Mitä ajattelet ihmisestä, joka ajattelee sinun puolestasi?

rusalkaa

Tarkoitan otsikon kysymyksellä sellaista henkilöä, joka ajattelee asioita eteenpäin...ennen kuin esimerkiksi ehtii tapahtua tai ennen kuin ehdit sanoa mitään ääneen.

47

1645

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulee tunne

      kuin olisi holhouksen alaisena.

      • rusalkaa

        mulla oli vielä taka-ajatuksena, että henkilö ajattelee jossain määrin virheellisesti sinun puolestasi...eli tekee pikaisia olettamuksia jotka, ei pidä paikkaansa.


      • pyrin välttämään.
        rusalkaa kirjoitti:

        mulla oli vielä taka-ajatuksena, että henkilö ajattelee jossain määrin virheellisesti sinun puolestasi...eli tekee pikaisia olettamuksia jotka, ei pidä paikkaansa.

        Kukaan muu, kuin asianomainen itse, ei pysty tuntemaan toista niin hyvin, että pystyisi tekemään minkäänmoisia oletuksia toisesta. Siitä huolimatta sitä tapahtuu paljon ;).


      • rusalkaa
        pyrin välttämään. kirjoitti:

        Kukaan muu, kuin asianomainen itse, ei pysty tuntemaan toista niin hyvin, että pystyisi tekemään minkäänmoisia oletuksia toisesta. Siitä huolimatta sitä tapahtuu paljon ;).

        vaan tein aloituksen ajatellen yhtä ihmistä livessä...


        Olet oikeassa. Tapahtuu paljon. Mutta eikö keskustelutaito perustu siihen, että ajattelee mitä toinenkin saattaisi ajatella...Sitä ei vaan pidä mennä esittämään ääneen.


      • edes ajatellut ;).
        rusalkaa kirjoitti:

        vaan tein aloituksen ajatellen yhtä ihmistä livessä...


        Olet oikeassa. Tapahtuu paljon. Mutta eikö keskustelutaito perustu siihen, että ajattelee mitä toinenkin saattaisi ajatella...Sitä ei vaan pidä mennä esittämään ääneen.

        En vastauksessani ajatellut ollenkaan palstalaisia, vaan elämää ja ihmisiä yleensä.

        Dialogi perustuu aitoon vuorovaikutukseen, mutta itse ajattelisin sen olevan ennemminkin taitoa kuunnella toista ... no, omalla tavallaan se tietysti voi olla myös ajattelua sen suhteen, mitä toinen saattaisi asioista ajatella. Aidosti kuuntelemalla saa sen kuitenkin toisessa selville.


      • rusalkaa
        edes ajatellut ;). kirjoitti:

        En vastauksessani ajatellut ollenkaan palstalaisia, vaan elämää ja ihmisiä yleensä.

        Dialogi perustuu aitoon vuorovaikutukseen, mutta itse ajattelisin sen olevan ennemminkin taitoa kuunnella toista ... no, omalla tavallaan se tietysti voi olla myös ajattelua sen suhteen, mitä toinen saattaisi asioista ajatella. Aidosti kuuntelemalla saa sen kuitenkin toisessa selville.

        Vuorovaikutus onkin kuuntelemista ...antamista ja saamista. Tai oikeammin vastaanottamista. Kaikkea ei vaan tavi ottaa vastaan. Pakonomaista toisen määrittelemistä on sellainen, ettei luovu omista olettamuksistaan toisen suhteen. Tarkoitan tällä juuri sitä, että ajattelee toisen puolesta. Siinähän pitää toista omana sätkynukkenaan ja kahlitsee toisen.

        Mihin tuollainen perustuu? Vallanhimoon? Äsken eitin olettamuksen, että jokainen rakentaa turvarakenteen, jossa toisilla on oma lokeronsa. Toinen olettamus, että tässä kilpaillaan jostain keskenään eikä toista saa 'päästää edelle'.


      • rusalkaa
        rusalkaa kirjoitti:

        Vuorovaikutus onkin kuuntelemista ...antamista ja saamista. Tai oikeammin vastaanottamista. Kaikkea ei vaan tavi ottaa vastaan. Pakonomaista toisen määrittelemistä on sellainen, ettei luovu omista olettamuksistaan toisen suhteen. Tarkoitan tällä juuri sitä, että ajattelee toisen puolesta. Siinähän pitää toista omana sätkynukkenaan ja kahlitsee toisen.

        Mihin tuollainen perustuu? Vallanhimoon? Äsken eitin olettamuksen, että jokainen rakentaa turvarakenteen, jossa toisilla on oma lokeronsa. Toinen olettamus, että tässä kilpaillaan jostain keskenään eikä toista saa 'päästää edelle'.

        Voi taivas tätä mun tekstiä tAAS...


      • Ja tietynlaiseen
        rusalkaa kirjoitti:

        Vuorovaikutus onkin kuuntelemista ...antamista ja saamista. Tai oikeammin vastaanottamista. Kaikkea ei vaan tavi ottaa vastaan. Pakonomaista toisen määrittelemistä on sellainen, ettei luovu omista olettamuksistaan toisen suhteen. Tarkoitan tällä juuri sitä, että ajattelee toisen puolesta. Siinähän pitää toista omana sätkynukkenaan ja kahlitsee toisen.

        Mihin tuollainen perustuu? Vallanhimoon? Äsken eitin olettamuksen, että jokainen rakentaa turvarakenteen, jossa toisilla on oma lokeronsa. Toinen olettamus, että tässä kilpaillaan jostain keskenään eikä toista saa 'päästää edelle'.

        kontrollintarpeeseen. Dominoivat ja hallitsevat ihmiset harjoittavat tätä toisiin ihmisiin nähden. Usein hyvin tuhoavalla tavalla.


      • kautta omaa elämäänsä
        Ja tietynlaiseen kirjoitti:

        kontrollintarpeeseen. Dominoivat ja hallitsevat ihmiset harjoittavat tätä toisiin ihmisiin nähden. Usein hyvin tuhoavalla tavalla.

        järjestyksessä, koska eivät omalla tavallaan siedä mitään epävarmuutta. Heidän on siis kontrolloitava sitä itse.


      • rusalkaa
        kautta omaa elämäänsä kirjoitti:

        järjestyksessä, koska eivät omalla tavallaan siedä mitään epävarmuutta. Heidän on siis kontrolloitava sitä itse.

        että mitä siinä menettää. Mielestäni molempi osapuoli vain menettää.


      • Anonyymi
        pyrin välttämään. kirjoitti:

        Kukaan muu, kuin asianomainen itse, ei pysty tuntemaan toista niin hyvin, että pystyisi tekemään minkäänmoisia oletuksia toisesta. Siitä huolimatta sitä tapahtuu paljon ;).

        Jotkut ammattiauttajat tuntuvat ajattelevan, että koulutuksensa perusteella he tietävät paremmin kuin ihminen itse. Ihmistä tungetaan väkisin johonkin sopivaan tulkintaan, vaikka kuinka kertoisit tuntevasi itsesi ja että tuo ei nyt osu. Silloin käy niin, ettei keskustelusta saa yhtään mitään. Tilanne vain lukkiutuu. Epämiellyttävää muutenkin olla tekemisissä sellaisen ihmisen kanssa. Ikävä on myös kliseemäinen "sinusta voi tuntua siltä, MUTTA -".

        Yksi tuttuni taas teki usein sellaista, että hän ikään kuin loi jostakin sanomastani "ongelman" minulle (ei siis minun) ja sitten hän tyytyväisenä ratkoi ja hoiti sitä ihan niin kuin kyseessä olisi asia, joka vaivaisi minua. Minua lähinnä vaivasi hänen käytöksensä, oli jotenkin kiusallista aina.


    • MMies

      ennustajaeukoista?

      • rusalkaa

        Lähinnä ajattelin sellaista pakonomaista toisten tekemisten ajattelemista...kun varsinkin ne olettamukset menee pieleen.

        Perustuuko tämä jotenkin ihmisen ominaisuuteen takentaa itelleen jokin turvarakenne ja toiset ihmiset pyritään lokeroimaan ...?


      • rusalkaa
        rusalkaa kirjoitti:

        Lähinnä ajattelin sellaista pakonomaista toisten tekemisten ajattelemista...kun varsinkin ne olettamukset menee pieleen.

        Perustuuko tämä jotenkin ihmisen ominaisuuteen takentaa itelleen jokin turvarakenne ja toiset ihmiset pyritään lokeroimaan ...?

        Piti kirjoittaa 'pyrkii rakentamaan turvarakenteen itselleen'...

        Vai perustuuko tämä toisen puolesta ajatteleminen viime aikoina tolkutettuun loputtomaan kilpailuun. Kuvitelmaan siitä, että me kaikki kilpailemme toisiamme vastaan...tässä elämän juoksussa. Jokaisen saavutuksia ja tulevia tekemisiä arvioidaan...ja sitten luodaan oma strategia sen mukaan? Siis koitetaan arvailla toisen ajatukset etukäteen.


    • en pidä sellaisesta henkilöstä (ainakaan sillä hetkellä). Tää siis irl. Täällä virtuaalissahan noita ei ota niin tosissaan.

      Kyllä se irl loukkaa; että joillain on pokkaa tehdä minusta esim. väärää luonneanalyysia tai lauseessaan tuo esiin mm sen; millainen minä "olen" - jos se ei pidä paikkaansa.

      Monasti noissa on esim kateutta takana, halu alentaa, mustamaalaamisen halu, halu dumbata toisen hyvä fiilis tms "mukavaa".

      Koskaan en ole lopettanut ihmettelemästä ihmisen moninaisia tapoja olla ääliöitä.

      • rusalkaa

        Jees. Ensisijaisesti se on juuri loukkaavaa. Siinä viedään toiselta ihmisyys...mahdollisuus olla olemassa omana itsenään olemassa.

        Nyt otan tässä esimerkin omasta elämästäni: Viime aikoina olen ollut siis työkyvyttömyyseläkkeellä toistaiseksi... Näyttää siltä, että kaikki mun tänä aikana tekemäni työ on ollut jotain 'itsensä toteuttamista' tai 'terapiaa'. Hehe heh On se juu terapiaa, kun levittää kolme traktorikuormallista palanutta hevosenlantaa ja siihen päälle mullat ja tekee siittä kasvimaan itelleen. Jollekin toiselle se on ankaraa työtä, johon ei edes kykene. Mulle tää siis on vaan terapiaa ja itseni toteuttamista.

        Alussa kyllä otsikkoa väsätessäni ajattelin ihan jotain muuta...tää tuli tässä matkan varrella mieleen. Onko tässä sitten kysymys siitä, että halutaan vetää jotankin toinen vaan alas? Sellainen mihin ei ite pysty ja tietää, että toinen pystyy, pyritään jo etukäteen mitätöimään.

        Nimittäin tää toisen puolesta ajatteleminen tökkii juuri siitä syystä, että se on negatiivista. Ei mua haittaa ollenkaan sellanen, että olis positiivisia mielikuvat joita lausutaan ääneen.


      • rusalkaa kirjoitti:

        Jees. Ensisijaisesti se on juuri loukkaavaa. Siinä viedään toiselta ihmisyys...mahdollisuus olla olemassa omana itsenään olemassa.

        Nyt otan tässä esimerkin omasta elämästäni: Viime aikoina olen ollut siis työkyvyttömyyseläkkeellä toistaiseksi... Näyttää siltä, että kaikki mun tänä aikana tekemäni työ on ollut jotain 'itsensä toteuttamista' tai 'terapiaa'. Hehe heh On se juu terapiaa, kun levittää kolme traktorikuormallista palanutta hevosenlantaa ja siihen päälle mullat ja tekee siittä kasvimaan itelleen. Jollekin toiselle se on ankaraa työtä, johon ei edes kykene. Mulle tää siis on vaan terapiaa ja itseni toteuttamista.

        Alussa kyllä otsikkoa väsätessäni ajattelin ihan jotain muuta...tää tuli tässä matkan varrella mieleen. Onko tässä sitten kysymys siitä, että halutaan vetää jotankin toinen vaan alas? Sellainen mihin ei ite pysty ja tietää, että toinen pystyy, pyritään jo etukäteen mitätöimään.

        Nimittäin tää toisen puolesta ajatteleminen tökkii juuri siitä syystä, että se on negatiivista. Ei mua haittaa ollenkaan sellanen, että olis positiivisia mielikuvat joita lausutaan ääneen.

        Monasti on kyse halusta vetää toinen alas, tai huonoon valoon.

        Joskus on kysymys ymmärtämättömyydestä ja harmittomasta lapsuksesta, yli-innokkuudesta tms.

        Nämä kyllä osaa erottaa toisistaan.

        Usein ne tahalliset, loukkaaviksi tarkoitetut tehdään niin ovelasti; että jos siihen tarttuu niin aivan kuin tekisi todeksi mainitun asian muiden silmissä. Ihminen tehdään helposti puolustuskyvyttömäksi.

        Paras tapa välttää noita, on välttää kyseisiä ilkeämielisisä ihmisiä.

        Oikeamielistä arvosteluakin on hyvä oppia ottamaan vastaan. Mutta ihmisten lokeroiminen mutu-tuntumalla on todella toisen arvoa alentavaksi tarkoitettua.


    • kyseisen henkilön toimivan loogisesti.

      Mitä ärsyttävää siinä on?

      Jos itse on ajatellut tehdä asian korjauksen myöhemmin ja toinen ehtii tehdä sen itseään aikaisemmin. Kyse on omasta laiskuudesta.
      Siitä huolimatta, ettei itse sitä tee.
      Ainahan voi huomauttaa toiselle, esim. "Voisitko korjata hyllyn, ennenkuin se romahtaa?"

      • rusalkaa

        Täs on kyllä kysymys ennemminkin siitä, että toisen puolesta ajattelu menee jossain määrin vikaan tai on jopa pelkästään vahingollista kohteelle


      • rusalkaa kirjoitti:

        Täs on kyllä kysymys ennemminkin siitä, että toisen puolesta ajattelu menee jossain määrin vikaan tai on jopa pelkästään vahingollista kohteelle

        kertoa esimerkki, kuin antaa lukijan arvailla mitä kirjoittaja tarkoittaa?


      • rusalkaa
        runontaja kirjoitti:

        kertoa esimerkki, kuin antaa lukijan arvailla mitä kirjoittaja tarkoittaa?

        Jatkan vaan tätä sun esimerkkiäsi. Mun mielestä on turhaa spekuloida sillä, että hylly voisi romahtaa, kun mitään sellaiseen viittaavaa ei ole tapahtumassa. Ihan ok on ehdottaa korjaamista, mutta on sairasta laittaa siihen sitten lisäviitteitä 'kun se hylly kuitenkin romataa sulla' tai 'se on ennenkin sulla romahtanut' tai 'et sä kumminkaan sitä hyllyä osaa huolehtia itte'.

        Ymmärrätkö?

        Kaiken lisäksi sitte kerrotaan kaikille, että toi on se tyyppi, jonka hyllyt romahtelee aina.


      • rusalkaa kirjoitti:

        Jatkan vaan tätä sun esimerkkiäsi. Mun mielestä on turhaa spekuloida sillä, että hylly voisi romahtaa, kun mitään sellaiseen viittaavaa ei ole tapahtumassa. Ihan ok on ehdottaa korjaamista, mutta on sairasta laittaa siihen sitten lisäviitteitä 'kun se hylly kuitenkin romataa sulla' tai 'se on ennenkin sulla romahtanut' tai 'et sä kumminkaan sitä hyllyä osaa huolehtia itte'.

        Ymmärrätkö?

        Kaiken lisäksi sitte kerrotaan kaikille, että toi on se tyyppi, jonka hyllyt romahtelee aina.

        kyse oli siitä, että henkilö 1 huomaa hyllyn olevan rikki ja vaativan korjausta.
        Henkilö 2 ehtii korjata hyllyn ennenkuin henkilö 1 korjaa hyllyn.

        Henkilö 1 voi myös huomauttaa henkilö 2:lle, että hylly on rikki ja voisiko hän korjata sen.

        Vastaavasti jos hylly on ehjä ja henkilö 2 korjaa hyllyn tukirakennetta, jotta varmasti pysyisi, kertoo se enemmän henkilö 2:n epävarmuudesta asioiden suhteen.
        Hän ei tee sitä tarkoituksella, vaan siksi, ettei ole varma itsestään.

        Se, että henkilö 2 ei luota toisen korjaustaitoon, johtuu myös omasta epävarmuudesta. Kuten hänen ylimielinen asenteensa henkilö 1:en.


      • rusalkaa
        runontaja kirjoitti:

        kyse oli siitä, että henkilö 1 huomaa hyllyn olevan rikki ja vaativan korjausta.
        Henkilö 2 ehtii korjata hyllyn ennenkuin henkilö 1 korjaa hyllyn.

        Henkilö 1 voi myös huomauttaa henkilö 2:lle, että hylly on rikki ja voisiko hän korjata sen.

        Vastaavasti jos hylly on ehjä ja henkilö 2 korjaa hyllyn tukirakennetta, jotta varmasti pysyisi, kertoo se enemmän henkilö 2:n epävarmuudesta asioiden suhteen.
        Hän ei tee sitä tarkoituksella, vaan siksi, ettei ole varma itsestään.

        Se, että henkilö 2 ei luota toisen korjaustaitoon, johtuu myös omasta epävarmuudesta. Kuten hänen ylimielinen asenteensa henkilö 1:en.

        lähinnä tilannetta, kun hylly oikeesti siis ei tartte korjausta vaan olettamukset ristitään sen henkilön kannettavaksi. Ei siis ollut edes kysymys hyllyn korjaamisesta oikeesti vaan henkilön tarpeettomasta arvioinnista.


      • rusalkaa kirjoitti:

        lähinnä tilannetta, kun hylly oikeesti siis ei tartte korjausta vaan olettamukset ristitään sen henkilön kannettavaksi. Ei siis ollut edes kysymys hyllyn korjaamisesta oikeesti vaan henkilön tarpeettomasta arvioinnista.

        henkilö sanoo "Sinun kannattaisi korjauttaa tuo hylly, koska se saattaa romahtaa!" mutta henkilö ei tee itse mitään asian suhteen (koska tietää, ettei hyllyä tarvitse korjata).

        Mikäli kyse parisuhteesta, kyse valtataistelu kuka lopulta määrää kaapin paikan.
        Miksi ei myöskin huonosta ystävyyssuhteesta.


    • rusalkaa

      toisen reviirille tai jopa nahan alle? Miten paljon ihminen saa itse määrittää itseään?

      Kyse on varmaan taktikoinnista. Jos pyritään toinen ohjaamaan sivuraiteelle tai pois pelistä, kuvitellaan, että itse voittaa enemmän.

      Elämä kuitenkin on sellainen 'peli', että kaikki saavat pelata. Emme me kilpaile keskenämme. Mielestäni jokaisen panos on tärkeä eikä kukaan mitenkään voi viedä toiselta olemassaolon mahdollisuutta, vaikka sitä yrittääkin.

      Kyse on oikeastaa vain yhteisölle vahingollisesta psykologisesta ilmiöstä, joka rehottaa valtoimenaan. Yhteisö menettää todella paljon, kun joku/jotkut taktikoivat toisia mitättömäksi vain saadakseen itse olla paremmin esillä. Todennäköisesti kaikilla on ihan hyvä mahdollisuus olla olemassa. Joillain vain on kateutta tai muita sairaalloisia uhkakuvia läheisistään...jolloin tämä toisen puolesta vahingollinen ajattelu rehottaa.

      • Yhteisö tosiaan menettää

        paljon sillä, että jotkut taktikoivat toisia mitättömäksi, päästäkseen itse paremmin esille. Pointti on kuitenkin ennemminkin siinä, millainen yhteisö hyväksyy moisen käytöksen ja toiminnan?


      • rusalkaa
        Yhteisö tosiaan menettää kirjoitti:

        paljon sillä, että jotkut taktikoivat toisia mitättömäksi, päästäkseen itse paremmin esille. Pointti on kuitenkin ennemminkin siinä, millainen yhteisö hyväksyy moisen käytöksen ja toiminnan?

        tämä Suomi-niminen yhteisö.


      • Nyt kyse ei ollut
        rusalkaa kirjoitti:

        tämä Suomi-niminen yhteisö.

        niinkään mikä yhteisö sitä tekee. Mitä on sellaisessa yhteisössä pielessä, mikä suvaitsee moisen toiminnan? Ylemmän auktoriteetin puute?


      • rusalkaa
        Nyt kyse ei ollut kirjoitti:

        niinkään mikä yhteisö sitä tekee. Mitä on sellaisessa yhteisössä pielessä, mikä suvaitsee moisen toiminnan? Ylemmän auktoriteetin puute?

        Sinähän heitit hyvän. Mikä se ylempi auktoriteetti on? Perheessä se on vanhemmat. Jossain seurakunnan yhteisössä luulis olevan pappi, mutta nykyään on tääkin väljähtynyt, ettei ole oikeen kirkollista auktoriteettia. oisko kunnanjohtaja tai kaupungin? Sitte työpaikalla luulisi olevan pomo jne.

        Kaikkien ylin auktoriteetti Jumala ja pelotteena seitsemän kuolemansyntiä, Raamattu, Helvetti ja Taivaaseen pääsy.

        Ei toimi. Ihmiset on tosi riehakkaita, kun vaan silmä välttää. Ei kunnioiteta edes elämää.

        Veikkaan, että ylin auktoriteetti on raha...tai se jolla kuvitellaan olevan eniten rahaa.


      • sen tuoma valta-asema
        rusalkaa kirjoitti:

        Sinähän heitit hyvän. Mikä se ylempi auktoriteetti on? Perheessä se on vanhemmat. Jossain seurakunnan yhteisössä luulis olevan pappi, mutta nykyään on tääkin väljähtynyt, ettei ole oikeen kirkollista auktoriteettia. oisko kunnanjohtaja tai kaupungin? Sitte työpaikalla luulisi olevan pomo jne.

        Kaikkien ylin auktoriteetti Jumala ja pelotteena seitsemän kuolemansyntiä, Raamattu, Helvetti ja Taivaaseen pääsy.

        Ei toimi. Ihmiset on tosi riehakkaita, kun vaan silmä välttää. Ei kunnioiteta edes elämää.

        Veikkaan, että ylin auktoriteetti on raha...tai se jolla kuvitellaan olevan eniten rahaa.

        luovat jonkinlaista "auktoriteetin" asemaa. Rahaahan nykyään palvotaan, kuka enemmän, kuka vähemmän.

        Se ei silti selitä täysin ihmisten piittaamattomuutta toisiinsa nähden. Mikä se sitten voisi olla? Itsekeskeisyys, oman edun tavoittelu ensisijaisesti, yhteisöttömyys ...


      • rusalkaa
        sen tuoma valta-asema kirjoitti:

        luovat jonkinlaista "auktoriteetin" asemaa. Rahaahan nykyään palvotaan, kuka enemmän, kuka vähemmän.

        Se ei silti selitä täysin ihmisten piittaamattomuutta toisiinsa nähden. Mikä se sitten voisi olla? Itsekeskeisyys, oman edun tavoittelu ensisijaisesti, yhteisöttömyys ...

        Jos suoraan sanotaan, ihmiset ei myönnä omia virheitään ja puutteitaan, siksi arvotetaan muita, kun pelätään, että joutuu ite vastuuseen jostain.


      • keskeneräisiä ja
        rusalkaa kirjoitti:

        Jos suoraan sanotaan, ihmiset ei myönnä omia virheitään ja puutteitaan, siksi arvotetaan muita, kun pelätään, että joutuu ite vastuuseen jostain.

        vajavaisia, myös henkisesti kovin eri tasoilla. Mistä voisi johtua tuon vastuun pakoilu mielestäsi?


      • rusalkaa
        keskeneräisiä ja kirjoitti:

        vajavaisia, myös henkisesti kovin eri tasoilla. Mistä voisi johtua tuon vastuun pakoilu mielestäsi?

        Ihmisen kuuluisi kehittyä elämänsä aikana ja oppia kaikenlaista uutta. Täähän tarkottaa, että omasta itsestä kuuluisi oppia myös asioita. Luulen kuitenkin, että juuri tässä asiassa ihminen on kaikkein sokein.


      • poispäin opitusta ;).
        rusalkaa kirjoitti:

        Ihmisen kuuluisi kehittyä elämänsä aikana ja oppia kaikenlaista uutta. Täähän tarkottaa, että omasta itsestä kuuluisi oppia myös asioita. Luulen kuitenkin, että juuri tässä asiassa ihminen on kaikkein sokein.

        Pelko kaikesta uudesta?


    • Ei ole kyllä sellaista hlö tullut vielä vastaan...

      Tai sitten en vain tajunnut, että mitä tarkalleen ottaen tarkoitit...?! X)

      • rusalkaa

        sen verran, että pistää vastapuolen miettimään tarkasti mitä suustaan päästelee. Tässä kohtaa voisi todeta, että fyysinen voima tuo jonkinlaista auktoriteettia.


      • rusalkaa kirjoitti:

        sen verran, että pistää vastapuolen miettimään tarkasti mitä suustaan päästelee. Tässä kohtaa voisi todeta, että fyysinen voima tuo jonkinlaista auktoriteettia.

        ..ai sitä ajoit takaa...

        No juu pitää tietenkin jossain määrin paikkansa tuo sinun kommentti....mutta kolikon kääntöpuoli on se, että ihmiset pakkaavat tekemään nopeasti (musta) yleistyksiä ja johtopäätöksiä, jotka useimmiten menevät metsään...ja tämän seurauksena saattaa välillä sattua "hassuja" tilanteita/väärinkäsityksiä.. ;)


      • rusalkaa
        TheOne kirjoitti:

        ..ai sitä ajoit takaa...

        No juu pitää tietenkin jossain määrin paikkansa tuo sinun kommentti....mutta kolikon kääntöpuoli on se, että ihmiset pakkaavat tekemään nopeasti (musta) yleistyksiä ja johtopäätöksiä, jotka useimmiten menevät metsään...ja tämän seurauksena saattaa välillä sattua "hassuja" tilanteita/väärinkäsityksiä.. ;)

        Voisiko tosiaan kääntää tämän positiiviseksi? Hassua ja hupaisaa...Mulla ei meinaa huumorintaju riittää kaikkiin näihin 'väärinkäsityksiin' ja 'hassuihin tilanteisiin', joita minun henkilöni ympärillä sattuu/tapahtuu.


      • rusalkaa kirjoitti:

        Voisiko tosiaan kääntää tämän positiiviseksi? Hassua ja hupaisaa...Mulla ei meinaa huumorintaju riittää kaikkiin näihin 'väärinkäsityksiin' ja 'hassuihin tilanteisiin', joita minun henkilöni ympärillä sattuu/tapahtuu.

        ..kieltämättä välillä kortilla livessä ku joku dorka olettaa musta jotain pelkästään ulkoisen habitukseni perusteella ja tekee itseänikin koskevia päätöksiä kysymättä multa niihin lupaa tai mielipidettä! X(

        Mutta täällä netissä ne on lähinnä hupaisia... ;)


    • dayum

      niin ilmeisesti pääsin kärryille.

      Jos ihminen yrittää elää minun puolestani, eli ohjailla elämääni omien mielikuviensa johdattelemina, niin en pidä. Etenkään, jos se menee kokonaan metsään. Mielipiteitään saa kertoa, mutta raja menee jossain.

      Jos ihminen ajattelee minun puolestani, täydentää minun sanomisia, tietenkin omien mielikuviensa johdattelemina, niin mitä enemmän menee metsään, sen vähemmän pidän. Tai ehkä se on enemmän kiusallista.

      Jos ihminen luulee tietävänsä mitä jollain sanomisellani tai teolla tarkoitan, omien mielikuviensa johdosta tietenkin, niin mitä enemmän menee metsään, sen vähemmän pidän. Siis toistuessaan. Tämäkin on kiusallista, jotenkin siinä tajuaa ettei taideta sitten ollakaan samalla aallolla lillumassa. Ei mahda mitään, teen tuollaista kyllä itsekin, mutta jostain syystä uskon itse olevani useammin enemmän oikeassa kuin ne, jotka olevinaan minua analysoivat. En ole varma mistä se johtuu, mutta toiset meistä ovat kyllä enemmän helppolukuisia kuin toiset, ja toiset jopa hämmentävän loogisia tekemisissään vaikka eivät ehkä sitä tarkoituksella näytäkään. En myöskään jaksa uskoa sattumiin - siis yleensä. Ne ovat kyllä mahdollisia, mutta mitä "erikoisempi" sattuma, sen epätodennäköisempänä sitä pidän.

      Noin muutoin olen vähän samoilla linjoilla runontajan kanssa, sillä sehän voi kertoa vain ihmisen loogisuudesta, "kuuntelen kyllä mitä sanot". Eikä sitä sinänsä ehkä pitäisi kainostellakaan, etenkään tutumpien kesken. Jotkut ovat kyllä niin ärsyttävän hidastempoisia puheissaan, ettei kärsivällisyys meinaa riittää kun saa odotella sanoja jotain puoli tuntia, niin sellaisessa tilanteessa voi kyllä tulla koitettua avittaa sitä toista osapuolta ettei vaan ehtisi itse kuukahtaa ennen loppuhuipennusta.

      • rusalkaa

        Siis pitää olla kärsivällinen toisen suhteen eikä mennä asioiden edelle. Olen hyvinkin samaa mieltä kanssasi. Eihän hidastempoisuus ole synti. Ei myöskään nopeus. Toisen mitätöiminen ja sivuuttaminen sen sijaan on jonkinlainen synti. Ehkä nopea tarvitseeksin pysähtymistä.


    • uk-ko

      Muorilla on tapana ajatella ja suunnitella mun tekemiset hyvinkin tarkkaan, jos annan hälle pienenkään mahdollisuuden :-)

      Ajattelen hänestä niin että hän on ällistyttävä riesa viiskymppisen miehen elämässä... mutta rakastan toki äiteetä, kuten kunnon pojan kuuluukin...

      • rusalkaa

        Onko tää minunkin tuleva roolini? Kääk. Kyllähän sitä monesti luulee tietävänsä paremmin toisen asiat. Pitäs vaan osata kysästä, että mahtaako nää mun ajatukset pitää paikkansa ja antaa toisenkin ite tehä päätöksiä.

        Ihmettelen joskus, että minun äitini sanoo minua itsepäiseksi.

        Mitä ihminen saisi aikaan jos ei pitäis kiinni omasta tahdostaan? Ei mitään! Olisi toisten käskytettävänä ja sinne tänne heiteltävänä. Kun ei siihen sitte suostu, niin on itsepäinen.


      • pitää kiinni.
        rusalkaa kirjoitti:

        Onko tää minunkin tuleva roolini? Kääk. Kyllähän sitä monesti luulee tietävänsä paremmin toisen asiat. Pitäs vaan osata kysästä, että mahtaako nää mun ajatukset pitää paikkansa ja antaa toisenkin ite tehä päätöksiä.

        Ihmettelen joskus, että minun äitini sanoo minua itsepäiseksi.

        Mitä ihminen saisi aikaan jos ei pitäis kiinni omasta tahdostaan? Ei mitään! Olisi toisten käskytettävänä ja sinne tänne heiteltävänä. Kun ei siihen sitte suostu, niin on itsepäinen.

        Halustaan. Kuitenkaan se oma tahto ei saa jyrätä toisen tahdon yli esim. parisuhteissa. Kompromisseja on pakko tehdä välillä, ellei halua ihan erakoksi heittäytyä ;).


      • rusalkaa
        pitää kiinni. kirjoitti:

        Halustaan. Kuitenkaan se oma tahto ei saa jyrätä toisen tahdon yli esim. parisuhteissa. Kompromisseja on pakko tehdä välillä, ellei halua ihan erakoksi heittäytyä ;).

        Erakkokin saa olla olemassa. Eläkeläinenkin saa opiskella. Saa olla muuten vaan ja saa jopa tyytyä vähempään toimeentuloon, jos ei huvita tehä töitä. Ei pitäs olla mitenkään kielteistä.

        Se vaan on aika törkeetä, että kesannoinnista maajussille maksetaan 500e hehtaari!!! Yks vuokraa toiselta peltoo 100e hehtaari ja käteen jää siis 400e hehtaari, joo.

        Mäkin saan selviytyä kuten parhaaksi nään ja hyvin on tähän mennessä toimeen tultu. Ei pitäsi keltään olla pois...vaan taitaa kuitenkin olla pois joltain työn orjalta.


      • uk-ko
        rusalkaa kirjoitti:

        Onko tää minunkin tuleva roolini? Kääk. Kyllähän sitä monesti luulee tietävänsä paremmin toisen asiat. Pitäs vaan osata kysästä, että mahtaako nää mun ajatukset pitää paikkansa ja antaa toisenkin ite tehä päätöksiä.

        Ihmettelen joskus, että minun äitini sanoo minua itsepäiseksi.

        Mitä ihminen saisi aikaan jos ei pitäis kiinni omasta tahdostaan? Ei mitään! Olisi toisten käskytettävänä ja sinne tänne heiteltävänä. Kun ei siihen sitte suostu, niin on itsepäinen.

        ajatteleminen toteutuu yksityiselämässä, niin siinä lienee kyse joko
        ajattelijan omasta elämättömästä elämästä (yrittää saada toisen elämään omat haaveensa)
        tai sitten epäluottamuksesta toiseen aikuiseen (eli on pakko ajatella toisen puolesta, että hommat hoituisi).

        Ensimmäinen on helppo tapaus, riittää että älyää asian laidan ja laittaa touhulle rajat.
        Toinen on hankalampi keissi. Luottamus ja epäluottamus eivät ole loogisia tunteita. Normaali, kypsä, luotettava aikuinen voi saada toiselta epäluottamusta osakseen, ei omasta syystään, vaan siksi että toinen ihminen ei osaa luottaa. Minä en tiedä, mikä saa jotkut pakonomaisesti kontrolloimaan ympäristöään. Turvattomuuden tunne?


      • rusalkaa
        uk-ko kirjoitti:

        ajatteleminen toteutuu yksityiselämässä, niin siinä lienee kyse joko
        ajattelijan omasta elämättömästä elämästä (yrittää saada toisen elämään omat haaveensa)
        tai sitten epäluottamuksesta toiseen aikuiseen (eli on pakko ajatella toisen puolesta, että hommat hoituisi).

        Ensimmäinen on helppo tapaus, riittää että älyää asian laidan ja laittaa touhulle rajat.
        Toinen on hankalampi keissi. Luottamus ja epäluottamus eivät ole loogisia tunteita. Normaali, kypsä, luotettava aikuinen voi saada toiselta epäluottamusta osakseen, ei omasta syystään, vaan siksi että toinen ihminen ei osaa luottaa. Minä en tiedä, mikä saa jotkut pakonomaisesti kontrolloimaan ympäristöään. Turvattomuuden tunne?

        Ne taitaa käydä käsi kädessä. Vielä lisään listaan puutteellinen pettymyksien sietokyky.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe