ja lapset lähti sukumökille.

Kuten tuumasin, sopeutuminen taitaa viedä aikaa, itku ei ole nytkään kaukana kun heräsin ja näin kuinka turvonnut ja kamala naamani jälleen aamulla oli...

11

1379

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myötätuntoinen...

Hei,

ymmärrän, että tilanne tuntuu vaikealta, mutta yritä nähdä sen paremmat puolet. Veikkaisin, että kaikki meistä sairastuvat elämänsä varrella, mutta ehkä tuo ruusufinni on parempi kuin joku vakavampi. Itse olen nyt lähemmäs kolmekymppinen ja olen kärsinyt jatkuvasti aknesta, joten sinä voit olla tyytyväinen ainakin siihen, että olet saanut nauttia kauniista ihosta. Kun jatkat kärsivällisesti hoitoja yhdessä lääkärin kanssa, niin uskon, että tilanne alkaa helpottaa.
      Oikeat ystävät eivät mielestäni nauraisi tilanteellesi, mutta toisaalta heillekin voi olla vaikea tietää, miten reagoida. Ehkä voisit kertoa, kuinka pahalta sinusta oikeasti tuntuu ja he saattaisivat ymmärtää. Heilläkin on varmasti takataskussa piilossa sairauksia tai muuta, jota he häpeävät, sinulla se nyt vain sattuu olemaan hieman vaikeampi piilottaa. Sinulla kyse on selvästi sairaudesta, johon et ole voinut vaikuttaa, joten ei sitä ole mielestäni syytä hävetä.

• kauan kärsinyt

Ymmärrän hyvin sinua, se on tosiaan aika hirveä tauti, koska sitä ei voi piilottaa, tai peittää juuri mitenkään(en vertaile nyt muita sairauksia, syöpää ym.
      ne ovat toinen juttu)

Sehän on virusperäinen, eikä sitä oikein lääkäritkään tiedä, mistä se johtuu.
      Ja se on sitten elinikäinen, itse sairastuin siihen n. 21-vuotiaana, ja nyt olen jo 60v.

Välillä se on parempi, ja kun on stressiä ym. ongelmia, se huononee.
      Myös esim.kaikki mausteet, alkoholi, aurinko, sauna eivät ole hyväksi sille.

Itse olen syönyt muutaman Roaccutan-kuurin, se tehosi jonkun aikaa, mutta palasi jälleen.
      Nyt syön useita Apocyclin-kuureja, mutta tuntuu, että ei sekään aina auta.

Eli, sain sen kyllä "aisoihin" näillä lääkkeillä, mutta ei se koskaan häviä kokonaan.
      Punanaama olen ollut koko tämän elämäni.
      Sanotaan, että se on herkkien ihmisten tauti, ja luulen, että jotain sillä on tekemistä ihmisen immuniteettijärjestelmän kanssa.
      Sairastan myös kilpirauhasen vajaatoimintaa, ja vielä on muitakin sairauksia.

Joten et ole lainkaan yksin tämän sairauden kanssa.
      Ikävä se on, mutta uskon, että sinua hoitava lääkäri kyllä löytää siihen oikean lääkityksen.
      Ei elämä siihen kaadu, tsemppiä sinulle.

• osidnpqdopq

Hei!

Itselleni puhkesi akne aikuisiällä alle vuosi sitten. Pikku hiljaa, mutta koko ajan reippaammin edeten. Aluksi muutamat tulehtuneet ihonalaiset finnitkään eivät häirinneet juurikaan, kun niitä oli vain muutama poskipäissä. Korkeintaan vähän itsevarmuus kärsi, mutta pystyin kuitenkin melko ongelmitta käymään koulussa, töissä, reissuilla, juhlimassa ja missä tahansa. Naamasta huomasi tässä vaiheessa, että siinä oli muutama paha tulehdus, mutta ei siihen kukaan sen kummemmin kiinnittänyt huomiota.

Joululoman vietin jo lähes kokonaan kotioloissa. Ei kiinnostanut lähteä mihinkään esittelemään räjähtänyttä naamaa. Joissakin "pakollisissa" pirskeissä tuli käytyä, mutta muuten välttelin suurempia ihmisjoukkoja ja tapahtumia. Joululomalla käytin ahkerasti brevoxylia, joka auttoi sen verran, että joululoman jälkeen kehtasi taas hyvillä mielin mennä opiskelujen pariin ja kaupungillakin kehtasi jotenkin liikkua.

Pikku hiljaa homma alkoi kuitenkin mennä taas huonompaan suuntaan. Lopulta maaliskuun alussa menin ihotautilääkärille hakemaan roaccutan-reseptin. Kuurin alkaessa en enää mennyt yliopistolle ja oikeastaan kaksi seuraavaa kuukautta olin lähes kokonaan omissa oloissani kotona. Pahimpina aikoina kävin kaupassakin huonolla kelillä, että pystyin hyvällä omatunnolla käyttämään huppua päässä. Häpesin joka paikassa, jopa kotona kun katsoin peiliin. En jossakin vaiheessa uskaltanut peilata itseäni ollenkaan kuin vain suotuisassa valaistuksessa. Monesti peilin edessä sain lieviä ahdistuskohtauksia, kun tajusin kuinka hirveään kuntoon iho oli mennyt ja että naamaan tulisi jäämään aknen lähdettyäkin ainakin jonkinlaiset arvet.

Viimeisten kuukausien aikana olen nähnyt kymmeniä painajaisia aknestani. Jossakin vaiheessa se oli jatkuvaa ja tapahtui joka yö, nyt enää harvemmin. Kaupassa kehtaan käydä nyt ihon jonkin verran parannuttua jo ilman huppua ja kesätöissäkin käyn. Tosin töissä en ole lähellekään yhtä sosiaalinen kuin ennen. En halua minkäänlaista huomiota itseeni tai naamaani. Kavereille olen puhunut ongelmasta ja lääkekuurista ja he ovat ottaneet sen todella hyvin vastaan. Kuuntelevat, tsemppaavat, eivätkä todellakaan pilkkaa. Kyllä sen varmaan musta näkee, kuinka paljon vituttaa, masentaa ja turhauttaa kamppailla tällaisen naaman kanssa.

Nyt 3,5kk roa-kuurin jälkeen kaikki tulehtunut akne ja finnit on poissa, mutta iho on jonkin verran epätasainen ja punoittaa entisten finnien kohdalta. Lisäksi iho on nyt kuurilla todella ohut, jonkin verran hilseilevä ja hieman elottomamman oloinen kuin ennen. Siksi kokonaisuus ei tyydytä vielä ollenkaan. Välttelen edelleen kaikkia juhlia, tapaamisia, julkisia tilaisuuksia ym. Menen niihin vain jos on erittäin pakko. Muussa tapauksessa keksin jonkin tekosyyn, selityksen tai sellaista tekemistä tilalle, jossa ei tarvitse niin paljoa hävetä. Oikeastaan koko elämä on tällä hetkellä täynnä tekosyitä ja pieniä valheita, ihan vain sen takia, että pystyisin piilottamaan räjähtäneen naamani.

Tällä hetkellä suurimpana toiveenani on, että kuuri etenisi hyvin, punoitus laskisi eikä uusia finnejä tulisi. Toivon myös epätoivoisesti, että epätasaisuudet hieman tasoittuisivat pikku hiljaa, tai edes viimeistään sitten, kun kuuri loppuu ja iho paksunee. En ajattele ihoani vain päivittäin, vaan enemmänkin vähintään joka viides minuutti. Sekään tuskin riittää. Välillä menee päiviä, etten mitään muuta ajattelekaan, enkä mihinkään muuhun pysty keskittymään.

Pikku hiljaa olen kuitenkin alkanut olla sinut "sairauteni" kanssa, etenkin kun koko ajan mennään parempaan suuntaan. Toivon hartaasti, että parin kuukauden päästä naama olisi edes siedettävässä kunnossa, kun koulu taas alkaa. Ei kiinnostais valvoa kaikkia iltoja sen takia, että mielessä pyörii ainoastaan akne. Univaikeudet ovat meinaan olleet todellisia. Iltaisian kierin lähes poikkeuksetta sängyssä tuntikausia miettien akneani, sen hoitoja ja "miksi juuri minulle?"-kysymyksiä. Se on kamalaa. Turhauttavaa, masentavaa ja ahdistavaa. Aamuisin herätessä muistaa välittömästi oman naamakertoimen ja päivä on heti pilalla. Ei kiinnosta nousta sängystä, ei ainakaan ihmisten ilmoille. Jos ihmisten ilmoille menee, niin pitää jatkuvasti koittaa asettua sellaisiin valaistuksiin ja kuvakulmiin, jossa naama saattaisi näyttää edes siedettävältä.

En kuitenkaan koe olevani asiasta masentunut. Haluaisin tehdä, nähdä ja kokea asioita kuten ennenkin. Olen kiinnostunut ja utelias. Vain akne ja sen aiheuttama häpeä estävät minua toteuttamasta tahtoani ja unelmiani.

Lisäksi luen päivittäin acne.org-sivustoa ja akne-keskustelupalstoja. Haluan kaiken mahdollisen tiedon tästä saatanallisesta taudista ja sen nujertamisesta. Aion todella kääntää tämän omaksi voitokseni. Tällainen yksi paska vuosi ei minua todellakaan kaada, pahimmillaankin vahvistaa. Pikku hiljaa aion mennä kohti parempaa ja koittaa oppia elämään asian kanssa. Haluan täydellisen ihon, mutta olen valmis pieniin kompromisseihin. Vielä tämä voitetaan!

Tsemppiä! :)

• Tulipa mieleen,

vaikka olet selaillut kaikkialta netistä ym vaikka mitä voiteita ja lääkkeitä ruusufinniisi, niin juuri osui silmiini eräs keskustelu tältä samalta palstalta... :)

Eli etanavoide, mikä on erään keskustelun aiheena tuossa alapuolella akne ja finnit- palstalla.

Siinä joku sanoi: "Olen aiemmin syönyt pitkän lääkekuurin ruusufinniin,mutta nyt ostin etanavoidetta ja jo 4 päivän jälkeen on lähes kokonaan parantunut!!!!!!!!!!!!".

Yksilöllistä se varmaan on, mutta halusin tulla tuosta kertomaan jos et ole sattunut huomaamaan, koska muistin lukeneeni tämän viestin pari päivää sitten, ja tuntui niin ikävältä puolestasi.

Onhan niitä pahempiakin asioita elämässä kuin finnit ja ruusufinnit, mutta toivon koko sydämestäni että saisit avun! :)

Lämmintä kesää sydämeesi ja mieleesi!

• kådak

Hei,

Olen 18 vuotias poika ja koen samanlaista tuskaa aknen kanssa. Aikaisemmin söin antibioottilääkityksiä jonkun ulkoisen voiteen kera ja akne pysyi hyvin kurissa, eikä herättänyt lainkaan huomiota. Antibioottia ei kuitenkaan voi loputtomiin käyttää, joten lääkäri suositteli isotetrinoin lääkitystä. Aloitin sen pienellä (2kk) viiveellä, pelkäsin kamalasti pahenemisvaikutuksia lääkityksen alussa, päätin aloittaa lääkityksen vasta koulun loputtua. Näille kahdelle kuukaudelle lääkäri määräsi antibioottvoidetta, joka aluksi toimikin hyvin, mutta lopulta teho ei riittäänyt ja naama räjähti.

Olen syönyt melkein kaksi kuukautta lääkitystä eikä tunnu vieläkään paranevan. Uusia finnejä vain tulee aina kun saan vanhat kukistettua ja pelkään että pahimmista jää ilkeän näköiset arvet. En ole kuukauteen missään käynyt, edes parhaimmille kavereille en ole naamaani ole halunnnut näyttää. Neljän seinän sisällä olen istunut ja tappanut aikaa, toivoen että joskus vielä saisin ulkonäköni takaisin. Ahdistaa edes kauppaan mennä ja katsoa kassatätiä silmiin ja tervehtiä. Juhannuksen vietin samoin yksin, kotona tv:tä katsellen ja naamaa tuskaillen. Onneksi treeneissä ei tarvi nyt käydä kun on tauko, sinnekkin ilmestyminen vaatisi suuria henkisiä ponnisteluja, niinkuin aikaisemminkin tarvitsin.

Turhauttaa kun täytyy hyväksyä itseni kamalampana kuin olin ennen. Itsetuntoni on aivan nollassa. Muuten olen mielestäni komea poika ja urheilen paljon, mutta ilman hyvää ihoa ja itsevarmuutta on minusta jäljellä vain rippeet. Tiedän että tämä vielä paranee, mutta kun valoa ei tunnelin päässä näy yhtään. Joka päivä tai ilta saan raivokohtauksia kun katson omaa naamaani, pakko heittää jotain tai lyödä johonkin. Toivon todellakin, että joku päivä saisin sileän ihon. Olen kuitenkin päättänyt, että kouluun elokuussa en mene, jos tulosta siihen mennessä ei tule. Jätän ensimmäisen jakson väliin. En enää kestäisi enempää, olen nytkin kuin hermoraunio. Tässä iässä kuitenkin kun nämä asiat ovat vähän niinkuin kaikki kaiksessa.

• ruusufinninen

Olen aloittaja, oma tilanteeni ei tuosta alkutilanteesta ole muuttunut vielä yhtään mihinkään. Vaikka sinulla ja minulla on ikäeroa rutkasti, niin kyllä tämä ulkonäkö tärkeää on aikuisellekin. Ja varsinkin juuri se seikka, että kun muutos kasvoihin tulee suhteellisen nopeassa tahdissa niin ahdistus on valtava , kasvojaan ei voi mitenkään peittää.

Olen itkenyt paljon tämän kesälomani aikana. Olen psyykkisesti tasapainoton ruusufinnini takia. Töihin pitäisi ensi maanantaina mennä. Ehkäpä kuitenkin työnteko vie ajatukset pois edes vähän tästä naamasta, ajattelin ensin jopa sairauslomaa, mutta tuskin siitä mitään iloa minulle olisi, murehtisin vain enemmän. Tiedän tuon tunteen esim. kaupassa kun tuntuu että todellakin kassaneiti katsoo säälivästi...voi tuotakin reppanaa minkälaiseksi on naama mennyt.

Pointti on juuri tuo, että mitenkä hyväksyt itsesi rumempana kuin ennen, se on tosi vaikeaa....

Yritetään jaksaa, itse vaan oma ahdistuneisuuteni alkaa jo olla aika huolestuttavaa, täytyy siihenkin kohta hakea apua jos ei mieliala pikkuhiljaa ala tasaantua.

• kådak
        ruusufinninen kirjoitti:

Olen aloittaja, oma tilanteeni ei tuosta alkutilanteesta ole muuttunut vielä yhtään mihinkään. Vaikka sinulla ja minulla on ikäeroa rutkasti, niin kyllä tämä ulkonäkö tärkeää on aikuisellekin. Ja varsinkin juuri se seikka, että kun muutos kasvoihin tulee suhteellisen nopeassa tahdissa niin ahdistus on valtava , kasvojaan ei voi mitenkään peittää.

Olen itkenyt paljon tämän kesälomani aikana. Olen psyykkisesti tasapainoton ruusufinnini takia. Töihin pitäisi ensi maanantaina mennä. Ehkäpä kuitenkin työnteko vie ajatukset pois edes vähän tästä naamasta, ajattelin ensin jopa sairauslomaa, mutta tuskin siitä mitään iloa minulle olisi, murehtisin vain enemmän. Tiedän tuon tunteen esim. kaupassa kun tuntuu että todellakin kassaneiti katsoo säälivästi...voi tuotakin reppanaa minkälaiseksi on naama mennyt.

Pointti on juuri tuo, että mitenkä hyväksyt itsesi rumempana kuin ennen, se on tosi vaikeaa....

Yritetään jaksaa, itse vaan oma ahdistuneisuuteni alkaa jo olla aika huolestuttavaa, täytyy siihenkin kohta hakea apua jos ei mieliala pikkuhiljaa ala tasaantua.

Sama täällä, ainakin tämä kesä pilalla. Romahduksia on tullut paljon tänä kesänä. Mahtavat helleaallot jäi kokematta kavereiden kanssa nauraen ja rannalla ihmisiä katsellen, tuskin tulen seuraaviakaan kokemaan. Olen täysin pysähtänyt, päässäni ei oikin mikään järkevä ajatus enää kulje. Täällä sisällä mietin, mitä kaikkea menetän ja tulen menettämään kun eristäydyin.

Jotkut yrittävät aina muistuttaa "onneksi ei sentään ole hengestä kyse" . Silti olen henkisesti kuollut ja tiedostan sen, siitä lähimmäiseni ovat eniten huolissaan. En ole sama ihminen kuin ennen. Ilon tunne ja sisäinen lämpö, en taida enää muistaa miltä se tuntui. Todellakin ajatukseen "rumempi kuin ennen" on hyvin vaikea tottua. Komea naamani, joka oli ennen etuni monessa asiassa, on muuttunut kuolioksi jota häpeän enemmän kuin mitään.

Toivon todellakin, että saat muuta ajateltavaa töittesi parissa. Tottahan se on, tämä murehtiminen ei asiaa miksikään muuta, mutta kun on henkisesti murtunut, kaikki asiat tuntuu aina vaikeammalta ja omat epäonnistumiset katsotaan entistä isomman suurennuslasin alla. Jospa joskus tämä ahditus helpottaa... mutta joka päivä kysyn itseltäni, millon? Voimia myös sinulle.

• Q

Hei!
      Ja voimia kaikille teille iho-ongelmien kanssa painiville. Omallakin kohdalla niitä on ollut ja on: ensin teininä aknea ja nyt aikuisena ruusufinni... : / Mutta itselläni nämä ovat olleet suht lievää laatua (ainakin toistaiseksi!), ja olen pärjäillyt oikeastaan kauneushoitolahoidoilla ja -tuotteilla.

Mutta aloittajalta olisin vaan ihan kiinnostuksesta kysynyt, oletko keksinyt mitään syytä, miksi sait ruusufinnin? Jos se kerran tuli niin yhtäkkiä. Useinhan sanotaan, että stressi tms. saattaisi laukaista sen? Itselleni nimittäin tämä vaiva tuli niin vaivihkaa, että en oikeastaan edes tiedä, koska se iski, enkä näin ollen osaa syytäkään arvailla.

Ja todellakin voimia! Toivottavasti löydät sopivan hoitomuodon mahdollisimman nopeasti!

PS. Itse voin suositella ihonhoitosarjaa Exuviance, jos olet lääkkeettömistä vaihtoehdoista kiinnostunut - tai miksei niiden rinnallekin. Myös Bion-sarjaa kannattaa harkita.

• ruusufinninen

Minulla ruusufinni puhkesi pahan flunssan jälkeen. Todellakin tosi nopeassa tahdissa tuli. Kunnon ihon tulehdus levisi nopeassa tahdissa. Pari vuotta sitten minulla oli kutiavaa ihottumaa ja muutama sitkeä märkäpaukama joten silloinkin oli ruusufinni, mutta nyt se sitten päätti iskeä koko voimallansa... Nyt muuten minulla on toinen silmäkin sitten tulehtunut,,joten hyvin menee..

Jos tästä jotain on oppinut niin ainakin ymmärtämään toisia ja kaikenikäisiä jotka painii aknen tai vastaavan kanssa, sukulaiset ovat sitä mieltä , että olen pinnallinne ihminen kun otan niin paljon stressiä naamastani...mutta kun eivät ymmärrä niin eivät ymmärrä.

• Kokemusta on

Heti kun huomasin jotain outoa pientä epätasaista finnikohtaa ihossani, menin lääkäriin ja lääkäri totesi sen olevan ruusufinniä. Hän kirjoitti reseptin jolloin sain Rosazol emulsiovoidetta ruusufinnin hoitoon. Enään ei ole naamassa mitään, onneksi!

• ruusufinninen

Heippa kaikille! Ajattelin palata tänne kirjoittamaan mikä on tilanteeni nyt, minä siis olen aloittaja, luin tuon ensimmäisen kirjoitukseni ja fiilikset tuolta kesäkuulta palasi kyllä elävänä mieleen, minä siis sain ensin tautiini terveyskeskuksesta täysin väärän hoidon, jota siis söin 2 viikkoa ihan turhaan, eli tehokas hoito viivästyi kahdella viikolla...menin ihotautilääkärille ja sain ensin vain Dalacin linimettiä joka poltti naamani täysin, ja taas ihotautilääkärille (eri lääkärille) jolta sain sitten pitkän Tetralysal-kuurin. Eli kuuria on jäljellä vielä 2 viikkoa, otan nyt yhden tabletin päivässä. Pitkään söin isolla annoksella. On tämä todella sitkeä tauti. Kuurin aikana on tullut edelleen nenän alle kipeitä patteja. Muualle ei. Iho on hyvännäköinen nyt. Kahteen viikkoon ei ole tullut enää mitään patteja. Punoitusta on kyllä ja se vaihtelee tilanteen mukaan, mutta iho on kauniin sileä.

Olen pikkuhiljaa tässä oppinut mikä punoitusta pahentaa, siis jos olet syönyt mausteisen tuhdin ateria, nenä turpoaa...joskus taaas iho on ihanan valkoinen....

Kuuri ei ole mitään sivuvaikutuksia tehnyt , vain hiukset rupesi kesäällä lähtemään, tosin hiuksilla on normaalikin kasvusykli ja toki hiustenlähtö voi olla normaaliakin, ja sitten se stressi mikä kesällä ollut on voinut myös aiheuttaa hiustenlähtöä, mut on nyt kuitenkin ihan kaunis lyhyemmäksi leikattu tukka toki päässä.

Pelkään edelleen joka aamu , miltä naamani näyttää, en vieläkään luota siihen että lääke on auttanut, pelkään aivan sairaasti naaman räjähtämistä uudelleen, että kauheat traumat tämä on jättänyt, arvatkaa vaan pelottaako kuurin loppuminen...

Hyvää syksyä kaikille!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe