Illalla Kalle palaa palstalle

Vapauduttuaan illalla väliaikaisesti kapitalistien riistosta vuorokausilepoaan varten Kalle katsoo, että mitä palstan punanutut ovat saaneet aikaiseksi päivän mittaan eläessään riistosta vapaana kapitalistisessa yhteiskunnassa.

2

82

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wäinä

mökille ja palaa ensi viikolla. Wäinä on mielenkiinnolla odottanut,huomioiko joku tämän palstan porvarikirjoittajista Ralf Dahrendorfin kuoleman 17. kesäkuuta Kölnissä. Dahrendorfin kuolema on porvarilliselle taloustieteelle suurinpiirtein sama,kuin Fidel Castron kuolema olisi Latinalaiselle Amerikalle.

Dahrendorf oli Popperin oppilas ja työn jatkaja. Yhdessä he muodostivat ketjun jonka elämäntyö perustui Marxin oppien kumoamiseen. Dahrendorf ja Popper on kumottu,heidät kumosivat myöhemmät kapitalistiset taloustieteilijät - muun muassa.

Karl Diehl oletti marxilaisuuden pyrkivän olojen kurjistamiseen että köyhälistö pysyisi luokkatietoisempana. Popperilla oli käsityksensä marxilaisen ammattiyhdistysliikkeen tavoitteista. Scerpnerin mukaan Marx vastusti köyhäinhoitoa. Dahrendorf yhdisti nämä väitteet ja lisäsi vielä omiaan.
      Kaikki Kallen tällä palstalla esittämä Marx-kritiikki on esitetty aiemmin edellä mainittujen herrojen kirjoituksissa,ne toistuvat Kallen puheissa mutta epämääräisempinä ja tunteeseen perustuvina. Kalle on tietäen tai tietämättään lainannut heitä vuosien ajan tietämättä lähteestä tai mainitsematta sitä. Epäilen jälkimmäistä.

Tollikammat porvarit lainaavat sitten Kallea tai myötäilevät häntä. Nykyisen talouslaman keskellä onkin viisaampaa puhua porvarillisista taloustieteilijöistä,heidän virheistään ja analyysin heikkoudesta. Kun Wäinä palaa mökiltä,voimmeko keskustella siitä,miten Kalle yksinkertaistaa ja sinänsä marginaaliin kuuluvin esimerkein toistaa Dahrendorfin ja Popperin jo kumottuja väitteitä?
      Dahrendorf toteaa itse,että hänen pääteoksensa "Soziale Klassen und Klassenkonflikt in der industriellen Gesellschaft" (1957) kohdistuu Marxin oppijärjestelmään. "sen empiiriseenkumoamiseen ja teoreettiseen syrjäyttämiseen". Luokista D esittää,etteivät ne ole sidoksissa yksityisomistukseen eivätkä teollisiin tai taloudellisiin rakenteisiin yleensäkään.
      D puhuu "yleismaailmallisesta auktoriteetista". Kun Wäinä palaa mökiltä,voimmeko keskustella yleismaailmallisesta auktoriteetista,joka mitä ilmeisemmin laittaa USA:n presidentin komentamaan sotajoukot Vietnamiin ja Afganistaniin samoin,kuin se laittoi "DDR:n pääkihon ampumaan kansalaisia rajoille".

Wikipediassa on lyhyt esittely Dahrendorfista,se on ajantasainen. Miten on Kalle, onko Dahrendorfin oppirakennelma nyt vanhaa höpinää kun Dahrendorf on kuollut? Sinun mukaasihan Marx on vanhaa höpinää,milloin oppirakennelmasta tulee sellaista, oppi-isän kuoltua vaiko kenties käytännön todistettua toisin? Nykyinen lama sinänsä todisti Dahrendorfin opit vanhentuneiksi, ja jo ties monennenko kerran. Mistä sinä nyt haet väitteillesi teoreettisen pohjan,vai höpisetkö pelkästään omiasi?

• Niitä löytyy mm. täältä:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8252568/thread

Ja koita olla ahkerana, koska minä jo aloitin kyssäreittesi purkamisen, ja lisää puretaan kun keretään, tuon neuvostovaltion ja sosialismin tieteellisen rakentamisen osalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      100
      832
    2. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      361
      790
    3. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      76
      620
    4. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      50
      605
    5. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      599
    6. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      65
      575
    7. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      30
      566
    8. Jos se onkin niin

Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se
      Ikävä
      27
      532
    9. En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä

Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.
      Ikävä
      25
      530
    10. Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla

Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei
      Kemijärvi
      48
      527
    Aihe