Lämpöeristetty autotalli?

Täytyykö pitää lämpimänä

Uuden talon autotalli, jonka voi pitää lämpimänä. Onko pakko pitää lämpimänä? Säästyisi sähkö, jos ei pidä. Vesiputkia tms. ei ole. Seinissä on villat, höyrynsulkumuovit ym. Seinässä on räppänä, josta ilma vaihtuu jonkin verran. Onko haittaa rakenteille, jos antaa olla kylmänä? Antaa vaan räppänä olla auki. Autotallin ikkuna kyllä menee huuruun kun ilmat vaihtelee...

10

2666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaaleppi

      Jos tallissa on tarkoitus pitää autoa niin suosittelen kyllä lämpöä sinne ja koneellista tuuletusta. Auto ruostuu alta aikayksikön jos on lämpö päällä mutta tuuletusta ei ole hoidettu kunnolla. Käy katsomassa kylmillään olevia taloja ja mitä kylmyys on niille tehnyt, rapistuvat nopeasti.

      Jos et laita lämpöä päälle ja tuuletuskin on tuolla mallilla, jota kerroit, niin ongelmia tulee.

      • ap.

        ettei autotalliin ole jo tullut jotain vaurioita? Oli meinaan viime talvena kylmänä se talli. Täytyykö porata seiniin reikiä ja tarkistaa ettei ole kosteutta tms.? Näin kesälläkin on aamuisin ovenkahva sisäpuolelta vettätihkuvana ja ikkuna huurussa. Pitäisikö kesällä pitää tallissa 20 astetta?


    • Laita talliin termostaatilla oleva patteri ja säädä 5 astetta. Silloin ei tule talvella kosteusongelmia. Ei se paljon kuluta edes sähköä sillä lämmöllä talvikuukausien aikana.

      • raksaaja

        ja etenkin jos on höyrynsulkumuovit niin silloin on syytä pitää pientä lämpöä päällä.


    • lämpimänä

      Mutta älä pidä autoa sisällä, ellet halua sen ruostuvan.

      • astetta

        ja auto on tallissa niin miten se eroaa siitä tilanteesta että ulkona on 5 astetta ja auto on ulkona?


      • ero tottakai
        astetta kirjoitti:

        ja auto on tallissa niin miten se eroaa siitä tilanteesta että ulkona on 5 astetta ja auto on ulkona?

        Etenkin keväällä autotalliin ei kulkeudu kaikki loska ja paska auton mukana. Lisäksi ulkona ilma vaihtuu paljon vikkelämpään eli tuuletus toimii.


      • raksaaja
        astetta kirjoitti:

        ja auto on tallissa niin miten se eroaa siitä tilanteesta että ulkona on 5 astetta ja auto on ulkona?

        mielestäni nuissa olosuhteissa ero ei ole kummoinen, mutta mikäli autotallissa on esim. ilmankuivain niin silloin autolla varmasti on parempi olla tallissa.

        Pakkasella auto kuuluu olla ulkoilmassa, jos ruostumisen haluaa minimoida.

        Autotallin lämmittämiseen voisikin vakavissaan harkita ilmankuivainta. Ilmankuivaimen lämpöpumppu tuottaa lämpöä vesihöyrystä ja kompuran moottorilla. Sen lisäksi riittäis pakkasvahtina toimiva sähköpatteri. Ilmankuivain pistää myös ilman liikkeeseen ja se edistää kosteuden poistumista auton pinnoilta.


      • raksaaja kirjoitti:

        mielestäni nuissa olosuhteissa ero ei ole kummoinen, mutta mikäli autotallissa on esim. ilmankuivain niin silloin autolla varmasti on parempi olla tallissa.

        Pakkasella auto kuuluu olla ulkoilmassa, jos ruostumisen haluaa minimoida.

        Autotallin lämmittämiseen voisikin vakavissaan harkita ilmankuivainta. Ilmankuivaimen lämpöpumppu tuottaa lämpöä vesihöyrystä ja kompuran moottorilla. Sen lisäksi riittäis pakkasvahtina toimiva sähköpatteri. Ilmankuivain pistää myös ilman liikkeeseen ja se edistää kosteuden poistumista auton pinnoilta.

        Tohon auto tapaukseen vastaisin vielä, että jos haluaa säästää sähköä, ei aja autoa talliin, vaan käyttää auton lohkolämmitintä. Mutta jos sen auton haluaa ajaa sinne talliin, suosittelisin myös hyvää ilmanvaihtoa auton takia. Ketjun aloittaja ei myöskään maininnut lämmitysmuodosta, lattialämmitys? Jos niin se kuivaa auton myös pohjasta ja estää ruostumista huomattavasti tehokkaammin kuin patteri autotallin nurkassa.


      • ap.
        Mikko1985 kirjoitti:

        Tohon auto tapaukseen vastaisin vielä, että jos haluaa säästää sähköä, ei aja autoa talliin, vaan käyttää auton lohkolämmitintä. Mutta jos sen auton haluaa ajaa sinne talliin, suosittelisin myös hyvää ilmanvaihtoa auton takia. Ketjun aloittaja ei myöskään maininnut lämmitysmuodosta, lattialämmitys? Jos niin se kuivaa auton myös pohjasta ja estää ruostumista huomattavasti tehokkaammin kuin patteri autotallin nurkassa.

        ettei autotalliin ole jo tullut jotain vaurioita? Oli meinaan viime talvena kylmänä se talli. Täytyykö porata seiniin reikiä ja tarkistaa ettei ole kosteutta tms.? Näin kesälläkin on aamuisin ovenkahva sisäpuolelta vettätihkuvana ja ikkuna huurussa. Pitäisikö kesällä pitää tallissa 20 astetta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5494
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4810
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2731
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2354
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1647
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1601
    9. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1472
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1449
    Aihe