Onko teillä kokemuksia raskauden ajan tupakoinnista? etenkin alku raskauden. Onko raskaus jatkunut vai mennyt kesken tupakoinnin takia? jos ei niin onko mahdollista että lapsesta tulee kehitysvammainen yms? Sanotaan että ensimmäiset 3kk on tärkeimmät kuukaudet lapsen kehityksen kannalta, niin kuinka suuri todennäköisyys on ettei lapsi ole terve..?
Tupakoinnin lopettaminen on todella hankalaa ja kaikki neuvo on tervetullutta :)
Vastailkaa, ja provot vittuun!! ;)
tupakointi ja raskaus.
13
7719
Vastaukset
- tipitii..
että mikä siinä lopettamisessa on niin vaikeaa?
itse olin tupakoinut ennen raskautta melkein 15 vuotta. eipä silti tehnyt tiukkaakaan lopettaa. yks ilta iltatupakkia vedellessä (raskausviikkoja oli silloin jotain 5) vaan päätin, että nyt se loppuu. ja loppui siihen.
tietysti sitä tulee syötyä enempi, että on vähän jotain korviketta sille tupakille, mutta eipähän se haitannut. raskauden mukana tulee niitä kiloja kuitenkin.
koita keksiä vaikka joku toinen tapa tupakan tilalle. minulla se oli kahvin juonnin aloittaminen (joo, ei terveellistä sekään mutta aina parempi kuin tupakka) :/ ime vaikka tikkaria, jos et muuta keksi :D mutta muista sitten pestä hampaitakin useimmin..- yrittää lopettaa
Paljonko sinä poltit päivässä? Tuo on todella yksilöllistä.. Minullakun on ne aamun ensimmäiset aina tärkeitä. Ei lähde päivä käyntiin muuten. Aamusin menee muutenkin tupakkaa kaikkein eniten. Kahvilla en voi korvata koska kahvista vasta se tupakkahimotuleekin.
- ......
Tupakoinnin haitat ovat selkeät ja lopettaminen auttaa lasta huimasti vielä tuossakin vaiheessa. Siirry edes nikotiinipurkkaan, sekin on terveellisempää.
- kokeile vaikka
hypnoterapiaa, ÄLÄ vain mitään nikotiinipurkkaa tms. raskausaikana käytä!!!!!!!!
- voi syödä,
kokeile vaikka kirjoitti:
hypnoterapiaa, ÄLÄ vain mitään nikotiinipurkkaa tms. raskausaikana käytä!!!!!!!!
kysy vaikka lekurilta. Mieluummin sitä kuin tupakkaa herranjestas!
- nyt vain
itse poltin melkein koko raskauden ajan..en nyt kehota näin tekemään kuhan kerron.lapsi syntyi viikkoa ennen laskettua aikaa terveenä..tietysti kannattaa lopettaa jos pystyy! itsellä ei ollut itsekuria siihen.
- pähkäilen samaa
Paljonko sinä poltat päivässä? Oletko saanut edes vähennettyä? Itselläni on sama ongelma ja tuntuu että on todella vaikea lopettaa.. Itse poltin melkein 10 vuotta ennen raskautta 2 askia päivässä ja nyt rv 6 3 olen saanut vähennettyä puoleen.. Mutta kyllä sekin jo tiukkaa tekee kun joka toinen tupakka jää polttamatta.. Olen kokeillut jauhaa purkkaa ja syödä salmiakkia mutta eivät nekään oikein tunnu auttavan..
- rv 8+6.
Kyllä sitä tupakkaa menee semmonen n.10 päivässä, tietty olin kuukauden verran tupakoimatta mutta ratkesin 2vkoa sitten..Sen jälkeen polttanut ehkä vkon joka päivä..Ja ottaen nyt huomioon pari päivää jolloin en voi tupakoida. Mutta kyllä se maistuu pahoinvoinnista huolimatta. :(
- ensimmäistä
odottaessa aika paljon juuri alkuraskauden aikana mutta lopetin kun alkoi pahoinvointi. Silloin ei voinut edes ajatella tupakkaa oksentamatta! Loppuraskauden olin täysin polttamatta. lapsi terve 2 vuotias nyt, kasvaa ja kehittyy hyvin. Ainoat ongelmat ovat allergiat ja välillä kyllä syytän sitä alkuraskauden tupakointia ja ajattelen: "olisiko niitä jos en olisi polttanut..." Nyt odotan toista rv n.5, poltin normaalisti ennenkuin tein plussan testin, sen jälkeen olen polttanut vähän... Nyt ollut muutaman päivän niin että olen polttanut aamulla pienen "tökön" (2-3sauhua)enkä enempää. Nikotiinipurkkaa olen syönyt(tiedän ettei saisi!) kolme-neljä puraisua ja sylkenyt pois kun maistuu niin pahalta!
Tuo lopettaminen on ihan hirveän vaikeaa vaikka tiedostaa ettei saisi polttaa mutta se himo on uskomaton! Pitäisi olla itsehillintää, se on ainoa keino lopettaa. Itse en kestä ajatusta, että polttaisin niin paljon kun sielu sietää ja lapsi menisikin kesken tai syntyisi vammaisena. En voisi ikinä antaa itselleni anteeksi.
Odottelen sitä pahoinvointia ettei tarvitsisi enää käydä taistelua "poltanko vai en" koska silloin en edes pysty polttamaan.... - olin polttanut 18v .....
Tupakointi ja raskaus
Noin 20 prosenttia suomalaisista sikiöistä altistuu raskausaikana tupakansavulle. Sen sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Sikiö saattaa altistua suuremmalle nikotiinipitoisuudelle kuin tupakoiva äiti.
Noin 20 prosenttia suomalaisista sikiöistä altistuu raskausaikana tupakansavulle. Nuoret ja vähän koulutusta saaneet äidit tupakoivat kolme kertaa niin paljon kuin korkeasti koulutetut.
Tupakoinnin vaikutusta raskauteen on tutkittu vuosia ja tulokset osoittavat kiistatta tupakansavun kemiallisten yhdisteiden terveyshaitat sikiölle. Tupakansavun sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Nikotiini, häkä ja muut myrkyt kulkeutuvat sikiöön.
Istukan kautta sikiön verenkiertoon imeytyvä nikotiini saa aikaan kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen ja aiheuttaa akuutin hapenpuutteen (hypoksia). Synnytyksessä otetuissa napaverinäytteissä on todettu lapsen veren nikotiinipitoisuuden olevan yhtä suuri tai suurempi kuin äidin veren nikotiinipitoisuuden.
Nikotiini on vaarallista myös lapsen hermostolle ja hidastaa hermo- ja aivosolujen jakautumista. Häkä, syanidi ja tupakalle altistuvan sikiön hapenpuute lisäävät nikotiinin aiheuttamien hermostovaurioiden riskiä. Nikotiinin vaikutuksesta sikiön sydämen lyönti kiihtyy ja hengitysliikkeet vähenevät. Lapsella saattaa olla synnytyksen jälkeen nikotiinin vierotusoireita, jotka näkyvät ärtyneisyytenä ja itkuisuutena.
Häkäkaasun ja nikotiinin ohella tupakansavun syanidi, kadmium ja lyijy ovat suurimmat sikiön kasvuhäiriön aiheuttajat. Syanidi on solumyrkky ja häiritsee solun elintoimintoja.
Kohdun ulkoinen raskaus ja keskenmeno
Tupakointi lisää kohdun ulkoisen raskauden riskiä 2,5-kertaiseksi. Tämän riskin vähentämiseksi tupakointi olisi syytä lopettaa 2–3 kuukautta ennen raskautta.
Tupakointi kaksinkertaistaa alkuraskauden keskenmenoriskin. Mitä enemmän polttaa, sitä suurempi keskenmenoriski on. Tupakointi aiheuttaa myös miniabortteja, jolloin raskaus keskeytyy jo ennen kuukautisten poisjääntiä.
Sikiön kasvu ja syntymäpaino
Jos äiti tupakoi raskauden aikana, sikiön kasvu äidin kohdussa hidastuu ja vastasyntynyt painaa syntyessään noin 150–400 grammaa tavanomaista vähemmän, äidin polttamien savukkeiden määrästä riippuen.
Tupakointi haittaa veren virtausta istukassa ja rajoittaa sikiön ravinnonsaantia. Tupakointi lisää keskosuutta, ja vaikeasti alipainoisista vauvoista 80 prosenttia on tupakoivien äitien lapsia. Alhainen syntymäpaino lisää vastasyntyneen kuolemanriskiä ja kätkytkuolemanvaaraa.
Pakkotupakointi ja raskaus
Myös pakkotupakoinnin on todettu haittaavan sikiön kehitystä ja lisäävän kohdunulkoisen raskauden ja keskenmenon vaaraa.
Rintaruokinta
Tutkimusten mukaan tupakointi saattaa vähentää äidin rintamaidon määrää ja alentaa maidon rasva- ja ravintopitoisuutta.
Vauvan terveys ja pitkäaikaisvaikutukset
Tupakoivien vanhempien vauvoilla on kaksi kertaa enemmän hengitystieinfektioita kuin tupakoimattomien vauvoilla. Äidin raskausaikainen tupakointi kaksinkertaistaa vauvan riskin sairastua astmaan, samoin vauvan vatsakoliikkien ja huulihalkion riski kasvaa.
Raskausaikaisella tupakoinnilla saattaa olla myös pidempiaikaisia vaikutuksia vauvan terveyteen. Se saattaa rajoittaa painonnousua, pituuskasvua sekä hidastaa lukemisen ja matemaattisten taitojen kehittymistä. Myös yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla. Tupakointi häiritsee naisen raskausaikaista hormonitasapainoa, millä saattaa olla pidempiaikaisia vaikutuksia naisen lisääntymisterveyteen.
Raskaudenaikaisen tupakoinnin vaikutukset eivät aina näy ultraäänitutkimuksessa, paitsi jos vauvan kasvu on hidastunut. Tupakointi on voinut aiheuttaa pysyviä vaurioita sikiön keskushermostoon, vaikka lapsen syntymäpaino olisi yli kolme kiloa.
Tupakoinnin lopettaminen
Tupakointi kannattaa lopettaa ennen raskautta. Nikotiinikorvaushoitoa voi käyttää myös raskauden aikana. Silloin lapsi ei saa nikotiinin lisäksi häkäkaasua tai muita tupakansavun myrkkyjä. Nikotiiniakin sikiöön siirtyy vain kolmannes siitä määrästä, jonka tupakoiva äiti ja sikiö saavat yhdestä savukkeesta.
Lopettaminen nikotiinikorvaushoidon avulla on viisainta tehdä 1–3 kuukautta ennen raskauden alkua ja hedelmöitystä.- omaa tekstiäsihän
tuo tuskin on
- tupakoivien
avo- tai aviosiipat jo puuttuvan asiaan.
Aika vastuutonta poltella raskaana ollessa. Jos et pysy ajattelemaan itseäsi niin ajattele edes hieman sitä pikkuista. Nyt sinulla on järki tämän asian kanssa kateissa. Ja kyllä polttamisen lopettaminen on helppoa jos viitsii ottaa itseään niskasta kiinni.- on
Lopetin itse kun aloin odottamaan ensimmäistä lastani. Eikä edes tarvinnut miettiä että lopettaakko vai eikö! Se oli itsestään selvyys.
Sen jälkeen en ole edes aloittanut uudestaan ja siitä on nyt pian 7 vuotta! Kyllä on muutenkin hyvä olla kun ei tarvitse polttaa enää. Siis kun ei tee edes mieli!
Ja on kiva olla esimerkkinä omille lapsilleen kun ei polta. Varmasti vähentää lapsenkin kynnystä aloittaa kun omat vanhemmat ei polta!
Tsemppiä siihen lopettamiseen! Ei se mullakaan aluksi helppoa ollut, mutta pian huomasi kuinka hyvä on olla ilman!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 684286
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺674130Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363542Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163113Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342782En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142562Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102324IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm151427Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1571272- 801046