asbestia keuhkoissa

duunari 88

hei.olen tehnyt viime viikot asbestinpurku työtä ja työnantaja ei ole ilmoittanut millään tavalla että purettavassa vanhassa rakennuksessa on asbestia sisältäviä kivilaattoja eikä minulla ole ollut kuin normaali hengitys maski.osaako kukaan sanoa onko mitään röntgeniä jolla näkee onko keuhkoissani asbestia.tai voiko millään kokeella todeta että keuhkoissani on asbestia

19

9365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työsuojuluun

paras ystäväni sai juuri eilen tietää, että hänellä on pahanlaatuinen mesoteliooma seurauksena 70-luvun lopulla tehdyistä remonttohommista asbestipitoisessa ympäristössä. Sairaus kehittyy yleensä noin 30 vuoden kuluttua altistuksesta, eikä siihen ole parannuskeinoa. Keskimääräinen elinikä sairauden havaitsemisen jälkeen on noin 10kk.

• duunari 88

kiitos kannustuksesta mutta tietääkö kukaan näkyykö röntgenissä että on asbestia keuhkoissa?sehän on eräänlaista kiveä niin luulisi että kivi näkyy röntgenissä...

• lh
        duunari 88 kirjoitti:

kiitos kannustuksesta mutta tietääkö kukaan näkyykö röntgenissä että on asbestia keuhkoissa?sehän on eräänlaista kiveä niin luulisi että kivi näkyy röntgenissä...

Työterveyteen siitä:)

• superKALLISTA
    • rasitushengenahdistus.

http://www.ttl.fi/Internet/Suomi/Aihesivut/Ammattitaudit/Ammattitautiluettelo/Asbestoosi.htm

"Tutkimukset perusterveydenhuollossa

Asbestoosiepäily syntyy, jos henkilö on altistunut työssään selvästi asbestille, altistumisen alkamisesta on kulunut yli 10 vuotta ja työterveyshuollon määräaikaistarkastuksessa todetaan molemminpuoleiset keuhkopussin plakit (pleuran plakit).
      Sidekudoslisä aiheuttaa restriktiivisen keuhkojen toimintahäiriön ja vaikeuttaa hengityskaasujen kulkua siten, että kokonaisdiffuusiokapasiteetti ja spesifinen diffuusiokapasiteetti alenevat. "

"Ennuste ja kuntoutus
      Asbestoosi alentaa työkykyä, jos keuhkojen toimintakokeet ovat selvästi huonontuneet.
      Asbestoosiin sairastuneen ei tule jatkaa työssä, jossa hän altistuu edelleen asbestille.
      Asbestoosin ennuste on yksilöllinen, tauti voi edetä tai pysyä lievänä. Keuhkojen sidekudoslisä (fibroosi) on pysyvää, joten asbestoosi ei voi parantua eikä siihen ole hoitoa.
      Asbestoosiin sairastuneiden kuntoutuksesta vastaavat tapaturmavakuutusyhtiöt. Kuntoutustoimenpiteinä tulee kysymykseen siirto muuhun työhön, jossa ei ole altistumista asbestipölylle, koulutus toiseen ammattiin tai työkyvyttömyyseläke."

• elektronimikroskoopissa
      • absinth ;)

..voi näkyä vasta vuosien päästä....

Lue lisää http://www.asbesti.com sivuilta. Siellä on runsaasti tietoa asbestista.

• teacher 56

Keuhkokuumeen jalkeisessa rontgenissa nakyi poikkeavuuksia, laakari lahetti viipalekuvaukseen (ct-scan), jossa nakyy plakkeja keuhkopussin seinamissa, toisessa keuhkossa myos bronkiektasia. (Asbesti ei siis valttamatta nay rontgenkuvissa). Plakkien syyksi keuhkolaakari arveli asbestia. Parin kuukauden kuluttua kuvattiin uudestaan, plakit ovat siella edelleen, osa kalkkeutuneita ja syyna pidetaan asbestia. Olen ammatiltani opettaja, tyoskennellyt samassa koulussa yhtajaksoisesti parikymmenta vuotta, talla hetkella virkavapaalla ulkomailla. Asbestitoissa en ole koskaan ollut. Otin virkavapaata nimenomaan erilaisten hengitys-, iho- ja silmaoireiden takia, jatkuvia nivelkipuja ja muitakin oireita oli. Palaan piakkoin takaisin Suomeen ja toihin, hieman pelottaa, miten selvian. Tyoterveys ei ottanut oireitani vakavasti, ei myoskaan koulurakennuksen omistaja (yksityinen saatio), vaikka monella muullakin siella tyoskentelevalla oli samoja oireita. Takalainen laakari kehotti hakeutumaan keuhkolaakarille heti kotiin palattuani, kannattaneeko? Kukaan ei kuitenkaan koskaan kunnolla tutki, mita sen koulun ilmassa oikeastaan on, onko siella hometta, asbestia tai molempia ja jotain muutakin. Edessa on taas jatkuva sairastelukierre, antibiootteja, antihistamineeja, silmatippoja, kortisoneja... ilmeisesti niin kauan kuin elimisto lopullisesti antaa periksi.

• 383092

Ensimmäiseksi sanon, että etsi käsiisi hyvä keuhkolääkäri yksityiseltä puolelta ja kerro hänelle tuo sama ja mahdollisesti enemmänkin. Toivon, että apua löytyy.
        Toiseksi kysyn, että kun olet ollut samassa koulurakennuksessa noinkin kauan, niin olisiko mahdollista, että sinä aikana siellä on tehty jonkinlaista remonttia, jossa jouduttu vaikka särkemään rakenteita? Ja vielä jatkokysymys, onko koulussa tehty remonttia samaan aikaan, kun on ollut opetus käynnissä?
        Syy, miksi kyselen on se, että itse mitä todennäköisimmin olen sairastunut suojaamattomassa remontissa altistuen niin asbestille kuin kosteusvauriohomeillekin.

• teacher56
        383092 kirjoitti:

Ensimmäiseksi sanon, että etsi käsiisi hyvä keuhkolääkäri yksityiseltä puolelta ja kerro hänelle tuo sama ja mahdollisesti enemmänkin. Toivon, että apua löytyy.
        Toiseksi kysyn, että kun olet ollut samassa koulurakennuksessa noinkin kauan, niin olisiko mahdollista, että sinä aikana siellä on tehty jonkinlaista remonttia, jossa jouduttu vaikka särkemään rakenteita? Ja vielä jatkokysymys, onko koulussa tehty remonttia samaan aikaan, kun on ollut opetus käynnissä?
        Syy, miksi kyselen on se, että itse mitä todennäköisimmin olen sairastunut suojaamattomassa remontissa altistuen niin asbestille kuin kosteusvauriohomeillekin.

Keuhkolaakarille hakeudun niin pian kuin pystyn, haluan,etta kehkoplakit tutkitaan ja tilannetta seurataan myos Suomessa. Tuon todisteeksi ja tutkittavaksi kaksi viipalekuvaus-cd:ta ja kirjalliset raportit.
        Koulurakennusta on laajennettu kaksi kertaa, ensin vahan ennen paluutani sinne noin 20v sitten, toisen kerran noin 10v sitten. Laajennusosissa on ollut vesivahinkoja, mutta isannoitsijan mukaan korjaukset on hoidettu asianmukaisesti. Monet noissa tiloissa toimivat opettajat ja siivoojat ovat eri mielta.
        Itse tyoskentelen ns. vanhassa osassa, jossa muistaakseni on uusittu lattiapaallysteet 90-luvulla, muita remontteja on tehty "tarpeen mukaan", siis esim. kattoja maalattu, kun niihin on ilmestynyt laikkia.
        Jos keuhkoissani on oikeasti asbestimuutoksia, kuten kolme alan spesialistia taalla USA:ssa vaittaa, en keksi asialle muuta selitysta kuin etta olen altistunut sille (ja homeelle) tyopaikallani.
        Enka taatusti ole ainoa. Isannoitsijan ja viranomaisten ylimielinen suhtautuminen on suorastaan rikollista, kysymyksessa on sentaan ihmisten terveys, elamanlaatu ja lopulta henki.

• 8403957
        teacher56 kirjoitti:

Keuhkolaakarille hakeudun niin pian kuin pystyn, haluan,etta kehkoplakit tutkitaan ja tilannetta seurataan myos Suomessa. Tuon todisteeksi ja tutkittavaksi kaksi viipalekuvaus-cd:ta ja kirjalliset raportit.
        Koulurakennusta on laajennettu kaksi kertaa, ensin vahan ennen paluutani sinne noin 20v sitten, toisen kerran noin 10v sitten. Laajennusosissa on ollut vesivahinkoja, mutta isannoitsijan mukaan korjaukset on hoidettu asianmukaisesti. Monet noissa tiloissa toimivat opettajat ja siivoojat ovat eri mielta.
        Itse tyoskentelen ns. vanhassa osassa, jossa muistaakseni on uusittu lattiapaallysteet 90-luvulla, muita remontteja on tehty "tarpeen mukaan", siis esim. kattoja maalattu, kun niihin on ilmestynyt laikkia.
        Jos keuhkoissani on oikeasti asbestimuutoksia, kuten kolme alan spesialistia taalla USA:ssa vaittaa, en keksi asialle muuta selitysta kuin etta olen altistunut sille (ja homeelle) tyopaikallani.
        Enka taatusti ole ainoa. Isannoitsijan ja viranomaisten ylimielinen suhtautuminen on suorastaan rikollista, kysymyksessa on sentaan ihmisten terveys, elamanlaatu ja lopulta henki.

viranomainen ja isännöitsijäkin saa todella suhtautua ylimielisesti sairastuneeseen ja koko systeemi vakuutusyhtiöitä myöten tukee tätä toimintaa. Ihmisen saa täällä vammauttaa laillisesti hyväveliverkoston tukiessa. Yleensä suomalaisessa koulussa kaikki on tutkittu ja mitattu perusteellisesti ja kaikki korjaukset on tehty sääntöjen mukaan, vaikka totuus on toinen. Niin oli omassakin koulussa, vaikka seinien välissä kasvaa yhä sädesienet ja homeet ja lattian alla niinkin kesy kuin fusarium, silti se on niin puhdas, että pyörryttää.

• teacher56
        teacher56 kirjoitti:

No niin. Aloitin tyot vanhassa koulussani intoa puhkuen ja pian vain puhkuen, ilman intoa.
        Sai oikein remontoidun luokkatilan kayttooni; sinne oli kevaalla vaihdettu lattiaan muovimatto, kun sen luokan edellinen haltija sai pahoja oireita. Luokasta mitattiin etyyliheksanolia (?), siis myrkkya, jota syntyy , kun kostean betonin paalle liimataan muovimatto. Luokka oli koko kevaan kayttokiellossa ja haju kuulemma ihan hirvea. Nyt ei pitanyt olla ongelmia. Mina en kestanyt siella pitkaan. Pian alkoivat hengitys- ja iho-oireet, vasymys, huono olo. Sain astmalaakket ja nitrosuihkeen tyoterveydesta ja pari viikkoa sairaslomaa. Verikokeista nakyi kohonneet tulehdusarvot. Kavin myos sydamen rasituskokeessa ja sairaslomaa jatkettiin marraskuun loppuun asti. Talla ja ensi viikolla olen sairaalassa sydamen ja keuhkojen tutkimuksissa, miten eteenpain, en tieda. Surullista on, etta nyt minun ihana sijaiseni on alkanut oirehtia. Koulussamme on monilla opettajilla, siistijoilla ja muilla oireita, eraat onnekkaat ovat vaihtaneet tyopaikkaa. Tyosuojeluvaltuutettu vakuutti, etta koulussa on tehty tarvittavat mittaukset ja kaikki on OK. Eras tyoterveyslaakari sanoi, etta se koulu olisi parasta lanata maantasalle. Uskon, etta minun osaltani tyoskentely siina koulussa on ohi, mutta mista loydan opettajan, joka suostuisi vaihtamaan koulua kanssani! Viela olisi muutama vuosi jaljella ennen elakkeelle paasya.

• Oksa
        teacher56 kirjoitti:

Olen isännöitsiöistä samaa miwltä vähettelevät ota yhteys isännöunri päälikköön ja terveystarkastajaa teen cilä lehti jutun ei ruollaisten välinpitämättömien ihmisten tarvite olla isännöimässä kenenkän kotia henki on vaarassa ja lapset todella rikos asia samaa miwltä saa jakaa

• Palle-Joosepin Sisko

... ja sitä kautta keittosuolahuuhtelunäytteet tulee ekana mieleen. Eli silla katsoaan tuleeko keuhkoista asbestin kappaleita huuhtelunesteeseen.

• jolokkut

jjudthgsyhch

• selvisikö asia

Niin näkyykös muuten jollain kokeilla onko keuhkoissa asbestia ?
      oletteko saaneet selville?

• Vhj

Heti työterveyteen jossa kirjataan ylös missä olet tehnyt töitä ilman suojaimia. Samoin liittoon. Törkeää työnantajalta!!!!
      Saat edes korvauksia joskus ja muutenkin ta vastuuseen heti

• Katso_päiväystä

Vai että heti!? Ei taida tuota firmaa edes olla 8 vuotta myöhemmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3748
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      27
      3040
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      275
      2839
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      5
      1945
    5. 224
      1524
    6. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      75
      1271
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      173
      1151
    8. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      2
      1117
    9. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      3
      1050
    10. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      32
      1025
    Aihe