Turku vai Kuopio?

opiskelija-90

Moikka!

Puolen vuoden päästä pitäis lähteä opiskelemaan ja sen takia muuttaa eri kaupunkiin. Vaihtoehtoina Turku ja Kuopio. Kuopiossa oon käynyt, kun se on niin lähellä kotikaupunkii Joensuuta. Ihan ok paikka, mut ei hirveesti huvittais muuttaa sinne.

Turussa en oo ikinä käynyt, enkä oikeestaan oo kuullut tai tiedä paikasta mitään muuta kuin, että siellä on ruisrock... Mut mitä mieltä ootte, kumpi mukavampi, Turku vai Kuopio? Kiinnostais kuulla Turun hyviä puolia. Kauniilta paikalta tuo ainakin vaikuttaa kuvista päätellen...

Niin ja kaikki sanoo, että Turun murre on ihan kamalaa :D Miten siellä edes puhutaan?

18

1784

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskelija-90

sitä kysyisin, että minkä hintaisia vuokra-asunnot Turussa on? Ja minkälaiset kulkuyhteydet siellä on? Pääseekö paikasta toiseen ihan kätevästi pyörällä, vai onko meno kuten Hesassa, että pyörällä pääset vaan hengestäs? Ja minkähintainen bussi Turussa on?

Kiitos tuhannesti vastauksista! :)

• Turussa hyvin

Bussilla kertamaksu 2,5e tai opiskelijan arvokortilta 1,3e (aamupäivällä 1,1e). Itse kortti maksaa 5e ja sille sitten ladataan vähintään 10e kerralla.

Molemmissa on kahden tunnin vaihto-oikeus eli ehtii asioille ja takaisin. Tai sit opiskelijan kuukausikortti, 28e jolla saa ajella rajattomasti.

Pyöräteitäkin on mielestäni ihan hyvin, paitsi aivan keskustassa.

Itse olen Itä-Suomesta Turkuun tullut ja viihtynyt olen!

• Ihana murre

Suomen kielellä pärjää Turussa ja ruotsilla ja englannilla ja paljon muitakin kielivähemmistöjä löytyy. Kun osaa suomee ja savoo niin siinä on hyvä pohja. Turku on jostain syystä Suomen mollatuin kaupunki mutta älä anna sen aiheuttaa ongelmia. Lähde matkaan avoimin mielin. Turun mollaus ja haukkuminen on lähinnä sellainen helsinkiläisten juttu, ne siellä eivät ole oikein pääseet vieläkään eroon siitä maalaispoika-asenteesta, jotenkin kokevat itsensä turkulaisia huonommiksi kun ovat pääkaupungiksi myöhemmin tulleet. Samanlaista nousukasmaista asennetta löytyy Tallinnan suhteessa Tarttoon, vanha yliopistokaupunki sekin.
      Ja jos et Turkuun sopeudu niin aina sieltä päse pois, junalla , laivalla tai lentäen.

• turkussess

Tuo asennevamma Hki-Tku on näköjään vain turkulaisten itsensä ylläpitämä myytti ja toistuu rasittavan säännöllisesti. Turkulaisten olisi syytä olla ylpeitä menneisyydestään ( nykymenossa ei ole kehumista ) ja sopeutua ajatukseen, että pääkaupungin siirto Hkiin enteili myös koko Suomen itsenäistymistä. Ilman monitahoista kehitystä olisimme edelleen Ruotsin itäläänitys.

• Turku.

on ihan hyvä paikka - tänne tulee opiskelijoita ympäri Suomen ja ulkomailta.

Turkulaiset ovat sisäänpäin kääntyneitä ja heihin on vaikea tutustua - opiskelija maailmassa tämäkin on toisin.

Itse olen kotoisin PohjoisKarjalasta

Olen kokenut työpaikkakiusaamisen, jossa minusta puhuttiin pahaa myös asuinalueelleni ja tapauksesta oli juttu IltaSanomissa 19.2.1999.

En usko että tällainen olisi ollut mahdollista PohjoisKarjalassa.

Kaappaaja Turunen on kotoisin Turusta ja Ilkka Kanerva - näistä ihmisistä voit päätellä millaisia ihmisiä täällä asuu.

• paremmissakin piireissä

oisko sulla linkkiä kyseiseen kirjoitukseen.

• nettisivuilta.
        paremmissakin piireissä kirjoitti:

oisko sulla linkkiä kyseiseen kirjoitukseen.

mutta ei heillä ole noin vanhaa lehteä netissä. Kirjastosta voi löytyä jos asia kiinnostaa.

• ..nopeasti

Koulukiusattu tiivistikin turkulaisuutensa oleelliseen, IltaSanomat, Kanerva, kaappaaja.

Opiskelija, on Turussa innostaviakin asioita. Koulutuksen taso on korkea ja opiskelupaikkakunnan status ja merkitys on Turulle suhteellisesti maamme merkittävimpiä ja imagollisesti kasvavasti tärkeä.

Turku on kulttuuriselta ja kansantaloudelliselta merkitykseltään taantuva mutta koulukaupunkina vahvistuva.
        Joustava vertaus Harvardin tai Oxfordin pitäjiin on mahdollinen.

Ainahan vieras opiskelipaikkakunta ottaa omaksumisaikansa. Siinähän muuten sopeutumiskykyiset erottuvat sopeutumattomista, eikö.

Kirjoitat vähän huonoon aikaan. Toispaikkakuntaiset opiskelijat kai tekevät muita asioita kuin lukevat tätä Turku-palstaa.

• Ex-ex-turkulainen(orig)

Kumpikaan herroista eivät ole alkuperäisiä turkulaisia, mikä täten korjattakoon.
        Sextari-textari Kanerva on Lokalahden Lahja Suomen kansalle,josta turkulaiset valitettavasti saavat kärsiä ja Kaappari oli muistaakseni Vahdolta -siis ei Turusta.

• uusturkulainen

Lienee paras tapa käydä nyt kesällä Turussa tutustumismatkalla, jotta saisit vähän kuvaa miltä Turku ja turkulaiset näyttävät. Osa saattaa näyttää vähän eksoottisilta. Opiskelupaikkana lienee yksi parhaista Suomessa. Opiskelija-asunnoista löydät tietoa netistä, vuokrataso on ihan kohtuullinen muihin kaupunkeihin verrattuna. Itse olen myös muuttanut Pohjois-Karjalasta tänne työn perässä. Alku oli hankala kovan kotiseuturakkauden takia, mutta pikku hiljaa alkaa sujua paremmin. Kaupunkia kyllä mollataan tällä palstalla kovasti, mutta kannattaa itse ottaa positiivinen asenne ja tutustua kaupunkiin ja muodostaa kuva vasta sen jälkeen. Ei tämä sen huonompi tai parempi ole kuin muutkaan Suomen kaupungit. Tervetuloa Turkuun! Mie-murteella pärjää ihan hyvin!

• Karjalan poikii

"uusturkulainen" aika pätevästi kuvasi kohtaamisen.

Turkulaiset ovat ensin aika sulkeutuneita. Johtuu arkuudesta kaikkea vierasta kohtaan ja heikohkoista sosiaalisista taidoista.

Turkuun ei voi muuttaa saamaan vaan pitää antaa. Turkulaisista saa uskollisia tuttavia, kun lähestyy turkulaisittain.
        Lyhyesti, lähesty varovaisen yksinkertaisesti paikallisilla ehdoilla. Vältä huomionherättämistä ja erilaisuutta, ainakin alkuun.
        Turussa on paljon opiskelijoita mualimalta. Saat varmasti heti sisääntulotukea.

Turkulaiset itse mollaavat kaupunkiaan eniten, mutta sekin johtuu paljon lounaissuomalaisten heikohkosta itsetunnosta. Täkäläiset eivät todellakaan ole piällysmies-ainesta.

Turkkuseen vaan sieltä. Ei tämä muuten Kuopiota kummempi ole, mutta isompi ja lähempänä maalikyliä.

• 382493894

turussa on paljon halvempia asuntoja ja joukkoliikenne on jo ihan huvittavan paljon halvempaa kuin kuopiossa. kuopiosta ei ole mitään muutakaan hyvää sanottavaa: täällä on todella vähän esim. vaateliikkeitä ja kirpputoreja, kun taas turussa on kumpiakin kiitettävästi.

• edullisempi tietysti

Turku tietenkin!

Opiskelijana saat matkalipun kotiin edullisesti.
      Täällä paikallisliikenne on "sikahalpaa" kun ostaa bussikortin.
      Äläkä vaivaudu tuomaan mitään muuta kuin henkilökohtaiset tavarat mukanasi, täältä saa kirpputoreilta kalusteita astioita yms, erittäin halvalla, kun ei mene yksityiskauppiaden torille. Vaan näihin eri järjestöjen paikkoihin.
      Torilta saat vihanneksia niin halvalla, että niihin jopa alkaa kyllästyä, kun itä-Suomen toreilla ne ovat huippuhinnoissa. Nytkin mansikat 2 euroa litra.

Jokirannassa voi kävellä ja ihailla laivoja ja maisemia, kuvittele vaikka että kävelet Pariisissa Seinen rannalla. Kielet mitä kuulet ympärilläsi ovat tosi monenlaisia.

No Turun murre, se on sitten aivan eri juttu.
      Unohda sana kuka vaihda se sanaan ketä!

Kaikista sanoista kun jätät viimeiset kirjaimet sanomatta, ni siin se o.
      Turkulaise tietää varmaan eniten elukoita ötököitä jotka päättyvät e-kirjaimeen kuin muut suomalaiset, kärpäne, hyttyne, pääskyne, leivone ja sitä rataa.

Jos joku sulle bussissa juttelee on varmasti muualta muuttanut.

Kerron tämän viiden vuoden kokemuksella ja silti viihdyn paremmin kuin itä-Suomessa .D

• mutta näistä

Kuopioon.
      Siellä on luopsakampaa väkeä. Turkulaisten sisäpiiriin ei pääse.
      Joten olet aina EI Turkulainen, raha kyllä kelpaa.
      Joten älä hae turhaan ikäviä kokemuksia.

• .........

Kummassakin kaupungissa olen asunut ja Kuopiossa paremmin viihtynyt. On Turkukin tosin ihan ok.

• Andropov

Minäkin olen asunut takavuosina sekä Kuopiossa että Turussa, jotka molemmat ovat myös opiskelukaupunkejani.

Vastauksena kysymykseen sanoisin samoin kuin edellä olevat, että opiskelijaelämän kannalta Turku on paras valinta, samoin maantieteellisen sijainnin. Pääset esim. laivaristeilyille edullisesti kaiken aikaa yms., jos haluat. Eläminen on Turussa myös halpaa ja opiskelijoille on tarjolla erilaisia etuuksia kaupoissa yms., joten merkittävä etu.

Totta on se, että alkuperäisten turkulaisten kanssa on vaikea ystävystyä. En tiedä, mistä johtuu, mutta näin on kokenut tosi moni, myös minä. Mutta jos onnistut särkemään jään ja pääset sisäpiiriin, pitävät turkulaiset sinut ystävänänsä koko loppuelämän, joten lojaalisuus on tässä kulttuurissa käsin kosketeltavaa. Vertauksena totean, että vastaavasti kuopiolaisten kanssa oli helpompaa kommunikoida, kun kaikki oli niin paljon avoimempaa ja ennakkoluulottomampaa.

Joten vastauksena kysymykseen, muuta Turkuun opiskeluiden ajaksi ja lähde sen jälkeen pois, mikäli et siellä viihtynyt. Näin tein minä, enkä ole katunut päätöstäni kertaakaan.

• ...

Kyllä Turku on varmasti opiskelijan kannalta yksi parhaista paikoista asua Suomessa. Opiskelijoita on paljon jokapuolelta ja ilmapiiri on vapaa. Itse tunnen neljä Pohjois-karjalasta muuttanutta opiskelijaa ja kaikki ovat viihtyneet tosi hyvin. Yhdestä tullut paras ystäväni, joka nykyään jo puhuu pahempaa turunmurretta kuin minä :)
      Enkä usko että täällä sen vaikeampi on tutustua ihmisiin kuin muuallakaan. V-mäisiä ihmisiä voi varmasti sattua eteen täälläkin. Senverran iso kaupunki Turku kuitenkin on, että kyllä täältä mukavaa seuraa ja tekemistä löytyy joka makuun.

Pyöräteitä on Turussa mielestäni ihan kiitettävästi, eikä ajotiellä pyöräilykään ihan kuolemaan tuomittua ole. Ainakin tilanne on pyöräilijän kannalta paljon parempi kuin esim. Tampereella tai Helsingissä.

• Anonyymi

Asun Kuopiossa ja TV sä just Turku. Näyttää samanlaiselta tori kuin Kuopiossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2799
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      22
      2622
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2298
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1881
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      39
      1676
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      52
      1585
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1503
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1373
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      35
      1283
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26